[ANV] Republica l'Anevin

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [ANV] Republica l'Aneve

Bericht door Dulminis » ma 24 aug 2015, 18:53

Matt schreef:Ex- en enclaves zijn altijd interessant!
Ik geloof dat er laatst een grensgeschil tussen India en Bangladesj is bijgelegd, waardoor er daar nu sprake is van ex-enclaves :twisted:
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Aneve

Bericht door Faylin » wo 07 okt 2015, 23:28

Geschiedenis deel I
In samenwerking met TzM23 en Menno

Eerste bewoning
De eerste bewoners van het gebied dat nu bekend staat als Aneva zijn waarschijnlijk de Noordborealische volkeren die in 365 BCE aankomen zij in de Zwartwaterbaai in het huidige Forezen. Vanuit hier veroveren ze gebied, waaronder zuidelijke delen van Aneva. Op een gegeven moment ontstaan er meerdere kampen die tegen elkaar gaan vechten, waaruit later de Forezische graafschappen ontstaan. Deze graafschappen blijven eeuwen in Aneva, ook tijdens verschillende oorlogen tussen verschillende bondgenootschappen.

De Rhuffeinse republiek
Aan de andere kant van Aneva zijn het de Rhuffeinen die zich gevestigd hadden. Rond 300 BCE ontwikkelt zich (volgens de overlevering) een beschaving op de oostoever van het Driefjordenmeer vanuit een aantal dicht bij elkaar liggende dorpjes. Samen vormen de dorpen een collectief in landbouw en veeteelt, maar worden geregeerd door Fulo, die zich heerser van het gebied noemt en in Rhuffo (huidig Rufo) zetelt. Volgens de overlevering wordt hij uit onvrede in 301 BCE afgezet en vermoord door de bevolking.

Na Fulo’s dood ontstaat de Rhuffeinse republiek, dat nu bestuurd wordt door de oudste en wijste mannen van elke familie van grondbezitters. In de daaropvolgende decennia raken de dorpen meer georganiseerd en groeien zodanig dat zij één groot dorp vormen. Met het bouwen van de muur rond 270 BCE roept Rhuffo zichzelf uit tot stad en wordt het een centrum van cultuur en welvaart. Door deze welvaart verovert Rhuffo ook omringende dorpen of sluiten andere dorpen zich aan bij de republiek. In 23 CE bereikt de groote van de Rhuffeinse republiek zijn hoogtepunt met het veroveren van het gebied van de Thunnii-stam in het oosten.

De Thunnii laten dit niet op zich zitten en trokken samen met hun eerdere vijandige stammen ten strijde tegen de republiek. De grootste slag is die bij het Heutentotenwoud in 28 waar drie Rhuffeinse legioenen in een hinderlaag worden gelokt. De Rhuffeinen trekken terug tot over de het Eilafjord en wordt een status quo behouden. In de volgende jaren kan Rhuffo zijn welvaart weer vergroten, totdat de Forezische graafschappen in 106 voor de deur staan. Rhuffo raakt veel gebied kwijt doordat het wordt veroverd door Forezen en vijf jaar later wordt de stad Rhuffo zelf veroverd door Forezen.

Het Forezische rijk
In 460 barst er een grote oorlog uit tussen het zuidelijke en noordelijke bondgenootschap waardoor uiteindelijk alle graafschappen onder leiding van het graafschap Kaźitanami komen te staan. In 503 laat de graaf van zich tot koning van Forezen kronen.

Tussen 503 en 840 CE ontwikkelt Forezen zich tot een groot rijk en worden vrijwel heel huidig Aneva en Ireggio geannexeerd. Na 840 worden verschillende noordelijke gebieden weer onafhankelijk door afname van de macht en valt het rijk weer uiteen. Na 1154 wordt het rijk weer voor een groot deel in ere hersteld doordat Loþgraźar X de troon van het graafschaap Panılitanami bestijgt, maar na zijn dood ontstaat een successieoorlog tussen zijn vier zonen, waardoor Forezen zwakker wordt.

De kolonisatie
In 1491 wordt het noorden van Davaleda gekoloniseerd door de Fioren, afkomstig van West-Borealië, die zich eerder van het keizerrijk Arbrusië hadden losgemaakt. In 1488 werd er een verbond gevormd tussen de stadsstaat Fio, dat het oostelijk deel van huidig Cylenië en Fio-eiland besloeg, en verschillende Cyleense stadsstaten, waar radicale Fioren, waaronder een aantal van de Fiorische adel, het niet mee eens waren. Zij organiseerden een expeditie om nieuw land te ontginnen, en zo een nieuw Fior op te bouwen. Bij aankomst sneeuwde het op de noordkust van het continent, daarom noemden de Fioren hun kolonie Aneva.

In de daarop volgende jaren breidt Aneva zich uit over zo goed als heel West-Davaleda. Forezen en huidig Ireggio worden daarbij bezet. De zoon van de Forezische afgezette oppergraaf accepteerde dit niet en gebruikte de zeven jaar daar na om clandestien een leger op te bouwen en tijdens de Eerste Davadelaanse Oorlog (1498-1500) wordt het zuidelijke, grootste deel van Forezen onafhankelijk door middel van veel geweld. In de Tweede Davaledaanse Oorlog (1523) probeert Aneva Forezen weer terug te veroveren, maar slaagt er alleen in het land wat nu de provincie Irië is en huidig Pgenni in te nemen. Doordat het een bergachtig gebied is, strekt de macht van de Anevaren niet heel ver. Samen met het conservatisme, wat er nog steeds is, zorgde dat ervoor dat het Forezisch als taal en de Forezische cultuur lang behouden bleven. Nu is het Forezisch nog steeds een grote taal in de regio.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Aneve

Bericht door Faylin » wo 07 okt 2015, 23:45

Een update van de bewegwijzering. De rechterkant wordt gebruikt op expresswegen.

Afbeelding

Hier volgt een overzicht van de verschillende wegtypen in Aneva:

Afbeelding
Autovèi (ev. Autovè) zijn de autosnelwegen in Aneva waar een maximumsnelheid van 120 km/h geldt. Alle autosnelwegen zijn conflictvrij aangelegd en is verboden voor verkeer dat geen 60 km/h kan rijden. Autovèi worden aangeduid met een groen zeshoekig schildje en de prefix A.

Afbeelding
Razzovèi (ev. Razzovè, vanuit Oud-Cyleens Raþ Vei) zijn expreswegen met een maximumsnelheid van in principe 100 km/h. Expreswegen hoeven niet conflictvrij te zijn aangelegd en zijn meestal minder veilig uitgebouwd dan autovèi wegens plaatsgebrek. Vanwege de lagere kosten zijn er in Aneva vrij veel expreswegen te vinden. De autovèi en razzovèi vormen een integraal nummeringssysteem. Razzovèi worden aangeduid met een blauw zeshoekig schildje en de prefix R.

Afbeelding
De overige wegen met een nationaal of reginaal belang zijn B-vèi (ev. B-vè). Binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 60 km/h en buiten de bebouwde kom van 80 km/h, maar vaak wordt deze omlaaggeschroefd in woonwijken of andere bebouwde gebieden. Elk soort weg kan in principe als B-weg worden aangeduid.

Afbeelding
De Vèi Davaledi (ev. Vè Davalede) zijn de continentale wegen en zijn bij het verdrag van Ciava internationaal afgesproken. De Davaledawegen of D-routes (zoals deze ook wel worden genoemd) kunnen over elk wegtype lopen, maar worden zo veel mogelijk over snelle routes geleid.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Aneve

Bericht door Faylin » ma 01 feb 2016, 22:58

Ik zag dat ik nog niks over de Fiorische taal had geplaatst. In dit document staan tot nu toe de fonologie en de verbuiging van de naamwoorden beschreven.

Fiorisch is van oorsprong een Latinische taal die ontstaan is als een Arbrusisch dialect. Het Arbrusisch kent zijn oorsprong in het huidige Tholenië en de eilanden in de Golf van Nionië. De Arbrusiërs die in het oosten van huidig Cylenië, rondom de stad Fyoþ, en op het westelijke eiland woonden, hebben zich tijdens het vormen van de personele unie in 780 uit onvrede afgesplitst van Arbrusië. Op dat moment is de taal meegesplitst en mede door invloed van de Cyleense talen gegroeid tot het Fiorisch dat wij hedendaags kennen. De streek in Cylenië waar deze Fioren woonden staat ook nu nog bekend als Fio of Fyoþ.

De Anevanen hebben het Fiorisch van West-Borealië meegenomen naar West-Davaleda. Na de kolonisatie van Aneva is uit dit Fiorisch ook het Irechize ontstaan.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Aneve

Bericht door Faylin » do 08 dec 2016, 20:01

Afbeelding

Bij deze een nieuwe work-in-progress van de kaart van Aneva (die ook alweer ettelijke maanden niet is bijgewerkt). Dit blijft nu ook even de definitieve vorm van Aneva, want die is in de loop der tijd ook te vaak veranderd :P.

Overal waar nu nog een dubbele naam in het Nederlands staat, komt uiteindelijk de dubbele naam in het Ruhwar te staan. In het zuidelijke deel van Aneva wordt namelijk ook Forezisch gesproken.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Faylin » vr 11 aug 2017, 01:04

*Blaast stof weg*
Hierbij weer een (grote) update van de kaart! De noordelijke gebieden zijn nu ook compleet ingetekend, de lege gebieden moeten nog worden getekend. Er staan ook her en der nog foutjes op de kaart, die worden bij de volgende versie gecorrigeerd. Kudos voor SjorsB voor de schitterende kaartstijl van Ireggio!

Kaart van Aneva

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Matt » vr 11 aug 2017, 10:04

Mooi! Leuk met zo een schaalbare kaart. Zou het ook mogelijk zijn om voor elk schaalniveau een andere kaart te hebben?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Faylin » vr 11 aug 2017, 12:15

^^ In principe zou dat kunnen, als je de data invoert in OSM of een andersoortige GIS-implementatie (dan krijg je bijvoorbeeld iets als de kaart van Atlantidië). De manier die ik nu gebruik plaatst gewoon de export van de SVG in de kaart, dus op deze manier is het niet mogelijk.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door TBR » za 12 aug 2017, 13:37

Mooie kaart Faylin! Stadssymbooltjes om de grootte van de steden aan te geven zou wel een leuke toevoeging zijn. ;)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Faylin » zo 27 aug 2017, 22:52

Er is een update van de kaart van Aneva! Alle steden en wegen staan nu op de kaart, wat betekent dat hij definitief is (her en der zal misschien nog iets toegevoegd worden).
TBR schreef: za 12 aug 2017, 13:37 Mooie kaart Faylin! Stadssymbooltjes om de grootte van de steden aan te geven zou wel een leuke toevoeging zijn. ;)
Er staan nu witte stippen (<5.000 inwoners), witte stippen met een kleinere zwarte stip erin (5.000-50.000 inwoners) en stedelijke gebieden (>50.000 inwoners) op de kaart. Een extra onderscheidslaag is inderdaad erg handig, dank voor de tip!

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Faylin » ma 01 jan 2018, 22:54

Spoorwegen in Aneva

In Aneva ligt er veel kilometer aan spoor dat gebruikt wordt door passagiers- en goederentreinen. Aneva kent 278 stations, waarvan er 31 door intercity's bediend worden. Samen met de bussen vormen de spoorwegen een relatief kwalitatieve verbinding in zowel het personen- als goederenvervoer.

Een korte geschiedenis
Het spoornetwerk in Aneva begon in het midden van de 19e eeuw, waar er op een aantal plaatsen bergspoorwegen werden aangelegd naar de lagergelegen gebieden voor een snel transport van goederen. Later zijn hier ook passagiers bij gekomen. De meeste huidige bergspoorwegen zijn nog in eigendom van de originele exploitanten van deze lijnen.
Het eerste grote spoorwegproject was de spoorlijn tussen Else le Saone en Melisa, die in 1871 werd opengesteld. Voor de exploitatie van de lijn werden de Anevaanse Spoorwegen (Ferovêi Anevin) opgericht. Deze lijn werd later aan beide zijden uitgebreid tot Tenvaterme en Kaźiguri ga Xéźar respectievelijk.
Door het bergachtige karakter van Aneva heeft het relatief lang geduurd voor er een noord-zuidverbinding was aangelegd. In het begin van de 20e eeuw bestonden er in zowel het noorden als het zuiden van Aneva al netwerken van spoorlijnen, maar deze werden pas aan elkaar verbonden in 1931 met de lijn tussen Moliva en Rucelo. Kort daarna werd ook de baan door de Monavallei aangelegd tussen Melisa en Latiana. In de tweede helft van de 20e eeuw wordt het spoornetwerk fors uitgebreid en bereikt het de staat waarin het zich op het moment verkeert.
In 2005 wordt het tot dan toe grootste infrastructurele project geopend: de Saonatunnel tussen Fonte Saonin en Roga. Door deze spoorverbinding hoeven treinen van en naar Roga nu niet meer via La Valdelá of Ĝasmea te rijden, maar is er een rechtstreekse verbinding tussen Else la Saonin en Roga.

Categorieën
De passagierstreinen hebben elk hun eigen lijnnummer en worden in drie categorieën onderverdeeld:
  • De regionale treinen (R) vormen het hoofdnetwerk voor passagiers. Deze treinen rijden meestal elk uur en worden gereden door verschillende vervoersmaatschappijen. Doordat elke vervoerder zich slechts op enkele lijnen hoeft te concentreren, meent de overheid dat er kwalitatief hoogwaardig vervoer geleverd kan worden, maar in de praktijk blijkt dit echter anders: veel lijnen worden met verouderd en oncomfortabel materieel gereden en de prijs van treinkaartjes worden per vervoerder geregeld. Zeker op trajecten waar meerdere vervoerders met elkaar concurreren is de reiziger vaak de dupe van te hoge prijzen.
  • De interregionale treinen (IR) rijden op een tweetal lijnen tussen grote steden waar geen intercity rijdt: de IR4 tussen Tenvaterme en Moliva SC en de IR8 tussen Fronte Mará en Travin Porto. Deze treinen rijden over het algemeen om het uur.
  • De intercity's (IC) vormen een snel netwerk van treinen tussen de meeste grote steden in Aneva. De intercitytreinen zijn het pareltje van de (nationale) vervoersmaatschappij Ferovêi Anevin en bieden een snelle verbinding en comfortabele treinen. Dit is echter ook te merken in de prijs voor een treinkaartje; deze zijn vaak 50 tot 100% duurder ten opzichte van de regionale alternativen. Veel zakenmensen die veel reizen hebben een intercityabonnement. Opmerkelijk is dat verschillende belangrijke sporen waar intercity's over rijden nog niet geëlektrificeerd zijn en soms nog enkelsporig zijn; hierdoor rijden verschillende intercity's nog met diesellocs.
Internationale treinen
Er zijn in feite vier treinverbindingen vanuit Aneva naar het buitenland:
  • De IC1 rijdt van Tenvaterme via Else le Saonin naar Miletta in Ireggio. Deze intercitydienst wordt samen door Ferovêi Anevin en Ferroviane Irechizer, de Ireggische spoorwegmaatschappij, uitgevoerd. Deze lijn is tussen Fonte l'Irin en Miletta niet geëlektrificeerd, daarom wordt er op de lijn met een elektrische loc gereden tussen Tenvaterme en La Valdelá en met diesel tussen La Valdelá en Miletta.
  • De R1 rijdt tussen Miletta en Portirechio via Lezumo. In feite vormt deze regionale trein een verbinding tussen de twee Ireggische landsdelen via Anevaans grondgebied, maar stopt ook in Aneva op alle tussenliggende stations. De lijn wordt in zijn geheel met dieselmaterieel gereden en loopt samen met delen van de R11 en R14; waarschijnlijk wordt de lijn op langere termijn omgevormd tot een sneltrein in Aneva.
  • De R39 rijdt van Else le Saonin naar Kaźiguri ga Xéźar en stopt ook op alle stations. Tussen Else le Saonin SC en L'Orno loopt de lijn samen met de R37 van Vestremo naar La Valdelá.
  • Het station van Kaźiħoźi ligt in de gelijknamige Forezische enclave binnen Aneva, maar wordt door de Anevaanse spoormaatschappijen bediend; de bewegwijzering op het station is echter wel Forezisch. Op dit station stoppen de lijnen IC1, IC2 en R16.
Spoorkaart
Deze kaart toont het spoornetwerk, de mate van elektrificatie en hoeveel sporen op elk traject liggen (vergelijkbaar met de spoorkaart van ProRail). Inhaal- en kruisingspunten staan hier nog niet op.

Afbeelding
Grotere versie

Lijnenkaart
Deze spoorkaart is te vinden op stations en toont alle lijnen en treinen.

Afbeelding
Grotere versie

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Kathor » di 02 jan 2018, 15:18

Mooi werk Dennis, voor een klein landje als Aneva heb je toch een mooi uitgewerkt netwerk!
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door TBR » di 02 jan 2018, 15:27

Mooie kaarten Faylin! De hoofdstad Else lijkt me wel slecht bereikbaar met de trein terwijl enkele minder belangrijke steden veel betere verbindingen hebben, plant de Anevaanse regering daar in de toekomst nog wat aan te doen?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [ANV] Republica l'Anevin

Bericht door Faylin » di 02 jan 2018, 18:16

Dank voor de complimenten!

TBR: Dat heeft vooral te maken met het feit dat Else tot 2005 nooit een groot knooppunt van spoorwegen is geweest; het hoofdstation lag aan de doorgaande lijn van Melisa naar La Valdelá en Kaziguri en de lijnen naar Lugova en Fonte Saonin waren slechts van lokaal belang. Met de opening van de Saonatunnel is er pas een rechtstreekse verbinding met Roga ontstaan. Dat in combinatie met het ontbreken van een spoorboog van Else naar Bérgamo heeft ervoor gezorgd dat andere steden zoals Melisa de knooppuntrol gingen vervullen die Else niet had.

Er zijn wel al jaren plannen om de boog van Else naar Bérgamo aan te leggen, maar dat is tot nu toe nog weinig concreet en zal dus nog ettelijke jaren op zich laten wachten. Omdat FA geen IC's wil laten kopmaken (om tijd te besparen), vertrekken de meeste IC's via Latiana dus in Melisa in plaats van Else. Daar staat tegenover dat IC1 en IC3 een halfuursdienst vormen tussen Else en Melissa die een goede, meestal cross-platformoverstap biedt op de andere IC's.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten