[FRE] Fryseach

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

[FRE] Fryseach

Bericht door DeFries » zo 17 mei 2015, 01:42

Afbeelding

Het Wapen van Fryseach
Motto: 'Leaver Dea As Sleaf' (Liever Dood Dan Slaaf)

Volledige Naam: De Republyk fan Fryseach (in officiële documenten wordt alleen Fryseach geschreven)
Alternatieve namen: Nijlân, Nyland.
Etymologie van de naam: Samenstelling van Fries/Frysk met de oude uitgang -each (-oog) als in: Skiermûntseach. Lauwerseach (Schiermonnikoog, Lauwersoog), 'ei(land)', verwant aan het Engelse 'Isle'. Erg Puristisch, aangevoerd door de Fryseacher Fryske Akademy.
Exoniemen:
Duits: Friesoog
Deens: Frisenø
Engels: Frisey
Eiland-Cyleens: Nenanðir er Fruskr
Karktisch: Frisė
Nederlands: Friesoog
Svalings: Frísköí
(als iemand exoniemen voor hun eigen talen heeft voeg ik die graag toe)
Denoniemen:
Frysk: Fryseacher
Nederlands: Friesoger
Engels: Friseyan, ook wel: Frisey(wo)men

ISO 3166-1: FRE, FE

Talen:
Frysk (volgens de Fryseacher Stavering)
Nylands (Fryseacher Svalings Dialect)
Munt: De Fryseacher Kroan (FEK)

De Bestuurlijke Indeling van Fryseach:
Regeringsvorm: Parlementaire republiek
Huidig staatshoofd: President Piter Streatstra
Huidig regeringsleid(st)er: Steatsminister Sytske Andringa (Nije Sosjalen)
Partijen in Folkemoet (55 zetels in totaal):
Nije Sosjalen - 22 zetels
Lofts(Centrum-Rechts)- 14 zetels
Grienen - 9 zetels
KP (Kristlike Party) - 8 zetels
Friseager Folksparty (Extreem-Rechts) - 2 zetels
Liberale Party - 1 zetels

Inwonersaantal: 297.407
Hoofdstad: Lanning (90.750 inwoners)
Prominente steden/plaatsen: Svälingurheím (Svalingerhiem) (47.760 inwoners)

Geschiedenis:
Algemene Geschiedenis

Vliegvelden op Fryseach (nog uit te breiden):
Alytviik International Airport (ALK)
Lanning Fleanfjild (LGX)

Vliegverbindingen:
Air Fryseach:
Alytviik International (ALK) - (DAE) Daestro International (Cylenië)
Alytviik International (ALK) - (ASS) Sedissdy Älskýr (Äls)
Alytviik International (ALK) - (MUN) Munstravald Airport (Schellingen)
Alytviik International (ALK) - (RIL) Rugeneim International Airport Lonsveen (Solwezië)
Alytviik International (ALK) - (IAI) Issenberch Aeroporto Internasiónalo (Tholenië)
Alytviik International (ALK) - (XXX) Hov́anenśok Mıscȧrq́ilasćeni Cegıremi (Kartjas)
Alytviik International (ALK) - (XXX) Portaméri La Bai (Finoccië) (Gedeeld met Finocce Volante)*
* Verhoogde frequentie in hoogseizoen

Overige Vliegtuigmaatschapijen:
Alytviik International (ALK) - (CEY) Seðoven Ceylynn (Cylenië) (NewlandAir)
Alytviik International (ALK) - (TAE) Tullio Aéropórto Enzbergh (Tholenië) (NewlandAir)
Alytviik International (ALK) - (VOA) Flughaven Rudenz (Tholenië) (NewlandAir)

Misc.:
GeoTherm

Nieuwsartikelen:
Atlantyske Rie oprjochte, Fryseacher fersyk yntsjinne - Lanninger Krante 02-09-2015
Laatst gewijzigd door DeFries op za 25 jun 2016, 20:39, 43 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: Nij Lân

Bericht door Matt » zo 17 mei 2015, 10:49

Welkom op Atlantis! Je hebt al een leuk begin en ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van dit land.

Aangezien Borealië best breed is, denk ik eerlijk gezegd niet dat er nog een land tussen Borealië en Amerika past. Aan de andere kant, het is een alternatieve Aarde en de precieze afstanden zijn niet gegeven, dus een afstand tussen de Aguilen en de oostkust van de VS blijft vooralsnog onbekend.

Overigens als kleine kanttekening is het handig om in de onderwerptitel een drieletterige landcode te hebben, maar dat zijn details. Succes met je land! :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Nij Lân

Bericht door Kaaiman » zo 17 mei 2015, 11:36

^^ In de beginfase in de Zandbak zou ik me om die landcode nog niet zo druk maken. ;)

In ieder geval welkom! We hadden al een aantal Nederlandse afgeleide volken en talen, maar Fries was daar nog niet bij. Succes met het verder uitwerken!
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door Maarten » zo 17 mei 2015, 12:48

Welkom! Leuk begin :d

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door CX1000 » zo 17 mei 2015, 13:09

Leuk begin, ik zat ook al een tijdje te denken over hoe een Friese kolonie er uit zou zien. Leuk dat je dat gaat uitvoeren!

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door DeFries » zo 17 mei 2015, 16:36

Dank jullie wel voor alle positieve reacties.

Ik heb dit forum gevonden doordat ik op zoek was naar goede lettertypen voor een geologische kaart voor Tolkien's Midden-Aarde waar ik mee bezig was, dus vandaar dat ik ietwat geobsedeerd ben door de geologie van Nij Lân (en Atlantis).

Ik heb nog eventjes nagedacht hoe Nij Lân zou passen in de rest van de wereld (inclusief Atlantis), dus heb ik een snel kaartje getekent:

Afbeelding

Ik weet dat dit kaartje vrij grote aannames maakt, maar ik hoop dat ik niet al te veel overhoop haal.

De pijl geeft aan waar naar mijn idee Nij Lân zich ongeveer zou bevinden.
De stippellijnen zijn de toppen van de Mid-Atlantische ruggen.
Atlantis is hierin aangegeven met wat snelle vormen, aangezien ik nog niet heel veel weet over de exacte dimensies van het continent.

Ik weet dat ik misschien een beetje met de deur in huis kom vallen, maar ik zou graag willen weten wat jullie vinden van dit idee over de positie van Nij Lân.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door TzM23 » zo 17 mei 2015, 16:54

Atlantis is vrij groot weet ik. Maar zoals al gezegd is, is de Oceaan sowieso al wat "opgerekt" dus dat zou niet zo'n probleem zijn. Je zou hier ongeveer in buurt van Cylenië en Noord-Tholenië komen te liggen.

Overigens, succes met je land! :)
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door SjorsB » zo 17 mei 2015, 17:11

Dat lijkt me wel realistisch. Veel succes :d

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door Faylin » zo 17 mei 2015, 19:43

Welkom! De positie lijkt me wel goed. We moeten wel even kijken dat je niet te zuidelijk gaat liggen, want dan overlappen Cylenië en Nij Lân.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door TBR » zo 17 mei 2015, 19:47

Welkom op Atlantis, mooi begin! Ik zie dat je land door de kromming van de Aarde waarschijnlijk ook niet ver van IJsland en Groenland zal liggen, misschien iets om te verwerken in je geschiedenis?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [NLN] Nij Lân

Bericht door DeFries » zo 17 mei 2015, 20:50

Faylin schreef:Welkom! De positie lijkt me wel goed. We moeten wel even kijken dat je niet te zuidelijk gaat liggen, want dan overlappen Cylenië en Nij Lân.
Het enige wat echt van belang is voor het eiland is dat het niet te noordelijk komt te liggen en dat het in de golfstroom ligt. Het moet er goed boeren zijn. :P
Het is heel klein, maar moet daarom wel een beetje afgelegen liggen anders was het al veel eerder door andere landen gekoloniseerd. Het kan denk ik in ieder geval nog wel wat noordelijker, dat moet geen probleem zijn.
TBR schreef:Welkom op Atlantis, mooi begin! Ik zie dat je land door de kromming van de Aarde waarschijnlijk ook niet ver van IJsland en Groenland zal liggen, misschien iets om te verwerken in je geschiedenis?
Dat is zeker interessant om naar te kijken. Een oude viking nederzetting, of in ieder geval een vikingnaam, is zeker een leuke toevoeging.

Sowieso ga ik er veel Noordse invloeden in verwerken. Ik denk dat de vlag ook een kruisvlag wordt (erg gebaseerd op de voorgestelde, maar zeer omstreden, Ynterfryske Flagge, van de groep fan Auwerk).

En, Faylin, als ik het goed begrijp heeft jouw Cylenië ook een vikingvolk, misschien kan daar wat mee worden gedaan? Om wat interactie te creëren met de rest van Atlantis? Ik weet niet hoe territoriaal zij zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Kaaiman » zo 17 mei 2015, 21:29

In de Golfstroom? Die stroomt oostelijk langs Atlantis, dus dan zou je beter meer richting het oosten kunnen liggen, voor de kust van Zerderen of zo.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Friseach

Bericht door DeFries » zo 17 mei 2015, 21:51

Ik meende juist dat de Golfstroom voor de kust van Noord-Amerika stroomde:

Afbeelding
(snel plaatje van Google)

Anders zou eventueel een versie van de Irminger Current (op het plaatje net onder Groenland) misschien Friseach met warm water en lucht kunnen aanvoeren. Die komt van boven, als ik het zo zie.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [FRE] Friseach

Bericht door TzM23 » zo 17 mei 2015, 22:16

Sowieso zal het niet allemaal meer kloppen met het ontstaan van Borealië, dus we zouden ook prima kunnen zeggen dat de golfstroom zich heeft gesplitst, om maar wat te noemen.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Matt » zo 17 mei 2015, 22:29

Er is inderdaad en warme en een koude golfstroom. Echter zullen die door een heel nieuw continent erg worden verstoord. Om Europa realistisch te houden gaan we er van uit dat de warme golfstroom gewoon bestaat, maar dat hij iets oostelijker loopt en iets zuidelijker de oversteek naar het oosten maakt. Er zijn dan nogsteeds twee golfstromen, namelijk de warme golfstroom ten oosten van Atlantis/Borealië en de koude golfstroom ten westen van Borealië. Het is maar net wat voor klimaat je wilt hebben, waar je je land wilt situeren.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Faylin » zo 17 mei 2015, 23:56

DeFries schreef:En, Faylin, als ik het goed begrijp heeft jouw Cylenië ook een vikingvolk, misschien kan daar wat mee worden gedaan? Om wat interactie te creëren met de rest van Atlantis? Ik weet niet hoe territoriaal zij zijn.
Klopt, in het noorden van Cylenië ligt Svalingen, een rond 950 CE door vikingen gekoloniseerd gebied. Ze spreken daar hun eigen (nog uit te werken) taal, maar hun cultuur is wel overwegend Cylenistisch, al dan niet met wat Noorse trekjes. Het gebied is ongeveer dat wat op onderstaande kaart als oranje staat aangegeven. Het lijkt me wel leuk dat er interactie tussen deze volkeren is, misschien is een deel van de Svalingers naderhand nog verder gevaren? Mijn geschiedenis is op dat gebied nog zo goed als niet uitgewerkt, dus er zijn genoeg mogelijkheden.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
EDIT: Ik heb even je geschiedenis doorgelezen. Wellicht zouden de Svalingers een aantal handelsposten op het eiland kunnen hebben, maar zijn die naderhand vermengd gemaakt met de Friezen. Het lijkt mij dan we interessant als er dan Svalingse invloed in het gesproken Fries is binnengeslopen :P.

Een Svalings exoniem voor het eiland zou Frísköí zijn, het Eiland-Cyleense exoniem wordt Nenanðir er Fruskr /nenɑnðiʀ ɛʀ fʀəɧəʀ/.

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Friseach

Bericht door DeFries » ma 18 mei 2015, 00:43

Matt schreef:Er is inderdaad en warme en een koude golfstroom. Echter zullen die door een heel nieuw continent erg worden verstoord. Om Europa realistisch te houden gaan we er van uit dat de warme golfstroom gewoon bestaat, maar dat hij iets oostelijker loopt en iets zuidelijker de oversteek naar het oosten maakt. Er zijn dan nogsteeds twee golfstromen, namelijk de warme golfstroom ten oosten van Atlantis/Borealië en de koude golfstroom ten westen van Borealië. Het is maar net wat voor klimaat je wilt hebben, waar je je land wilt situeren.
Dat is goed om te weten, dit is het soort afspraak dat je mist als je er net inkomt.

Nu hoeft Friseach natuurlijk niet super warm te zijn, de landbouw zou dan voornamelijk op aardappelen, bollen,uiten, winterharde granen etc. kunnen lopen. Deze overschakeling zou dan in het begin wel waarschijnlijk voor wat hongersnoden/moeilijke jaren zorgen in het begin, maar dat moet opzich nog kunnen.

Ook zou die Irminger Current (van het kaartje) Friseach op zijn huidige locatie sowieso aandoen, wat toch voor wat minieme opwarming zorgt (zodat het niet beringstraat-koud is, waar het mij vooral omging).

Ik hoop dat ik niet voor al teveel verwarring heb gezorgd. :S
Faylin schreef: EDIT: Ik heb even je geschiedenis doorgelezen. Wellicht zouden de Svalingers een aantal handelsposten op het eiland kunnen hebben, maar zijn die naderhand vermengd gemaakt met de Friezen. Het lijkt mij dan we interessant als er dan Svalingse invloed in het gesproken Fries is binnengeslopen :P.
Dat is natuurlijk ook leuk om te doen. Het zou zeker kunnen dat er een kleine kolonie Svalingers op het eiland aanwezig was toen de Friezen arriveerden. Die zouden dan misschien het probleem op kunnen lossen dat de meeste Friezen (als boeren) niet zoveel verstand zouden hebben van de visserij, wat de Svalingers als vikingen waarschijnlijk wel zouden hebben. Dus zou je daar veel leenwoorden uit het Deens/Noors kunnen zien (zoals soorten vissen, en gerechten gebaseerd op die vissen), ook zou je dat kunnen zien in woorden voor landschapkenmerken die de Friezen vreemd zouden zijn, zoals fjorden (duh), baaien, etc. Misschien kunnen de Friezen en de Svalingers elkaar dan mooi aanvullen. :d (Ik zie al het werk dat ik ga steken in het maken van een leenwoordenlijst uit het Svalings in het Friseager Frysk al komen). Helemaal toppie.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Faylin » ma 18 mei 2015, 01:23

^^ Het huidige Svalings is wel een afstammeling van Oudnoors, maar is daarna meer richting het Cyleens gegroeid. Het Svalings dat op Friseach gesproken werd, zal waarschijnlijk meer lijken op huidig IJslands, met wellicht een aantal kleine Cyleense invloeden. Voor die leenwoordenlijst moet ik Svalings maar eens beter gaan uitwerken, want er is nu zo ongeveer alleen een fonologie :P.

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Lars » di 19 mei 2015, 12:12

Welkom op atlantis! Het begin ziet er heel goed uit!
Leuk dat je een Fries land hebt (mijn vader komt uit Friesland, en versta zelf ook een beetje Fries)

Succes! :)
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Dulminis » di 19 mei 2015, 13:23

Leuk inderdaad. Ik meen dat het vandaag 500 jaar geleden is dat Friesland onderdeel werd van de (Habsburgse) Nederlanden, dus een onafhankelijk Friestalig land is dan wel mooi symbolisch.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [FRE] Friseach

Bericht door MandelSoft » di 19 mei 2015, 17:54

Ach, een vlag van de Faroër-eilanden met Friesche pompeblêde, wat schattig! Ik vind de Scandinavische vlaggen mooi en je hebt hiermee ook je eigen draai eraan gegeven. Complimenten voor je vlag (en succes met het land) :d
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [FRE] Friseach

Bericht door Faylin » di 19 mei 2015, 18:00

Mooi inderdaad! De vlag lijkt zo wel een broertje van die van Svalingen :D.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [FRE] Friseach

Bericht door SjorsB » di 19 mei 2015, 18:28

Mooie vlag inderdaad :)

Gebruikersavatar
CX1000
Berichten: 499
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 12:21
Locatie: Rasovonto [KVA], Bunnik [NLD]

Re: [FRE] Friseach

Bericht door CX1000 » di 19 mei 2015, 18:30

Hele mooie vlag!

Gebruikersavatar
DeFries
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 00:04
Locatie: Fryslân [NLD], Lanning [FRE]

Re: [FRE] Friseach

Bericht door DeFries » di 19 mei 2015, 18:30

:D

Ik zat mezelf er nog zo op te branden om niet een bestaande Noorse Kruisvlag na te maken :P

ER ZIJN TEVEEL!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast