[KBL] Verkeer en Vervoer
Moderator: Matt
- TzM23
- Geoficticus
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
- Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn
Re: [KBL] Infrastructuur
Mooi! Leuk dat maart ook zijn staart in Benjiland nog roert!
Mag ik vragen of je verder nog borden met zwarte achtergrond gebruikt dan deze hier?
Mag ik vragen of je verder nog borden met zwarte achtergrond gebruikt dan deze hier?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Infrastructuur
Voor zover ik weet niet, nee
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
It Journal oan Ien schreef:Radarcontrole oan A10 en A4
Donnersdaag 28 mars 2013
It keurte neejs
Op de A10 bij Tellange en de A4 bij Iersjot zullen vanaf 1 april zeer regelmatig snelheidscontroles worden uitgevoerd, dat heeft de politie vandaag bekend gemaakt. Reden hiervoor is de grote overlast en milieuschade voor het gebied en omwonenden in de steden, waar de Autoroute dwars door de stad lopen.
Al jaren klagen omwonenden over de situatie in de steden en al vorig jaar ging de snelheid op de Autoroutes omlaag van 110 tot op sommige plekken zelfs 70 kilometer per uur. Om de maatregel extra kracht bij te zetten komen er dus vanaf 1 april snelheidscontroles.
Ter attentie voor de weggebruikers plaatst de wegbeheerder allerlei attentieborden die de nieuwe maximumsnelheid zullen aangeven en zullen waarschuwen voor de snelheidscontroles.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Op die stukken is het inderdaad te vergelijken met radarcontrole ja. Maar wees gerust, er zijn nog nooit plannen geweest om ooit trajectcontrole in te voeren op ''reguliere'' autosnelwegen.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Ondertussen minder goed nieuws in Benjiland:
De Benjilander schreef:Aantal verkeersdoden gestegen
Eendhoeven - Voor de eerste maal in 13 jaar is het aantal mensen dat in het verkeer om het leven is gekomen weer toegenomen, dat heeft minister Wald van Verkier en Omweld vandaag bekend gemaakt. Sinds 1999 daalt het aantal verkeersslachtoffers op de Benjilandse wegen. Dat heeft er met name mee te maken dat er meer ongelijkvloerse wegen werden aangelegd in die periode, en omdat de voertuigen veiliger zijn geworden. Kwamen er in 2011 nog 82 mensen om het leven, vorig jaar waren dat er 98. Dat is een stijging van ruim 19,5% ten opzichte van het jaar ervoor.
Volgens het Minesterie is de stijging van het aantal verkeersslachtoffers voornamelijk te vinden in de groep jongeren en ouderen op de fiets. Het aantal ongevallen met fietsers steeg met 12%. Vooral jongeren in de leeftijdsklassen van 6-16 jaar en ouderen van 70 jaar en ouder waren risicogroepen. Mede hierdoor is er sinds kort een actie gestart om jongeren verplicht een helm te laten dragen op de fiets en komen er informatiecampagnes en cursussen op scholen.
Ook het aantal eenzijdige ongevallen steeg aanzienlijk. Het gaat hierbij om enkele voertuigen die een ongeval krijgen. Wat veel meer voorkwam was dat voertuigen in de berm terecht kwamen, over corrigeerden en daarbij controle verloren en verongelukten. Om dit in de toekomst tegen te gaan worden de provinciale wegen verbreed met een halve vluchtstrook die meer uitwijkruimte moet geven aan bestuurders en zo dit soort ongevallen moet voorkomen.
Verder speelde het weer vorig jaar ook een rol. De herfst was erg nat en de winter vrij koud met veel vorst en sneeuw, wat voor veel gladde en gevaarlijke wegen zorgde en daarmee voor meer ongevallen dan normaal. Tot slot gebeurden er ook meer ongevallen door het niet verlenen van voorrang. Het is nog niet bekend hoe dit mogelijk is, dat wordt nog onderzocht.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op ma 22 apr 2013, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
^ Met een helm verlaag je inderdaad het aantal verongelukte fietsers. Vooral doordat niemand meer gaat fietsen als er helmplicht is. Het is bekend dat fietsen veel minder populair is in landen waar een helm verplicht is. Bedenk dat al die fietsers waarschijnlijk auto gaan rijden of worden gebracht door ouders, wat alleen maar meér ongevallen veroorzaakt
Overigens ligt het aantal verkeersdoden in Burghteland procentueel veel hoger dan in Benjiland, dus benjiland doet het zo slecht nog niet. Dit komt doordat wegen in Burghteland vaak slechter zijn uitgebouwd, doordat er in verhouding meer provinciale wegen zijn (dit door dunbevolkte gebieden) en door druk en hectisch verkeer in de steden waar bijvoorbeeld ook trams rijden.
Overigens ligt het aantal verkeersdoden in Burghteland procentueel veel hoger dan in Benjiland, dus benjiland doet het zo slecht nog niet. Dit komt doordat wegen in Burghteland vaak slechter zijn uitgebouwd, doordat er in verhouding meer provinciale wegen zijn (dit door dunbevolkte gebieden) en door druk en hectisch verkeer in de steden waar bijvoorbeeld ook trams rijden.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Waarom zouden kinderen ineens worden gebracht als ze een helm moeten dragen? De helmplicht, die 1 mei ingaat, geldt voor jongeren onder de 16 jaar. Die mogen nog niet rijden dus weinig keuze. Het lijkt me overdreven dat ouders hun kinderen omdat ze een helm op moeten ineens met de auto gaan wegbrengensirdanilot schreef:Het is bekend dat fietsen veel minder populair is in landen waar een helm verplicht is. Bedenk dat al die fietsers waarschijnlijk auto gaan rijden of worden gebracht door ouders, wat alleen maar meér ongevallen veroorzaakt
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Oh, ik las daaroverheen, ik dacht een algemene helmplicht. Dan kan het wel een handige maatregel zijn.
In Burghteland zijn er ook geluiden om zoiets in te voeren, maar veel mensen willen daar niet aan omdat ze het niet prettig of netjes vinden om een helm te dragen (zeker voor dames) en de eigen veiligheid als eigen verantwoordelijkheid wordt gezien. De gemeente Nieuw-Vlissingen heeft, vanwege het hectische verkeer in deze stad, wel een proef met helmplicht gedaan voor fietsers onder de 18 jaar, maar vanwege juridische problemen was dit moeilijk handhaafbaar. Snorfietsers en bromfietsers moeten wél verplicht een helm op.
In Burghteland zijn er ook geluiden om zoiets in te voeren, maar veel mensen willen daar niet aan omdat ze het niet prettig of netjes vinden om een helm te dragen (zeker voor dames) en de eigen veiligheid als eigen verantwoordelijkheid wordt gezien. De gemeente Nieuw-Vlissingen heeft, vanwege het hectische verkeer in deze stad, wel een proef met helmplicht gedaan voor fietsers onder de 18 jaar, maar vanwege juridische problemen was dit moeilijk handhaafbaar. Snorfietsers en bromfietsers moeten wél verplicht een helm op.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Gebeuren er in Burghteland dan niet zoveel ongevallen met fietsers? In Benjiland de laatste tijd steeds meer, maar dat komt vooral door de gebrekkige fietsinfrastructuur. Met name buiten de bebouwde kom. Fietsers moeten vaak nog gebruik maken van de ''vluchtstroken'' op provinciale wegen. Daar komt echter wel verandering in. Er is een plan gestart om meer en meer vrijliggende fietspaden aan te leggen.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Dat klopt, en dat is ook het geval. Er staat op die snelweg wel meer file dan normaal (op de A1-A9 richting Vliegveld). Er zijn nog geen plannen voor een nieuwe snelweg. Het geld is er niet en vooral ook de ruimte is er niet. Het gebied is redelijk volgebouwd aan die kant van Eendhoeven en een snelweg erdoorheen zou daarom haast onmogelijk zijn.sirdanilot schreef:Opvallend vind ik het ontbreken van een snelweg tussen het vliegveld en Eendhoeven. Staat zo'n weg misschien nog in de planning? De omweg via de A1 lijkt me nogal onhandig en afhankelijk van de breedte van de wegen nogal filegevoelig.
Wat betreft de A13: dat is nog een redelijk belangrijke weg voor al het verkeer op Brabantia van en richting Weyport (Maldaria). Daar gaat nog redelijk wat verkeer overheen. Ook verkeer van Eendhoeven naar Wayport gaat over die weg.
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Gaat het verkeer van Eendhoeven naar Weyport niet over de A9, dat lijkt me logischer.
Mooie kaarten trouwens!
Mooie kaarten trouwens!
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Een deel wel, maar een groot deel ook niet. De A9 is aanzienlijk drukker en voor die route moet (deels) tol betaald worden. Vandaar dat een flink deel toch kiest voor de A13. De overheid vindt dat overigens prima, omdat het verkeer nu perfect over twee routes verdeeld wordt.
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Maar dan wordt toch maar een klein stukje van de A13 gebruikt door dat verkeer vanuit Eendhoeven (namelijk tussen de A4 bij Koegras en de grens)
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Dat is waar ja. Voor de rest is de A13 inderdaad niet zo druk. Het is en blijft echter toch wel een autosnelweg, vanwege de verkeersveiligheid en het reiscomfort, wat in Benjiland ook hoog in het vaandel staat.
Hieronder een hoop informatie over het openbaar vervoer in Benjiland waar ik al een tijdje aan gewerkt heb.
Hieronder een hoop informatie over het openbaar vervoer in Benjiland waar ik al een tijdje aan gewerkt heb.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 21 apr 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Openbaar vervoer in Benjiland
Algemeen
Ook in Benjiland speelt het milieu en de verandering daarvan een grote rol. De overheid van Benjiland heeft daarom als ambitie zoveel mogelijk autoverplaatsingen te vervangen door gebruik van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer van Benjiland ligt voor het grootste deel in de handen van de overheid. Op de veerpontjes en de meeste luchtvaarmaatschappijen na wordt al het openbaar vervoer door de overheid verzorgd. Bij de treinen is dat bijvoorbeeld door BenjiRail en de lijnbussen door SVB (StadsVervoer Benjiland). Over het algemeen zijn in de Benjiland de volgende soorten openbaar vervoer te vinden:
• Luchtvaart
• Trein
• Bus
• Metro
• Veerdiensten/ponten
Al deze soorten zullen hieronder verder beschreven worden. Het openbaar vervoer wordt in Benjiland over het algemeen als zeer goed beschouwd. Dit in de eerste plaats omdat de overheid er zoveel aandacht, tijd en geld aan besteedt en vanwege de doelen die de vervoersbedrijven zich opstellen. Zo moet de bereikbaarheid van de plaatsen goed zijn en is de stiptheid (punctualiteit) ook goed geregeld. Zo moeten bijvoorbeeld 95% van de treinen op tijd rijden.
Ook de kosten voor de gebruiker zijn acceptabel. Ze worden zo goedkoop mogelijk gehouden en er zijn allerlei abonnementen te vinden in het openbaar voor speciale doelgroepen als studenten, ouderen, toeristen enzovoorts. Dit om het openbaar nog extra bereikbaar en aantrekkelijker te maken. Vooralsnog een succes, want van alle verplaatsingen in Benjiland gaat al 25% met het openbaar vervoer, wat naar verwachting alleen maar verder zal stijgen.
Verder wordt er ook veel gedaan om de veiligheid van de passagiers en het personeel te waarborgen. Zo zijn er overal in het openbaar vervoer en op stations beveiligingscamera’s te vinden en loopt er beveiligingspersoneel rond. Dit alles om de reis aangenamer te maken. Tot slot is er ook een wet voor het personenvervoer: de LTP (le Loi de Transporter des Personnes). Hierin zijn allerlei eisen, regels en verplichtingen vastgelegd. Deze wet stamt nog uit het eind van het Franse tijdperk, toen er al een soort van openbaar vervoer was als in mensen die met anderen meereden maar daarbij vaak werden uitgebuit of opgelicht. Om dat te verbeteren werd de LTP opgericht.
Luchtvaart
Allereerst is er de luchtvaart. In Benjiland wordt er niet zo belachelijk veel gevlogen. Niet zo gek ook aangezien het land zelf niet zo groot en er maar één buurland is. Wel zijn er veel vluchten naar andere continenten zoals Europa. Vandaar ook dat het aantal luchthavens op één hand te tellen. In totaal zijn er drie. Ten eerste is er de grootste nationale luchthaven Eendhoeven Airport en verder zijn er nog twee regionale luchthavens/vliegveldjes in Zeejdam en Dongel. Qua vliegmaatschappijen is er één staatvliegmaatschappij: RAB (Royal Airlines Benjiland). Verder zijn er nog een aantal budgetmaatschappijen. Deze moeten zorgen dat het vliegen voor iedereen betaalbaar is, en dat het niet alleen mogelijk is voor de rijkeren in de samenleving. Al met al is de luchtvaart niet de meest populaire vorm van personenvervoer. Er zijn geen nationale vluchten en in plaats van een vlucht vaan Maldaria gaat men al vaak met de auto of de trein.
Vliegtuig van RAB
Vanwege het geringe aantal reizigers is de overlast voor de omwonenden van het vliegveld ook minimaal. Bovendien is de bebouwing afgeschermd van de luchthaven door middel van aarden wallen. Zo wordt er ook minder geklaagd over laagvliegende vliegtuigen.
Trein
Daarnaast is er nog een andere grotere vorm van personenvervoer: het treinverkeer. Vanwege het formaat van het land en het ontbreken van echte sterke reliëf is het land geschikt voor het vervoer over het spoor. Het treinverkeer is ook erg populair vanwege de bereikbaarheid, de snelheid en de betrouwbaarheid ervan. Het treinverkeer is daardoor één van de grootste vormen van openbaar vervoer. Het treinverkeer in Benjiland is geheel in handen van de Staat en wordt verzorgd door BenjiRail.
Voorbeeld van een InterCity in Benjiland
Wat betreft de lijnvoering in Benjiland is er een onderscheid gemaakt tussen InterCity’s en Lokoalsjpeur. InterCity’s stoppen alleen op de grotere stations en de Lokoalsjpeur stopt op elk station. De namen van de conducteur en machinist zoals we die in Nederland kennen kloppen eigenlijk niet en zijn in Benjiland ook precies andersom. Vanwege het Franse verleden is de bestuurder van een trein de conducteur (van conduire = rijden) en de machinist degene die de service verleent in de trein en de vervoersbewijzen controleert.
Gedurende lange tijd rijdt men in Benjiland voor de InterCity’s met Nederlands ICMm materieel en ICR-rijtuigen. Voor het Lokoalsjpeur rijdt men met de Stadler FLIRT. Dit gaat echter in de toekomst mogelijk veranderen. Voor de InterCity’s wil men nieuw materieel aanschaffen dat een hogere snelheid heeft, meer conform en meer zitplaatsen biedt en sowieso nog moderner is. Welk materieel het gaat worden is nog niet bekend. Voorlopig moet het huidige materieel nog enkele jaren meekunnen. Ook vanwege de beperkte financiële mogelijkheden bij de overheid.
Bus
Een andere grote vorm van openbaar vervoer in Benjiland is het busvervoer. Het busvervoer is onder te verdelen in het stadsvervoer, waar de bussen voornamelijk allerlei locaties in de steden voorzien, en het streekvervoer dat zorgt voor verbindingen tussen steden en streken onderling. Evenals het treinverkeer in Benjiland is ook het busvervoer volledig in handen van de Staat. Plannen om te privatiseren zijn er nog wel, maar nog niet concreet. Het busverkeer wordt daarom nog steeds verzorgd door vervoerbedrijf ‘D’n Leejn’. Dit bedrijf lijkt qua naam nogal op het Vlaamse bedrijf ‘De lijn’ en dat klopt. Dat heeft een historische reden.
Namelijk, voor 1996 was er wel busvervoer in Benjiland, maar was dit zacht gezegd één grote puinhoop. De organisatie was slecht en de bussen en dienstregelingen onbetrouwbaar. Daarom besloot men in 1994 de hulp van het jonge bedrijf ‘De lijn’ uit Vlaanderen, België in te roepen. Dit bedrijf moest als voorbeeld dienen voor een goed functionerend busvervoer in Benjiland. Daarom werd met veel hulp van ‘De lijn’ in 1996 ‘D’n Leejn’ opgericht.
Bussen van D'n Leejn zien er ongeveer zo uit:
Metro
Verder is er nog een vorm van stadsvervoer te vinden in Benjiland, namelijk de metro. De metro in Benjiland is slechts een kleine vorm van personenvervoer en komt alleen voor in de hoofdstad Eendhoeven. Het metronetwerk onder de stad is in 1977 opgeleverd. De bouw startte in 1950 en heeft tientallen miljoenen gekost. Destijds was het een prestigeproject voor Benjiland. Vier jaar nadat Benjiland zich onafhankelijk maakte van Nederland en daarmee op eigen benen kwam te staan wilde men laten zien dat men het in Benjiland prima zelf kon regelen en met succes: er ligt nu een mooi metronetwerk. De metro in Eendhoeven moet ervoor zorgen dat het vervoer binnen de stad en naar enkele voorsteden snel en gemakkelijk moet verlopen en door het ontbreken van trams in Benjiland is de metro ook een erg populaire vorm van personenvervoer in de stad.
De metro onder de grond in Eendhoeven
Tot slot de laatste vorm van personenvervoer in Benjiland: de veerdiensten/ponten. Net als in de luchtvaart zijn de veerdiensten ook in handen van publieke bedrijven, de overheid heeft wat dat betreft niks in te brengen. In de veerdiensten is er een onderscheid te maken tussen nationale en internationale lijnvoering. Nationale ‘lijnen’ zijn de verbindingen in het binnenland van Benjiland. Dat wil zeggen, de ponten op rivieren en de veerdiensten van en naar Brabantia en Sjiveloeg. Internationale veerdiensten zijn in dezen de veerdiensten vanuit Zeejdam naar Maldaria en vanuit Hielstad en Zeejdam naar allerlei andere omliggende landen. In zowel Hielstad als Zeejdam zijn er aparte terreinen met eigen toegangswegen waar men kan parkeren en met voorzieningen als restaurant en een hotel.
Over het algemeen zijn de veerdiensten in het binnenland vrij goedkoop. Het zal je weinig kosten om van en naar Brabantia en Sjiveloeg te komen en nog minder om een rivier over te steken. Echter, de veerdiensten naar het buitenland zijn wel een stuk prijziger. Dat komt omdat vaak de auto mee gaat, de afstand lang is en er daardoor gebruik moet worden gemaakt van allerlei voorzieningen. Deze veerdiensten zijn dan als het ware te zien als een soort cruises.
Algemeen
Ook in Benjiland speelt het milieu en de verandering daarvan een grote rol. De overheid van Benjiland heeft daarom als ambitie zoveel mogelijk autoverplaatsingen te vervangen door gebruik van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer van Benjiland ligt voor het grootste deel in de handen van de overheid. Op de veerpontjes en de meeste luchtvaarmaatschappijen na wordt al het openbaar vervoer door de overheid verzorgd. Bij de treinen is dat bijvoorbeeld door BenjiRail en de lijnbussen door SVB (StadsVervoer Benjiland). Over het algemeen zijn in de Benjiland de volgende soorten openbaar vervoer te vinden:
• Luchtvaart
• Trein
• Bus
• Metro
• Veerdiensten/ponten
Al deze soorten zullen hieronder verder beschreven worden. Het openbaar vervoer wordt in Benjiland over het algemeen als zeer goed beschouwd. Dit in de eerste plaats omdat de overheid er zoveel aandacht, tijd en geld aan besteedt en vanwege de doelen die de vervoersbedrijven zich opstellen. Zo moet de bereikbaarheid van de plaatsen goed zijn en is de stiptheid (punctualiteit) ook goed geregeld. Zo moeten bijvoorbeeld 95% van de treinen op tijd rijden.
Ook de kosten voor de gebruiker zijn acceptabel. Ze worden zo goedkoop mogelijk gehouden en er zijn allerlei abonnementen te vinden in het openbaar voor speciale doelgroepen als studenten, ouderen, toeristen enzovoorts. Dit om het openbaar nog extra bereikbaar en aantrekkelijker te maken. Vooralsnog een succes, want van alle verplaatsingen in Benjiland gaat al 25% met het openbaar vervoer, wat naar verwachting alleen maar verder zal stijgen.
Verder wordt er ook veel gedaan om de veiligheid van de passagiers en het personeel te waarborgen. Zo zijn er overal in het openbaar vervoer en op stations beveiligingscamera’s te vinden en loopt er beveiligingspersoneel rond. Dit alles om de reis aangenamer te maken. Tot slot is er ook een wet voor het personenvervoer: de LTP (le Loi de Transporter des Personnes). Hierin zijn allerlei eisen, regels en verplichtingen vastgelegd. Deze wet stamt nog uit het eind van het Franse tijdperk, toen er al een soort van openbaar vervoer was als in mensen die met anderen meereden maar daarbij vaak werden uitgebuit of opgelicht. Om dat te verbeteren werd de LTP opgericht.
Luchtvaart
Allereerst is er de luchtvaart. In Benjiland wordt er niet zo belachelijk veel gevlogen. Niet zo gek ook aangezien het land zelf niet zo groot en er maar één buurland is. Wel zijn er veel vluchten naar andere continenten zoals Europa. Vandaar ook dat het aantal luchthavens op één hand te tellen. In totaal zijn er drie. Ten eerste is er de grootste nationale luchthaven Eendhoeven Airport en verder zijn er nog twee regionale luchthavens/vliegveldjes in Zeejdam en Dongel. Qua vliegmaatschappijen is er één staatvliegmaatschappij: RAB (Royal Airlines Benjiland). Verder zijn er nog een aantal budgetmaatschappijen. Deze moeten zorgen dat het vliegen voor iedereen betaalbaar is, en dat het niet alleen mogelijk is voor de rijkeren in de samenleving. Al met al is de luchtvaart niet de meest populaire vorm van personenvervoer. Er zijn geen nationale vluchten en in plaats van een vlucht vaan Maldaria gaat men al vaak met de auto of de trein.
Vliegtuig van RAB
- Spoiler: weergeven
Vanwege het geringe aantal reizigers is de overlast voor de omwonenden van het vliegveld ook minimaal. Bovendien is de bebouwing afgeschermd van de luchthaven door middel van aarden wallen. Zo wordt er ook minder geklaagd over laagvliegende vliegtuigen.
Trein
Daarnaast is er nog een andere grotere vorm van personenvervoer: het treinverkeer. Vanwege het formaat van het land en het ontbreken van echte sterke reliëf is het land geschikt voor het vervoer over het spoor. Het treinverkeer is ook erg populair vanwege de bereikbaarheid, de snelheid en de betrouwbaarheid ervan. Het treinverkeer is daardoor één van de grootste vormen van openbaar vervoer. Het treinverkeer in Benjiland is geheel in handen van de Staat en wordt verzorgd door BenjiRail.
Voorbeeld van een InterCity in Benjiland
- Spoiler: weergeven
Wat betreft de lijnvoering in Benjiland is er een onderscheid gemaakt tussen InterCity’s en Lokoalsjpeur. InterCity’s stoppen alleen op de grotere stations en de Lokoalsjpeur stopt op elk station. De namen van de conducteur en machinist zoals we die in Nederland kennen kloppen eigenlijk niet en zijn in Benjiland ook precies andersom. Vanwege het Franse verleden is de bestuurder van een trein de conducteur (van conduire = rijden) en de machinist degene die de service verleent in de trein en de vervoersbewijzen controleert.
Gedurende lange tijd rijdt men in Benjiland voor de InterCity’s met Nederlands ICMm materieel en ICR-rijtuigen. Voor het Lokoalsjpeur rijdt men met de Stadler FLIRT. Dit gaat echter in de toekomst mogelijk veranderen. Voor de InterCity’s wil men nieuw materieel aanschaffen dat een hogere snelheid heeft, meer conform en meer zitplaatsen biedt en sowieso nog moderner is. Welk materieel het gaat worden is nog niet bekend. Voorlopig moet het huidige materieel nog enkele jaren meekunnen. Ook vanwege de beperkte financiële mogelijkheden bij de overheid.
Bus
Een andere grote vorm van openbaar vervoer in Benjiland is het busvervoer. Het busvervoer is onder te verdelen in het stadsvervoer, waar de bussen voornamelijk allerlei locaties in de steden voorzien, en het streekvervoer dat zorgt voor verbindingen tussen steden en streken onderling. Evenals het treinverkeer in Benjiland is ook het busvervoer volledig in handen van de Staat. Plannen om te privatiseren zijn er nog wel, maar nog niet concreet. Het busverkeer wordt daarom nog steeds verzorgd door vervoerbedrijf ‘D’n Leejn’. Dit bedrijf lijkt qua naam nogal op het Vlaamse bedrijf ‘De lijn’ en dat klopt. Dat heeft een historische reden.
Namelijk, voor 1996 was er wel busvervoer in Benjiland, maar was dit zacht gezegd één grote puinhoop. De organisatie was slecht en de bussen en dienstregelingen onbetrouwbaar. Daarom besloot men in 1994 de hulp van het jonge bedrijf ‘De lijn’ uit Vlaanderen, België in te roepen. Dit bedrijf moest als voorbeeld dienen voor een goed functionerend busvervoer in Benjiland. Daarom werd met veel hulp van ‘De lijn’ in 1996 ‘D’n Leejn’ opgericht.
Bussen van D'n Leejn zien er ongeveer zo uit:
- Spoiler: weergeven
Metro
Verder is er nog een vorm van stadsvervoer te vinden in Benjiland, namelijk de metro. De metro in Benjiland is slechts een kleine vorm van personenvervoer en komt alleen voor in de hoofdstad Eendhoeven. Het metronetwerk onder de stad is in 1977 opgeleverd. De bouw startte in 1950 en heeft tientallen miljoenen gekost. Destijds was het een prestigeproject voor Benjiland. Vier jaar nadat Benjiland zich onafhankelijk maakte van Nederland en daarmee op eigen benen kwam te staan wilde men laten zien dat men het in Benjiland prima zelf kon regelen en met succes: er ligt nu een mooi metronetwerk. De metro in Eendhoeven moet ervoor zorgen dat het vervoer binnen de stad en naar enkele voorsteden snel en gemakkelijk moet verlopen en door het ontbreken van trams in Benjiland is de metro ook een erg populaire vorm van personenvervoer in de stad.
De metro onder de grond in Eendhoeven
- Spoiler: weergeven
Tot slot de laatste vorm van personenvervoer in Benjiland: de veerdiensten/ponten. Net als in de luchtvaart zijn de veerdiensten ook in handen van publieke bedrijven, de overheid heeft wat dat betreft niks in te brengen. In de veerdiensten is er een onderscheid te maken tussen nationale en internationale lijnvoering. Nationale ‘lijnen’ zijn de verbindingen in het binnenland van Benjiland. Dat wil zeggen, de ponten op rivieren en de veerdiensten van en naar Brabantia en Sjiveloeg. Internationale veerdiensten zijn in dezen de veerdiensten vanuit Zeejdam naar Maldaria en vanuit Hielstad en Zeejdam naar allerlei andere omliggende landen. In zowel Hielstad als Zeejdam zijn er aparte terreinen met eigen toegangswegen waar men kan parkeren en met voorzieningen als restaurant en een hotel.
Over het algemeen zijn de veerdiensten in het binnenland vrij goedkoop. Het zal je weinig kosten om van en naar Brabantia en Sjiveloeg te komen en nog minder om een rivier over te steken. Echter, de veerdiensten naar het buitenland zijn wel een stuk prijziger. Dat komt omdat vaak de auto mee gaat, de afstand lang is en er daardoor gebruik moet worden gemaakt van allerlei voorzieningen. Deze veerdiensten zijn dan als het ware te zien als een soort cruises.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 21 apr 2013, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Zou Benjiland bij het bestellen van de Metrostellen voor Eendhoeven misschien gekeken hebben naar Porto?
Mooi stukje, Benjiland lijkt me een fijn land in te reizen met het openbaar vervoer.
Mooi stukje, Benjiland lijkt me een fijn land in te reizen met het openbaar vervoer.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Daarover kan ik helaas geen uitspraak doen. En ja, Benjiland is inderdaad een erg plezierig land wat betreft openbaar vervoer. Er wordt veel geld geïnvesteerd en dat heeft resultaat: de cijfers zijn goed en de klanttevredenheid erg groot.
- SjorsB
- Geoficticus
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
- Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
- Landen: UNE, IRC
- Contacteer:
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Leuk infostukje , maar er staat wel een keer Nederland ipv Benjiland (in het begin).
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Goed opgemerkt, maar hoe kan dat nou?! Heel vreemd
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Inderdaad een leuk en informatief stukje !
Kent Benjiland iets dat vergelijkbaar is met een OV-chipkaart, of moet je nog voor elk type OV aparte kaartjes kopen?
Kent Benjiland iets dat vergelijkbaar is met een OV-chipkaart, of moet je nog voor elk type OV aparte kaartjes kopen?
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Wellicht een leuke kandidaat voor een tolweg; verkeer kan dan kiezen voor een korte, filevrije route met tol, of een lange filegevoelige route zonder tol Ook door dichtbevolkt gebied kunnen snelwegen worden gebouwd, al zul je dan vaak onder de grond (of juist hoog boven de grond d.m.v. een fly-over) moeten bouwen.Snelwegfreak schreef:Dat klopt, en dat is ook het geval. Er staat op die snelweg wel meer file dan normaal (op de A1-A9 richting Vliegveld). Er zijn nog geen plannen voor een nieuwe snelweg. Het geld is er niet en vooral ook de ruimte is er niet. Het gebied is redelijk volgebouwd aan die kant van Eendhoeven en een snelweg erdoorheen zou daarom haast onmogelijk zijn.sirdanilot schreef:Opvallend vind ik het ontbreken van een snelweg tussen het vliegveld en Eendhoeven. Staat zo'n weg misschien nog in de planning? De omweg via de A1 lijkt me nogal onhandig en afhankelijk van de breedte van de wegen nogal filegevoelig.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Er is inderdaad een OV kaart waar je geld of abonnementen op kunt zetten. Het is de bedoeling dat je bij het begin van de reis incheckt en bij het einde uitcheckt. Dit moet ook als je verandert van modaliteit.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Dat is zeker wel zo. Mócht er een snelweg komen, is dat sowieso een tolweg ja. Echter, zoals aangegeven wordt er nu totaal niet naar gekeken omdat het geld er niet is. Zelfs in een karige uitvoering is er geen geld voor, laat staan als hij (geheel) ondertunneld moet worden. Ook qua drukte is het nog niet dusdanig dat het een absoluut en groot probleem is. Er zijn wel files, maar niet van een ernst dat er stante pede ingegrepen dient te worden.sirdanilot schreef:Wellicht een leuke kandidaat voor een tolweg; verkeer kan dan kiezen voor een korte, filevrije route met tol, of een lange filegevoelige route zonder tol Ook door dichtbevolkt gebied kunnen snelwegen worden gebouwd, al zul je dan vaak onder de grond (of juist hoog boven de grond d.m.v. een fly-over) moeten bouwen.
Re: [KBL] Verkeer en Vervoer
Goed dat het OV in Benjiland zo goed gecoördineerd wordt.
Over de treinen:
De ICMm is een gemoderniseerde versie (vandaar de kleine m) van de ICM (Intercitymaterieel) uit de jaren '70. BenjiRail kan dus wel over ICM-treinen beschikken, maar niet over ICMm-treinen. ICR zijn rijtuigen die getrokken of geduwd worden door een locomotief. Die zijn volgens mij uit de jaren '80. Die kunnen ze dus wel hebben.
Benjiland heeft dus veel nieuwe stoptreinen. Zijn de oude dan in één keer vervangen?
Over de treinen:
De ICMm is een gemoderniseerde versie (vandaar de kleine m) van de ICM (Intercitymaterieel) uit de jaren '70. BenjiRail kan dus wel over ICM-treinen beschikken, maar niet over ICMm-treinen. ICR zijn rijtuigen die getrokken of geduwd worden door een locomotief. Die zijn volgens mij uit de jaren '80. Die kunnen ze dus wel hebben.
Benjiland heeft dus veel nieuwe stoptreinen. Zijn de oude dan in één keer vervangen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten