[KBL] Algemeen, Politiek en Cultuur

Koninkrijk Benjiland

Moderator: Matt

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2072
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Kathor » ma 14 jan 2013, 19:34

nee ???
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door SjorsB » ma 14 jan 2013, 19:40

Is al weer goed, back on topic lijkt me.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 jan 2013, 23:56

Kaaiman schreef:Hoe is het met milieu geregeld in Benjiland? Ik neem aan dat de maximumsnelheid ook omhoog gaat naar 130 bij de expresswegen. Of worden er zones 110 aangewezen zoals in Denemarken?
Leuke vraag! En ja, ook in Benjiland denkt men aan het milieu. Mede vanwege dat milieu en een aantal ''geitenwollensokken'' groepen gaat niet op alle stukken de snelheid naar 130. Bij serieuze bebouwing (dorp/stad) gaat de snelheid terug naar 110 km/h. Of zoals jij het zei: zones 110 zoals in Denemarken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Politiek

Bericht door Snelwegfreak » di 15 jan 2013, 21:28

Wat je daarmee precies bedoelt kan ik niet achterhalen. Probeer iets duidelijker te formuleren ;)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Politiek

Bericht door SjorsB » di 15 jan 2013, 21:49

^^ Had je het tegen mij? Zoja, ik bedoel dat het in Nederland hetzelfde is als in Benjiland (was toch wel helder denk ik...).
Als je het tegenn Hafrabaisfun hebt: Wat Hafrabaisfun denk ik bedoelt is dat elk ministerie een minister en een staatssecretaris heeft, en dat meestal de staatssecretaris de portefeuille beheert, en als hij/zij geld wil gebruiken, moet hij/zij dat eerst 'vragen' bij de bevoegde misiinster

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Politiek

Bericht door Snelwegfreak » di 15 jan 2013, 21:51

Ja, dat had ik door. Maar dan is het in Benjiland toch juist anders dat elke minister een staatssecretaris heeft? In Nederland is dat niet zo. Dus ik snap niet wat je daarmee bedoelt, dat Benjiland hetzelfde is als Nederland.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KBL] Politiek

Bericht door TBR » di 15 jan 2013, 22:17

Ik bedoelde dat een staatssecretaris in België bijna hetzelfde is als een minister, alleen heeft hij/zij een minder belangrijke post (=portefeuille) en moet hij/zij verantwoording afleggen aan een minister of aan de premier, ze wonen dan ook gewoon de ministerraden bij en hebben ongeveer dezelfde taken als een minister. In Benjiland is een staatssecretaris een soort onderminister.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Politiek

Bericht door Snelwegfreak » di 15 jan 2013, 22:20

^^ Juistem.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Politiek

Bericht door SjorsB » wo 16 jan 2013, 08:28

^^ Is het dan niet zo dat in Nederland elk ministerie een minister en een staatssecretaris heeft? In Belgie dus in elk geval niet.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Politiek

Bericht door Matt » wo 16 jan 2013, 10:31

In Nederland zijn er enkele staatsecretarissen. Wat de precieze functie is, weet ik ook niet. Volgens mij is het een soort 'onderminister', hoewel het soms ook aparte beleidsterreinen kan hebben in Nederland.
Dit staat er in de Grondwet Artikel 46, lid 2:
Grondwet schreef:Een staatssecretaris treedt in de gevallen waarin de minister het nodig acht en met inachtneming van diens aanwijzingen, in zijn plaats als minister op. De staatssecretaris is uit dien hoofde verantwoordelijk, onverminderd de verantwoordelijkheid van de minister.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Politiek

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 jan 2013, 17:54

Kunnen we dit alstublieft ergens anders bespreken?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 feb 2013, 23:12

De Benjilander schreef:Valkeatel veur oan raadvare verplich onger zesteen joar

Hielstad - Vanaf 1 mei is het voor kinderen jonger dan 16 jaar verplicht om een valhelm te dragen tijdens het fietsen, daarover heeft het kabinet vandaag overeenstemming bereikt. Het voorstel kwam van het SPB vorig jaar en werd gisteren met een grote meerderheid goedgekeurd. Deze wet moet de fietsveiligheid voor kinderen vergroten. De wet moet alleen nog langs de Ierste Koamer, maar men verwacht dat die bijna unaniem akkoord zal gaan.

Het wordt al jaren steeds drukker op de wegen in Benjiland, en dat leidt met name voor fietsers vaak tot grote onveiligheid bij conflictpunten met autoverkeer. Er gebeuren de laatste jaren steeds meer ongevallen waarbij fietsers, het overgrote merendeel in de leeftijd onder de 16, gewond en zelfs zwaargewond raken. Vorig jaar december overleed een meisje van 14 uit Tellange na een frontale botsing met een andere fietser op weg naar school. Hierbij kwam zij met haar hoofd op een stoeprand terecht en overleed ter plaatse.

Het plan gaat als alles goed gaat per 1 mei in werking en kinderen zijn dan verplicht een valhelm te dragen tijdens het fietsen. Als zij dat niet doen riskeren zij een boete van ɠ 25 (€31,50). De SPB kwam ook met het plan om een fietsrijbewijs in te voeren in Benjiland, maar daar voelt het kabinet voorlopig nog niks voor.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door SjorsB » ma 25 feb 2013, 23:16

Valkeatel :lol:
Tot 16 jaar lijkt mij wat overdreven, maar gezien dat ongeluk met die stoeprand is het wel verstandig. Maar met een fietsrijbewijs draaft de SPB inderdaad wel wat door ;)
Leuk stukje :d

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 feb 2013, 23:20

^^ Klopt. Dat zal er dan ook niet van gaan komen kan ik je al vertellen. Wel is het goed mogelijk dat er meer maatregelen volgen omtrent de verkeersveiligheid van jonge fietsers ;)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Matt » ma 25 feb 2013, 23:52

Toch is een fietsrijbewijs geen slecht idee. Ik heb op de basisschool ook ooit mijn fietsdiploma gehaald. Daar werden toen ook verkeersregels en rijvaardigheden getest. Ik vind het wel terecht om helmen verplicht te stellen. In Maldaria is dat ook het geval, maar dan tot twaalf jaar. Nederland is één van de weinige landen waar fietshelmen niet verplicht zijn dacht ik.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 feb 2013, 23:55

^^ Iets dergelijks als een 'examen' en cursussen, uitleg, dat soort dingen had ik ook in gedachten als extra's. Echter, iets formeels als een fietsrijbewijs gaat de Benjilandse overheid te ver. Bovendien is het erg veel rompslomp om iedereen ineens een rijbewijs te laten moeten halen voor de fiets.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Matt » di 26 feb 2013, 00:00

Bovendien zal de politie dat niet controleren denk ik: "meneer, u heeft over de stoep gefietst, uw hand niet uitgestoken en door het rode licht gereden. Mag ik uw rijbewijs even zien?" :lol:
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » di 26 feb 2013, 00:01

Uiteraard niet. Daarom ook: het is enkel en alleen extra rompslomp en veel geld over de balk gooien. Gaat hem niet worden dus! ;)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Koen » vr 01 mar 2013, 14:54

Ik weet niet hoe de goed fietspaden in Benjiland zijn, maar als ze niet als in Nederland zijn, is het een goed idee. Anders is het toch een beetje een reactie op een eenmalig ongeluk.

In Laconia is een valhelm overigens onder de 18 verplicht, omdat fietsinfrastructuur vrijwel ontbreekt en een groot deel van het land bergachtig is. Boven de 18 verschilt het per regio.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mar 2013, 15:04

Qua fietsinfrastructuur valt het buiten de verblijfsgebieden vaak erg tegen. Slechts zo nu en dan zijn er vrijliggende fietspaden. In sommige gevallen moeten fietsers zelfs over de 'vluchtstrook' van een provinciale weg fietsen (die is 1,5-2 meter breed).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mar 2013, 16:26

Overigens speelde de discussie rondom fietsveiligheid al langer, maar door dat ongeval in december is er pas écht werk van gemaakt. Situaties als dit buiten de bebouwde kom komt nog relatief veel voor:

Afbeelding

In het bedrag voor verkeersveiligheid in de begroting van Verkear en Miljeu wordt vanaf volgend jaar ook een (groter) deel vrijgemaakt voor fietsveiligheid. Dit geld zal dan met name besteed zijn voor meer vrijliggende fietspaden in Benjiland.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 01 mar 2013, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mar 2013, 17:02

Ongerwees 2.0 schreef:Oan elkoar sjrieven veurbeej

Vanaf volgend jaar verandert de manier waarop scholen kinderen leren te schrijven in Benjiland. Op veel scholen in Benjiland verschilt de manier waarop kinderen geleerd wordt te schrijven. Op de ene school is het in blokletters, maar op het merendeel van de scholen wordt er nog steeds geleerd aan elkaar te schrijven en dat moet gaan veranderen. Dat heeft Institoet der Sjrief en Sjpraekkónde deze week bekend gemaakt. Al jaren wordt er door instanties, bedrijven en middelbare scholen geklaagd over het feit doordat veel mensen aan elkaar schrijven er vaak niet meer te lezen is wat er nou staat. (...) Bovendien, zo zegt men, is het aan elkaar schrijven 'niet van deze tijd'. Deze nieuwe regel moet daar verandering in brengen en bovendien moet er hierdoor meer eenduidigheid ontstaan wat betreft het leren schrijven van kinderen.
Overigens, het Institoet der Sjrief en Sjpraekkónde is nauw betrokken bij alles wat maar met taal te maken heeft, met het schrijven en spreken van Benjiland, Engels, Frans enzovoorts. Zij helpen bijvoorbeeld analfabeten met curcussen en immigranten die de taal willen leren. Zo ook dus alle scholen, waaronder door programma's op te stellen. Al met al hebben zij een grote invloed in bijvoorbeeld dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2072
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Kathor » vr 01 mar 2013, 17:05

Probleem lijkt mij, kinderen gaan op latere leeftijd niet kunnen lezen wat andere mensen aan elkaar hebben geschreven.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mar 2013, 17:06

Dat kunnen ze nu vaak al niet en doordat de komende generaties allemaal in blokletters zullen schrijven zal dit probleem zich vanzelf oplossen.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2072
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KBL] Algemeen

Bericht door Kathor » vr 01 mar 2013, 17:07

Erg handig lijkt het mij trouwens ook niet. Ik schrijf aan elkaar en als ik in blokletters moet schrijven zou ik uren zitten aan een opstel.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast