[RBM] Werkplaats

Reĝolando Brilamontio

Moderator: Kaaiman

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door SjorsB » za 14 sep 2013, 19:38

Mooi gedaan, maar ik zou inderdaad die schuine dingen recht maken ;)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Koen » za 14 sep 2013, 20:22

Het ziet er echt heel mooi uit. Ik zou de schuine lijnen juist zo houden. Het maakt het een stuk origineler en mooier. We zijn ook niet echt van je gewend dat je dingen afraffelt
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » do 03 okt 2013, 22:16

De kaart 1:500.000 is weliswaar nog niet af, maar het begint nu echt ergens op te lijken! In de spoiler een kaart op hoge resolutie.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Overigens heb ik wat zitten schuiven met de landsgrenzen om de grenzen logischer in het landschap te laten passen (grenzen getrokken van piek naar piek en niet willekeurig ergens op een helling). Dit moet nog wel met Theodoor en Marcel worden besproken. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door sirdanilot » vr 04 okt 2013, 00:21

Ziet er erg goed uit !

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Marcel » ma 07 okt 2013, 20:19

Kaaiman schreef:Overigens heb ik wat zitten schuiven met de landsgrenzen om de grenzen logischer in het landschap te laten passen (grenzen getrokken van piek naar piek en niet willekeurig ergens op een helling). Dit moet nog wel met Theodoor en Marcel worden besproken. ;)
Uiteraard mag dat. Maar dan graag in combinatie met de schaalverhouding van de kaarten, want ik heb het idee dat het niet meer lekker loopt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » wo 16 okt 2013, 09:59

Hoewel nog lang niet af, presenteer ik hierbij de gedetailleerde, zoombare wegenkaart van Brilamontië. :D

http://qgiscloud.com/Kaaiman/atlantidia
Mobiel: http://m.qgiscloud.com/Kaaiman/atlantidia

Het genummerde wegennet is grotendeels klaar; alleen linksbovenin ontbreken nog wat wegen (met name op/afritten).

Wat volgt er nog (n)ooit:
  • Rivieren en meren
  • Steden, dorpen en industrieterreinen
  • Tunnels, bruggen en viaducten
  • Onderscheid enkelsporig/meersporig
  • Belangrijke ongenummerde wegen
  • Wegen en spoorwegen in aanleg
  • Onderscheid in wegen met vaste en losse verharding
  • Beschermde natuurgebieden
  • Labels, labels en nog eens labels
  • Stations en knooppunten/afritten (puntobjecten gaan nu nog mis bij uploaden)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door SjorsB » wo 16 okt 2013, 10:22

Wow! 8|
Zeer onder de indruk, heel mooi! :d

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door sirdanilot » wo 16 okt 2013, 11:39

Wow, het ziet er geweldig uit !

Het voornaamste werk zullen de labels zijn, lijkt me... maar goed, zoiets is dan ook een project van lange adem ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » wo 16 okt 2013, 12:12

^^ Het tekenwerk neemt verreweg de meeste tijd in beslag.

Zodra je een lijntje klaar hebt, kun je de kenmerken invullen. De labels worden automatisch gegenereerd aan de hand van die kenmerken, dus dat is vooral een kwestie van aan/uitzetten.

Het nadeel is alleen dat die labels in QGIS niet zoveel opties hebben, dus daar moet ik nog een oplossing voor bedenken. Wegnummers met verschillende kleuren voor verschillende wegtypen, blijken wat meer stappen te omvatten dan ik van tevoren dacht (maar het is zeker niet onmogelijk, ik heb al wat ideetjes).

EDIT: offline zien de labels er keurig uit, maar online is het werkelijk niet om aan te zien... Nou ja, ik kijk er een andere keer wel weer naar. :S
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door sirdanilot » wo 16 okt 2013, 12:41

Wellicht is een printscreentje mogelijk, bij wijze van voorproef? ;)

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Marcel » wo 16 okt 2013, 18:54

Knap werk, Kaaiman. Je laat RBM zo aardig leven. Wanneer een Falk wegenkaart voor in de auto? :mrgreen:

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door TBR » wo 16 okt 2013, 21:57

Zijn de enkele groene lijen enkelbaans autowegen?
Het is echt een schitterende wegenkaart! 8| :d
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door NovaHollandia » wo 16 okt 2013, 23:31

Aaah, de Combikaart van Brilamontië... :)

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door TzM23 » wo 16 okt 2013, 23:38

Wow, dit is erg mooi en knap gedaan. Misschien kan je per wegtype ook een laag aanmaken, ik heb geen idee hoeveel werk dat is. In ieder geval is erg origineel!
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door sirdanilot » do 17 okt 2013, 01:05

Volgens mij werkt dit programma volledig anders. Het is echt een cartografieprogramma met cartografische objecten, en niet een tekenprogramma.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » do 17 okt 2013, 09:08

^^ GIS is fundamenteel anders dan een tekenprogramma. In feite zijn het databases met als extraatje een reeks coördinaten van punten, lijnen en vlakken. Dat laatste is wat je op de kaart ziet.

Mijn doel is dat deze GIS-kaart de SVG-kaart (vrijwel) geheel gaat vervangen. Wellicht geldt dit ook voor Sustulië, al weet ik nog niet of ik dan ook hetzelfde detailniveau aanhoud. Het voordeel is wel, dat Sustulië een minder ontwikkeld wegennet en minder bergwegen heeft dan Brilamontië, wat het ietsje eenvoudiger maakt (relatief weinig ongelijkvloerse aansluitingen en knooppunten, rechtere lijnen, weinig rotondes, weinig rijbaanscheidingen bij kruispunten, enz.). Met deze kaart van Brilamontië ben ik tot nu toe bijna 2 jaar bezig geweest.

Misschien dat ik ook nog Hochmark en Frankenland (globaal) opneem, bijvoorbeeld op de schaal 1:250.000. Dan zou er op termijn een kaart van heel Atlantidië zijn. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » do 17 okt 2013, 18:27

Laatste update: inmiddels staan ook de locaties van stations en aansluitingen/knooppunten erop, en heb ik de labels (voorlopig) even weer uitgezet.

Met het pijltje-met-i kun je trouwens op een object klikken en zodoende de kenmerken zien, zoals wegnummer, afritnummer, stationsnaam en districtsnaam. Het is de bedoeling dat de tabellen in de toekomst nog wat uitgebreid worden.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » zo 27 okt 2013, 21:05

Update: wat tekenwerk gedaan, zoals het knooppunt Ĉielumo (N9 x N40) en het wegennet in het zuiden van de stad Fluapramoj.

Voor zover ik nu kan overzien, behoeft nu alleen het wegennet in het 8e (noordwestelijke) district nog tekenwerk. Het betreft met name aansluitingen, zoals op/afritten en rijbaanscheidingen bij aansluitingen met genummerde wegen onderling. Daarna is het vooral finetuning van de weergave en uitbreiding van de datasets.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » ma 11 nov 2013, 13:01

Iets heel anders nu: de afstamming van de volken in Brilamontië. Er zijn Germaanse en Romaanse volken in Brilamontië. De huidige koningen van Brilamontië stammen af van de Germanen, al zal er wel vermenging zijn geweest met Romanen.

Gudwaningsoga
In de universiteitsbibliotheek van Fluapramoj ligt een vrij goed bewaard manuscript uit 1467, dat begint met het woord 'Gudwaningsoga' (geschiedenis van de nakomelingen van Gudwin) en meestal ook zo wordt genoemd. Hierin wordt de vroege geschiedenis van de Germaanse koningen op Atlantidië beschreven. Dit document is een soort samenvatting en catalogus van veel oudere documenten die inmiddels voor een groot deel verloren zijn gegaan. Uit fragmenten van enkele nog bestaande oudere documenten, blijkt dat er secuur te werk is gegaan. Vanzelfsprekend is het document in runen opgetekend.

Het document begint als volgt (Nederlandse vertaling):
Geschiedenis van de nakomelingen van Gudwin, zoon van Adwulf, zoon van Ledo, zoon van Vodrar, zoon van Bynne, zoon van Igwald, zoon van Istin, nakomeling van de grote Wodin, beginnend toen Adwulf en Gudwin het Avondeiland veroverden aan de schaduwzijde.
Istin is beter bekend als Eysteinn* of Östen, een vroege Noorse koning uit het Scandinavische huis Ynglinge. Igwald of Eigwald was zijn jongste zoon en waarschijnlijk dus een broer van Ingvar, die in Zweden de Ynglingdynastie voortzette.

Ontstaan van het koninkrijk Hochmark
Rond 810 na Chr. kwamen Adwulf en zijn zoon Gudwin aan op het 'Avondeiland', dus het eiland waar de zon ondergaat, in het westen dus. Zij landden vermoedelijk in de buurt van de tegenwoordige Hochmarkse stad Holn, dus aan de schaduwzijde van het eiland: in het noorden dus.

De Younoi waren toen in eerste instantie het enige volk dat zij daar aantroffen; later kwamen zij ook in contact met de Claudiriërs. De Younoi waren toen een relatief geïsoleerd en slecht ontwikkeld volk met een ook nu nog relatief onbekende voorgeschiedenis. Adwulf en Gudwin veroverden binnen korte tijd een flink stuk land op de veel zwakkere en militair slecht geoutilleerde Younoi. Al snel hadden zij de kustlijn vanaf iets ten oosten van het huidige Nikastadt totaan het huidige Wilhelmshafen in handen, inclusief het vrijwel nog onbevolkte achterland. Nadat Gudwin als koning werd geïnstalleerd, keerde Adwulf terug naar Zweden, waar hij echter nooit is aangekomen.

Driemanschap
De Gudwaningsoga vertelt verder dat koning Yngas het koninkrijk verdeelde onder zijn zoons: Ardik, Jardu en Otir. Dit gebeurde in het jaar 946. Ardik kreeg het noordoostelijke deel dat het eerst veroverd was. Jardu kreeg het noordwestelijke deel en Otir het zuidelijke deel. Het bleef in feite wel één koninkrijk, maar bestuurd door een driemanschap. Dit werd ingesteld om het rijk beter te kunnen verdedigen tegen de opkomst van de gewelddadige Franken en de Claudiriërs. Ergens rond deze tijd moet ook de naam Hochmark ('hogegrensland') zijn ontstaan, waarschijnlijk duidend op de berggebieden die de grenzen tussen de drie rijken markeerden.

In 1012 werd het inmiddels flink uitgebreide noordwestelijke rijk weer bij het noordoostelijke rijk gevoegd door vererving. Het noordelijke rijk omvatte inmiddels het hele noorden en noordwesten van het huidige Hochmark, met uitzondering van de noordelijke eilanden, waar de Younoi zich hebben weten te handhaven door schatting aan de Germanen te betalen. Het zuidelijke rijk omvatte hoofdzakelijk wat tegenwoordig Brilamontië is.

(wordt vervolgd, later met plaatjes erbij :) ...)

* De oorspronkelijke ei- en i-klanken werden op Atlantidië gaandeweg samengevoegd. Dit is ook te zien in de runereeksen, waar de oorspronkelijke rune Isaz () langzamerhand verdwijnt ten gunste van de rune Eihwaz (). De oorspronkelijke rune Eihwaz staat in de hedendaagse Atlantidische runereeks voor de i-klank. Igwald staat dus tevens bekend als Eigwald.
Spoiler: weergeven
Geofictieve opmerking: Eysteinn/Östen en Ingvar/Yngvar zijn (legendarische) historische figuren; Eigwald of Igwald heb ik zelf toegevoegd
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door sirdanilot » ma 11 nov 2013, 13:07

Interessant !

Op deze manier komt de vroege geschiedenis van Atlantis ook wat meer bij elkaar. De noormannen hebben over grote delen van Atlantis veel invloed gehad ;)

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door NovaHollandia » ma 11 nov 2013, 14:03

Kaaiman schreef:Nadat Gudwin als koning werd geïnstalleerd, keerde Adwulf terug naar Zweden, waar hij echter nooit is aangekomen.
Adwulf ontdekte namelijk op de terugreis het zuidoosten van Borealië, en stichtte daar het eerste Noorlanderrijk. Haarinxmonde was al voor de komst van de Hollanders een havenplaats; het was de baai waarvandaan de Noordse zeevaarders op Borealië uitvoeren. De naam Haarinxmonde bestaat pas sinds 1754. Daarvoor heette de plaats Adisund, vernoemd naar koning Adwulf.
Spoiler: weergeven
De Germaanse naam Adwulf/Adolf/etc. wordt familiair verkort tot Adi

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » ma 11 nov 2013, 21:29

Adwulf moet toen al in de 50 zijn geweest, want Gudwin was 34 toen hij koning werd. Adwulfs plan was om naar Zweden terug te gaan, verslag uit te brengen aan de koning aldaar en meer volksgenoten mee terug te brengen, althans, dat staat in de Gudwaningsoga.
Verder staat er geen informatie meer in over Adwulf na zijn vertrek. Dat is vreemd, want er wordt ook niet gerept over een ander land dat ontdekt zou zijn en waarmee contact is geweest, althans, niet in de eerste 150 jaar na Adwulfs vertrek.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » ma 13 jan 2014, 16:55

Naast verdere ontwikkeling van het wegennet (met name in het noordwesten ben ik er nog niet helemaal uit), ben ik inmiddels ook begonnen met het intekenen van wateroppervlakten. De waterlaag heb ik ook toegevoegd aan de online kaart: http://qgiscloud.com/Kaaiman/atlantidia

Hier en daar heb ik intern ook wat reliëf veranderd om een logischer geheel te krijgen qua stroomgebieden. Ook heb ik intern een kanaal toegevoegd op de kaart tussen de meander van de Plaudum bij Benito en het gehucht ten noorden van Okdomoj. Deze waterweg is oorspronkelijk aangelegd eind 19e eeuw en ingrijpend gereconstrueerd in de jaren 1954-1956. T.z.t. zal dit kanaal ook online zichtbaar zijn.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » wo 15 jan 2014, 10:45

Met het intekenen van de wateroppervlakten kom ik ook de locaties van stuwdammen tegen, die ik eerder nog niet op de SVG-kaart had staan. Hier en daar heb ik dus wat moeten schuiven met water, land en wegen om toch een logisch geheel te krijgen. In de bevaarbare rivieren zal ik naast de dammen ook iets van sluizencomplexen moeten maken.

Inmiddels is het eerste resultaat zichtbaar op de online kaart, waar de grote meren in het midden-westen van het land nu afleesbaar stuwmeren zijn. De stuwdam in de vernauwing tussen de twee meren is momenteel in renovatie. Hierbij wordt ook de nieuwe autoweg N16 en een parallelweg over de dam geleid en kan de huidige veerdienst vervallen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Werkplaats

Bericht door Kaaiman » wo 12 mar 2014, 20:16

Boven: klassieke runen
Onder: runen in handschrift zoals gebruikelijk in Brilamontië

Afbeelding

De tekst? Lorem ipsum.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten