[RBM] Werkplaats

Reĝolando Brilamontio

Moderator: Kaaiman

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » do 21 jun 2012, 09:59

De dikke zwarte lijn is eigenlijk een bundel van sporen, waaraan ook de perrons liggen. De dienstregeling is zo opgezet, dat noord-zuidverkeer dat op het station moet stoppen beperkt is. Momenteel is er maar één sneltreindienst die moet kopmaken. De noord-zuidverbinding ten westen van het station wordt enkel voor goederenvervoer gebruikt.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » do 21 jun 2012, 12:24

^^ Dat maakt het een stuk duidelijker. Anders had je minimaal twee losse stations nodig gehad om alle sporen te kunnen bedienen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » di 17 jul 2012, 23:55

Inmiddels zijn de districten 1 en 2 nu in meer detail uitgewerkt. Ik heb trouwens de stand in 2013 aangehouden, dus sommige delen op de kaart zijn in het 'echt' nog niet gereed.
Afbeelding
Goed te zien is de voortgang van de ombouw tot autoweg van de N10 en N18. In 2014 moet de A/N10 auto(snel)weg zijn tussen Esterejo en de A1 bij Hajo; de N18 moet in 2014 geheel autoweg zijn tussen Bonakvo en Piovo en het gedeelte langs Larĝameandro. Het gedeelte Piovo - Larĝameandro zal vier jaar langer op zich laten wachten.

Even inzoomen op de N18 in aanbouw, waarop tevens de administratieve spoorwegnummering is te zien:
Afbeelding

Al een aantal jaren is men bezig om de N18 (opnieuw) naar hoofdwegstandaarden om te bouwen. Voor een groot deel wordt de N18 voorzien van een nieuw autowegtracé. De bebouwde kommen van Haltejo en Benito waren de grootste knelpunten die versneld zijn aangepakt. Haltejo heeft vast een stukje autoweg gekregen en Benito de weg die parallel aan de uiteindelijke N18 zal lopen.

Bovenin staat in plaats van 'N18' ook 'A18'. De grijze lijnen zijn geplande wegen. Het is dus de bedoeling om op termijn de N18 tussen Haltejo en Bonakvo om te bouwen tot autosnelweg. De rijbaanscheiding bij de halfklaverbladaansluiting met de N19 is hierop al een voorbereiding. Echter, er is een tunnel onder de bebouwing van Bonakvo nodig om de A18 naar de N4 door te kunnen trekken, waarbij tevens een ingewikkeld knooppunt voor nodig is. Dit zal dus nog wel wat jaren op zich laten wachten.

Voor de D204 is ten noorden van Bordoro een rondweg gepland, parallel aan het spoor. Het was de bedoeling om deze gelijk met de spoorlijn en spoorbrug (opengesteld 2011) aan te leggen, maar dit werd veel te duur vanwege de oeververbinding. De huidige brug is ook nog niet zó oud en versleten dat acute vervanging nodig is. De huidige spoorbrug is wel zo geconstrueerd dat een brug voor het wegverkeer er makkelijk bij aangebouwd kan worden. Zo zijn onder andere de funderingen geschikt voor uitbreiding.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Marcel » wo 18 jul 2012, 17:18

Kaaiman schreef:Het gedeelte Piovo - Larĝameandro zal vier jaar langer op zich laten wachten.
Hieruit begrijp ik dat ook het gedeelte tot de grens langer op zich laat wachten? Dat is dan niet zo mooi, want aan de zijde van RFL loopt alles redelijk soepel, en staat de opening geplant in mei 2013.

Hmm, dan moet men dan maar even binnendoor.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » wo 18 jul 2012, 18:48

Beter lezen:
ik schreef:de N18 moet in 2014 geheel autoweg zijn tussen Bonakvo en Piovo en het gedeelte langs Larĝameandro. Het gedeelte Piovo - Larĝameandro zal vier jaar langer op zich laten wachten.
De rondweg langs Larĝameandro zal dus wel gewoon in 2014 worden opengesteld. Het gedeelte vanaf de grenspost totaan de N30 (eerste afrit) kan eventueel al iets eerder worden opengesteld, omdat dat gedeelte vrijwel geen kunstwerken heeft. Mei 2013 moet dus mogelijk zijn voor het stukje N30 - grens. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Marcel » wo 18 jul 2012, 18:59

^^ Ik had wel goed gelezen, alleen wist ik nou niet of het stukje grens er ook bij zat. Dank voor de opheldering.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » wo 18 jul 2012, 19:26

Voor de duidelijkheid hier even een overzichtje. De D320 zal tijdelijk worden bewegwijzerd als N18, totdat het ontbrekende stuk autoweg zal worden geopend.
Afbeelding
(Maanden volgens Gregoriaanse kalender)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » do 19 jul 2012, 14:34

Wow! 8| Het is al erg uitgebreid zie ik. Ga je dit voor het hele land zo goed uitwerken?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een dikke en een dunne rode lijn op de gewone kaart en een rode en paarse lijn op deze kaart?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » do 19 jul 2012, 16:46

Het is inderdaad de bedoeling het hele land zo uit te werken.

Als deze enorme klus is geklaard, wil ik het land nog verder gaan uitwerken met meer wegen en straatnamen, metrolijnen, vlakken voor landgebruik (in ieder geval wateren en bebouwde kommen, wellicht nog meer) en uiteraard moeten alle kleine dorpjes nog namen krijgen. Daarom ben ik er ook nog wel jaren mee bezig naar verwachting. Misschien komt het zelfs nooit af, maar dat zien we dan wel weer. ;)

De legenda:
Afbeelding
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » do 19 jul 2012, 18:45

Maar wat is nou precies het verschil tussen een hoofdweg (5) en rijksweg (6)? Ik zie op je kaart wegen die bijna niets verbinden en toch hoofdweg zijn (N13, N10-oost, N8-west) en belangrijkere wegen die rijksweg zijn (N20, N16, N18).
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » do 19 jul 2012, 20:00

Hier staat een uitleg.

Daarbij komt dat de meeste hoofdwegen gesloten zijn voor langzaam verkeer, terwijl langzaam verkeer op vrijwel alle gewone rijkswegen is toegestaan.

De N16, N18 en N20 voldoen momenteel niet (overal) aan de standaard voor hoofdwegen, maar zijn inderdaad wel belangrijke verbindende routes. De N16 en N18 worden vervangen door een autoweg over een nieuw tracé. De N20 wordt grotendeels vervangen door auto(snel)weg A/N14.

Het Brilamontische nummeringssysteem lijkt wel wat op het oude Noorse nummeringssysteem:
groen schild = HWN (rijksweg)
wit schild = OWN (rijksweg, tegenwoordig provinciale weg)
geen schild = OWN (provinciale/gemeentelijke/private weg)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Koen » vr 20 jul 2012, 14:24

Dat maakt het duidelijker, maar ik snap nog steeds niet dat een weg als de N13, die vrijwel niets verbindt, als hoofdweg wordt geclassificeerd.

Qua kleuren is het Noorse systeem wel anders dan het jouwe. Alleen de kleur wit komt overeen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » zo 22 jul 2012, 22:48

De N13 in het zuiden fungeert vooral als dwarsverbinding. Er zijn weinig doorgaande wegen in het gebied, eigenlijk alleen de N13, N10 en N17, dus de N13 heeft voor veel gehuchten en dorpjes wel een redelijk belangrijke verzamelfunctie.

Het is een van de weinige wegen in het uiterste zuiden die gewoon voldoende breed is voor vrachtverkeer en dergelijke. De D-wegen zijn voornamelijk grindwegen in die contrijen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » vr 10 aug 2012, 01:03

Het gehele uiterste zuiden van Brilamontië is in kaart gebracht.
Afbeelding

Veel D-wegen in dit gebied zijn grindwegen, deels of helemaal. Inmiddels zijn alle rijkswegen wel geasfalteerd; de laatste was de N37 in 2011. Vaak is de aftakking vanaf een rijksweg naar het eerstvolgende dorp nog wel geasfalteerd, maar voorbij het dorp enkel nog grindweg. Dit is onder meer het geval bij Diloj en Krako.

Ze zijn redelijk zeldzaam in Brilamontië, maar ze zijn er wel: klaverbladen. Komen niet voor waar een autosnelweg een autosnelweg kruist, wel als er een autoweg wordt gekruist, zoals hier het geval is bij Nodo Apudlago.
Afbeelding

Even inzoomen op het wegennet van Ŝtonamuroj.
Afbeelding

Hier is de afgelopen jaren aardig wat veranderd:
  • 1978: aanleg westelijke rondweg als N1
    • tevens ontnummering oud tracé door de stad
  • 2002+2005: openstelling A1 tussen N19 en N13 bij grens met RFL
    • tevens omnummering N1 in N19
  • 2010: openstelling N10 als autoweg 2+1 en als gevolg daarvan diverse omnummeringen:
    • N19 Ŝtonamuroj - N13 wordt D310 (overdracht wegens nieuwe parallelle N10)
    • N20 Ŝtonamuroj - A2 wordt N10 (aansluiting op in aanleg zijnde A10 westelijk van Reĝaponto)
    • N20 Ŝtonamuroj - N17 wordt N16 (plannen nieuwe hoofdweg Ŝtonamuroj - Glaciurbo - A5)
  • 2013: verwachte openstelling noordoostelijke rondweg N16 als autoweg 2+1, tijdelijk bewegwijzerd als N19
    • tevens overdracht N19 tussen oude en nieuwe N16 en omnummering naar D310
  • 2015: verwachte openstelling noordwestelijke rondweg N16 als autoweg 2+1
    • tevens overdracht oude N16 door Ŝtonamuroj en omnummering naar D313
  • 2017: verwachte openstelling ontbrekend deel N16 als autoweg 2+1
    • tevens overdracht en ontnummering oud N16-tracé
Spoorlijn F26 Glaciurbo - Ŝtonamuroj (F van fervojo, letterlijk ijzerweg) is hier in 1938 geopend en is nog altijd enkelspoor en ongeëlektrificeerd. De eerste spoorlijnen van Brilamontië werden geopend vanaf 1881 ten behoeve van het goederenvervoer; rondom Glaciurbo vooral vanwege de zilverwinning.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 aug 2012, 01:09

Ziet er erg goed uit Kaaiman, zoals we van je gewend zijn!
Er zijn niet al te veel nieuwe wegopeningen te verwachten zo te zien. Zijn ze niet nodig, of wordt ook in Brilamontio de geldkraan dichtgedraaid? Als dat niet zo is, zou je provinciale wegen kunnen upgraden bijvoorbeeld, voor de veiligheid :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » vr 10 aug 2012, 01:48

^^ Er wordt nog volop aan de weg gewerkt hoor. ;)

De belangrijkste projecten in het hoofdwegennet waaraan momenteel wordt gewerkt (planning en uitvoering) en de oplevering na 2012 plaatsvindt:
  • A1: aanleg 2e Kuntunnel en verbreding tussen A4 en A6 (gereed 2014)
  • A4: ombouw N4 tot A4 tussen A1 en N18 in Bonakvo (gereed 2014)
  • A4: aanleg autosnelweg Bonakvo - Bienaro (in fases, geheel gereed 2020)
  • A5: aanleg autosnelweg Eto - grens HMK (gereed 2014)
  • A8: aanleg autosnelweg Rivrono - Basoliuto (gereed 2016)
  • A8: aanleg autosnelweg Basoliuto - grens SUS (in fases, geheel gereed 2018)
  • A9: aanleg autosnelweg Belarojo - Fluapramoj (in fases, geheel gereed 2016)
  • A9: ombouw N9 tot autosnelweg rondom Preĝejeto (gereed 2015)
  • A10: aanleg autosnelweg oostelijk van Reĝaponto (in fases, geheel gereed 2016)
  • N10: aanleg autoweg Hajo - Rivrono (gereed 2018)
  • N10: opwaardering tot autoweg tussen A1 en A2 (in fases, geheel gereed 2017)
  • N11: aanleg autoweg Gadelo - Reĝaponto (gereed 2023)
  • N13: opwaardering tot autoweg Minejo - grens HMK (in fases, geheel gereed 2016)
  • A14: aanleg autosnelweg Rivrono - Falakvo (gereed 2015)
  • N14: aanleg autoweg Falakvo - Bonakvo (gereed 2016)
  • N16: aanleg autoweg Ŝtonamuroj - Glaciurbo (in fases, geheel gereed 2017)
  • N16: aanleg autoweg Glaciurbo - A5 (in fases, geheel gereed 2022)
  • A18: aanleg autosnelweg Haltejo - Bonakvo (in fases, geheel gereed 2020)
  • N18: aanleg autoweg Haltejo - Piovo (in fases, geheel gereed 2014)
  • N18: aanleg autoweg Piovo - grens RFL (in fases, geheel gereed 2018)
  • N49: aanleg autoweg Alargulo - grens SUS (in fases, geheel gereed 2018)
Nog onzeker:
  • A2: ombouw N2 tot A2 tussen Fluapramoj en grens HMK (planning afhankelijk van opwaardering D21 in HMK)
  • A2: autosnelwegtunnel door Reĝaponto tussen A4 en A6 (gereed 2026?)
  • A6: autosnelwegtunnel door Reĝaponto tussen A7 en A2 (gereed 2026?)
  • N9: ombouw N24 tot autoweg N9 (planning afhankelijk van opwaardering D9 in HMK)
  • N12: aanleg autoweg Novaponto - Triveroj (gereed 2024?)
  • A14: autosnelweg ten zuiden van Bonakvo (gereed 2026?)
  • A18: aanleg autosnelweg met tunnels door Reĝaponto tussen Bonakvo en A7 Triveroj (gereed 2028?)
Ook aan het onderliggend rijkswegennet wordt gewerkt, maar ik blijf niet bezig met projecten opnoemen. ;)

Na 2020 is de piek wat betreft het hoofdwegennet wel bereikt. Het is dan ook niet voor niets dat de minister eerder aankondigde dat er na 2025 geen nieuwe snelwegen meer bij zouden komen. Het hoofdwegennet is tegen die tijd qua verbindingen wel compleet.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 aug 2012, 02:38

Dat bedoel ik dus! Wat een activiteit! Lijkt mij een erg goede ontwikkeling voor het verkeer in Brilamontio. Niet alleen wordt het lekkerder rijden, het wordt ook nog eens stukken veiliger. Alleen hopen dat al deze uitgaven niet een te groot gat slaan in de staatskas ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » vr 10 aug 2012, 11:22

^^ Dat is dus wel een probleem. Er is de laatste 10 jaar enorm veel meer geld geïnvesteerd in grootschalige opwaardering van het rijkswegennet dan in de jaren daarvoor, waardoor mede een begrotingstekort en staatsschuld is ontstaan. Voordien had Brilamontië nauwelijks staatsschuld meer (staatsschuld vooral nog vanwege wederopbouw na de Brilamontische Oorlog) en zelfs een klein begrotingsoverschot.

In begin jaren 2000 zijn talloze wegverbindingen aangewezen voor (versnelde) aanleg of opwaardering, die in het tijdvak tot 2020 gereed zouden moeten komen. Dit was tijdens de regering van KDL+PSK+LP van 1999-2003. Met name de LP heeft flink aangestuurd op verbetering van het wegennet, een koers die tot voor kort niet meer werd gewijzigd.

Overigens duurt de aanleg van nieuwe Brilamontische hoofdwegen vaak wel lang om zo het budget over meerdere tijdvakken uit te kunnen spreiden. Aan de A9 Belarojo - Fluapramoj en de A10 oostelijk om Reĝaponto is men in 2004 begonnen, maar deze wegen zullen pas in 2016 geheel gereed zijn. Dat is dus een bouwtijd van in totaal 12 jaar! Wel worden/zijn beide wegen in fasen opengesteld.

Veel nieuwe autowegen worden aangelegd met een enkelbaans 2+1-rijstrookindeling, voorbereid op verdubbeling tot autosnelweg. Niet al deze wegen zijn nu al aangewezen als toekomstige autosnelweg, maar de mogelijkheid wordt wel opengehouden. Vandaar ook het statement dat er na 2025 geen nieuwe hoofdwegen meer bij zouden komen; verdubbeling van bestaande (auto)wegen blijft zeker een optie.

Het verschil in beleid is tevens dat er voorheen vooral werd gebouwd als het echt nodig was voor de capaciteit. Zo is met name het netwerk in Triurboj ontstaan. Ook werden wegen vooral nieuw gebouwd als dit tegen relatief lage kosten kon worden gedaan. Vandaar dat het vooral de snelwegen in de vlakkere gedeelten van het land zijn, die al wat jaartjes ouder zijn.

Tegenwoordig worden de hoofdwegen vooral aangelegd om een compleet netwerk te krijgen dat hoogwaardig is uitgebouwd en de grotere plaatsen rechtstreeks met elkaar verbindt. Verkeersassen waarop veel vrachtverkeer wordt verwacht, worden over het algemeen als autosnelweg uitgebouwd voor een goede doorstroming. Wel wordt op vrijwel alle nieuwe lange, dure snelwegen tol geheven (A1, A2, A5, A9), net als bij de grens van het district Triurboj. De A10 en A8+A14 blijven tolvrij om zo een tolvrij alternatief rond Triurboj te houden (en het rijden via het stedelijk wegennet tegen te gaan).
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » di 16 okt 2012, 10:07

Inmiddels ben ik bijna klaar met het uitwerken van het district Okcidentio (5), dus de omgeving rondom Glaciurbo.

Daarbij heb ik wel heel wat wijzigingen in tracés doorgevoerd waar de tracés niet overeenstemden met de logica van landschap en geschiedenis, zoals het reliëf, de ligging van plaatsen en de geschiedenis van het wegennet. Wel heb ik geprobeerd zo veel mogelijk tracés te gebruiken die al bestonden (al dan niet op oudere kaarten van het land)

Het betreft hier met name de A5 en N13; daarnaast heb ik nog een aantal D-wegen toegevoegd (en nummers gewijzigd), eveneens vanwege de logica van landschap en geschiedenis.

Binnenkort hopelijk weer een voorproefje. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » di 23 okt 2012, 09:03

En hier het beloofde voorproefje. De oplettende kijker zal tal van veranderingen opmerken.
Afbeelding

Het auto(snel)wegennet in het zuiden van het land breidt zich nog altijd gestaag uit:
Afbeelding

Het losse stukje linksonder is een klein stukje enkelbaans autoweg van de N4, dat aansluit op de Frankenlandse expressweg Sec29. Bij de aanleg is plaats vrijgehouden voor een tweede rijbaan. Echter, deze zal voorlopig nog niet aangelegd worden aangezien het er vrij rustig is en de rest van de N4 toch niet zo geschikt is voor doorgaand vrachtverkeer.

In Brilamontië is het beleid momenteel dat de hoofdtransportassen in principe als autosnelwegen worden aangelegd, overigens wel rekening houdend met de aansluitende wegen in het buitenland. De N2 in het noorden is bijvoorbeeld wel een hoofdtransportas, maar omdat de aansluitende Hochmarkse D21 nog geen autosnelweg is, is de N2 ook niet als autosnelweg aangelegd. Bij de A5 en de aansluitende Hochmarkse B7 zijn beide dus snelweg en zijn bovendien inderdeel van de internationale hoofdroute /|\ Dumara.

Overige langeafstandswegen worden zo veel mogelijk als enkelbaans autoweg aangelegd (meestal 2+1), waarbij qua ruimte en kunstwerken in principe meteen rekening wordt gehouden met latere ombouw tot autosnelweg.

Momenteel is er echter wel discussie of autowegen niet ook met een A-nummer en groene bebording aangeduid moeten worden. Volgens de Brilamontische richtlijnen zijn autowegen en autosnelwegen namelijk beide 'aŭtoŝoseoj', wat ook de betekenis is van de A in de wegnummering. Daarnaast zijn er ideeën om het 'witte' N-wegennet te laten vervallen, waarbij sommige wegen worden opgewaardeerd tot hoofdweg en andere wegen worden overgedragen aan de districten.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door sirdanilot » di 23 okt 2012, 10:41

^ Zijn F spoorwegen?

Ziet er goed uit, vooral alsof er héél véél werk in is gestoken... Zo zonder de plaatsnamen is het echter lastig om veel tracéwijzigingen te spotten.

Je moet ook niet álle onlogische tracés gaan aanpassen, trouwens. Soms komt dat nu eenmaal zo uit in de geschiedenis. In Burghteland is dat bijvoorbeeld het stompje A33 bij Ajalendal, waar bijna geen verkeer rijdt. Terwijl er tussen sommige grote steden juist helemaal geen snelweg ligt. Ook sluiten de grensoverschrijdende wegen met Nova Hollandia niet heel logisch aan (waarbij een snelweg plompverloren eindigt, bijvoorbeeld), maar dat komt door de slechte verhoudingen met dit buurland.

In Burghteland hebben rijkswegen B-nummers (een, twee of driecijferig), alleen goed uitgebouwde snelwegen krijgen een A-nummer (1, 2 of 3 cijferig bij rijkswegen en 4 cijferig bij districtswegen). Districtswegen hebben 4 cijfers zonder prefix. Er zijn wel eens rijkswegen gedegradeerd maar vaak worden dan gewoon de oude nummers aangehouden (zoals veel inprikkers in Nieuw-Vlissingen). Districtswegen die rijksweg worden krijgen wel altijd een nieuw nummer (zoals de nieuwe weg Oastersluuze-Katnoaghe).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » di 23 okt 2012, 11:50

sirdanilot schreef:Je moet ook niet álle onlogische tracés gaan aanpassen, trouwens. Soms komt dat nu eenmaal zo uit in de geschiedenis.
Dat klopt helemaal, maar houd daarbij wel rekening dat niets zonder reden is. Een weg heeft niet zonder reden een bochtig of juist recht verloop. Dit kan vele oorzaken hebben: grondsoorten, opstallen, defensie, landschapswaardering, verkaveling, een verboden gebied, enz.

Echter, nieuwe wegen volgen over het algemeen de logica van de financiën: hoe krijg ik zo veel mogelijk bereikbaarheid tegen zo min mogelijk kosten.

Nu kun je al vraagtekens zetten bij het nut van de A5, maar als het tracé niet de lijnen van het landschap volgt, wordt het wel een erg dure aangelegenheid. Het herziene A5-tracé volgt veel meer de hoogtelijnen en heeft om die reden veel minder tunnels en dalbruggen nodig en valt kostentechnisch dus veel gunstiger uit.

Bij de N13 klopte de routering niet met de logische geschiedenis aan de hand van het landschap. Ik heb het geheel nu zo veranderd dat je in het wegennet de oude routes nog kunt onderscheiden van de nieuwe, zonder al te veel in te grijpen in de tracering.

Voormalige rijkswegen Glaciurbo - Hochmark:
* D501: voormalige N4
* D502 (+ N5): voormalige N14

Beide D-wegen zijn nog herkenbaar als doorgaande rijkswegen door de weginrichting en het feit dat ze verhard zijn.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Kaaiman » vr 08 feb 2013, 17:01

Een voorproefje van het muntgeld van Brilamontië, de kopzijde.

De munten 1 en 3 brilar zijn koperkleurig en dun:
Afbeelding

De munten van 10 en 30 brilar zijn zilverkleurig en dun:
Afbeelding

De munten van 5 en 50 brilar zijn goudkleurig en dik:
Afbeelding

P.D.G. betekent trouwens 'Per Dia Graco', oftewel 'bij de gratie Gods'.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door SjorsB » vr 08 feb 2013, 17:06

Woow 8| dat ziet er er-rug goed uit, en vooral realistisch! :d

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBM] Actualiteit & Discussie

Bericht door Snelwegfreak » vr 08 feb 2013, 17:22

Heel erg mooi gemaakt met dat effect! :d
Ben jij dat zelf, op de kopzijde? ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten