[RBM] Infrastructuur

Reĝolando Brilamontio

Moderator: Kaaiman

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 06 feb 2012, 12:11

Uit de RJB: Tunelo tra Vualomonto estas malfermota

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 6 februari 2012 schreef:Tunnel door Sluierberg [Vualomonto] zal worden geopend

NIGRAPINO - Morgen rond 14:00 uur zal Minister van Mobiliteit de tunnel door de Sluierberg officieel openstellen voor het verkeer. Door de opening van deze tunnel komt de voltooiing van de tolautosnelweg tussen Oost en West-Hochmark via ons land weer een stap dichterbij.

De aanleg van de tunnel liep in 2007 zo'n twee jaar vertraging op vanwege een drietal instortingen vanwege broos gesteente in de berg. Hierdoor moesten de bouwplannen en het werkschema voor een groot deel herzien worden en viel de 4,2 km lange tunnel veel duurder uit dan was begroot.

Inmiddels is ook gestart met het laatste ontbrekende deel van de autosnelweg, namelijk van Nigrapino naar Fluapramoj. Volgens planning zal dit gedeelte in 2016 gereed komen, waarmee de twee grootste steden en economische centra van het noorden, Fluapramoj en Dukejo, rechtstreeks per autosnelweg met elkaar verbonden zullen zijn.

Tot die tijd zal het verkeer nog gebruik moeten maken van de oude route via Ylebo en Kliniĝo over de N7, N23 en de N2. De N2 zal overigens nog voor het einde van dit jaar geheel tot autoweg omgebouwd zijn.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 06 feb 2012, 12:33

Eveneens uit de RJB: 'Neniu novaj aŭtoŝoseoj post 2025'

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 6 februari 2012 schreef:'Geen nieuwe snelwegen meer na 2025'

REĜAPONTO - Minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo kondigde gisteren aan dat er na 2025 geen nieuwe snelwegen meer zullen worden aangelegd. Volgens hem is het netwerk van snelwegen in 2025 in principe voltooid. "Het tijdperk van grootschalige nieuwbouw als de Interhochmarkse Snelweg en de Grote Ring om Triurboj is voorbij," aldus de Minister. Hij sloot overigens niet uit dat bestaande hoofdwegen in de toekomst nog verbreed zouden kunnen worden. Op geheel nieuwe wegverbindingen hoeft ons land volgens de Minister echter niet meer te rekenen.

"Hoewel onze economie gezond is, zien we wereldwijd dat er grote problemen zijn ontstaan op de financiële markten. Dit remt de groei van onze economie af, omdat er gewoonweg minder vraag is dan voorheen. Daardoor zijn er ook minder wegen nodig. We zien nu al een minder sterke groei van de economie en we verwachten dat dit in de toekomst ook zo zal blijven," lichtte de Minister toe.

Hij vervolgde: "In 2025 zijn alle grotere steden en economische centra met elkaar verbonden met wegen voor snelverkeer. Ik zie geen reden om het netwerk nog verder uit te breiden, tenzij de bevolking en economie op landelijk niveau plotseling enorm zouden toenemen. Plaatselijk kan dit natuurlijk wel voorkomen, maar in die gevallen kijken we gewoon of een aanpassing van de bestaande wegen nodig is."
De Interhochmarkse Snelweg is de A9 (nu nog deels A7) via Fluapramoj en Dukejo; de Grote Ring zal bestaan uit de A10 (oostelijk), A8 (noordelijk), A14 (westelijk) en A4 (zuidelijk).
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Koen » ma 06 feb 2012, 15:27

De minister heeft het dus over een beleid van over 13 jaar, als er een andere regering is en andere ideeën? :roll:
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » ma 06 feb 2012, 16:00

Ik denk dat het overdreven is om te stellen dat er geen nieuwe snelwegen worden gebouwd in 2025. Dat grote snelwegprojecten niet meer komen na 2025 kan ik me wel wat bij voorstellen.

Schellingen bouwt ook bijna geen lange stukken snelwegen meer. Alleen de B30 is een uitzondering.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Ties » di 07 feb 2012, 15:28

Koen schreef:De minister heeft het dus over een beleid van over 13 jaar, als er een andere regering is en andere ideeën? :roll:
De Nederlandse wegenplannen gaan ook over tijdvakken van pak 'm beet 30 jaar. Het is gebruikelijk dat een regering toekomstvisies formuleert.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 05 mar 2012, 10:33

Uit de RJB: Malfermo de unua aerodromo por civila aviado estas proksime
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 4 maart 2012 schreef:Opening van eerste luchthaven voor burgerluchtvaart is nabij

REĜAPONTO - Na jaren van ontwerpen, bouwen en testen is de opening van 's lands eerste vliegveld voor de commerciële burgerluchtvaart nabij. Zoals velen al vermoedden, zal het vliegveld op woensdag 21 maart [kvartago 1 kvarmonato] officieel geopend worden door Koning Henriko.

Meteen na deze openingshandeling zal de nieuwe luchtvloot van de nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij Brilavio aan het publiek worden gepresenteerd en zal er een luchtshow worden gehouden. Dit alles is gratis toegankelijk.

Naast het vliegveld zelf, zal de Koning eveneens de toeleidende spoorlijn met het nieuwe ondergrondse station worden geopend, zodat er een rechtstreekse treinverbinding ontstaat met Reĝaponto Hoofdstation, en daarmee dus met de rest van ons land.

Later op de dag zal Minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo het laatste gedeelte van de nieuwe Alflughavena Ŝoseo (A6) openstellen. Deze autosnelweg vormt een rechtstreekse verbinding tussen het nieuwe vliegveld en het centrum van Reĝaponto.

Vanaf 22 maart zullen daadwerkelijk de eerste lijnvluchten uitgevoerd worden. De eerste bestemming die zal worden aangedaan betreft Skaven in Tyssië. Volgens planning zal het vliegtuig van Brilavio vertrekken om 6:15 uur 's morgens. In het begin zal het aantal vluchten per dag nog gering zijn. Al naargelang het aantal passagiers groeit, zal de dienstregeling worden uitgebreid.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Koen » ma 05 mar 2012, 14:10

Mooi dat Brilamontië ruim 100 jaar na de uitvinding van het vliegtuig eindelijk een vliegveld heeft :D
Gaat Brilavio ook naar Laconia vliegen?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 05 mar 2012, 15:19

^^ Daar hebben we een ander topic voor om dat te bespreken. ;)

Overigens heeft Brilamontië uiteraard wel al lang militaire vliegvelden, waar ook regeringsvluchten werden uitgevoerd, en er zijn een paar grasbanen en een enkele verharde baan voor zakelijke vluchten.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Ties » ma 05 mar 2012, 15:42

Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 4 maart 2012 schreef:Vanaf 22 maart zullen daadwerkelijk de eerste lijnvluchten uitgevoerd worden. De eerste bestemming die zal worden aangedaan betreft Skaven in Tyssië. Volgens planning zal het vliegtuig van Brilavio vertrekken om 6:15 uur 's morgens.
Luchthaven Skaven is vereerd het eerste toestel vanaf dit nieuwe vliegveld te mogen ontvangen. Om de samenwerking te bekrachtigen zal het eerste vliegtuig gehuldigd worden door vier brandweerwagens en krijgen alle passagiers een gratis lunch aangeboden op het vliegveld.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 mar 2012, 15:46

Haha, een 'Sanday sandwich' van Transavia is ook lekker hoor :lol:
Heb je al enig idee wanneer de eerste vluchten naar Eendhoeven Airport plaats zullen vinden?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » do 24 mei 2012, 18:49

Uit de RJB: Nova A14 kaj renovigita A7 estas oficiale malfermita
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 24 mei 2012 schreef:Nieuwe A14 en vernieuwde A7 zijn officieel geopend

REĜAKORTOJ - Gisteren om 14:00 uur knipte Minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo het lint door van de nieuwste autosnelweg van ons land, de A14 tussen Reĝakortoj en Novaponto. Niet veel later opende hij bij Muroligno de gerenoveerde en verbrede A7 tussen Reĝakortoj en Triveroj.

A14
De A14 tussen Reĝakortoj en Novaponto is het eerste gedeelte van de nieuwe autosnelweg die over pakweg 4 jaar Bonakvo rechtstreeks met Novaponto, Reĝakortoj en Rivrono moet verbinden. De verwachting is dat deze snelweg naast een betere ontsluiting van deze steden en regio's ook de drukke randweg A1 in Triurboj zal ontlasten.

Het gisteren opengestelde wegvak tussen de N18 bij Novaponto en de A7 bij Reĝakortoj vervangt de drukke rijksweg N20, wat de weggebruiker zeker in de spits de nodige reistijd zal schelen. Een imposante tuibrug vormt de verbinding over de Flustrado, waar de snelweg tot 2015 zijn voorlopige einde heeft.

Hoewel de nieuwe A14 voor een snelle verbinding van Novaponto met Reĝakortoj zorgt, zal voor de meeste Novapontanen de oude N18 nog wel de kortste en snelste weg naar Triurboj blijven, met name degenen die ten zuiden van de Flustrado wonen.

A7
Voor een goede aansluiting van de A14 op de A7 is aan de zuidzijde van Reĝakortoj een parallelbanensysteem aangelegd. Dit moet ervoor zorgen dat de weggebruiker zo soepel mogelijk naar de juiste richting wordt geleid. Als ook de A14 richting Rivrono zal worden opengesteld, zal de A14 feitelijk om de bestaande A7 heen liggen, zodat het verkeer van beide snelwegen elkaar niet in de weg zit. Uitwisseling tussen de A7, A14 en de nu al bestaande afrit zal uiteraard mogelijk blijven.

Daarnaast werd er sinds 2010 gewerkt om 20 km van de A7 tussen Reĝakortoj en Triveroj te verbreden met een extra rijstrook per richting, waarmee de weg nu 2x3 rijstroken telt. Eind 2010 kwamen de eerste kilometers in Triveroj al gereed, iets wat al snel voor minder opstoppingen zorgde tijdens de spitsuren. Sinds vorig jaar werd er naast de verbreding ook gewerkt aan een nieuwe aansluiting bij Muroligno, waarmee dit stadje voortaan ook een goede aansluiting op de snelweg richting Reĝakortoj heeft.

De vernieuwde A7 is tevens voorzien van signalering boven de weg, die in geval van calamiteiten of wegwerkzaamheden de weggebruiker informeert over de te rijden snelheid of route.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2012, 17:32

Een overzicht van de ontwikkeling van het Brilamontische autosnelwegennet met intervals van 5 jaar, van 1955 t/m 2025. Er zijn ook projecten die na 2025 voltooid worden, maar daarvan is de planning nog te onzeker.

Elke kaart geeft de situatie weer van de eerste dag van het aangegeven jaar. Een weg geopend in 1980 komt dus pas op het kaartje van 1985 tevoorschijn.

Afbeelding

Goed te zien is de enorme piek in 2010, dus de snelwegopeningen in 2005 t/m 2009. In deze periode werden veel wegen opengesteld die door de regering KDL+PSK+LP (1999-2003) gepland en ten uitvoer gebracht werden, met name de grote snelwegen naar de periferie.

Globaal is de volgende indeling te maken:
  • 1950 - 1970: autosnelwegennet door Triurboj
  • 1970 - 1985: autosnelwegennet langs Triurboj
  • 1985 - 2000: autosnelwegen uitwaaierend vanuit de omgeving van Triurboj
  • 2000 - 2010: autosnelwegennet in de periferie van Triurboj
  • 2010 - 2025: dwarsverbindingen tussen autosnelwegen
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 25 feb 2024, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2012, 23:25

Een overzicht van de ontwikkeling van het Brilamontische spoorwegennet met intervals van 10 jaar, van 1890 t/m 2020. Er zijn ook projecten die na 2020 voltooid worden, maar daarvan is de planning nog te onzeker.

Elke kaart geeft de situatie weer van de eerste dag van het aangegeven jaar. Een spoorweg geopend in 1900 komt dus pas op het kaartje van 1910 tevoorschijn.

Afbeelding

In tegenstelling tot veel spoorwegennetten in Europa, heeft het Brilamontische spoorwegennet zich niet een periode zeer sterk ontwikkeld, waarna het netwerk vanwege onrendabiliteit weer kromp.

Wat betreft het spoorwegennet is globeel de volgende indeling te maken:
  • 1880 - 1910: Spoorlijnen voornamelijk voor industriële doeleinden en privaat gefinancierd, personenvervoer nog geen reden voor aanleg
  • 1910 - 1930: Begin netwerkvorming rond Triurboj en toename belangstelling personenvervoer, nog altijd privaat gefinancierd
  • 1930 - 1950: Uitbreiding spoorwegennet naar de periferie van Triurboj, eerste spoorwegen over lange afstand, begin overheidsfinanciering
  • 1950 - 2010: Langzame uitbreiding van het spoorwegennet met de aanleg van ontbrekende schakels
  • 2010 - 2020: Hernieuwde belangstelling voor uitbreiding en opwaardering van het spoorwegennet voor zowel goederen- als personenvervoer
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 25 feb 2024, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2012, 23:26

Spoorwegen tijdens en na de Brilamontische Oorlog
Interessant is dat de aanleg van het spoorwegennet doorging tijdens de Brilamontische Oorlog (1909-1927). Voor 1909 vond de aanleg vooral plaats voor de handel, maar vanaf dat jaar ook voor militaire doeleinden. Niet voor niets werd in de jaren 1910 het bouwtempo van de spoorlijn Fortiporta (SUS) - Reĝaponto (RBM) flink opgeschroefd, zodat de spoorlijn uiteindelijk jaren eerder dan voorzien klaar was. Zo kon de Claudirische koning vanuit de hoofdstad Fortiporta mooi de touwtjes in handen houden in Reĝaponto. Ook werd er een spoorlijn aangelegd tussen het strategisch gelegen Larĝameandro en Altamonteto in het zuiden. Het was de bedoeling deze spoorlijn door te trekken naar Fortiporta, maar zover is het nooit gekomen.

Vanaf Dukejo en Reĝaponto waren ook spoorlijnen gepland naar de havenstad Isdera. Ook deze zijn niet doorgegaan. Voordat deze spoorlijnen doorgetrokken konden worden, scheidde Sustulië zich al af (1936). Tijdens deze vrij korte opstand maakte het Brilamontische leger tijdens een bliksemactie dankbaar gebruik van de inmiddels gereed gekomen stukken van de spoorlijnen naar Isdera om nog zo veel mogelijk gebied veilig te stellen. De noord-zuid lopende rijksweg 34 werd daarbij een belangrijke noord-zuid marsroute om de grens in de gaten te houden. Vandaar dus dat de grens zo evenwijdig aan deze rijksweg loopt (tegenwoordig N43-N34-D434).

Na 1936, werden in 1942 de losse eindjes van de spoorlijnen die ooit naar Isdera hadden moeten lopen met elkaar verbonden. Ook hier was een belangrijke reden van aanleg het snel kunnen bewegen van troepen, voor het geval Sustulië zou binnenvallen om alsnog de Claudirische gebieden in Brilamontië te veroveren. Om dezelfde reden werd in 1943 de spoorlijn Bienaro - Altamonteto geopend via een tracé dat veel oostelijker lag dan voor normaal vervoer nodig was.

Een voordeel voor het vaderland betekende in dit geval ook een voordeel voor de vijand. Via de spoorlijnen langs de grens zou de vijand snel kunnen oprukken naar Reĝaponto. Om dit probleem te ondervangen waren er verscheidene sabotage-installaties langs deze grensspoorwegen. Deze varieerden van springladingen onder bruggen, klaar om opgeblazen te worden, tot stellages met betonblokken om op het spoor te laten rollen. Tot in de jaren '70 waren deze installaties operationeel. Hoewel de springladingen inmiddels allemaal zijn opgeruimd (sommige per ongeluk; bij de vernieuwing van de spoorbaan in 1985 ontplofte er een brug over een beekje, 4 zwaargewonden), zijn de andere barricades nog altijd aanwezig en zichtbaar vanuit de trein.

De verhoudingen tussen Brilamontië en Sustulië zijn tegenwoordig lang niet zo gespannen meer. De oude plannen voor spoorlijnen naar Isdera herleven zelfs weer. Zo is een spoorlijn Rivrono/Reĝaponto - Alargulo - Isdera/Fortiporta reeds in aanleg en wordt er gepraat over een spoorlijn Dukejo - Isdera.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Matt » wo 29 aug 2012, 16:02

Interessant, zowel het snelwegennet als het spoorwegennet! :d Zijn er in de loop der jaren geen spoorlijnen meer gesloten in Britalmotië omdat die niet meer nodig waren? Het ziet er allemaal in ieder geval heel helder en realistisch uit!
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2012, 16:07

Zeer zeker helemaal eens met Matt! Je besteed er denk ik van allemaal het meeste aandacht aan :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » wo 29 aug 2012, 21:38

Matt schreef:Zijn er in de loop der jaren geen spoorlijnen meer gesloten in Brilalmontië omdat die niet meer nodig waren?
Nee, afgezien van wat zijtakjes hier en daar naar bedrijventerreinen en wat bochtafsnijdingen. Ook zijn er wel eens wat stations gesloten en nieuwe geopend. In 2014 wordt voor het eerst een hele spoorlijn echt gesloten, zie ook dit artikel.

Het artikel heeft het nog over 2013, maar omdat de aanleg van de spoorbrug over de Bruetado wordt gecombineerd met de aanleg van de brug in de nieuwe N14, is deze planning wat opgeschoven. Ook is inmiddels bekend dat deze oude spoorweg inderdaad een museumlijn zal worden. Het spoorwegmuseum zal vanuit Bonakvo verhuizen naar Fervojo, een dorp dat zijn naam zelfs dankt aan de spoorweg die er meer dan een eeuw geleden werd aangelegd (Fervojo = ijzerweg = spoorweg). De oude lijn zal worden gebruikt om oud materieel op te laten rijden. Omdat de spoorlijn geelektrificeerd is, is de inzet van vele museumtreinen mogelijk, dus ook nieuwere.

Het huidige spoorwegmuseum in Bonakvo is feitelijk niet meer dan een tentoonstelling van stilstaand materieel en modelbanen; met het nieuwe museum hoopt men dat de bezoeker het materieel beter kan ervaren doordat er ook mee gereden wordt.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » za 19 jan 2013, 14:00

Uit de RJB: Rivrono balotas orientalan rondvojon
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 18 januari 2013 schreef:Rivrono kiest voor oostelijke randweg

RIVRONO - Het stadsbestuur van Rovrono en de Minister van Mobiliteit hebben een overeenkomst gesloten over de rijkswegenstructuur rondom Rivrono. Een oostelijke randweg ter vervanging van de rijksweg N31 door de stad is al jaren een grote wens van Rivrono. Met de Minister van Mobiliteit is nu overeengekomen dat de oostelijke randweg als rijksweg zal worden aangelegd en met een knooppunt ten zuidoosten van de stad rechtstreeks zal worden aangesloten op de toekomstige autowegen A8 en N10.

De oostelijke randweg zal grotendeels worden aangelegd als enkelbaansweg met rotondes. Het gedeelte van het tracé dat gelijk loopt met de D410 zal worden gereconstrueerd en voorzien van een parallelweg voor lokaal en langzaam verkeer.

Onderdeel van de overeenkomst is verder dat de tweede tunnelbuis van de Ŝtonozujotunnel wordt uitgesteld. De eerste tunnelbuis werd in 2009 opengesteld en opening van de tweede tunnelbuis was voor zien voor 2017. Dit wordt echter met vijf jaar uitgesteld om meer ruimte in het budget te krijgen, waardoor de oostelijke randweg versneld kan worden aangelegd. Naar verwachting kan de oostelijke randweg in 2016 gelijktijdig worden opengesteld met een deel van de reeds in aanleg zijnde A8 tussen Rivrono en Basoliuto.
De oostelijke randweg zal deel van de N31 worden en er wordt een strook gereserveerd om in een (veel) later stadium als nog 2x2 rijstroken aan te kunnen leggen. Het gedeelte vanaf het toekomstige knooppunt totaan de eerste aansluiting zal worden uitgevoerd als 2x2 autoweg.

Wat betreft de N10 Hajo - Rivrono (nu nog N15) is er nog niet veel duidelijkheid. Deze weg is gepland als ongelijkvloerse autoweg, deels over een nieuw tracé, maar het districtsbestuur en de Landschapsbescherming vinden een nieuwe autoweg op zo'n korte afstand van de A1 overbodig. Met deze autoweg zou de landschappelijk mooi gelegen N31 Reĝaponto - Rivrono afgewaardeerd kunnen worden, omdat het doorgaande verkeer dan sneller via Hajo kan rijden. Er wordt geopperd om eerst de opening en de effecten van de A8 en A14 af te wachten, voordat er een besluit wordt genomen over de N10. De weg zou dan niet voor 2020 in aanleg komen.

Een theoretische berekening van de reistijden tussen Rivrono en Reĝaponto (kruispunt N2/A4/N4):               
 Route Rivrono - Reĝaponto   Personenauto   Vrachtauto 
 N8 - A1 (huidig)   42 min   53 min 
 N31 (huidig)   43 min   44 min 
 A8 - A1   34 min   49 min 
 N10 - A1 (100 km/u)   31 min   40 min 
 N10 - A1 (80 km/u)   36 min   42 min 
 A8 - A14 - A7 - N2   31 min  41 min 
Hieruit blijkt dat het district en de Landschapsbescherming wel een punt hebben als het gaat om het nut van de N10, al ligt het natuurlijk wel een beetje aan de precieze herkomst en bestemming. Als nieuwe weg met 80 km/u heeft de N10 geen toegevoegde waarde, en als autoweg maar een klein beetje en dan nog het meest voor vrachtverkeer (maximumsnelheid 80 km/u). Het lijkt erop dat het (beperkte) gereserveerde budget beter elders ingezet kan worden.

Een grote kanshebber is de toekomstige A4 ten zuiden van Reĝaponto. Deze weg zal in 2015 deels worden geopend als districtsweg D220 en N19, waarna meteen ombouw tot A4 volgt om de weg in 2018 als autosnwelweg open te stellen. Door uitstel van de tunnel in de N8 en het schrappen van de verlengde N10 kan de bouw van de A4 versnellen en wellicht meteen in 2015 opengesteld worden.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Koen » ma 21 jan 2013, 13:59

Fijn dat Rivrono een rondweg krijgt! De N10 staat trouwens op je kaart als in aanleg. Dat gaat dus niet door? Je hebt in ieder geval duidelijk laten zien dat de weg niet nodig is.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 21 jan 2013, 16:43

^^ Die weg stond inderdaad als gepland/in aanleg op de kaart. Over het algemeen verschijnen wegen pas op de kaart als er een ontwerp-tracé is, er een concreet bedrag voor de weg gereserveerd is en de weg gepland staat om binnen 5 jaar gerealiseerd te worden.

Overigens gaat de 100-km/u-variant uit van een 2+1 ongelijkvloerse autoweg (zoals gebruikelijk) en de 80-km/u-variant van een opwaardering tot rijkshoofdweg, wat in dit geval de aanleg van een parallelweg en reductie van erfaansluitingen had ingehouden.

Het lijkt er nu op dat de verlengde N10 op z'n minst wordt opgeschort, wat wil zeggen dat het gereserveerde geld naar een ander project gaat en de tracéprocedure wordt stopgezet.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 22 jan 2013, 13:05

Is er zoveel doorgaand verkeer op de N31 door Rivrono? Ten noorden van Rivrono liggen namelijk vooral wat kleine dorpjes, verder niets. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de N31 vooral lokaal verkeer bevat en weinig doorgaand verkeer. In Burghteland zou zo'n weg niet meteen worden omgelegd, in ieder geval.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 22 jan 2013, 13:23

Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 22 jan 2013, 13:52

^ Oh, die post was ik volstrekt vergeten !

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » zo 10 feb 2013, 23:21

Een besluit is genomen over de verlengde N10 tussen Hajo en Rivrono.

Dit houdt het volgende in:
  • De N10 wordt tot 2022 niet in procedure gebracht.
  • De bestaande N31 tussen Reĝaponto en Rivrono zal in 2016 worden overgedragen naar de districten en zal het nummer D131 krijgen, net als het reeds overgedragen deel van de N31 in de bebouwde kom van Reĝaponto.
  • De bestaande N15 tussen Hajo en Rivrono zal in 2016 worden omgenummerd tot N31, aansluitend op de aan te leggen oostelijke randweg om Rivrono. De omnummering is bovendien nodig omdat de N15 in de toekomst via de huidige D106 als randweg om Reĝaponto heen zal lopen. Zonder omnummering zouden er twee losse delen N15 ontstaan.
  • Het gereserveerde bedrag voor de N10 gaat naar andere projecten, waaronder verbetering verkeersveiligheid toekomstige D131 en N31 (nog voor de overdracht en omnummering in 2016), maar ook naar een project ten zuiden van Reĝaponto: vervroegde omlegging van de N19 (toekomstige N15) om Lokogreno heen via het A4-tracé (gereed 2018 i.p.v. 2020)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 11 feb 2013, 23:05

De fasering van de A4 ten zuiden van Reĝaponto volgens de huidige planning (zeer brede afbeeldingen). De rivier Plaudum loopt tussen de D100 en D105.

Huidig (2013):
Spoiler: weergeven
Afbeelding
D220/N19 (2015):
Spoiler: weergeven
Afbeelding
A4/N15 (2018):
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Eindbeeld 2020:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
De brede middenberm tussen de aansluitingen D105 en D101 is ruimtereservering voor een knooppunt met de geplande A14 ten zuiden van Bonakvo, waarvan de aanleg waarschijnlijk niet voor 2020 zal beginnen omdat de A4 door Bonakvo het verkeer voorlopig wel aankan.

Vanwege de nieuwe A4 krijgt de oude N4 een nieuw nummer. Omdat de A18 rechtstreeks op de bestaande N4 zal aansluiten, wordt de N4 in 2018 omgenummerd tot N18. De oude N18 Bonakvo - Novaponto zal worden omgenummerd in N12, al is dit nog niet helemaal zeker. Mogelijk wordt het oude N18-tracé overgedragen aan eht district. De onderhandelingen hierover lopen nog.

Overigens was eerst het plan om de N18-zuid te hernummeren tot A/N12, maar vanwege de hoge kosten is hiervan afgezien. De N18 is weliswaar geheel vernieuwd, maar de hernummeringsplannen kwamen te laat om nog goedkoop mee te kunnen nemen bij de nieuwe bebordingsplannen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten