[RBM] Infrastructuur

Reĝolando Brilamontio

Moderator: Kaaiman

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Koen » vr 01 mar 2013, 14:56

Het ziet er erg goed uit! Er komt dus uit het niets een compleet nieuw knooppunt?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » vr 01 mar 2013, 15:39

Je bedoelt het knooppunt A4 x A18? Dat wordt een compleet nieuw knooppunt ja.

De bestaande N4 gaat ten noorden van het toekomstige knooppunt nu al door een bebouwde heuvel door met een tunnel (1 tunnelbuis met 4 rijstroken, met slechts een stoeprandje als rijrichtingscheiding, geopend in 1952). Naast de bestaande tunnel komt een nieuwe tunnelbuis voor de nieuwe oostelijke rijbaan. De oude tunnel zal dan grondig worden gerenoveerd en dienen voor de westelijke rijbaan, waarvan 2 stroken richting zuiden (A18) en 2 stroken richting westen (A4). De bestaande N4 ten westen van het toekomstige knooppunt wordt momenteel al omgebouwd tot autosnelweg A4.

De nieuwe A4 van/naar het oosten zal met een tweebuizige tunnel (2x2 + vluchtstrook) door een heuveltje met bestaande bebouwing worden geleid. De oostelijke tunnelmond komt uit op een vrij hoge brug over de Plaudum. De brug (ook 2x2 + vluchtstrook, met geëlektrificeerd dubbelspoor) wordt al eerder geopend als D220 om toch maar vast een goede oeververbinding te hebben tussen de snelgroeiende forensendorpen in de zuidflank van Reĝaponto en het stedelijke gebied.

De nieuwe A18 van/naar het zuiden gaat eveneens met een tunnel onder bestaande bebouwing door. De tunnel begint bij het huidige autowegeinde van de N18 net ten zuiden van Bonakvo en zal zonder aansluitingen naar het toekomstige knooppunt leiden.

Het knooppunt komt zelf dus tussen een aantal bebouwde heuvels te liggen. Op die plek is nauwelijks bebouwing, omdat het een nat dal is met rotsachtige grond en niet erg geschikt als bouwgrond. Momenteel wordt de grond extensief agrarisch gebruikt. Het is een van de vele onbebouwde plekken in de stad die de agglomeratie rondom Reĝaponto rijk is.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 25 mar 2013, 22:16

Vandaag is de N18 tussen Bonakvo-Zuid en Haltejo-Noord geopend als enkelbaans autoweg met inhaalstroken. Het gedeelte om Haltejo was al geopend in 2008 om de weg door de bebouwde kom te ontlasten. De nieuwe route is korter en sneller dan de oude route langs de rivier, die nu naar D105 en D118 is omgenummerd. De gele weg op de kaart loopt binnen de bebouwde kom van Haltejo en was al eerder N18-af en nu een gemeenteweg.

Het is de bedoeling dat in 2020 het hele gedeelte tussen de toekomstige A4 en N19 autosnelweg A18 is, waarvan het noordelijke gedeelte als tunnel onder de bestaande bebouwing van Bonakvo door.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Het lichtgrijze tracé in het midden is de ontworpen zuidelijke randweg A14, die er zeker niet voor 2020 zal komen, omdat de parallel lopende A4 en N19 het verkeer voorlopig voldoende aankunnen.

Verder is goed te zien dat (definitieve) eindes van auto(snel)wegen op kruisingen in Brilamontië bij voorkeur worden uitgevoerd als grote rotonde. Dit is om de overgang tussen de wegtypen zo duidelijk mogelijk te maken. Hiermee wordt voorkomen dat langzaam verkeer per abuis rechtdoorrijdt en op de auto(snel)weg terecht komt, maar ook dat het snelverkeer vanaf de auto(snel)weg doorschiet op het onderliggend wegennet.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 26 mar 2013, 21:24

In Burghteland wordt dat vaak gewoon met verkeerslichten gedaan, al komen binnen steden eindpunten op rotondes ook wel voor. Veel knooppunten zijn ook niet veel meer dan een grote rotonde met misschien voor de drukste richting een fly-over. Er wordt bij stedelijke inprikkers altijd voor gezorgd dat een groot deel van het verkeer er al eerder bij een afrit afgaat, of dat het eindpunt soepel overloopt in het stedelijke wegennet d.m.v. een tunnel of by-pass.

Als je van te voren goed aangeeft dat de snelweg eindigt, lijkt het me geen enkel probleem.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Marcel » ma 08 apr 2013, 20:21

Als ik me niet vergis wordt de A18 bij Lagxameandro 1x2 alternerend?

Het zou mooi zijn als je de volledige route 2x2 auto(snel)weg maakt zodat er een goede en bijna in een rechte lijn een verbinding komt met Brimmerhaven en indirect Sudostia. Na 2015 wil de regering het zwaartepunt gaan leggen op uit- en nieuwbouw van de A55.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 08 apr 2013, 22:14

De komende 10 jaar zal daarvoor zeker geen geld worden uitgetrokken, enerzijds omdat de bodem van het mobiliteitsbudget in zicht begint te raken en anderzijds omdat de uitbouw van de N18 vooral is bedoeld om een snellere en veiligere verbinding tussen Reĝaponto en Larĝameandro te krijgen, niet om een internationale transportas te worden.

Voor Brilamontië is de Plaudum de hoofdtransportas en Brimmerhaven van gering belang. Sudostia is, zoals eerder gezegd, de havenstad waar Brilamontië zich beleidsmatig op richt. Lubah-Neutalhavn en Hennenthjem-Havn zijn in Frankenland de havens waar het beleid zich op richt en daar is de infrastructuur grotendeels al voor aanwezig. Een aandachtspunt is daarbij nog wel de grensoverschrijdende spoorverbinding bij Dabrim-Ößnabrück die nog altijd enkelspoor en ongeëlektrificeerd is. Daar is wel een pot geld voor, maar dan moet Frankenland ook meewerken.

Dit alles neemt overigens niet weg dat Brimmerhavn aantrekkelijker zou kunnen worden voor Brilamontische bedrijven, maar dan zou er een concurrentieslag moeten plaatsvinden met Sudostia. Dat is echter lastig, want zoals je weet heeft Brilamontië een akkoord met Sustulië dat Brilamontische bedrijven voordelig van de Sustulische (haven)infrastructuur gebruik mag maken in ruil voor financiële steun bij de bouw van nieuwe infrastructuur in Sustulië.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Marcel » ma 08 apr 2013, 23:35

Kaaiman schreef:Een aandachtspunt is daarbij nog wel de grensoverschrijdende spoorverbinding bij Dabrim-Ößnabrück die nog altijd enkelspoor en ongeëlektrificeerd is.
Op dit moment zijn er grote werken tussen Osprossenburgh en Rabensburgh. Nadien zal bekeken worden of het traject Osprossenburgh - grens aangepakt gaat worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 13 mei 2013, 20:32

Het (voorlopige) hoogspanningsnet van Brilamontië en de energiecentrales met een vermogen vanaf 10 MW. De dikke lijnen zijn het hoofdnet met een spanning van 390 kV, de dunnere lijnen hebben een spanning van 150 kV.

Afbeelding

Afbeelding

Energieopweeking in 2013 en het streven voor 2020 (helaas kreeg ik de kleuren niet hetzelfde):
Afbeelding

In 2009 werd de eerste en enige kerncentrale van Brilamontië in gebruik genomen. Deze kerncentrale is van de generatie III+ en bestaat uit twee reactoren van 820 MW en een reactor van 260 MW. Deze laatste, reactor 3, is tevens bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek, maar levert daarbuiten ook gewoon aan het elektriciteitsnet. Momenteel is reactor 3 nog in de testfase. Reactor 1 is in regulier gebruik en reactor 2 is in de opstartfase.

De beslissing tot de bouw van de kerncentrale werd na vele debatten genomen in 2003, als laatste wapenfeit van de coalitie KDL+PSK+LP (1999-2003) voor de nieuwe verkiezingen. De overwegingen waren toen dat duurzame energie nog niet voldoende ontwikkeld was om op grote schaal de taak van de verouderde kolencentrales over te kunnen nemen zonder een groot beslag op landschap en milieu te leggen met vele windmolenparken, zonnepanelen en stuwmeren.

De kerncentrale moet zeker 30 jaar meegaan. Tegen die tijd zouden duurzame energiebronnen voldoende doorontwikkeld zijn om de Brilamontische energiebehoefte op te vangen zonder kolen- en kernenergie. Met de kerncentrale als tussenoplossing investeert Brilamontië in compacte oplossingen voor duurzame energie.

In 2012 is de verouderde kolencentrale bij Bonakvo gesloten. Het is de bedoeling de eveneens verouderde kolencentrale bij Flustradejo te sluiten in 2014. De kerncentrale is gebouwd op de groei, want het vermogen is veel meer dan deze twee kolencentrales bij elkaar.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kathor » ma 13 mei 2013, 20:56

Mmh, Brilamontië heeft dan toch wel zeer afwijkende plannen omtrent toekomstig energiegebruik. Terwijl de meeste landen (zowel echte als ik vermoed een aantal Atlantische) afstappen van kernenergie, doet Brilamontië het omgekeerde. Laten de ecologische mensen en de angst omtrent kernenergie zich niet voelen in Brilamontië?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 13 mei 2013, 23:00

^^ Zeer afwijkend? Dat valt wel mee. De publieke opinie omtrent kerncentrales was in de 21e eeuw tot Fukushima gematigd positief. Aangezien het regeringsbesluit in 2003 al is gevallen, vind ik dat niet te zeer afwijkend. In Nederland is het zelfs zo dat de kerncentrale Borssele langer open zal blijven om aan de CO2-doelstellingen van Kyoto te kunnen voldoen.

Kernenergie is in de basis een zeer efficiënte manier van energieopwekking als je het terugrekent naar een kilo van de grondstof. Deze efficiëntie en de wens om landschaps- en milieuvervuiling op enkele locaties op enige afstand van de bewoonde wereld te bundelen in plaats van te spreiden, waardoor saneren en conserveren ook makkelijker wordt, hebben ertoe bijgedragen dat de kerncentrale er is gekomen, net als de wetenschappelijke belangen voor een onderzoeksreactor.

De alternatieven waren windmolenparken, maar voor het streefvermogen van 1900 MW (ter sluiting van enkele kolencentrales en opvang van groei energiebehoefte) zou het land ermee bezaaid raken. Zonne-energie was destijds nog niet rendabel. Inmiddels wordt overigens wel nagedacht over een zonnecentrale op een berghelling. Een ander alternatief was een nieuwe waterkrachtcentrale, maar dat zou voor 1900 MW erg duur uitvallen en een flink verlies van ecologisch waardevolle dalen met zich meebrengen. Inmiddels wordt er ook onderzoek gedaan naar een aardwarmtecentrale, een alternatief dat destijds nog niet in beeld was.

Let wel: in de regering zat destijds de LP. Dat is de belangrijkste politieke voorvechter van kernenergie. PSK is kritisch maar niet op voorhand tegen en KDL is gematigd positief.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Marcel » zo 19 mei 2013, 21:14

Sec40 in RFL is open tot aan de grens. :D Wanneer vindt de openingsceremonie plaats?

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Ortelius » di 28 mei 2013, 08:28

Kaaiman schreef:Kernenergie is in de basis een zeer efficiënte manier van energieopwekking als je het terugrekent naar een kilo van de grondstof. Deze efficiëntie en de wens om landschaps- en milieuvervuiling op enkele locaties op enige afstand van de bewoonde wereld te bundelen in plaats van te spreiden, waardoor saneren en conserveren ook makkelijker wordt, hebben ertoe bijgedragen dat de kerncentrale er is gekomen, net als de wetenschappelijke belangen voor een onderzoeksreactor.

De alternatieven waren windmolenparken, maar voor het streefvermogen van 1900 MW (ter sluiting van enkele kolencentrales en opvang van groei energiebehoefte) zou het land ermee bezaaid raken. Zonne-energie was destijds nog niet rendabel. Inmiddels wordt overigens wel nagedacht over een zonnecentrale op een berghelling. Een ander alternatief was een nieuwe waterkrachtcentrale, maar dat zou voor 1900 MW erg duur uitvallen en een flink verlies van ecologisch waardevolle dalen met zich meebrengen. Inmiddels wordt er ook onderzoek gedaan naar een aardwarmtecentrale, een alternatief dat destijds nog niet in beeld was.
Zeer interessante energiemix! Is er een reden waarom 390 kV gebruikt wordt voor hoogspanning, en niet de gebruikelijke 380? Hoe zit het in de buurlanden?
Ik word er eerlijk gezegd best blij van als ik zie dat Brilamontië het aandeel van Kernenergie gaat vergroten als duurzame tussenoplossing. Hoeveel reactoren gaan er nog bijkomen tegen 2020, en zijn die al in aanbouw? Anders zou het (i.v.m. vergunningen) nog knap lastig kunnen worden om de capaciteit in 7 jaar zo te laten toenemen als voorzien wordt. Heeft de kerncentrale trouwens één HV-aansluiting of loopt er nog een tweede door de grote waterkrachtcentrale ten zuiden ervan? Indien niet, zou ik zeker aanraden om deze aan te leggen, want als die ene verbinding zou uitvallen heb je natuurlijk een groot probleem ;)

Ook zeer terecht wat je zegt over de windmolens: 1900 MW zou dan eventueel wel haalbaar zijn (echter, tegen hoge kost), maar het probleem met wind is dat hij niet altijd (even sterk) waait. Energie-opwekking met normale centrales is nu eenmaal veel betrouwbaarder en beter te sturen. Ik neem aan dat het net in Brilamontië (zoals overal ter wereld trouwens) op dit moment nog geen groter aandeel zonne- en windenergie aankan, gewoon omdat je nu eens met een enorm tekort zal zitten, dan weer met een gigantische overproductie. Op het continent zou je de overproductie nog relatief gemakkelijk kunnen exporteren naar buurlanden, maar op een eiland zijn die mogelijkheden al wat beperkter.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 28 mei 2013, 14:11

Ortelius schreef:Is er een reden waarom 390 kV gebruikt wordt voor hoogspanning, en niet de gebruikelijke 380? Hoe zit het in de buurlanden?
Daar is niet echt een reden voor. 380 kV is wellicht gebruikelijk in Europa, maar daarbuiten kom je allerlei voltages tegen. Overigens is het Brilamontische 390 kV-net nog niet zo oud. De eerste hoogspanningslijnen die geschikt waren voor 390 kV dateren uit 1994 en pas sinds 2008 is de 8-vormige ringlijn helemaal compleet.
Ik word er eerlijk gezegd best blij van als ik zie dat Brilamontië het aandeel van Kernenergie gaat vergroten als duurzame tussenoplossing. Hoeveel reactoren gaan er nog bijkomen tegen 2020, en zijn die al in aanbouw?
Het blijft bij 1 complex met 3 reactoren tot 2040, omdat tegen die tijd duurzame energie de rol moet gaan overnemen. Opvallend is dat in het beleid ook kernenergie op basis van thorium als duurzame energie wordt gezien, mits deze vorm van energiewinning voldoende wordt ontwikkeld. Misschien komt er voor 2040 dus nog een thoriumreactor bij. ;)

De huidige kerncentrale kan op papier langer mee dan tot 2040 en zal naar de huidige verwachting pas in 2060 gesloten worden. De eerste 20 jaar hoeft de kerncentrale niet op volle kracht te draaien, omdat ze is gebouwd met het oog op het afstoten van verouderde kolencentrales en de voorziene groei van de energiebehoefte.

Reactor 1
Type: APWR (generatie III+)
Vermogen: 820 MW
Bouwtijd (incl. controle en tests): 2005 - 2009
Aansluiting hoogspanningsnet: 2010

Reactor 2
Type: APWR (generatie III+)
Vermogen: 820 MW
Bouwtijd (incl. controle en tests): 2008 - 2012
Aansluiting hoogspanningsnet: 2012

Reactor 3 (onderzoeksreactor)
Type: APWR (generatie III+)
Vermogen: 260 MW
Bouwtijd (incl. controle en tests): 2012 - heden
Aansluiting hoogspanningsnet: 2015? (niet continu)
Heeft de kerncentrale trouwens één HV-aansluiting of loopt er nog een tweede door de grote waterkrachtcentrale ten zuiden ervan?
Ja, maar die is weggevallen op het kaartje.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 24 sep 2013, 22:05

Om het noorden van Brilamontië, parallel aan de Hochmarkse grens, ligt de N23. Deze nogal excentrisch gelegen enkelbaansweg werd aangelegd in de jaren 1970 - 1983 en was destijds een van de duurste wegenprojecten ooit.

De primaire reden voor de aanleg van deze weg was de mijnbouw. In het noorden van Brilamontië werden in 1967 in de buurt van het dorpje Kliniĝo bij toeval grote hoeveelheden steenkool ontdekt. Dit bracht enorme mogelijkheden met zich mee, want ten westen van de stad Fluapramoj werd ijzer gedolven. Dit ijzer werd met houtskool uit de nabije bossen tot staal verwerkt, maar de kwaliteit van het staal was slecht en de productie laag.

Vanaf de start van de steenkoolwinning in 1970 was koolstof niet langer de remmende factor van de staalproductie in Fluapramoj. Wel moesten de mijnen in het noorden goed ontsloten worden.

Hiervoor werd in 1970 de dubbelsporige spoorlijn van Fluapramoj naar Kliniĝo geopend, die meteen werd doorgetrokken tot de Hochmarkse grens, waar enkele jaren later de spoorlijn naar de haven van Stenstadt werd doorgetrokken. Voor de ontsluiting van de mijnen in de bergen zou een spoorlijn te steil of te lang worden, dus werd er gekozen voor een moderne weg met tunnels.

In 1975 werd het westelijke deel van de N23 geopend inclusief een 6 km lange tunnel, destijds de langste tunnel van het land. In 1983 volgde het oostelijke deel met twee tunnels van 2,5 en 3,5 km, waarmee de eerste hoogwaardige oost-westverbinding door de noordelijke bergen (Ogrodorsoj, 'Ogerruggen') een feit was.

Sinds 2010 wordt een stuk zuidelijker parallel aan de N23 een nieuwe autosnelweg gebouwd als onderdeel van de Interhochmarkse Transportas, de autosnelweg A9 met de parallelle spoorlijn F17. Vanaf 2004 wordt vanaf Belarojo gebouwd aan deze autosnelweg en spoorweg, die meegefinancierd worden door Hochmark en inmiddels grotendeels compleet zijn. Volgens planning zal het sluitstuk van de transportas, dat parallel aan de N23 loopt, in 2016 worden opengesteld. Momenteel is de afstand tussen Belarojo en Fluapramoj nog 170 km. Met een complete A9 wordt dit bekort tot zo'n 130 km.

De N23 zal in de toekomst voor het langeafstandsverkeer niet meer van groot belang zijn. Nog onzeker is of de N23 ook voor de mijnbouw aan betekenis gaat inboeten. De mijnen zijn namelijk steeds iets verder naar het zuiden opgeschoven tot zo'n 5 km ten noorden van het (vanwege de mijnbouw flink gegroeide) dorpje Havo. Vanuit het mijnbouwbedrijf is een zuidelijke ontsluiting geopperd op de A9 en de F17.

Een probleem voor de zuidelijke ontsluiting is het natuurgebied dat grofweg ten zuiden van de lijn Kufo - Havo - Ylebo ligt. De Interhochmarkse Transportas is vanwege de grote economische voordelen door dit natuurgebied heen gelegd, mede omdat door tunnels en dalbruggen de barrièrewerking verzacht wordt. Mijnbouwactiviteiten en druk verkeer in de lengterichting van de dalen tasten het natuurgebied echter wel flink aan.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » zo 24 nov 2013, 20:29

Nodo Linkejo, het knooppunt tussen de A2 (noord-zuid) en de N24 (west). Nu nog een vreemd gevormd trompetknooppunt, maar in de toekomst een variant op een vlinderdas.

Afbeelding

Vanaf 2016 zal de A9 vanuit Dukejo hier vanuit het oosten aantakken en zal er een doorlopende auto(snel)weg* zijn tussen Oost- en West-Hochmark, en uiteraard tussen de noordelijke delen van Brilamontië. De N24 zal dan worden omgenummerd naar N9, en later verdubbeld tot A9. Dat laatste is echter afhankelijk van hoe snel Hochmark is met de ombouw van de aansluitende D9 naar expresweg C9 richting Resgart.

* behalve de rondweg om Jumbo, een dorpje bij de Hochmarkse grens (zie kaart)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 23 dec 2013, 20:43

Over enkele maanden zal de gehele oostelijke randweg Triurboj geopend worden, een kleine 10 jaar na de start van de aanleg in 2004. De 60 km lange weg zal vanaf maart doorgaand te berijden zijn en veel doorgaand verkeer uit het centrum van Reĝaponto weren. Helemaal klaar is de weg nog niet. Het noordelijke deel van de weg bestaat dan uit één rijbaan. In 2016 zal de tweede rijbaan worden opengesteld, waarmee de A10 voltooid zal zijn.

Een overzichtje van de voorgeschiedenis.

1998: Regering (KDL+DL+BPP; 1995-1999) besluit tot aanleg oostelijke randweg Triurboj. Het plan heeft geen haast en behalve de papieren procedure gebeurt er weinig.

2004: Start aanleg als 2+1 autoweg N10, met ruimtereservering voor autosnelweg. Volledige openstelling autoweg verwacht in 2013, als autosnelweg in 2020.

2007: Extra geld beschikbaar voor snellere aanleg; deel ten zuiden van A3 wordt meteen als autosnelweg aangelegd. Hierdoor enige vertraging; eerste deel A/N10 zal 8 maanden later worden opengesteld, in 2014. Volledige openstelling als autosnelweg verwacht in 2016.

2009: Tracéaanpassing, knooppunt Ventecejo zal noordelijker komen te liggen dan oorspronkelijk gepland. In de planning was met een eventuele wijziging rekening gehouden, de werken waren er in 2009 nog niet aangevangen. De tracéwijziging bekort de route N27 - A2 richting Reĝaponto en zorgt ervoor dat de bestaande afrit van de A2 gehandhaafd kan blijven.

2010: Eerste deel van de A/N10 opengesteld tussen de in aanbouw zijnde luchthaven en Gadelo, voorlopig bewegwijzerd als A/N6.

2014: Volledige openstelling van het zuidelijke deel als autosnelweg A10, openstelling van het noordelijke deel als 2+1-autoweg N10.

2016 (verwacht): Volledige openstelling van het noordelijke deel als autosnelweg A10.

Wat meer achtergrondinformatie:
Spoiler: weergeven
Opmerkelijk is dat de aanleg van deze belangrijke weg zo lang heeft geduurd. De voornaamste reden hiervan is het beperkte budget. Toen de regering KDL+DL+BPP (1995-1999) besloot tot de aanleg van de weg, was er weinig aandacht voor de wegenbouw. De aandacht die er wel was, ging uit naar de internationale transportas A1. De A10 als alternatief voor de bestaande snelwegroute werd gezien als luxe. Bovendien besloot dezelfde regering tot verbetering van de doorstroming op de centrumring van Reĝaponto, dus was de A10 meer iets voor de lange termijn.

Met het aantreden van de regering KDL+PSK+LP (1999-2003) werden er kapitalen uitgetrokken voor de uitbreiding van het wegennet, waaronder de snelwegen A1-zuid, A2-noord, de dure A5 en de dure A9. De aandacht ging vooral uit naar deze grote projecten, waardoor er geen extra geld beschikbaar kwam voor de A10.

In 2007 besloot de regering KDL+PSK (2003-2007) op aandringen van het bedrijfsleven om de aanleg van de A10 te versnellen, ondersteund door nieuwe inzichten over de verwachte verkeersintensiteit. De eerdere maatregelen voor de doorstroming op de centrumring van Reĝaponto bleken de groei van de automobiliteit niet aan te kunnen; milieu en verkeersveiligheid kwamen steeds meer in het geding.

In 2010 werd het eerste deel tussen de (toen nog in aanbouw zijnde) luchthaven en Gadelo geopend. In 2014 zal de weg doorgaand te berijden zijn en in 2016 moet de A10 helemaal klaar zijn.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » zo 09 nov 2014, 16:59

Gravaj vojmalfermoj 2015:
  • N8: Nodo Ĉarejo (A1) - Basoliuto-Eosta
  • A9: Knoalo - limo HMK (avanco N9)
  • N13: ĉirkaŭkonduko Rikfendo (fermpeco Budoj - nodo Aglamonto (A5))
  • A14: Novaponto-Suda - nodo Burojo (A2)
  • N14: nodo Burojo (A2) - Bruetadejo; Kalkfornoj - nodo Farmejo (A4)
  • N16: Ŝtonamuroj-Norda - Ŝtonamuroj-Uesta
  • N16: Silago - Trimuroj
  • N19: norda ĉirkaŭkonduko Deklivejo (estonta A4)
  • N34: Alargulo-Suda - Alargulo/Dudomoj (estonta N49)
  • D112: sudeosta ĉirkaŭkonduko Splisadejo (estonta D111)
  • D220: Bonakvo - Deklivejo (estonta A4)
Gravaj fervojmalfermoj 2015:
  • F28: Bonakvo - Fruktodono
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » do 21 mei 2015, 16:16

Brilamontië heeft, zoals vaker genoemd, slechts één luchthaven voor de commerciële burgerluchtvaart: Reĝaponto Nacia Lufthaveno de Brilamontio.

Daarnaast heeft Brilamontië een vijftal militaire vliegvelden, die in vredestijd tevens worden gebruikt voor vracht- en (veelal zakelijke) chartervluchten.
Deze vliegvelden zijn vernoemd naar de vrouwen van de koningen en in het hertogdom Luksabundio naar de vrouw van de vorige hertog:
  • Aerbazo Reĝino Lina (bij Fluapramoj)
  • Aerbazo Reĝino Ĝite (bij Glaciurbo)
  • Aerbazo Reĝino Viktoria (bij Reĝakortoj)
  • Aerbazo Princino Laŭrino (tussen Magro en Marĉejo)
  • Aerbazo Dukino Elisabeto (bij Frikodomo)
Oorspronkelijk was de huidige internationale luchthaven ook een militair vliegveld, waar vooral regeringsvluchten werden uitgevoerd. De naam was destijds nog 'Aerbazo Princino Debora', vernoemd naar de oudste dochter van koning Andreo.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door BlaZ » vr 22 mei 2015, 02:43

Is het niet mogelijk een van deze militaire vliegvelden open te stellen voor budgetluchtvaart?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » vr 22 mei 2015, 11:50

Als daar voldoende wil voor zou zijn bij politiek en leger vast wel.

Men concentreert de milieuhinder en de faciliteiten voor het vliegend publiek echter liever op één plek, zeker in combinatie met de strenge reguleringen in de internationale luchtvaart. Brilamontië heeft bovendien redelijk gesloten grenzen en is ook niet zo groot dat er meer van zulke vliegvelden om capaciteits- of bereikbaarheidsredenen echt nodig zouden zijn.

Het niet-militaire medegebruik is trouwens pas vanaf 1993 geleidelijk ingesteld, als gevolg van de verbeterende verhoudingen tussen Brilamontië en Sustulië en omdat andere vliegveldjes (grasbanen) niet echt meer voldeden. In plaats van de opwaardering van de grasbanen heeft men toen gekozen voor een efficiënter gebruik van de bestaande militaire vliegvelden, zodra de militaire situatie dat toeliet.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 28 dec 2015, 20:17

2016 wordt weer een topjaar in de Brilamontische wegenbouw qua wegopeningen en omnummeringen. De omnummeringen zijn vooral het gevolg van openstellingen van nieuwe hoofdwegen, waardoor de oude wegen een minder belangrijke functie met daarbij behorend wegnummer krijgen.

Wegopeningen:
  • A8 tussen N31 en A1
  • A9 tussen N7 en A2
  • A10 tussen A1 en A3
  • A14 tussen D701 en A9
  • N13 tussen A4 en Sylvoro
  • N13 omlegging bij Pinto
  • N14 tussen A4 en D505/A1
  • N15 tussen Lokogreno en A3
  • N16 Glaciurbo - Silago
  • N31 omlegging Rivrono
Omnummeringen:
  • A7 tussen D619 en N7: A9
  • N7 tussen D619 en HMK: N25
  • N8 tussen N31 en A1: D418
  • N13 tussen D520 en N4: D520
  • N15 tussen N8 en A1: N31
  • N15 tussen A1 en A6: D123
  • N20 tussen A4 en D749: D720
  • N20 tussen D749 en D701: D748
  • N20 tussen D701 en N8: -
  • N24 tussen A2 en HMK: N9
  • N28 tussen N28 en A2: D808
  • N31 tussen D410 en N8: D431
  • N31 tussen N8 en A1: D131
  • N32 tussen N28 en D804: D804
  • N32 tussen D804 en N7: D807
  • N32 tussen N7 en N31: D616
In 2016 zal bij één van de grootste bouwprojecten uit de geschiedenis van Brilamontië een belangrijke mijlpaal worden bereikt. Het gaat om het sluitstuk van de Corridor A9/F17 in het noorden van Brilamontië die het oosten en het westen van Hochmark met elkaar zal verbinden per snelweg en spoorweg.

In 2004 startte de aanleg van de 112 km lange A9 tussen de A2 bij Fluapramoj in het noordwesten en de A1 bij Belarojo in het noordoosten. In 2006 kwam het makkelijk aan te leggen gedeelte rond Traharoj gereed, waarna in 2007 en 2008 de van N9 tot A9 omgebouwde delen tussen Traharoj en Belarojo volgden.
De snelweg werd in 2009 ten westen van Traharoj doorgetrokken naar Pinoj. Het was de bedoeling om in 2010 het aansluitende wegvak tussen Pinoj en Ylebo gereed te hebben. Doordat zich bij het maken van de tunnel door de Sluierberg in 2007 echter meerdere instortingen voordeden, kon dit deel pas in 2012 geopend worden.

Het sluitstuk tussen Ylebo en Fluapramoj zal naar verwachting in de lente van 2016 worden opengesteld. Aan dit 40 km lange gedeelte is 7 jaar gewerkt. De nieuwe snelweg telt 3 tunnels, enkele grote viaducten en is gedeeltelijk tolweg.

In totaal heeft de 112 km lange snelweg 25 miljard brilar gekost, ongeveer 2,7 miljard euro. Dat is gemiddeld 24 miljoen euro per kilometer en vooral te danken aan het lastige terrein waardoor de snelweg is aangelegd. Omdat het Hochmarkse belang behoorlijk groot is bij dit project, heeft Hochmark zo'n 25% van de totale aanlegkosten bijgedragen.

De N24, die dit jaar zal worden omgenummerd in N9, wacht nog ombouw tot autosnelweg. Aan dit gedeelte wordt langzaam voortgebouwd; de prioriteit is niet zo hoog zolang de Hochmarkse D9 nog niet wordt aangepakt.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » zo 13 nov 2016, 21:27

5e metrolijn Triurboj
Twee weken geleden is de aanleg van de 5e metrolijn van de hoofdstedelijke regio Triurboj van start gegaan. Tussen de metrostations Pulvostaplo en Nacia Teatro wordt een nieuwe metrotunnel aangelegd met een metrostation onder het bestaande treinstation Ŝavovalo. Ook wordt bij Reĝaponto Centra Stacio een nieuwe metrotunnel aangelegd die de bestaande kruisende lijnen met elkaar moet verbinden. Bovendien wordt de capaciteit van de bestaande metroinfrastructuur tussen Nacia Teatro en Ĉefa Stacio verruimd om de nieuwe lijn in de dienstregeling te kunnen passen.

Aftakking naar Ĵaninejo
Tevens wordt vanaf metrostation Fredokampvojo een nieuwe aftakking naar Ĵaninejo gemaakt. Deze aftakking wordt grotendeels bovengronds en parallel aan de nog aan te leggen autoweg N11 vanaf de A3 naar Gadelo aangelegd.

Wijzigingen diensregeling
De dienstregeling zal als gevolg van beide aanpassingen (weer) worden aangepast. Zoals het er nu uitziet, zal lijn 5 een oranje kleur krijgen en lopen volgens de route Triveroj Centra Stacio - Ŝavovalo - Reĝaponto Centra Stacio - Ĉefa Stacio - Nova Pontŝoseo - Bienaro. Het gedeelte tussen Ĉefa Stacio en Bienaro betreft de omnummering van de blauwe lijn 2. Lijn 2 zal vanaf Ĉefa Stacio niet meer naar Bienaro lopen, maar via de nieuwe aftakking naar Ĵaninejo.

Met de maatregelen wordt een aantal verbeteringen beoogd:
  • Verminderen van het grote aantal overstappers op het overbelaste Reĝaponto Centra Stacio
  • Triveroj beter verbinden met het centrum van Reĝaponto
  • Capaciteit toevoegen aan overbelaste verbindingen Nacia Teatro - Reĝaponto Centra Stacio en Reĝaponto Centra Stacio - Ĉefa Stacio
  • OV-bereikbaarheid Ĵaninejo verbeteren.
Planning
Volgens planning moet alle nieuwe metroinfrastructuur in 2022 gereed komen. Tussentijds zal de dienstregeling al worden voorbereid op de nieuwe situatie. De verwachting is dat lijn 5 vanaf zomer 2019 wordt ingevoerd tussen Reĝaponto Centra Stacio en Bienaro.

In 2022 moet de metrokaart er dan zo uit komen te zien:
Afbeelding
(Inderdaad, ik heb meteen even een nieuw grafisch sausje over de kaart gegooid, al vind ik de kaart eigenlijk nog steeds wat te druk.) ;)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 14 nov 2016, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kathor » zo 13 nov 2016, 22:04

Mooie metrokaart!
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door TBR » zo 13 nov 2016, 22:32

Waarom gaat lijn 5 niet meteen door naar Janinejo, maar neemt het de lijn naar Bienaro over van lijn 5? Is hier een significante reizigersstroom aanwezig, of was het om meer praktische redenen?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBM] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » ma 14 nov 2016, 06:30

Zo was het eerst ook gepland, maar dan kruisen lijn 2 en 5 elkaar op het drukke Ĉefa Stacio en dat zou niet zo handig zijn in de dienstregeling.

Ik zie trouwens dat ik dit in de legenda nog niet heb aangepast...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten