Pagina 1 van 4

[RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 23:43
door Kaaiman
Dit topic biedt plaats aan plannen van en nieuwsberichten over infrastructurele projecten vanaf 2011. Meer over het algemene beleid omtrent transport en mobiliteit is hier te vinden.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 00:46
door Kaaiman
Uit de RJB: Triurbaj tuneloj

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 2 juni 2011 schreef:Triurbojtunnels

REĜAPONTO - Al jaren wordt er gestudeerd op mogelijkheden om het verkeer in Triurboj beter af te wikkelen. Werd in 1998 de oplossing gevonden in het aanleggen van de A10 aan de oostkant van de agglomeratie, enige jaren later -de bouw van de A10 was nog maar net begonnen- bleek al dat alleen deze weg niet voldoende zou zijn om het verkeer aan te kunnen.

In de jaren die volgden, werden er allerlei plannen gemaakt om Triurboj rijdend te houden. Zo werd besloten tot de ombouw van de N4 in Bonakvo tot A4, de aanleg van een nieuwe N18 tussen Bonakvo en Haltejo, en verscheen de A8/A14 als grote perifere ring ten tonele.

Niet alleen het rijk, maar ook de districten en gemeenten dachten mee. Zo nam het district Transplaŭdumio het initiatief voor de doortrekking van de A4 door Bonakvo naar de A2 bij Deklivejo door de weg vast voor een groot deel als districtsweg aan te leggen. De gemeente Reĝaponto kwam daarna nog met een plan om een snelwegtunnel te bouwen onder de huidige N6 door de stad.

Stuk voor stuk mooie plannen, maar allemaal slechts voor een deel van het probleem een oplossing, zo concludeerde de vorig jaar opgerichte Intermagistrata Komisiono de la Infrastrukturo de Urbaro Triurboj (IKIUT) [inter-overheden-commissie van de infrastructuur van agglomeratie Triurboj]. Deze commissie is opgericht om de verkeersproblemen van het gehele stedelijke gebied in en om de hoofdstad in kaart te brengen en hiervoor een integraal plan te maken.

Inmiddels zijn er al enkele schetsen gemaakt, waarbij met name bestaande plannen zijn opgenomen, zoals de eerder genoemde ondertunneling van de N6. Zo staat de N11 tussen Reĝaponto en Gadelo op de kaart, net als een nieuwe rechtstreekse autoweg tussen Triveroj en Novaponto. Ook de A14 tussen Fruktonodo en de A1 bij Bonakvo-West en de A18 tussen Haltejo en Bonakvo, inclusief tunnel, staan op de schetsen.

Nieuw zijn de plannen voor een nieuwe snelwegtunnel vanaf de huidige N4 rechtstreeks naar knooppunt Urbakajoj, en een nieuwe autosnelweg vanaf de A2-zuid naar de A4-noord, ook met een tunnelgedeelte. Opvallend genoeg zijn deze nieuwe plannen beide noord-zuidverbindingen, waar oudere plannen de nadruk legde op oost-westverbindingen. Oudere en nieuwe plannen samen vormen daarmee een min of meer rastervormig patroon van snelwegen door de steden.

Het grootste obstakel in de planvorming is trouwens vooral van financiële aard. De afgelopen jaren zijn er miljoenen brilar extra uitgetrokken om meer vaart te zetten achter de wegen- en spoorwegenbouw, maar keer op keer blijkt het verkeer sneller te groeien dan het budget. Het zal dus nog lang kunnen duren voordat de tunnels op de schetstekeningen werkelijkheid worden.

Meedenken met de plannen is mogelijk. U kunt contact met IKIUT opnemen via ikiut@sxoseo.rb of via de website http://ikiut.sxoseo.rb/.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 07 jul 2011, 19:04
door Koen
Ik wist niet waar ik deze reactie moest plaatsen, het forum van het oorspronkelijke bericht zit op slot.
Kaaiman, 12 januari 2009 schreef:De eerste wegenplannen
Het eerste wegenplan van ons land kwam al in 1936 tot stand, in woelige tijden dus. Dit plan omvatte alle wegen die bij de staat in beheer en onderhoud moesten worden gebracht en waar ze verbeterd moesten worden. Nieuwe wegen kwamen in het plan nog niet voor.

In het plan werd in dit plan werd voor het eerst een wegnummering opgenomen, die nu grotendeels nog is zoals iedereen die ook nu nog kent. Het plan was erg uitgebreid, en voorzag ook in de eerste officiële landelijke bewegwijzering. De welbekende 'ijzeren armen' [feraj brakoj] werden vanaf 1937 volgens dit plan geplaatst. In eerste instantie werd de wegnummering nog niet aangegeven op de wegwijzers.
Wat is eigenlijk het systeem achter dit wegnummeringsstelsel? Ik zie dat de nummering de afgelopen jaren vaak om is gegooid, maar zelfs op de oudste kaart (de schets uit 2005) vind ik het moeilijk te achterhalen. Ik zie dat de wegen 1 t/m 7 vanaf de Triurboi lopen, maar wel in een rare volgorde en met de N2 die aan twee kanten de stad uitkomt. Is het misschien een idee om een kaartje te maken van het oorspronkelijke wegnummeringsstelsel (misschien zelfs met Sustulië erbij)?

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 21 jul 2011, 22:24
door Kaaiman
^^ De grap is dat ik in 2005 uit het niets een kaart ging tekenen en toen vrij willekeurig de wegen heb genummerd. Er zit nog wel enige logica in hier en daar, maar echt een vooraf opgezet systeem is het niet.

Enige logica:
  • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 18 voor (deels) auto(snel)wegen (al dan niet in de toekomst).
  • 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20: gebied in het midden van het land oost-west. 12 ongebruikt, 14 nu onderdeel van 5, 16 omgenummerd in 39.
  • 21, 22, 26, 27, 30: zuidelijke grensverbindingen (zonder al te veel logica). 26 is tegenwoordig 38.
  • 23, 24, 25: gebied ten oosten van Fluapramoj,
  • 28, 29, 31, 32, 33, 34, 35: noorden. 34 is nu voor een deel 43 geworden,
  • 36, 37, 38, 39: grensverbindingen in het zuiden. 36 en 37 oorspronkelijk in het noorden. Nu resp 7/9 en 637.
  • 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49: oosten, 41 ongebruikt; 47, 48, 49 gereserveerd voor delen 34 na opsplitsing.
Met hangen en wurgen is er dus nog wel een systeem uit te persen, maar erg logisch is het allemaal niet. Met name de 20-serie is erg rommelig. Dat kan uiteraard verklaard worden door het feit dat de 20-serie oorspronkelijk grotendeels was bedoeld voor het gebied dat nu onder Sustulië valt.

In Sustulië is de nummering consistenter, met 1 t/m 10 voor de hoofdverbindingen, 2x in het midden-westen, 4x in het noorden, 6x in het zuiden en 8x in het oosten. Het spreekt voor zich dat na de scheuring een heel aantal vrijgekomen nummers is hergebruikt in beide landen.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 21 jul 2011, 23:14
door Kaaiman
Uit de RJB: Fervojo de Erikejoj estas malfermita

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 21 juli 2011 schreef:Heideveldspoorweg geopend

HALTEJO - Gisterenmiddag was het zover: minister van Mobiliteit Ĝiorno Belakvo en de burgemeesters Tian Lomuro en Johano Borkulo van respectievelijk de gemeente Haltejo en Sablamontoj maakten de eerste treinrit over de nieuwe spoorweg van Benito naar Sablamontoj. Om 13:00 uur precies begon de rit met de oude stoomtrein van het type 'Gravin' (Grafino) uit 1901. Op elk station langs de spoorlijn werden de heren feestelijk onthaald door de plaatselijke bevolking.

Op het station van Sablamontoj hielden de minister en de burgemeesters een toespraak. Daarbij merkte de heer Lomuro op: "Ik heb de weg van Benito naar Sablamontoj al talloze malen bereden. Toch zijn me zittend vanuit de trein weer tal van nieuwe dingen in het landschap opgevallen, dus dit was zeker niet mijn laatste rit over deze spoorlijn. Ik kan het iedereen aanraden om van deze spoorlijn gebruik te maken, want het prachtige heuvelachtige landschap, rijk begroeid met heide is een lust voor ieders oog."

De Heideveldspoorweg is 35 km lang en telt een drietal nieuwe stations: Bordoro, Esterejo en Kaluno. De bouw duurde vier jaar, maar het werk nog is niet helemaal gedaan. Momenteel is de spoorlijn met een enkel spoor opengesteld, waarbij treinen elkaar alleen op de stations kunnen kruisen. In de komende jaren wordt er nog gewerkt aan het tweede spoor, waardoor een hogere treinfrequentie mogelijk wordt en ook intercity's en goederentreinen van de spoorweg gebruik kunnen maken.

Voorlopig zal er enkel een stoptreindienst worden onderhouden tussen Haltejo en Altamonteto, met een frequentie van één trein per uur per richting. In de toekomst zal er ook een intercitydienst komen van Bonakvo naar Altamonteto. Ook worden de mogelijkheden onderzocht van een rechtstreekse intercity van Glaciurbo naar Altamonteto. Hiervoor zal het spoor tussen Fervojo en Haltejo waarschijnlijk nog wel moeten worden uitgebreid.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: di 02 aug 2011, 10:51
door Kaaiman
Uit de RJB: Ĉefurboj ekde nun estas senpere ligitaj per trajno

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 2 augustus 2011 schreef:Hoofdsteden zijn vanaf nu rechtstreeks verbonden per trein

DUKEJO - Gisteren werd met twee maanden vertraging de nieuwe spoorlijn van Dukejo naar Goldar in Hochmark geopend. Daarmee zijn alle hoofdsteden van Atlantidië met een rechtstreekse treinverbinding met Reĝaponto verbonden. De ministers van Mobiliteit van beide landen, vergezeld van de burgemeesters van Goldar en Dukejo openden de spoorlijn op het station van Goldar, waarna ze per trein naar Dukejo reisden.

Vanaf komende zondag zal er viermaal per dag een intercity van Reĝaponto naar Nikastadt rijden en viermaal per dag een intercity in de tegenovergestelde richting. Deze treindienst wordt gereden door de NaVaKo en het Hochmarkse treinbedrijf La Bøg. Met deze nieuwe verbinding zal de rechtstreekse intercity van Reĝaponto naar Hendeln (HM) worden ingekort tot Dukejo. Reizigers naar Hendeln dienen vanaf Reĝaponto daarom eerst naar Dukejo te reizen, om daar vervolgens over te stappen op de intercity naar Hendeln. Tussen Dukejo en Hendeln zal deze trein net als eerder ook vier keer per dag blijven rijden.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: di 02 aug 2011, 17:23
door Koen
Goed dat er goede spoorverbindingen zijn/komen in Brilamontio! Wel jammer dat de intercity's moeten kopmaken in Dukejo... (of wordt het spoor naast de Sustulische grens gebruikt?)

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: di 02 aug 2011, 23:43
door Kaaiman
Er wordt inderdaad kopgemaakt in Dukejo. De trein moet daar sowieso stoppen, dus daarom werd het minder een probleem geacht. In Dukejo zelf is niet genoeg ruimte voor een fly-over en een apart verbindingsspoor buiten de stad om zou een nieuwe barrière in het landschap betekenen. Voor de intensiteit die men op deze spoorlijn verwachtte zou dat verbindingsspoor trouwens ook wel erg luxe zijn.

De meeste goederentreinen die langs Dukejo rijden hebben een herkomst of bestemming in de haven van Hendeln en dat zal ook wel zo blijven. Die paar goederentreinen die via de nieuwe spoorweg gaan waren ook een kortsluiting niet waard. Het station van Dukejo is overigens wel uitgebreid met enkele nieuwe rangeersporen om kop te maken voor goederentreinen.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 10:58
door Kaaiman
Uit de RJB: Rivrono volas randvojo

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 4 augustus 2011 schreef:Rivrono wil randweg

RIVRONO/REĜAPONTO - Het gemeentebestuur van Rivrono heeft gisteren bij het Ministerie van Mobiliteit mede namens het district Vastavidio een plan ingediend voor verlegging van de rijksweg N31 om de stad. Al sinds jaar en dag is de N31 een drukke verkeersader in Rivrono, maar de stad wil verder uitbreiden en meer verkeer over de N31 is niet gewenst.

De wethouder van mobiliteit Frederiko Muelisto over het plan: "De stad wil verder uitbreiden, maar de N31 is niet uit te breiden. Dat is gewoon een smalle enkelbaans weg dwars door de stad. Met de omlegging van de N8 om de stad twee jaar geleden is het centrum nu gelukkig al vrij van doorgaand verkeer, maar zo zouden we het in de hele stad willen zien."

Het plan behelst een doortrekking van de geplande N10 van Alturo naar Rivrono. Net ten oosten van Rivrono moet de N10 aantakken op de eveneens geplande A8 met een knooppunt. Het gemeentebestuur van Rivrono wil deze N10 doortrekken tot de D410 ten noorden van de stad, zodat het verkeer in plaats van door de stad er aan de oostkant omheen kan rijden. Dit zou voor een kortere reistijd zorgen, minder overlast in de stad zelf en een rustigere N31 ten zuiden van de stad.

"Al jaren is het overheidsbeleid erop gericht om de N31 tussen Reĝaponto en Rivrono te ontlasten. Deze weg leidt door een prachtig gebied langs de rivier Verdecozo. Dit gebied moet gevrijwaard van stedelijke bebouwing blijven en daar werken we graag aan mee. Niet voor niets is vorig jaar besloten de N10 door te trekken naar Rivrono, voor enerzijds een snellere verbindinding en anderzijds ontlasting van de N31-zuid," verklaarde de heer Muelisto, "Met de aanleg van de N8 werd de N31 namelijk in twee stukken gehakt; met de doortrekking van de N10 langs de stad wordt dat gat nog groter, waardoor het niet meer loont om via de N31 te blijven rijden."

Het ministerie heeft aangegeven de plannen te zullen toetsen.

Afbeelding
De toekomstige wegenstructuur rond Rivrono met in zwart gestippeld de voorgestelde randweg

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 12:00
door Ortelius
Ik vraag mij al een tijdje af: wat betekenen de haakjes op de wegen? Ik neem aan dat het geen tunnels zijn.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 12:05
door Kaaiman
^^ Fout aangenomen, het zijn wel tunnels. Ik wil altijd nog een keer een betere weergave maken maar ik weet nog niet echt een niet zo bewerkelijke manier die toch mooi en duidelijk is. Die haakjes stammen nog van de getekende kaart uit 2005, dus een update zou niet verkeerd zijn. ;)

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 15:23
door Koen
Is die randweg wel nodig? Sinds de voltooiing van de A1 is de N31 niet meer de meest gebruikte route naar Hochmark (dit heb je volgens mij ergens in het archief staan). Het verkeer Rivrono-Dukejo kan de nieuwe A8 nemen. De N31 fungeert dus alleen maar als een verbinding met de dorpen Vihero, Cerizejo en Efunuo. Ik denk dat er wel andere wegen zijn, waarin het geld veel beter kan worden geïnvesteerd.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 17:40
door sirdanilot
De N31 lijkt me inderdaad geen heel drukke weg, omdat ze alleen dorpen bedient (uiteraard alleen zo op de kaart bekeken). Ik zou opteren voor een 1x2 randwag aan de westkant van de rivier Verdecozo, als dat mogelijk is. Dit geeft een goede verbinding met de stad Regakortoj en met de rest van de route N31. Ter hoogte van de D410 kan er bijvoorbeeld een ongelijkvloerse aansluiting komen (de N31 zou toch met een brug de rivier moeten kruisen), en de weg zou dan aan kunnen sluiten op knooppunt Lupejo of toerit 8. De stad kan dan naar het oosten uitbreiden; het nadeel van een randweg zo kort op de bebouwing is namelijk dat de stad 'eroverheen' groeit, en dan heb je wéér een randweg nodig.

Afbeelding

(overigens moet je mijn suggestie natuurlijk alleen maar zien als iets dat ik puur op de kaart baseer, van je eigen land weet je zelf natuurlijk altijd meer dan dat)

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 18:06
door Kaaiman
De N31 was vroeger inderdaad de hoofdroute naar Hochmark. Dukejo werd bediend door de oostelijke route die nu grotendeels A1 is geworden. Sinds 2000 is de A1 (toen nog deels N1) echt de hoofdweg geworden voor beide routes.

De wens voor die randweg komt dan ook niet zozeer vanwege het doorgaand verkeer, maar om het lokaal verkeer in Rivrono (78.000 inwoners). De enkelbaans N31 heeft in de stad op een aantal plaatsen geen uitbreidingsruimte, tenzij er huizen voor gesloopt moeten worden. De intensiteiten van de N31 in de stad liggen tussen de 5.000 en 13.000; hoe verder naar het noorden hoe lager de intensiteit. Er zijn eigenlijk nauwelijks dubbelbaans wegen in Rivrono, dus je kunt je voorstellen dat het best wel dringen is met die 78.000 inwoners.

Daarnaast wil Rivrono aan de noordkant uitbreiden en de toename van het verkeer van die uitbreiding wordt niet aanvaardbaar geacht op de bestaande N31. Je kunt je voorstellen dat een enkelbaansweg met rotondes en verkeerslichten met 13.000+ motorvoertuigen per dag door de stad niet echt wenselijk is. Voor de randweg hoeven verder ook geen tunnels of steile hellingen getrotseerd te worden, dus het is een vrij goedkope oplossing.

Ook speelt mee dat het rendement van de N10 hoger wordt als deze overgaat in de oostelijke randweg, omdat er daardoor een route wordt gecreëerd die voor veel verkeer aantrekkelijk genoeg is om de N31 door en ten zuiden van de stad te mijden. De westelijke ontsluiting van Rivrono gaat volgens de plannen gewoon via de D748 (vml. N8), die meteen in het centrum uitkomt, in het verlengde van de in aanleg zijnde A14 naar Reĝakortoj. De oostelijke ontsluiting loopt dan via de nieuwe randweg en de N10 naar het zuiden of de A8 naar het noorden en oosten.

Het plan van Sirdanilot is veel te duur. De hellingen aan de overkant van de Verdecozo zijn veel steiler en rotsachtiger en zouden dus veel meer bruggen en tunnels vergen. Rivrono is oorspronkelijk ontstaan in een dal en van daaruit de helling op gegroeid naar het oosten.
Die bypass van de N31 huppa de rivier en de N8 over om dan aan te sluiten op de D748 is helemaal luchtfietserij. De N8 ligt daar niet voor niets in een tunnel! Zo'n omlegging zou een extra kruisende tunnel en een dure brug vergen. En dat voor een weg die juist als het even kan ontlast moet worden. Bovendien is de aan te leggen en te reconstrueren weglengte bij zo'n westelijke omlegging 1,5 keer zo lang.

Een doorgaand routenummer is minder van belang dan een goede verkeerskundige oplossing, al is het natuurlijk mooi als beide overeenkomen. Er gaan zelfs stemmen op om na het gereedkomen van de A14 en N10 de N31-zuid maar over te dragen aan het district, dus in dat geval zou de weg sowieso een ander nummer krijgen.

Daar komt nog bij dat de Verdecozo daar de districtsgrens is, dus dat is planologisch en politiek niet te verkopen. Bovendien zorgt dit plan ook dat de N31-zuid niet ontlast wordt.

Het argument 'eroverheen groeien' is niet zo snel aan de orde. De steden in Brilamontië breiden qua oppervlakte tegenwoordig niet meer zo uit. Er vindt vooral verdichting plaats waar dat mogelijk is. In de steden wordt bijvoorbeeld laagbouw vervangen door middelhoogbouw (tot 4 etages bijv.) of worden open ruimtes bebouwd. Zo nu en dan vindt er wel eens een uitbreiding aan de rand plaats, maar dat zijn dan vaak ook wel locaties waar men dan echt weer jaren mee vooruit kan voordat een nieuwe locatie wordt aangewezen.

De geplande randweg maakt trouwens al gebruik van een bestaand stuk D410 binnen de bebouwde kom. Verdere doortrekking naar de bestaande N31 buiten de stad is voor de toekomst nog altijd een optie, maar voorlopig vanwege de doelgroep van de randweg (lokaal verkeer) niet nodig.

Wat mij betreft dus geen redenen om de gemeente Rivrono ongelijk te geven. ;)

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 19:28
door sirdanilot
Het reliëf is natuurlijk niet zo heel duidelijk zichtbaar op de kaart, vandaar. Toch gaat ook het plan van de gemeente voor een klein stukje door de stad, maar ik neem aan dat daar wel genoeg ruimte is voor 2x2.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 19:53
door Kaaiman
^^ Het is nog afwachten hoe breed de weg zou moeten worden. In het plan staan verschillende profieluitwerkingen, voor 1x2, 2+1 en 2x2. Wel is duidelijk dat de weg rechtstreeks aangesloten zal worden op de A8 en N10 bij het knooppunt.

De N10 zelf wordt 2+1 alternerend (aŭtoŝoseo I, 2+1), met uitbreidingsmogelijkheid tot autosnelweg (zoals elke nieuwe 2+1-weg wordt aangelegd). De randweg wordt in ieder geval geen autoweg, want autowegen moeten volgens de richtlijnen onderdeel uitmaken van het hoofdwegennet.

Het is wel de bedoeling dat de weg zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt, en dat betekent dat er niet te weinig, maar ook niet teveel aansluitingen vanuit bestaande wijken op moeten aansluiten. Een nadere verkeersstudie moet uitwijzen hoe de weg exact vormgegeven moet worden.

De op dit moment meest reële optie is een weg bubeko met geslotenverklaring voor langzaam verkeer, met grotendeels een enkelbaans profiel en ruimtereservering voor een tweede rijbaan. De bestaande D410 is niet druk; ten oosten van de stad is dat maar een asfaltweggetje van 4,80 meter breed (60 km/u). De stad is ter plekke wel zo ruim opgebouwd dat dubbelbaans wel tot de mogelijkheden behoort, ja.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 04 aug 2011, 23:45
door sirdanilot
2x1 komt in Burghteland vrijwel nooit voor in verband met bereikbaarheid voor hulpdiensten en dergelijke. In Burghteland zou men hier waarschijnlijk een 80 per uur weg aanleggen met stoplichten, en bij die stoplichten ook inhaalmogelijkheden. Bij een ruimer budget waarschijnlijk een 2x2 weg met stoplichten (90 km/u). Maar uiteraard verschilt dit van land tot land, en hangt het af van de politieke wil en het beschikbare budget.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 01:13
door Kaaiman
^^ Heb je mij 2x1 zien schrijven? ;)

Het ligt bij deze randweg vooral aan het budget wat het zal worden. Zo'n rijksweg als deze heeft bij de rijksoverheid natuurlijk weinig prioriteit, dus de kans op een grote zak geld is niet zo groot.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: di 03 jan 2012, 14:25
door Kaaiman
2012 is in Brilamontië inmiddels al weer 2 weken oud. Dit jaar staan de volgende infrastructurele projecten gepland voor afronding:
  • 02-2012: A9 (A7) Ono - Ylebo (N7), autosnelweg, nieuw tracé
  • 04-2012: A6 Reĝaponto (N2) - Reĝaponto (D106), autosnelweg, opwaardering
  • 05-2012: Nodo Kuntunelo, verbindingsboog A1-noord > A6-oost
  • 06-2012: A14 Reĝakortoj (A7) - Novaponto (N18), autosnelweg, nieuw tracé
  • 06-2012: N18 Magro (N10) - Naŭkortoj, autoweg, opwaadering en deels nieuw tracé
  • 10-2012: N2 Kliniĝo (N23) - grens Hochmark (D21), autoweg, nieuw tracé
  • 12-2012: N2 Kufo - Kliniĝo (N23), autoweg, opwaardering en deels nieuw tracé
De A9 (A7) zou eigenlijk al in 2010 opengesteld worden, maar door een instorting van een deel van de in aanbouw zijnde tunnel in 2007 is dit gedeelte vertraagd. In de spoiler het toenmalige krantenbericht. Wellicht ten overvloede: de A9 wordt tot de opening van het nu nog ontbrekende deel tussen Ylebo en Fluapramoj in 2016 op de borden genummerd als A7 om geen gat in route 7 te laten vallen. In de toekomst worden de A7 en N24 genummerd als A9 resp. N9.
Spoiler: weergeven
Kolapsita tunelo kaŭzas grandan prokraston de konstruo A9

Vertaling:
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 17 december 2007 schreef:Ingestorte tunnel veroorzaakt grote vertraging aanleg A9

NIGRAPINO - De bouw van de autosnelweg A9 tussen Malaltabordo en Nigrapino heeft als gevolg van verkeerde inschattingen een flinke vertraging opgelopen. Tijdens de bouw van de tunnels is namelijk gebleken dat de broosheid van de Vualomonto ('Sluierberg') groter is dan gedacht. Tot driemaal toe zijn delen van het tunneldak ingestort, de laatste keer dat het gebeurde was eind vorige week, zoals deze krant vrijdag al berichtte. Er zijn toen geen gewonden gevallen.

Door de broosheid sijpelde er veel water door de tunnel, waardoor het dakbeton niet goed kon drogen. Er is reeds getracht om door water af te vangen en een speciaal door de Universiteit van Reĝaponto ontwikkeld betonmengsel het dak van de tunnel toch te kunnen bedekken maar dit is getuige de instorting van vorige week niet goed gelukt.

De oplossing die nu voor de hand ligt is geprefabriceerde stukken tunnelbuis in de tunnel te schuiven. Hiervoor moeten de tunnelbuizen echter wijder gemaakt worden, iets dat met deze broze rotsen een nauwkeurig karwei is. Ook moeten de stukken tunnelbuis nog worden gemaakt, naar de plek vervoerd en in de tunnel geplaatst worden.

De bouw van de tunnel is voorlopig stilgelegd. In 2010 had dit deel van de A9 geopend moeten worden, maar dat wordt nu zeker niet meer gehaald. Waarschijnlijk zal de tunnel door de Vualomonto pas in 2012 geopend kunnen worden. Of de rest van het A9-project hierdoor ook vertraging oploopt is nog niet bekend, vooralsnog is het de bedoeling de andere delen van de weg gewoon volgens planning aan te leggen, waarbij zowel de A9 als de nieuwe spoorlijn die parallel loopt in 2016 afgerond zouden moeten worden. Wel wordt er extra onderzoek verricht naar de broosheid van de andere bergen waar tunnels voor de weg of het spoor doorheen komen.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 12 jan 2012, 12:28
door Kaaiman
Plannen voor een ingewikkeld knooppunt in Bonakvo.
Afbeelding

De huidige N18 tussen Haltejo en Bonakvo wordt volgend jaar vervangen door een nieuw autowegtracé, maar deze zal stoppen bij de bebouwdekomgrens van Bonakvo. De N18 gaat vervolgens 2x2 verder door de stad. De N18 kent gestaag groeiend woon-werkverkeer; vooral richting de N4 naar Reĝaponto.

Vanwege de toenemende drukte, zal in 2020 de tweede rijbaan van de N18 tussen Haltejo en Bonakvo geopend worden. Echter, de N18 in Bonakvo is niet uit te breiden, dus wordt de oplossing gezocht in een autosnelwegtunnel onder de stad door. Deze boortunnel komt ter hoogte van de in 2018 open te stellen A4 Bonakvo - Deklivejo weer boven de grond. Vanwege de tunnels, spoorlijn en bestaande bebouwing is er een ingewikkeld knooppunt gepland om de A18 op de A4 te kunnen aansluiten.

De plannen voor de A18 Haltejo - Bonakvo zijn redelijk concreet, maar er is politiek nog niets officieels over besloten. Nog niet bekend is wat er met de huidige N4 Bonakvo - Reĝaponto gaat gebeuren. Dit wordt nader bekeken in de aanpak van het centrumwegennet in Reĝaponto, waarbij ook de plannen voor een ondertunneling van de N6 worden meegenomen. Het ontbreekt vanwege de rivier Bruetado een beetje aan goede noord-zuidverbindingen tussen Triveroj en Bonakvo, dus verkeer is snel geneigd de oeververbindingen via het onderliggend wegennet te nemen.

Door de plannen zijn omnummeringen bijna onvermijdelijk. De bestaande N4/A4 Bonakvo - Reĝaponto zal waarshcijnlijk dus N18/A18 worden; de D220 Bonakvo - Deklivejo die in 2015 gereed moet zijn, zal in 2018 alsnog het nummer A4 krijgen. De huidige N18 Bonakvo - Novaponto wordt ofwel aan het district overgedragen, en/of zal tussen Triveroj en Novaponto het nummer N12 krijgen. Dit hangt ook weer samen met plannen voor een rechtstreekse autoweg tussen beide plaatsen, maar deze plannen zijn allerminst zeker.

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 12 jan 2012, 13:10
door sirdanilot
Is een klaverlus in het noordoostelijke kwadrant niet mogelijk? Het lijkt me dat dit nauwelijks meer ruimte kost en een stuk minder geld (als het al meer ruimte kost, is de besparing van een viaduct minder al erg groot). Wel is er dan een rangeerbaantje nodig voor de A4. Wat weefbewegingen betreft zal het niet uitmaken, want in het getekende knooppunt is er een verweving met de afrit naar de ex-N18.
Verder is die afrit wel erg sobertjes ingericht : een verbinding met de toekomstige A4 door de tunnel moet niet zo duur zijn om te realiseren. De ex-N18 lijkt me toch een belangrijke stadsweg te blijven, ondanks omnummering. Een verbinding met de A18 is iets duurder, maar ook geheel niet onmogelijk.
Een alternatief is om de fly-over de laten 'meeliften' met het spoorviaduct, maar ik betwijfel of dat goedkoper is... dat viaduct ligt er namelijk al en kan wellicht niet worden verbreed?

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 12 jan 2012, 16:58
door Koen
Die flyover van Haltejo naar de A4-west zal waarschijnlijk best veel verkeer genereren. Het is straks de snelste route van Haltejo, Largameadro en alle plaatsen aan de Plaudumo naar de rest van het noorden en westen van het land. Het lijkt mij dat het dan lastig wordt om vanaf de A4 de afrit naar de voormalige N18 te nemen, omdat er ook zoveel invoegend verkeer is.

Overigens zie ik dat er hier drie takken als tunnel aan worden gelegd. Er liggen al extreem veel tunnels in Brilamontië. Bijna elke bergkam wordt doorboord. De A1 is bijvoorbeeld ten zuiden van afrit 24 meer onder de grond dan erboven. Ook de A6/A7 door Triurboj is voor een groot deel ondertunneld. Behalve dat dat erg onprettig rijdt, kost het ook heel veel geld. Heeft Brilamontië wel genoeg geld om zoveel tunnels te bouwen?

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 12 jan 2012, 17:11
door MandelSoft
Koen schreef: Overigens zie ik dat er hier drie takken als tunnel aan worden gelegd. Er liggen al extreem veel tunnels in Brilamontië. Bijna elke bergkam wordt doorboord. De A1 is bijvoorbeeld ten zuiden van afrit 24 meer onder de grond dan erboven. Ook de A6/A7 door Triurboj is voor een groot deel ondertunneld. Behalve dat dat erg onprettig rijdt, kost het ook heel veel geld. Heeft Brilamontië wel genoeg geld om zoveel tunnels te bouwen?
Goed punt. Dit is ook de reden waarom er in Noorwegen zo weinig snelwegen zijn: de nodige kunstwerken voor deze wegen zijn veel te duur. Noorwegen zou dan failliet gaan als het allemaal snelwegen ging bouwen. Schellingen heeft in de deelstaat Fugesen op een andere manier 'opgelost': daar zijn juist maar weinig tunnels aangelegd, met als gevolg bochtige snelwegen waarop je überhaupt niet zo erg hard kan rijden...

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 12 jan 2012, 18:00
door Kaaiman
sirdanilot schreef:Is een klaverlus in het noordoostelijke kwadrant niet mogelijk? Het lijkt me dat dit nauwelijks meer ruimte kost en een stuk minder geld (als het al meer ruimte kost, is de besparing van een viaduct minder al erg groot). Wel is er dan een rangeerbaantje nodig voor de A4. Wat weefbewegingen betreft zal het niet uitmaken, want in het getekende knooppunt is er een verweving met de afrit naar de ex-N18.
In Brilamontië worden in principe geen weefvakken korter dan 400 m aangelegd, voorzover het een verbinding tussen twee autosnelwegen betreft. Er zijn enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld Nodo Krestejo (A1 x A2), maar daar gaat het om een stukje snelweg (A2) dat een lagere rang heeft (inprikker).
sirdanilot schreef:Verder is die afrit wel erg sobertjes ingericht : een verbinding met de toekomstige A4 door de tunnel moet niet zo duur zijn om te realiseren. De ex-N18 lijkt me toch een belangrijke stadsweg te blijven, ondanks omnummering. Een verbinding met de A18 is iets duurder, maar ook geheel niet onmogelijk.
Een alternatief is om de fly-over de laten 'meeliften' met het spoorviaduct, maar ik betwijfel of dat goedkoper is... dat viaduct ligt er namelijk al en kan wellicht niet worden verbreed?
Er zijn studies gaande waarin onder meer een verbinding A18 - A7 wordt voorgesteld. Echter, dit is voorlopig nog luchtfietserij. De N18 zal dus inderdaad nog wel een poosje redelijk druk blijven, maar vooral met stadsverkeer. Doorgaand verkeer gaat straks via de A4 of A18.

Het spoorviaduct moet heraangelegd worden en de weg laten meeliften is qua boogstralen en verkanting niet mogelijk.
Koen schreef:Die flyover van Haltejo naar de A4-west zal waarschijnlijk best veel verkeer genereren. Het is straks de snelste route van Haltejo, Largameadro en alle plaatsen aan de Plaudumo naar de rest van het noorden en westen van het land. Het lijkt mij dat het dan lastig wordt om vanaf de A4 de afrit naar de voormalige N18 te nemen, omdat er ook zoveel invoegend verkeer is.
Er zijn plannen voor een A14 tussen Bartjanejo en Fruktodono, maar daar zal het voorlopig nog niet van komen. De tot A4 omgebouwde N4 voorziet voorlopig voldoende in deze relatie.
Koen schreef:Overigens zie ik dat er hier drie takken als tunnel aan worden gelegd. Er liggen al extreem veel tunnels in Brilamontië. Bijna elke bergkam wordt doorboord. De A1 is bijvoorbeeld ten zuiden van afrit 24 meer onder de grond dan erboven. Ook de A6/A7 door Triurboj is voor een groot deel ondertunneld. Behalve dat dat erg onprettig rijdt, kost het ook heel veel geld. Heeft Brilamontië wel genoeg geld om zoveel tunnels te bouwen?
De bovenste tunnel bestaat al, maar zal met een nieuwe tunnelbuis uitgebreid moeten worden. De andere twee tunnels zijn vooral om onder bestaande bebouwing door te gaan.

Het klopt dat Brilamontië erg veel tunnels heeft. Het landschap is vrij bergachtig, maar ik ben het met je eens dat het er wel erg veel zijn. Gaandeweg heb ik de tunnels vaak wel wat ingekort (zonder dat het erg ging opvallen), maar het liefst zou ik inderdaad een flinke sanering houden. Echter, de vraag is of dat wel 'mag' vanwege de projectstatus. Het liefst zou ik trouwens de hele A1-zuid over een andere route willen heraanleggen als ik nu de keus had, maar ja...

Re: [RBM] Infrastructuur

Geplaatst: do 12 jan 2012, 18:25
door Koen
Kaaiman schreef:
Koen schreef:Die flyover van Haltejo naar de A4-west zal waarschijnlijk best veel verkeer genereren. Het is straks de snelste route van Haltejo, Largameadro en alle plaatsen aan de Plaudumo naar de rest van het noorden en westen van het land. Het lijkt mij dat het dan lastig wordt om vanaf de A4 de afrit naar de voormalige N18 te nemen, omdat er ook zoveel invoegend verkeer is.
Er zijn plannen voor een A14 tussen Bartjanejo en Fruktodono, maar daar zal het voorlopig nog niet van komen. De tot A4 omgebouwde N4 voorziet voorlopig voldoende in deze relatie.
Ik bedoelde: is het niet lastig om straks vanaf de A4-noord de afrit te nemen, terwijl al het verkeer van de A18-zuid aan het invoegen is?
Kaaiman schreef:
Koen schreef:Overigens zie ik dat er hier drie takken als tunnel aan worden gelegd. Er liggen al extreem veel tunnels in Brilamontië. Bijna elke bergkam wordt doorboord. De A1 is bijvoorbeeld ten zuiden van afrit 24 meer onder de grond dan erboven. Ook de A6/A7 door Triurboj is voor een groot deel ondertunneld. Behalve dat dat erg onprettig rijdt, kost het ook heel veel geld. Heeft Brilamontië wel genoeg geld om zoveel tunnels te bouwen?
De bovenste tunnel bestaat al, maar zal met een nieuwe tunnelbuis uitgebreid moeten worden. De andere twee tunnels zijn vooral om onder bestaande bebouwing door te gaan.

Het klopt dat Brilamontië erg veel tunnels heeft. Het landschap is vrij bergachtig, maar ik ben het met je eens dat het er wel erg veel zijn. Gaandeweg heb ik de tunnels vaak wel wat ingekort (zonder dat het erg ging opvallen), maar het liefst zou ik inderdaad een flinke sanering houden. Echter, de vraag is of dat wel 'mag' vanwege de projectstatus. Het liefst zou ik trouwens de hele A1-zuid over een andere route willen heraanleggen als ik nu de keus had, maar ja...
Jij bent in principe begonnen met Atlantis en je bent beheerder. Van mij mag je best een sanering houden van het aantal tunnels. Dat zijn maar details. Zeker bij jouw kaart, waar het alleen maar haakjes zijn, die niet eens zoveel opvallen. De A1-zuid heraanleggen gaat misschien wel een beetje ver. Zeker als hij aan de andere kant van het Marklago moet komen.

Ik ben wel voor wat meer vrijheid in de regels rondom het Atlantis-project. Als je je land verder uitwerkt, kom je altijd wel dingen tegen die onlogisch zijn. Als veranderingen niet al te grote gevolgen hebben (zeker niet voor buurlanden), zouden er wat mij betreft best nog dingen veranderd mogen worden in het Atlantisforum.