Uit de RJB:
Veturadi elektre sen zorgi
Reĝa Ĵurnalo de Brilamontio, 8 juli 2014 schreef:Elektrisch rijden zonder zorgen te maken
BONAKVO - Autofabrikant Orcan heeft in samenwerking met pomphouders en de overheid de laatste hand gelegd aan het landsdekkende servicenetwerk van laadpunten voor elektrische auto's. Hoewel het netwerk geschikt is voor het opladen van vele soorten elektrische auto's, is het in eerste plaats is bedoeld voor klanten van de autobouwer uit Bonakvo.
Bij de aanschaf van een elektrische Orcan is een landsdekkende snellaadservice inbegrepen. Daarbij kan de klant gebruikmaken van een snellader of het verwisselen van de accu's. Bezitters van andere merken elektrische auto's kunnen tegen normaal stroomtarief van een gewone lader gebruikmaken of een extra bedrag betalen voor de snellader. Het wisselen van accu's kan enkel nog bij auto's van Orcan, al is het mogelijk dat in de toekomst meer automerken een accuwissel aanbieden.
De overheid stimuleert het elektrisch rijden met kortingen op de aanschafprijs van elektrische auto's. Het is de bedoeling dat auto's op fossiele brandstoffen in de toekomst geheel uit het straatbeeld zullen verdwijnen.
Orcan is ontstaan in 1998 na een fusie van enkele kleinere autofabrikanten en is daarmee de enige autofabrikant in Brilamontië met auto's voor de gewone markt. Het afzetgebied is voornamelijk Atlantidië, waar het merk een aardig aandeel van het wagenpark voor z'n rekening neemt, maar ook in Borealië wordt het merk verkocht. Wereldwijd is het echter een kleine speler.
Aangezien benzine in Brilamontië al decennialang zeer beperkt beschikbaar is, wordt er massaal op (bio)diesel gereden. Sinds echter ook daarvan de (milieu)nadelen steeds meer zichtbaar zijn geworden, investeert de overheid in andere, milieuvriendelijkere energiebronnen, waaronder elektrisch rijden.
Overigens waren er voorheen vrijwel geen scooters in Brilamontië, omdat de meeste scooters op benzine rijden. Sinds de opkomst van de elektrische scooter heeft dit vervoersmiddel een enorme vlucht genomen.
Noot: het automerk Orcan had ik reeds als kind bedacht (tot nu toe oudste vermelding in een tekenschriftje uit 1997/1998) en het leek me leuk het nu een plekje te geven in Brilamontië. Ook het logo had ik toen al ontworpen, al heb ik het voor deze gelegenheid wel in een nieuw jasje gestoken.