[RFL] Werkplaats

Republík Frankenland

Moderator: Kaaiman

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » zo 12 jun 2011, 20:33

Jemig, gezien je smiley kreeg ik zowat een hartaanval. :lol:

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Koen » wo 19 okt 2011, 17:44

Kun je misschien een grotere versie van je kaart uploaden. Dit is het verste wat ik kan inzoomen en daarbij zijn de namen van de dorpen en de wegnummers onleesbaar.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » wo 19 okt 2011, 19:42

^^ 't Werd eigenlijk ook weer tijd...

Afbeelding

Grote kaart.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Kaaiman » wo 19 okt 2011, 20:48

^^ De gehele grensrivier met Sustulië is de Plaudum, dus de oostelijke tak, niet de westelijke. Beetje hetzelfde verhaal als de Rijn en de Waal (en de Lek): de Rijntak is smaller dan de Waal en de Lek, maar heet ondanks dat wel gewoon Neder-/Oude/Leidsche/Kromme Rijn.

Rond het Hohenhorster Dreieck: waarom nieuwe doorsnijdingen en niet de bestaande route stroomlijnen en evt. de hoofdrichting in het knooppunt veranderen voor de Plaudümautostrada?

Rond het Kalaznikover Dreieck: waarom de A38 niet dichter om Kalaznikov? Zo kan de A38 namelijk veel beter als ring functioneren.

De grensovergang N37 - L39 kan wat Brilamontië betreft trouwens worden gesloten zodra de reconstructie van de N37 - Sec340 gereed is. Hoe staat Frankenland daar tegenover?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » wo 19 okt 2011, 21:35

Kaaiman schreef:^^ De gehele grensrivier met Sustulië is de Plaudum, dus de oostelijke tak, niet de westelijke. Beetje hetzelfde verhaal als de Rijn en de Waal (en de Lek): de Rijntak is smaller dan de Waal en de Lek, maar heet ondanks dat wel gewoon Neder-/Oude/Leidsche/Kromme Rijn.
Dank voor de heldere uitleg. In Frankenland is het dus de Plaudüm, zo staat het dus op de kaart.
Rond het Hohenhorster Dreieck: waarom nieuwe doorsnijdingen en niet de bestaande route stroomlijnen en evt. de hoofdrichting in het knooppunt veranderen voor de Plaudümautostrada?
De knooppunten zijn krap gebouwd en voldoen niet meer aan de huidige tijd.
Rond het Kalaznikover Dreieck: waarom de A38 niet dichter om Kalaznikov? Zo kan de A38 namelijk veel beter als ring functioneren.
Deze vraag is volgens mij eerder voorbijgekomen. Bij Kalaznikov zitten militaire gebieden. Deze wikkelen veel (inter-)lokaal verkeer af.
De grensovergang N37 - L39 kan wat Brilamontië betreft trouwens worden gesloten zodra de reconstructie van de N37 - Sec340 gereed is. Hoe staat Frankenland daar tegenover?
Antwoord. Gaat dus gewoon dicht.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Koen » wo 19 okt 2011, 21:47

Fijn dat de kaart nu wel duidelijk te zien is. Het is meteen verhelderend bij een tekst waarin plaatsnamen voorkomen. :D

Je hebt nu de namen van grote plaatsen cursief geschreven en de namen van kleine plaatsen recht. Maar cursief wordt juist vaak gebruikt voor minder belangrijke dingen. Misschien kun je het beter omdraaien of de namen van de steden groter maken.

De kleuren van primaire autoweg en weg in aanleg lijken erg op elkaar. Daardoor zijn beide soorten wegen snel door elkaar te halen (in ieder geval voor mij).

Het schildje voor autoweg (wit op blauw en vierkant) had ik ook nog niet gezien.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Kaaiman » wo 19 okt 2011, 21:51

Marcel schreef:
Rond het Hohenhorster Dreieck: waarom nieuwe doorsnijdingen en niet de bestaande route stroomlijnen en evt. de hoofdrichting in het knooppunt veranderen voor de Plaudümautostrada?
De knooppunten zijn krap gebouwd en voldoen niet meer aan de huidige tijd.
Ik zou dan een grondige SAA-achtige reconstructie doen in plaats van totaal nieuwe tracés. De wegvakken zelf zijn nog wel goed lijkt me. Als je dan de knooppunten flink ombouwt en ruimer maakt (ik neem aan dat het nu trompetjes zijn, dat zouden mooie driepunts-sterknooppunten kunnen worden, of dubbele vorkaansluitingen), scheelt het weer landaankoop en inpassingsmaatregelen, terwijl het landschap zelf ook minder doorsneden wordt en de omweg toch zeker niet groot is.

De tak naar Sustulië zal zo druk niet zijn dat het een totaal eigen arm verdient. Route 5 in Sustulië zal (uit mijn hoofd) pas na 2020 volledig autosnelweg zijn. Veel prioriteit heeft deze weg ook niet; men focust nu vooral op het verbinden van de grotere binnenlandse steden. Route 5 gaat door relatief leeg gebied, dus de prioriteit is minder.

EDIT: ter illustratie (rood = autosnelweg, groen = autoweg/expressweg)
Afbeelding

Een doortrekking van de A38 naar de A55 is misschien wel handig. De grote plaatsen Dabrim-Ößnabrück en Kalaznikov krijgen zo een betere verbinding naar het zuidoosten. De huidig geplande wegen zijn redelijk om.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Matt » wo 19 okt 2011, 22:07

Echt een mooie kaart! :d
Ik ben het eens met Koen dat er meer eenheid/duidelijkheid mag komen in geplande wegen.
Verder top.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » za 22 okt 2011, 22:10

Koen schreef:Je hebt nu de namen van grote plaatsen cursief geschreven en de namen van kleine plaatsen recht. Maar cursief wordt juist vaak gebruikt voor minder belangrijke dingen. Misschien kun je het beter omdraaien of de namen van de steden groter maken.
Nee, dat zijn de regiohoofdsteden.
De kleuren van primaire autoweg en weg in aanleg lijken erg op elkaar. Daardoor zijn beide soorten wegen snel door elkaar te halen (in ieder geval voor mij).
Op de kaart die nu op internet staat is mij het ook opgevallen. Ik zal kijken of ik daar aan wat kan doen.
Het schildje voor autoweg (wit op blauw en vierkant) had ik ook nog niet gezien.
Nee, maar dat is dus een expressweg. Autowegen zoals in Nederland kent Frankenland niet. De eisen qua bouw zijn wat soepeler dan een autosnelweg en je mag 110km/h. Op de Secundaire weg mag je maar 100, en deze loopt ook meestal door dorpjes heen.

Dus: Geel schild, zwart kader en tekst: Normale weg (100km/h)
Blauw schild, wit kader en tekst: Expressweg (meestal 2x2 en ongelijkvloers)(110km)
Wit schild, blauw hoekig kader : Autobahn (130km/h)
Kaaiman schreef:De tak naar Sustulië zal zo druk niet zijn dat het een totaal eigen arm verdient. Route 5 in Sustulië zal (uit mijn hoofd) pas na 2020 volledig autosnelweg zijn. Veel prioriteit heeft deze weg ook niet; men focust nu vooral op het verbinden van de grotere binnenlandse steden. Route 5 gaat door relatief leeg gebied, dus de prioriteit is minder.
Toch is en blijft het een autosnelweg. Of ik deze nu degradeer, maar het alignement hetzelfde laat, is ook weer zonde.
Ter illustratie (rood = autosnelweg, groen = autoweg/expressweg)
Afbeelding

Een doortrekking van de A38 naar de A55 is misschien wel handig. De grote plaatsen Dabrim-Ößnabrück en Kalaznikov krijgen zo een betere verbinding naar het zuidoosten. De huidig geplande wegen zijn redelijk om.
Mooi kaartje. Het Ministerie van Verkeer en Vervoer heeft deze positief ontvangen, al zal de A38 zo blijven zoals het is. Een parallel liggende snelweg is niet nodig, en kost dus ook landschap. De A38 die nu uitkomt op de A40 is net zoiets als Knooppunt Lankhorst voor de ombouw.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Koen » zo 23 okt 2011, 22:58

Marcel schreef:
Koen schreef:Je hebt nu de namen van grote plaatsen cursief geschreven en de namen van kleine plaatsen recht. Maar cursief wordt juist vaak gebruikt voor minder belangrijke dingen. Misschien kun je het beter omdraaien of de namen van de steden groter maken.
Nee, dat zijn de regiohoofdsteden.
Regiohoofdsteden kun je ook onderstrepen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » do 22 mar 2012, 21:05

Kleine updates in de kaart:

A5 ten westen van Jisterfelde opengesteld;
Spoorwegen aangeduid zoals op elke kaart: zwart-wit geblokt.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Koen » do 22 mar 2012, 23:55

^^ Waar staat die kaart?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » vr 23 mar 2012, 15:38

^^ nog geen nieuwe kaart beschikbaar.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » wo 18 apr 2012, 22:14

GO-news.rf schreef: RSV spielt in Atlantiskub.

Rabensburger Sport Verein (RSV) speelt in Atlantiscup.

Afbeelding

Eendhoeven (KBL) - Rabensburger SV speelt in de Atlantis Cup 2012. De ploeg heeft de minimale vereisten van de Nationale Voetbalbond gehaald. Of RSV de volgende ronde haalt is onzeker, omdat topspeler Jaq Von Bikkern met een enkelblessure thuis zit. Toch gaat trainer Jan Von Hoffenheim er van uit dat het geen kommer en kwel is. "We moeten ons defensief opstellen", aldus de trainer, "we moeten elke kans uitsluiten. Met de defensie zit het wel snor." De trainer is druk bezig om de manschappen klaar te stomen.

Aankomende zomer zal in het Koninkrijk Benjiland en Maldaria gastlanden zijn. Von Hoffenheim verheugd zich op de reis daar naar toe. Ook zullen er zo'n 15.000 fans, verspreid over 4 weken, die kant uit gaan. "Gelukkig zijn onze fans beheerst en gezellig. Dat komt helemaal goed", aldus een woordvoerder van Fanklup RSV.

De poulefase:
Afbeelding

Go News P/o box 674 10690 Rabensburgh-Jeppel // Fax: 010-146 543 00

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » zo 03 jun 2012, 17:35

GO-news.rf schreef: RSV aus Atlantiskub.

Rabensburger Sport Verein (RSV) uit de Atlantiscup.

Afbeelding
De eindstand van poule G.

Eendhoeven (KBL) / Rabensburgh (RFL) - Rabensburger SV is uit de Atlantis Cup 2012. De ploeg heeft de achtste finale niet kunnen redden. Sterker, de ploeg eindigde als laatste. Trainer Bürrington is teleurgesteld. Hij hoopte op minimaal de achtste finale.

Op 23 mei moest de ploeg tegenEastlands United tegen Rabensburger SV gepeeld. De Maldariërs wonnen met 1-0. Een slechte start.
Op 28 mei was het niet veel beter. De SV verloor van SVE met 1-0.
Op 2 juni kon de ploeg tevreden terugkijken op een 0-0 gelijk spel. Bürrington gaf toe dat de wedstrijd matig was. SSV Jondran was beter en had wat kansen. Het maakte eigenlijk niet meer uit of er een winnaar kwam om te beslissen of één van de twee teams door zou gaan.

Vanavond om 19.30 komt de ploeg aan op Airport Rabensburgh. Een warm onthaal zit er niet in. De ploeg zal na de zomerstop gewoon doorgaan met de binnenlandse wedstrijden.

Go News P/o box 674 10690 Rabensburgh-Jeppel // Fax: 010-146 543 00

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » wo 06 jun 2012, 20:35

Koen schreef:^^ Waar staat die kaart?
Die is nu hier te zien.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

[RFL] Bevolking

Bericht door TBR » di 12 feb 2013, 14:53

Frankenland lijkt me dan wel erg dunbevolkt, het is groter dan Nederland, maar Nederland heeft wel 16 miljoen inwoners (niet dat ik wil zeggen dat elk land zo dichtbevolkt moet zijn als Nederland, maar het is wel een groot verschil)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Wegennet

Bericht door Marcel » di 12 feb 2013, 15:02

^^ Inderdaad, ja ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RFL] Wegennet

Bericht door Kaaiman » di 12 feb 2013, 15:15

Brilamontië is kleiner, maar heeft wel 3,7 mln inwoners, waarvan ruim een derde in de agglomeratie rond de hoofdstad Reĝaponto woont. En dan zijn de Brilamontische steden nog vrij ruim opgezet ook, met weinig hoogbouw. Ik heb destijds de bewoningsdichtheid van Oslo als uitgangspunt genomen om tot de inwonertallen van de steden te komen.

Frankenland is ongeveer 1,5 keer zo groot als Brilamontië, dus ik vraag me af in hoeverre minder dan 2 mln realistisch is. Op basis van de gevuldheid van je kaart zou ik toch minstens denken aan zo'n 3 mln.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RFL] Wegennet

Bericht door TBR » di 12 feb 2013, 15:31

Het zijn wel allemaal heel kleine dorpjes (de kleinste hebben 100 inwoners)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Wegennet

Bericht door Marcel » di 12 feb 2013, 15:44

^^ Het kleinste dorpje heeft 122 inwoners. Maar je moet niet alleen naar de rondjes kijken. Daarbuiten woont natuurlijk ook wat (boerderijen, afgelegen woningen ect.)

Ik heb toen uitgerekend dat RFL 1,862.050 inwoners heeft. Nadien heb ik hier en daar wat aan de inwoneraantallen gesleuteld, dus 2 miljoen is ongeveer redelijk geschat. Lekker ruim wonen toch?

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RFL] Wegennet

Bericht door TBR » di 12 feb 2013, 15:46

Het zou logischer zijn als Frankenland heel heuvelachtig zou zijn, hoe is het relief in Frankenland?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Bevolking

Bericht door Marcel » di 12 feb 2013, 18:27

In het zuiden vlak, in het Noorden bergachtig.

(onderwerp afgesplitst)

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » za 17 aug 2013, 20:43

Telefonie in Frankenland:

Frankenland heeft één telefoonaanbieder voor vaste telefonie : Frankisch Telekom. Deze bied ook mobiele diensten aan.

Voor de mobiele diensten heb je deze commerciële bedrijven: Telkom Movíl, Ponchau Mobile Telekom, Mobilestar en Zwacher Telekom. Mobilestar is de grootste van de vier.

Bellen over vast netwerk (Franklandse Mark (FM), FM 1 ˜ € 0,8435):
- FM 0,43 per minuut. Starttarief (eerste 2 minuten) is FM 0,50.

Bellen van vast naar mobiel:
- FM 0,55 per minuut. Starttarief (eerste 2 minuten) is FM 0,56.

Bellen van mobiel naar mobiel:
- FM 0,60 per minuut. Starttarief afhankelijk van de aanbieder waar je bij zit. Zwacher is duur met FM 0,78, Mobilestar de goedkoopste met FM 0,60.

Bellen van mobiel naar vast:
- Afhankelijk van de aanbieder waar je bij zit. Zijn niet duurder dan 0,34 per minuut. Alle aanbieders hebben geen starttarief.

Mobiel bellen is dus relatief duur. In Frankenland ziet men een mobiele telefoon / smartfone als iets extra's, al heeft 89% van de bevolking er één. Met de komst van smartfone's is mobiel internet behoorlijk in opkomst. Helaas is het nog traag met 2G. 3G en 4G is nog nog niet ter sprake. Tankstations en restaurants geven over het algemeen WIFI, soms gratis (wel even registreren) soms tegen een schappelijke vergoeding (FM 3,= per uur max).

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RFL] Algemeen

Bericht door Marcel » za 09 nov 2013, 20:37

Woningmarkt in Frankenland:

De woningmarkt in Frankenland is anders dan in Nederland. Men kent drie soorten varianten van woningen:

61% procent van de woningen is koop.
9% van de woningen is commerciële huur.
30% van de woningen behoren tot sociale woningbouw.

Laten we met het laatste beginnen: Ieder persoon die van uit het ouderlijk huis vertrekt krijgt een sociale huurwoning, tenzij deze langer een baan heeft. Dan is doorstroom naar een koopwoning beter. Kom ik zo op terug.

De prijs van een sociale huurwoning is, net als Nederland, afhankelijk waar je gaat wonen. In het Oosten liggen de prijzen tussen de €200 en €521 per maand, exclusief nutsvoorzieningen. Hoe duurder, hoe beter de woning is. De duurste woningen zijn goed geïsoleerd, hebben CV en liggen op prima bereikbare plekken zoals winkelcentra, scholen. In Rabensburgh zijn de prijzen tussen de €310 en €600 per maand.

Een woning van de commerciële huurmarkt is meer bedoeld voor pensionado's die, om wat voor reden dan ook, niet meer in een koopwoning kunnen / willen, maar wel een goed pensioen hebben. De prijzen liggen over het algemeen boven de €521 per maand exclusief nutsvoorzieningen. Dat wil niet zeggen dat pensionado's naar de sociale huurmarkt kunnen.

Een koopwoning is er in alle soorten en maten. Om in aanmerking te komen voor een koopwoning kijkt men in Frankenland NIET naar je jaarinkomen excl. overwerk, maar naar je maandinkomen excl. overwerk en naar wat voor huur je betaald. Is de huurprijs hoger dan wat je maandelijks aan hypotheek zou gaan betalen, is een koopwoning (zij het een rijtjeswoning, twee onder één kap) al snel voordelig. Daarnaast is een koopwoning een appeltje voor de dorst, omdat je wanneer je een duurdere woning koopt er slecht iets bij hoeft te lenen. Je sluit dus geen nieuwe hypotheek af. Ga je goedkoper wonen (om wat voor reden dan ook) kan je het geld opzij zetten voor later of gebruiken voor (je verzint het maar).
Uiteraard moeten personen, die een woning willen kopen, een 'verklaring voor werk' inleveren bij de bank. Deze verklaring is zoiets als een werkgeversverklaring in Nederland, alleen moet de werkgever minimaal 12 maanden garant staan dat de werknemer voor minimaal zoveel uren (inclusief werk in het weekend, feestdagen) per week werkt. Meestal is dat 20 uren. Sommige werkgevers geven een verklaring af voor 5 jaren en 20 uren in de week. Het hypotheekbedrag is natuurlijk afhankelijk van wat voor woning je gaat kopen. Praat ik over een eerste keer ligt het bedrag rond de €275/pm excl. nutsvoorziening. Een gemiddeld gezin in Frankenland betaald ongeveer €376/pm aan hypotheek. Het bedrag is puur afhankelijk van hoe duur de woning is en hoeveelste woning van het kopend gezin is.

In Frankenland is het wettelijk geregeld dat de bank de hypotheek baseert op:
  • - Één persoon (ook al bestaat het uit meerdere). Of dat de kostwinner is of niet maakt niet uit.
    - Geen toeslagen, overuren fooien meerekenen. Dit wordt als extra gezien.
    - Niet meer dan één lopende lening.
    - Geen schulden bij derden. Ook geen schulden bij vrienden, familie. Helaas wordt dit nog wel eens verzwegen. Mocht de hypotheekverstrekker er in een later stadium achter komen, mag er een boete betaald worden die kan oplopen tot 3,25% van het totale hypotheekbedrag.
    - Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Dit is er voor dat de persoon in het verleden (terugkijktermijn van 10 jaar) geen gekke dingen heeft gedaan. Een aantal zaken worden buiten beschouwing gelaten, maar hier draait het om bijvoorbeeld witwassen.
    - Contracten en jaaropgaven. Dat laatste is om te zien hoeveel een persoon gemiddeld verdiend, maar is dus geen basis voor een hypotheek.
De bank mag tot 5.000,= boven het hypotheekbedrag zitten. Leen je voor €10.000,=, mag je dus maximaal €15.000,= lenen. Er is een uitzonderingsregel. Personen die zeer gelijkmatig werk hebben over een langere periode (bijvoorbeeld 12 jaar bij dezelfde werkgever) mogen dit bedrag oprekken tot maximaal €25.000,=. Wat je maandelijks betaald zal wel wat omhoog gaan plus dat de looptijd wat langer wordt. Mocht de woning verkocht worden, kan men niet opnieuw extra bijlenen, maar pas nadat die extra is afgelost. Dit geldt voor alle extra bedragen bovenop het hypotheekbedrag.

Ben je nog thuiswonend en geen werk : Huurwoning *.
Ben je thuiswonend en je werkt net een jaar : Huurwoning *.
Ben je thuiswonend en je werkt twee jaar of langer : Koopwoning (je hebt dan geld kunnen sparen) *.

* Ouders mogen 3% van het eigen vermogen in de woning schenken per kind, wanneer zij eventueel goedkoper gaan wonen. Immers, de kinderen gaan de deur uit en hebben de ouders ruimte over.

Zit je in een sociale huurwoning en het huurbedrag is tot €320 euro : Geen koopwoning. Je moet een buffer hebben om ook andere dingen te kunnen betalen en of sparen.
Zit je in een sociale huurwoning en het huurbedrag is tussen €321 en €521 euro : Koopwoning aanbevolen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten