[KBL] Verkeer en Vervoer

Koninkrijk Benjiland

Moderator: Matt

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Matt » zo 08 apr 2012, 09:59

Heel mooi! Ze lijken een beetje op de verkeerslichten in Maldaria. Alleen hebben ze hier na het groene licht een oranje licht.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 apr 2012, 13:05

Dat is in Benjiland ook zo. Hier gaat het als volgt: groen - oranje - rood - rood/oranje - groen.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Matt » zo 08 apr 2012, 13:28

Okee, hetzelfde als in Maldaria dus. :)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Koen » di 10 apr 2012, 18:14

Mooie verkeerslichten! Al vind ik de oranje-rood vrij nutteloos.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Theodoor
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 12:27
Locatie: Appoldro

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Theodoor » di 10 apr 2012, 18:41

Je bedoelt als het licht groen word eerst nog even oranje?
Op zich is dat best handig, dan kan je de koppeling alvast op laten komen, vooral als je vanaf een helling weg rijdt is dat erg handig dan stroomt het verkeer net iets sneller door.
In Nederland is dat niet zo, maar ik kan me hier ook geen situatie bedenken waar dat voordeel zou kunnen hebben (hoogstens een paar punten als je uit een tunneltje weg rijdt).

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 10 apr 2012, 18:57

Met oranje-rood rijdt het verkeer meteen weg als het licht op groen springt. Dit betekent dat je ook nog ontruimingstijd moet hebben vóór oranje-rood (wat als het heel rustig is, iemand komt aan gereden naar een rood licht toe en het springt op oranje-rood, dan rijdt-ie meteen door). Veel winst levert het dus niet op.

In Burghteland komt oranje-rood af-en-toe voor. Dit is vooral in bergachtige gebieden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » di 10 apr 2012, 19:27

Wel of niet lijkt me een betere oplossing dan soms wel, soms niet... :S

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » di 10 apr 2012, 19:29

In Schellingen en Imaginië is oranje-rood de norm. Hoewel het niet overal even voordelig is, is uniformiteit wel zo gewenst, zodat je een consitent verwachtingspatroon geeft aan de weggebruikers. Variëren lijkt mij een slecht idee...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 10 apr 2012, 23:10

De verkeerslichtenregeling wordt nu eenmaal door de wegbeheerder uitgevoerd. Riiksweghendienst gebruikt nooit rood-oranje, maar de provincie Berghelande en sommige gemeentes wel. Rood-oranje is alleszins een mogelijkheid volgens de wegcode, en in de Burghtelandse rijopleiding wordt ook gezegd dat je al mag vertrekken als het stoplicht op rood-oranje staat en dat dit af en toe voorkomt.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door TBR » wo 11 apr 2012, 11:12

In Ardeim en Solwezië wordt rood-oranje niet gebruikt, men ziet er het nut niet echt van in.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 mei 2012, 02:17

Een proef in Benjiland met een nieuw markeringssysteem. Het betreft hierbij de kleur van de middenstrepen of de middengeleiders. Deze zouden dan geel worden. Dit is getest hier op de N110 nabij Heljerzicht (Helderzicht).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Kaaiman » vr 18 mei 2012, 11:04

Het baken op de rijbaansplitsing staat wel erg dicht op het (vrij laag geplaatste) geef-voorrang-bord aan de linkerzijde.

Verder ziet het er weer even mooi als altijd uit. ;) :d
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » vr 18 mei 2012, 11:13

Zo, dus je gaat het op z'n Noors doen... Interessant... ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 mei 2012, 12:52

Kaaiman schreef:Het baken op de rijbaansplitsing staat wel erg dicht op het (vrij laag geplaatste) geef-voorrang-bord aan de linkerzijde.

Verder ziet het er weer even mooi als altijd uit.
Dank je! Klopt, het middeneiland is niet al te lang, dus daarom staat het wat dicht op elkaar. Het voorrangsbord hangt dacht ik 0,9 meter boven de grond. Het minimum is weliswaar 1,20 meter (en het gangbare 1,60 meter), maar in combinatie met de wegwijzers die erboven hangen mag hiervan afgeweken worden ;)
MandelSoft schreef:Zo, dus je gaat het op z'n Noors doen... Interessant...
Dat klopt ja. Het is zeker wel even wennen!

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » vr 18 mei 2012, 13:00

Dit lijkt erg veel op de oude Burghtelandse markering, die bijna rechtstreeks een kopie was van de Amerikaanse. In Burghteland is men hier uiteindelijk in de jaren 60 al vanaf gestapt ten gunste van de dubbele witte streep om deze redenen:

1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
3. Duidelijkheid. Indertijd reflecteerde de markering nog niet, en was een dubbele witte streep in het donker duidelijker dan een een enkele gele streep.
4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.

Het ziet er echter in principe prima uit, en de visualisaties zijn mooi als altijd !

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 mei 2012, 13:03

sirdanilot schreef:1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
Mwah, dat valt nog redelijk mee. Bovendien geen groot probleem.
sirdanilot schreef:2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
Optische versmalling doen we in Benjiland niet aan.
sirdanilot schreef:3. Duidelijkheid. Indertijd reflecteerde de markering nog niet, en was een dubbele witte streep in het donker duidelijker dan een een enkele gele streep.
Gele wegmarkeringen reflecteren nu wel. Mocht dat niet genoeg zijn kun je nog eventueel wegdekreflectoren plaatsen.
sirdanilot schreef:4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
Daar hebben we oranje voor! ;)
sirdanilot schreef:5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.
Dat lijkt mij totaal geen probleem.
sirdanilot schreef:Het ziet er echter in principe prima uit, en de visualisaties zijn mooi als altijd !
Dank u! :)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » vr 18 mei 2012, 14:02

Ik doe ook even een duit in het zakje...
sirdanilot schreef:1. Straatbeeld. De gele kleur valt erg op en zeker binnen de bebouwde kom geeft dit een lelijk straatbeeld.
Mwoah, valt wel mee in Noorwegen...
sirdanilot schreef:2. Optische versmalling. Tegenwoordig gebruikt men overal waar tegenverkeer is een dubbele witte streep. Dit versmalt de weg optisch meer dan een enkele gele streep. Op wegen waar dit niet past wordt geen middenstreep gebruikt (vooral 60 per uur wegen en bibeko wegen).
Een dubbele gele streep kan in principe toch ook?
sirdanilot schreef:4. Tijdelijke markering. De gele streep kan nu gebruikt worden voor tijdelijke markering.
Dat kan je ook oranje doen, of wellicht zie je de afwijking al omdat ALLE wegmarkering ineens geel is...
sirdanilot schreef:5. Consistentie met buurlanden. Geen enkel buurland gebruikte gele markeringen.
Geen punt. Noorwegen heeft wat dat betreft ook afwijkende markeringen t.o.v. Zweden, net zoals "onze" DV-markering vrij sterk afwijkt van Duitsland en België...

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » vr 18 mei 2012, 16:25

Punten 3 en 5 heeft Benjiland inderdaad geen last van, want het heeft geen rechtstreekse buren behalve Maldaria en tegenwoordig reflecteert de markering prima en is het verschil dus goed te zien.

Punt 2: In Burghteland 'fopt' men de weggebruiker liever dan dat er allerlei drempels worden neergelegd. Zo rijdt men vaak minder hard op wegen met een dubbele middenstreep, en dat is gunstig voor de verkeersveiligheid zonder dat het verkeer er bewust last van heeft. Op wegen zonder middenstreep rijdt men al helemaal minder hard. Wegen waar wél hard mag worden gereden (70 bibeko of 100 per uur wegen) zijn vaak breder uitgebouwd zodat het optische effect minder wordt.
Verkeer rijdt, zoals uit onderzoek blijkt, wel meer aan de zijkant van de weg. De rechter redresseerstrook is daarom vaak enkele centimeters breder.

Punt 1: Dit verschilt ook per cultuur, natuurlijk. In Burghteland wilde men de dorpsgezichten niet aantasten; er zijn vrij weinig verkeersborden te vinden en ook weinig markering.
Een dubbele gele streep kan in principe toch ook?
Volstrekt onnodig natuurlijk. De functie van een dubbele streep is om aan te geven dat er tegenverkeer is, net als de functie van geel. Het kán wel, maar pimpelpaarse markering kan ook, irrelvant dus...

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Koen » za 19 mei 2012, 16:10

Het systeem met gele strepen heeft voor- en nadelen. Persoonlijk vind ik het lelijk, dus in Laconia zal het nooit voorkomen.
sirdanilot schreef:Dit lijkt erg veel op de oude Burghtelandse markering, die bijna rechtstreeks een kopie was van de Amerikaanse. In Burghteland is men hier uiteindelijk in de jaren 60 al vanaf gestapt ten gunste van de dubbele witte streep om deze redenen:
Ik heb ooit ergens gelezen dat de VS de gele middenstreep pas in de jaren 70 heeft ingevoerd. Dan is het raar dat Burghteland al tien jaar eerder een kopie van dit systeem heeft beëindigd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » za 19 mei 2012, 17:37

Koen schreef:Het systeem met gele strepen heeft voor- en nadelen. Persoonlijk vind ik het lelijk, dus in Laconia zal het nooit voorkomen.
sirdanilot schreef:Dit lijkt erg veel op de oude Burghtelandse markering, die bijna rechtstreeks een kopie was van de Amerikaanse. In Burghteland is men hier uiteindelijk in de jaren 60 al vanaf gestapt ten gunste van de dubbele witte streep om deze redenen:
Ik heb ooit ergens gelezen dat de VS de gele middenstreep pas in de jaren 70 heeft ingevoerd. Dan is het raar dat Burghteland al tien jaar eerder een kopie van dit systeem heeft beëindigd.
:$ Da's dan een foutje van mijn kant... Maar België had deze markering toch al eerder dan de jaren 70?

In ieder geval zijn wegen met gele strepen vrijwel nergens meer te vinden. Alleen polderwegen op het platteland hebben soms nog (half afgesleten) gele markering.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Koen » za 19 mei 2012, 21:18

Op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Road_surface_marking) vond ik dit:
White center lines were used in the United States until the 1971 edition of the Manual on Uniform Traffic Control Devices, which mandated yellow as the standard color of center lines nationwide (after several decades of debate on the issue and some states already offering the double and single solid yellow center line). The changeover to the 1971 MUTCD standards took place between 1971 and 1975 with most done by the end of 1973, so for two years drivers still had to use the old and new. Yellow was adopted because it was already the standard color of warning signs, and because it was easy to teach drivers to associate yellow lines with dividing opposing traffic and white lines with dividing traffic in the same direction. In turn, this simple mnemonic device greatly reduced head-on collisions and improved road traffic safety.
De bron hiervan is helaas een dode link. Maar ik ga er vanuit dat het klopt. In het kort zijn gele lijnen dus al eerder in enkele staten ingevoerd, maar pas nationaal in 1971. Over de Belgische wegmarkering weet ik niets af. Is daar ooit gele markering geweest?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » za 19 mei 2012, 21:36

Tot 1970 dacht ik ja.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Matt » zo 20 mei 2012, 22:37

Maldaria gebruikt ook gele middenmarkering, dus dat zal niet veel problemen geven. Hier is het alleen met een dubbele streep, naar Noord-Amerikaans voorbeeld.
Het ziet er weer mooi uit zoals altijd. :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » za 02 jun 2012, 01:45

De verkeersborden zijn ietsjes aangepast hier en daar. Klik hier om ze te bekijken (download link naar PDF).

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » za 02 jun 2012, 10:15

Sorry, ik kan 'm niet downloaden :(
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten