[KBL] Verkeer en Vervoer

Koninkrijk Benjiland

Moderator: Matt

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 apr 2013, 07:06

Waarom kan dat niet? Benjiland kan in principe toch ook treinen kopen? En het verschil materieel/rijtuig weet ik op zich wel, maar volgens mij moet dit toch kunnen. Anders, zou je het alsjeblieft willen uitleggen? :)

En ja, Benjiland rijdt met zeer nieuwe stoptreinen. De eerste zijn in 2009 aangekocht en in 2012 waren ze allemaal vervangen. Het ging redelijk langzaamaan. Er zijn nog wel oude treinen over, maar die staan op rangeerterreinen en kunnen bij defecten of incidenten ingezet worden. Welk materieel dat is, weet ik nog niet. Op het Nederlandse na ken ik niet zoveel typen materieel.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door SjorsB » ma 22 apr 2013, 08:24

Het enige verschil tussen ICM en ICMm, los van wat cosmetische dingetjes met stoelkleuren en dergelijke, is volgens mij dat de ICMm geen doorloopkop meer heeft. In plaats van deuren op de voorkant zit er nu een plastic plaat, die niet meer open en dicht kan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 apr 2013, 10:50

^^ Daarvan ben ik op de hoogte ja.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 apr 2013, 14:25

Koen schreef:De ICMm is een gemoderniseerde versie (vandaar de kleine m) van de ICM (Intercitymaterieel) uit de jaren '70. BenjiRail kan dus wel over ICM-treinen beschikken, maar niet over ICMm-treinen. ICR zijn rijtuigen die getrokken of geduwd worden door een locomotief. Die zijn volgens mij uit de jaren '80. Die kunnen ze dus wel hebben.
Vanmorgen had ik (in de trein) een gesprek met een klasgenote die nogal op de hoogte is van treinen en dergelijke, en tijdens het gesprek dat over treinen ging kwam ik erachter dat er een wezenlijk verschil is tussen ICM en ICR. Ik dacht altijd dat ICM gewoon het materieel was waar je mee rijdt, dus de locomotief, het kopstuk en dat ICR de bakken met de zitplaatsen waren. Echter, de hele trein die ICR heeft is de trein met een losse 1600 of 1700-serie loc of een eigen kopstuk en de ICM is de 'koploper'. In dat geval rijden de InterCity's in Benjiland met InterCityMaterieel. Niet de gemoderniseerde, maar de ''oude''.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Matt » di 23 apr 2013, 18:09

Goed uitgewerkt! Het lijkt me fijn om in Benjiland met het openbaar vervoer te reizen. Is het metronetwerk in de loop der tijd nog uitgebreid of is het altijd zo gebleven zoals het bij de oplevering was?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » di 23 apr 2013, 18:34

Dat is geleidelijk aan gegroeid, maar daar kom ik later nog op terug ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » di 02 jul 2013, 20:20

Een proef die in 2008 gestart is om de bewegwijzering particulier uit te besteden is afgelopen en geëvalueerd. Men heeft besloten de proef niet door te zetten omdat de resultaten tegenvallen. Waar voorheen alle bewegwijzering door de overheid werd ontworpen en gemaakt, gebeurde dit de afgelopen 5 jaar door allerlei particuliere bedrijven. Dat wordt nu stopgezet omdat gebleken is dat de kwaliteit van de borden te ver achteruit ging. Zowel qua ontwerp als fabricage waren er veel fouten in de borden. Vandaar dat besloten is dat de overheid de bewegwijzering weer zelf gaan ontwerpen en maken. Daarmee zijn er ook een paar kleine veranderingen gekomen in de autosnelwegbewegwijzering. Die zijn hieronder te zien. De bewegwijzering voor het onderliggend wegennet wordt ook nog herzien. De bewegwijzering voor fietsers en voetgangers blijft wel nog in handen van de particuliere sector.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door MandelSoft » di 02 jul 2013, 20:29

Ik vind de portaalborden niet lekker uitgelijnd. Het is beter als je alle portaalborden uitlijnd naar de onderkant, zodat de bijvoorbeeld alle wegnummerschildjes op dezelfde hoogte staan.

Gebruik je overal RWS Dd? Zo ja, waarom?

Het afritsymbool zou ik zonder nummer niet in een kadertje zetten. Leidt alleen maar onnodig af. Zet er een afritnummer in of laat het kader weg. Zelf zet ik de volgende afrit nog het liefst op een apart paneel.

Waarom wel een Duitse afritpijl, maar geen staande pijlen op het rechtdoorbord? Op de een of andere manier vind ik deze indeling niet helemaal bij elkaar passen. Bij ontwerpen met vallende pijlen+omhoogwijzende afritpijl heb ik nochtans de afritpijl louter aan de rechterkant gezien (of links in de UK), niet aan de linkerkant.

Op Wegenforum klaagde je erover dat onze wegwijzers een kleurenkermis zijn, maar zie hier dat je er zelf ook wel wat van kan :lol:

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door MandelSoft op di 02 jul 2013, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Marcel » di 02 jul 2013, 20:32

Je kan bewegwijzering wel particulier uitbesteden, maar dan zal je landelijke een bindende richtlijn moeten hebben.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » di 02 jul 2013, 20:34

^^ Er zijn wel richtlijnen, maar men is niet verplicht zich eraan te houden. Er zijn wel een aantal dingen vastgelegd zoals het kleurgebruik en de wegnummers en doelen, maar de rest niet. Daarom ging het dus fout: andere pijlen, pijlrichtingen, lettertype, soorten biezen enzovoorts. Nu zijn er ook geen bindende regels, maar die zijn nu ook minder nodig omdat de overheid ze zelf ontwerpt.
MandelSoft schreef:Ik vind de portaalborden niet lekker uitgelijnd. Het is beter als je alle portaalborden uitlijnd naar de onderkant, zodat de bijvoorbeeld alle wegnummerschildjes op dezelfde hoogte staan.
Ik vond het wel geinig zo, en ook wat origineler. De hele wereld heeft het al zo, dus ik wilde even lekker anders doen :D
MandelSoft schreef:Waarom wel een Duitse afritpijl, maar geen staande pijlen op het rechtdoorbord? Op de een of andere manier vind ik deze indeling niet helemaal bij elkaar passen. Bij ontwerpen met vallende pijlen+omhoogwijzende afritpijl heb ik nochtans de afritpijl louter aan de rechterkant gezien (of links in de UK), niet aan de linkerkant.
Daar heb je gelijk in, maar dat heb ik bewust zo gelaten. Heeft ook te maken met het punt waarvanuit de bestuurder de uitsmijter benadert. Als je je dat visualiseert is deze pijl veel logischer dan één aan de rechterkant. Nu wijst hij echt van je af als het ware, waardoor meer de indruk gegeven wordt dat je hier een afrit hebt ;)
MandelSoft schreef:Op Wegenforum klaagde je erover dat onze wegwijzers een kleurenkermis zijn, maar zie hier dat je er zelf ook wel wat van kan
Dat gaf ik dan ook toe daar, en ik heb volgens mij ook niet gezegd dat het echt slecht is ;)
MandelSoft schreef:Gebruik je overal RWS Dd? Zo ja, waarom?
Ja. Prima lettertype. Goed leesbaar en neemt niet absurd veel ruimte in beslag. Kwam als beste uit de test.
MandelSoft schreef:Het afritsymbool zou ik zonder nummer niet in een kadertje zetten. Leidt alleen maar onnodig af. Zet er een afritnummer in of laat het kader weg. Zelf zet ik de volgende afrit nog het liefst op een apart paneel.
Mwah, dat valt hier reuze mee denk ik. Het is afgeleid van Kroatië. Daar heb ik het gezien en in het echt is het niet storend ;)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door MandelSoft » di 02 jul 2013, 20:43

Goed, goed, maar het is nog steeds wel van kwaliteit ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » di 02 jul 2013, 20:44

Haha, dank je ;) Het blijft ook altijd een kwestie van smaak. Je kan over álles voor- en nadelen geven. Niks is écht goed of slecht ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 jul 2013, 00:39

Ondertussen heb ik zojuist ook een versie van de nieuwe OWN-bewegwijzering binnen gekregen. Het is echter nog een gerucht en kan nog niet bevestigd worden door de officiële instanties...

Afbeelding

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door SjorsB » wo 03 jul 2013, 09:05

HWN:
Waarom staat er bij dat bruine bord opeens een open pijl? Los van dat ik het niet mooi vind vind ik het niet logisch.

In Uneta worden alle snelwegborden ontworpen door de overheid, maar geproduceerd door particulieren.

OWN:
Ik vind het wel aardig mooi, maar ik dacht dat ongeveer elke bww freak tegen redesign was, en dan kom jij met dunne open pijlen? Voor de rest vind ik het wel aardig geslaagd.
Laatst gewijzigd door SjorsB op wo 03 jul 2013, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 09:50

In stedelijk gebied zijn deze pijlen niet zo'n ramp, maar op doorgaande wegen is het maar niks i.v.m. een hogere passeersnelheid.

De verwijzing naar snelwegen is wel goed, maar het is mij onduidelijk waar de snelweg in kwestie naartoe gaat. Gaat de A8 bv. naar Kassel-Centrum? In Burghteland staat er ook wel eens een snelweg zonder richting aangegeven, maar dan vaak nog met iets van 'TRANSIT' erbij (of 'UUT' of 'RING').

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door MandelSoft » wo 03 jul 2013, 10:51

Yup, dit doet mij aan redesign denken, met het verschil dat hier ISO pijlen worden gebruikt (die toch net wat beter eruit zien als de redesign pijlen) en dat het lettertype Tiresias is (van de Almelo/Zoetermeer-bewegwijzering)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door TzM23 » wo 03 jul 2013, 10:54

Ondertussen heb ik zojuist ook een versie van de nieuwe OWN-bewegwijzering binnen gekregen. Het is echter nog een gerucht en kan nog niet bevestigd worden door de officiële instanties...
Laten we dan maar hopen dat het lettertype geen Tiresias wordt...
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 jul 2013, 15:36

SjorsB schreef:HWN: Waarom staat er bij dat bruine bord opeens een open pijl? Los van dat ik het niet mooi vind vind ik het niet logisch.
Geplakt uit een ander document, vergeten te veranderen... Facepalm!
SjorsB schreef:OWN: Ik vind het wel aardig mooi, maar ik dacht dat ongeveer elke bww freak tegen redesign was, en dan kom jij met dunne open pijlen? Voor de rest vind ik het wel aardig geslaagd.
Dat klopt. Maar dit is slechts een gerucht en niet bevestigd. En om eerlijk te zijn ben ik daar blij mee, want dit is geen gezicht :)
sirdanilot schreef:In stedelijk gebied zijn deze pijlen niet zo'n ramp, maar op doorgaande wegen is het maar niks i.v.m. een hogere passeersnelheid.
Klopt. Helaas is dit lettertype en deze pijlen bij dit ontwerp voor het hele OWN gemaakt...
sirdanilot schreef:De verwijzing naar snelwegen is wel goed, maar het is mij onduidelijk waar de snelweg in kwestie naartoe gaat. Gaat de A8 bv. naar Kassel-Centrum?
Als er een groen vakje staat met een wegnummer erin, leidt die gewoon naar de snelweg. Bij de daadwerkelijke aansluiting met de snelweg verdwijnt het nummer en komen er de plaatsnamen voor in de plaats ;)
MandelSoft schreef:Yup, dit doet mij aan redesign denken, met het verschil dat hier ISO pijlen worden gebruikt (die toch net wat beter eruit zien als de redesign pijlen) en dat het lettertype Tiresias is (van de Almelo/Zoetermeer-bewegwijzering)
Klopt. Jij ziet het ook té snel hoor haha :lol:
thootje23 schreef:Laten we dan maar hopen dat het lettertype geen Tiresias wordt...
Daar ben ik het mee eens! ;)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door SjorsB » wo 03 jul 2013, 15:56

Gelukkig maar dat je hrt er zelf ook niet uit vindt zien. :lol:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » zo 07 jul 2013, 20:16

Kentekens in Benjiland

Bij de combinaties is rekening gehouden met het totaal aantal voertuigen per categorie in Benjiland. Verrekend met aantallen in Nederland naar inwoneraantal Benjiland. Op deze manier ietwat realistischer dan de oude kentekens, die simpelweg teveel combinaties gaven. Er zijn de volgende categorieën onderscheiden die als volgt zijn ingedeeld:                       
 Normale kentekens (per gemeenteregio)(gk*)  0 AAA 10 
 Aanhangers (+ 750 kg)  00 AA 
 Bedrijfswagens** (B staat vast)  BA 00 A 
 Overheidswagens***  P 000 
 Corps Diplomatique (CD staat vast)  0 CD 00 
 Motorenplaten (M staat vast)  M AA 00 
 Taxiplaten (T staat vast)  T 0 AA 
 Handelarenplaten (H staat vast)  HA 00 
 Oldtimerplaten (gk*)  AAA 0 
 Bromfietsen/scooters  AA 000 
 Overige kentekens (bv. tijdelijke)  AA 0 
*Gk = geen klinkers
**Onder bedrijfswagens vallen: bestelauto's, vrachtauto's, trekkers, speciale voertuigen, autobussen
**Onder overheidswagens vallen: P=politie, A=ambulance, B=brandweer, R=regering, K=koningshuis, M=militair

Bij de normale kentekens zijn de laatste twee cijfers (10) de gemeentenummers. Deze lopen van 10 t/m 76. Bij de combinaties is verder ook rekening gehouden dat wanneer er drie letters zijn geen klinkers worden meegenomen en is er rekening gehouden met 100 (schatting) verboden lettercombinaties. De letter 'O' wordt nergens gebruikt.

Afbeelding

Formaat kentekenplaat:
- Standaard (meeste soorten): 520x110mm
- Bij uitzondering (plaats op voertuig ontbreekt): 340x210 mm
- Motorfiets: 210x143 mm
- Bromfiets: 125x145 mm of 100x175 mm

Kleuren:
Alles zwart op wit met zwarte rand, behalve:
- Taxiplaten: zwart op lichtblauw
- Handelarenplaten: zwart op groen
- Corps Diplomatique: geel op groen
- Oldtimerplaten: wit op donkerblauw/zwart
- Bromfietsen/scooters: kleinere plaat, rood op wit
- Overigen (tijdelijk): wit op rood

Verdere vormgeving: geen blauwe EU-band. Wel wapen + landcode links in band of hoek.
Lettertype: PTF Nordic.

Tot slot dienen alle kentekenplaten te zijn voorzien van retro-reflecterend materiaal van klasse 1.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 07 jul 2013, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door TzM23 » zo 07 jul 2013, 21:00

Ziet er goed uit! Ik zie invloeden van allerlei landen, maar je hebt toch een eigen systeem gemaakt.

Zagen de eerdere platen van Benjiland er hetzelfde uit als de oldtimerplaten?
Laatst gewijzigd door TzM23 op ma 08 jul 2013, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » zo 07 jul 2013, 21:02

Dank je ;)

Nee, de oude platen van Benjiland, de échte oldtimerplaten waren kleiner en donkerder van kleur. Bijna zwart. Omdat deze echter slecht zichtbaar waren voor de handhavers is er besloten dat de oude platen écht weg moeten en vervangen door een nieuwe oude plaat.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 jul 2013, 16:30

Een deel uit een vrij harde column die reageert op het nieuwe plan van de regering om de tol helemaal af te schaffen en de lasten zwaar te verhogen.
Column uit Verkier en Verveur schreef:’’Tol verdwient: autorieje weurt doerder’’

Het kabinet is eruit: de financiering van de wegen in Benjiland wordt grondig veranderd. Al maanden is men bezig met een idee om het autogebruik te doen verminderen als maatregel tegen de schade voor het milieu en de leefbaarheid. Het wordt geen fysieke tol meer, ook geen elektronische tol, geen vignet maar niks: de tollage op de autosnelwegen in Benjiland verdwijnt voorgoed. Daarvoor in de plaats komen zwaardere lasten voor het gebruik van de auto. Daarbij is te denken aan hogere accijnzen voor brandstof (duurdere benzine dus) en hogere wegenbelastingen.

Volgens het Minesterie van Verkier en Miljeu is de afschaffing van de tol en de lastenverzwaring voor het autogebruik noodzakelijk volgens twee redenen: ‘’Het milieu heeft sterk te lijden onder alle uitstoot van verkeer in Benjiland. We merken dat het klimaat verandert, fossiele brandstoffen opraken en de natuur en omwonenden schade oplopen. Dat kan niet in een land als Benjiland. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we dit gaan terugdringen. Dat proberen we door het autogebruik te ontmoedigen.’’ Altijd leuk, dit soort algemene praatjes, maar als je de plannen goed bekijkt gaat het hier voor de overheid niet om het milieu of de leefbaarheid van het volk. Neen, het gaat om de centen. De tol verdwijnt, en daarmee dus een inkomstenpost minder voor de overheid. Jammer! Maar nee, de brandstofprijzen zullen met ongeveer 25 cent per liter omhoog gaan en ook de wegenbelastingen zullen flink stijgen. Voilà, een flinke pot met goud voor de overheid. Zij zullen flink gaan verdienen aan de nieuwe situatie, al is dat volgens hen absoluut niet waar. Nou ja, goed, oordeel zelf.

(…)

Zoals te zien is wordt het er dus niet goedkoper op. In plaats van af en toe wat snelwegtol en lage belastingen wordt het nu dus omgekeerd. Ik vind dit werkelijk belachelijk. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen soorten voertuigen: luide of vieze voertuigen versus schone en stille voertuigen. Neen, iedereen gaat veel meer betalen. Verder, waar het tot nu toe loonde om de autosnelweg te vermijden, wat soms een stuk handiger was qua files, is dat straks niet meer zo. Je moet nu gedwongen meer betalen. Maar dat is nog niet eens het ergste van dit alles, dat is namelijk dat de overheid weigert eerlijk te zijn en toe te geven dat het voor een groot deel om het geld gaat, waar dit volgens mij toch als een paal boven water staat.

En wat moeten we dan? Als het autorijden straks niet meer betaalbaar is? Met het openbaar vervoer? Op zich niet zo slecht, want het openbaar vervoer in ons land is goed geregeld en van hoge kwaliteit. Maar dat geldt alleen voor de dichtbevolktere gebieden. In dunner bevolkte gebieden is het nog niet zo gemakkelijk. Bovendien, kijken we naar de prijzen, dan vraag ik me af wat goedkoper is: elke dag met bus en trein naar het werk, of met de auto. Lijkt me interessant om eens te bekijken. Bovendien, hoe doen we dat met mensen die de auto voor het werk gewoon écht nodig hebben, of mensen die vanwege andere beperkingen niet met het openbaar vervoer kunnen reizen?

(…)

Al met al dus een vrij ingrijpend plan wat autoliefhebbers en afhankelijken (!) enorm hard gaat treffen en de overheid weigert open kaart te spelen. Hoe dan ook, als dit plan ingaat volgend jaar, zullen veel mensen het enorm moeilijk gaan krijgen in tijden waarin het toch al niet al te gemakkelijk gaat. Maar goed, we gaan het afwachten en ik hoop persoonlijk dat er meer mensen zijn die denken zoals ik, ik kan het me haast niet anders voorstellen, en dat we nog iets kunnen bereiken want dit vooruitzicht is alles behalve positief.

Ronald Bergeijk
- Verkeerskundige en autoliefhebber

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Kathor » vr 26 jul 2013, 18:10

Ik vind het plan niet zo goed doordacht. Het milieu kan erbij baten. Maar de economie zal ten gevolge van verminderde koopkracht fel achteruit gaan. Ook krijg je belastingontduiking en illegale brandstofsmokkel uit Maldaria. Iets wat zowel Maldaria als Benjiland niet leuk zillen vinden
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [KBL] Verkeer en Vervoer

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 jul 2013, 20:17

Daar heb je een punt. Al denk ik dat het met het grenstanken wel mee zal vallen. Ik weet niet hoe hoog de benzineprijs in Maldaria is, maar in Benjiland was het voor een liter Euro 95 ɠ1,05 (€1,323). Ik verwacht ook niet dat het hele land massaal naar Maldaria zal gaan. Als het daar al goedkoper is, zal het een enkeling zijn. Kan ook zijn dat het grenstanken vanuit Maldaria in Benjiland minder wordt. Maar goed, dit alles ligt aan de benzineprijs in Maldaria ;)

De koopkracht van mensen die de auto veel gebruiken zal zeker achteruit gaan, maar dat is ook moeilijk te voorkomen. De overheid moet meer bezuinigen dan gedacht en het moet ergens vandaan komen. Bovendien kan Benjiland zo mooi een statement geven dat ze wel wat doen aan het milieu, al zijn dit wel erg ingrijpende maatregelen. Ik ben zelf benieuwd naar de effecten van de maatregelen: zal het autogebruik echt afnemen (en zal er daarmee een verandering in de modal shift plaatsvinden?), of blijft de heilige koe, die in Benjiland toch iets minder heilig is, gewoon lekker doorkachelen?

Er is in Benjiland nog niet zoiets als roetfilters en milieuzones voor zwaar vervuilende voertuigen. Misschien had men dat beter kunnen doen. Maar goed nogmaals, het is afwachten wat dit gaat brengen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten