[RNH] Algemeen

Republiek Nova Hollandia
Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 23:37

Zijn de blauwe wegen ongelijkvloers? Ik dacht te hebben gelezen van wel.

Zijn er dan niet nogal veel snelwegen in dit stedelijke gebied? vooral in het zuiden (Nieuw-Harderwyck), met drie paralelle snelwegen. Weg 53 lijkt me bijvoorbeeld enigszins overdreven. In het centrum van Nieuw-Swoll zijn dan weer wat minder snelwegen dan verwacht (gezien het feit dat de A1 zwaar overbelast is); zo zou weg 108 dan weer meer expressweg achtig kunnen zijn.

Het detail van deze kaart spoort mij echter wel aan om ook in Burghteland afritten in te tekenen, te beginnen met de regio Nieuw-Vlissingen omdat daar een stadsplattegrond van is.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 28 jan 2014, 23:45

Blauwe wegen zijn ongelijkvloerse expreswegen. Aansluitingen bij de blauwe stipjes.
Expreswegen hebben lagere ontwerpnormen dan snelwegen.
De verschillen zitten vooral in de mate waarin de weg meer het landschap volgt (expresweg, blauw), danwel via insnijdingen of viaducten verloopt (snelweg, rood), het maximale hellingspercentage en de bochten die mogen worden toegepast (ruim/krap). Ook de aansluitingsdichtheid verschilt, en expreswegen hebben vaak geen vluchtstrook. Uiterlijke verschillen voor de weggebruikers zitten vooral in de aanwezigheid van afritnummers op de snelwegen, en het ontbreken daarvan op expreswegen, en in een maximumsnelheid. Op snelwegen is er geen limiet, alleen een adviessnelheid van 130 km/h. Op expreswegen is er wèl een limiet; 130 km/h.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door BlaZ » di 28 jan 2014, 23:55

Ik vind het kleurenschema persoonlijk overigens wel erg prettig. De snelweg kleuren passen echter wat minder bij het blauw en geel van het onderliggend wegennetwerk.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » wo 29 jan 2014, 01:36

NovaHollandia schreef:Blauwe wegen zijn ongelijkvloerse expreswegen. Aansluitingen bij de blauwe stipjes.
Expreswegen hebben lagere ontwerpnormen dan snelwegen.
De verschillen zitten vooral in de mate waarin de weg meer het landschap volgt (expresweg, blauw), danwel via insnijdingen of viaducten verloopt (snelweg, rood), het maximale hellingspercentage en de bochten die mogen worden toegepast (ruim/krap). Ook de aansluitingsdichtheid verschilt, en expreswegen hebben vaak geen vluchtstrook. Uiterlijke verschillen voor de weggebruikers zitten vooral in de aanwezigheid van afritnummers op de snelwegen, en het ontbreken daarvan op expreswegen, en in een maximumsnelheid. Op snelwegen is er geen limiet, alleen een adviessnelheid van 130 km/h. Op expreswegen is er wèl een limiet; 130 km/h.
Ik neem aan dat de maximumsnelheden op de stedelijke express- en snelwegen lager zijn? En dat de 130 km/u ook afhangt van de ontwerpeisen van de expressweg? Want op expreswegen zonder vluchtstrook en met veel afritten lijkt 130 me niet verantwoord.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » wo 29 jan 2014, 09:11

Dat vind ik dus van niet. 130 is ook zonder vluchtstrook met veel aansluitingen een prima snelheid voor een expresweg. Ik zou zeggen: kijk hoe bijvoorbeeld in Duitsland de gloednieuwe B178 erbij ligt nabij Löbau. 2x2, zonder vluchtstroken, maximumsnelheid 130 km/h. Er zijn genoeg stukken expresweg in RNH met een vergelijkbare opzet.

In stedelijk gebied willen wel eens lagere limieten gelden, bijvoorbeeld bij snelle opeenvolging van korte weefvakken. Dan geldt een maximumsnelheid van 110 km/h. Ook op snelwegen kan om reden van verkeersveiligheid in stedelijk gebied een limiet van 130 of 110 gelden, afhankelijk van de situatie.

In RNH mag op snel- en expreswegen geen lagere limiet worden ingesteld omwille van geluid of milieu. Alleen verkeersveiligheid kan een reden zijn. Limieten van 110 km/h kan de wegbeheerder zonder probleem instellen, lagere limieten kunnen op snel- en expreswegen alleen na ministeriële instemming èn met instemming van de Burgerkamer (bij halfjaarlijks besluit) worden ingesteld. De Burgerkamer heeft het recht om individuele besluiten over een stuk weg naar de prullenbak te verwijzen.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » wo 29 jan 2014, 09:17

Hoe zit het dan met overlast? In Nederland is dat de reden van alle 80 en veel van de stedelijke 100 km/h zones. In Duitsland komt het ook vaak voor dat een lagere limiet wordt ingesteld vanwege "Lärmschutz" (in Schellingen trouwens ook), vaak in natuurgebieden.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » wo 29 jan 2014, 09:35

Daar is in RNH geen wetgeving voor.

IN RNH is ingezien dat personenautoverkeer maar een zeer klein deel van de totale vervuiling betreft, en dat het verschil tussen 90 of 110 km/h niet tot meetbare verschillen in de concentraties van vervuilende stoffen in de lucht leidt. In RNH heeft men gekozen voor zwaardere wetgeving als het gaat om brommers en aanverwante voertuigen. Bij gebleken verkeerde afstelling qua geluid en uitlaatgassen wordt zo'n voertuig direct in beslag genomen en vernietigd. Dat voorkomt in de steden veel overlast die in andere landen wel bestaat. Mensen die wel een bromscooter kopen in RNH, laten het wel uit hun hoofd om daar zelf aan te gaan sleutelen. Ook gelden voor vrachtauto's, die een veel grotere bijdrage leveren dan personenauto's, wel lagere limieten. De algemene limiet voor vrachtwagens is maar 90 km/h op snel- en expreswegen, en 70 km/h elders buiten de bebouwde kom.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 25 feb 2014, 10:11

RNH kent de volgende accijnzen op alcohol en tabak:

NH$ 1,50 (€ 1,02) op een losse pils
NH$ 1,50 (€ 1,02) op glazen en flessen wijn en port, per maximaal 0,7 liter
NH$ 3,50 (€ 2,38) op glazen alcohol met minder dan 12% alcohol (pils en wijn uitgezonderd)
NH$ 5,75 (€ 3,91) op glazen alcohol met 12% alcohol of meer
NH$ 8,50 (€ 5,78) op een pakje sigaretten van maximaal 21 sigaretten of per 10 sigaren
NH$ 12,75 (€ 8,67) op flessen alcohol (anders dan wijn en port), per 0,7 liter
NH$ 23,50 (€ 15,98) op een krat pils van maximaal 24 flesjes van maximaal 0,3 liter.

BTW wordt alleen geheven over de kale prijs, niet over accijnzen.
RNH doet niet aan "belasting over belasting".

Brandstofprijzen (actueel):
Normaal 95: marktprijs NH$ 0,97 /liter (€ 0,66/l) +12,5% BTW + NH$ 0,14 accijns = NH$ 1,23 /liter (€ 0,84/l)
Diesel: marktprijs NH$ 0,93 /liter (€ 0,63/l) + 12,5% BTW + NH$ 0,08 accijns = NH$ 1,13 / liter (€ 0,77/l)
Marktprijs = productieprijs + marge, zonder accijnzen en BTW.
LPG en CNG zijn in RNH niet verkrijgbaar.


Brandstoffen zijn dus vrij goedkoop, alcohol is vrij duur in vergelijking met het buitenland.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 25 feb 2014, 17:57

"Vrij goedkoop" is nogal licht uitgedrukt; de prijzen zijn nog lager dan in de USA, waar het al spotgoedkoop is! In Schellingen liggen de prijzen dubbel zo hoog, ondanks dat de brandstoftaks in 2013 is afgeschaft.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 25 feb 2014, 22:12

Daar staat tegenover dat je in RNH een kapitaal kwijt bent als je alcohol wilt nuttigen, bijvoorbeeld bij een restaurantbezoekje.
Als je dan ook nog eens rookt (alleen in de open buitenlucht toegestaan) kan het leven in RNH best duur zijn. Waarschijnlijk is Schellingen daar weer goedkoper.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 25 feb 2014, 22:14

In Schellingen is alcohol goedkoper, maar roken is net zo prijzig. Maar ja, Schellingen staat dan wel bekend om zijn hoge belastingsdruk...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » ma 30 jun 2014, 21:27

*** Nova Hollandia staat in de etalage ***

Terugkomen op dit forum doe ik niet meer. Wel zal ik proberen om mensen buiten dit forum te interesseren mijn land over te nemen.
Als er iemand interesse heeft, dan kan diegene al mijn bestanden overnemen, en het geheel nieuw leven inblazen.

Mocht iemand van binnen dit forum het serieus wel zien zitten om het land over te nemen, dan kan diegene via de PB op dit forum contact met me opnemen.
Ik zal die PB-box ongeveer 1-2x/week controleren of er wat in zit.

Als er aan het einde van de vakantieperiode, zeg ongeveer 1 september aanstaande, geen goede opvolger is gevonden, dan moet in overleg met het forumteam alhier bezien worden wat de beste manier is om een punt achter Nova Hollandia te zetten. Overwoekerd of onder curatele bijvoorbeeld. In dat geval stel ik een zeer beperkte hoeveelheid materiaal van het land beschikbaar.

NB: het heeft geen zin om over alles wat gebeurd is de discussie te openen, daar ga ik verder niet meer op in.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Koen » ma 30 jun 2014, 22:44

scifi6 schreef:NB2: helaas kan ik met mijn eigen account het forum niet op, dus vandaar via deze omweg.
Het account is niet meer geband, maar is ook niet gekoppeld aan een gebruikersgroep, waardoor je wel kunt inloggen, maar geen subforums kunt zien.
Dan is er iets fout gegaan. Ik zal even kijken.

edit: Inderdaad. Je bent alleen 'geoficticus' en geen 'geregistreerde gebruiker'. Alleen de beheerder (Kaaiman) kan dat aanpassen. Ik zal proberen dat dit zo snel mogelijk gebeurd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door SjorsB » di 01 jul 2014, 08:19

Goed dat 'het conflict' is opgelost, ik hoop dat er een waardige opvolger voor Nova Hollandia gevonden wordt! :d

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Kaaiman » di 01 jul 2014, 09:44

De rechten van account NovaHollandia zijn gefixt. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 01 jul 2014, 10:34

Al enige tijd stond Nova Hollandia op slot. Na de verbanning was het allerminst zeker of dit project ooit weer opgepakt zou worden. Daarom werd er serieus nagedacht over alternatieven om het hiaat dat een inactief Nova Hollandia zou achterlaten zou opvullen. Dit wisselde van beperkte maatregelen als permanente curatele tot drastische maatregelen zoals totale verwijdering of overname door oorlog. Deze laatste opties werden echter afgekeurd door hun praktische onwerkbaarheid. Een nieuw land zou zich te veel beperkt zijn door de randvoorwaarden met Schellingen en Burghteland. Vooral de Burghtelandse geschiedenis is afgestemd op Nova Hollandia.

Het verst uitgewerkte alternatief is het onofficiële "Project Nieuwegouwen". Dit land zou Nova Hollandia moeten vervangen, maar werkt in basisprincipe uit hetzelfde gedachtegoed: een rationalistische staat. Eigenlijk is het een herstart. Echter is de precieze invulling anders en er zijn flink wat wijzigingen aangebracht in de geschiedenis en geografie. Toch zijn voor dit alternatief de basisgegevens al tot op een redelijk niveau uitgewerkt. Het project is echter nooit in de Zandbak gegaan omdat het forumteam drie maanden de tijd nam tot een heroverweging van de toekomst van het project Nova Hollandia. Deze tijd is nu daar, en het lijkt erop dat de persoonlijke geschillen toch nog achteraf zijn opgelost (waarvoor hulde :d)

Er is nog steeds motivatie om het alternatief verder uit te werken. Het hangt af van het besluit van het forumteam en nu dus ook van jou of dit project groen licht krijgt. Ik speel liever nu open kaart om beschuldigingen over eventuele "achterkamertjesdiscussies" te voorkomen ;)

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 01 jul 2014, 22:50

Als er serieus forummers zijn die met "Nieuwegouwen" aan de gang zouden willen gaan, dan wil ik daar misschien wel aan meewerken.
Hangt ervan af wat Nieuwegouwen precies voor moet gaan stellen, en wat de gevolgen zullen zijn voor de omliggende landen (Schellingen en Burghteland).
Ikzelf wil er in elk geval geen rol in hebben, anders dan dat ik eventueel wat kaartmateriaal e.d. aanlever.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » wo 02 jul 2014, 15:24

Voor Nieuwegouwen is er een geheel nieuwe kaart gemaakt. Hoewel het qua landvorm lijkt op Nova Hollandia en enkele plaatsnamen zijn overgenomen, is de geografie totaal anders. Waar Nova Hollandia vooral vlak was, is Nieuwegouwen bergachtig. Hieronder staat een link naar de voorlopige kaart:
Klik hier voor de kaart
De kaart is nog niet af. Het gehele OWN moet nog worden ingetekend, evenals kleinere plaatsen en spoorwegen. Maar het begin is er.

Verdere veranderingen omvatten:
- Het land heeft minder inwoners. In plaats van 60 miljoen is dit gereduceert tot enkel 34 miljoen. De enige twee miljoenensteden zijn Hulst en Rensburg (de hoofdstad). Rensburg is een verbastering van "Burcht van de Regent" -> Regentseburcht -> Rensburg
- Nieuwegouwen heeft geen olie. Wel een grote voorraad kolen en ijzererts in de bergen en gas op zee.
- De geschiedenis is wat harder. Met dank aan hulp van andere forumleden hebben zij met hun kritiek helpen de geschiedenis geloofwaardig te maken.
* In de koloniale tijd is er minder vreedzaam met de oorspronkelijke bewoners omgegaan (wat wel vaker gebeurde bij kolonisatie)
* Het land is eigenlijk een fusie van twee wingewesten: Groot-Hulst en Nieuwegouwen. Deze twee voormalige landen zijn een alliantie aangegaan tijdens het conflict met Burghteland. Later zijn de twee landen na het conflict verenigd. Groot-Hulst had zich als eerste afgesplitst van Nederland
* De rationalistische staat is gesticht tijdens een dictatoriaal regime na de beurskrach van 1929. De gevolgen van dat zijn tot op de dag van vandaag merkbaar, ook al is het land al decennialang wederom een democratie. Religie is weer legaal, maar wordt in de sociale kring vaak afgekeurd.
- Het land is in de huidige vorm een sterk liberale staat en staat nog open voor handel. Levensonderhoudskosten zijn laag door lage belastingen en ook voor bedrijven is het belastingsklimaat gunstig. Sociale zekerheid is er echter nauwelijks, openbaar vervoer is karig, gezondheidszorg is duur en veel snelwegen kennen tol (veelal zijn snelwegen gebouwd door private bedrijven).
- Verder is de spelling wat apart. Deze is ingevoerd door taalrevolutionairen tijdens de eerdergenoemde dictatuur, om de schrijfwijze éénduidiger te maken, wat deze niet lekker ogende spellingswijze oplevert. Op de spelling is al eerder kritiek geweest van andere forumleden. Herziening is nog mogelijk.

Als dit land ooit ter vervanging komt van Nova Hollandia, gaat dit nieuwe land in de Zandbak en moet ook zes maanden wachten tot toetreding tot het project, net als ieder ander nieuw land, geen extra privileges.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » wo 02 jul 2014, 21:39

^^
Dat is dus een totaal ander land. Is wat mij betreft echter wel een optie als ik geen overeenstemming met iemand anders kan bereiken over de overname van mijn eigen creatie.

Ik heb inmiddels trouwens ook al een reactie van iemand die Nova Hollandia wil overnemen. Ik ga ervan uit dat binnen een week of 2 eventuele overnamekandidaten zich wel gemeld hebben.
Dus ergens voor eind juli moet ik wel een knoop kunnen doorhakken, denk ik.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » za 12 jul 2014, 20:58

Inmiddels is duidelijk dat er één serieuze overnamekandidaat voor Nova Hollandia is.
Ik ga daarmee in gesprek, en als deze gesprekken positief verlopen, dan zal mijn land door deze persoon verder worden voortgezet.

Voortzetting van Nova Hollandia in de vorm waarin ik het heb geschapen (topografie, bevolking, taal, cultuur, infrastructuur, bodemschatten, etcetera) heeft namelijk mijn voorkeur boven "project Nieuwegouwen".
Uiteraard verwacht ik ook dat de overnamekandidaat een bepaalde actieve houding zal aannemen ten aanzien van de buurlanden (iets wat voor bijvoorbeeld sirdanilot niet onbelangrijk is).
Daarmee hoop ik dat Borealië een levendig continent kan worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Kaaiman » za 30 aug 2014, 17:41

Hoever staat het eigenlijk met de overdracht?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten