[RNH] Algemeen

Republiek Nova Hollandia
Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » zo 20 mar 2011, 14:13

Sommige van je wegen lopen door wel erg stedelijk gebied... dat is óf heel duur (tunnels) óf je krijgt een ghetto-achtig effect (lelijke viaducten).

Maar je kaart is echt heel mooi :d

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » zo 20 mar 2011, 17:34

Omgeving van de hoofdstad, nu ook met Expreswegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 20 mar 2011, 18:00

Zo, dus je expreswegen hebben ook een Autobahn-schildje en geen OWN schildje?
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » zo 20 mar 2011, 19:58

Ja, expreswegen zijn wegen die snelwegkarakteristieken hebben.
Er is qua bewegwijzeringslayout geen verschil tussen autosnelwegen en expreswegen.
Autosnelwegen hebben nummers in de serie 1-25.
Expreswegen hebben de nummers in de serie 50-99.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » zo 20 mar 2011, 23:07

Inmiddels ten zuiden van de lijn Sleuthelborgh - Graefsmonde alle stedelijke gebieden aangemaakt, inclusief unieke plaatsnamen, en genummerde wegen van het onderliggend wegennet. Van de week door naar het noordelijk deel van het land.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 20 mar 2011, 23:14

Ah, dus expreswegen hebben een andere nummeringsserie. OK, dan heb je toch een manier om duidelijk te maken met wat voor weg je te maken hebt.

De kaart ziet er goed uit, al zou ik geen onderbroken lijnen gebruiken voor de grenzen. Dat deed ik ook eerst, maar naarmate de kaart vorderde ging het er steeds slechter uitzien. Nu gebruik ik ononderbroken, doorzichtige lijnen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 mar 2011, 23:18

Ik moet zeggen dat het er werkelijk geweldig uitziet NovaHollandia! Ik zou echter wel voor andere lijnen gaan voor je grenzen, zoals Maarten al zei. Landsgrenzen met een paarse lijn en andere met een volle doorzichtige lijn ;)

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » zo 20 mar 2011, 23:46

Volle lijnen trekken veel te veel aandacht voor een landsinterne administratieve Gouwgrens.
De onderbroken versie is juist een gevolg van experimenteerwerk, en komt heel mooi tot zijn recht op de reliëfondergrond.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Kaaiman » ma 21 mar 2011, 09:32

Mooi werk! :d
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » ma 21 mar 2011, 11:32

Zijn al die expresswegen volledig ongelijkvloers, of hebben ze af en toe ook gelijkvloerse kruispunten? Want dat is zo echt wel een erg dicht wegennet.

Daarnaast is het voor de gemiddelde weggebruiker niet zo intuitief om verschillende soorten wegen op te delen naar welk nummer ze hebben, en is je nummeringssysteem ook niet bijster flexibel.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » ma 21 mar 2011, 15:36

Expreswegen zijn ongelijkvloers, en ze komen vooral rond stedelijke gebieden voor. Daarnaast zijn er een beperkt aantal interregionale expreswegen.

Voor de weggebruiker is het verschil tussen een snelweg en een expresweg vooral gelegen in het feit dat op de autosnelweg geen maximumsnelheid geldt, en op de expresweg een maximumsnelheid van 130 km/h (al komen in stedelijke gebieden op beide wegtypen ook lagere maximumsnelheden voor, die langs de weg op borden staan aangegeven). De ontwerpeisen voor een expresweg zijn iets lager, maar daar merkt de weggebruiker die niet sneller dan 130 rijdt bijster weinig van. Een autosnelweg en een expresweg kennen een ander bord; vergelijk D- en R-wegen in Tsjechië, maar dat leidt niet echt tot ander weggedrag. Bewegwijzering moet naar de mening van de "Nationale toezichthouder uniforme bewegwijzering van Nova Hollandia" geen uithangbord zijn van wegcategorisering, maar moet de weggebruiker een goed handvat bieden. Voor de weggebruiker telt eigenlijk alleen maar het verschil tussen ongelijkvloerse wegen met gescheiden rijbanen, en overige wegen - en dat zijn dus ook grofweg de smaken bewegwijzering die er zijn.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » ma 21 mar 2011, 16:11

Voor Imaginië had ik de oplossing om de expreswegen de prefix B te geven in plaats van A. Op B-wegen mogen echter wel rotondes voorkomen. Het B-schildje heeft dezelfde kleur als het A-schildje. Maar omdat jij geen prefix gebruikt, zal deze oplossing niet goed kunnen worden toegepast.

Wat je ook kan doen is het expreswegschildje in zwart op geel uitvoeren, letterlijk een gelbe Autobahn...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door JeroenF1 » ma 21 mar 2011, 16:57

Ja, of je laat Nova zelf kiezen wat er gebeurt. ;)
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » ma 21 mar 2011, 17:05

Die keuze is dus al gemaakt. ;)

Als ik klaar ben met de kaarten verschijnen er voor de liefhebber ook wel voorbeelden van bewegwijzering.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » ma 21 mar 2011, 17:45

Ben wel benieuwd naar de bewegwijzering, en ook eventuele exoniemen en verwijzingen naar Burghteland ;) Ik ga wel een nieuwe kaart maken, maar het globale verloop van de wegen en de plaatsnamen blijft ongewijzigd; alleeen de lay-out verandert dus.

In Burghteland krijgen expresswegen een B-nummer en snelwegen een A-nummer, maar praktisch elke ongelijkvloerse expressweg krijgt een A-nummer (zelfs al zitten ze niet aan de rest van het wegennet vast). B-nummers zijn dus vooral voor expresswegen met stoplichten, of die op andere wijze niet aan de A-status voldoen. Rond Burghtelandse steden ziet men dan ook veel snelwegen (nog niet eens alle zijn nu opgetekend).
De enige ongelijkvloerse wegen die geen A-nummer hebben, zijn gemeentelijke expresswegen. A- of B-wegen zijn namelijk nationaal of provinciaal. Gemeentelijke wegen zijn nummerloos, of hebben hooguit een prefixloos wegnummer.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op ma 21 mar 2011, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » ma 21 mar 2011, 17:49

^^
Kun je een laatste versie van je kaart in high-res (liefst svg, maar png mag ook) naar me toemailen ?
Dan neem ik alvast wat basale zaken mee in de kaart van Nova Hollandia.

novahollandia [at] hccnet.nl

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 22 mar 2011, 17:48

Nog niet klaar, maar wel heel ver gevorderd.

voor de liefhebber die graag een keer een ritje gaat plannen in RNH:

Klik voor grote afbeelding
(Download de afbeelding om met de windows viewer alle plaatsnamen te kunnen zien...)

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Marcel » di 22 mar 2011, 18:21

8| Indrukwekkend knap gemaakt.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 22 mar 2011, 18:36

Ziet er goed uit. Ik heb wel wat commentaar:
  • Wegnummering OWN gebaseerd op regio-indeling :D
  • De Gouw-grenzen vind ik niet zo goed gelukt. Ik vind de deelstaatgrenzen in Schellingen (die nog steeds te zien zijn op jouw kaart) beter gelukt.
  • Ik zou graag namen zien van de meren en rivieren.
  • Komt er ook een versie zonder hoogtekaart?
  • Je kan ook de direct image link gebruiken om alles goed op goed formaat te kunnen zien http://img857.imageshack.us/img857/3207 ... andia2.jpg
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door JeroenF1 » di 22 mar 2011, 19:00

Prachtige kaart, mijn complimenten! Die zou ik op een mooi formaat aan de muur moeten hangen. :P :D
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » di 22 mar 2011, 19:03

Werkelijk prachtige kaart inderdaad !

Over mijn kaart:

Ik denk dat het handiger is als ik mijn kaart aan jouw kaart aanpas, dan andersom. Je kunt in ieder geval, zodra dat klaar is, je kaart alsnog aanpassen; dat zullen hooguit minimale aanpassingen zijn.

De expressweg 77 Westerdamme - Essenbergh staat in ieder geval vast; nabij Westerdamme is dat al een stukje autosnelweg, aan het substandaardstuk bij Westerdamme (2x2 expressweg met enkele verkeerslichten) wordt al gewerkt. Expressweg 95 wordt voorlopig een autoweg.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 22 mar 2011, 19:44

MandelSoft schreef:De Gouw-grenzen vind ik niet zo goed gelukt. Ik vind de deelstaatgrenzen in Schellingen (die nog steeds te zien zijn op jouw kaart) beter gelukt.
Smaken verschillen. Ik vind ze juist mooier dan de Schellingse provinciegrenzen, die net als een vorm van infrastructuur ogen...
MandelSoft schreef:Ik zou graag namen zien van de meren en rivieren.
Ja, die komen zeker nog. De namen zijn er al, ze moeten nog op de kaart gezet worden.
MandelSoft schreef:Komt er ook een versie zonder hoogtekaart?
Je boedoelt een kaart met de relief-layer uitgezet ?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 22 mar 2011, 19:55

NovaHollandia schreef:
MandelSoft schreef:De Gouw-grenzen vind ik niet zo goed gelukt. Ik vind de deelstaatgrenzen in Schellingen (die nog steeds te zien zijn op jouw kaart) beter gelukt.
Smaken verschillen. Ik vind ze juist mooier dan de Schellingse provinciegrenzen, die net als een vorm van infrastructuur ogen...
Tja, over smaak valt niet te twisten. Kan je niet proberen om ze wel dezelfde kleur te geven (zwart met doorzichtigheid op 50%), maar wel met streepjespatroon?

EDIT: Zelf geprobeert met lichtelijk onderbroken streepjespatroon nummer 4 van boven. Ziet er best netjes uit en duidelijk. Deze doet het ook goed voor landsgrenzen
NovaHollandia schreef:
MandelSoft schreef:Komt er ook een versie zonder hoogtekaart?
Je boedoelt een kaart met de relief-layer uitgezet ?
Inderdaad, dat bedoel ik.

EDIT: Ik zag nog een paar dingen op je kaart:
  • Je hebt een paar wegen extra hebt ingetekend in Schellingen. De tracé's vind ik OK, maar graag de volgende keer overleggen met mij (had ikzelf misschien ook moeten doen met jouw over snelweg 24).
  • De B15 ziet er raar uit. Foutje, zeker?
By the way, zou je mij de uiteindelijke versie kunnen mailen? Kan ik mijn versie op de jouwe afstemmen ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » di 22 mar 2011, 23:55

Ik heb in grote lijnen ook de door jou ingetekende wegen op mijn grondgebied behouden (muv A8 bij Planckendael), dus ik dacht dat je er ook geen bezwaar tegen had dat ik aan de andere kant van de grens minimale wijzigingen zou aanbrengen i.v.m. ontsluiting van Planckendael en de dubbelstad Schwanaufurt/Swaanauvoorde.


Overigens was het meest intensieve nog niet eens het tekenen, maar het bedenken van aardige plaatsnamen...

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » wo 23 mar 2011, 08:10

NovaHollandia schreef:Overigens was het meest intensieve nog niet eens het tekenen, maar het bedenken van aardige plaatsnamen...
Ik kan erover meepraten ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast