[RNH] Algemeen

Republiek Nova Hollandia
Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Kaaiman » wo 23 mar 2011, 09:40

Het geheel ziet er prachtig uit! :d

Plaatsnamen... tsja, dat blijft lastig inderdaad. En ik heb het mezelf ook niet makkelijker gemaakt door nu ook nog tientallen kleinere dorpjes op mijn eigen kaart te tekenen...
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » wo 23 mar 2011, 12:29

Nova, heb je misschien een svg versie van je kaart? Dat is voor mij handiger i.v.m. intekenen.

Door de nogal schuine vormen zal er een heel erg groot deel van RNH op mijn kaart komen te staan. Ik zou ook de kaart kunnen draaien (zoals men altijd met plattegronden van Den Haag doet, bijvoorbeeld), maar dat heeft ook nogal wat nadelen.

Mailen kan naar [KNIP- ik heb mijn mail liever niet langdurig online staan]

En als mailen niet lukt, kun je de svg ergens uploaden en me even de link geven
Laatst gewijzigd door sirdanilot op vr 24 mei 2013, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » zo 10 apr 2011, 20:11

Degenen die de SVG willen hebben, moeten even een mailtje sturen aan novahollandia01 (at) gmail.com

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » wo 09 okt 2013, 23:00

De keuken van Nova Hollandia

Nova Hollandia is geen land van haute cuisine. De bevolking leefde tot begin 20e eeuw in de kuststreken van van visproducten en graanproducten, en in het binnenland van graanproducten en kleinschalige veeteelt. In de 20e eeuw voltrok zich in de landbouw een ware revolutie, die ertoe leidde dat Nova Hollandia een behoorlijke graanschuur werd voor andere landen. Hierdoor is de veeteelt echter nooit goed van de grond gekomen. Wel komen op grote schaal industriële pluimveebedrijven voor. De keuken wordt alsdus gedomineerd door kip- en visgerechten. Vleesgerechten (varken, rund) kunnen in restaurants wel worden besteld, maar zijn over het algemeen redelijk prijzig. Bijna driekwart van het rundvlees dat in Nova Hollandia wordt gegeten, wordt geïmporteerd uit het buitenland, vooral uit Ierland en de Verenigde Staten.

Traditionele gerechten uit de keuken van Nova Hollandia:

Smeuebreud
Overheerlijk verse baguette met zalm en diverse vis-dipsausjes. Het nationale lunchgerecht.

Klapvis
Gekookte makreel in abrikozensaus, met aardappelen en appelmoes

Rode kakelborst
Gepocheerde kippemedaillons in een zachtzoete tomatensaus, met frites

Eierbrij
Boterzachte warme eierkoeken met eigeelsaus

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Lars » vr 11 okt 2013, 07:11

^^ Klinkt lekker, vooral Smeuebreud klinkt me echt hemels :roll:
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 08:59

Tsja, soms hou je nog van die oude Noorse/Scandinavische invloeden.
Smeuebreud is van oorsprong ontstaan als een variant van små brød, maar later veranderd waardoor het broodje meer op een baguette is gaan lijken.
Wat wel is gebleven, is dat de meeste mensen in Nova Hollandia hun brood zelf afbakken.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 15:54

Schoolsysteem

Kinderen moeten in Nova Hollandia tussen hun 3e en 18e jaar verplicht onderwijs volgen.
Het onderwijs is als volgt opgedeeld:

Kindertuin:
leeftijd: 3-5 jaar
focus: samen spelen, sociaal gedrag
groep A, B en C

Basisschool:
leeftijd: 6-10 jaar
focus: basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen
Klas 1 t/m 4
Af afloop advies voor middelschool of lyceum

Middelschool
leeftijd: 11-14 jaar
focus: gereedstomen voor beroepsopleiding. Brede basisopleiding in de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Fysica, Chemie, Leven en leefomgeving, Economie en Handelswetenschappen
Klas 1 t/m 4

Beroepsopleidingen
leeftijd: 15-18 jaar
focus: behalen waardevol diploma voor een beroepsgroep op diverse niveaus
niveau I: bachelorniveau (vergelijkbaar met HBO)
niveau II: gildeniveau (meesteropleidingen vakniveau)
niveau III: ambachtniveau (vakopleiding uitvoeringsgericht)
niveau IV: uitgebreid middenonderwijs (vergelijkbaar met de vroegere Nederlandse huishoudschool)

niveau I geeft recht op doorstroming naar de Universiteit in de richting waarin je de beroepsopleiding hebt gedaan, of een sterk aanverwante richting.
Wie niveau I heeft behaald in een technisch beroep, mag de titel ing. voeren

Lyceum
leeftijd: 11-16 jaar
focus: de uitblinkers voorbereiden op het wetenschappelijk onderwijs. laatste 2 jaar zijn de facto al wetenschappelijk onderwijs op bachelor-niveau. Diploma heeft bachelor-status.
klas: 1 t/m 6
afstudeerniveau's: alfa, beta en gamma (de keuze bepaalt het vakkenpakket). Met een alfa-diploma mag je studeren aan een gewone universiteit, met een beta aan een technische universiteit, en met een gamma-diploma is de keuze vrij.

Universiteit
focus: behalen van de master in minimaal 3 jaar, en maximaal 5 jaar
Er zijn gewone (alfa) en technische (beta) universiteiten.
Studenten met een gamma-bacehelor mogen, wanneer zij binnen 3 jaar een master behalen in alfa of beta, ook met behoud van hun beurs proberen om in drie jaar een master te behalen.
Wie master is, heeft recht op de internationale masters-titelatuur, maar mag zich binnen Nova Hollandia ook bedienen van de titel drs. (alfa) of ir./dipl.ing. (beta)
Het is mogelijk om na de master het doctoraal (dr.) te behalen, echter slechts tot en met het 23e jaar is een studiebeurs mogelijk. (Lyceum biedt daarom betere kansen op een dr.-titel dan een beroepsopleiding niveau I).

Financiering:
Alle scholen zijn openbaar en worden door de staat betaald.
Voor de Universiteit wordt een financiële bijdrage verwacht, die rentevrij terug kan worden betaald.
Voorts is er de studiebeurs: iedereen die met gemiddeld een 8 op alle vakken slaagt op bachelorniveau (beroeps-I of Lyceum), kan met een studiebeurs gebruik maken van de Universiteit.
Zo kunnen ook uitblinkers van minder welgestelde ouders naar de Universiteit.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Koen » vr 11 okt 2013, 16:13

Goed opgezet systeem!

Ik heb wel een aantal vragen en opmerkingen:
- Is het onderscheid tussen alfa en beta (en gamma) soms anders dan in de rest van de wereld? In Nederland is beta namelijk niet gelijk aan technisch. Fundamentele natuurkunde is wel beta, maar niet technisch en Technische (toegepaste) natuurkunde is wel beta en ook technisch.
- Zijn er vakken die je altijd volgt voor zowel Lyceum-alfa als beta? Het lijkt me raar dat je geen Nederlands kan studeren na Lyceum-beta.
- Is beroepsopleiding niveau I echt gelijk aan HBO? In Nederland is HBO van ongeveer 17 tot 20 jaar.
- Moet iemand die een doctoraat (PhD) doet ook collegegeld/universiteitsbijdrage betalen, of is diegene gewoon als (goedkopere) onderzoeker in dienst bij de universiteit?
- Daarnaast vraag ik me af of er ook combinatiescholen van bijvoorbeeld basisschool en middenschool bestaan. Het lijkt me niet fijn als een klas om de 4 jaar uit elkaar wordt getrokken. Zeker niet op jonge leeftijd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Topuser
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 27 sep 2013, 16:38

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Topuser » vr 11 okt 2013, 19:26

Je hebt volgens mij een klein foutje gemaakt. 6-10 jaar is 5 jaar en geen 4. (ik ga er vanuit dat je per jaar een klas doet).

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door TBR » vr 11 okt 2013, 19:48

Dus ook in het secundair onderwijs worden al termen gebruikt als 'bachelor'? Ik neem aan dat het niets te maken heeft met het hoger onderwijs.
Je zegt ook dat 'de uitblinkers' in het Lyceum tot 16 jaar 'wetenschappelijk' onderwijs krijgen, wordt hier dan enkel de focus gelegd op chemie, fysica, biologie en aardrijkskunde, of is het in bredere zin (en kunnen leerlingen ook kiezen voor een meer taalkundige richting of voor economie of meer wiskunde?).
Ik zie ook dat het Lyceum eindigt op 16 jaar, gaan ze daarna direct door naar de universiteit? Dat zou wel erg ongewoon zijn, een universitaire opleiding die al start op je 16e, ik weet niet op leerlingen dan al rijp genoeg zijn voor een universitaire opleiding...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Koen » vr 11 okt 2013, 19:57

^^ In Frankrijk heet het eindexamen van de middelbare school (in ieder geval voor hogere niveaus) ook baccalauréat (bac), dat betekent hetzelfde als bachelor.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door sirdanilot » vr 11 okt 2013, 20:43

De opleidingen op HBO en Bachelorniveau beginnen wel hééél erg vroeg. Té vroeg, zou ik zeggen. Internationaal gezien komt dit nergens zo voor. Op je 18e een HBO diploma? :S Op je 16e al beginnen met je bachelor? In 3 jaar je master halen? Het sluit op deze manier helemaal niet aan bij wat internationaal gangbaar is, wat problemen kan geven voor hen die in het buitenland willen studeren. Die komen dan in een 'gat' terecht.

Ik zou de middelschool en het lyceum minstens een jaartje langer laten duren. Anders worden studenten uit RNH niet toegelaten tot buitenlandse universiteiten wegens te weinig voorkennis.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 21:15

Het schoolsysteem van Nova Hollandia is dan ook een stuk sneller doordat de goede leerlingen er al op vroegere leeftijd tussenuit worden gevist, en dan doorkunnen naar de Universiteit.
In het vervolg wordt geen twee jaar aangeklooit met een verloren citojaar en dan daarachter weer twee brugklassen zoals in Nederland. Nee, het systeem van basisschool en middelschool maakt dat iedereen snel een vakopleiding gaat doen. Dat is inderdaad een heel andere insteek dan wat je meestal gebruikelijk bent, maar het is daarmee niet slechter. Een kind dat continu uitgedaagd wordt, zal ook beter en sneller presteren. Bijkomend voordeel van een kort schoolsysteem is dat de kosten ervan lager zijn dan van een systeem waar traag voortgemodderd wordt.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Koen » vr 11 okt 2013, 21:21

^^ In Nederland worden goede leerlingen er toch ook al erg vroeg uitgevist, zodat ze meteen naar gymnasium kunnen? Ik zie in mijn schooltijd niet echt 'verloren jaren'. Je zou natuurlijk extra lange dagen kunnen maken, waardoor kinderen meer leren. Maar ik weet niet of dat ook echt goed is voor hun ontwikkeling. Je zou dan een Aziatisch systeem krijgen, waarin leerlingen wekenlang in de bieb zitten. Ze vallen in slaap op hun boeken en als ze wakker worden, gaan ze weer verder leren. (Dat laatste zijn echte verhalen die ik heb gehoord van studenten die een half jaar in Azië hebben gestudeerd.)

Je moet wel bedenken dat het kinderen/pubers zijn. Ze zitten in een belangrijke levensfase, waarin het ook belangrijk is dat ze zich sociaal ontwikkelen. Op dat moment wil je kinderen niet de hele dag opsluiten om te leren. Het is misschien wel goedkoper, maar het levert ook minder op.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 21:43

^^
Groep 8 is in Nederland een verloren jaar. Herhalen, herhalen en cito toets. In de jaren daarvoor is het ook vooral herhalen herhalen, terwijl bijvoorbeeld grammatica aanleren niet grondig wordt gedaan. Gevolg: dat moet eigenlijk opnieuw op het voortgezet onderwijs. Verloren tijd... Het eerste jaar voortgezet onderwijs is in Nederland dan ook vooral een jaar waarbij de niveaus van de verschillende basisscholen gelijk moeten worden getrokken zodat iedereen op dezelfde basis verder kan. Als je ziet wat het leercurriculum inhoudt over de 14 jaar dat een kind van de kleuterklas tot 6 Atheneum doorloopt, dan vind ik dat beschamend. De meeste kinderen kunnen dat echt wel véél sneller. Maar dan moet je ze wel uitdagen. En nee, dan worden het echt geen boekenwurmen zonder sociaal leven. Het betekent vooral dat de schooltijd intensiever wordt, en compacter. Goede leerlingen worden in RNH ook niet tot in eeuwigheid opgehouden door veel aandacht voor 'rugzakleerlingen', omdat al op het 10e levensjaar een schifting plaatsvindt. Daarbij krijgen leerlingen beter aandacht op hun eigen niveau, en kunnen bollebozen excelleren. Die dan ook op hun 16e al prestaties neerzetten die in andere landen pas rond het 20e levensjaar worden bereikt.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door Koen » vr 11 okt 2013, 21:54

^^ Oké, wat jij wil. Ik heb wel veel geleerd in groep 8 en de 1e klas. Het was echt niet alleen herhalen, maar dat verschilt natuurlijk per school. Je gaat toch uit van een driejarige master, dus het niveau van de bachelor mag wat lager zijn dan de Nederlandse bachelor (die voor een eenjarige of tweejarige master komt).

Ik vroeg me trouwens ook nog wat dingen af over de scheiding tussen alfa en beta. Zie mijn post van 16:13 uur.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door TBR » vr 11 okt 2013, 21:58

^^ Ik denk dat je zo een systeem creëert waarbij enkel de erg sterke leerlingen overleven, en ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is het 6e leerjaar echt geen verloren jaar hoor! Ook hangt het af van vak tot vak, sommige vakken zoals Nederlands en Frans zijn hier nu ook vaak oeverloos herhalen van leerstof, maar dat is vaak nodig, want ook leerlingen die niet goed zijn in spelling of Frans moeten dit kunnen, en herhaling is net een van de belangrijkste dingen om iets aan te leren!

En zoals Koen al zei, het onderwijs is aangepast aan de sociale ontwikkelingen, jongeren van 16 jaar kunnen misschien puur op IQ wel een universitaire opleiding aan, maar zijn daar sociaal en emotioneel nog niet klaar voor. Aan een universiteit wordt heel anders lesgegeven dan aan een middelbare school.
Onderwijs in puur economische termen bespreken is niet zo verstandig, het onderwijs steeds maar weer rendabeler en minder kostelijk maken, is misschien beter voor de begroting, maar niet voor de maatschappij, en al zéker niet voor de leerlingen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 22:07

- Is het onderscheid tussen alfa en beta (en gamma) soms anders dan in de rest van de wereld? In Nederland is beta namelijk niet gelijk aan technisch. Fundamentele natuurkunde is wel beta, maar niet technisch en Technische (toegepaste) natuurkunde is wel beta en ook technisch.
Beta is niet gelijk aan technisch. Het is wel zo dat een beta-achtergrond nodig is voor een technische opleiding.
- Zijn er vakken die je altijd volgt voor zowel Lyceum-alfa als beta? Het lijkt me raar dat je geen Nederlands kan studeren na Lyceum-beta.
Mensen die beta doen, krijgen geen boekenlijsten te lezen en hoeven niets over auteurs en schrijversgenres, poëzie en dergelijke te leren. Zij die alfa doen wel, die hebben bovenop het taalvak zelf dat gericht is op het beheersen van een taal dus ook aandacht voor de taal zelf (en haar verwantschap met andere talen) en de literatuur(geschiedenis) van die taal.
- Moet iemand die een doctoraat (PhD) doet ook collegegeld/universiteitsbijdrage betalen, of is diegene gewoon als (goedkopere) onderzoeker in dienst bij de universiteit?
Ja, dat moet. Wel komt het inderdaad vaak voor dat deze doctoraat-studenten als onderzoeker in dienst zijn - maar de kosten verbonden aan hun inschrijving worden dan gekort op het loon. Vergelijk het met de situatie in NL nu dat aspirant politieagenten tijdens hun opleiding gekort worden op hun loon om bij te dragen in de kosten van de opleiding.
- Daarnaast vraag ik me af of er ook combinatiescholen van bijvoorbeeld basisschool en middenschool bestaan. Het lijkt me niet fijn als een klas om de 4 jaar uit elkaar wordt getrokken. Zeker niet op jonge leeftijd.
Ja, die combinatiescholen bestaan. Maar de klassen worden per definitie opnieuw ingedeeld tussen basisschool en middenschool. Je moet een schoolomgeving niet elk jaar willen veranderen (zoals in NL wel vaak gebeurt met combinatieklassen), maar het is wel goed om dat een aantal keer tijdens de jeugd te doen. Kinderen worden dan namelijk (net als bij verhuizen) gedwongen om nieuwe sociale contacten aan te gaan, en dat is juist heel goed voor hun ontwikkeling.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 22:13

TBR schreef:jongeren van 16 jaar kunnen misschien puur op IQ wel een universitaire opleiding aan, maar zijn daar sociaal en emotioneel nog niet klaar voor. Aan een universiteit wordt heel anders lesgegeven dan aan een middelbare school.
Jongeren van 16 zijn om de dooie donder geen klein grut meer die qua sociale ontwikkeling beschermd opgevoed moeten worden. Hoe volwassener je jongvolwassenen behandelt, hoe verantwoordelijker ze zich gaan gedragen. Als je ze als een klein kind blijft behandelen, dan worden het gemakszuchtige luie donders waarin de zesjes-cultuur floreert. En diegenen die het niet aankunnen, laat die maar lekker een beroepsopleiding gaan doen. Een samenleving heeft niet alleen universitair geschoolden nodig, maar ook goede pragmatische vakmensen. En ja, mensen zijn gemiddeld pas met hun 25e ècht volwassen (want: ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel), en dat komt door levenservaring. Maar hoe eerder je uit de schoolbanken de maatschappij instapt, hoe eerder je ook èchte levenservaring opdoet.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » vr 11 okt 2013, 22:53

Dan is er ook het punt van verantwoordelijkheid. Er wordt best wel veel van je gevraagd als student (ik kan het weten, want ik heb net een bacheloropleiding achter de rug). Niet alleen op sociaal vlak kan je er niet klaar voor zijn, maar kan je als 16-jarige de verantwoordelijkheid al aan? Er zijn genoeg mensen die op hun 16e helemaal nog niet bezig zijn. Lang leve de lol en hormonen zijn nog volop actief. Als je al 16-jarige studenten hebt, kan het behoorlijk uit de hand lopen met het gedrag, al helemaal bij de studentenverenigingen!

Daarnaast, maar vier (!) jaar basisschool. Ik moet er niet aan denken! Ik was op mijn tiende niet klaar om naar de basisschool te gaan en velen hebben nog moeite om alles bij te houden. Je vraagt gewoon te veel van kinderen; je bouwt leerfabrieken, waarbij het hollen is of neervallen. Misschien ben je zelf wel een type dat met gemak door het schoolsysteem is heengesluisd, maar dan zal je behoren tot de 10% die dat kan. De rest van de 90% moet dit tempo maar zien bij te benen. Ik zou er in ieder geval nog een jaartje bij doen, waarbij je meer gelijk loopt met bijvoorbeeld Groot-Brittanië. Dan lijken de andere leeftijden ook meer op een realisitisch niveau.

Hoewel onze bachelor later begint, kan je je master in 1 jaar (2 jaar bij beta studies) afronden. Daarbij wordt je ook al klaargestoomd voor werk. Echter ben je dan als je alles nominaal hebt behaald inmiddels 22 of 23. Dan ben je oud en wijs genoeg om je vleugels uit te spreiden en goed doordachte keuzes te maken. Als het goed is...

(nog een correctie: in het Nederlands, de afkorting voor ingenieur in het Nederlands is "ir.")

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 23:07

^^
Ik heb zelf vooral veel traagheid meegemaakt, en ik zie hetzelfde nu opnieuw bij het opgroeien van mijn eigen kinderen (waarvan de jongste inmiddels 10 jaar is).
MandelSoft schreef:(nog een correctie: in het Nederlands, de afkorting voor ingenieur in het Nederlands is "ir.")
Een HTS-ingenieur heeft in Nederland de titel "ing.", een TU-ingenieur de titel "ir.".
Het Duitse equivalent van de "ir." is de "Dipl.Ing."
Om het makkelijk te maken...

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » vr 11 okt 2013, 23:17

Ik was ook iemand die vrij snel door de basisschool heenkwam en was in groep 8 al klaar met alles (als een van de weinigen van mijn klas, moet ik daarbij zeggen). Echter heb ik dit jaar niet overgeslagen. Waarom? Omdat ik er sociaal niet klaar voor was (al helemaal als je autisme meerekent!). In plaats daarvan werd er mij verbredend materiaal aangeboden om mij bezig te houden. En om eerlijk te zijn: ik had dat laatste jaar basisschool niet willen missen...

4 jaar is gewoon te kort, 5 jaar lijkt mij redelijk, maar ik snap ook wel waarom je 6 jaar te lang vindt...
Laatst gewijzigd door MandelSoft op vr 11 okt 2013, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door TBR » vr 11 okt 2013, 23:17

NovaHollandia schreef:^^
Ik heb zelf vooral veel traagheid meegemaakt, en ik zie hetzelfde nu opnieuw bij het opgroeien van mijn eigen kinderen (waarvan de jongste inmiddels 10 jaar is).
Maar in een land leven natuurlijk niet alleen maar mensen zoals jij...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door MandelSoft » vr 11 okt 2013, 23:20

^^ Dat probeer ik hem ook duidelijk te maken. Degenen die nu makkelijk door de basisschool heenkomen, zijn voor het grootste deel de toekomstige VWO'ers. Dit vormt echter maar 10 procent van alle middelbare scholieren; 30 procent haalt havo en maar liefst 60 procent gaat naar het vmbo. Het is in het Hollandiaanse systeem vooral de 60% waar ik mij zorgen over maak...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Algemeen

Bericht door NovaHollandia » vr 11 okt 2013, 23:25

Jullie denken in het Nederlandse systeem. Durf breder te denken.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten