Plaatsnamen... tsja, dat blijft lastig inderdaad. En ik heb het mezelf ook niet makkelijker gemaakt door nu ook nog tientallen kleinere dorpjes op mijn eigen kaart te tekenen...
Beta is niet gelijk aan technisch. Het is wel zo dat een beta-achtergrond nodig is voor een technische opleiding.- Is het onderscheid tussen alfa en beta (en gamma) soms anders dan in de rest van de wereld? In Nederland is beta namelijk niet gelijk aan technisch. Fundamentele natuurkunde is wel beta, maar niet technisch en Technische (toegepaste) natuurkunde is wel beta en ook technisch.
Mensen die beta doen, krijgen geen boekenlijsten te lezen en hoeven niets over auteurs en schrijversgenres, poëzie en dergelijke te leren. Zij die alfa doen wel, die hebben bovenop het taalvak zelf dat gericht is op het beheersen van een taal dus ook aandacht voor de taal zelf (en haar verwantschap met andere talen) en de literatuur(geschiedenis) van die taal.- Zijn er vakken die je altijd volgt voor zowel Lyceum-alfa als beta? Het lijkt me raar dat je geen Nederlands kan studeren na Lyceum-beta.
Ja, dat moet. Wel komt het inderdaad vaak voor dat deze doctoraat-studenten als onderzoeker in dienst zijn - maar de kosten verbonden aan hun inschrijving worden dan gekort op het loon. Vergelijk het met de situatie in NL nu dat aspirant politieagenten tijdens hun opleiding gekort worden op hun loon om bij te dragen in de kosten van de opleiding.- Moet iemand die een doctoraat (PhD) doet ook collegegeld/universiteitsbijdrage betalen, of is diegene gewoon als (goedkopere) onderzoeker in dienst bij de universiteit?
Ja, die combinatiescholen bestaan. Maar de klassen worden per definitie opnieuw ingedeeld tussen basisschool en middenschool. Je moet een schoolomgeving niet elk jaar willen veranderen (zoals in NL wel vaak gebeurt met combinatieklassen), maar het is wel goed om dat een aantal keer tijdens de jeugd te doen. Kinderen worden dan namelijk (net als bij verhuizen) gedwongen om nieuwe sociale contacten aan te gaan, en dat is juist heel goed voor hun ontwikkeling.- Daarnaast vraag ik me af of er ook combinatiescholen van bijvoorbeeld basisschool en middenschool bestaan. Het lijkt me niet fijn als een klas om de 4 jaar uit elkaar wordt getrokken. Zeker niet op jonge leeftijd.
Jongeren van 16 zijn om de dooie donder geen klein grut meer die qua sociale ontwikkeling beschermd opgevoed moeten worden. Hoe volwassener je jongvolwassenen behandelt, hoe verantwoordelijker ze zich gaan gedragen. Als je ze als een klein kind blijft behandelen, dan worden het gemakszuchtige luie donders waarin de zesjes-cultuur floreert. En diegenen die het niet aankunnen, laat die maar lekker een beroepsopleiding gaan doen. Een samenleving heeft niet alleen universitair geschoolden nodig, maar ook goede pragmatische vakmensen. En ja, mensen zijn gemiddeld pas met hun 25e ècht volwassen (want: ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel), en dat komt door levenservaring. Maar hoe eerder je uit de schoolbanken de maatschappij instapt, hoe eerder je ook èchte levenservaring opdoet.TBR schreef:jongeren van 16 jaar kunnen misschien puur op IQ wel een universitaire opleiding aan, maar zijn daar sociaal en emotioneel nog niet klaar voor. Aan een universiteit wordt heel anders lesgegeven dan aan een middelbare school.
Een HTS-ingenieur heeft in Nederland de titel "ing.", een TU-ingenieur de titel "ir.".MandelSoft schreef:(nog een correctie: in het Nederlands, de afkorting voor ingenieur in het Nederlands is "ir.")
Maar in een land leven natuurlijk niet alleen maar mensen zoals jij...NovaHollandia schreef:
Ik heb zelf vooral veel traagheid meegemaakt, en ik zie hetzelfde nu opnieuw bij het opgroeien van mijn eigen kinderen (waarvan de jongste inmiddels 10 jaar is).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast