[RNH] Staatkundig

Republiek Nova Hollandia
NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

[RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » za 05 mar 2011, 20:00

Afbeelding

In deze draad alle aspecten die betrekking hebben op het Staatsrecht en de staatrechtelijke indeling van Nova Hollandia.

Binnenkort zal ik hier ook de Grondwet van 1982 publiceren.

Ook de staatkundige kaarten worden hier geplaatst.
Afbeelding

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » za 05 mar 2011, 22:31

Landelijk

President
Staatshoofd is de president. Hij vertegenwoordigt het land in het buitenland, en dient binnenlands alle wetten te bekrachtigen.
Bij elk verplicht referendum (minimaal 4x/jaar) wordt aan de stemgerechtigde burgers de vraag gesteld of een nieuw staatshoofd noodzakelijk is. Zo ja, dan moeten binnen 2 jaar nieuwe verkiezingen worden gehouden. Het kabinet kan besluiten om per direct aan de kiesgerechtigden de opvolgingskwestie te stellen. Wordt dat positief door de stemgerechtigden bevestigd, dan dienen binnen 3 maanden nieuwe verkiezingen te worden gehouden.

Regering
Regeringsleider is de premier. De ministersploeg met kandidaat-premier wordt direct door de stemgerechtigden gekozen. Meestal heeft de burger keuze uit 5 tot 8 kandidaat-ministersploegen. Stemgerechtigden moeten dan een volgorde van keuze invullen. Na de stemming wordt bepaald welke kandidaat-ministersploeg de minste primaire stemmen heeft gekregen, deze valt af en van die burgers worden de secundaire stemmen toegedeeld. Vervolgens wordt opnieuw geteld en valt opnieuw de ploeg met de minste stemmen af. Dit itereert totdat één van de twee resterende kandidaat-ministersploegen de voorkeursmeerderheid heeft. Zij mogen vervolgens 5 jaar het land regeren. De regering kan worden afgezet door de bevolking in de verplichte referenda, die minimaal 4x/jaar worden gehouden. In dat geval moeten binnen 6 maanden nieuwe verkiezingen worden gehouden.

Ministers
De ministers zijn direct verkozen. Zij staan aan het hoofd van een Ministerie, en worden voor de uitvoering van hun taak bijgestaan door de ambtenaren van dat ministerie. Wanneer een minister beleid voert dat niet geaccepteerd wordt door de bevolking kan de minister via referendum een "rode kaart" krijgen. De regering krijgt dan de kans om het gewraakte beleid recht te zetten, of de minister te vervangen. Krijgt een Minister 2x een "rode kaart", dan moet hij opstappen en moet de regering het met 1 man minder doen. Krijgt een Regering 3 "rode kaarten" op het beleid van een ministerie, dan moet de regering opstappen. Dit om te voorkomen dat ministers worden geofferd om impopulair beleid door te zetten, aldus het Volksrationalisme.

Stabiliteit Volksrationeel staatsbestel
Over het algemeen blijkt de staatsvorm zeer stabiel. Af en toe krijgt een minister een rode kaart, wat vrijwel direct leidt tot aanpassingen in regeringsbeleid. In het bestaan van de republiek zijn slechts 2 ministers individueel tot aftreden gedwongen middels een tweede rode kaart. Daarbij ging het over voorstellen m.b.t. het afschaffen van de dienstplicht in 1956 en m.b.t. het verlagen van de maximumsnelheden op diverse wegtypen in 1991.
Het wegsturen van een regering gebeurt regelmatiger, inmiddels zijn 7 kabinetten weggestuurd voordat zij hun normale zittingsduur van 5 jaar hadden uitgediend. 20 kabinetten hebben de volle 5 jaar gediend. Door gebrek aan politiek gekonkel en het duidelijke commitment van kandidaat-bestuurders voor de verkiezingen, zijn de kabinetten sterke zakelijke samenwerkingsverbanden gebleken.

Gouwen
In de tijd van de Noormannen hadden de Gouwen een zogenaamde Oppergouw of Hoofdman, die alleen aan de verzameling der Oppergouwen verantwoording verschuldigd was. Binnen het Gouw was hij alleenheerser èn hoofdrechter. Deze structuur werd ondergeschikt aan de Compagnie, en gold bovendien niet voor inwijkelingen die geen afstammeling waren van de Noormannen. Met de nieuwe Nederlandse staatsstructuur van 1865 werden de Gouwen voortaan "Provincies" genoemd, en alle burgers in de provincies werden voor de wet gelijk. In de kolonie bleef iedereen echter over de Gouwen spreken, de naam "Provincie" burgerde niet in. Waarschijnlijk ook omdat de Gouwen zoveel groter waren dan de Nederlandse provincie's. Bij de onafhankelijkheid in 1890 werd de oude naam "Gouw" opnieuw geïntroduceerd. Wel bleef de op Nederlandse leest geschoeide bestuursstructuur intact tot de invoering van het Rationalisme. De benaming "Gouverneur", die in de tijd van de Compagnie gebruikelijk was voor de landsbestuurder, werd in 1865 gebruikt als nieuwe benaming voor de bestuurlijk voorzitter van de provincie, en in 1890 bleef dat ook zo in de Gouwen. Wel werd in 1865 de trias politica doorgevoerd, met als gevolg dat de rechterlijke taken van de Gouwen definitief kwam te vervallen.
In de tijd van het Nationaal-Rationalisme werd de term "Gouverneur" in 1934 gewijzigd in "Gouwleider", maar dat werd in 1939 weer teruggedraaid.

In 1865 werden de leden van de Provincieraad direct door de Koning benoemd. Sinds 1890 worden de leden van de Gouw-bestuursraad direct door de bevolking gekozen. De Gouw-bestuurders worden als enigen binnen het Rationalisme niet als team, maar als individuen gekozen. Dat heeft te maken met de functie van het Gouw binnen het staatsbestel, die als doel heeft samenwerking van derden te versterken. Daarbij is de geloofwaardigheid groter als de leden van de Gouw-bestuursraad niet aan elkaar gelieerd zijn. De Gouw-bestuursraad richt zich vooral op de samenwerking binnen het Gouw, en op het verkrijgen van vooruitgang van de bevolking van het Gouw. Later kwamen daar ook taken bij op het gebied van Cultuur, Ruimtelijke Ordening en Verkeerswegen.

Het Stichtsegouw is pas in 1905 ingesteld. Daarvoor was het grondgebied van het Stichtsegouw onderdeel van het Arensgouw en het Noorderkustengouw.

Gemeenten
De gemeentelijke structuur is gebaseerd op de directe verkiezing van het college van Schout en Schepenen (= Burgemeester en Wethouders). De procedures zijn redelijk analoog aan die van de Republieksregering. In gemeenten komt het vaker voor dat schepenen worden weggestuurd, of dat het complete college moet aftreden. Desondanks kennen de meeste gemeenten een uiterst stabiel bestuur.
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op di 15 mar 2011, 08:48, 2 keer totaal gewijzigd.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » za 05 mar 2011, 23:28

Ministeries:

Ministerie van Rationaliteit en Rechtvaardigheid
2 ministers:
- premier
- Justitie

Ministerie van Financiën en Economische Stimulering
gaat o.a. over belastingen, sociale uitkeringen en investeringsfondsen

Ministerie van Veiligheid
hieronder ressorteren de Nationale Strijdkrachten en de Politie

Ministerie van Binnenlandse Bestuur

Ministerie van Buitenlandse Zaken en Internationale Handel

Ministerie van Openbare Werken en Mobiliteit
(Energie, Infrastructuur, Ruimte, Verkeer, Telecommunicatie en Waterhuishouding)

Ministerie van Wetenschap, Onderwijs en Nationale cultuur

Ministerie van Landontginning, Visserij en Milieubeheer

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » zo 13 mar 2011, 22:22

De inwoneraantallen van de Gouwen, de grootste steden en de overige plaatsen.
(Als de tabellen in de breedte niet helemaal op je scherm passen, dan kun je met een (paar) keer CTRL en - de tabellen wel zichtbaar maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even ter referentie:
Parijs heeft 13 miljoen inwoners, waravan 2,2 miljoen in de gemeente Parijs.
Berlijn heeft 4,4 miljoen inwoners, waarvan 3,4 miljoen in de gemeente Berlijn.
Londen heeft 7,5 miljoen inwoners, waarvan 2,8 miljoen in Inner-London.
Frankfurt/Rhein-Main heeft 5,3 miljoen inwoners, waarvan 670.000 binnen de gemeente Frankfurt/M.
De Metropoolregio Amsterdam heeft 2,3 miljoen inwoners, waarvan 780.000 in de gemeente Amsterdam.
Een stad als München heeft 2 miljoen inwoners, waarvan 1,3 miljoen inwoners in de gemeente.

Kortom: grote verschillen. Bedenk dat in RNH agglomeraties samen één gemeente vormen.
Think big ;)
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op ma 14 mar 2011, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 mar 2011, 22:38

NovaHollandia schreef:De Metropoolregio Amsterdam heeft 2,3 miljoen inwoners, waarvan 780.000 in de gemeente Amsterdam.
Dit is de grootste onzin ooit, de hele provincie Noord-Holland telt 2,6 miljoen inwoners... :roll:

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door Marcel » zo 13 mar 2011, 22:53

^^ Wikipedia:
De Metropoolregio Amsterdam, waartoe onder andere Almere, Het Gooi, Haarlem, Zaanstad en Purmerend worden gerekend, heeft ongeveer 2,3 miljoen inwoners.
Link naar een PDF

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » zo 13 mar 2011, 22:58

Laten we nu niet gaan discussiëren hoeveel inwoners de metropoolregio Amsterdam heeft; het ging mij erom duidelijk te maken dat de verhouding tussen de totale regio/agglomeratie en de daadwerkelijke stadsgemeente vaak groot zijn, en dat de aantallen van alleen "een stad" niet zaligmakend zijn. Juist omdat RNH voor een ander bestuurlijk model heeft gekozen waarbij zo'n complete agglomeratie onder één gemeentebestuur valt, leidt dat ook tot steden die meer inwoners hebben. Plus een dichtbevolkt kustgebied maakt het tot wat meer dan een Ierland-scenario, waar de meeste landen hier op het forum meer op lijken...

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door Marcel » zo 13 mar 2011, 23:02

Mocht het daadwerkelijk uit de hand lopen, zijn de moderatoren aanwezig. Ik zie vooralsnog geen discussie hieromtrent. Ik respecteer je land, en de opbouw daarvan, dus als iedereen dat doet, is er weer een 'probleem' opgelost ;)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door MandelSoft » zo 13 mar 2011, 23:47

Jeetje man, je hebt wel erg veel miljoenenagglomeraties (maar liefst 11). Ik betwijfel of de VS wel zoveel heeft. Naar mijn inziens is dit duidelijk oversized. Nieuw Schwoll heeft al meer inwoners dan geheel Imaginië en dat is al erg dichtbevolkt.

Ter vergelijking: Duitsland en Frankrijk hebben elk maar 3 of 4, Nederland, Groot-Brittanië en België hebben elk maar eentje. In de VS zit er toch wel meer dan 100 km tussen twee miljoenenagglomeraties, die zich grotendeels rond de kusten concentreren.

Een halvering van het aantal inwoners lijkt mij gewoon realistischer. Dan heb je ongeveer de bevolkingsdichtheid van Nederland (inclusief de minder dicht bevolkte gebieden) en ben je nog steeds de grootste qua bevolking. Nu heb je meer volk als de rest van Atlantis bij elkaar!
Laatst gewijzigd door MandelSoft op ma 14 mar 2011, 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door sirdanilot » ma 14 mar 2011, 00:40

Ik snap ook niet wat voor probleem je ervan maakt om wat minder inwoners te hebben in je land, NH. Het hoeft niet woeste leegte te zijn, maar iets realistischer kan toch wel. Dat je een bepaalde provincie zo dichtbevolkt hebt als het Ruhrgebied kan, maar niet een geheel land.

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door JeroenF1 » ma 14 mar 2011, 13:35

Snelwegfreak schreef:
NovaHollandia schreef:De Metropoolregio Amsterdam heeft 2,3 miljoen inwoners, waarvan 780.000 in de gemeente Amsterdam.
Dit is de grootste onzin ooit, de hele provincie Noord-Holland telt 2,6 miljoen inwoners... :roll:
Creativiteit met getallen. Met een beetje fantasie kun je Delft, Zoetermeer en Leiden ook tot de regio Den Haag rekenen, dan is dat ook opeens een metropool.
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 14 mar 2011, 22:57

Ik snap dit hele gedoe niet.

Ik heb de moeite genomen om met een driehoekenmeting op mijn kaart (ben je wel een avondje zoet mee...) en de schaal van Schellingen, waar mijn kaart op gebaseerd is, de oppervlaktes van alle 15 Gouwen te berekenen. Het resultaat zie je hieronder, met referenties aan de echte wereld:

Afbeelding

Ergo:
Er zijn twee Gouwen met een duidelijk hoge bevolkingsdichtheid. De bevolkingsdichtheid in het hoofdstedelijk Stichtsegouw is vrijwel gelijk aan Berlijn. Niet spectaculair dus. Twee kustregio's scoren qua bevolkingsdichtheid net iets meer dan Zuid-Holland, een provincie met nog altijd heel wat groen in het groene hart rondom Gouda. Het Noorderkustengouw komt overeen met Noord-Holland. De rest schommelt qua bevolkingsdichtheden tussen Overijssel en Utrecht.

Wat mij betreft is nu toch wel bewezen dat er geen noodzaak is om de bevolking van Nova Hollandia massaal suïcide te laten plegen. ;)
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op ma 14 mar 2011, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 23:11

Als ik kijk naar de cijfers, zijn er maar twee gouwen die onder de gemiddelde bevolkingsdichtheid van Nederland komt. Nederland geldt al als een van de dichtsbevolkte landen ter wereld. Ter vergelijking: Alleen de volgende vier landen zijn dichter bevolkt dan jouw land (volgens de Grote Bosatlas, editie 52):
  • Singapore: 6 959 inwoners per km2
  • Malta: 1 249
  • Bahrein: 922
  • Bangladesh: 912
Aangezien je geen stadsstaat of arm land hebt, lijkt het mij niet realistisch om zo'n hoge bevolkingsdichtheid te hebben. Een halvering van de bevolking (dan hou je alsnog 32 miljoen mensen over) is naar mijn inziens meer passend.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 14 mar 2011, 23:16

MandelSoft schreef:Nederland geldt al als een van de dichtsbevolkte landen ter wereld.
Met 87% van het grondgebied onbebouwd...

Nee, mijn land is grotendeels van dezelfde bevolkingsdichtheid als provincies als Overijssel tot Zuid-Holland. Dat zijn helemaal geen hoge dichtheden. Daarnaast zijn er 2 zeer verstedelijkte gebieden, waarvan de grootste niet veel anders is dan een EU-hoofdstad. Je moet dus niet alleen naar het gemiddelde per land kijken, maar naar de feitelijke regio's. En dan kun je maar één conclusie trekken: niet onrealistisch.

Nogmaals ter vergelijking het aantal inwoners in diverse regio's:
Mumbai: 27216/km²
Monaco: 16482/km²
City of New York: 10606/km²
Singapore: 6819/km²
Hongkong: 6420/km²
Berlin: 3850/km²
Roergebied: 1117/km²
Ile-de-France: 977/km²
Randstad: ~900/km²
Nova Hollandia: 772/km²
Nederland: 402/km²
Zweden: 20/km²
Finland: 16/km²
Alaska: 0,4/km²

Kijk eens naar een provincie als Utrecht, met een bevolkingsdichtheid van wel 881 inw/km2.
De Loosdrechtse plassen, Vinkeveense plassen, de Heuvelrug, de akkerbouwgebieden in het Eemland en tussen Mijdrecht en Lopik: genoeg lege ruimte.
Hetgeen bebouwd is, kent over het algemeen laagbouw. Een getal van 402 of 881 zegt dus helemaal niks over feitelijk volbouwen van gebieden. Dan ga je eerder naar Indiase toestanden, en daar is in RNH absoluut geen sprake van.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 23:26

^^ Je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt jouw land met steden en stedelijke gebieden. Die zijn sowieso stukken dichter dan de rest van het land.

Dan heb ik nog een punt. En dat is dat je niet zomaar een grote stad wordt. Kijk maar naar Nederland: Amsterdam is vroeger een grote handelshaven geweest en nu nog steeds een economisch centrum. Rotterdam is een grote wereldhaven, Den Haag vervult belangrijk politieke functies en Utrecht is het transportcentrum van Nederland. Ieder van deze steden hebben een factor in de ruimtelijke ordening die ze groot maakt.

Als je naar het buitenland kijkt zie je precies hetzelfde. Hamburg, Singapore, Tokyo, New York, Londen en Antwerpen hebben allemaal een belangrijke economische functie, vooral ook als haven. Londen, Parijs, Madrid, Washington DC, Brussel en Rome zijn allemaal machtscentra. Nogmaals, grote steden heb je niet zomaar.

Als je naar de andere geofictielanden kijkt, zie je vaak de grote steden bij economische centra, machtscentra en havens. Dat jij 11 miljoenensteden weet te hebben in één land (dat relatief nog niet eens zo groot is) blijft mij een raadsel.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 14 mar 2011, 23:30

Als ik 10 van die 11 steden elk had opgedeeld in 4 gemeenten, dan had je geen commentaar gehad ?
Zoals ik al eens eerder geroepen heb: het staatkundig model van RNH is anders waardoor dergelijke verstedelijkte gebieden één gemeente vormen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door Kaaiman » ma 14 mar 2011, 23:43

Hoe lang gaat dit pingpongspelletje nog door tussen jullie twee?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 14 mar 2011, 23:48

Ik heb juist een hele avond geïnvesteerd om aan te kunnen geven dat het helemaal niet zo dramatisch dichtbevolkt is, en dat een inwonertal van 64 miljoen dan heel goed mogelijk is. Ik ben niet van plan om er nog veel discussie verder aan te gaan wijden, tenzij ik op dat inwoneraantal aangesproken blijf worden...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door Kaaiman » ma 14 mar 2011, 23:50

^^ Jup, wat mij betreft is dat voldoende 'bewijs' en stel ik voor de discussie althans op dit forum te beëindigen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door MandelSoft » ma 14 mar 2011, 23:53

Ik zie dat we elkander niet kunnen overtuigen. Het lijkt mij wijs om er ook vanaf mijn zijde een punt achter te zetten. Hoewel ik er nog steeds niet mee eens ben, zal ik maar over dit onderwerp maar achter mij laten...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » di 15 mar 2011, 00:01

*** rijkt vredespijp aan aan Mandelsoft *** ;)

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 21 mar 2011, 17:24

Officiële feestdagen in Nova Hollandia:

31 december / 1 januari - Nieuwjaar (in de avond de traditionele Yuleboom-verbrandingen, om middernacht in veel steden een centraal vuurwerk [privé vuurwerk afsteken is verboden]; nieuwjaarsdag voor iedereen verlof)
23 maart - Lentefeest (lente-equinox)
30 april: Meiboomdag
21 juni - Midzomernacht (avondfeest; de dag daarop is een verlofdag)
24 september - Oogstfeest (herfst-equinox)
24 november - Onafhankelijkheidsdag
21-25 december - Midwinterlichtfestival
25 december - Yule/Joelfeest (avondfeest, de dag erop is een verlofdag). Kinderen hebben pakjesavond onder de Yule-boom.
De datum van Yule is overigens aangepast aan de viering van Kerstmis elders in de wereld.

De financiële wereld van Nova Hollandia kent bovendien "Bankdagen" waarop het handelsverkeer is gestaakt in verband met buitenlandse bank-holidays. Bankdagen zijn vaak ook op scholen vrije dagen voor de leerlingen, omdat ze door de leerkrachten worden gebruikt als studiedagen.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 07 okt 2013, 15:37

Uitslag van de verkiezingen van 6 oktober 2013:

Traditioneel kent NovaHollandia een kiesstelsel met twee kamers:

De Statenkamer. Het parlement waarvan door directe verkiezingen de zetelverdeling wordt samengesteld op basis van het gelijkwaardig stemrecht van elke burger. Dit parlement heeft slechts een adviserende functie aan het kabinet, maar heeft wel het recht om wetten op te stellen en in te dienen, die het kabinet dan MOET behandelen.

De Gouwenkamer. In deze kamer worden volksvertegenwoordigers gekozen op basis van het Gouw waarvoor ze opkomen. Ook deze volsvertegenwoordigers worden direct door de burgers gekozen. De kieslijst wordt bepaald door het betreffende Gouw. De Gouwenkamer geeft het kabinet een regionaal advies op de door de Statenkamer ingediende stukken, en mag 3x per jaar een vetorecht uitspreken op een voorstel tot wet of regelgeving dat door de Statenkamer wordt ingediend bij het kabinet.

Elke 4 jaar kiezen de burgers een nieuwe Statenkamer, en precies halverwege deze termijn wordt elke vier jaar een nieuwe Gouwenkamer gekozen.

In de Gouwenkamer is partijpolitiek niet toegestaan. De leden ervan zijn geen verantwoording verschuldigd aan een politieke organisatie, maar wel aan de bevolking van het betreffende Gouw. Elk Gouw heeft evenveel zetels in de Gouwenkamer, namelijk 3.

In de Statenkamer hebben van oudsher partijen gezeten van diverse pluimage.
In vroegere jaren leek de Statenkamer qua politieke partijen nog een beetje op die van Holland, en later Nederland.
Met de rationalisatie kelderde het aantal leden van confessionele partijen aanzienlijk, en steeg dat van niet-confessionele partijen.

Na de verkiezingen van 6 oktober 2013 kent de Statenkamer de volgende partijen en verdeling:
Rationeel Pragmatische Partij (RPP): 46,3 % - 50 zetels (2009: 43,2%)
Nachtwakerspartij (NWP): 21,7 % - zetels - 23 zetels (2009: 27,2%)
Liberaal-Rationele Partij (LRP): 14,8% - zetels - 16 zetels (2009: 9,8%)
Sociaal-Rationele Partij (SRP): 11,2% - zetels - 11 zetels (2009: 6,4%)

De volgende partijen hebben op 6 oktober de kiesdrempel van 5 % niet gehaald:
Nationalistische Hollandsche Bond (NHB): 3,6 % (2009: 3,4%)
Verenigde Religieuze Partij (VRP): 2,1% (2009: 5,1%)
Partij voor Dierenwelzijn (PD): 1,3% (2009: 4,9%)

De RPP heeft hierdoor net niet de absolute meerderheid behaald in de Statenkamer.
Of de stabiele coalitie met de NWP wordt voortgezet, hangt af van de vraag of zij het verlies niet zien als een afstraffing voor het gevoerde beleid.
Veel stemmers op de PD hebben hun stem als weggegooid ervaren, en zijn weer teruggekeerd naar de SRP.
Bijzonder is dat de VRP, als enig overgebleven confessionele fusiepartij, in 2013 niet meer terugkeert in de Statenkamer.

De NWP is een libertarische partij die staat voor zo weinig mogelijk overheid. "Overheid" is in deze contreien een besmet woord, evenals "belastingen". "Ieder voor zich, en niemand voor ons allen" is het credo.
De LRP probeert het Rationele gedachtengoed te vermengen met het liberale gedachtengoed. De LRP wil een sterke maatschappij, waarbij de overheid erop toeziet dat mensen zoveel mogelijk vrijheden hebben.
De RPP is een pragmatische middenpartij die staat voor een zodanige uitvoering van de Rationele gedachte, dat dit zo veel mogelijk burgers ten goede komt in hun welbevinden.
De SRP probeert het Rationele gedachtengoed te vermengen met het sociaaldemocratische gedachtengoed. De SRP is er vooral op gebrand dat de overheid ervoor zorgt dat niemand tussen wal en schip raakt.
De NHB is een populistisch-nationalistische partij met een merkwaardige partijstructuur: de partij bestaat eigenlijk maar uit één man die aan alle touwtjes trekt. De NHB heeft tot nu toe nooit echt potjes kunnen breken bij de kiezer, omdat het rationalisme goed werkt. De NHB ziet met weemoed terug op de tijd van het Nationaal-Rationalisme.
De PD is een partij die vooral een beter dierenwelzijn probeert te bewerkstelligen. Verder stelt het partijprogramma niet veel voor.
De VRP is een partij die voortkomt uit verschillende partijen, te weten de Katholieke Volkspartij, de Protestantse Hervormingspartij, de Gereformeerde Burgerpartij, de Vrijzinnig Gereformeerde Partij, de Staatkundig Gereformeerde Bond, en de Anti-Revolutionaire Federatie. De invloed van de kerk is in NovaHollandia al decennia lang tanende, en dat heeft ook zijn reflectie op de politiek.

Tenslotte is er een nieuw aspect geïntroduceerd in de politiek: de Burgerkamer. Burgers met een internetaansluiting kunnen voortaan meestemmen bij het vaststellen van de begroting. Bovendien kan de Burgerkamer wetten en regelgeving naar de prullebak verwijzen indien tenminste de helft van de stemgerechtigden een voorstel afwijst. Deze nieuwtjes zulleen hopelijk het Rationalisme nieuw elan geven. Het komende kabinet zal er mee moeten leren werken. Als de proef met de Burgerkamer slaagt, is de kans groot dat de Statenkamer in de toekomst wellicht komt te vervallen.
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op ma 07 okt 2013, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door TzM23 » ma 07 okt 2013, 15:44

Hé, weer activiteit.

Is dit dé Nova Hollandia, of is dit MandelSoft of sirdanilot?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Staatkundig

Bericht door NovaHollandia » ma 07 okt 2013, 15:46

Dit is dé NovaHollandia.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast