[RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Republiek Nova Hollandia
NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

[RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » za 05 mar 2011, 20:06

In deze draad komt alles te staan wat betrekking heeft op het (internationale) transport de infrastructuur van Nova Hollandia.

Autosnelwegennet 2011
Afbeelding

Het autosnelwegennet is als plan vastgesteld in 1935. In 1939 kwam de eerste autosnelweg gereed. Daarna is het snelwegennet in de loop der jaren fors uitgebreid, en het huidige wegennetwerk is goed uitgebouwd. Het geplande netwerk van autosnelwegen is sinds 1993 helemaal gereed. Investeringen in het wegennet betreffen vooral de regionale expreswegen, verbredingen van de autosnelwegen, stedelijke wegennetten en dorpsomleggingen, plus verbeteringen voor de verkeersveiligheid. Files komen in Nova Hollandia vrijwel niet voor, dankzij het feit dat in stedelijke gebieden naast de autosnelwegen ook veel regionale expreswegen voorkomen.

De administratieve wegnummers hebben geen prefix, en op de bewegwijzering wordt ook geen prefix gebruikt.
De nummers 1-99 zijn beschikbaar voor het autosnelwegennet,
de nummers 100-999 voor belangrijkere regionale wegen,
en de nummers 1000-9999 voor de rest van het wegennet.

Elk wegvak dat in uitvoering kwam van een andere snelweg, kreeg bij openstelling een opvolgend nummer. Heel rationeel. De meeste aanleg begon in het dichtbevolkte en relatief platte zuidwesten, vandaar dat daar de meeste lage nummers voorkomen.

Spoorwegnet 2011
Afbeelding

Alle spoorlijnen in het land zijn geëlektrificeerd met 15 kV~ 16,67 Hz wisselstroom.
Het spoorwegnet is nog maar een schaduw van wat het vroeger ooit was. Rond 1920 was het spoorwegnet op zijn grootst, maar daarna begonnen de verliezen zich aan te kondigen. Eerst bij de nevenlijnen, maar later ook bij de hoofdlijnen. In de jaren '40 en '50 elektrificeerden de private spoorwegmaatschappijen de nodige spoorlijnen, maar het mocht niet baten. Tussen 1961 en 1968 gingen stuk voor stuk spoorwegmaatschappijen failliet, en de laatst overgebleven spoorwegmaatschappij waar alle failliete bedrijven in waren opgegaan, gaf in 1970 aan zonder staatssteun niet te kunnen overleven.
Het kabinet heeft vervolgens de bevolking voorgelegd om op de geëlektrificeerde hoofdlijnen na, alle lijnen te sluiten, en op het overgebleven rompnet diensten met belastinggeld te subsidiëren. Bovendien zou een aantal lijnen voor het vervoer van aardolie uit het Merengouw, en van uranium, kolen en erts uit het Bergengouw, Drakenheuvelgouw en Gravenheuvelgouw naar de havens van Swollhaven en Waterhaven, en naar de petrochemische industrie in het Stichtsegouw, in dienst blijven en zelfs geëlektrificeerd worden, om dit zware bulkvervoer niet over de snelwegen plaats te laten vinden. De rivieren van Nova Hollandia zijn immers niet goed met grote schepen bevaarbaar. Dit rompnet van spoorlijnen wordt voor het personenverkeer met aanbestedingen verpacht aan exploitatiemaatschappijen. Eén exploitatiemaatschappij is in staatshanden, en rijdt op trajecten waar andere exploitatiebedrijven geen brood in zien. Het goederenvervoer kent aparte private exploitanten.

Er zijn geen plannen om het spoorwegnet uit te breiden.
Hogesnelheidslijnen zijn geen issue, omdat een tweetal regeringsvoorstellen hieromtrent bij referendum door de bevolking met grote meerderheid zijn afgewezen.

Totaalnetwerk 2011
Afbeelding
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op zo 13 mar 2011, 10:45, 5 keer totaal gewijzigd.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » za 05 mar 2011, 20:08

Wat ik hier in elk geval nog wil behandelen:

- havens en personenveerverbindingen
- havens en im- en export van goederen
- luchthavens en vliegverdragen
- visumplicht en het "kleine grensverkeer"

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » za 05 mar 2011, 21:23

Qua kentekens kent Nova Hollandia globaal de volgende indeling:

- zwartblauwe plaat met witte rand
- 8 witte karakters in het nieuwe Duitse kentekenlettertype (sinds 2008)
- stadscode, letters en cijfers, met het landswapen geplaatst tussen stadsletter en rest kenteken. (Het landswapen is de rode leeuw op het gele schild; dit is het wapen van de Graven van Holland)

Qua combinaties komen voor:

Particuliere auto- en motorbezitters:
G-AAA-0001 - Zeer grote stad
ST-AAA-001 - Stad
GEM-AA-001 - Gemeente niet zijnde een stad

Verder de volgende specials:
TX-AAA-001 Taxi's
R-DT-00001 Rijksautomobielen, DT staat voor de code van het dienstonderdeel. Voor de premier is dit bijvoorbeeld R-KB-00001.
A-X-000001 t/m A-XXXXXX-1 voor gepersonaliseerde kentekens (à NH$ 5.000,-)
B-NM-00001 Bedrijfskentekens. NM is de afgekorte naam van het bedrijf
NS-AAA-001 Nationale Strijdkrachten
GH-V-00001 Verzekeringskentekens voor garagehouders
GH-X-00001 Import/export kentekens

Afbeelding
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op zo 13 mar 2011, 22:50, 3 keer totaal gewijzigd.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 06 mar 2011, 00:18

Tussen Overzeeland en het vaste land van Nova Hollandia bestaan twee veerverbindingen:

* Engelfriedsborgh - Sierenburg, als onderdeel van de nationale weg 4
* Nieuw Kales - Witberghen, met name ten gerieve van treinreizigers op de route Kaaphaven - Nieuw Swoll. (Deze staat op de nominatie om te worden vervangen door een snelbus.)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door sirdanilot » zo 06 mar 2011, 00:24

Noot: deze post uit de algemene draad even hier geplakt. Niet om opdringerig te doen hoor. Doe ermee wat je wilt ;)

Aangezien ik zelf al bezig ben met een bewegwijzeringssysteem, vond ik het een kleine moeite om eventjes de tekst aan te passen en toe te passen op jouw land. Als je ooit eens wil knoeien met Inkscape om een bewegwijzeringssysteem te maken, heb je alvast wat inspiratie.

Dit zijn borden in een zeer zakelijke, zelfs saaie stijl. Het past denk ik erg goed bij de rationalistische ideologie van je land ;)


EDIT: uitlijning gefikst
Spoiler: weergeven
Afbeelding

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 06 mar 2011, 00:28

In deze draad bij voorkeur nu nog geen bewegwijzering. Dat is voor mij namelijk van later zorg.
ik heb daarom ook een antwoord gedicht in de algemene draad.
Overigens wel bedankt voor het meedenken ;)

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 06 mar 2011, 15:02

Wegtypen in Nova Hollandia

Autosnelweg
- gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen, minimaal 2x2 rijstroken, zware alignementseisen
- ontwerpsnelheid 140 km/h
- adviessnelheid 130 km/h, geen maximumsnelheid

Expresweg
- gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen, minimaal 2x2 rijstroken, gemiddelde alignementseisen
- ontwerpsnelheid 120 km/h
- maximumsnelheid 130 km/h

Overige wegen buiten de bebouwde kom
- gemiddelde alignementseisen voor nieuwbouw en reconstructies
- ontwerpsnelheid 120 km/h (i.v.m. mogelijke uitbouw tot Expresweg)
- maximumsnelheid 100 km/h

Wegen binnen de bebouwde kom
- verkeersaders 70 km/h maximum snelheid
- woonerven 30 km/h maximum snelheid
- overige wegen en straten 50 km/h maximumsnelheid

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door Snelwegfreak » zo 06 mar 2011, 15:23

Ontwerpsnelheid ASW is 140 km/h en er is geen maximumsnelheid maar een adviessnelheid van 130? Lijkt me niet erg slim. Dan gaan de meesten toch rond de 160 rijden en dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. De Duitse Autobahnen worden volgens mij ontworpen op 160 of 180, en zo hoort het ook ;)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door sirdanilot » zo 06 mar 2011, 15:41

Waarom is de maximumsnelheid hoger dan de ontwerpsnelheid...? Dat lijkt mij nogal onveilig.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 06 mar 2011, 17:27

Snelwegfreak schreef:Ontwerpsnelheid ASW is 140 km/h en er is geen maximumsnelheid maar een adviessnelheid van 130? Lijkt me niet erg slim. Dan gaan de meesten toch rond de 160 rijden en dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. De Duitse Autobahnen worden volgens mij ontworpen op 160 of 180, en zo hoort het ook ;)
Bij mijn weten is de ontwerpsnelheid van Duitse Autobahnen volgens de boekjes 130 km/h.

Gebruikersavatar
JeroenF1
Berichten: 167
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 12:08
Locatie: Bakenberg ;)
Contacteer:

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door JeroenF1 » zo 06 mar 2011, 17:31

De ontwerpsnelheid ligt in (vrijwel) alle landen een stuk hoger dan de maximumsnelheid, omdat anders de kans op fatale ongelukken bij hardrijders veel te hoog is. Boeten voor te hard rijden is logisch, maar niet op die manier. ;)
[LST] Republik Lichtenberg / Repubblica di Laosta.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 06 mar 2011, 21:24

De Verkeerscode van Nova Hollandia.

Deze regelgeving is oorspronkelijk samen met Nederland ontwikkeld, en in Nederland ingevoerd als RVV1990.
In de loop der jaren zijn de beide regelingen door wijzigingen echter steeds meer van elkaar gaan afwijken.
VERKEERSCODE

BESLUIT van 1 augustus 1990, houdende vaststelling van een nieuwe Verkeerscode

De President van de Republiek Nova Hollandia, Hans-Peter van Stoetenborgh, heeft

- op de voordracht van de Minister van Openbare Werken en Mobiliteit van 3 december 1989, nr. SK 542918, Hoofddirectie van de Dienst Verkeerswegen, Hoofdafdeling Juridische Aangelegenheden
- gelet op het op 8 november 1968 te Wenen tot stand gekomen Verdrag inzake het wegverkeer (Trb. 1974, 35), het op 8 november 1968 te Wenen tot stand gekomen Verdrag inzake verkeerstekens (Trb. 1974, 36), de op 1 mei 1971 te Genève tot stand gekomen Europese Overeenkomst tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer dat op 8 november 1968 te Wenen voor ondertekening werd opengesteld (Trb. 1974, 37), de op 1 mei 1971 te Genève tot stand gekomen Europese Overeenkomst tot aanvulling van het Verdrag inzake verkeerstekens dat op 8 november 1968 te Wenen voor ondertekening werd opengesteld (Trb. 1974, 38) en het op 1 maart 1973 te Genève tot stand gekomen Protocol inzake tekens op het wegdek, aanvulling op de Europese Overeenkomst tot aanvulling van het Verdrag inzake verkeerstekens dat op 8 november 1968 te Wenen voor ondertekening werd opengesteld (Trb. 1975, 114);
- de bevolking gehoord hebbende per referendum OWM-90011

besloten tot wet te verklaren:

Hoofdstuk I. Begripsbepalingen

Artikel 1
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;
a1. voorrangsvoertuig: motorvoertuig, ingericht en bestemd om te worden gebruikt voor hulpdiensten als bedoeld in de Wet Ambulante Hulpverlening;
b. autobus: motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;
c. autosnelweg: weg, aangeduid door bord G1 van bijlage I; langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen en tankstations maken geen deel van de autosnelweg uit;
d. expresweg: weg, aangeduid door bord G3 van bijlage I; langs expreswegen gelegen parkeerplaatsen en tankstations maken geen deel van de autoweg uit;
da. bedrijfsauto: bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen;
db. bestelauto: motorvoertuig, bestemd voor het vervoer van goederen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg;
e. bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;
f. bestuurder van een motorvoertuig:
1. hij die het motorvoertuig bestuurt of
2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
h. bevoegd gezag: gezag als bedoeld in artikel 18, eerste lid, van de wet;
l. dag: de periode tussen zonsopgang en zonsondergang;
m. doorgaande rijbaan: rijbaan zonder de invoeg- en uitrijstroken;
n. fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
o. geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;
p. haaietanden: voorrangsdriehoeken op het wegdek;
r. gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
s. invoegstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan oprijden;
s1. uitvoegstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan gaan verlaten;
s2. weefstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan oprijden of verlaten alsmede voor bestuurders die in relatie tussen twee aansluitingen geen gebruik maken van de hoofdrijbaan;
t. kruispunt: gelijkvloerse kruisingsplaats of splitsing van wegen met mogelijkheid tot uitwisseling van verkeer;
t1. kruising: gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruisingsplaats zonder mogelijkheid tot uitwisseling van verkeer;
x. militaire kolonne: een aantal zich achter elkaar bevindende militaire dan wel bij een onderdeel van de rampenbestrijdingsorganisatie in gebruik zijnde motorvoertuigen, onder één commandant, die de door de Minister voor de Nationale Strijdkrachten vastgestelde herkenningstekens voeren;
y. motorfiets: motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan- of aanhangwagen;
z. motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;
aa. nacht: de periode tussen 0.00 uur en 6.00 uur, echter uiterlijk tot zondsopgang;
aab. overweg: kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;
ab. parkeerhaven of parkeerstrook: langs de rijbaan gelegen verharding die is bestemd voor stilstaande of geparkeerde voertuigen;
ac. parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
aca. personenauto: motorvoertuig geschikt voor het vervoer van uitsluitend personen en hun handbagage;
acb. puntstuk: meerhoekig vlak op het wegdek, opgenomen bij splitsingen of samenvoegingen van wegen, rijstroken of rijbanen;
ad. rijbaan: een verhardingsbreedte welke voor verkeersdoeleinden is aangewezen;
ae. rijstrook: gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van een zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
af. rolschaatser: een persoon die zich voortbeweegt met niet-gemotoriseerde hulpmiddelen aan de voeten;
ai. verdrijvingsvlak: gedeelte van de rijbaan waarop schuine strepen zijn aangebracht;
aj. verkeer: alle weggebruikers;
ak. vluchthaven of vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen;
al. voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen en wagens;
am. voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
ao. vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg;
ap. weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
aq. wet: Wegenwet 1938

Artikel 2
1.De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn mede van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.
2.De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, met uitzondering van rolschaatsen.
3.De regels van dit besluit betreffende wagens zijn mede van toepassing op door voetgangers gevormde kolonnes, optochten en uitvaartstoeten voor zover deze de rijbaan volgen.

Artikel 2b
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn mede van toepassing op rolschaatsers.

Hoofdstuk II. Verkeersregels

§ 1. Plaats op de weg

Artikel 3
1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Naast elkaar rijden is alleen toegestaan wanneer een rijbaan in meerdere rijstroken is onderverdeeld.
3.Slechts één voertuig mag zich in de breedte op een rijstrook bevinden.
 
Artikel 4
1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3.Zij gebruiken de in looprichting linkerberm of de uiterste linkerzijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Artikel 5
1. Fietsers en rolschaatsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.
4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Artikel 6
1.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Artikel 7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Artikel 8
1.Ruiters mogen zonder ruiterverkeersvergunning alleen een ruiterpad gebruiken, en in dwarsrichting wegen voor algemeen verkeer oversteken.
2.Ruiters met ruiterverkeersvergunning gebruiken indien een ruiterpad ontbreekt primair de berm of het fietspad.

Artikel 9
Voetgangers mogen alleen in langsrichting van de rijbaan gebruiken, indien zij in het bezit van een kolonnevergunning een kolonne, een optocht of een uitvaartstoet vormen.

Artikel 10
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
 
§ 2. Inhalen

Artikel 11
1.Inhalen geschiedt links.
2.Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3.Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders op eigen risico rechts inhalen.
4.Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden op eigen risico rechts inhalen.


§ 3. Files

Artikel 13
1.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
3.Alleen voor het laten passeren van voorrangsvoertuigen is het toegestaan dat meerdere voertuigen zich binnen de breedte van één rijstrook bevinden.

§ 4. Oprijden van kruispunten

Artikel 14
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.

§ 5. Verlenen van voorrang

Artikel 15
1.Niet-bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders.
2.Bestuurders van niet-motorvoertuigen verlenen voorrang aan bestuurders van motorvoertuigen.
3.Bestuurders op een onverharde weg of vanuit een uitrit verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
4.Op driearmige kruispunten verlenen bestuurders uit een zijweg voorrang aan bestuurders op de rechtdoorgaande weg.
5.Op andere kruispunten geven bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

§ 5a. Gedrag bij overwegen

Artikel 15a
1.Weggebruikers mogen een overweg opgaan, indien zij direct kunnen doorgaan en de overweg geheel kunnen vrijmaken.
2.Bij overwegen laten weggebruikers een spoorvoertuig voorgaan en laten daarbij de overweg geheel vrij.

§ 6. Doorsnijden militaire kolonnes en uitvaartstoeten van motorvoertuigen

Artikel 16
Weggebruikers mogen militaire kolonnes niet doorsnijden.

§ 7. Afslaan

Artikel 17
1.Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Artikel 18
1.Bestuurders die afslaan, moeten bestuurders die hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

§ 8. Maximumsnelheid


Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 50 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen op het voetpad 5 km/h

Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen:
1. op autosnelwegen geldt geen maximumsnelheid, doch een een adviessnelheid van 130 km per uur
2. op expreswegen 130 km per uur
3. op andere wegen 100 km per uur;
b. voor (brom)fietsen en gehandicaptenvoertuigen:
1. op de rijbaan, indien gemotoriseerd, 50 km per uur;
2. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het voetpad 5 km per uur.

Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto’s en motorvoertuigen met een toegestane maximummassa van 3500 kg of meer: 80 km per uur;
b. voor autobussen, kampeerwagens en motorvoertuigen met een aanhanger met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg: 100 km per uur;
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers, al dan niet met aanhangwagen, 50 km per uur;
d. voor bromfietsen 50 km per uur;

§ 9. Stilstaan

Artikel 23
De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a. op een kruispunt of een overweg;
b. in een tunnel;
c. langs een gele doorgetrokken streep.

§ 10. Parkeren

Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. op een kruispunt, en op minder dan vijf meter afstand van een kruispunt;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg of van een onverlichte weg;
d. op een parkeergelegenheid:
1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

2. Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.
3. De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren.
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Artikel 25
1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig is voorzien van een duidelijk door de voorruit zichtbare parkeerschijf.
3. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur.
4. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede en derde lid slechts gedurende die dagen of uren.

Artikel 26
1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt, dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur van die instelling is verstrekt; of
c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
2. Indien op een onderbord een maximale parkeerduur is vermeld, is artikel 25, tweede lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de parkeerplaats niet hoeft te zijn voorzien van een blauwe streep.

§ 11. Het plaatsen van fietsen en bromfietsen

Artikel 27
Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.

§ 12. Signalen en herkenningstekens

Artikel 28
1. Bestuurders mogen geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
2. Bestuurders mogen lichtsignalen geven aan bestuurders die artikel 3, eerste lid niet opvolgen.

Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij door de Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
 
Artikel 30
1.Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht. De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders voeren in die gevallen geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht. De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.
2.Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.
 
Artikel 31

Signalen mogen niet worden gegeven en de in artikel 30c bedoelde herkenningstekens mogen niet worden gevoerd in andere gevallen of op andere wijze dan bij of krachtens de artikelen in deze paragraaf is bepaald.

§ 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden


Artikel 32
1. Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen voeren tussen zonsondergang en zonsopgang dimlicht, alsmede tussen zonsopgang en zonsondergang wanneer het zicht ernstig is belemmerd.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig
d. bij mist.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.

Artikel 33
Het gestelde in artikel 32, derde lid, geldt zowel voor het bestuurde motorvoertuig als voor gekoppelde aanhangwagens.

Artikel 34
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
 
Artikel 35
1. (Brom-)fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een (brom)fiets op twee wielen en een (brom-)fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd.
3. Op een (brom-)fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte, symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een (brom-)fiets op twee wielen moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd.
5. Op een (brom-)fiets op meer dan twee wielen met twee achterwielen moeten aan de achterzijde twee rode, symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde achterlichten worden gevoerd.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een (brom-)fiets, dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
 
Artikel 35a
1. De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden.
2. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting mag niet knipperen.
3. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting moet:
a. aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers;
b. aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.
 
Artikel 35b
1. Bestuurders van een wagen voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, of bij nacht voor- en achterlicht.
2. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, dat niet is uitgerust met een motor, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, of bij nacht voor- en achterlicht indien zij gebruik maken van de rijbaan, het fietspad of het fiets-/bromfietspad.
 
Artikel 36
Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht een lantaarn meevoeren die naar voren wit of geel licht en naar achteren rood licht moet stralen.
 
Artikel 37
Door voetgangers gevormde kolonnes en optochten moeten buiten de bebouwde kom bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht aan de linker voorzijde een naar alle zijden wit of geel licht uitstralende lantaarn en aan de linker achterzijde een naar alle zijden rood licht uitstralende lantaarn meevoeren.
 
§ 14. Gebruik van lichten tijdens het stilstaan

Artikel 38
Bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren.

Artikel 39
Stilstaande aanhangwagens moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht achterlicht en het in de Regeling voertuigen voorgeschreven stadslicht voeren.
 
Artikel 40
Stilstaande wagens moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht voor- en achterlicht voeren.
 
§ 15. Bijzondere lichten
 
Artikel 41
1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.
 
Artikel 41a
1. Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1°. in gebruik bij de politie;
2°. in gebruik bij de brandweer;
3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;
4°. in gebruik bij de Dienst Verkeerswegen;
b. autobussen van openbaar vervoerdiensten;
c. bedrijfsauto’s van transportbegeleiders;
2. Verlichte transparanten worden niet gevoerd door andere voertuigen dan genoemd in het eerste lid  

§ 16. Autosnelwegen en expreswegen

Artikel 42
1. Het gebruik van de autosnelweg en expresweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 80 km per uur mag en kan worden gereden.
2. In een filevrije situatie geldt op autosnelwegen en expreswegen een minimumsnelheid van 70 km per uur.
 
Artikel 43
1.Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of expresweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.
2.Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of expresweg hun voertuig te laten stilstaan.
3.Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of expresweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
4.Op een autosnelweg of expresweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren op een afstand van minder dan 1000 meter voor het voorsorteerpunt.

§ 17. Woonerven

Artikel 44
Voetgangers mogen wegen gelegen binnen een erf over de volle breedte gebruiken, maar dienen bij nadering van voertuigen de rijbaan tijdig in voldoende mate vrij te maken opdat het voertuig zonder oponthoud kan passeren.

Artikel 45
Bestuurders mogen binnen een woonerf niet sneller rijden dan 30 km per uur.
 
§ 18. Verkeerspleinen
 
Artikel 47

Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op verkeerspleinen anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
 
Artikel 48
Het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen.
 
§ 20. Voorrangsvoertuigen

Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

§ 21. Loslopend vee
 
Artikel 51
Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen.
 
§ 23. Slepen
 
Artikel 53
Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.

§ 24. Bijzondere manoeuvres

Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Artikel 55
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
 
§ 26. Gevarendriehoek

Artikel 58
1.Stilstaande motorvoertuigen op meer dan twee wielen en aanhangwagens moeten worden aangeduid door een gevarendriehoek, indien het voertuig een obstakel vormt dat door naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan worden opgemerkt.
2.De gevarendriehoek moet goed zichtbaar op de weg worden geplaatst op een afstand van ongeveer 50 meter van het voertuig en in de richting van het verkeer waarvoor het voertuig gevaar oplevert.
3.Het eerste lid geldt niet wanneer knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd.

§ 27. Autogordels en kinderbeveiligingssystemen

Artikel 59
1. Bestuurders van een motorvoertuig en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel.
2. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem.
3. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
4. Passagiers die jonger zijn dan 3 jaar en passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaar met een lengte van minder dan 1,35 meter worden op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.
 
§ 28. Helmen
 
Artikel 60
Bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en andere motorvoertuigen zonder carrosserie moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur

Artikel 61
Het is degene die een motorvoertuig of (brom-)fiets bestuurt verboden tijdens het rijden gebruik te maken van mobiele communicatieapparatuur.
 
Hoofdstuk III. Verkeerstekens

§ 1. Algemene bepalingen

Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
 
Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
 
§ 2. Verkeersborden

Artikel 65
1.Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken, kan de toepassing van een verkeersbord worden beperkt tot één of meer rijstroken.
2.De verkeersborden E1, E2 en E3 van bijlage I gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst.
3.Het parkeren van een voertuig en het plaatsen van een (brom-)fiets is echter toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten.
 
Artikel 67
1.Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2.Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3.Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
 
§ 3. Verkeerslichten

Artikel 68
1.Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
a. groen licht: doorgaan;
b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop;
d. rood en geel licht tezelfdertijd: gereedmaken voor doorgaan.
2.Indien in een driekleurig verkeerslicht of in een daaraan toegevoegd éénkleurig verkeerslicht een verlichte pijl zichtbaar is, geldt het licht uitsluitend voor de door de pijl aangegeven richting.
3.Indien een verlichte afbeelding van een fiets zichtbaar is, geldt het licht voor voertuigen op het fietspad.
4.Bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne die het verkeerslicht bij groen licht is begonnen te passeren, mogen blijven doorgaan ook nadat een andere kleur licht zichtbaar is geworden.
5.Indien onder of bij een driekleurig verkeerslicht een bord is geplaatst met de tekst «Rechtsaf vrij», «Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij» respectievelijk« Rechtsaf voor fietsers vrij» gelden het gele en het rode licht niet voor de desbetreffende categorieën rechts afslaande weggebruikers.
6.Zij dienen alsdan het overige verkeer ter plaatse voor te laten gaan.
7.Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken met verkeer in dezelfde richting, kan de toepassing van een verkeerslicht worden beperkt tot één van deze rijstroken. In dat geval heeft het verkeerslicht slechts betrekking op het verkeer op de aangeduide rijstrook.
 
Artikel 69
1.Bij tweekleurige verkeerslichten betekent:
a. geel licht: stop; voor bestuurders die het licht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
b. rood licht: stop.
2.Het tweede tot en met zevende lid van artikel 68 zijn van overeenkomstige toepassing.
 
Artikel 71
Bij overweglichten betekent:
a. wit knipperlicht: er nadert geen trein;
b. rood knipperlicht: stop.
 
Artikel 72
Bij bruglichten betekent rood licht of rood knipperlicht: stop.
 
Artikel 73
Bij rijstrooklichten betekent:
a. groene pijl of maximumsnelheid, aangeduid door bord A3 van bijlage I: de rijstrook mag worden gebruikt;
b. rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt;
c. witte pijl: voorwaarschuwing rood kruis.
 
Artikel 74
1.Bij voetgangerslichten betekent:
a. groen licht: voetgangers mogen oversteken;
b. groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;
c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.
2.Indien het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 75, mogen voetgangers oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan.
 
Artikel 75
Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.
 
§ 4. Verkeerstekens op het wegdek
 
Artikel 76
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
2. Het eerste lid is niet van toepassing als:
a. de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen rijstroken voor verkeer in tegenovergestelde richtingen en aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
 
Artikel 77
Bestuurders mogen verdrijvingsvlakken en puntstukken niet gebruiken.
 
Artikel 79
Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.
 
Artikel 80
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
 
Hoofdstuk IV. Aanwijzingen

§ 1. Verplichtingen weggebruikers
 
Artikel 82
1.Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,
2.Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.
3.Bestuurders zijn tevens verplicht de in bijlage II, onderdeel 8, vastgestelde aanwijzing om te stoppen op te volgen die wordt gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersbrigadiers.
4.Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen door een begeleider van een railvoertuig een stopteken volgens model F10 van bijlage 1, een rode vlag of een rode lamp wordt getoond.

Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs van de Dienst Verkeerswegen aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
 
§ 2. Rangorde aanwijzingen, verkeerstekens en verkeersregels
 
Artikel 84
Aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en verkeersregels.
 
Hoofdstuk VI. Ontheffingen en vrijstellingen

§ 1. Algemeen

Artikel 87
Door het bevoegd gezag kan ontheffing worden verleend van de artikelen 3, eerste lid, 4, 5, eerste en tweede lid, 6, eerste, tweede en derde lid, 8, 10, 23, eerste lid, 24, 25, 26, 42, 43, 46, 53, 61b, alsmede artikel 62 voor zover het betreft de verkeerstekens C1, C2, C4, C6 tot en met C21, C22a, D2, D4 tot en met D7, E1 tot en met E3, F7 en de verkeerstekens genoemd in de artikelen 73, 76, 77, 78, 81 en 98.

§ 5. Voorrangsvoertuigen
 
Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
 
Hoofdstuk VII. Strafbepalingen
 
Artikel 92
1. Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 20, 22 t/m 27, 30, eerste lid, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, en 82 is een strafbaar feit.
2. Bij de veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig, een bromfietser of een snorfietser wegens een overtreding als bedoeld in het eerste lid kan hem de bevoegdheid om motorvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen te besturen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd.

Hoofdstuk XIV. Citeertitel

Artikel 121
Dit besluit kan worden aangehaald als "Verkeerscode 1990".

De President gelast dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat daarvan afschrift zal worden gezonden aan de Hoogste Staatsraad.

Nieuw Swoll, 3 augustus 1990


Hans-Peter van Stoetenborgh

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » za 12 mar 2011, 16:49

Een totaaloverzicht met daarop:
  • autosnelwegen
  • spoorwegen
  • luchthavens
  • veerhavens
  • commerciële havens voor goederenoverslag en visserij
Afbeelding

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » za 12 mar 2011, 17:04

Op de kaart valt wellicht het tracé van de autosnelweg 19 op, dat door Burghteland loopt.

Burghteland is in 1895 een oorlog gestart met de nog jonge Republiek Nova Hollandia, in de hoop dat door de strijd tegen de oud-kolonisator men te weinig mogelijkheden had om het land te verdedigen. Dit bleek in eerst instantie ook bewaarheid te worden: Burghteland nam oostelijk van Paerelsteyn (richting Draackenstaete) een groot gebied in, en verklaarde dit gebied te annexeren. Internationaal werd de annexatie niet erkend, en in het jaar 1899 werd met een flinke legermacht het gebied heroverd. Onder internationale druk werd Burghteland verplicht tot het ondertekenen van een vredesverdrag waarin naast het erkennen van de grenzen tussen beide landen ook werd geregeld dat tot in eeuwigheid een douanevrije landverbinding over spoor en weg wordt gegarandeerd. Inmiddels is de spoorverbinding tussen Wolfsburgh en Draackenstaete ter ziele, maar er is een snelweg door het gebied aangelegd met maar één aansluiting op grondgebied van Burghteland. Daar zijn ook de douanefaciliteiten. Doorgaand verkeer tussen Gravenheuvel en Draackenstaete heeft dus geen last van de douane. De Republiek Nova Hollandia is ook buiten de eigen landsgrenzen wegbeheerder op deze verbinding.
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op do 17 okt 2013, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door sirdanilot » zo 13 mar 2011, 01:26

^^ Die weg loopt dwars over een meer, dat in een dal ligt. Niet dat het onmogelijk is, maar Nova Hollandia betaalt deze weg. De weg kruist twee doorgaande wegen op mijn grondgebied. Ik heb het tracé hier op mijn kaart. Deze heb ik nog niet gepubliceerd, want zoals je wel kunt zien is hij nog lang niet af en nog in ontwikkeling. Rood-witte wegen zijn snelwegen, bruin-zwarte wegen zijn dubbelbaans wegen en bruine wegen zijn enkelbaans hoofdwegen (al dan niet autoweg).

Voorgesteld tracé loopt nu niet langs Westerdamme (160.000 inwoners). Ajalendal heeft 60.000 inwoners en is wel goed ontsloten. Aangezien de grenzen met Nova Hollandia nog niet geheel open zijn (douane), is het grensoverschrijdend verkeer nog beperkt, maar in de toekomst kan zeker vrachtverkeer last hebben van een slechte verbinding Westerdamme-Gravenheuvel. Ik pleit daarom voor twee aansluitingen in deze weg, waarbij afslaand verkeer een douanepoort tegenkomt. Dit kan d.m.v. een kwadrantaansluiting.

De bèta-versie van de kaart zal spoedig worden gepubliceerd, zodat er in de nabije toekomst afspraken kunnen worden gemaakt over grensovergangen. Zeker de ring van Westerdamme wordt een heikel punt, want Westerdamme zit helemaal tegen de grens aan gebouwd.

Afbeelding

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 13 mar 2011, 10:02

Autosnelweg 19 ligt er al sinds 1968 :idea:
(Het gehele autosnelwegennetwerk van Nova Hollandia is aangelegd, er zijn geen geplande autosnelwegen meer).

Ingevolge het afgedwongen doorgaand internationale karakter van deze weg betekent het dat bij een tweede aansluiting binnenlands verkeer 2x de douane moet passeren bij beide aansluitingen. Bij de ene huidige aansluiting zijn twee toeritten waar douaniers van Nova Hollandia staan, op de afritten staat de andere douane. Nova Hollandia is niet verplicht de kosten van nog meer douaneposten langs de autosnelweg 19 op te hoesten, en is dat dus ook niet van plan.
sirdanilot schreef:Zeker de ring van Westerdamme wordt een heikel punt, want Westerdamme zit helemaal tegen de grens aan gebouwd.
Op dat punt is de strook land nog altijd een kilometer of 15 breed. Ter vergelijking: de Ring Amsterdam heeft een doorsnede van zo'n 9-10 km. Bij de Ruit Rotterdam is de afstand tussen de A20 en A15 zo'n 8-9 km. Dan heb je het over forse steden. Kortom: jij wilt beweren dat Westerdamme veel groter is dan deze steden en daarom een ringweg nodig heeft die minstens 1,5x meer in diameter meet ??




(Overigens ga ik pas rekening houden met een land oostelijk van Nova Hollandia als er in de zandbak een serieuze draad over te vinden is)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door MandelSoft » zo 13 mar 2011, 11:13

^^ Amsterdam en Rotterdam zijn dan wel grote steden, maar in Nederland wordt alles vrij dicht bebouwd. Als we het over Amerikaanse steden hebben van hetzelfde inwoneraantal, zal het oppervlak waarschijnlijk groter zijn, omdat daar vaker vrijstaande woningen met grote tuinen worden gebouwd ipv rijtjeshuizen. Daarnaast zie je dat Westerdamme alleen 15 km meet in één as. De andere as is een stuk smaller.

Ik heb een vergelijkbare situatie in Imaginië. Daar gaat een deel van de N30 over Schellings grondgebied, namelijk bij Weissfeld (ten noorden van Frankenheim en Bagorin). Door middel van een diplomatieke grensafspraak mocht Imaginië de weg daar bouwen, onder voorwaarde dat het land het beheer van de weg op zich zal nemen, vanzelfsprekend. De situatie is echter anders vanwege open grenzen en daardoor is er geen gedoe met grenscontroles en douane.

Een andere situatie is de C75 door Imaginië. Deze onderbreekt de Schellingse A8 in twee delen. In Imaginië gaat deze weg over de A3 en A4, waarbij beide wegen de afritnummers overnemen (deze overname van afritnummers geldt ook voor de A7 en de A16).

That just my 2 cents...

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door sirdanilot » zo 13 mar 2011, 12:48

Deze rijksweg 19 is wel een leuk ding dat veel diplomatieke problemen gaat geven. :D
NovaHollandia schreef:Autosnelweg 19 ligt er al sinds 1968 :idea:
(Het gehele autosnelwegennetwerk van Nova Hollandia is aangelegd, er zijn geen geplande autosnelwegen meer).

Ingevolge het afgedwongen doorgaand internationale karakter van deze weg betekent het dat bij een tweede aansluiting binnenlands verkeer 2x de douane moet passeren bij beide aansluitingen. Bij de ene huidige aansluiting zijn twee toeritten waar douaniers van Nova Hollandia staan, op de afritten staat de andere douane. Nova Hollandia is niet verplicht de kosten van nog meer douaneposten langs de autosnelweg 19 op te hoesten, en is dat dus ook niet van plan.
Goed, deze weg kan er best al sinds 1968 liggen. De snelweg Westerdamme-Ajalendal ligt er ook al jarenlang (vroeger als enkelbaans autoweg, later omgebouwd tot snelweg). Verkeer dat over route 19 van Draackenstaete naar Gravenheuvel rijdt, hoeft wat ons betreft geen douane te passeren; dit is een internationale transitroute. De bebording, het wegbeheer en de aanleg van een brug op pijlers over het Ajalendalsemeer zijn door RNH betaald. Wel gelden enkele voorwaarden:

1. Kruising Ajalendalsemeer: op minstens één punt een doorvaarthoogte van minstens 15 meter. Een beweegbare brug of tunnel wordt niet haalbaar geacht i.v.m. beheer.
2. Geluidsbelasting en emissie moeten binnen de perken blijven; maximumsnelheid van 120 km/u, voor vrachtwagens 90. Op zon- en feestdagen rijden er geen vrachtwagens. De weg moet voorzien zijn van geluidswerende maatregelen als ZOAB, geluidswallen etc. Visueel wordt de weg sober vormgegeven; geen Goldengatebridge-achtige toestanden.
3. Binnenlands verkeer van mijn land maakt geen gebruik van deze weg; men zou twee keer een douane moeten passeren (want de weg is van RNH) en de weg ligt niet op een logische route. Wel moeten er twee aansluitingen zijn (op de snelweg Westerdamme-Ajalendal en de autoweg van Westerdamme richting het zuidoosten), voor internationaal verkeer. Aansluitingen en knooppunten liggen op ons grondgebied en zijn op onze kosten, deze zullen sober worden vormgegeven (bv. met een kwadrantaansluiting).
4. Naast de (minstens één maar wat ons betreft toch echt twee) officiële grensovergangen zijn er geen overpaden of andere mogelijkheden om de weg 19 te verlaten. De weg dient fatsoenlijk afgesloten te zijn d.m.v. een geluidswal of hek. In geval van calamiteiten regelt RNH de hulpdiensten.

Later vandaag ga ik waarschijnlijk een draad in de Zandbak openen, met de bètaversie van de kaart, enkele algemene zaken als historie etc. Ik zal de turbulente historie omtrent het land rond Draackenstaete meenemen. Mijn land is gebaseerd als toevluchtsoord voor protestantse vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden, Frankrijk en andere landen tijdens en na de Tachtigjarige Oorlog. Dat zal nogal vechten met de rationalistische ideologie van Nova Hollandia...

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 13 mar 2011, 13:15

Het spijt me, maar je hebt geen gebruiksvoorwaarden te stellen aan deze verbinding.
Het is een soort IJzeren-Rijnverdrag, dat met het sluiten van de spoorlijn in een nieuw verdrag van 1963 overging op de autosnelweg. Dat ontsloeg 'het oostelijke buurland' van de verplichting de zeer onrendabele spoorlijn te onderhouden, terwijl voor de nieuwe verbinding van autosnelweg 19 men in het geheel geen bijdrage hoefde te leveren, omdat Nova Hollandia bereid was om over het gehele traject alle kosten daarvan te dragen.

Nova Hollandia heeft ingevolgde dat verdrag het onbeperkte gebruiksrecht op de weg verkregen. Er kunnen dus geen eisen worden gesteld aan beperking van het verkeer op de weg. Voorts is de Verkeerscode van Nova Hollandia onverkort van toepassing op de weg.

Sterker nog: in het verdrag van 1963 werd gesproken over het in gebruik hebben van een weg met 6 rijstroken; thans liggen er 4 (al zijn alle viaducten, tunnels en bruggen in autosnelweg 19 wel voorzien van een ruimtereservering). Voor eventuele uitbreiding van de weg is dus ook geen verdere procedure nodig.

Het verdrag van 1963 ligt in het Nationaal Archief. Ik zal het hier op korte termijn publiceren.

De brug over het meer ligt er al jaren, en die is qua ontwerp destijds afgestemd. Als het je niet naar de zin is, heb je in het verleden ergens een steekje laten vallen ;)

Het is je uiteraard toegestaan om buiten het wegbeheersgebied van de wegendienst van Nova Hollandia op eigen kosten geluidschermen te plaatsen langs de weg.

Tja, wat je al niet moet dulden als je een oorlog hebt verloren...
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op zo 13 mar 2011, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 720
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 16:03
Locatie: 9521 Nieuw Buinen [NL]
Contacteer:

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door Marcel » zo 13 mar 2011, 13:18

Je zou natuurlijk ook dat gedeelte á la N274 (Neutraleweg) weer terug kunnen geven.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 13 mar 2011, 13:20

Haha. Hij is leuk...

Nee dus. De verbinding is een vorm van genoegdoening voor het jarenlang bezet houden van bijna de helft van het Drakenheuvelgouw. Nova Hollandia zal het recht op deze verbinding nooit meer opgeven.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door sirdanilot » zo 13 mar 2011, 16:10

^^ Wil je stellen dat het grondgebied van deze weg van Nova Hollandia is? Dat lijkt me nogal sterk. De weg zelf kan in beheer zijn van Nova Hollandia, maar als er bijvoorbeeld een weg onder een viaduct eronderdoor loopt, is die toch echt van ons. De weg ligt dus op Burghtelands grondgebied (om maar even de naam van mijn land te gebruiken).
De brug over het meer ligt er al jaren, en die is qua ontwerp destijds afgestemd. Als het je niet naar de zin is, heb je in het verleden ergens een steekje laten vallen
Tsja, zo werkt dat dus niet. Dat er na een oorlog eisen worden gesteld, is normaal, maar voor een weg over andermans grondgebied moet een verdrag zijn getekend. Zo een verdrag moet wel redelijk zijn. Op het moment dat je alle waterverkeer over het Ajalendalsemeer gaat hinderen met een brug op pijlers op maaiveldniveau, is dat geen redelijk verdrag meer. 15 meter is ook niet abnormaal hoog voor een brug, en de wegenbouwkunst van RNH moet dat toch zeker aankunnen. Desnoods is in het vedrag geregeld dat Burghteland de meerkosten voor een hogere brug betaalt. Een andere optie is een aquaduct of een beweegbare brug; dat laatste brengt echter problemen mee, want die zou moeten worden beheerd door RNH.

Ruimtereservering voor een zesbaansweg kan geregeld zijn in het verdrag. Verdere verbreding is echter volslagen onmogelijk, want het is geen grond van RNH. Een bredere weg zal echter ook niet gauw nodig zijn, verwacht ik.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 13 mar 2011, 17:11

sirdanilot schreef:Wil je stellen dat het grondgebied van deze weg van Nova Hollandia is?
Nee, het is niet zoiets als de Belgische Montzenbahn. Maar je kunt het wel vergelijken met de situatie van de Nederlandse N274 door de Duitse Selfkant voordat deze weg werd overgedragen. Dat was destijds een Nederlandse rijksweg, gebaseerd op een verdrag. De grond waarop de weg lag en het beheer over de weg was in handen van het Nederlandse Rijk. De weg viel binnen het Nederlandse douanegebied, en het Nederlandse RVV was van toepassing.
sirdanilot schreef:De weg ligt dus op Burghtelands grondgebied (om maar even de naam van mijn land te gebruiken).
De weg ligt op jouw grondgebied, maar het grondeigendom ligt bij Nova Hollandia. In het verdrag is geregeld dat voor kruisende wegen de normale situatie geldt (recht van overpad is wederzijds verdragsrechtelijk geregeld).

Ik wacht nog altijd een landentopic in de zandbak af voordat ik de naam Burghteland ga gebruiken...
sirdanilot schreef:15 meter is ook niet abnormaal hoog voor een brug, en de wegenbouwkunst van RNH moet dat toch zeker aankunnen.
Zoals gezegd: de brug ligt er al jaren. De brug hindert de scheepvaart niet, er is destijds al rekening gehouden met de aangegeven doorvaarthoogte.
sirdanilot schreef:Ruimtereservering voor een zesbaansweg kan geregeld zijn in het verdrag. Verdere verbreding is echter volslagen onmogelijk, want het is geen grond van RNH.
Gezien de verkeersgroei verwacht RNH dat weg 19 ergens tussen 2015 en 2025 in beide richtingen zal worden verbreed naar 3 stroken. Verdere verbredingen zijn door RNH niet voorzien.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door NovaHollandia » zo 27 mar 2011, 00:10

Bewegwijzering op expreswegen en autosnelwegen in RNH is wit op blauw. In principe wordt daarbij DIN Mittelschrift gebruikt, maar sinds 2010 wordt in het Nauwegauw ook het Nederlandse RWS-font op proef gebruikt voor de letters (echter niet voor de cijfers).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door NovaHollandia op zo 17 nov 2013, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RNH] Verkeer, Infrastructuur en (internationale) handel

Bericht door MandelSoft » zo 27 mar 2011, 11:44

Ziet er prima uit, maar even een paar tips:
  • Bewegwizering kan wel in PNG formaat. Door de grote, egale vlakken verschilt het maar weinig in bestandsgrootte, maar veel in kwaliteit
  • Probeer over het hele bord dezelfde kleur blauw te gebruiken. Nu lijken de schildjes donkerder dan de rest van de borden
  • Doe om de OWN-schildjes een extra gele lijn of haal de zwarte lijn weg, dit vanwege de heraldische kleurenregel.
  • Wegnummers in ANWB Ee zien er ook niet slecht uit. Probeer het maar eens.
Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten