[BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bandrepubliket Skjyllina

Moderator: MandelSoft

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » wo 21 okt 2015, 22:29

Met dank aan Matt voor het mooie overzicht (en Schellingen kan niet achterblijven :P).

Legaliteit in Schellingen

Euthanasie - Actieve euthanasie legaal
Voor euthanasie dient een persoon wilsbekwaam (autopotens) te zijn, zo niet dan kan de wil van de familie (extrapotens) in samenspraak met doktersadvies doorslaggevend zijn.
Abortus - Legaal
Tot 3 maanden voor de geboorte. Bij medische noodzaak is latere abortus toegestaan.
Zelfmoord - Illegaal, maar indien er geen hindering door derden wordt ondervonden getolereerd
(Voor de trein springen is dus niet de bedoeling, de kosten van de vertraging zullen op de erfenis of de familie verhaald worden)
Helpen bij zelfmoord - Alleen bij euthanasie legaal.
Doodstraf - Nee
Religie - Legaal
Wapenbezit- Illegaal, behalve met een licentie
Licenties worden alleen uitgegeven door speciaal daartoe bevoegde instanties. Wapenbezit is alleen mogelijk indien lid van een gecertificeerde schietvereniging, of indien de persoon politieagent, militair of professioneel jager is (dit alles in dienstverband).
Klonen- Legaal voor planten en dieren onder voorwaarden; Illegaal voor mensen.
Voor het klonen van planten en dieren dient een vergunning worden aangevraagd.
Mensenhandel - Illegaal
Incest - Illegaal
Harde pornografie - Legaal, onder voorwaarden
Het is verboden harde pornografie te verkopen of te tonen aan personen onder de 18 jaar.
Soft Pornografie - Legaal
Kinderpornografie - Illegaal
Het bezitten van wordt normaal gezien amper bestraft, op het produceren van kinderpornografie volgt normaal gezien levenslang met psychische behandeling.
Prostitutie - Legaal, onder voorwaarden
Prostitutie is toegestaan, op aangewezen plekken. Prostituees dienen belasting af te dragen over hun werkzaamheden.
Homoseksualiteit- Zelfde rechten als heterostellen
Polygamie- Zelfde rechten als stellen bestaande uit 2 personen.
Publiekelijk is polygamie niet erg geaccepteerd, vanuit de staat is echter enkel de registratie van belang.
Huwelijk - Legaal

Cannabis - Legaal, beperking op toegestane hoeveelheid
Teelt is gelegaliseerd met licenties. Op het hele circuit van teelt tot gebruik is er controle van de overheid.
Cocaïne - Illegaal, maar toch nog vrij vaak gedoogd
Methamphetamine - Illegaal
LSD - Illegaal, maar toch nog vrij vaak gedoogd
Tabak - Legaal, met beperkingen
Binnen op de werkplek en binnen in openbare gelegenheden mag er niet gerookt worden.
Alcohol - Legaal

Leeftijdsgrenzen in Schellingen

Volwassen vanaf - 18
Strafrechterlijke verantwoordelijkheid - 12 jeugdwet, 18 meerderjarigenwet
Leerplicht - 18
Werkleeftijd - 14 voor licht werk (part-time); 16 voor zwaar werk (part-time); 18 zonder beperkingen.
Meerderjarigheid / Legale seks - 18*
Autorijden - 18**
Verkiesbaarheid - 24
Huwelijksleeftijd - 18
Kiesleeftijd - 18
Soldaten - 17
Alcoholconsumptie - 18 - wijn en bier - 16
Roken - Drugs - 18
Pensioenleeftijd - 67

* Vanaf 16 is het wel legaal om seks te hebben met leeftijdsgenoten tussen 16 en 20 jaar. Vanaf 18 jaar mag het met elke meerderjarige en vanaf 20 mag het niet meer met "minderjarigen" onder de 18. Het is wat ingewikkeld...
** Vanaf 16½ mag er begeleid gereden worden met een meerderjarige met meer dan 5 jaar rijervaring. Vanaf 18 geldt deze beperking niet
.
Laatst gewijzigd door MandelSoft op do 22 okt 2015, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door TBR » wo 21 okt 2015, 22:39

Waarom is zelfmoord illegaal? Waarom verbiedt een overheid dat zijn inwoners zichzelf van het leven ontnemen, wie ondervindt daar nadeel van? Daarbij is het een wet die redelijk moeilijk kan opgelegd worden.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » wo 21 okt 2015, 23:02

Zelfmoord, indien ongecontroleerd, kan heel wat overlast veroorzaken. Dat wil men dus liever niet. Echter, zoals beschreven, als derden geen hinder ondervinden wordt het gedoogd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door SjorsB » wo 21 okt 2015, 23:20

En toch vrij knap hoe je iemand die zelfmoord heeft gepleegd straf wil geven... ;)

Edit: of bedoel je poging tot zelfmoord?

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door Matt » do 22 okt 2015, 08:35

De straf bij een zelfmoordpoging is natuurlijk TBS, zodat hun hersenen weer rein worden. :twisted:
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door Ortelius » wo 11 nov 2015, 17:13

Bij een mislukte zelfmoordpoging volgt de doodstraf.

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door BlaZ » vr 13 nov 2015, 07:47

Ortelius schreef:Bij een mislukte zelfmoordpoging volgt de doodstraf.
Of de leefstraf. De dood hoef je voor zo iemand niet bepaald als straf te benaderen.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » vr 13 nov 2015, 09:02

^^ Dit is wat Schellingen wel vaker toepast: voor sommige criminelen is (levens)lange isolatie erger dan de dood. Komt nog bij dat Schellingen geen doodstraf toepast...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » za 27 feb 2016, 23:32

De Schellingse Anti-Corruptiewetgeving

Schellingen is door strenge wetgeving een van de minst corrupte (zo niet, hèt minst corrupte) land van Borealië. Na het corruptieschandaal van de regering Hastern en de daaropvolgende bestuurlijke chaos en oorlogen waarbij Schellingen veel grondverbied verloor aan o.a. Dumerië en Rudenz (nu onderdeel van Tholenië), was de roep om dit soort corruptie te voorkomen reuzegroot. In 1945 had maar liefst 16% van het kiesgerechtigde volk een petitie ondertekend om een referendum te houden over anti-corruptiewetgeving. Omdat meer dan 10% van de kiesgerechtigde bevolking deze petitie had ondertekend, was dit een bindend wetgevend referendum. In februari 1946 werd dit referendum gehouden met de volgende wetsvoorstellen:
  • Geen enkele fractie in het parlement kan meer dan 50 zetels behalen.*
  • Geen enkele overheidsfunctionaris of burger mag meer dan 24 maal het voltijd minimumloon verdienen.**
  • Alle verkiezingsuitslagen moeten openbaar zijn en ten alle tijden mogen worden ingezien.
  • Alle lobbyonderhandelingen moeten openbaar zijn of derhalve worden vastgelegd ter publieke inzage.
* De restzetels worden evenredig verdeeld over de overige fracties.
** Met andere woorden: je mag per maand niet meer verdienen dan twee voltijd minimumloon jaarsalarissen. Overschrijdt je dit? Dan gaat de rest plus 10 procent van het loon boete direct naar de schatkist.

Alle voorstellen werden met een overgrote meerderheid aangenomen, ondanks dat het bedrijfsleven met enkele punten niet eens was. Tot op de dag van vandaag is deze wetgeving geldig. Dit heeft de volgende gevolgen gehad:
  • Elke regering in Schellingen is hoe dan ook een coalitie. Omdat een absolute meerderheid met 50 van de 120 zetels als maximum onmogelijk wordt gemaakt voor één partij, is samenwerken met een andere partij een noodzaak. Daardoor proberen in de Schellingse politiek partijen de relaties met elkaar goed te houden, omdat iedereen weet dat je concurrent zomaar je potentiële coalitiegenoot is. Toch zijn niet alle partijen even aardig naar elkaar. Vooral de Volkspartij wil nog wel eens een ferme tik uitdelen aan een andere partij.
  • Lobbyen is voor grote bedrijven een slangenkuil. Alles wat wordt gelobbyd kan het publiek inzien en dus speel je bij lobbyen zowel als politicus als bedrijf open kaart. Bedrijven zijn voorzichtig om dit instrument te gebruiken om zo reputatieschade te voorkomen. Voorstellen om dit terug te draaien naar een meer gesloten procedure zijn telkens afgewezen, nu al helemaal "omdat het zo hoort". Het gebeurd echter nog wel om te lobbyen als er publiek draagvlak is; dit kan namelijk, gek genoeg, de bedrijfsreputatie ook opkrikken. Zo heeft de kernenergielobby met succes aan de politiek weten te verkopen dat hun thoriumcentrales uitermateveilig zijn door te pleiten voor meer veiligheidsinspecties en subsidie voor onderhoud.
  • Voor sommige bedrijven is het moeilijk om goede managers aan de top te krijgen omdat het loon beperkt is. Veel van de "goede" managers werken in buurlanden. Toch zijn vaak de managers die men wel krijgt vaker positiever beoordeeld door de werknemers. Het "loondak" heeft een groot deel van de rijke elite in Schellingen minder afstandelijk gemaakt van het "gewone volk" en men neemt eerder genoegen met minder.
Nu zou dit in theorie wel aardig kunnen werken voor Schellingen. Het probleem is echter dat deze wetgeving uitsluitend en alleen geldt voor Schellingen. Dit betekent dat Imaginië en Kwang Jung, waarmee Schellingen open grenzen mee heeft nog voor deze wetgeving van kracht was, deze anti-corruptiewetgeving niet geldt. Vooral Imaginië is populair onder de multinationals en banken als vestigingsplaats, om zo de beperkingen te omzeilen. Steden als Konrad en Guilliano staan vol met hoofdkantoren van banken, multinationals en grote Schellingse bedrijven. Hoewel Imaginië zijn eigen anti-corruptiewetgeving heeft, is deze niet zo streng als in Schellingen. Kwang Jung is vanwege het cultuurverschil voor bedrijven minder aantrekkelijk. Dit hiaat in de anti-corruptiewetgeving heeft er mede voor gezorgd dat Imaginië en Kwang Jung nooit zijn ingelijfd door Schellingen als extra deelstaten.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door Dulminis » zo 28 feb 2016, 10:25

Ah, het Paganische systeem (de max. 50% regel). Ik vind dat een erg goed idee; het voorkomt Hongaarse en Poolse (en Nazi-Duitse) toestanden...
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door lajos » zo 28 feb 2016, 13:27

MandelSoft schreef:Kwang Jung is vanwege het cultuurverschil voor bedrijven minder aantrekkelijk.
Dit is niet helemaal correct. Kwang Jung heeft een groot aantal vestigingen van Oost-Aziatische multinationals. Veel bedrijven uit die regio hebben er voor gekozen om in Kwang Jung hun Atlantsiche hoofdkantoor en distributiecentra te plaatsen. Voor bedrijven uit de rest van de wereld is Kwang Jung wellicht minder aantrekkelijk, maar dat is eerder vanwege taal en overheidsbeleid dan vanwege cultuurverschil. In cultureel opzicht is Kwang Jung niet zo heel anders dan Schellngen, denk ik. Er zullen wel wat oppervlakkige verschillen zijn, maar de inwoners van Kwang Jung zijn al zo lang door Schellingen beinvloedt dat ze meer Schellings dan Chinees-Afrikaans zijn. Taal is natuurlijk wel belangrijk, en het taalverschil is vermoedelijk een belangrijke barriere voor buitenlandse bedrijven. Daarnaast is het actief overheidsbeleid om bedrijven uit Oost-Azie aan te trekken en die vrijwel alles te geven wat ze maar willen.
Overigens heeft Kwang Jung helemaal geen anti-corruptiewetgeving. De partij die het land meer dan een eeuw geregeerd heeft, maar recentelijk de macht is kwijtgeraakt, is zo corrupt als de pest (al zullen ze dat in alle toonaarden ontkennen), en de nieuwe regering zal erg veel moeite hebben om de corrupte politieke en ambtelijke cultuur te doorbreken.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » za 07 okt 2017, 23:18

De Schellingse staatsinrichting

Schellingen kent een federaal democratisch systeem met een vrij strikte trias politica. In dit systeem heeft het volk en de deelstaten aanzienlijke macht en zijn de drie machten (uitvoerende macht, wetgevende macht en rechtspraak) gescheiden. Schellingen is vrij trots op zijn staatsinrichting, omdat het door het volk wordt beschouwd als een eerlijk en rechtvaardig systeem dat het land bij elkaar houdt. Minderheden vinden dat ze worden gehoord; als ze niet in het nationale parlement worden vertegenwoordigd, kunnen ze van hun eigen deelstaten vaak wel vertegenwoordiging verwachten. Mede dankzij de staatsinrichting, hebben de voormalige kolonisten en de Nagaskiërs een verbinding met elkaar gevonden.

Hoewel dit alles als een goed-nieuws propaganda verhaal klinkt, is dit niet altijd zo. Het is meerdere malen fout gegaan en elke keer zijn er maatregelen genomen om de ongeregeldheden in de toekomst te voorkomen. De laatste keer dat er massaal is ingegrepen in het systeem is met de anti-corruptiemaatregelen als een reactie op de regering Hastern-I. Men is dus door schade en schande wijs geworden. De laatste 70 jaar zijn er geen grote ongeregeldheden meer geweest, wat erop wijst dat het systeem volwassen is geworden.

Structuur
In het schema hieronder wordt de structuur van de Schellingse Bondsrepubliek weergeven:

Afbeelding

President
Aan de top van het schema staat het staatshoofd, de president. De president is de voorzitter van de ministerraad en is ook minister van Algemene Zaken. De macht van de president is vrij beperkt. De Schellingse president heeft geen vetorecht of het opstellen van presidentiële decreten. Wel mag de president de "presidentiële stem" inzetten bij stemmingen in plaats van een reguliere stem. De presidentiële stem telt voor vier reguliere stemmen. Echter wordt dit door andere partijen niet in dank afgenomen, en dus blijft het gebruik vrij beperkt.

Ministerraad (Ministerðing)
Dit is de kern van de uitvoerende macht, bestaande uit ministers en staatssecretarissen met de daarbij behorende ministeries. Zij bepalen het beleid van de regering gedurende regeerperiode. Zij zijn tevens ook de eindverantwoordelijke van hun ministerie en kunnen dus na schandalen hun functie verliezen. De ministerraad wordt door de coalitiepartijen gekozen en door het parlement gecontroleerd. Ministers hebben in het parlement enkel een reguliere stem. Zowel de president als de ministers bezetten zetels van de coalitiepartijen waar ze onderdeel van zijn.

Parlement (Bandsliga)
Dit is de wetgevende macht op landelijk niveau. Alle wetsvoorstellen en grondwetswijzigingen worden op dit niveau gemaakt. Het parlement telt 120 zetels. Schellingen kent drie grote wetboeken die door dit parlement wordt samengesteld:
  • De Grondwet. De verzameling van de belangrijkste wetten van Schellingen en de staatsinrichting. Deze wetten zijn met bedoeling vrij star om corruptie tegen te gaan en wijzigingen moeten in twee verschillende regeringsperioden door 60% van het parlement worden goedgekeurd. De grondwet is verder niet onderhandelbaar.
  • Het Bondswetboek. Dit zijn wetten die gelden voor heel het land. Deelstaten mogen enkel deze wetten aanvullen; ze mogen geen uitzonderingswetten op staatsniveau opstellen. Hier vallen onder andere regels voor bijvoorbeeld wapenbezit of leerplicht.
  • Het Landswetboek. Dit is een minder strikt wetboek die vooral als normatief geldt. Het doel van dit wetboek is vooral om mazen in de wet op te vullen. Deelstaten kunnen tegen deze wetten wel uitzonderingswetten opstellen. Een voorbeeld hiervan zijn de belastingstarieven, die staten naar believen mogen wijzigen.
Het Schellingse parlement wordt om de vier jaar gekozen in theorie. In de praktijk kan dit om de acht jaar zijn, omdat er na de eerste regeerperiode eerst een referedum wordt uitgeschreven om het parlement in de huidige samenstelling door te zetten voor een tweede periode. Regelmatig wordt dit met de benodigde 60% meerderheid gesteund en kan de regering zonder onderbreking twee regeerperiodes volmaken voordat er verplichte verkiezingen zijn.

Deelstaatsbestuur (Statens Ðing)
De deelstaten mogen hun eigen wetten toevoegen voor hun deelstaat. Net als het parlement kiest het volk om de vier jaar zijn deelstaatsbestuur. De coalitie van de deelstaat wordt geleid door de "Ðingmästar", die tevens ook eindverantwoordelijke is voor beslissingen die worden gemaakt door de deelstaat en wordt verkozen door het bestuur zelf. De deelstaat kan zijn wetgeving forceren op gemeentes, bijvoorbeeld door verplichtingen te stellen aan elementen die moeten worden opgenomen in de bestemmingsplannen (infrastructuur bijvoorbeeld). Hevige forceringen van deze macht kan echter kwaad bloed zetten bij gemeenten en het volk en wordt daarom dus beschouwd als een paardenmiddel.

"Regionsðing"
Deze regionale besturen bestaan niet overal in Schellingen. Het is in feite niet meer dan een samenwerking tussen gemeenten. Het doel van dit bestuur is om gemeenten beter met elkaar te co-ordineren en de gemeenten stellen zelf deze besturen samen zonder inmenging van het volk. Omdat deze besturen vrij officieus zijn, heeft dit bestuur verder weinig macht.

Gemeenteraad (Kommunsðing)
De Schellingse gemeentes, "Kommuns", zijn de laagste bestuurslaag van Schellingen. Ze staan het dichtst bij de burger en zijn verantwoordelijk voor de ruimtelijke inrichting van de gemeente, alsmede de instanties voor bijvoorbeeld vuilnismanagement of bevolkingsadministratie. Gemeentes hebben de meeste informatie over hun burgers en worden bij misstanden tussen burgers en de overheid vaak verantwoordelijk gesteld. Ook de gemeentes worden om de vier jaar gekozen. De burgermeester, het hoofd van de gemeente, wordt door de gemeenteraad gekozen.

Volk
Dit zijn alle legale staatsburgers van Schellingen. Verderop hieronder volgt meer uitleg over hun stemrecht.

Lokale rechtbank
Dit is de eerste rechtelijke instantie waar burgers heen kunnen gaan voor juridische misstanden. Het lokale gerechtshof wordt benoemd door de gemeente waarin de rechtbank staat en rechters dienen dus bij deze gemeente te solliciteren. Rechters kunnen echter niet door de gemeente ontslagen worden; dat kunnen alleen de hogere rechtbanken doen. Rechters worden voor een periode van 12 jaar benoemd; daarna kan hun benoeming telkens met 6 jaar worden verlengd. De andere rechters stemmen over deze verlenging, waarbij deze met tenminste een tweederde meerderheid moet worden aangenomen. Het gerechtshof toetst op zijn beurt de gemeentelijke wetgeving of dit niet in strijd is met andere wetten.

Staatsrechtbank
Dit is het hogere gerechtshof waar mensen heen gaan voor een hoger beroep. Elke deelstaat heeft één staatsrechtbank. De benoeming wordt gedaan door de ministerraad en werkt voor de rest net zo als de lokale rechtbank qua benoemingen. De staatsrechtbank kan beslissingen van de lokale rechtbanken vernietigen en hun eigen oordeel als vervanging indienen. De staatsrechtbank controleert tevens ook de wetgeving van de deelstaat.

Bondsrechtbank
De Bondsrechtbank in Schellingen-Stad is het hoogste gerechtshof in Schellingen. Er is geen hoger rechtsorgaan om beroep op te doen.. De benoeming wordt gedaan door de president en rechters worden hier benoemd voor het leven. De bondsrechtbank kan beslissingen van de staatsrechtbanken vernietigen en hun eigen oordeel als vervanging indienen. De bondsrechtbank controleert tevens ook de wetgeving van het parlement en de ministerraad.

Het Algemeen Kiesrecht
Iedere Schellingse staatsburger ouder dan 18 jaar en niet in detentie zit onder het Algemeen Kiesrecht. Dit wil zeggen dat iedereen die onder dit kiesrecht valt zowel actief als passief kiesrecht heeft.

Het passieve kiesrecht is jezelf verkiesbaar stellen. Hiervoor dient een kandidaat zich aan te sluiten bij een partij of zelf een partij op te richten. Voor het oprichten van een partij zijn een minimum aantal handtekeningen en een vast registratiebedrag nodig om te voldoen aan de eisen van de Verkiezingscommissie. Er zijn Verkiezingscommissies voor elke bestuurlijk niveau. Hogere regeringsniveaus vereisen een hoger aantal handtekeningen en een hoger registratiebedrag. Partijen dienen bij de Verkiezingscommissie hun kieslijsten in twee maanden voordat de verkiezingen plaatsvinden de Verkiezingscommissie organiseert vervolgens op de dag van de verkiezingen voor het distribueren van de stembiljetten naar de gemeenten. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het opzetten van de stembureaus en ambtenaren toe te wijzen aan deze stembureaus. Tevens sturen de gemeenten ook stembewijzen naar alle stemgerechtigde burgers.

Het actieve kiesrecht is het recht om je stem uit te brengen. Dit kan met het inleveren van het stembewijs nadat deze is gecontroleerd met een geldig identificatiebewijs. Men mag ook iemand anders volmacht geven om namens jou te stemmen. In Schellingen mag men meerdere stemmen uitbrengen. Eerst was het onbeperkt, maar omdat men soms het hele stembiljet volmaakten en dat moeilijk rekenen was met breuken is dit in 1878 beperkt tot 5 stemmen. Als er meerdere stemmen worden uitgebracht, worden elke stem gedeeld door het totaal uitgebrachte stemmen op het formulier, zodat het totaal altijd één stem per burger is. Op elk niveau worden de zetels van het bestuur proportioneel verdeeld op basis van de uitgebrachte stemmen., Stemmen met stemmachines is in opmars en de beveiliging van deze systemen worden steeds beter. Toch zijn veel gemeenten stemmen nog wantrouwig en stemt men nog steeds met papieren stembiljetten.

Schellingse staatsburgers in het buitenland dienen zich te registreren bij de gemeente van Schellingen-Stad. Deze stuurt hen stembiljetten enkele weken voor de verkiezingen en deze moeten per brief worden teruggestuurd naar Schellingen-Stad of een van de stembureaus in een selecte groep van Schellingse ambassades. Deze brieven moeten binnen zijn op de dag van de verkiezingen.

Het Speciaal Kiesrecht
Voor sommige groepen geldt er Speciaal Kiesrecht. Dit zijn groepen die niet kwalificeren voor het Algemeen Kiesrecht, maar toch mogen stemmen onder bepaalde voorwaarden.

Jeugdstemrecht
Tussen 16 en 18 jaar geldt het Jeugdstemrecht voor alle Schellingse staatsburgers. Het Jeugdstemrecht omvat alleen een actief kiesrecht. De stemmen van jeugdige kiezers tellen echter maar voor de helft. Voor deze groep en andere groepen onder het Speciaal Kiesrecht zijn er de "blauwe" stemformulieren (in plaats van de witte stemformulieren). De andere kleur van de stemformulieren helpt om de verschillende soorten stemmen uit elkaar te houden zonder dat de identiteit van de kiezer nodig is bij het tellen van de stemmen. Passief kiesrecht is voor de jeugd vanwege jeugdarbeidswetgeving niet mogelijk.

Stemrecht voor gedetineerden
Gedetineerden mogen ook stemmen via het blauwe stemformulier en hun stemmen tellen ook maar voor de helft. Echter mogen ze hun stem niet zelf uitbrengen, maar ze moeten iemand buiten de gevangenis volmacht geven. Gedetineerden hebben geen passief kiesrecht.

Gaststemrecht
Alle geregistreerde vreemdelingen ouder dan 18 jaar hebben vier jaar na registratie recht op Gaststemrecht. Dit wordt ook via de blauwe stemformulieren gedaan bij landelijke verkiezingen, maar bij gemeentelijke en deelstaatsverkiezingen mag men stemmen met het reguliere stemformulier. 12 jaar na registratie mag men ook met de landelijke verkiezingen met het reguliere stemformulier stemmen. Hiermee is Schellingen vrij bijzonder dat ook buitenlanders mogen stemmen, en dit wordt gezien als een integratiemiddel voor immigranten. Het stemrecht vervalt echter bij detentie. Passief kiesrecht verwerft men echter pas na naturalisatie, waarbij de persoon dus officiëel Schellings staatsburger wordt en dus onder het Algemeen Kiesrecht valt.

Poeh, het is weer een hele tijd geleden dat ik zoiets uitgewerkt heb!
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door Dulminis » za 07 okt 2017, 23:56

En dat allemaal vanwege de gemeenteraadsverkiezingen in Luxemburg deze zondag :D
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » zo 08 okt 2017, 01:20

Eigenlijk had ik dit al langer in mijn hoofd. Maar ik heb het nu pas echt zwart op wit staan
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door Kathor » zo 08 okt 2017, 02:53

Interessant artikel Maarten! Het brengt mij op het idee om de staatsinrichting van de Carthaamse Federatie te herschrijven en ook in zo'n leuke grafiek te gieten (de oude versie is erg beknopt en dateert van voor de grote staatshervorming van 2014 en de Carthaamse Hereniging in 2016)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door Kaaiman » ma 09 okt 2017, 20:46

Netjes uitgewerkt!

Mooi onderscheid ook tussen 16-18-jarigen/gedetineerden en overige burgers. Hoe oud is het jeugdstemrecht en wat waren de drijfveren destijds om het in te voeren?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Politiek en Staatsinrichting

Bericht door MandelSoft » ma 09 okt 2017, 21:08

Het jeugdstemrecht is in 1989 ingevoerd. De reden voor het jeugdstemrecht was om jongeren actiever te betrekken bij de maatschappij. Dit was een reactie op de individualisering van de maatschappij dat al in gang was gezet. Het is ook bedoeld als leermiddel om jongeren meer inzicht te geven in hoe het politieke systeem werkt.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast