[BRS] Algemeen

Bandrepubliket Skjyllina

Moderator: MandelSoft

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » do 19 jan 2012, 13:38

Dat lijkt me wel een geloofwaardige schatting.

Ik ga de schatting van Burghteland pas maken als alle deelstaten gedetailleerd zijn ingetekend. Met sommige deelstaten ben ik al klaar, met andere nog niet. Ik post in het Burghtelandforum wel even een voorbeeldje daarvan.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door TBR » do 19 jan 2012, 19:07

Je hebt wel een groot aantal grote steden! Steden met meer dan 100 000 inw zijn al redelijk groot en steden met meer dan 300 000 inw (groter dan Utrecht). Het kan, maar er zijn heel wat meer grote steden dan in Ardeim en Solwezië
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » vr 20 jan 2012, 11:01

Het is inderdaad vaker zo dat je enkele plaatsen hebt van 600.000 in plaats van héél veel plaatsen van 100.000. Wat dat betreft is echter ook Nederland een uitzondering, met maar enkele zeer grote plaatsen (A'dam, R'dam, Den Haag, Eindhoven) en heel veel plaatsen met 100.000 tot 200.000 inwoners.

In Burghteland heb je die spreiding vooral in het dichtbevolkte zuiden en de kustregio (jaja, gaan we weer :P ), maar verder is de bevolking ook erg geconcentreerd in enkele grote steden, zoals St. Jules, Barte, Nieuweputten... allemaal steden die weliswaar in the middle of nowhere liggen, maar wel erg groot zijn en echt een centrum voor de regio.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » vr 20 jan 2012, 12:39

Als ik zo kijk naar de steden, kan ik de volgende categoriën onderscheiden:

< 1 000 000: 2 steden
500 000 - 1 000 000: 2
250 000 - 500 000: 8
100 000 - 250 000: 25
50 000 - 100 000: 31 (maar waarschijnlijk zijn het er meer; een aantal zijn nog niet op de kaart verschenen)

Ik heb ook het oppervlak opnieuw berekend. Hier kwam ik uit op 50 048 km2. Dat is minder dan de 60 000 km2 dat ik eerst had verwacht. Hiermee kom ik ook uit op een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 487,1 inw./km2. Dit is te vergelijken met de bevolkingsdichtheid van Zuid-Korea (487,3 inw./km2). Ter vergelijking: Nederland heeft "maar" een bevolkingsdichtheid van 401,4 inw./km2 en België 360,6 inw./km2. Hoewel dit wat hoog is, moet ik wel erbij zeggen dat Schellingen in de steden maar betrekkelijk weinig laagbouw kent. Middenbouw en hoogbouw komt veel meer voor (dit zie je ook in o.a. de steden van het anders zo dunbevolkte Zweden). Buitenwijken in Schellingen-Stadt zien er ongeveer zo uit:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hierdoor heeft Schellingen-Stadt een bevolkingsdichtheid van ongeveer 12 450 inw./km2, terwijl de deelstaat Fugesen vrij dunbevolkt is. De verschillen binnen Schellingen zijn dus groot...

Nog een vergelijking, Imaginië heeft een bevolkingsdichtheid van 4 750 inwoners per km2 (ongeveer de bevolkingsdichtheid van Gibraltar) en is daarom ook met recht een stadsstaat.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Koen » za 21 jan 2012, 13:50

Het totaal aantal inwoners klopt nu een stuk beter. Nederland heeft best veel dunbevolkte delen (Groningen, Friesland, Drenthe, Noord-Noord-Holland). Als we die niet hadden zaten we ook ver boven Zuid-Korea. Dus 487,1 inwoners per km2 is best mogelijk.

Maar 12.450 inwoners per km2 in Schellingen-Stadt is wel extreem veel. Ter vergelijking: De wijk Voorhof in Delft is een van de dichtstbevolkte wijken van Nederland met ongeveer 10.000 inwoners per km2. Dan gaat het dus over een wijk, niet eens een hele stad.
Voor de mensen die nog nooit in Delft zijn geweest: Dit is Voorhof. Er zijn acht flats met 17-18 verdiepingen, veertien flats met 10 verdiepingen (Poptahof) en het grootste gedeelte van de 'laagbouw' heeft ongeveer 5-8 verdiepingen.
Het lijkt me sterk dat Schellingen-Stadt dichter bevolkt is.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » za 21 jan 2012, 15:05

Koen schreef:Maar 12.450 inwoners per km2 in Schellingen-Stadt is wel extreem veel. Ter vergelijking: De wijk Voorhof in Delft is een van de dichtstbevolkte wijken van Nederland met ongeveer 10.000 inwoners per km2. Dan gaat het dus over een wijk, niet eens een hele stad.
Voor de mensen die nog nooit in Delft zijn geweest: Dit is Voorhof. Er zijn acht flats met 17-18 verdiepingen, veertien flats met 10 verdiepingen (Poptahof) en het grootste gedeelte van de 'laagbouw' heeft ongeveer 5-8 verdiepingen.
Het lijkt me sterk dat Schellingen-Stadt dichter bevolkt is.
Schellingen heeft in Bahnhofquartier vele hoge woontorens staan. Daar heb je dit soort taferelen:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit kan ook vanwege de vrij stevige rotsachtige ondergrond op 5-10m diepte (iets wat hier in West-Nederland niet het geval is). Ook de wijken eromheen zijn ook dicht bebouwd (maar geen torenflats). In feite zit vooral hier de grote bulk.

Over hoge bevolkingsdichtheden gesproken. België heeft anders één gemeente waar de bevolkingsdichtheid boven de 21 000 inw./km2 is in het Brusselse hoofdstedelijk gewest. Bovendien is de bevolkingsdichtheid van Schellingen-stadt nog altijd minder dan die van Monaco (meer dan 16 000 inw./km2)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Matt » za 21 jan 2012, 15:14

Koen schreef:Maar 12.450 inwoners per km2 in Schellingen-Stadt is wel extreem veel.
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je bij deze dichtheid de grenzen van de bebouwde kom hebt aangehouden, dan valt het nog mee met de dichtheid. Als voor de dichtheid de gemeentegrenzen zijn genomen, dan wordt het wel wat dichter bevolkt, daar de gemeente grenzen meestal niet overeen komen met de grenzen van de bebouwde kom.

Ik vind het inwoneraantal nu beter kloppen in Schellingen. :)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door TBR » za 21 jan 2012, 15:43

MandelSoft schreef:
Over hoge bevolkingsdichtheden gesproken. België heeft anders één gemeente waar de bevolkingsdichtheid boven de 21 000 inw./km2 is in het Brusselse hoofdstedelijk gewest. Bovendien is de bevolkingsdichtheid van Schellingen-stadt nog altijd minder dan die van Monaco (meer dan 16 000 inw./km2)
Inderdaad, dat is Sint-Joost-Ten-Node, de bevolkingsdichtheid is daar groter dan die van Kolkata (Calcutta), het is ook de armste gemeente van Brussel
Overigens, een hoofdstad van een land mag dichtbevolkt zijn, maar Schellingen-Stadt vergelijken met Monaco is onrealistisch
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Koen » za 21 jan 2012, 16:24

Sint-Joost-Ten-Node is ongeveer even groot als Voorhof en dus vergelijkbaar met een wijk. Jij vergelijkt Schellingen-Stadt, een complete stad, met zo'n wijk. Je kan een stad beter vergelijken met Den Haag, Amsterdam of Brussel i.p.v. met een wijk/wijkgemeente.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door TBR » za 21 jan 2012, 22:07

Ja, maar als je met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaat vergelijken dan krijg je daar ook nog Watermaal-Bosvoorde en Ukkel bij, nu niet bepaald gemeentes die bijdragen aan een hoge bevolkingsdichtheid. Een hele stad vergelijken met een kleine gemeente is niet representatief, er zullen in Schellingen-Stadt ook wel parken, stations, zwembaden, kantoorgebouwen, administratieve diensten,... moeten zijn en veel van die zijn er niet in Sint-Joost, want iedereen daar gaat toch werken in Schaarbeek, of naar het park in Brussel of Elsene. Je moet al je diensten incalculeren in je hoofdstad
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 22 jan 2012, 10:55

Om even mijn berekening van bevolkingsdichtheid duidelijk te maken: deze is berekend binnen de komgrenzen van de agglomeratie. Hiervan weet ik nog niet het precieze oppervlak, maar ik ging ervan uit dat dit ongeveer 120 km2 was (12x10 km), inclusief kantoorgebieden, industrie en alle openbare diensten en parken (zelfs een vliegveld!). Als ik echter ervan uitga dat mijn stad 12x12 km is, dan wordt de bevolkingsdichtheid nog maar 10 400 inw./km2.

Schellingen-Stadt is in ieder geval de dichtst bebouwde stad van Schellingen, al komt Konrad (IM) er dichtbij: (9400 inw./km2)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 29 jan 2012, 11:45

Overzicht van talen in Schellingen

Als we kijken naar wat de mensen primair spreken in Schellingen, komt men tot het volgende resultaat:              
 Duits  82% 
 Nederlands  8% 
 Nagaskisch  3% 
 Engels  2% 
 Arabisch  2% 
 Zweeds  2% 
 Overig  1% 
Echter als we kijken naar de totale taalbeheersing (dus ook tweede en derde talen meegerekend) geeft dat een heel ander beeld:                        
 Duits  98% 
 Engels  73% 
 Nederlands  34% 
 Nagaskisch  26% 
 Frans  21% 
 Spaans  17% 
 Esperanto  16% 
 Ni Alinia  12% 
 Arabisch  11% 
 Zweeds  9% 
 Deens  5% 
 Overig  18% 
Laatst gewijzigd door MandelSoft op zo 29 jan 2012, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Matt » zo 29 jan 2012, 16:08

Vanwaar zoveel mensen die Latijn spreken? Latijn wordt overigens meer gelezen dan gesproken. Verder mooi overzicht. :d
Opvallend ook hoeveel mensen Nederlands kunnen spreken.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door TBR » zo 29 jan 2012, 16:22

^^ Waarschijnlijk immigranten uit NovaHollandia, Ardeim en Solwezië
Overigens, niet iedereen die Latijn doet in secundair onderwijs spreekt het ook. Het blijft bij lezen en vertalen
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Ties » zo 29 jan 2012, 16:30

^^ Dat klopt, maar je zou het wel "taalbeheersing" kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Rob » zo 29 jan 2012, 17:05

Komen er veel imigranten uit Noord-Afrika / Midden-Oosten naar Schellingen vanwege het ''grote'' aantal mensen de Arabisch beheersen ?

En wat moet ik verstaan onder Overige ?

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » zo 29 jan 2012, 20:31

Aangezien Latijn eerder een studieobject is dan een taal die gebruikt wordt, lijkt het me niet dat Latijn in dit rijtje thuishoort...
HAFRABAisfun schreef:^^ Waarschijnlijk immigranten uit NovaHollandia, Ardeim en Solwezië
Burghtelandse immigranten zullen ook Nederlands beheersen (niet zozeer spreken maar wel lezen en, in mindere mate, schrijven en verstaan). Als je Burghtelands als Nederlands beschouwt natuurlijk nog meer. Aan de Burghtelands/Schellingse grens spreekt men een dialect dat ongeveer tussen Duits en Burghtelands in ligt.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 29 jan 2012, 22:37

^^ Ik geloof dat ze in Laconië, Brilamontië en Sustilië latijns spreken.

De beheersing van Nederlands kan verklaard worden door de buurlanden die ook Nederlands als voertaal hebben (en dan reken ik het Burghtelands ook als Nederlands). In de oostelijke grensstreek kan men een aardig woordje Nederlands spreken. Maar ook in de havensteden in het noorden en het gebied rond westelijk Imaginië spreekt men Nederlands.

Ook opvallend: het Nagaskisch is nooit echt uitgestorven geraakt. Deze taal wordt nog door veel mensen gesproken, en zelfs rond de oost-Imagineese grensstreek wordt het primair gesproken. Daarnaast is het nagaskisme ook nog steeds populair.

Een ander opvallende is Zweeds. Dit wordt namelijk nog al veel gesproken in de streek Skandiën in Fugesen.
Rob schreef:Komen er veel imigranten uit Noord-Afrika / Midden-Oosten naar Schellingen vanwege het ''grote'' aantal mensen de Arabisch beheersen ?
Zie je overal in de westerse wereld: mensen uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten komen hier heen om werk, welvaart en veiligheid te zoeken. Gevolg is dat je dus veel mensen krijgt in je land die arabisch spreken en/of moslim zijn. Niet dat dat an sich een probleem is, maar toch...
Rob schreef:En wat moet ik verstaan onder Overige ?
Alle talen die ik niet heb genoemd, maar die een te klein aandeel hebben om apart op te noemen. Denk bijvoorbeeld aan Portugees, Japans, Chinees, Hindi, etc.

NOOT: Het kan zijn dat een aantal van mijn plaatjes het niet doen. Dat komt omdat Majhost plat ligt door een voor mij nog onbekende oorzaak.
NOOT2: OK, Majhost doet het weer, alleen het uploaden gaat nog even niet ivm onderhoud aan de site.
Laatst gewijzigd door MandelSoft op ma 30 jan 2012, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » zo 29 jan 2012, 22:47

Het Latijn wat men daar spreekt komt volgens mij niet overheen met Klassiek Latijn. Anders zou je ook kunnen zeggen dat men in alle landen waar een Romaanse taal gesproken wordt, Latijn wordt gesproken... zo werkt het niet. Maardat moet je uiteraard aan de respectievelijke leiders vragen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Koen » zo 29 jan 2012, 23:04

MandelSoft schreef:^^ Ik geloof dat ze in Laconië, Brilamontië en Sustilië latijns spreken.
In Laconia wordt Ni Alinia gesproken. Een taal met grote Latijnse en Griekse invloeden. In Brilamontië wordt Esperanto gesproken, wel een Romaanse taal, maar absoluut geen Latijn. In Sustilië wordt Claudirisch gesproken. Dat zou een versimpeld Latijn moeten zijn.

Kortom alleen in Sustilië wordt een variant van het Latijn gesproken. De andere talen zijn Romaanse talen, net als Italiaans, Frans, Spaans en Portugees. Dus geen Latijn.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 29 jan 2012, 23:26

OK, ik denk dat ik dat ga veranderen. Dank jullie voor de feedback!

EDIT: Wijzigingen doorgevoerd!
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Koen » zo 29 jan 2012, 23:31

Leuk om te zien dat 12 procent van de Schellingse bevolking Ni Alinia beheerst :D
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Kaaiman » di 31 jan 2012, 10:53

MandelSoft schreef:^^ Ik geloof dat ze in Laconië, Brilamontië en Sustilië latijns spreken.
In Laag-Brilamontië en Sustulië wordt Claudirisch gesproken. Dat is inderdaad nauw verwant aan het Latijn, maar kan toch niet echt Latijn genoemd worden. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 31 jan 2012, 23:55

De wapenschilden van de deelstaten van Schellingen:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De wapenschilden staan nu ook bij de corresponderende beschrijvingen van de deelstaten.

Groeten.
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Matt » wo 01 feb 2012, 11:38

Ze zien er mooi uit. :d De beer van de Fugesen lijkt verdacht veel op de beer van Berlijn en het hert lijkt op de hert op de Maldarische munten. :lol:
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten