[BRS] Algemeen

Bandrepubliket Skjyllina

Moderator: MandelSoft

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door lajos » ma 02 mar 2015, 06:07

Ik heb aan de wikipagina over Kwang Yung een paar regels over sport toegevoegd, en in dat verband ook een pagina over Kurvklot aangemaakt. De tekst daarvan heb ik gekopieerd van de post met spelregels hierboven. (Met een paar kleine redactionele wijzigingen.) Ik hoop dat dat niet bezwaarlijk is.

http://www.geopoeia.net/wiki/Kurvklot

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » zo 19 apr 2015, 13:57

Ik heb heel wat afbeeldingen hersteld in alle topics omtrent Schellingen. Omdat Majhost er permanent uit ligt, heb ik een deel van de afbeeldingen moeten overzetten naar een nieuwe host, Puush. We zullen zien of deze host niet de geest geeft.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » do 20 aug 2015, 00:23

De Nagaskische Cultuur

Schellingen is gesticht als opvolger van het voormalige Nagaskische Rijk. Dit oude rijk heeft zo zijn sporen nagelaten. Sterker nog: het is nog steeds volop aanwezig in de Schellingse samenleving. De taal, religie en gebruiken zijn een integraal onderdeel in de Schellingse samenleving. Hieronder een uiteenzetting van deze invloeden van de Nagasken

"Nagaska" (de moderne Nagaskische-taal)
"Nagaska", ofwel Nagaskisch, is de taal van de Nagasken. Het is een Noorse taal die omstreeks het jaar 900 de Oud-Nagaskisch (die gerelateerd was aan het Cyleens) te verdringen vanuit Oost-Borealië. De taal is sterk gerelateerd aan de Scandinavische talen, maar heeft zich apart ontwikkeld. In het Modern-Nagaskisch zijn er vooral veel germanismen aanwezig voor termen die pas hun intrede deden vanaf de industriële revolutie.

In beginsel is Duits de hoofdtaal van Schellingen, maar dit is tegenwoordig niet meer het geval; hoewel de bestuurstaal officiëel nog steeds Duits is (en men bij winkels en openbare gelegenheden nog in het Duits wordt aangesproken), praat men op straat en op de televisie vooral Nagaskisch. Deze trend is begonnen eind jaren '30 van de 20e Eeuw, toen de regering Hastern een omstreden beleid voerde, dat kwaad bloed zette in binnen- en buitenland. Men keerde zich af tegen "de hoge piefen van Hastern" door niet meer in hun taal te praten, Duits, maar in het Nagaskisch. In het begin was het vooral de Nagaskische minderheid die dat deed, omdat de beheersing van het Nagaskisch onder de rest van het volk vrij matig was. Echter zette deze actie aan dat meer groepen Nagaskisch gingen leren spreken en gebruiken. Later toen bekend werd gemaakt dat Hastern verkiezingsfraude had gepleegd, nam de populariteit van de Nagaskische taal enorm toe. In de jaren '40 en '50 verdubbelde het aandeel van de mensen in Schellingen dat Nagaskisch kon spreken naar twee-derde van de bevolking. En deze groei bleef maar doorzetten; eind jaren '80 was het Nagaskisch in alle bevolkingslagen doorgedrongen en praktisch iedereen in Schellingen spreekt Nagaskisch. In de deelstaat Fugesen is Nagaskisch officiëel al sinds 1983 de tweede taal. Ook in Hochland, Oberjutan en Niederjutan is Nagaskisch de tweede bestuurstaal.

Toch bleeft de landelijke bestuurstaal Duits. Dit heeft men proberen te wijzigen in 1993 via een grondwetswijziging. Hiervoor was er de benodigde steun van tweederde meerderheid in het parlement bij de eerste stemming, maar in 1999 is bij de tweede stemming deze meerderheid niet gehaald. Pas in 2007 werd er opnieuw een poging gedaan; opnieuw was er een meerderheid gevonden voor de eerste stemming. Vrijdag 21 augustus 2015 zal de tweede stemming volgen. Bronnen beweren dat deze keer de grondwetswijziging wel doorgaat. Dit zou betekenen dat Nagaskisch het Duits als bestuurstaal gaat vervangen, met een transitieperiode van twee jaar.

Nagaskisme (de Nagaskische religie)
Het Nagaskisme (sic: gelinkte post moet nog worden bijgewerkt) is de na het Lutheriaanse protestantisme de grootste religie binnen Schellingen. In het kort is het Nagaskisme een polytheïstische godsdienst waarvan de volgers van deze religie Nagasten heten, die hun geloof baseren op de wijsheden van de profeet Evarnes in de geschriften van de Bylmora. Nagasten zijn vooral te vinden in Schellingen, Imaginië en Kartjas.

In veel Schellingse steden vind men zogenaamde "nagesten", Nagaskische gebedshuizen. Een nagest heeft vaak een ronde koepelruimte, waar driemaal daags het gebed wordt gehouden naar één van de goden; de God van het Licht in de morgen, de God van de Wijsheid in de middag en de God van het Duister in de avond. De centrale koepelruimte heeft drie uitsteeksels ("kapellen", die draaisymetrisch zijn gebouwd. Deze drie kapellen zijn een representatie van de drie goden; elk gebed worden gedaan in de richting van de kapel van de God voor dat gebed. Elke kapel heeft een andere kleur vloer en een beltoren, elk met een bel van een andere grootte (en dus een andere toon). Traditioneel heeft de Kapel van het Licht gele/cremige tegels en een hoge bel; de Kapel van de wijsheid heeft blauwe tegels en een middel-hoge bel; de Kapel van het Duister heeft donkerrode tegels en een zwaar klinkende bel. Bovenop de koepel is een aparte toren met een klokkenspel. Van oudsher werd deze allen gebruikt bij de dagenraad en de zonsondergang van heilige feestdagen. Tegenwoordig dient de centrale toren ook als klokkentoren en speelt het klokkenspel om het uur of half uur. Deze traditie is van de protestantse kerken overgenomen. Op heilige feestdagen worden nu ook de bellen van de drie kapeltorens ingezet. Al met al hebben deze gebouwen een vrij grote aanwezigheid in steden.

Ook het Nagaskisme heeft te maken met secularisme, al is het minder dan bij het christendom.

Nagaskische gebruiken
Ook enkele Nagaskische gebruiken zijn bewaard gebleven. Zo zijn enkele oud-Nagaskische volkssporten nog steeds in ere gehouden; Kurvklot is zelfs zo populair dat er professionele competities worden gespeeld. Vaak zijn lokale tradities (zoals de vismarkt van Malle, of de Kasteelmars in Cotilia) in ere gehouden. Deze traditionele uitingen zijn goed voor het toerisme.

Een ander gebruik dat nog steeds vrij wijdverspreid is, is de Nagaskische kalender. Dit is een zonnekalender met 12 maanden van 30 dagen, plus nog vijf of zes extra heilige feestdagen verdeeld over de zomer- en winterwende. Het huidige Nagaskische jaar is 1700, en het volgende jaar begint bij de winterwende, 21 december. Het jaar 0 (anders dan bij de Greorgiaanse kalender bestaat het jaar 0 hier wel) is het jaar dat de profeet Evarnes de Openbaring kreeg, waarna hij zijn beroemde preek "Het Eerste Woord van de Wereld" hield.. Tegenwoordig lopen deze kalender bijna synchroon met de Greorgiaanse kalender; alleen valt de schrikkeldag in een ander jaar en op een andere dag.
Laatst gewijzigd door MandelSoft op za 22 aug 2015, 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Maarten
Geoficticus
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 01 apr 2015, 16:47

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Maarten » do 20 aug 2015, 00:46

Leuk dat de taal weer helemaal opgeleefd is! Geldt dit ook voor de cultuur, wordt er weer strenger volgens de Nagaskische leefregels geleefd?
MandelSoft schreef:
Ook het Nagaskisme heeft te maken met secularisme, al is het minder dan bij het christendom.
Dus men heeft minder behoefte om het Nagaskisch weg te houden uit het functioneren van de staat? Wat voor rol speelt het Nagaskisme dan nu in de Schellingse staat? En hoe kijken niet-Nagasken hier tegenaan?

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Kathor » do 20 aug 2015, 04:56

In Carthamië zijn er ook zo'n 3 miljoen Nagasken (6% van de bevolking), voornamelijk Karktiërs die in het uiterste oosten van Carthamië wonen, wat al eeuwen bewoond wordt door Karktiërs. Hiervan schat men dat 1,5-2 miljoen hiervan praktiserend is.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » zo 25 okt 2015, 21:43

Is het Nagaskisch nou het best te classifieren als een inheemse taal (Kylnagaskisch) of als een Germaanse taal (verwant aan het oud-noors)? Het is mij niet helemaal duidelijk.

Cyleens lijkt mij namelijk wel een inheemse taal, die hooguit een kleine invloed heeft gehad van Germaanse talen (oud-noors).

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Faylin » zo 25 okt 2015, 22:10

^^ Dat is inderdaad vaak verwarrend. Het huidige Nagaskisch of Nieuw-Nagaskisch dat in Schellingen gesproken wordt, is een Germaanse taal. De oude taal Oud-Nagaskisch, die op een gegeven moment is uitgestorven, is de Cyleno-Nagaskische (of Kylengaskische of een andere naam) taal. Maarten had dit geloof ik ergens zo uitgewerkt.

Cyleens of beter Eiland-Cyleens is een inheemse taal geclassificeerd als Cyleno-Nagaskisch > Cyleens > Noord-Cyleens. Het Draken-Cyleens is meer een creooltaal ontstaan uit het Eiland-Cyleens en Svalings (Noord-Germaanse taal), maar wordt wel ook als Noord-Cyleens geclassificeerd.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door lajos » di 27 okt 2015, 00:52

Hebben de veranderingen m.b.t. het Nagaskisch ook invloed op het Nagaskisch schrift? D.w.z. verandert dat ook met terugwerkende kracht?

En wat verandert er in de Nagaskische religie?

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » di 27 okt 2015, 14:06

Faylin schreef:^^ Dat is inderdaad vaak verwarrend. Het huidige Nagaskisch of Nieuw-Nagaskisch dat in Schellingen gesproken wordt, is een Germaanse taal. De oude taal Oud-Nagaskisch, die op een gegeven moment is uitgestorven, is de Cyleno-Nagaskische (of Kylengaskische of een andere naam) taal. Maarten had dit geloof ik ergens zo uitgewerkt.

Cyleens of beter Eiland-Cyleens is een inheemse taal geclassificeerd als Cyleno-Nagaskisch > Cyleens > Noord-Cyleens. Het Draken-Cyleens is meer een creooltaal ontstaan uit het Eiland-Cyleens en Svalings (Noord-Germaanse taal), maar wordt wel ook als Noord-Cyleens geclassificeerd.
Ah dank je wel. Nu is het duidelijk ;)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 27 okt 2015, 19:30

Ik heb het Nagaskische schrift laatst omgegooid om beter overeen te laten komen met het protocyleense schrift. Een demonstratie hoe dat eruit ziet:
Afbeelding

Karakterset staat in de spoiler:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Kathor » di 27 okt 2015, 19:35

Cool, het lijkt op Armeens met wat Cyrillische invloeden.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door Matt » di 27 okt 2015, 22:55

Daar zijn inderdaad wel oude Cyleense karakters in te herkennen. Het ziet er realistischer uit zo. :d
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door sirdanilot » wo 28 okt 2015, 12:18

Hoe heb je dit schrift in de computer gemaakt?

Ik vind het er erg mooi uitzien. Ik zou graag ook b.v. mijn runen alphabet in de computer zetten.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » wo 28 okt 2015, 16:26

Gemaakt met good ol' InkScape en als basis de karakterset van Arial om het in het net te doen (ik had het al in grovere vormen uitgewerkt). Vanaf daar was het gewoon slim combineren van elementen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door SjorsB » wo 28 okt 2015, 16:28

Mooi! Tijd voor een font :)

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door lajos » do 29 okt 2015, 04:04

MandelSoft schreef:Ik heb het Nagaskische schrift laatst omgegooid om beter overeen te laten komen met het protocyleense schrift.
Oh.
Daar ben ik buitengewoon ongelukkig mee, aangezien het Nagaskische schrift ook in Kwang Yung gebruikt wordt.

Sowieso ben ik niet erg blij met al deze plotselinge veranderingen in Schellingen die het noodzakelijk lijken te maken dat ik met terugwerkende kracht ook van alles in Kwang Yung verander. Dat betreft niet alleen schrift, maar de veranderde rol van het Nagaskisch zet bijvoorbeeld ook vraagtekens bij de geschiedenis van talen in Kwang Yung en bij de aard van het Tongmaans (dat een mengsel van Schellings Duits en Tjannees is, maar wellicht een mengsel van Nagaskisch en Tjannees had moeten zijn). (Daarnaast zijn er de veranderingen m.b.t. Oud-Nagaskisch (naast schrift) dat plots aan het Cylleens verwant blijkt te zijn.) Als er ook nog in de Nagaskische religie gesleuteld wordt, dan moet alles op de schop.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 29 okt 2015, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Discussie verplaatst

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 08 dec 2015, 00:17

Het Schellingse Volkslied

Sinds 1947 is "Hirskerhimenel", oftewel "de Hertenhymne", het officiële volkslied in Schellingen. Het is in 1823 geschreven door de Nagaskische dichter Kjeld Storfeðe, die in opdracht van de Schellingse regering in 1829 de voormalig gebruikte Duitse versie van het Schellingse volkslied schreef. Na Hastern-I is heeft de Duitse versie een voor velen een nare bijsmaak gekregen en is men weer overgestapt op de Nagaskische versie. De tekst van het volkslied gaat als volgt:

"Y fjyllerdalena, morgenvart oj aftenvart,
Vid skojenas älvena oj linnena,
Finnsa landeð av öja förälderena.
Skjyllinsläneð, ðårt skaja åga husvart

Öje folkana, olika menände samsann,
ska alltid vänna med öja samstutt,
Y ðehir landeð, ðeger öss många gutt
oj sig genom fjyller oj liðen fann.

Skjyllinsläneð, sammens stärk oj en!
Skjyllinsläneð, hem för varjeren!

Som hirsken, haliver y öje hjertar
að y Seniðels Skoje vandra
skasig nimma känna förlöra
om Skojen sin hem var

Oj när dagen kommer að haska marða
nedhösterha på emmesfeðena
tackit alla að Seniðel gerhan
oj alla að världen hafrå ska ärva

Skjyllinsläneð, sing alla som en!
Skjyllinsläneð, maja hem erðen!"


Vrije Nederlandse vertaling:
Spoiler: weergeven
In de dalen der bergen oost en west
in bossen aan de rivieren en meren
ontstond het land van onze oude Heren;
Het Schellingse land, ons eigen nest

Ons land en volk, divers doch eensgezind
zal immer zegevieren in eendracht
in het vruchtbaar land dat ons voorspoed bracht
zich tussen de bergen en de zee bevindt

Het Schellingse land, samen sterk en één!
Het Schellingse land, een thuis voor iedereen!

Zoals de Hert in onzer Harten leeft
dwalende door het Bos van het Leven
zal hij zich nooit verloren geven
doch hij in het Bos zijn thuis heeft

En als de dag komt dat hij zal sterven
valt hij gerust neer op de groene zoden
dankt alles wat het leven hem heeft geboden
en wat deze wereld zal erven

Het Schellingse land, zingt allen als één!
Het Schellingse land kom ik altijd heen!
(De melodie volgt later nog)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Algemeen

Bericht door MandelSoft » di 01 nov 2016, 23:25

De Nagaskische Taal
Nu het Nagaskisch de hoofdtaal is van Schellingen, dient deze toch wat meer aandacht te verdienen. Daarom ben ik de laatste tijd bezig geweest om de taal uit te werken. Het is een Noordse taal, maar toch kent het zijn eigenaardigheden.

Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik heb het al eerder al gebruikt in nieuwsartikelen en zelfs het volkslied, maar zelfs toen was de taal nog sterk aan verandering onderhevig. Nu begint er meer vastheid in te komen nu het wordt gedocumenteerd. Ik heb de basisgrammatica en een woordenlijst gemaakt, die hieronder staan vermeld. Er zijn inmiddels al meer dan 1000 woorden in de taal toegevoegd.

Klik hier om het basisgrammaticadocument te lezen (Engels)
Klik hier voor de meest recente woordenlijst (01-11-2016)

Graag hoor ik jullie commentaar. ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten