[BRS] Kaarten

Bandrepubliket Skjyllina

Moderator: MandelSoft

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » do 23 jan 2014, 19:50

TBR schreef:Ook zijn de Schellingse namen voor Kartjaanse steden vaak gewoon letterlijke transliteraties, een beetje originelere exoniemen zou misschien wat realistischer zijn. (Asiqtau zou bijvoorbeeld Askau kunnen worden)
De vertalingen zijn niet meer dan andere spelling van de plaatsnamen, zodat de meeste Schellingers weten hoe je een bepaalde naam moet uitspreken, net zoals je Berlijn, Londen, Keulen of Aken in het Nederlands hebt, of Stettin in het Duits...
TBR schreef:Ik zie ook dat de Tholeense steden wel heel erg groot zijn ingetekend, zo in Poventhale groter dan Schellingen-Stadt, en even groot als Muensterwald, wat me nu niet de bedoeling lijkt te zijn.
De schaal is dezelfde, maar je hebt wel gelijk dat het groot is. Schellingen-Stadt is echter erg compact voor zijn inwoneraantal.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door TBR » do 23 jan 2014, 19:54

@Dulminis: Net zoals de plaatsnamen in Tsjechië en West-Polen, die oorspronkelijk Duits waren, maar werden verpoolst/vertsjechischt (bijvoorbeeld Reichenberg werd Liberec, Grünberg in Schlesien werd Zielona Góra, en Waldenburg werd Walbrzych).
De vertalingen zijn niet meer dan andere spelling van de plaatsnamen, zodat de meeste Schellingers weten hoe je een bepaalde naam moet uitspreken, net zoals je Berlijn, Londen, Keulen of Aken in het Nederlands hebt, of Stettin in het Duits...
Wel, Berlijn is niet helemaal hetzelfde als 'Berlin', en Aken is ook niet Aachen. Alhoewel beiden namen op elkaar lijken, is er toch een uitspraakverschil. Ook is het belangrijk te bedenken dat Duits en Nederlands aan elkaar verwant zijn, en namen dus goed uitspreekbaar zijn over de taalgrenzen heen, maar er is (bijna) geen verwantschap tussen het Duits en het Kartjaans, waardoor deze plaatsnamen waarschijnlijk erg vervormd zullen worden (net zoals er waarschijnlijk ook Schellingse plaatsnamen vervormd zullen worden in het Kartjaans). Zelfs Frans(talig)e steden hebben in het Nederlands vaak erg afwijkende exoniemen (al heeft dit ook grotendeels te maken met geschiedenis), zoals Lille/Rijsel, Liège/Luik, Mons/Bergen...
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door TzM23 » do 23 jan 2014, 20:15

'TBR schreef:Ik zie ook dat de Tholeense steden wel heel erg groot zijn ingetekend, zo in Poventhale groter dan Schellingen-Stadt, en even groot als Muensterwald, wat me nu niet de bedoeling lijkt te zijn.
Dat valt wel mee, ten eerste behoort een deel van de agglomeratie tot Neu-Kaltenkirchen, ten tweede zijn Tholeense steden over het algemeen vrij groot, omdat ze ruim gebouwd zijn. Ten derde is Povanthale ook nog eens een provinciehoofdstad.

Maarten: de schildjes in mijn land kloppen niet: TOI wordt niet meer gebruikt en werd nooit daar gebruikt en zeker ook nog niet in die schildjes. Er wordt gewoon Austria Mittelschrift gebruikt.

Als laatste lijkt er iets mis gegaan te zijn met sommige plaatsnamen, ze staan onder de agglomeraties.

Voor de rest: puik werk! :d
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door TBR » do 23 jan 2014, 20:32

TzM23 schreef:
'TBR schreef:Ik zie ook dat de Tholeense steden wel heel erg groot zijn ingetekend, zo in Poventhale groter dan Schellingen-Stadt, en even groot als Muensterwald, wat me nu niet de bedoeling lijkt te zijn.
Dat valt wel mee, ten eerste behoort een deel van de agglomeratie tot Neu-Kaltenkirchen, ten tweede zijn Tholeense steden over het algemeen vrij groot, omdat ze ruim gebouwd zijn. Ten derde is Povanthale ook nog eens een provinciehoofdstad.
Wel, de agglomeratie van Poventhale lijkt wel groter dan die van Bodegarde, de Ardeimse hoofdstad met meer dan 1 miljoen inwoners! ;) Ik weet niet hoeveel inwoners Poventhale heeft, maar zo'n belangrijke stad lijkt het mij nu ook weer niet.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door TzM23 » do 23 jan 2014, 20:46

^^ Wat ik al zei, een erg brede stad: veel brede wegen, stadsparken etc. etc. Daarnaast zou het best wel kunnen zijn dat er om en nabij een miljoen mensen woont. Het is bovendien best een belangrijke stad, een snelweg en spoorknooppunt. Daarnaast heeft Tholenië tussen de 30.000.000 en 45.000.000 inwoners, en heeft Ardeim er veel minder. ;)
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door Dulminis » do 23 jan 2014, 22:52

TBR schreef:@Dulminis: Net zoals de plaatsnamen in Tsjechië en West-Polen, die oorspronkelijk Duits waren, maar werden verpoolst/vertsjechischt (bijvoorbeeld Reichenberg werd Liberec, Grünberg in Schlesien werd Zielona Góra, en Waldenburg werd Walbrzych).
Nu zijn Tsjechisch en Duits beide nog Indo-Europese talen én behoorden de Tsjechen tot 1918 tot een Duits-sprekend rijk, dus ze zullen ongeveer geweten hebben wat een bepaalde naam in hun eigen taal zou moeten zijn. De Karktiërs spraken echter rond het einde van WOII in het algemeen geen Duits (wat wetenschappers en een enkele geïmmigreerde familie van wie de voorouders ooit als adviseurs in dienst van de landvoogd waren waarschijnlijk uitgezonderd), dus er zal lukraker 'vertaald' zijn dan in Tsjechië het geval is geweest.
TBR schreef:Zelfs Frans(talig)e steden hebben in het Nederlands vaak erg afwijkende exoniemen (al heeft dit ook grotendeels te maken met geschiedenis), zoals Lille/Rijsel, Liège/Luik, Mons/Bergen...
Etymologisch is het meeste toch wel verklaarbaar. Een verlegging van de klemtoon een paar eeuwen geleden kan verschillende uitwerkingen gehad hebben op de hedendaagse vormen van Belgische plaatsnamen in het Frans, Nederlands en Duits. Bv. Ronse/Renaix komt van Ronn-acum ('vestiging aan de Ronne'); als dat op een moment is ontwikkeld tot Ronnace en aan de Germaanse kant de klemtoon op Rón- en aan de Romaanse kant op -áce is gevallen, dan krijg je /rónnese/ resp. / renáce/, hetgeen verder ontwikkeld is tot Ronse resp. Renaix. Lille/Rijssel vind ik zelf een erg leuk geval, aangezien het min of meer vertalingen van elkaar zijn: in de Franse variant komt het van À l'Île ('op het eiland'), waarbij het lidwoord l' bij het naamwoord is getrokken met als resultaat Lille. En... bij de Nederlandse variant is bijna precies hetzelfde het geval! Ter IJssel (IJssel als Nederlandse verbastering van het Latijnse 'insula'; ik weet niet of deze IJssel iets met de Nederlandse rivier te maken heeft) is verbasterd tot Te Rijssel. (Er moet eigenlijk een ietwat eng überblij stuiterende smiley aan dit forum worden toegevoegd voor dit soort situaties :D )
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door TBR » do 23 jan 2014, 22:57

^^ Ik bedoelde niet dat ze raar waren of etymologisch onverklaarbaar, maar dat ze gewoon sterk afweken... Voor een (ongeveer) vergelijkbare situatie tussen het Kartjaans en het Duits moet je misschien Spaans en Baskisch nemen met als bekendste voorbeeld Pamplona, dat in het Baskisch Iruñea heet.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » do 23 jan 2014, 23:09

Je moet ook weten dat ze in Schellingen wel wat gewend zijn met andere talen. Het land is omringd door Nederlanders, Vlamingen, Latijnen, Chinezen, Kartjanen, Tholeniërs en in het land zelf heb je ook nog de Nagaskiërs, wiens taal nog steeds tot op de dag van vandaag aanwezig is. Een deel van de buren, vooral in het Westen is van een totaal andere taalfamilie dan Schellingen. Het is dan makkelijker om de uitspraak te verbasteren dan om een volledig nieuw exoniem te verzinnen. Stettin en Szczeczin spreek je bijna hetzelfde uit, al is de eerste makkelijker voor een Duitser om te begrijpen.e

Bovendien zijn er nog in Schellingen zelf "onvertaalde" plaatsnamen als Cisna, Cotilia en Amelunxen. Zelfs Arvennersfurt is niet in zijn geheel vertaald. Dan had het Himmelfurt geheten. Zuid-Fugesen heeft nog steeds Scandinavische roots, en er zijn nog heel veel plaatsen met -skogen of -by in de plaatsnaam, wat nog uit het Nagaskisch komt.

Nog over onvertaalde plaatsnamen gesproken: ze komen in het echt ook voor. Wat dacht je van bijvoorbeeld Metz in het voormalig Duitse Elzas? Of Steenvoorde in Frans-Vlaanderen? Of Stralsund en Straelen in Duitsland?
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door TzM23 » do 23 jan 2014, 23:24

Je vergeet de Pruissen Maarten. :P
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » di 28 jan 2014, 00:37

Nieuwe versie van de kaart! De volgende dingen zijn aangepast (zelfde locatie als vorige kaart):

- OWN is nu in overeenstemming met de tot nu toe uitgebrachte detailkaarten
- Spoorlijnen toegevoegd in Kartjas en Tholenië

To-do list:
- Dorpen van de detailkaart Schellingenland invoegen
- Waldland verder detailleren.
- Vliegvelden en stations in kaart brengen
Laatst gewijzigd door MandelSoft op di 28 jan 2014, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 00:42

Heb je ook een link?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door Dulminis » di 28 jan 2014, 07:53

De link was dezelfde als in de originele post op pagina 6, maar dat is alweer even geleden dus: hier staat 'ie nog een keer :D

Waarom zijn sommige spoorlijnen in Carqax dunner dan andere?

O, en de V3, de 44a en de geplande V1 zijn geen Expresswegen; die heeft Carqax namelijk niet.

En ik zie dat je de c-accent in Etschek wel veranderd hebt, maar die in Huschustschosi en Nügastschülek niet. Voor de laatste is Nagaskenburg waarschijnlijk een goede Duitse variant (want dat betekent het letterlijk). Van Varsalek mag je ook Neuburg of Neuenburg maken. Huschustschosi betekent in het Karktisch 'middelmatige herberg', dus ik weet niet of dat een letterlijke vertaling zou hebben; die plaats ligt ook wat verder weg van de Schellingse grens.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door BlaZ » vr 31 jan 2014, 01:06

Hoe heb je overigens die witte gloei rondom de plaatsnamen gedaan?

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door SjorsB » vr 31 jan 2014, 08:42

Je kopiëert al je plaatsnamen naar een nieuwe laag (Plaatsnaam_S ofzo). Zorg dat alle plaatsnamen geselecteerd zijn in die laag. Maak ze wit. Nu moet je aan de rechterkant wat spelen met 'Blur' / 'Vervaging' voor het gewenste resultaat ;)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » do 06 feb 2014, 00:43

De kaart is nu zo goed als af! Ook Waldland is nu opgevuld, en de twee luchthavens in Schellingen staat nu ook op de kaart:
http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... en_05a.png
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door lajos » do 06 feb 2014, 01:43

Ik zie nu pas dat je een paar meertjes in Kwang Yung hebt ingetekend terwijl je grotere meren over de grens in Schellingen zelf hebt weggelaten...

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » vr 07 feb 2014, 00:32

Dat heb ik inmiddels gecorrigeerd. Daarnaast zijn er in Karell-Weberland en Oberjutan nog wat dorpen van de detailkaarten toegevoegd, net als het geplande tracé van de A74.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door lajos » vr 07 feb 2014, 01:30

Ik denk dat de geplande A74 verder naar het zuiden moet komen te liggen. Vanwege de aard van het relief en gesteentes ligt het deel in Kwang Yung namelijk een stuk zuidelijker. Ik maak zo snel mogelijk een tekening.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » zo 19 apr 2015, 13:55

Ik heb de kaart weer bijgewerkt:

KLIKKERDEKLIK!

- Alle Schellingse wegnummerschildjes gebruiken nu Vejtafletskrift
- De A74 naar Kwang Jung ingetekend en doorgetrokken tot in Kwang Jung
- C37 en C65 omgelegd naar nieuwe routes (al van tevoren besproken). C71 verwijderd.
- Nieuwegouwen ingetekend
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door BlaZ » ma 20 apr 2015, 00:10

Mooi dat de wijzigingen in het C-wegen systeem nu verwerkt zijn.

De vliegvelden waren met nog niet eerder opgevallen, mooie toevoeging.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door lajos » vr 24 apr 2015, 06:48

Mooi. Hoe staat het eigenlijk met de A74. Is er enige vordering met de aanleg (in Schellingen, want het deel in Kwang Yung is al vrijwel klaar). Overigens vind ik de wegnummers in Kwang Yung wel heel fraai. Snelweg 1 en de nieuwe snelweg 2...

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door MandelSoft » vr 24 apr 2015, 09:51

Aan de grens is de A74 nog maar enkelbaans beschikbaar als de snelweg in Kwang Jung opengaat. en gaat maar vanaf de grens tot een gelijkvloerse aansluiting met de B75 bij Slesswick. De kunstwerken voor de ongelijkvloerse aansluiting, evenals de tweede rijbaan, zijn pas eind dit jaar gereed
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door Kaaiman » vr 24 apr 2015, 10:00

Ik kan me zo voorstellen dat men het in Kwang Yung in de volksmond altijd over 'de snelweg' heeft, misschien zelfs wel met een koosnaampje. Misschien moeten ze nu dus hun taalgebruik aanpassen als de nieuwe snelweg opengaat. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door Dulminis » vr 24 apr 2015, 13:22

Kaaiman schreef:Ik kan me zo voorstellen dat men het in Kwang Yung in de volksmond altijd over 'de snelweg' heeft, misschien zelfs wel met een koosnaampje. Misschien moeten ze nu dus hun taalgebruik aanpassen als de nieuwe snelweg opengaat. :)
"De Andere Snelweg"
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BRS] Kaarten

Bericht door SjorsB » vr 24 apr 2015, 15:30

Maarten, ik heb geloof ik een foutje ontdekt: de grens van Bundesland Schellingland houdt zomaar op (ten noorden van Schellingen-Stadt) ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten