Pagina 2 van 6

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: zo 05 jun 2011, 23:59
door MandelSoft
05-04-11
Die Volkeszeitung schreef: Bundespraesidentin besucht Hochmark
BONDSPRESIDENTE OP BEZOEK IN HOCHMARK

SCHELLINGEN - Bondspresidente Von Luzern gaat komende maandag op bezoek bij haar Hochmarkse collega. Ze zal hierbij de politieke- en handelsrelaties ter sprake brengen, die over het algemeen positief zijn te noemen. Vooral het overzeese vrachttransport van de industrieële producten en voedsel is veel over te doen. Schellingen wil o.a. de export van wijn en elektronicaproducten naar Atlantidië vergroten. Von Luzern zal hierbij haar collega proberen over te halen om akkoord te gaan met het voorstel.

Het staatsbezoek hoort bij een serie van bezoeken bij andere collega's van andere landen. Komende maand zullen ook Burghteland en Tyssië aan de beurt zijn.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 21:52
door Theodoor
Misschien moet ik toch maar eens een naam voor de president verzinnen. De man die er zat is allang afgetreden (ben de naam zelfs kwijt).

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: wo 03 aug 2011, 00:07
door MandelSoft
02-08-11
Tageszeitung Schellingen schreef: Bundesliga: "Mehr Eisenbahn in Schellingen"
BUNDESLIGA: "MEER SPOOR IN SCHELLINGEN

SCHELLINGEN - Hoewel de Volkespartei nog steeds schreeuwt om meer asfalt, is een overgrote meerderheid van de Bundesliga er over eens dat er meer spoorwegen moeten worden aangelegd. Vandaag is er over dit voorstel een stemming geweest, wat in het kort inhoudt om meer spoorwegen aan te leggen naar de kleinere steden en missing links op te vullen. Het resultaat: 98 stemmen voor, 32 stemmen tegen.

Het is op het eerste gezicht verrassend dat zelfs een groot deel van de PFD het voorstel steunt. De PFD is juist een partij die vaker gaat voor het investeren in het wegennet dan openbaar vervoer. Echter zit er een gedachte achter, zoals PFD-Ligalid Kenmer uitlegd: "We kunnen niet alles op één paard verwedden. Investeren in het spoorwegennet zorgt ervoor dat ons land goed bereikbaar blijft. Het spoorwegennet zorgt ervoor dat ons hoofdwegennet ontlast wordt, zowel passasgiers- als vrachtvervoer. Bovendien creëert de aanleg van nieuwe spoorwegen veel werkgelegenheid."

Het is nog niet bekend hoeveel dit megaproject gaat kosten, maar schattingen gaan ervan uit van tientallen tot honderden miljarden Uniemark, verspreid over minstens 20 jaar.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: wo 03 aug 2011, 01:07
door sirdanilot
Meer spoorlijnen klinkt als een goed voorstel !

In Burghteland is zo een voorstel in het verleden ooit afgewezen. Alleen de grootste steden zijn nu verbonden met het spoorwegennet, en op andere verbindingen rijden comfortabele lange-afstandsbussen. Rondom grote steden stopt zo'n bus vaak op een P+R terrein, vanwaar men naar het stadscentrum kan met de trein, lightrail of metro. Zo staan de bussen zelden in de file. Toch prefereert men meestal de trein als dat een mogelijkheid is.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:24
door MandelSoft
12-09-11
Tageszeitung Schellingen schreef: Muensterwald will Trams auf Inductionstrom
MUENSTERWALD WIL TRAMS OP INDUCTIESTROOM

MUENSTERWALD - De gemeente Muensterwald heeft een ambitieus plan om het tramnetwerk rigoreus te veranderen: het gehele netwerk wordt 'draadloos' via inductiestoom. Na experimenten in Bautzen (Duitsland) toont Muensterwald grote interesse in deze technologie.

Dr. Brueno Meerscher, hoogleraar aan de faculteit Elektrotechniek van de TU Muensterwald, legt uit hoe het werkt: "Het systeem is ingenieus: De stroom loopt via een ondergrondse kabel onder het spoor. Deze genereert een elektromagnetisch veld. Onder de trams zitten spoelen die dit veld kunnen opvangen. Daardoor krijg je dus draadloze stroom. Hetzelfde gebeurt ook bij de oplader van een elektrische tandenborstel."

Hoewel het de gemeente een hele duit gaat kosten om dit te realiseren, zijn er ook een aantal voordelen. Merscher: "Niet alleen ruimt het het straatbeeld op, ook heeft het systeem minder last van weersinvloeden. Hier in de stad heeft men last dat 's winters er ijs groeit op de kabels, wat voor extra slijtage en defecten zorgt. Naast dat is er bij deze technologie ook minder onderhoud nodig: het is dan niet meer zo dat elke tram tegen de kabel schraapt met zijn stroomafnemer."

Als de ruimtelijke ordeningsprocedures gunstig verlopen, kan men in maart 2012 beginnen met de werkzaamheden. Eind 2016 moet het project zijn afgerond. Tegen die tijd kunnen de oude trams nog gewoon blijven rijden; de oude kabels worden pas op het laatst weggehaald.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: di 13 sep 2011, 11:52
door sirdanilot
Dit klinkt echt heel interessant ! Echter lijkt het me ook een heel dure business. Misschien kan dit ook gebruikt worden voor hogesnelheidslightrailverbindingen; dan kan het in Burghtelandse steden ook rendabel zijn. In Burghteland is men huiverig voor dure investeringen, maar zodra er winst te behalen valt vliegt men erin.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: di 13 sep 2011, 13:34
door Koen
Leuk plan. De trams zullen waarschijnlijk wel meer stroom verbruiken, omdat het rendement lager is. De spoelen zullen ook warmte produceren. Het zal er natuurlijk wel veel mooier uit zien.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: di 13 sep 2011, 22:00
door Ties
Iedereen die in Muensterwald met een rol koper over straat loopt, wordt dus geëlektrocuteerd :twisted:

Goede maatregel tegen koperdieven ;)

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 20 okt 2011, 23:45
door MandelSoft
20-10-11
Tageszeitung Schellingen schreef: Staatsrat lehnt Erlaubnis Hafenausbau Suessensee
STAATSRAT WEIGERT VERGUNNING HAVENUITBREIDING SUESSENSEE

SUESSENSEE - De havenuitbreiding van Suessensee gaat voorlopig niet door. Dat heeft Staatsrat vandaag besloten. Er wordt geen vergunning verleend het project. Volgens de Staatsrat geeft deze uitbreiding te veel hinder voor omwonenden en bovendien overschreidt de nieuwe uitbreiding de milieunormen.

De bewoners van Suessensee halen opgelucht adem. Na een lange procedure zijn hun wensen gehoord door de Staatsrad. "Wij hoeven die hele stinkhaven niet," zegt één van de inwoners aan onze verslaggever. "De haven verpest al de zicht over het meer en nog meer zichtvervuiling pikken we niet meer!" Vergelijkbare reacties krijgen we van andere inwoners van de stad.

De lokale industrie is minder blij met het besluit. "Doordat we de haven niet kunnen uitbreiden, verzwakken we onze concurrentiepositie," zegt Aksel von Wersner, voorzitter van de Industriebund. "Een kleinere haven betekend minder capaciteit en dus een slechtere aan- en afvoer van goederen. Dit maakt onze positie ten opzichte van andere havens in Borealië ongunstig." De Industriebund blijft pleiten voor een havenuitbreiding, echter moet er dan wel een alternatief op tafel liggen die wel aan de gestelde eisen van de bewoners en het milieu voldoet.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 20 okt 2011, 23:49
door Snelwegfreak
^^ Ik zou degene die dit geschreven heeft toch even wijzen op zijn spelling ;)

"Een kleinere haven betekend''

Overigens klinkt 'Staatsrat' op een dag als vandaag natuurlijk á la Kadhaffi :P

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: vr 21 okt 2011, 23:21
door MandelSoft
^^ Bedankt voor het wijzen op de spelling.

De Staatsrat in Schellingen is zoiets als de Raad van Staete hier. Het is het hoogste gezaghebbende orgaan in de ruimtelijke ordening.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 14:42
door TBR
MandelSoft schreef:12-09-11
Tageszeitung Schellingen schreef: Muensterwald will Trams auf Inductionstrom
MUENSTERWALD WIL TRAMS OP INDUCTIESTROOM

MUENSTERWALD - De gemeente Muensterwald heeft een ambitieus plan om het tramnetwerk rigoreus te veranderen: het gehele netwerk wordt 'draadloos' via inductiestoom. Na experimenten in Bautzen (Duitsland) toont Muensterwald grote interesse in deze technologie.

Dr. Brueno Meerscher, hoogleraar aan de faculteit Elektrotechniek van de TU Muensterwald, legt uit hoe het werkt: "Het systeem is ingenieus: De stroom loopt via een ondergrondse kabel onder het spoor. Deze genereert een elektromagnetisch veld. Onder de trams zitten spoelen die dit veld kunnen opvangen. Daardoor krijg je dus draadloze stroom. Hetzelfde gebeurt ook bij de oplader van een elektrische tandenborstel."

Hoewel het de gemeente een hele duit gaat kosten om dit te realiseren, zijn er ook een aantal voordelen. Merscher: "Niet alleen ruimt het het straatbeeld op, ook heeft het systeem minder last van weersinvloeden. Hier in de stad heeft men last dat 's winters er ijs groeit op de kabels, wat voor extra slijtage en defecten zorgt. Naast dat is er bij deze technologie ook minder onderhoud nodig: het is dan niet meer zo dat elke tram tegen de kabel schraapt met zijn stroomafnemer."

Als de ruimtelijke ordeningsprocedures gunstig verlopen, kan men in maart 2012 beginnen met de werkzaamheden. Eind 2016 moet het project zijn afgerond. Tegen die tijd kunnen de oude trams nog gewoon blijven rijden; de oude kabels worden pas op het laatst weggehaald.
In Bordeaux rijden er ook zo'n trams. Ze rijden eerst een heel stuk met bovenleiding, daarna gaat de pantograaf naar beneden en rijdt de tram met een derde rail. Een ingenieus systeem zorgt ervoor dat niemand wordt geëlektrocuteerd wanneer je er op stapt of als het regent

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 17:07
door MandelSoft
^^ Eigenlijk is dat een ander systeem. Bij inductie ligt de kabel onder het wegdek en wordt via spoelen de stroom draadloos overgebracht, op zo'n zelfde manier als waarop een elektrische tandenborstel wordt opgeladen.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 20:47
door Ties
Of zoals een transformator werkt...

Wat ik me afvraag, maakt zo'n systeem niet veel geluid? Een netspanningstransformator maakt ook een typische zoemtoon, namelijk 50 Hz. Dat is de netfrequentie en levert een geluid op dat mensen net kunnen waarnemen (vanaf 20 Hz ongeveer). Alhoewel, een inductiespoel maakt nog altijd veel minder herrie dan een verbrandingsmotor :mrgreen:

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 16:42
door TBR
Hoe maak je zo'n bruin artikel bij een nieuwsbericht?

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 17:09
door Koen
Met de knop 'Quote'.
Dus:

Code: Selecteer alles

[quote="Naam van de krant"][size=150]Titel[/size]
Tekst[/quote]
Wordt:
Naam van de krant schreef:Titel
Tekst

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 17:16
door TBR
bedankt, later zullen er nieuwsberichten van Ardeimse en Solwezische kranten volgen :)

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 23:35
door MandelSoft
04-01-12
Tageszeitung Schellingen schreef: Norden des Landes geplagt von Schneefall trotz milden Winter
NOORDEN VAN HET LAND GETEISTERD DOOR SNEEUWVAL ONDANKS MILDE WINTER

SCHELLINGEN - Het noorden van ons land is de laatste dagen geteisterd door sneeuwval. Ondanks dat de winter milder is dan normaal is er toch veel sneeuw gevallen in de deelstaten Schellingenland, Nordende, Waldland en Fugesen. Vooral Nordende heeft het zwaar te verduren, niet in de minste plaats door de aanhoudende storm vanuit de Bartenzsee. Gerekend wordt op enkele miljoenen Uniemark aan storm- en sneeuwschade.

De hevige sneeuwval heeft veel gevolgen: kilometerslange files, gladheid, ongelukken, een tekort aan strooizout, lege schappen, talloze valpartijen (met bijbehorende extra gewonden) en zelfs enkele storingen van o.a. het OV. Het Ministerie van Transport geeft het advies om in het noorden van Schellingen liever niet de weg op te gaan. Ook nemen werknemers massaal een vrije dag op om niet in de chaos terecht te komen. Ondanks dat er minder verkeer op de weg is, zijn de files zowel de ochtendspits als avondspits heviger. De sneeuw is alleen goed nieuws voor de wintersporters in de Fugesen. Op sommige bergen zijn de skibanen geopend, al lopen de zaken nog niet helemaal storm vanwege diezelfde sneeuw die de skibanen weer slecht bereikbaar maakt.

Naar verwachting zal het weer aan het eind van de week opklaren, maar tegen die tijd ligt er al zo veel sneeuw dat het nog twee weken zal duren voordat dat allemaal gesmolten is, want ook de komende dagen blijft het in het noorden koud, met temperaturen die niet of nauwelijks boven het nulpunt uitkomen. Tot die tijd is het maar behelpen in Noord-Schellingen...

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 23:39
door Snelwegfreak
Altijd vervelend die perikelen... Gelukkig maar dat het in Benjiland over het algemeen meevalt met die winters :)

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 05 jan 2012, 10:54
door TBR
Schellingen kon ook niet anders dan gtroffen worden door de storm die het Solwes-eiland heeft getroffen :D

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 17 mei 2012, 10:15
door Ortelius
MandelSoft schreef:12-09-11
Tageszeitung Schellingen schreef: Muensterwald will Trams auf Inductionstrom
MUENSTERWALD WIL TRAMS OP INDUCTIESTROOM

MUENSTERWALD - De gemeente Muensterwald heeft een ambitieus plan om het tramnetwerk rigoreus te veranderen: het gehele netwerk wordt 'draadloos' via inductiestoom. Na experimenten in Bautzen (Duitsland) toont Muensterwald grote interesse in deze technologie.

Dr. Brueno Meerscher, hoogleraar aan de faculteit Elektrotechniek van de TU Muensterwald, legt uit hoe het werkt: "Het systeem is ingenieus: De stroom loopt via een ondergrondse kabel onder het spoor. Deze genereert een elektromagnetisch veld. Onder de trams zitten spoelen die dit veld kunnen opvangen. Daardoor krijg je dus draadloze stroom. Hetzelfde gebeurt ook bij de oplader van een elektrische tandenborstel."

Hoewel het de gemeente een hele duit gaat kosten om dit te realiseren, zijn er ook een aantal voordelen. Merscher: "Niet alleen ruimt het het straatbeeld op, ook heeft het systeem minder last van weersinvloeden. Hier in de stad heeft men last dat 's winters er ijs groeit op de kabels, wat voor extra slijtage en defecten zorgt. Naast dat is er bij deze technologie ook minder onderhoud nodig: het is dan niet meer zo dat elke tram tegen de kabel schraapt met zijn stroomafnemer."

Als de ruimtelijke ordeningsprocedures gunstig verlopen, kan men in maart 2012 beginnen met de werkzaamheden. Eind 2016 moet het project zijn afgerond. Tegen die tijd kunnen de oude trams nog gewoon blijven rijden; de oude kabels worden pas op het laatst weggehaald.
Dat klinkt mij wel erg ambitieus... Volgens mij ga je enorm veel verliezen krijgen op je ondergrondse leidingen. Bij een normale bovenleiding wordt de lijn immers op een bepaalde spanning gehouden, en die kun je er om de zoveel km op zetten. Er loopt enkel stroom als er een treinstel voorbij komt. Maar in het geval van inductie ga je door het hele traject een stroom moeten sturen, die bovendien niet al te laag gaat zijn om een voldoende groot veld op te wekken. Om dan niet te zorgen dat je kabels gaan smelten zul je nogal dikke leidingen nodig hebben, wat het project redelijk prijzig gaat maken :p Ofwel moet je het traject opdelen in segmentjes die onafhankelijk bekrachtigd kunnen worden en de verliezen voor lief nemen.

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 29 nov 2012, 18:19
door MandelSoft
Schellingen heeft het druk met buitenlandse verhoudingen de laatste tijd...
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 29 nov 2012, 18:26
door TzM23
Mooi gedaan. Tholenië heeft ook een negatief reisadvies gegeven. Waarmee heb je die krant gemaakt? Inkscape?

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 29 nov 2012, 18:34
door Kathor
Inderdaad perfecte krant maarten! ik ga vanavond nog een update plaatsen over de situatie in Carthamië

Re: [BRS] Nieuwsberichten

Geplaatst: do 29 nov 2012, 19:37
door MandelSoft
thootje23 schreef:Mooi gedaan. Tholenië heeft ook een negatief reisadvies gegeven. Waarmee heb je die krant gemaakt? Inkscape?
Yup. Was wel een beetje gedoe hoor, vooral het schrijven in het Schellings-Duits (heb daarvoor de moeite genomen :mrgreen: )