Pagina 7 van 9

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 20:00
door MandelSoft
Verkeersborden in Schellingen - Overige informatieborden

U-routes / omleidingsroutes
Schellingen kent voor alle Bundesstrassen en Autobahnen een U-routesysteem. Deze worden aangegeven door middel van de volgende borden:

Afbeelding

Een bord heeft een nummer en een aangegeven richting. Het nummer is als volgt bepaald:
  • Autobahnen: U[Routenummer]-[Toeritnummer]
  • Bundesstrasse: U[Routenummer]-[Kilometrage eindpunt]
Deze worden gebruikt vaak aangeven als alternatieve routes bij werkzaamheden en bij files. Het systeem heeft zichzelf bewezen: uit onderzoek is gebleken dat na de invoering van het systeem dat de totaal verloren reistijd op de Autobahnen met 15% was afgenomen. Op het OWN zijn geen cijfers bekend, maar daar lijkt het ook een positief effect te hebben.

Komborden
Het begin en einde van de bebouwde kom wordt in Schellingen met de volgende borden aangegeven:

Afbeelding

In de bebouwde kom geldt een algemene maximumsnelheid van 50 km/h en kan men langzaam verkeer verwachten, tenzij anders aangegeven. Anders dan in Nederland, gaat bij het bepalen van de maximumsnelheid de borden voor Schnellstrasse en Autobahn vòòr het kombord. Op deze wegen wordt vaak het kombord weergeven als je dwars door de stad heen gaat en het maakt duidelijk dat alle witte doelen (wijken en andere zaken) bij deze stad horen.

Wijk en bedrijventerreinnaamborden
Wijk en bedrijventerreinnamen verschijnen in Schellingen ook op de gewone bewegwijzering. Daarom is het ook handig om de begrenzingen van bepaalde wijken aan te geven. Hier zijn de volgende borden van toepassing:

Afbeelding

Kommunnaamborden
De grenzen van de gemeenten (Kommunen) worden met deze borden aangegeven:

Afbeelding

Deze borden hebben verder geen juridische status.

Bundesstaatnaamborden
De grenzen van de deelstaten (Bundesstaten) worden met deze borden aangegeven:

Afbeelding

Bundesstaatnaamborden
Rivieren worden met het volgende bord aangegeven:

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 20:02
door MandelSoft
En dan nu een wegwijzerserie van de A205 richting Malle. Omdat dit al bijna het einde is van de snelweg en de afritten dicht op elkaar aansluiten, zijn er op dit stuk snelweg géén afstandenborden, wat niet vaak voorkomt in Schelllingen. De snelweg eindigt op een vijf-taks rotonde:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Maarten

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 23:15
door Koen
Goed dat je rekening hebt gehouden met het verkleuren van borden! :d Ook de oude borden bij afrit 87 zijn leuk om te zien.

De viercijferige U-nummers zijn slecht te onthouden. Misschien kun je beter een wat minder systematisch driecijferig systeem bedenken. Twee U-routes naar dezelfde afrit, maar in de andere richting hebben nu hetzelfde nummer. Dat is niet zo handig.

De rest van de borden ziet er goed uit.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 feb 2012, 23:26
door MandelSoft
Koen schreef:De viercijferige U-nummers zijn slecht te onthouden. Misschien kun je beter een wat minder systematisch driecijferig systeem bedenken. Twee U-routes naar dezelfde afrit, maar in de andere richting hebben nu hetzelfde nummer. Dat is niet zo handig.
Maar deze twee routes komen nooit bij elkaar. Dat is het mooie van het systeem. Alleen het eindpunt is gelijk, voor de rest zou je van afrit A naar afrit B kunnen worden geleid als je de nummers weet. Ik vind dat er eigenlijk best een goede logica in zit. Bovendien zit dat streepje ertussen voor de duidelijkheid. Een voorbeeld: als je U628 ziet, is dat dan de verwijzing naar de A6, afrit 28 of A62, afrit 8? Met dat streepje voorkom je die verwarring.

Je hoeft ook eigenlijk de nummers niet te onthouden, als je het systeem maar weet. In Nederland onthou ik de U-nummers helemaal niet!

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 02:55
door sirdanilot
Ik zie dat men zelfs in Schellingen het vermelden van de plaatsnaam binnenin een stad opgeeft ;) het zou inderdaad geen doen zijn om steeds 'Malle' toe te voegen. Wel staan er nogal veel bestemmingen op de borden. In Burghteland kiest men dan voor een algemenere aanduiding als 'Centrum', en dan komen de aparte wijknamen wel op de afritborden. Overigens zou ik Nagen wel toevoegen als hoofddoel, ondanks dat de A205 niet echt een doorgaande functie heeft.

Waarom staat er niet zo'n groengeel bord op de A205?

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 19:56
door Snelwegfreak
De nieuwere bewegwijzering ziet er erg helder en fris uit. Mooi werk! Ook veel verschillende soorten generaties borden, opmerkelijk ;)

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 20:44
door MandelSoft
sirdanilot schreef:Waarom staat er niet zo'n groengeel bord op de A205?
De groen-gele borden staan alleen op het OWN.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: do 22 mar 2012, 17:52
door TBR
MandelSoft
Zou jij het goed vinden mocht ik een apart topic open over de Bartenszeeverbinding met toltarieven, openingsdata en bewegwijzering allemaal tesamen in een topic. Eigenlijk zou ik dat ook kunnen doen in het huidige topic, maar ik wou eerst weten of je er mee akoord gaat
HAFRABAisfun

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: do 22 mar 2012, 20:40
door MandelSoft
Is goed! Ik zal later vanavond een topic aanmaken.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: za 16 jun 2012, 16:57
door MandelSoft
Ik licht een tipje van de sluier van een project waarmee ik nu mee bezig ben:
http://dl.dropbox.com/u/24507921/Schell ... rassen.pdf

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:03
door Ortelius
Ik vond het al akelig stil rond Schellingen ;) Ziet er indrukwekkend uit!

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:07
door Snelwegfreak
Ik zet aan tot ideeën zie ik? ;)
Ziet er zeker indrukwekkend uit, alleen wel een beetje overdreven veel maten aangegeven. Dat gebeurt normaal niet.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:22
door MandelSoft
Alleen de basisborden krijgen zoveel maten mee. Als ik bij portaalbewegwijzering kom, zijn er veel minder maten te zien. Misschien kan ik er een paar al weghalen?

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: za 16 jun 2012, 17:27
door sirdanilot
Het ziet er heel erg goed uit, en ik waardeer ten zeerste dat je de moeite hebt genomen om het in het Schellings duits te zetten. Ik spreek echter geen Duits, dus ik kan het eigenlijk niet lezen. Om die reden zet ik zelf altijd de koppen in het Burghtelands en de teksten in het Nederlands (of desnoods alles in het Burghtelands met een vertaling erbij).

Je kunt natuurlijk ook pas een vertaling geven als je het helemaal af hebt, anders moet je beide steeds aanpassen.

EDIT: En de maten... In Burghteland staan de verhoudingen wel ongeveer vast, maar bewegwijzering is en blijft maatwerk. Zo zijn de borden op een 140 per uur weg vaak groter dan op een 100 per uur stadssnelweg. Ook zijn wegschildjes en dergelijke niet altijd even groot. Maar het resultaat zal in Schellingen veel continuËr zijn dan in Burghteland, dat geef ik meteen toe. In Burghteland is men toch nét iets rommeliger en makkelijker.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 16:05
door MandelSoft
Ik heb het document wat geupdatet (staat op dezelfde locatie). Nieuw zijn:

- Kleurennormen
- Symbolen
- Wegnummerschildjes
- Afritnummerschildjes
- Portaalwegwijzers
- Diagramwegwijzers

Geheel nieuw is het idee de Richtingsschildjes. Deze worden gebruikt op complexe knooppunten om de ramps the indexeren om de weggebruiker nog beter te helpen hoe hij moet voorsoorteren om naar zijn doel te komen. Deze staan in de sectie Diagramwegwijzers.

Groeten,
Maarten

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: do 21 jun 2012, 00:05
door Koen
Het is een heel interessant en uitgebreid document :d

Ik weet alleen niet of de richtingschildjes nut zullen hebben. Mensen gaat niet op een knooppunt opeens nieuwe wegnummers leren die ze maar een minuut nodig hebben.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 18:24
door MandelSoft
Damens en heren, mag ik U de sneltrein van de Schellingen Bahn presenteren?

Afbeelding

Ik heb hier dus de hele dag aan gewerkt, maar ik ben tevreden over het resultaat.

Groeten,
Maarten

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 18:28
door Snelwegfreak
Mooi! Ik zie dat je de kleurstelling van de NS niet los kon laten? ;)
Hebben de HS-treinen bij jou aparte sporen? In Benjiland is er trouwens nog helemaal geen sneltrein. Niet echt nodig ook in zo'n klein land.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 19:49
door MandelSoft
Ik heb gewoon een zwak voor geel-blauw ;)

Het Schellingse spoorwegennet heeft in de loop van de twintigste eeuw een flinke verandering ondergaan. Einde jaren dertig was er een groots plan van de regering Hastern I (jawel, die controversiële regering) om het spoorwegennet flink aan te pakken om zo de economie te stimuleren. Alle bestaande sporen werden verdubbeld en geëlektrificeerd. Echter gaf men de prioriteit aan het bouwen van 's lands eerste Autobahn, waarbij de regering bij een heuse volksrevolutie zijn macht verloor. Daardoor bleven deze plannen in de ijskast tot midden jaren '50. De twintig daaropvolgende jaren werd het plan ten uitvoer gebracht.

Midden jaren '80 werd het spoorwegennet nog eens flink aangepakt om het geschikt te maken voor thans bestelde hogesnelheidstreinen (die van de vorige afbeelding kan 240 km/h bereiken bij normale dienst). Wissels werden vervangen, tracé's werden deels verlegd, geluidsschermen werden geplaatst en er werden vier-sporige passeerstations gebouwd om zo de snelle treinen te laten passeren terwijl de langzame stoptrein op het naastgelegen spoor wacht.

Echter is er de laatste jaren weer een nieuw plan. Aan de ene kant worden wat extra missing links aangelegd (vooral in het westen van het land ontbreken er tracé's) en er worden tangentspoorlijnen om steden heengelegd voor vrachttreinen. Overigens zijn vrachttreinen in Schellingen veel aanwezig, maar omdat deze treinen relatief kort zijn vergeleken met andere landen, kunnen deze toch wel een redelijke snelheid bereiken tot 160 km/h. Toch is het voor de stedelingen niet fijn om vrachttreinen door de steden zien rijden en dit zal de komende jaren worden aangepakt.

Tot zover een stukje Schellingse geschiedenis.

Groeten,
Maarten

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 23:30
door Kathor
Zeer mooie trein

Ikzelf val meer voor Rood-Wit zoals de Duitse ICE HST's maar kom dit is jouw trein tenslotte

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 23:46
door Snelwegfreak
Benjilandse treinen zijn ook rood-wit. Nou ja, eigenlijk rood-wit en ook nog grijs/lichtgrijs.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 17:33
door Koen
De trein is goed gelukt, hij ziet er goed uit! (Ik vind hem persoonlijk niet erg mooi, maar dat is mijn smaak)
MandelSoft schreef:Overigens zijn vrachttreinen in Schellingen veel aanwezig, maar omdat deze treinen relatief kort zijn vergeleken met andere landen, kunnen deze toch wel een redelijke snelheid bereiken tot 160 km/h. Toch is het voor de stedelingen niet fijn om vrachttreinen door de steden zien rijden en dit zal de komende jaren worden aangepakt.
Er zijn dus veel korte vrachttreinen. Levert dat geen problemen op met het inpassen van personen- en goederentreinen in de dienstregeling?

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 17:35
door Snelwegfreak
Lijkt mij wel nu je het zegt. Meestal zijn ze langer, zodat ze maar één keer tussen het personenvervoer door hoeven. Goederentreinen worden namelijk in de gaten tussen personentreinen gepropt.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 17:43
door MandelSoft
Ja, maar in Schellingen wordt het een probleem als de vrachttreinen traag zijn. Immers bereiken de stoptreinen in Schellingen ook een snelheid tot wel 160 km/u en dan wil je niet achter een trage vrachttrein van 80 km/u aankachelen.

Re: [BRS] Infrastructuur

Geplaatst: wo 02 jan 2013, 19:13
door MandelSoft
Het Schellingse Wegenvignet
Sinds 1 januari 2013 geldt er in Schellingen het Wegenvignet. Deze dient ter vervanging van de brandstoftaks, die veel criminaliteit en smokkel in de grensregio's veroorzaakte. In tegenstelling tot Oostenrijk en Zwitserland geldt het vignet voor het gehele wegennet. Het wegenvignet komt in twee verschijningsvormen op de markt.

Vignetpas op naam
Dit is voor het overgrote deel van de Schellingse burgers. Hierbij wordt een pasje gemaakt en geregistreerd op naam. Elk jaar wordt er een vast bedrag van de rekening afgeschreven door de Steuerdienst (gelijk aan het jaarabonnementstarief) en dit geeft de pashouder toestemming om met zijn auto gebruik te maken van het Schellingse (en Imaginese) wegennet. Het voordeel hiervan is dat de pas kan worden gewisseld als men van auto wisselt (bijvoorbeeld bij de verkoop of aanschaf van een nieuwe auto). Pas en bijbehorende houder zijn te verkrijgen via de gemeente. Ook kunnen buitenlanders die regelmatig in Schellingen komen deze verkrijgen bij de autobonden (zoals de ANWB in Nederland). De pas kan ook geregistreerd staan op een bedrijfsnaam. Dit is in het geval van leaseauto's, bedrijfswagens en vrachtwagens.

Anonieme, tijdelijke Vignetsticker
Voor mensen die minder regelmatig in Schellingen komen kan men aan de grens of bij de autobond een vignetsticker kopen. Deze is beperkt geldig en dient na het verlopen vernieuwd te worden.

Tarieven
Voor de tariefsbepaling is de volgende classificering van toepassing:
  • Klasse I: Voertuigen met motor onder 2000 kg
  • Klasse II: Voertuigen met motor boven 2000 kg
  • Klasse III: Voertuigen zonder motor boven 1500 kg (zware aanhangers)
  • Klasse IV: Voertuigen met motor; brommobielen en scooters (alleen jaarvignetten)
Hieronder zijn de tarieven van de verschillende vignetten:        
 Duur  Klasse I  Klasse II  Klasse III  Klasse IV 
 1 jaar  100 UMk.  140 UMk.  75 UMk.  40 UMk. 
 2 maanden  20 UMk.  28 UMk.  15 UMk.  n.v.t. 
 2 weken  5 UMk.  7 UMk.  4 UMk.  n.v.t 
Groeten,
Maarten