[BRS] Historie

Bandrepubliket Skjyllina

Moderator: MandelSoft

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Historie

Bericht door sirdanilot » wo 01 feb 2012, 13:29

Ziet er goed uit !

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [BRS] Historie

Bericht door TBR » wo 01 feb 2012, 14:24

Zeer mooi, maar wordt het alfabet niet wat te gelijklopend met het latijnse alfabet qua gebruik van klanken?
Laatst gewijzigd door TBR op wo 01 feb 2012, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BRS] Historie

Bericht door Koen » wo 01 feb 2012, 16:11

Leuk alfabet :D
Al vind ik het wel een beetje raar dat bij de Latijnse vorm de letters volgens het Engels zijn getranslitereerd, terwijl de Nagaskiërs eerst in aanraking kwamen met Nederlanders en Duitsers. Het kan natuurlijk wel, maar tsch/tsj lijkt me logischer dan ch en sch/sj in plaats van sh.

Wordt de 'u' uitgesproken als joe (Engels) of oe (Duits)? En wat is het verschil in uitspraak tussen de c, k en q. Het lijkt me sterk dat de oude Nagaskiërs dezelfde verdeling hebben als wij.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [BRS] Historie

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 feb 2012, 17:01

Ziet er goed uit Maarten! Je bent lekker bezig :D

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Historie

Bericht door sirdanilot » wo 01 feb 2012, 17:44

@koen
Terechte vragen, al is de q volgens mij het zelfde als het nederlandse kwaak.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » wo 25 sep 2013, 04:20

Tot ver in de 19e eeuw is voor het Tjanees (Kwang Yung) wellicht een versie van het Nagaskische schrift gebruikt (en voor sommige doeleinden misschien nog steeds), maar de huidige versie van dat schrift is raar en onrealistisch Europees, zoals ook door anderen hierboven is opgemerkt. Er zijn drie letters voor de K-klank (K, Q en C), net als in het Latijnse schrift. En de letter C kan zowel als S als als K worden uitgesproken, hetgeen fonetisch gezien heel vreemd is en ook typisch voor het Latijnse schrift. (En er zijn dus ook twee letters voor de S-klank (S en C), net als in het Latijnse schrift.)
Daarnaast zijn er een paar hele vreemde leters zoals GN en IA. Hoe spreek je die precies uit? Als "jn" en "ja", of anders?

Is deze versie van het schrift definitief? Of maak je nog een versie die minder op het Latijnse schrift lijkt?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » wo 25 sep 2013, 08:21

Deze versie is nog niet definitief. Ik denk dat ik sowieso de getallen anders moet gaan doen, want daar zit ook geen goede logica achter
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 02:04

Als je binnenkort een keer tijd hebt om een nieuwe versie te maken, dan zou ik dat bijzonder op prijs stellen. Dan kan ik vervolgens bekijken hoe de Qán het aangepast zouden hebben voor hun taal.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 13:18

Wellicht heeft Cȧrq́ax ook een inheems schrift gehad en het ligt dan voor de hand dat verwant is aan of afgeleid van het Nagaskische schrift. Als dat zo zou zijn, dan werd of wordt het Nagaskische schrift (of varianten of afgeleiden daarvan) in (minstens) drie landen gebruikt. Wellicht is het dan een goed idee om wat nader te overleggen over de definitieve vorm van dat schrift.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door SjorsB » do 26 sep 2013, 13:48

Off topic: Hoe typen jullie steeds in andere lettertypes (Arial volgens mij) tussen Trebuchet door?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door Kaaiman » do 26 sep 2013, 13:50

^^ De pc vervangt de karakters die Trebuchet niet kent door een lettertype dat die karakters wel kent.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » do 26 sep 2013, 13:56

^^ Je kunt ook instellen dat alles (behalve titels) in Arial wordt weergegeven door de proBoot forumstijl te selecteren. Da's wel zo handig want Trebuchet maakt van een hoop diakritische tekens een rommelte. Het ziet er bovendien een stuk rustiger uit.

Gebruikerspaneel -> Forumvoorkeuren -> Mijn forumstijl -> proBoot

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » zo 29 sep 2013, 15:10

Maarten,
Ik overweeg om een variant van het Nagaskische schrift nog steeds gebruikt te laten worden voor de Duits-Tjanese taal die in noord en oost Kwang Yung gesproken wordt. Zou het voor jou acceptabel zijn dat we (daarom) het Nagaskische schrift gezamenlijk verder uitwerken? Of wil je dat liever zelf doen?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » zo 29 sep 2013, 19:15

Ik denk dat dat wel een goed idee is. Ik denk dat ik in ieder geval een paar redundate tekens ga schrappen en enkele tekens die eigenlijk niet worden gebruikt.

Verder heb ik het getallensysteem aangepast. Als je er logisch over nadenkt, is een twaalftallig stelsel best wel handig, en daarom is het Nagaskische getallenstelsel gebasseerd op een twaalf-tallig stelsel. Hieronder zie je het nieuwe getallenstelsel:
Afbeelding

Toch zijn er twee verschillende notaties bekend:
- De oud-Nagaskische notatie: 257 = 144 + 9*12 + 5 (dit werdt gebruikt voordat de 0 in het Nagaskische getallenselsel)
- De nieuw-Nagaskische notatie: 257 = 1*12^2 + 9 * 12^1 + 5 (dankzij de uitvinding van de 0 in 1259 door de Nagaskische wiskundige Peström. Hiermee konden veel langere getallen mee worden opgeschreven)

Dit verklaart waarom er een apart teken is voor de 12 en dat deze dus op twee manieren kan worden geschreven.

Verder zit er een goede logica achter de tekens. Je kant tot 12 tellen op je vingerkootjes, drie voor elke vinger. Dit zie je terug in de tekens:
- 1 t/m 3: één streep, één vinger
- 4 t/m 6: twee strepen, twee vingers
- 7 t/m 9: driehoek (drie strepen), drie vingers
- 10 t/m 12: vierhoek (vier strepen), vier vingers

Kortom, er zit best een logica in de tekens en het zal niet geheel onwaarschijnlijk zijn dat iemand dit ooit zo bedacht kan hebben.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Historie

Bericht door sirdanilot » zo 29 sep 2013, 23:49

Wow, de tekens zijn inderdaad heel logisch bedacht, en heel realistisch !

Alleen één ding: bedenk altijd waarmee de mensen indertijd schreven, en ook wie er schreef. Konden alleen geleerden schrijven, of ook het gewone volk? In dat laatste geval zul je veel meer versimpelingen zien van het oorspronkelijke systeem. Ook maakt het uit of je met pen en inkt schrijft, of kerft in kleitabletten.

Het helpt vaak als je elk teken gewoon heel vaak op een kladblaadje schrijft. Dan zie je hoe het eruit komt te zien als je het teken heel vaak schrijft.

Al is dit voor letters natuurlijk belangrijker dan voor de cijfers, omdat je vaker letters dan cijfers opschrijft.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » ma 30 sep 2013, 01:47

MandelSoft schreef:Ik denk dat ik in ieder geval een paar redundate tekens ga schrappen en enkele tekens die eigenlijk niet worden gebruikt.
Wellicht is het handig om eerst een lijst te maken van klanken die in het Nagaskisch voorkomen (voor de duidelijkheid liefst in IPA notatie; zie ook deze pagina t.b.v. knippen en plakken van letters). Dan kun je vervolgens bedenken wat daar voor schrift op past.

Wil je overigens persé vasthouden aan de huidige systematiek van losse letters (voor medeklinkers en klinkers)? Er zijn heel veel andere mogelijkheden: letters kunnen aan elkaar geschreven worden zoals bijvoorbeeld in de Arabische, Mongoolse en Devanagari schriften, ze kunnen worden gegroepeerd per lettergreep als in het Koreaans, er kunnen letters zijn voor medeklinkers en diakritische tekens voor klinkers, enzovoorts.

M.b.t. de cijfers: zijn de tekens hierboven de huidige versies of de oorspronkelijke? Als je bovenstaande tekens vaak (snel) schrijft gaan ze er anders uitzien en ik kan me voorstellen dat de huidige vorm op die geschreven versies gebaseerd is en dat bovenstaande tekens alleen het oorspronkelijke idee waren. (Zie ook de post hierboven.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door Kaaiman » ma 30 sep 2013, 08:11

De uitvinding van de 0 zou mooi de overstap van kerven naar schrijven kunnen weergeven: opeens ronde vormen. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » ma 30 sep 2013, 08:41

^^ Dat zou goed kunnen inderdaad, maar als dat het geval is, is het vreemd dat de andere cijfers niet ook van vorm zijn veranderd door de nieuwe schrijftechniek.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door MandelSoft » ma 30 sep 2013, 09:12

Wij hebben toch ook rechte letters? Bij mijn handschrijft zijn de A, E, F, I, M, N, L, T, V, W, 1, 7 allemaal opgebouwd uit rechte lijnen. Overigens, dit is dus het basis idee, de tekens kunnen er anders uitzien als ze geschreven zijn. Je ziet toch ook dat er in onze taal een flink verschil is tussen geschreven en gedrukt schrift ;)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » ma 30 sep 2013, 10:00

^^ Dat komt doordat hoofdletters nog steeds de vorm hebben waarin ze millennia geleden in steen gekerfd/uitgehakt werden. De kleine letters, daarentegen, zijn letters die met een pen op papier geschreven werden (en soms nog worden) en die zijn daarom veel ronder. De vorm van letters is vaak aangepast op het medium. Zo zijn letters die met naalden in bladeren gekrast werden meestal nog ronder omdat rechte lijnen tot gaten in de bladeren leiden. En de vorm van oost-Aziatische schriften is in sterke mate bepaald door het feit dat die met een penseel i.p.v. een pen geschreven werden.

"Ons" gedrukte schrift is gebaseerd op ronde geschreven letters. Er bestaan daarnaast nog verder geëvolueeerde geschreven vormen (aan elkaar schrijven), maar zelfs de gewone kleine drukletters zijn al ver geëvoleerd t.o.v. hun oorspronkelijke, veel rechtere, vormen.

I.i.g. is het handig om voordat je de vorm van je schrift bepaalt te bedenken met wat voor techniek het vooral geschreven werd. Kerfen -> runen; uitbeitelen -> Latijnse hoofdletters (en de cijfers hierboven); pen op papier -> ... (tal van mogelijkheden, maar bijna altijd tamelijk rond); penseel op papier -> oost-Aziatische schriften; naald op blad -> Oriya (bijvoorbeeld); enz.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door Dulminis » ma 30 sep 2013, 10:24

^^ Sterker nog, ik meen me te herinneren van de basisschool dat geschreven hoofdletters ook veel ronder zijn. Zelf schrijf ik allang niet meer zo (mijn manier van schrijven komt dichter in de buurt van tekenen) en ik ken eigenlijk weinig mensen die nog zo schrijven.

Een ander alfabet waar je duidelijke verschillen tussen de schrijf- en drukletters hebt, is het cyrillische: de schrijfletters zijn inderdaad overwegend rond (ook de hoofdletters) en wijken soms erg af van hun gedrukte variant (of dat lijkt zo althans; het feit bijvoorbeeld dat de schrijfletter t op onze m lijkt is namelijk wel verklaarbaar als een T met hangende uiteinden).
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [BRS] Historie

Bericht door sirdanilot » ma 30 sep 2013, 11:52

Ik heb eens een poginkje gedaan om die cijfers heel snel te schrijven, en eerlijk gezegd is het ook wel prima te doen. Ik schrijf ze een beetje zoals ik Chinese karakters schrijf (ik heb vroeger wel geprobeerd Japans te leren dat ook Chinese karakters gebruikt), merk ik. Dat lijkt wat meer op tekenen dan op schrijven.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » ma 30 sep 2013, 13:36

sirdanilot schreef:Ik schrijf ze een beetje zoals ik Chinese karakters schrijf
Om een voor de hand liggende reden was dat ook het geval in mijn poging om ze snel meermalen te schrijven.

Gebruikersavatar
lajos
Geoficticus
Berichten: 300
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 08:55
Locatie: Tokio (JP)
Contacteer:

Re: [BRS] Historie

Bericht door lajos » ma 30 sep 2013, 13:47

lajos schreef:Wellicht is het handig om eerst een lijst te maken van klanken die in het Nagaskisch voorkomen (voor de duidelijkheid liefst in IPA notatie; zie ook deze pagina t.b.v. knippen en plakken van letters). Dan kun je vervolgens bedenken wat daar voor schrift op past.
In aanvulling op zo'n lijst met klanken moet je natuurlijk ook weten welke daarvan met één letter en welke met meerdere geschreven worden. Nederlands gebruikt bijvoorbeeld OE voor de klank /u/ en CH voor de klank /x/ en sommige andere talen hebben ook dat soort combinaties, maar dat hoeft niet.
Derhalve zijn de volgende gegevens nodig:
1. Wat voor soort schrift (alfabet, abjad, abugida, syllabisch, ...)
2. Vorm van het schrift (losse tekens vs. aan elkaar; recht vs. scheef; rond vs. hoekig; plat vs. hoog; schrijfrichting; ...)
3. Lijst van Nagaskische fonemen (klanken) met specificatie welke daarvan met één letter/teken geschreven moeten worden en welke met een combinatie van letters geschreven kunnen worden.
4. Dominante schrijftechniek (pen op papier of ...?)
Op basis van die gegevens kan dan vervolgens een schrift uitgewerkt worden (al dan niet op basis van je eerste ontwerp onderaan pagina 1 van deze draad.

(Overigens is het wellicht een goed idee om dat in een andere discussiedraad te doen. Misschien zijn er ook nog anderen die zich er mee willen bemoeien en het uiteindelijke schrift zelfs willen gebruiken (op Geopoeia kan dat).)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [BRS] Historie

Bericht door Koen » ma 30 sep 2013, 14:40

Het getalstelsel ziet er in ieder geval erg goed uit.
MandelSoft schreef:(dankzij de uitvinding van de 0 in 1259 door de Nagaskische wiskundige Peström. Hiermee konden veel langere getallen mee worden opgeschreven)
Uitvinding is wel een groot woord voor het overnemen van het positiestelsel met een nul van een ander volk (Arabieren of Indiërs).
lajos schreef:(Overigens is het wellicht een goed idee om dat in een andere discussiedraad te doen. Misschien zijn er ook nog anderen die zich er mee willen bemoeien en het uiteindelijke schrift zelfs willen gebruiken (op Geopoeia kan dat).)
We kunnen discussies over Atlantis zelf beter gewoon hier dan op Geopoeia voeren.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten