Pagina 1 van 2

[IMG] Infrastructuur

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 00:01
door MandelSoft
Infrastructuur in Imaginië

Wegbeheer
Imaginië heeft de volgende wegbeheerders:
  • Imaginian Department Of Transport (ImDOT): dit is de landelijke wegbeheerder. Deze wegbeheerder onderhoudt alle snelwegen en alle hoofdroutes (met een laag N-nummer).
  • JklDOT, NwlDOT, YutDOT, BskDOT, NadDOT: elke provincie heeft zijn eigen wegbeheerder. Deze onderhouden alle wegen buiten de bebouwde kom die niet vallen onder het beheer van ImDOT.
  • [gemeentenaam] DOT: dit zijn gemeentelijke organisaties die de wegen binnen de bebouwde onderhouden.
Verkeerswetgeving
Maximumsnelheden
In Imaginië gelden de volgende maximumsnelheden:
BiBeKo: 50 km/u
BuBeKo: 80 km/u
Snelweg: 120 km/u

* Er zijn geen autowegen in Imaginië; deze worden vaak opgewaardeerd naar B-klasse snelwegen.

Daarnaast is er over een groot deel van het land op de snelwegen DynaMax van kracht. Na succesvolle experimenten in rond de grote steden wordt het over heel Imaginië uitgerold.

Naast de maximumsnelheiden zijn ook de volgende regels van toepassing:
  • Op alle wegen is, net als in Schellingen, een minimumsnelheid van toepassing. Deze ligt 50 km/u onder de maximumsnelheid Bubeko en 30 km/u Bibeko. Als men onder deze snelheid rijdt, is men strafbaar, dit vanwege het in gevaar brengen van de overige weggebruikers door het te langzaam rijden (kan iemand anders erachterop rijden). Enkele speciale regels:
    • Als de maximumsnelheid onder de 50 km/u komt, is er geen minimumsnelheid.
    • Matrixborden gelden ook bij het bepalen van de minimumsnelheid. Bij file gaan deze vaak terug naar 50 km/u en vervalt de minimumsnelheid.
    • Er geldt een uitzondering op de strafbaarheid van het rijden onder de minimumsnelheid als er duidelijk sprake is van congestie, of bij stoplichten.
  • De meetcorrectie voor alle snelheidsmetingen zijn als volgt:
    • < 50 km/u: 3 km/u correctie.
    • 50-100 km/u: 5 km/u correctie.
    • > 100 km/u: 7 km/u correctie.
Boetes
Hier zijn een aantal overtredingen (met boete) in Imaginië zijn hier op een rijtje gezet:
  • Niet kunnen tonen van identiteitsdocumenten: Nk.300.
  • Niet kunnen tonen van rijbewijs: Nk.400 boete en rijverbod indien men geen rijbewijs geregistreerd heeft staan (wat aangeeft dat de persoon in kwestie überhaupt geen rijbewijs heeft), 1 punt* eraf van het rijbewijs.
  • Niet verzekerd zijn: In beslag name van het voertuig totdat deze is verzekerd (geen geldboete; de extra kosten en het in beslag nemen van het voertuig acht men al straffend genoeg).
  • Rechts inhalen: SMk.260 boete. 1 punt eraf.
  • Over het verdrijvingsvlak rijden: SMk.220 boete. 1 punt eraf.
  • Niet handsfree bedienen van apparatuur tijdens het rijden (mobiel bellen): Nk.550 boete. 2 punten eraf.
  • Negeren van stopteken van politie: Nk.500 boete. 1 punt eraf.
  • Negeren van voorrangsbord: Nk.650 boete. 2 punten eraf.
  • Negeren van rood stoplicht: Nk.800 boete. 3 punten eraf.
  • Negeren van eenrichtingsverkeer: Nk.700 boete. 2 punten eraf.
  • Negeren van de aangegeven richting van het uitvoeg-/voorsorteervak: Nk.550 boete. 1 punt eraf.
  • Dronken achter het stuur: tijdelijk rijverbod (van 3 tot 12 uur) en Nk.900 boete. 6 punten eraf
  • 50 km/u te langzaam rijden (onder de minimumsnelheid: Nk.1250 boete. 2 punten eraf.
  • 50 km/u te hard rijden: Nk.1500 boete en invordering van het rijbewijs voor 3 maanden. 5 punten eraf.
  • < 50 km/u te hard rijden: Boete afhankelijk van de snelheidsovertreding (Nk.100 x aantal km/u te hard) boete. 1 punt per 10 km/u te hard eraf.
  • Spookrijden: Nk.6000 boete en rijbewijs voorgoed invorderen.
* Schellingen en Imaginië werken met een puntenrijbewijs. Iedereen begint met 10 punten. Elke vijf jaar komen hier 5 punten bij tot het maximum van 30 punten. Als men 10 punten binnen 6 maanden verliest moet men een verplichte rijcursus nemen. Als men echter alle punten heeft verloren, wordt het rijbewijs ingevorderd en moet men opnieuw het rijbewijs halen. Dit kan maar één keer. Bij de tweede invordering kan men het rijbewijs niet terug krijgen.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 13:34
door MandelSoft
De Imagineese bewegwijzering:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Echter is men van plan om op de C-wegen de A-nummers te laten vervallen, m.u.v. de ringweg van Kapisch (A10). Omdat de C-wegen grootendeels synchroon lopen met de nationale wegnummering en de afritnummering al hierop aangepast is, is dit prima haalbaar. Dit heeft de volgende gevolgen:
- De nummers A3, A4 (C75), A7 (C40) en A40 (C42) verdwijnen van de wegwijzers. Op de hectometerpaaltjes en bij de officiële wegnummering kan je ze nog wel vinden.
- Minder dubbelnummeringen. De vierdubbelnummering A3/A7/C40/C75 bij Konrad wordt gereduceert tot de dubbelnummering C40/C75. Alleen de A10/C75 dubbelnummering blijft, omdat de afritnummering niet doorloopt op deze weg en omdat deze deel uitmaakt van een ringweg.
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding
Graag hoor ik jullie mening hierover

Groeten,
Maarten

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 13:42
door sirdanilot
Burghteland juicht het gebruik van C-nummers alleen maar toe. Zeker in zo'n klein land ligt het erg voor de hand.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 13:51
door Ortelius
Ik vind het ook overzichtelijker om één systeem door te trekken (met uitzondering van de A10 dan).
Vraagje: wat is dat symbool dat onder andere achter Maxtor staat (wit vierkant met een zwart bolletje en twee concentrische zwarte cirkels)?

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 13:54
door MandelSoft
^^ Dat is het "centrum"-symbool van Imaginië

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 16:47
door sirdanilot
Hmm, in Burghteland staat er meestal gewoon Centr, dat lijkt me toch wat duidelijker voor buitenlanders.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 17:04
door Ortelius
Dat in tegenstelling tot je UUT voor de afritten :p

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 19:11
door MandelSoft
Ik kan het ook voluit schrijven (Center) of indien nodig afkorten tot C. (zoals ik dat ook bij windrichtingen doe)

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 19:35
door Ortelius
Dan lijkt voluit schrijven (of een afkorting als Ctr.) me het duidelijkst, met alleen C kom je weer in de war met de wegennummering. Nog nooit bij nagedacht, maar gek dat er geen duidelijk pictogram voor centrum bestaat :p Tenzij misschien het bord dat gebruikt wordt om een bebouwde kom aan te duiden, alhoewel dit niet veel duidelijker zal zijn.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 20:29
door JeroenF1
In een aantal landen, waaronder Italië, is het centrumsymbool een gangbaar pictogram.

Mooie bewegwijzering trouwens, MandelSoft!

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 22:29
door sirdanilot
Het centrumsymbool kan prima hoor, alleen zal niet iedereen begrijpen wat je ermee bedoelt. Burghtelandse borden zijn meer text-based dan wat in Europa gangbaar is. Gewoon een tekstuele beschrijving van een gevaar in zwarte letters op een geel vierkant bord is al een rechtsgeldig verkeersbord (iets als 'Schoale! Langzaom riin!' bijvoorbeeld, bij een schoolzone), maar tegenwoordig worden wel wat meer symbolen gebruikt dan vroeger.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 02 jun 2011, 23:35
door MandelSoft
Symbolen worden in Imaginië overmatig gebruikt. Dit heeft te maken dat het land voor 1987 meerdere officiële talen kende. Daarom waren symbolen makkelijker inzetbaar dan tweetalige borden.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 20:08
door MandelSoft
OWN Bewegwijzering in Imaginië:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Ik denk dat ik nu definitief de A-nummers op de C-routes laat vervallen in Imaginië. Ruimt lekker op :B

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 20:24
door sirdanilot
Je zou ook de A-nummers groen kunnen kleuren, dan wordt het geheel wat minder druk, maar da's natuurlijk maar een detail. Ziet er goed uit verder !

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 20:51
door Kaaiman
^^ Net als in Noorwegen dus: alle hoofdwegen wit op groen. Dan zijn hoofdwegen wel altijd goed herkenbaar en wordt het geen kleurenkermis.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 21:16
door Ties
Maar dan zijn de A16 en C16 (willekeurig gekozen) niet meer goed van elkaar te onderscheiden, terwijl het verschillende wegen zijn.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 22:30
door sirdanilot
Mwaoh, een A is nog vrij anders dan een C hoor. Is er dan zo'n plek waar twee wegen met hetzelfde nummer maar de één met een A en de ander met een C nummer elkaar ook nog eens kruisen?

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 22:38
door Ties
^^ Daar gaat het niet om. Mensen kijken, zoals al vaak onderzocht en aangetoond is, niet naar elk afzonderlijk karakter, maar naar het gehele beeld. Als een weggebruiker "A16" zoekt en "16" ziet staan, zal hij aannemen dat het om de A16 gaat. Zo werkt het nu eenmaal. In het verkeer gaat dit des te harder op, omdat de leestijd vaak slechts enkele seconden is. Bovendien is het in de wegnummering gebruikelijk dat de cijfers het onderscheidende karakter dragen, niet de prefix. In Nederland zijn de A18 en N18 in feite dezelfde weg, maar in Imaginië kunnen de A16 en C16 wezenlijk verschillende wegen zijn.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 22:48
door sirdanilot
In België heb je wel een verschil tussen bijvoorbeeld de A12 en de N12. Ik denk dat je dit probleem sowieso niet tegenkomt in een ministaatje als Imaginië.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: vr 03 jun 2011, 23:17
door MandelSoft
sirdanilot schreef:Mwaoh, een A is nog vrij anders dan een C hoor. Is er dan zo'n plek waar twee wegen met hetzelfde nummer maar de één met een A en de ander met een C nummer elkaar ook nog eens kruisen?
Jazeker. De A42 eindigt namelijk op de C42. Bij de C42 is er bij Guilliano een parrallelbaan met het nummer B40. Maar dit zijn tot nu toe twee geïsoleerde problemen...

Al heel lang zijn de A-nummers rood, en dat wil ik ook zo houden ook. Dit om de nummers beter herkenbaar te houden.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 10:23
door Kaaiman
Kun je de A42 misschien beter gewoon omnummeren.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: ma 06 jun 2011, 12:37
door MandelSoft
^^ Tja, is een optie. Die zou ik kunnen omwisselen met de A40. Dan wordt de huidige parrallelbaan B40 omgenummerd naar B42, waarbij de hoofdrijbaan (C42) en de parrallelrijbaan hetzelfde nummer hebben. De huidige A42 (die dan A40 wordt) komt niet in de buurt van de C40 en vormt dus geen probleem.

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: do 16 jun 2011, 17:44
door MandelSoft
Bewegwijzering en de Taalwetgeving

Voor 1987 waren er in Imaginië twee officiële landstalen: Nederlands (in het westen) en Nagaskisch (in het oosten). Duits en Engels werd er hier en daar ook nog wel gesproken. Daardoor hadden aardig wat plaatsen zowel een Nederlandse als een Nagaskische naam. Zo verschenen ook de exoniemen op de bewegwijzering, met verwarring alom. Ook had ieder regio zijn eigen bewegwijzeringsstijl.

Met het instellen van de Engelse taal als officiële landstaal pakte men ook de bewegwijzering aan. Voortaan hadden alle plaatsen in Imaginië één naam en verschenen ook zodanig op de bewegwijzering. Hetzelfde geldt voor plaatsen over de grens. Hierop besloot men de nieuwe namen op de wegwijzers te popnagelen voordat ze deze in hun geheel gingen vervangen.

Hieronder een paar voorbeelden van de overgang van de oude naar nieuwe bewegwijzering:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding

Oude West-Imagineese bewegwijzeringsstijl:
Afbeelding

Oude Oost-Imagineese bewegwijzeringsstijl:
Afbeelding

Huidige Imagineese bewegwijzeringsstijl:
Afbeelding
Groeten,
Maarten

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: za 10 dec 2011, 15:31
door TBR
Ik vind de oude West-Imagineese bewegwijzering eigenlijk mooier

Re: [IMG] Infrastructuur

Geplaatst: za 10 dec 2011, 18:33
door MandelSoft
Heus? Ik anders niet:
- Kapitaalschrift.
- Niet het beste lettertype (Caracteres)

Maar het is zeker ook niet zo heel slecht...