[RBU] Algemeen

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » di 19 apr 2011, 20:14

Ik had vandaag eens zin om de Burghtelandse bewegwijzering te ontwerpen, gebruikmakend van mijn Schellingse template. Het is een mix geworden van Belgische en Deense en Noorse bewegwijzering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is er ook wel gelet op de centen ;) Vertel mij wat je ervan vind...

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » wo 20 apr 2011, 02:29

Ik vind het in ieder geval leuk dat je meedenkt met de bewegwijzering, en je ontwerpen zijn in ieder geval erg mooi :)

Ik heb helaas gewoon erg weinig tijd om aan Burghteland te werken, maar ik ben wel gewoon zo nu en dan bezig geweest met de bewegwijzering, en zodra ik iets heb ga ik het uploaden. Het idee van 'platte' portaalbewegwijzering blijf ik sowieso goed vinden.

Nabij grote steden komen agglomeratieborden, die kan ik wel even uploaden. Ik ben nog niet echt tevreden over de pijl en precieze lay-out trouwens http://i.picoodle.com/246i6ozz

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » wo 20 apr 2011, 17:56

OK. Hier is mijn versie:
Afbeelding
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » za 23 apr 2011, 02:57

Mja, ziet er goed uit ! Ik probeer zeker dingen over te nemen van jouw bewegwijzering, maar zij is en blijft natuurlijk van Burghtelandse makelij.

Eerst een afstandsbord. Zo'n absurd lange afstand komt natuurlijk bijna nooit voor, het is gewoon dat het eindpunt van een weg op een afstandsbord hoort te staan. Op portaalborden wordt hier Mulder als hoofddoel gebruikt.
http://i.picoodle.com/99di6xit
Hier voorbeelden van wat stedelijke borden. Het betreft hier de drukke Brughewegh (A01), die de ring van Nieuw-Vlissingen vormt. Deze weg stamt al uit de jaren 20 en is al jaren bekend onder deze naam. De weg kent 2x2 rijstroken met weefstroken, en weinig pechstrook. De uitvoeger naar de Voswijkstraat zit zodanig dicht op de oprit vanaf de Amerikalaan, dat er een stoplicht is geplaatst op de rechterrijstrook van de hoofdrijbaan, zodat verkeer kans krijgt om in te voegen.

Momenteel kan bij dit stoplicht niet worden gehandhaafd op roodrijden, omdat een verkeerslicht niet legitiem is op een weg met A-status. Dit traject komt in aanmerking voor degradering tot B-weg, overigens zonder fysieke aanpassing van de weg.
http://i.picoodle.com/211i6xjg

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » za 30 apr 2011, 22:59

Hierbij de nieuwste Burghtelandse bewegwijzering !

Knooppunt
http://i.picoodle.com/cd4i7nv5

Afrit in landelijk gebied
http://i.picoodle.com/230i7nv7

Afrit in stedelijk gebied
http://i.picoodle.com/761i7nv9

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » za 30 apr 2011, 23:44

Wel aardig, maar ik heb een paar kritiekpunten voor de knooppuntbewegwijzering (de rest krijg ik niet aan de praat):
  • De 1200m aanduiding bij het vorkbord had een regel omhoog gemoeten.
  • Bij de rechtsafborden: waarom staat er één pijltje op de bovenste regel en de rest onderaan? Zet ze allemaal maar onderaan! En bij verschillende richtingen kan je er een vertikale streep tussendoen.
  • Het OWN schildje is kleiner dan de andere schildjes. Dat is lelijk en ziet er wat slordig uit.
  • Waarom staat A101 tussen haakjes, maar wordt A24 wel indirect verwezen met een gewoon schildje? Trouwens, het verschil tussen indirecte en directe verwijzingen zijn erg vaag en staan nogal slordig op het bord verdeeld (A24 zweeft ergens in het niets).
  • Waarom gebruik je geen afritsymbool? De buren doen het ook en bovendien spaart het ruimte. Het is ook voor de buitenlanders makkelijker te begrijpen dan UUT. De afritruiter lijkt trouwens ook nog te veel op een wegnummer op de manier hoe die is geïntergreerd in de bewegwijzering.
  • Waarom zou je specifieke delen noemen van Eg en Mulderoeve? Laat dat vallen, is hier niet van belang, het is pas van belang bij uitrit 8. Dit houdt de wegwijzers overzichtelijker. Of moet je voor de andere doelen in Eg en Mulderoeve naar de A1? Kortom, of overbodig of onduidelijk.
  • "A1 &Lokoal, RING"... Huh!? Niet echt heel duidelijk voor mij. Het is wel erg veel voor één schildje. Bovendien staat RING nu twee keer op het bord: op de ruiter en in het schildje.
  • Hier en daar zie ik nog wat onnodig blauwvlak.
Kortom, er valt nog heel wat te verbeteren.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » zo 01 mei 2011, 14:13

Je kunt ze waarschijnlijk niet zien omdat de bestanden heel zwaar zijn, bij mij moet hij ook erg laden en mijn browser gaat er traag door. Hier zijn screenshots. De kwaliteit is er wel wat minder om (hier is het schildje A4 half weggevallen) maar dat is wel netjes in het echte bestand.

Afbeelding

Afbeelding

UUT is erg duidelijk omdat het iets als 'uitgang' betekent. Op parkeerterreinen, in gebouwen etc. zie je vaak ook 'UUT'. Internationaal verkeer komt er vast vanzelf achter wat 'UUT' betekent. Sowieso zijn ook de Burghtelandse verkeersborden meer text-based en deels afgekeken van Amerikaanse verkeersborden. De kleurstelling was eerst zwart op geel, maar dat vond ik erg druk. Door alles wat lokaal is, wit te maken, heb ik ook het UUT symbool wit gemaakt; een afrit is iets lokaals wat meestal kan worden genegeerd door doorgaand verkeer.

Een pijltje staat hoog als er op dat punt die rijstrook bijkomt. Als het boven een 'bestaande' rijstrook hangt, staat het laag. Het heeft de betekenis van 'ga hier een rijstrook naar rechts', of, als er een afstandsaanduiding onder staat, 'ga over 300m naar rechts'. Op die manier wordt het verkeer optimaal verdeeld over de rijstroken.

Ik heb hier de agglomeratieborden weggelaten. Voor sommige delen van Eg moet je inderdaad een volgende afrit hebben, en voor sommige delen van Mulderoeve moet je Teghenkant volgen. Het is inderdaad niet heel duidelijk.

De rest zijn inderdaad wat slordigheedjes, waarvoor dank ! :D

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » zo 01 mei 2011, 20:54

Nu met alle foutjes gefixt. Het OWN schildje was niet te klein, maar het UUT schildje te groot. Nu zijn alle schildjes even groot.

Nog over de doelenkeuze bij grote steden: de plaatsnaam van de grote stad staat alleen vermeld, als er meerdere richtingen zijn waar je níet heen moet voor die stad. Geen enkel doel van Mulder ligt aan de A24, dus staat er bij de tweede afslag in het knooppunt Mulder rechtdoor vermeld. Bij de eerste afslag is Mulder eigenlijk alle kanten op; rechtdoor, een beetje naar rechts (A1 ri. Teghenkant) en helemaal rechts (A1 ri. N. Vlissingen), en dan zit je ook nog eens met parallelbanen (aangeduid door "&lokaol"). Het zelfde geldt voor Mulderoeve: voor sommige delen van Mulderoeve moet je de A1 op richting Teghenkant.

http://i.picoodle.com/fdbi7r7h

Noot: om één of andere reden rendert mijn plaatje niet fatsoenlijk, waardoor de borden slordiger lijken dan ze zijn. Zo lijken de schildjes niet op gelijke hoogte terwijl ze dat wel zijn.

Dit knooppunt is natuurlijk nogal aan de ingewikkelde kant, ik zal zo een voorbeeld maken van een wat simpeler knooppunt, en ook OWN bewegwijzering.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » zo 01 mei 2011, 22:00

Nah, ik zie nog steeds verbeterpuntjes. Ik zal morgen mijn versie posten (want ik heb nu geen tijd om verder eraan te werken). Ik probeer wel de Burghtelandse principes aan te houden...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » ma 02 mei 2011, 16:04

Mijn versie:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Wijzigingen:
  • Hier en daar net iets andere pijlen gebruikt.
  • Indirecte verwijzingen consuquent geplaatst vòòr de doelen.
  • "UUT" vervangen door een afritsymbool, wat misschien onderdeel kan zijn van een nieuwe wegcode (misschien op enig aandringen van de buurlanden) en dus nog maar sporadisch voorkomt (op de meeste borden zal dan wel UUT staan).
  • Voor de schildjes probeer ik engschrift te voorkomen.
  • Op vorkborden met meerdere richtingen de richtingen gescheiden d.m.v. een horizontale lijn.
  • Ringsymbool toegevoegd. Het is wel handig om te weten welke kan je de ringweg neemt, vooral als deze ringweg groot is. ;)
  • Ruiter op het rechtdoorbord weggehaald, niet relevant genoeg om hier te verschijnen.
  • Vooral aan de linkerkant heb ik wat onnodig blauwvlak weggehaald.
  • De borden zijn iets afgerond.
  • Aankondigingsbord voor het knooppunt op 2000m toegevoegd. Komt vaak voor zonder knooppuntsymbool (maar wellicht zou je dit kunnen toevoegen aan de nieuwe wegcode).
Ook heb ik de reguliere afrit herzien:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
  • Wijzigingen:
  • Afstandenbord verplaatst naar 600m. Hierdoor krijg je wegwijzers op 1200-900-600-300-0m.
  • Lange pijl aan de zijkant bij het afstandenbord vervangen door een korte pijl, die ik op de bovenste regel bij de schildjes heb geplaatst. De schildjes zijn nu rechts uitgelijnd. Scheelt weer wat onnodig blauwvlak en ruimte. En Burghtelanders waren toch cententellers?
  • Uitbord staat nu onder het divergentie-bord.
En ik heb ook een extraatje gemaakt: de bewegwijzering van de nog te bouwen verlenging van de nog te bouwen A2/A410 die de grens overgaat:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Commentaar:
  • A410 is hier bewust weggelaten, omdat deze weg geen verdere afritten heeft. In plaats daarvan wordt de weg al hier aangegeven als A2 (met het BRS-schildje ervoor om duidelijk te maken dat het om een Schellingse snelweg gaat. De C55 is hier geïntegreerd in het bord; er is toch plek zat.
  • De grensaanduiding heb ik een rode achtergrond gegeven. Valt lekker op, en dat moet ook. Je kan hier namelijk niet zomaar doorrijden. Dit is namelijk ook de laatste afrit voor de grens.
Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » ma 02 mei 2011, 17:49

Heel mooi ! Voor het grootste deel kan ik wel leven met de wijzigingen.
"UUT" vervangen door een afritsymbool, wat misschien onderdeel kan zijn van een nieuwe wegcode (misschien op enig aandringen van de buurlanden) en dus nog maar sporadisch voorkomt (op de meeste borden zal dan wel UUT staan).
Waarschijnlijk blijft "UUT" nog wel even op de borden, simpelweg omdat het nogal ingeburgerd is en ook in de wegcode staat; bij het verlaten van een dubbelbaans weg via een verbindingsweg (afrit) geeft "UUT" aan dat de snelheid geen 120 meer is (de standaardsnelheid op dubbelbaanswegen) en heeft een waarschuwingsfunctie dat er een gelijkvloers kruispunt aan kan komen, of een scherpe bocht; ontbreekt het UUT bord en staan er ook geen andere borden, kan dit bij ongevallen problemen opleveren bij de verzekering. Dit geldt alleen bij het UUT bord op het divergentiepunt. Eventueel kan het afritsymbool op C-wegen gebruikt worden op de bewegwijzering; de andere wegen worden niet speciaal ingericht op internationaal verkeer wat betreft bewegwijzering. Denk erom dat men in Nova Hollandia en Antalmenië Nederlands praat, en nu is UUT dan wel net geen Nederlands, het is zeker niet onbegrijpelijk.
Ringsymbool toegevoegd. Het is wel handig om te weten welke kan je de ringweg neemt, vooral als deze ringweg groot is
Dan zou ik eerder Mulderring-Oost en Mulderring-West schrijven... Het gaat er vooral om dat er plaatsnaam + RING vermeld staat. Toevallig heeft de Mulderring een treffende straatnaam.
Aankondigingsbord voor het knooppunt op 2000m toegevoegd. Komt vaak voor zonder knooppuntsymbool (maar wellicht zou je dit kunnen toevoegen aan de nieuwe wegcode).
Knooppunten worden aangekondigd op het afstandsbord bij de laatste afrit vóór het knooppunt. Zo goed als elk knooppunt heeft het achtervoegsel 'plein' of, afgekort, 'pln'. Knooppuntnamen zijn vaak goed ingeburgerd bij de bevolking, vooral bij grote steden.

Misschien moet ik nog wat zeggen over hoe men in Burghteland navigeert. Veel wegen hebben een naam en vaak onthoudt men die, in plaats van het nummer. Dit is vooral rond grote steden het geval, waar de meeste afritnamen de naam van de straat hebben waar ze uitkomen. Vaak navigeert men op 'pleinen' (knooppunten), bruggen of tunnels. De naam bestaat vaak al van oudsher. Er is ook niet echt een scherpe scheiding tussen verschillende typen wegen. In Burghteland bestaan eigenlijk geen autosnelwegen, want je mag op elke dubbelbaansweg standaard 120 (al wijkt men daar vaak vanaf). Er bestaan dan ook geen borden 'autosnelweg'. Het snelwegsymbooltje komt soms voor op OWN bewegwijzering, maar slaat ook wel eens op een B-weg. Onderaan afritten staan vaak alleen waarschuwingen voor een kruispunt en een bord 'einde motorwegh'. Als een A-weg overgaat in een B-weg, staat er soms ook een bord met een doorgestreept A-nummer.

A-status is eigenlijk meer een richtlijn voor de wegbeheerder, en wegen met A-status zijn vastgesteld, waardoor die niet zomaar toegekend of veranderd kan worden. Voor A-status gelden de volgende eisen:

-Maximumsnelheid niet lager dan 100 per uur
-dubbelbaans met middenberm
-Geen gelijkvloerse kruispunten, overgangen, bewegende bruggen of overpaden
-Maximumsnelheid mag tot 140 km per uur
-A-wegen zijn altijd 'motorwegh' (gesloten voor langzaam verkeer, 100 per uur, niet stoppen/keren etc.)
-Aanvullende eisen als minimumafstand tussen op-en afritten, bochten, eisen profiel, vluchtstroken etc. Aangezien deze eisen vroeger minder streng waren, zijn er nogal wat A-wegen die niet voldoen. De enige zaken die echt onherroepelijk een downgrading tot gevolg hebben zijn het ontbreken van een middenberm of het ontbreken van 'motorwegh' status (ja, er zijn dubbelbaans wegen waar tractoren over de vluchtstrook rijden omdat er geen andere verbinding is in de wijde omtrek).

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » ma 02 mei 2011, 19:41

sirdanilot schreef:Heel mooi ! Voor het grootste deel kan ik wel leven met de wijzigingen.
"UUT" vervangen door een afritsymbool, wat misschien onderdeel kan zijn van een nieuwe wegcode (misschien op enig aandringen van de buurlanden) en dus nog maar sporadisch voorkomt (op de meeste borden zal dan wel UUT staan).
Waarschijnlijk blijft "UUT" nog wel even op de borden, simpelweg omdat het nogal ingeburgerd is en ook in de wegcode staat; bij het verlaten van een dubbelbaans weg via een verbindingsweg (afrit) geeft "UUT" aan dat de snelheid geen 120 meer is (de standaardsnelheid op dubbelbaanswegen) en heeft een waarschuwingsfunctie dat er een gelijkvloers kruispunt aan kan komen, of een scherpe bocht; ontbreekt het UUT bord en staan er ook geen andere borden, kan dit bij ongevallen problemen opleveren bij de verzekering. Dit geldt alleen bij het UUT bord op het divergentiepunt. Eventueel kan het afritsymbool op C-wegen gebruikt worden op de bewegwijzering; de andere wegen worden niet speciaal ingericht op internationaal verkeer wat betreft bewegwijzering. Denk erom dat men in Nova Hollandia en Antalmenië Nederlands praat, en nu is UUT dan wel net geen Nederlands, het is zeker niet onbegrijpelijk.
ATM heeft ook een Frans deel, maar goed. Zullen we maar afspreken dat het afritsymbooltje (en wellicht ook het knooppuntsymbooltje) alleen wordt gebruikt op C-wegen? Lijkt mij een prima compromis. Bij het divergentie kan dan wel gewoon UUT staan vanwege de door jouw bovengenoemde reden.
Ringsymbool toegevoegd. Het is wel handig om te weten welke kan je de ringweg neemt, vooral als deze ringweg groot is
Dan zou ik eerder Mulderring-Oost en Mulderring-West schrijven... Het gaat er vooral om dat er plaatsnaam + RING vermeld staat. Toevallig heeft de Mulderring een treffende straatnaam.
Dat is ook een oplossing.
Aankondigingsbord voor het knooppunt op 2000m toegevoegd. Komt vaak voor zonder knooppuntsymbool (maar wellicht zou je dit kunnen toevoegen aan de nieuwe wegcode).
Knooppunten worden aangekondigd op het afstandsbord bij de laatste afrit vóór het knooppunt. Zo goed als elk knooppunt heeft het achtervoegsel 'plein' of, afgekort, 'pln'. Knooppuntnamen zijn vaak goed ingeburgerd bij de bevolking, vooral bij grote steden.

Misschien moet ik nog wat zeggen over hoe men in Burghteland navigeert. Veel wegen hebben een naam en vaak onthoudt men die, in plaats van het nummer. Dit is vooral rond grote steden het geval, waar de meeste afritnamen de naam van de straat hebben waar ze uitkomen. Vaak navigeert men op 'pleinen' (knooppunten), bruggen of tunnels. De naam bestaat vaak al van oudsher.
Echter, menig Schellinger die in Burghteland rijdt navigeert niet zo. Zij navigeren op plaatsnaam en wegnummers, minder op straatnamen.
Er is ook niet echt een scherpe scheiding tussen verschillende typen wegen. In Burghteland bestaan eigenlijk geen autosnelwegen, want je mag op elke dubbelbaansweg standaard 120 (al wijkt men daar vaak vanaf). Er bestaan dan ook geen borden 'autosnelweg'. Het snelwegsymbooltje komt soms voor op OWN bewegwijzering, maar slaat ook wel eens op een B-weg. Onderaan afritten staan vaak alleen waarschuwingen voor een kruispunt en een bord 'einde motorwegh'. Als een A-weg overgaat in een B-weg, staat er soms ook een bord met een doorgestreept A-nummer.
Schellingen heeft een vrij strikte scheiding tussen het OWN en de Autobahnen. Echter, de expresswegen zijn minder goed te onderscheiden van Autobahnen. Vaak ontbreken alleen de vluchtstroken en zijn de rijstroken wat smaller; meestal kan je er gewoon 130 rijden en zijn de kruisingen ongelijkvloers. Echter mogen gelijkvloerse kruisingen mogen wel voorkomen op een expressweg, niet op de Autobahnen. Ik ben van plan om de expreswegen een blauw B-schildje geven ('Blaue Bundesstrassen'), een beetje conform Burghteland.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door MandelSoft op di 03 mei 2011, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » di 03 mei 2011, 00:53

Een Schellinger die in een stad als Mulder moet zijn, zal toch de afritnaam moeten weten, en die is meestal een straatnaam. Het afritnummer onthouden kan natuurlijk ook. Bedenk dat straatnamen langer doorlopen dan in een land als Nederland, waar straatnamen vaak verspringen. Bruggen en tunnels zijn nooit het enige doel voor een weg, maar altijd in combinatie met een écht doel, dus in die zin is het voor buitenlanders niet noodzakelijk die te weten.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » do 05 mei 2011, 13:46

Planstudie A33

Momenteel wordt overwogen om de A33 verder aan te leggen. Het huidige tracé gaat als volgt: in Betsaaida stopt de snelweg op het Betsaaiseplein, en gaat verder als B33 naar Ajalendal. Bij Ajalendal is reeds een stukje snelweg gereed; dit is een uitzonderlijk rustige snelweg omdat hij in feite 'van niets naar nergens' loopt. De snelweg ligt ook net te ver buiten Ajalendal om een functie als ringweg te hebben. Veel verkeer volgt, in plaats van de trage route over de B33, de route via de B37, welke over een groter stuk 1+2 rijstroken heeft met een maximumsnelheid van 120 op de inhaalstrook. Het Weidseplein (A15, A33, B37) is niet meer dan een rotonde met een viaduct voor de A15.

Aangezien het gebied zeer dunbevolkt is, is er op geen van beide wegen een verkeersprobleem (behalve sporadisch bij het Weidseplein), maar teneinde de reistijd te verbeteren wordt toch gedacht aan het doortrekken van de A33. Hiervoor is een planstudie opgesteld. Waarschijnlijk wordt de A33 gefinancierd met tolheffing, echter is door het bestaan van twee routes altijd een tolvrij alternatief beschikbaar. Hierdoor wordt gevreesd voor de financiering van het project.

Een 0+1 of 0+2 alternatief zou bestaan uit het uitbouwen naar autoweg aan 1+2 en 120 km/u op de inhaalstrook. Een alternatief 1 of 2 houdt een weg met A-status in. Op autowegen kan echter al helemaal niet rendabel tol worden geheven.

Momenteel gaat de voorkeur uit naar alternatief 2 (waarbij B37 wordt omgenummerd tot A33), met een mogelijke downgrading van de huidige B33. Veel partijen zijn echter tegen een downgrading, omdat ze vrezen dat er dan alleen maar verkeersproblemen ontstaan door verkeer dat de tol ontwijkt. Bovendien zou het huidige stukje A33 'voor niets' zijn gebouwd.

Alternatief 2a maakt waarschijnlijk weinig kans, evenals 2b. Wellicht wordt wel een stukje van 2b gerealiseerd door verkeersproblemen op deze ring van Ajalendal.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » do 05 mei 2011, 14:54

Nu wat 'OWN bewegwijzering'; borden aan het einde van de A14 in Zeestraote. Het systeem bestaat uit een globaal vorkbord, gedetailleerdere borden voor elke richting en optioneel een portaalbord (bij grotere kruispunten als deze). Het verkeersbord 'einde motorwegh' betekent hetzelfde als het nederlandse 'einde autoweg'

Het vorkbord tekent de situatie altijd vrij gedetailleerd uit, met één bestemming per richting.

De hoogst toegestane maximumsnelheid bij verkeerslichten is 90 per uur, maar hier is het 70 per uur omdat de doortocht van de B14 dwars door Zeestraote 70 per uur is; de weg loopt dwars door de stad en kent erfaansluitingen, heel veel kruispunten etc. In de zomermaanden is de weg zeer druk, daarbuiten valt het wel mee.

http://i.picoodle.com/5bdi8cd1

(stranden worden vaak aangegeven met het nummer van de strandpaal. sommige stranden hebben ook een naam.)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » do 05 mei 2011, 15:31

Persoonlijk ben ik voor alternatief 0+1: de B33 ombouwen van 1x2 naar 2+1. Dit zou goedkoper zijn en zou toch de reistijd opkrikken. Volgens de inleidende tekst is er relatief weinig verkeer, dus dit kan een prima oplossing zijn.

Over je OWN bewegwijzering: over het motorwegbord ben ik niet tevreden:
  • Informatieborden (zoals wegtypen) zijn altijd vierkant.
  • Is motorwegh geen autosnelweg ipv autoweg? Zo ja, dan zou ik een snelwegsymbool gebruiken (wellicht die van RVV1966?)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » vr 06 mei 2011, 14:17

In Burghteland volgt men niet de verkeersborden, zoals je in de meeste Europese landen ziet, geheel op.

Verbodsborden: wit met rode rand, rond
Informatieborden en onderborden: wit met zwart biesje, vierkant
Gebodsborden: blauw met witte rand, rond
Waarschuwingsborden: geel met zwart biesje, vierkant
Bewegwijzering: blauw met witte rand, vierkant
Tolwaarschuwing (ook betaald parkeren): groen met wit biesje, vierkant (bestemmingen met TOL staan in een groen kader)

De logica is als volgt: op een motorwegh (het nederlandse equivalent is het autowegbord) gelden verscheidene restricties (minimumsnelheid, langzaamverkeerverbod, verboden te keren, stoppen, etcetera), waardoor het bord een gebodsbord is en dus rond. Een motorwegh kan een brede superautosnelweg zijn maar ook een stadsweggetje met 70 per uur waar men gewoon fietsers wil weren. Het bord wordt dus al heel gauw gebruikt, en verbodsborden zie je veel minder.
'Autosnelweg' bestaat voor de automobilist niet. Een A-kwalificatie houdt een bepaalde kwaliteitsstandaard in, maar betekent ook niet meer dan dat. Er zijn genoeg B-wegen die zó A-kwalificatie zouden kunnen krijgen, maar tenzij men erover denkt om de snelheid naar 140 te verhogen (mag niet op B-wegen), start men meestal geen procedure op voor A-kwalificatie.

Het snelwegsymbooltje wordt soms gebruikt als verwijzing naar een doorgaande weg, op het OWN. Dat beslist de wegbeheerder.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » vr 06 mei 2011, 16:12

^^ Niet echt heel handig, want de borden in Schellingen en Imaginië houden zich wel aan de Europeese standaarden (en ik denk RNH en FSM ook)
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » vr 06 mei 2011, 16:23

Beeldn van nieuwn autobaon ni Schellingen
De afdeling Marketing & Communicatie van de Rijkswegendienst heeft een visualisatie uitgebracht van de toekomstige snelweg naar Schellingen. Deze loopt van de rijksweg B41 naar Jakke in Schellingen. 'Deze nieuwe verbinding zal de band tussen Schellingen en Burghteland versterken en een economische impuls geven aan de regio", aldus minister Hubrecht van de Gughte van Infrastructuur (CDP). "Met deze kunstige visualisatie hopen we meer bekendheid te brengen bij de bevolking, zodat men weet wat er wordt gedaan met het belastinggeld". De nieuwe snelweg, de A2, is ongeveer 15 kilometer lang, waarvan het grootste deel in Schellingen loopt. Bij Jakke kan men vervolgens afslaan richting Schelllingen-Stad of naar andere gebieden in Schellingen. De snelweg gaat officieel 'Riikswegh A410' heten, maar Rijkswegendienst kiest ervoor dit niet te vermelden op de borden. "Omdat de brug minder dan een kilometer lang is, is dat alleen maar verwarrend", aldus een woordvoerder van Rijkswegendienst. De A2 is naar verwachting medio 2012 voltooid. Tot die tijd rijdt het verkeer over de oude rijksweg en de Jakkerbrug naar Jakke, om daar de autobaan op te draaien.

Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » vr 06 mei 2011, 16:32

^^ Het stuk in Burghteland is veel langer dan in de visualisatie: ongeveer 2 km. De schaal is dus wel wat te klein
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » vr 06 mei 2011, 19:37

Hmm, dat klopt wel ja. Ach, 't is maar een visualisatie...

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » vr 06 mei 2011, 22:42

Ik heb nog eens nagedacht over het knooppuntontwerp en naast dat er nogal scherpe bochten in zitten in jouw versie had ik het knooppunt eerder voorgesteld als een vorkaansluiting. Waarbij je vanuit het westen niet naar het zuiden. Die onvolledige verbinding is niet erg, want de volgende grensovergang (eigenlijk de bestaande grensovergang) is minder dan 10 km verderop. Scheelt toch weer wat geld...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door sirdanilot » vr 06 mei 2011, 23:40

Da's inderdaad wel een aantrekkelijke optie, want goedkoper.

Is het trouwens goed dat de grenspost zich aan Schellingse zijde bevindt? De grenscontroles zijn niet extreem streng, dus dat zorgt niet voor heel lange rijen. Aan Burghtelandse zijde is een verzorgingsplaats gepland, bereikbaar vanuit alle richtingen. (dat was trouwens ook een reden dat er een volledige aansluiting is gepland). Uiteraarrd wordt er gepraat over financiering van de grenspost. Bellangrijk is dat die sober wordt ingericht, zodat hij eventueel kan worden afgebroken in een verdere toekomst.

De bochten zijn misschien wat scherp, maar dit is dan ook geen volledig knooppunt, hij bevat minstens één verkeerslicht. De B41 kent dan ook nog altijd verkeerslichten, al zijn het er niet heel erg veel doordat het een dunbevolkt, bebost gebied betreft.

Denk erom dat er op zon- en feestdagen geen vrachtverkeer rijdt in Burghteland (net als in bijvoorbeeld Duitsland). Wellicht is een parkeervoorziening gewenst. Dat kan ook aan Burghtelandse zijde (doormiddel van een ontheffing van de A410), al hangt dat af van de plaatselijke gemeenteraad.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » za 07 mei 2011, 00:14

sirdanilot schreef:Da's inderdaad wel een aantrekkelijke optie, want goedkoper.

Is het trouwens goed dat de grenspost zich aan Schellingse zijde bevindt? De grenscontroles zijn niet extreem streng, dus dat zorgt niet voor heel lange rijen. Aan Burghtelandse zijde is een verzorgingsplaats gepland, bereikbaar vanuit alle richtingen. (dat was trouwens ook een reden dat er een volledige aansluiting is gepland). Uiteraarrd wordt er gepraat over financiering van de grenspost. Bellangrijk is dat die sober wordt ingericht, zodat hij eventueel kan worden afgebroken in een verdere toekomst.
Is goed, bij mij staan ze ook aan de Schellingse zijde. Ik had gewoon twee bescheiden gebouwtjes naast de weg geplaatst. Op de weg zelf staan betonnen rijstrookscheidingen bij de grenspost met stoplichten en slagbomen (daarvan heb ik weer geen model voor CityScape).

sirdanilot schreef: De bochten zijn misschien wat scherp, maar dit is dan ook geen volledig knooppunt, hij bevat minstens één verkeerslicht. De B41 kent dan ook nog altijd verkeerslichten, al zijn het er niet heel erg veel doordat het een dunbevolkt, bebost gebied betreft.
sirdanilot schreef: Denk erom dat er op zon- en feestdagen geen vrachtverkeer rijdt in Burghteland (net als in bijvoorbeeld Duitsland). Wellicht is een parkeervoorziening gewenst. Dat kan ook aan Burghtelandse zijde (doormiddel van een ontheffing van de A410), al hangt dat af van de plaatselijke gemeenteraad.
Vlak voor de grenspost is er nog een afrit in Schellingen. Wellicht naast de grenspost een parkeervoorziening voor vrachtwagens?

Ik zal morgen mijn variant laten zien.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Republiek Burghteland

Bericht door MandelSoft » za 07 mei 2011, 00:14

sirdanilot schreef:Da's inderdaad wel een aantrekkelijke optie, want goedkoper.

Is het trouwens goed dat de grenspost zich aan Schellingse zijde bevindt? De grenscontroles zijn niet extreem streng, dus dat zorgt niet voor heel lange rijen. Aan Burghtelandse zijde is een verzorgingsplaats gepland, bereikbaar vanuit alle richtingen. (dat was trouwens ook een reden dat er een volledige aansluiting is gepland). Uiteraarrd wordt er gepraat over financiering van de grenspost. Bellangrijk is dat die sober wordt ingericht, zodat hij eventueel kan worden afgebroken in een verdere toekomst.
Is goed, bij mij staan ze ook aan de Schellingse zijde. Ik had gewoon twee bescheiden gebouwtjes naast de weg geplaatst. Op de weg zelf staan betonnen rijstrookscheidingen bij de grenspost met stoplichten en slagbomen (daarvan heb ik weer geen model voor CityScape).

sirdanilot schreef: De bochten zijn misschien wat scherp, maar dit is dan ook geen volledig knooppunt, hij bevat minstens één verkeerslicht. De B41 kent dan ook nog altijd verkeerslichten, al zijn het er niet heel erg veel doordat het een dunbevolkt, bebost gebied betreft.
sirdanilot schreef: Denk erom dat er op zon- en feestdagen geen vrachtverkeer rijdt in Burghteland (net als in bijvoorbeeld Duitsland). Wellicht is een parkeervoorziening gewenst. Dat kan ook aan Burghtelandse zijde (doormiddel van een ontheffing van de A410), al hangt dat af van de plaatselijke gemeenteraad.
Vlak voor de grenspost is er nog een afrit in Schellingen. Wellicht naast de grenspost een parkeervoorziening voor vrachtwagens?

Ik zal morgen mijn variant laten zien.

Groeten,
Maarten

EDIT: LOL! Ik heb de hoogste post-count van iedereen :P
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten