[RBU] Nieuws

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » vr 22 nov 2013, 13:56

den Trouwen Boode, 22-11-2013 schreef: Mottoborden Transit-Route Nieuw-Olland werom uutgheworpen
NIEUWEPUTTEN - De mottoborden, die Riiksweghendienst enkele dagen terug heeft geplaatst om weggebruikers te attenderen op de slechte bebording in Nieuw-Holland, zijn alweer verwijderd. Dat bevestigde een woordvoerde van Riiksweghendienst regio West. Nieuw-Holland heeft namelijk toegezegd om de bebording te verbeteren door middel van het aanduiden van de internationale transit-route C44. 'Wij zijn erg blij met de snelle doorbraak. Het is natuurlijk zonde dat de net bestelde borden alweer moeten worden verwijderd, maar dit gaat natuurlijk maar over marginale kosten', aldus de woordvoerder. De borden zullen worden overplakt met het advies om de route C44 te volgen; u herkent deze route aan de groene vierkantjes met het witte nummer 'C44' erop.
De borden zijn met spoed verwijderd, omdat deze als krenkend konden worden opgevat door inwoners van Nieuw-Holland. 'Er stond letterlijk op: 'slechte borden'. Dat was achteraf gezien wellicht een vervelende woordkeuze; beter was geweest 'vaoghe bebordienghe'', aldus de woordvoerder.

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door SjorsB » vr 22 nov 2013, 14:22

Dat laatste vind ik een beetje raar, als een Belg tegen mij zegt 'Oh lelijke borden' voel ik me niet echt beledigd ofzo...

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » vr 22 nov 2013, 14:28

Er is een opinie-artikel verschenen in den Trouwen Boode; men is zich bewust van de discussie die dit teweeg kan brengen, vandaar de extra disclaimer ;)

den Trouwen Boode - opinie, 22-11-2013 schreef: "Deurbraok Schellingn dient Burghteland ter Peinzen om Steln oar Nieuw-Olland"
Prof. dr. van Baerlandt van Joeteland is hoogleraar Internationale Betrekkingen te Mulder, en is gespecialeerd in de bestudering van Nieuw-Hollands - Burghtelandse internationale betrekkingen. Ook heeft hij Neder-Duitse Letterkunde en Literatuur gestudeerd te Mulder. Deze krant presenteert slechts de mening van prof. dr. van Baerlandt van Joeteland - aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend.
N.-VLISSINGEN - De recente doorbraak van Schellings-Nieuw-Hollandse onderhandelingen dient Burghteland tot nadenken te stemmen. Welke richting willen wij op met onze betrekkingen met dit land? Laten we ons leiden door aloude conflicten, grotendeels gebaseerd op religie en een gewelddadige geschiedenis? Of gaan we pragmatisch om met de situatie van nu - een economische crisis en een diep verdeeld land?

Burghteland zou eens naar Schellingen moeten gaan kijken, en dit land zien als een voorbeeld. Ja, ook Schellingen deelt de ideologische bezwaren die we hebben op de Nieuw-Hollandse politiek, en had tot voor kort zeer weinig samenwerking met dit land. Ook Schellingen is, zoals ieder ander land, getroffen door de crisis. En ook Schellingen is verdeeld, een direct gevolg van de crisis en allerlei andere factoren. Maar wat we in Schellingen zien - en in Burghteland nog veel te weinig - is pragmatisme. Pragmatisme is: het beschouwen van de situatie waar je in zit, en op de best mogelijke manier daarnaar handelen. Wat is die situatie? Een economisch relatief sterk land naast de deur, met een hoogopgeleide bevolking die een verwante taal spreekt. Maar ook een land dat achter slot en grendel zit door ondoordringbare grenscontroles. Wat Schellingen nu doet, is die 'Schellingse Muur' afbreken, en de kans grijpen om met dat economisch sterke land in zee te gaan. Alleen door samen te werken, kom je uit de crisis.

Kan dat in Burghteland? Blijkbaar wel, als Burghteland hier direct van profiteert. Met de recente Transit-Route is de reistijd naar Schellingen korter geworden. Maar Nova Hollandia is nog even ver weg, wie vanaf de snelweg de Hollandse stad Noorland in wil, wordt zelfs opgepakt door de grenspolitie. Enige toenadering tot Nieuw-Holland wordt steevast onderdrukt door ons conservatieve bolwerk: de Kaomer der Raodseern (equivalent aan NL Eerste Kamer - red), die iedere verandering die niet in het orthodox-protestantse straatje past, meteen blokkeert. De BGTU (orthodox-protestantse partij - red), die met schreeuwende pamfletten een groot deel van onze bevolking in rep en roer zet, als er ook maar iets verandert dat niet volgens Gods wil is. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De zo christelijke vergevingsgedachte lijkt niet te bestaan in Burghteland; Nieuw-Holland was ooit de vijand, en blijft altijd de vijand. Al kunnen we niet meer zonder; nog liever alleen te sterven, dan samen met Nieuw-Holland weer economisch op te bloeien.

Het gaat zelfs niet eens enkel om de economie. Enkele maanden terug verscheen er een artikel over het verscheurde dorp Merkelo; een rivier deelt het dorp in een Nieuw-Hollands en een Burghtelands deel. Familiebezoek levert een enorm papierwerk op, veel inwoners zijn nog nooit aan de andere kant van het dorp geweest door die ondoordringbare grens. Het zijn taferelen die niet zouden misstaan in het communistische Oost-Europa van de jaren 70. Ook qua beeldvorming zijn er de nodige problemen: Nieuw-Holland is afgodisch, atheïstisch, zondig, het zijn hebberige kapitalisten... je kunt het zo gek niet bedenken, of de bevolking denkt het. 'Nieuw-Holland-grappen' zijn nog altijd een bron van vermaak.

Zoals ons volkslied zegt in vers 5:

'Mênsen, heb lief uw naoste
met ghans uw ert, uw ziel en uw verstand!'

Het Bijbelse begrip 'naaste' gaat niet enkel om mensen uit eigen kring. Het gaat zelfs over je ergste vijand. Ook over Nieuw-Holland. Laten we dus juist als christelijke natie tonen, dat wij ook met onze vijanden samen kunnen werken. Dat komt zowel ons, als hun ten goede. Door de grenzen open te stellen voor personenverkeer, worden jarenlange wonden geheeld. Door de grenzen open te stellen voor goederenvervoer, worden de economische banden versterkt, en komt Burghteland na al die jaren misschien wel weer uit die crisis. Samen met Schellingen kunnen de drie Oost-Borealische landen dan weer de koppositie innemen, die ze altijd hebben ingenomen.

Laten we ook niet te veel oordelen over het Hollandse religiebeleid. Binnen Nieuw-Holland is hier ook discussie over. Het is een probleem waar wij niets mee te maken hebben. Burghteland moet natuurlijk afwijzend staan tegenover mensenrechtenschendingen, maar we moeten geen oogkleppen op doen; ook wij schenden aan de lopende band mensenrechten. Zo mogen in de Kaomer der Raodseern geen vrouwen, homo's of andersgelovigen plaatsnemen. Als alle landen, die dit bezwaarlijk vinden, de grenzen zouden dichtgooien, zou ons land een soort Noord-Korea worden.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » zo 01 dec 2013, 16:48

Gisteren (want vandaag is het natuurlijk zondag ;) ) verscheen dit bericht in de krant. Wellicht een voorbode voor nauwere samenwerking met Nova Hollandia?

Den Trouwen Boode, 30-11-2013 schreef:
Eir praot oar Pendel-Visum mi Nieuw-Olland
NIEUW-VLISSINGEN - De regering is momenteel bezig met een voorstel, om het zogenaamde Pendel-Visum te gaan bespreken met Nieuw-Holland. Dat bevestigde de regering vandaag bij persbericht. Het visum wordt een variant van het huidige werk-visum, dat toestemming geeft aan Nieuw-Hollanders om een periode lang in Burghteland te verblijven als expats, en is gericht op bewoners van de grensstreek om in een stad aan de andere kant van de grens te werken voor een bepaalde tijd, met versnelde grenspassage. 'Het is momenteel wel mogelijk om in Nieuw-Holland te werken, of andersom, maar het is in de praktijk zeer moeilijk, duur en tijdrovend om dit visum aan te vragen; daardoor gebeurt dit maar heel weinig. Zo moeten Nieuw-Hollanders een vaste woon- of verblijfplaats in Burghteland hebben om hier te werken, een uitgebreide screening, zeer veel papierwerk, verblijfsvergunning en meer van dit soort zaken. Door middel van het Pendel-Visum zou het mogelijk worden om in eigen land te wonen, maar in Burghteland te werken en andersom', aldus president Klein Wassink via een woordvoerder.

Kandidaten die voor het visum in aanmerking willen komen, moeten aan enkele voorwaarden voldoen. Zo moeten zij een vaste baan of een contract van bepaalde duur hebben bij een werkgever, en een vaste woon- of verblijfplaats in eigen land hebben; ook een eventuele auto moet worden geregistreerd. Er zullen speciale doorgangen bij de grens komen, om de pendelaars te faciliteren; ook zal er worden geïnvesteerd in extra pendelaarstreinen. Volgens de regering is er aan beide kanten van de grens vraag naar werknemers van 'de andere kant'. 'De taalbarriere is maar klein, en aan de Burghtelandse grens liggen enkele grote Nieuw-Hollandse steden, zoals Graefsmonde en Paerelsteyn, en in Burghteland bijvoorbeeld Westerdamme. Burghtelanders hebben ook andere expertise dan Nieuw-Hollanders. Daarom liggen er grote kansen in het verschiet, die we momenteel maar laten liggen.'

Het voorstel voor het Pendel-Visum betekent geen volledige openstelling van de grenzen. 'De pendelaars blijven geregistreerd, en mogen niet zomaar iemand de grens mee over nemen. Incidentele bezoekers zullen moeten blijven wachten voor de lange rijen aan de grenzen, evenals vrachtverkeer. Maar dit kan natuurlijk een opstap zijn naar iets groters.'

Het voorstel zal de komende tijd worden besproken met de regering van Nieuw-Holland.

Werkloosheid
Econoom E.J.Th. Aon-'t-Rot is positief over het plan. 'De grensregio van ons land kampt momenteel met grote werkloosheid vanwege de crisis; het gebied is voor een groot deel dunbevolkt en het is een krimpregio, als één van de weinige regio's in ons land. Door te kunnen werken aan d'n aore kânte, oftewel de andere kant van de grens, zal het werkloosheidscijfer in deze regio omlaag gaan. Voordeel voor Nieuw-Holland is dat men inkomstenbelasting ontvangt van de Burghtelandse werknemers, en dat zij goed opgeleide en gemotiveerde werknemers binnenhalen. Ook kunnen de werklozen uit Nova Hollandia, ondanks dat dit er wat minder zijn, in onze grensregio aan de slag. De grensregio zal van beide kanten floreren als dit visum wordt ingevoerd; het biedt ook interessante mogelijkheden voor het aanleggen van snelwegen en spoorwegen, wat ook werkgelegenheid met zich meebrengt. Ook zullen meer bedrijven en personen zich in de grensregio's willen vestigen.'

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » zo 01 dec 2013, 23:03

Op de website slandstiidingen.bu worden ook op zondag nieuwsberichten geplaatst.
slandstiidingen.bu, slands ghroatste tiidingen-netwerkplekke, 1-12-2013 schreef: Nieuw-Olland Weinigh Fidusie in Schaemel Veurstel Burghteland
NIEUW-SWOLL - Premier van Corninckxhuizen van Nieuw-Holland vindt het voorstel dat Burghteland gisteren deed om een Pendel-Visum in te voeren 'wel heel erg mager'. Dat werd deze zondag bekendgemaakt. Men is in Nieuw-Holland enkel bereid om het voorstel uit te voeren 'als het onderdeel is van een groter plan om in de komende jaren te komen tot een steeds nauwere samenwerking'. Vanwege de zondag blijven reacties voorlopig uit; wel zijn er enkele reacties binnengekomen van politieke opiniebureaus zoals dat van prof. dr. E. van Scherpenzeel. 'De reactie van Nieuw-Holland is begrijpelijk, maar aan de andere kant zijn korte stapjes beter dan geen stapjes. Als het pendel-visum zou worden goedgekeurd, kan het wederzijdse vertrouwen tussen de landen weer groeien, en kan men snel door naar de volgende stap. Principiële bezwaren kunnen niet zomaar in de wind worden geslagen.' Volgens van Scherpenzeel ontkomt Burghteland er niet aan om toch een lange-termijnvisie te ontwikkeln met betrekking tot Nieuw Holland. 'De regering is bang; aan de ene kant om verder weg te zakken in de crisis door gebrek aan interactie met Nieuw-Holland, aan de andere kant om kiezers te verliezen door te snel te willen gaan. Het ideale compromis zou zijn om een lange-termijnvisie te ontwikkelen, met een verwachte complete openingsdatum voor de grenzen binnen uiterlijk tien jaar, met de mogelijkheid om dit te versnellen na positieve resultaten.'

Ghrensregio
In 's-Heerenvesting, een kleine stad aan de grens van Nieuw-Holland, wacht men rustig af. Een bewoner (wil anoniem blijven) zegt: 'We zijn al gewend geraakt aan de 'Berlijnse Muur' die ons van Nieuw-Holland scheidt. We kennen het land vooral van de lange files voor de grens op de snelweg. Zelfs als de grens open gaat, peins ik er niet over om er naartoe te gaan. Ik heb niks te zoeken in dat goddeloze oord.' Een andere bewoonster, Margreet (35, op zoek naar part-time werk, moeder van 4), is positiever. 'Ik kan momenteel geen part-time werk vinden; full-time werken gaat niet, want mijn jongste dochter is nog maar zes jaar oud. Als er over de grens werk is, dan kan dat een uitkomst zijn. Mijn man kan dan ook zijn tweede baan opzeggen; momenteel kunnen we niet rondkomen van maar één baan, mijn man werkt 50 tot 60 uur in de week en onze kinderen zien hem nooit.' Margreet heeft geen moeite met werken in Nieuw-Holland, ondanks dat ze behoort tot een orthodox-protestantse kerk. 'Ik werk om mijn gezin te onderhouden, wie mijn baas is doet er niet toe, zolang ik niet als oud vuil behandeld word. Ik volg al een bijspijkercursus Hollands via het internet, voor het geval dat.'

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » ma 02 dec 2013, 14:25

den Trouwen Boode, 2-12-2013 schreef: Eir vint Flaeuwen Ghoor op Veurstel Pendel-Visum 'Zonde' - Lange-Tiids-Plan Nieuw-Olland Opghesteld
N.-VLISSINGEN - De regering is teleurgesteld in de flauwe reactie van Nieuw-Holland op het voorstel voor het Pendel-Visum, waarmee dagelijks pendelen tussen Nieuw-Holland en Burghteland mogelijk wordt, maar is bereid om een 'lange-termijn-plan' op te stellen. Dat verklaarde preident Klein Wassink vandaag in een persconferentie. 'Nova Hollandia wil enkel meewerken aan dit plan, als het deel uitmaakt van een groter geheel. Men heeft duidelijk de wens uitgesproken om op den duur de grenzen definitief open te gooien.' De regering wil het plan alsnog ongewijzigd aanbieden, maar tevens een LTVB (Lange-Termijn-Visie Borealië) in gang zetten, waar dit plan, net zoals het al ingestelde Transit-Visum dat doorreizen door Nieuw-Holland mogelijk maakt, in komt.

Het voornaamste bezwaar van de Burghtelandse regering en oppositiepartijen, zjin de in Burghteland verboden goederen die in Nieuw-Holland vrij verkrijgbaar zijn. 'Pornografisch materiaal, drugs, blasfemisch materiaal en andere zaken komen ongehinderd ons land binnen als de grens opengaat', aldus dhr. Reijgersberghe van de BGTU (orthodox-protestants). 'Daarom zijn wij tegen iedere vorm van samenwerking met Nieuw-Holland'. Minister van Sereinskinders van Buitenlandse Zaken heeft een genuanceerdere mening: 'Veel verboden goederen zijn al jarenlang vrij verkrijgbaar via internet, vooral blasfemisch materiaal en pornografie. Onderzoek laat niet zien dat er een groot risico is op drugssmokkel vanuit Nieuw-Holland. Men moet in dat land eerder bang zijn voor religieus materiaal vanuit Burghteland, wat in Nieuw-Holland nog steeds verboden is maar makkelijker kan worden gesmokkeld als de grens open gaat. Ook kan men op zondagen een kerk in Burghteland bezoeken, wat ook tegen de Nieuw-Hollandse wet is, tenzij het geregistreerde gelovigen betreft.'

Een ander probleem zijn de lage brandstofprijzen in Nova Hollandia. Tankstations in de wijde omgeving van de grens zouden failliet gaan, en de staat zou inkomsten mislopen. 'Dit is een probleem dat ook met Schellingen speelde, maar de accijnzen zijn daar toen verhoogd', aldus minister van Sereinskinders. Ten slotte blijft de grens op zon- en feestdagen voor vrachtwagens gesloten, wat in Nieuw-Holland op ideologische bezwaren stuit. 'In Nieuw-Holland geldt: of de grens helemaal open, of niets. Dat kan dus een probleem gaan vormen. Toch is dit waarschijnlijk niet onoplosbaar.' Het plan wordt vandaag nog gepresenteerd aan de Nieuw-Hollandse regering.

Veurloapigh LTVB
2013: Transit-Visum Burghteland - Schellingen via Nieuw-Holland; Planvorming verbetering infrastructuur (spoor en snelweg)

begin 2014: Pendel-Visum Burghteland - Nova Hollandia; versoepelen visum-aanvraag; aanpassen grensinfrastructuur; nieuwe treinverbindingen

eind 2014, begin 2015: Visumplicht voor personen vervalt, maar grenscontroles nog niet. Alle grensovergangen (ook lokaal) gaan 24/7 open, bemanning van grensstations wordt gesaneerd tot het minimum.

2020: Enkel steekproefsgewijze paspoortcontrole aan de grens. Enkel steekproefsgewijze goederencontroles aan de grens voor vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 13:03

den Trouwen Boode, 14-12-2013 schreef: Nieuw Olland bluuft flaeuw oar LTPN - exc. van Sereinskinders ter Audiënsie
N.-VLISSINGEN - Nieuw-Holland is nog altijd niet enthousiast over het Burghtelandse LTPN (Lange-Tiids Plan Noorderland, een lange termijn visie omtrent Borealië), een plan waarin ook meer toenadering tussen dit land en Burghteland beschreven staat, onder andere door grenscontroles op termijn sterk te verminderen of zelfs af te schaffen. In een korte verklaring liet de regering van Nieuw-Holland weten dat men bang is dat 'het slechts bij "een streven" blijft', en dat men vreest dat 'er feitelijk weinig zal gebeuren'. Minister van Sereinskinders (Buitenlandse Zaken) vraagt binnenkort een staatsbezoek aan naar Nieuw-Swoll om opheldering te geven over het voorstel. Dit wordt het eerste officiële staatsbezoek vanuit Burghteland naar Nieuw-Holland sinds enkele jaren.

Zowel vanuit Burghteland als vanuit Nieuw-Holland zijn er principiële bezwaren tegen de samenwerking. Toch wordt het van groot economisch belang gehad om de grenzen meer open te stellen. Minister van Sereinskinders: 'Schellingen is wel succesvol in hun radicale omwenteling jegens Nieuw-Holland. Dit land zal economisch sterker worden door hun toegenomen samenwerking met Nova-Hollandia, waardoor Burghteland in een slechtere concurrentiepositie zal komen. We moeten koste wat het kost voorkomen dat Burghteland in een isolement raakt, en nog verder zal afglijden in de huidige economische crisis. Dat betekent ook dat we onze principiële bezwaren opzij moeten zetten. Ook voor Nova-Hollandia zelf is het alleen maar gunstig om de grenzen naar Burghteland toe te openen.'

Wanneer, en of, het staatsbezoek zal plaatsvinden, is nog niet bekend. Bij een staatsbezoek van Burghteland aan Nieuw-Holland (en ook andersom) komt altijd een uitgebreide beveiliging kijken, om eventueel terrorisme te voorkomen. 'De spanningen tussen onze landen zijn al veel minder scherp dan enkele decennia geleden, toen samenwerking nog volstrekt ondenkbaar was, en er nauwelijks staatsbezoeken tussen de twee landen waren. Toch is het onacceptabel om beveiligingsrisico's te nemen, ook in deze tijd', aldus een woordvoerder van de minister.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 13:34

den Trouwen Boode - Opinie, 14-12-2013 schreef: Burghteland ter Crisis - Vertonienghe Stadstoonuus Teghenkant
TEGHENKANT - Al enkele jaren bevindt de Westerse wereld zich in een crisis. Dit is ook in Burghteland het geval. Vooral rondom de buitenwijken van Teghenkant heeft de crisis veel 'slachtoffers' geëisd. Fotografe en columniste J. W. Vansterjaelland maakte een exposidite in het Teghenkants Stadstoonuus.

Een tentenkamp, op een regenachtige dag, langs de Ring in Teghenkant-Zuud. Zomaar een beeld van de crisis in ons land. Door financiëel wanbeleid bij het stadsbestuur van Teghenkant konden diverse sociale woningprojecten niet meer worden bekostigd. Mensen werden hun woning uitgezet en belandden in een tentenkamp.
Afbeelding
Tentenkamp bij Teghenkant-Zuud; daklozen en illegalen krijgen hier gratis 'opvang'; de tenten worden geleend vanuit kerken en maatschappelijke instanties.

Veel Burghtelanders hebben noodgedwongen twee banen. Vaak is de enige mogelijkheid een baan aan minimumloon bij een fastfoodketen zoals McDonalds. Werkweken van 60 uur zijn geen uitzondering, en werken in de avonduren of op zondag is niet ongewoon.

Afbeelding
Een McDonalds op een koude winterdag in Teghenkant-Oast

Gemeenten hebben geen geld meer om sociale woningbouw te bekostigen. Hierdoor worden veel panden onbewoonbaar, en staan de bewoners op straat. Soms worden mensen ook uit hun sociale woningen gezet, zodat deze kunnen worden verkocht of verhuurd aan rijkere bewoners.

Afbeelding
Verpauperde krotten in Teghenkant-Zuud. De bewoners wonen momenteel in noodketen of in een tentenkamp. Er is geen geld om de flats te renoveren.

Velen zoeken hun toevlucht tot de kerken. Bij kerken kan men vaak hulp krijgen, bijvoorbeeld voedselhulp of tijdelijke opvang bij mensen thuis. Zowel de Katholieke als de Protestantse kerk werken hieraan mee. Toch is ook bij de kerken de hulp niet oneindig, en men ervaart vaak een sociale druk om zich te conformeren aan de kerkelijke gemeenschap. Pastoor msg. van Ulvenhout van de katholieke kerk Teghenkant-Centrum: 'Wij merken vaak dat mensen misbruik maken van de hulp die wij bieden; ook onze gemeenteleden hebben het moeilijk met de crisis, en de hulp die wij bieden moet van giften komen en is alleen bedoeld voor hen die ons ook echt nodig hebben. Zo kwam er eens een dakloze om eten vragen bij ons, wat we hem hebben gegeven. Even later liep ik de hoek om en zag ik hem cannabis roken, met een blikje Sassemerbroeker Pils (bekend Burghtelands biermerk) erbij. Dan zeggen wij: 'als je geld hebt om drugs te gebruiken en voor een blikje bier, heb je ook geld om eten te kopen.'

Afbeelding
Bus van het Leger des Heils in Teghenkant-Centrum. Daklozen krijgen hier gratis soep.

De expositie zal tot medio januari te bezichtigen zijn in het museum. Als geste is de toegang gratis voor mensen die een kaart van de Sociaole Diesent (sociale dienst, instantie voor mensen met een minimuminkomen) kunnen tonen.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door TBR » za 14 dec 2013, 14:33

Dat is niet zo best. Is de situatie zo erg in heel Burghteland, of alleen maar in Teghenkant?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 14:56

Vooral in Teghenkant, omdat dit een nogal verpauperde stad is, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Charleroi. Het is ook wel de 'rust belt' van Burghteland.

Natuurlijk heb je her en der in de rest van Burghteland ook problemen, zoals werkloosheid en het hebben van twee banen aan minimumloon. Maar daar is dat toch meer de uitzondering. In Teghenkant is het heel normaal om zo in armoede te leven, en is ook het bestuur van de stad één grote chaos.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door Kathor » za 14 dec 2013, 15:55

Dus Teghenkant kan best vergeleken worden met steden als Luik, Charleroi en Detroit? Komt er vanuit de overheid (veel) steun om de wantoestanden in Teghenkant te bestrijden?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 16:11

Klopt.

Teghenkant is al decennialang het zorgenkindje van de overheid. Het is bijvoorbeeld de enige Burghtelandse stad met sloppenwijken; die zijn niet vergelijkbaar met wat je in Afrika ziet of iets dergelijks, maar het zijn wel wijken waar de politie maar weinig te zeggen heeft en criminele organisaties de overhand hebben, en waar bijvoorbeeld illegaal stroom wordt afgetapt. Er zijn genoeg buurten in Teghenkant waarvan wordt afgeraden om er naartoe te gaan als je er niks te zoeken hebt, zeker 's nachts. De verkeerslichten in zulke buurten staan bijvoorbeeld s nachts uit, omdat het niet veilig is om voor rood te stoppen; je kunt dan worden overvallen.

De overheid is in Burghteland erg gedecentraliseerd; stads- en dorpsbesturen hebben erg veel macht. De federale overheid kan dus maar weinig doen om de situatie in Teghenkant te verbeteren. Meer geld geven aan het stadsbestuur had niet het gewenste effect, vaak wordt dit in prestigeprojecten gestoken in plaats van aan de armoede in de stad. Het stadsbestuur is erg instabiel en is al verschillende keren gevallen, waardoor er nieuwe verkiezingen in Teghenkant moesten komen.

Er zijn wel enkele rijke buurten aan de rand van de stad, en het Centrum is na een opknapactie rond het jaar 2000 weer een mooie buurt geworden, maar de meeste rijke/hoogopgeleide mensen proberen de stad toch te ontvluchten als het even kan. Daardoor verpaupert de stad alleen maar meer. De stad is nu een magneet voor immigranten, omdat de huren zeer laag zijn. Ook studenten studeren graaag aan de universiteit van Teghenkant, dit is de goedkoopste van Burghteland; de universiteit is één van de weinige redenen dat er nog wat hoogopgeleide/rijke mensen in de stad wonen.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door Kathor » za 14 dec 2013, 16:16

Wat voor geschiedenis heeft de stad Teghenkant dan? Een grote industrie in de mijn- of voertuigenbouw die is ingestort? Want als de gronden echt goedkoop zijn en de werkloosheid hoog kan dit eventueel wel een aantrekkingsfactor zijn voor bedrijven in de groei.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door TBR » za 14 dec 2013, 16:20

Ja Toernem zat jarenlang in dezelfde situatie als Teghenkant, maar doordat de stad erg goedkoop was voor bedrijven (en verschillende opknapbeurten van wijken en een strenge aanpak van de criminaliteit) is de stad nu de grootste groeipool van Ardeim
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 16:22

Het was inderdaad eerst een bloeiende mijnbouwstad, maar de mijnbouwindustrie is rond de jaren 60-70 gestopt, en daardoor is ook alle industrie daaromheen ingestort.

De grote criminaliteit (hoogste van Burghteland) maakt dat de stad niet heel aantrekkelijk is voor gezinnen, buiten de wat rijkere wijken dan. Het opgeknapte centrum is wel vrij populair bij Yuppen, de prijzen liggen hier dan ook op normaal tot hoog niveau.

Er zijn inderdaad wel bedrijven die zich in de goedkope kantoorpanden vestigen, maar veel mensen gaan liever wonen in een dorpje rondom Teghenkant, dan in de stad zelf, en pendelen dus naar het bedrijf.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » di 17 dec 2013, 18:19

den Trouwen Boode, 17-12-2013 schreef: Minister mokt Infra-Plan veur Nieuw-Olland bii Open Ghrenzen
N.-VLISSINGEN - Minister van Tuyll van Serooskerken (Infrastructuur) gaat de komende tijd met een comité van experts werken aan een Infra-Plan, dat de onvoltooide grensverbindingen tussen Burghteland en Nieuw-Holland moet gaan voltooien. Het gaat daarbij over snelwegen, spoorwegen en een betere benutting van de bestaande infrastructuur. Voorwaarde bij het plan is dat de onderhandelingen over het openen van de grenzen niet stokken. 'Het heeft geen zin om een snelweg te bouwen naar een grens die nu nog lastig te passeren is. De snelwegen naar Nieuw-Holland behoren tot de rustigste van Burghteland. Maar als de grenzen opengaan, dan kan dit veranderen', aldus de minister. Verder wil hij ook werken aan het beter benutten van de infrastructuur. 'Als de grenzen open gaan, zijn de uitgebreide grensstations bijvoorbeeld niet nodig. Die kunnen in sommige gevallen vervangen worden door tolstations.' Het precieze plan moet nog worden uitgewerkt, maar de minister gaat in ieder geval de volgende plannen onderzoeken. In de plannen zijn zowel wegen in Burghteland als in Nieuw-Holland opgenomen; die laatste dienen te worden gezien als 'sterke aanbeveling'. 'We sluiten niet uit dat Burghteland financiëel bijdraagt aan de tracés door Nieuw-Holland', aldus de minister.

Projecten
De projecten lopen van de kust (oost) naar de grens met Schellingen (west):
B330 - weg 202 Ghrens Ghraeverende - Graefsmonde: Verdubbeling naar 2x2 + betere aansluiting op snelweg 5
B335 - weg 1423 - weg 205 Ghrens Ghraevenvoorde - Stevensdyck: Verdubbeling naar 2x2 + betere aansluiting op snelweg 85
weg 1602 - weg 1417 Leemberg: Rondweg rond Leemberg i.p.v. weg door dorp
B35 Pereland - Terwolve: verwijdering kruispunten en erfaansluitingen, opwaardering naar A-weg
weg 2402 D'Oever - weg 2403 Dooiendal - snelweg 19: Bouw verbindingswegen/aansluitingen
B151 Westerdamme: Stroomlijning passage westerdamme, minder verkeerslichten
B21 Stelle-Waardeland - 's Heerenvesting: Bouw A21(tol)
B 24 Beestepoorte - Schierwoude: Bouw A24 (tol), of opwaardering B24 (tolvrij)
Berglandt - Oagheberghe: Bouw nieuwe snelweg via Kaproendal (tol) . Eventueel een nieuwe snelweg tussen de huidige A333 en de A 33 Oagheberghe (tol).
snelweg 22 Sionsberghe: Bouw verbindingssnelweg naar A43 (tolvrij)
weg 1802 - weg 1001 Vlietland - Wondrevallen: Rondweg Vlietland i.p.v. dorpspassage; betere aansluiting op snelweg 71; verbetering tracé richting snelweg 10 en 16

Spoor: Frequentere verbindingen op alle sporen.

Kritiek
De achterban van LLP-GS (links-sociaal-liberaal) is niet blij met het bouwen van nieuwe snelwegen naar Nieuw-Holland. Volgens hen is dit slecht voor het milieu en kost het te veel geld. Maar volgens de minister wordt die investering snel terugverdiend door middel van tolheffing en economische groei. 'Soms zijn nieuwe snelwegen gewoon nodig. We investeren zoveel mogelijk in vervoer per trein, maar niet alles kan nu eenmaal via het spoor worden afgewikkeld.'

Voor verschillende snelwegen is het echter maar de vraag of deze kosteneffectief zijn. Zo loopt een toekomstige A24 door het berglandschap bij Beestepoorte, waardoor enkele tunnels zijn vereist. Ook een weg tussen de huidige A333 en de A33 bij Oagheberghe zou extreem veel geld kosten door de hoge bergen, en omdat deze dicht langs de bebouwing van Oagheberghe zou lopen. Een alternatief, namelijk een nieuwe snelweg door het Kaproendal, is waarschijnlijk economisch aantrekkelijker. De huidige Nieuw-Hollandse snelweg 3 verliest dan echter wel een groot deel van haar verkeersfunctie ten noorden van Berglandt.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door TBR » di 17 dec 2013, 18:58

Over die snelweg tussen Berglandt en Oagheberghe, ik denk dat verkeer meer naar Teghenkant zal gaan en minder naar het kleiner Oagheberghe, dus misschien volstaat de huidige verbinding daar, en moet er gewoon een nieuwe snelweg gebouwd worden met een tunnel door de Sereberghen en door het Kaproendal.

Voor de rest vind ik dat het wel meevalt met 'slechte' verbindingen tussen Burghteland en Nova Hollandia, behalve misschien op twee punten, in het echt zijn er vaak ook niet zoveel grensoverschrijdende snelwegen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » di 17 dec 2013, 19:11

TBR schreef:Over die snelweg tussen Berglandt en Oagheberghe, ik denk dat verkeer meer naar Teghenkant zal gaan en minder naar het kleiner Oagheberghe, dus misschien volstaat de huidige verbinding daar, en moet er gewoon een nieuwe snelweg gebouwd worden met een tunnel door de Sereberghen en door het Kaproendal.
Dat klopt. Een nieuwe snelweg door het kaproendal zou zowel Oagheberghe als Teghenkant kunnen verbinden. De huidige route wordt dan een stuk minder belangrijk, zeker het stuk in RNH.

Voor de rest vind ik dat het wel meevalt met 'slechte' verbindingen tussen Burghteland en Nova Hollandia, behalve misschien op twee punten, in het echt zijn er vaak ook niet zoveel grensoverschrijdende snelwegen.
Er zijn vooral op hoogtijdagen wat files, vanwege de lange grenscontroles. Maar daarbuiten valt het inderdaad reuze mee, zeker op de verbindingen die wél volledig zijn. Het grootste probleem zijn gewoon die controles. Verder neemt het verkeer natuurlijk ook toe als er een akkoord wordt bereikt om de grenzen open te stellen.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door NovaHollandia » di 17 dec 2013, 23:16

De volgende projecten worden door RNH onderschreven als "uitermate nuttig bij open grenzen":
sirdanilot schreef:Projecten
De projecten lopen van de kust (oost) naar de grens met Schellingen (west):
B330 - weg 202 Ghrens Ghraeverende - Graefsmonde: Verdubbeling naar 2x2 + betere aansluiting op snelweg 5
B335 - weg 1423 - weg 205 Ghrens Ghraevenvoorde - Stevensdyck: Verdubbeling naar 2x2 + betere aansluiting op snelweg 85
weg 1602 - weg 1417 Leemberg: Rondweg rond Leemberg i.p.v. weg door dorp
B35 Pereland - Terwolve: verwijdering kruispunten en erfaansluitingen, opwaardering naar A-weg
weg 2402 D'Oever - weg 2403 Dooiendal - snelweg 19: Bouw verbindingswegen/aansluitingen (=maximaal 2 extra lokale aansluitingen op weg 19 voor intern Burghtelands gebruik)
B151 Westerdamme: Stroomlijning passage westerdamme, minder verkeerslichten
B 24 Beestepoorte - Schierwoude: Bouw A24 (tol), of opwaardering B24 (tolvrij)
Berglandt - Oagheberghe: Bouw nieuwe snelweg via Kaproendal (tol) . Eventueel een nieuwe snelweg tussen de huidige A333 en de A 33 Oagheberghe (tol).
snelweg 22 Sionsberghe: Bouw verbindingssnelweg naar A43 (tolvrij)
weg 1802 - weg 1001 Vlietland - Wondrevallen: Rondweg Vlietland i.p.v. dorpspassage; betere aansluiting op snelweg 71; verbetering tracé richting snelweg 10 en 16

Spoor: Frequentere verbindingen op alle sporen.
Gezien de UNESCO-werelderfgoedstatus van het grensgebied noordelijk van Kaproen zal een snelweg door het Kaproendal niet eenvoudig zijn.
Nova Hollandia is daarom bereid om de kortsluiting van de bestaande snelwegen met een flinke tunnel onder de Drieberghe financieel te ondersteunen,

Nova Hollandia is bereid om bij open grenzen flinke financiële bijdragen te doen aan de realisatie van de volgende snelweg/expresweg-projecten:
* ombouw B41 tot A41 tussen Jacken en Nieuweputten. Deze is ook voor Nova Hollandia van belang om zonder door de bergen te hoeven rijden Noord-Schellingen te kunnen bereiken. (15%)
* aanleg nieuwe verbinding Teeghenkant - knooppunt Weleer (35%)
* aanleg nieuwe verbinding knooppunt Weleer - RNH A22. (85%)
* aanleg A33 Oagheberghe - RNH-A3. RNH is daarbij bereid om een Driebergertunnel voor de volle 100% te financieren (75% weg, 100% tunnel (max 10 km tunnellengte))
* aanleg van een nieuwe verbinding Burghenvoorde (RNH A23) over Wouderende, Markermonde naar 's-Heerenburg, met bij Wouderende aansluiting op de A24. (65%)
* aanleg van een nieuwe verbinding tussen 's-Heerenvesting en Mulder, aansluitende op de RNH-A15. Liefst direct naar Mulder langs Muchte en Duiverklompe (65%); routering via Stelle-Waardeland is voor RNH tweede keus (25%).
* Aanleg van een regionale verbinding tussen Meesburgh en Westerdamme (35%)
* ombouw B35 tot A35 tussen Gravenheuvel en Moreghat (75%)

De financiële bijdragen variëren dus van 0-100%, afhankelijk van het belang van de verbinding voor RNH. Wel geldt dat op wegen waar Burghteland tol wil heffen, RNH geen bijdrage doet.
Maar wellicht dat het financiële gat dat ontstaat door geen tolheffing kan worden bijgepast vanuit de RNH-bijdrage.

Op eigen grondgebied zal RNH dan een nieuwe verbinding aanleggen aansluitende op het knooppunt A4/A5 en dan parallel aan de wegen 205 en 1423 om op de grens aan te sluiten op de Burghtelandse B335.

Verder staat Nova Hollandia het dan toe dat de oude spoorlijnen tussen Westerdamme en Parelsteyn, en tussen Ruysdock en Nieuweputten, opnieuw worden aangelegd, waarbij spoorwegmaatschappijen uit Burghteland dan buiten bergketens om over Nieuw-Hollands grondgebied snellere goederentreinverbindingen kunnen aanbieden tussen het noordwesten en het zuidoosten van Burghteland.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » di 17 dec 2013, 23:54

NovaHollandia schreef:De volgende projecten worden door RNH onderschreven als "uitermate nuttig bij open grenzen":

weg 2402 D'Oever - weg 2403 Dooiendal - snelweg 19: Bouw verbindingswegen/aansluitingen (=maximaal 2 extra lokale aansluitingen op weg 19 voor intern Burghtelands gebruik)
Klopt, er zijn slechts twee aansluitingen denkbaar, namelijk D'Oever en Dooiendal.
Overigens, ik moet de kaart van Burghteland nog even updaten zie ik, want veel kleine dorpjes staan nog niet op de online versie.
Gezien de UNESCO-werelderfgoedstatus van het grensgebied noordelijk van Kaproen zal een snelweg door het Kaproendal niet eenvoudig zijn.
Nova Hollandia is daarom bereid om de kortsluiting van de bestaande snelwegen met een flinke tunnel onder de Drieberghe financieel te ondersteunen,

* aanleg A33 Oagheberghe - RNH-A3. RNH is daarbij bereid om een Driebergertunnel voor de volle 100% te financieren (75% weg, 100% tunnel (max 10 km tunnellengte))
Burghteland verkiest nog steeds een tracé door het Kaproendal, ondanks de beschermde status van het gebied valt dit volgens Burghteland wel in te passen. Maar goed, die discussie kan later worden gevoerd. Een Drieberghetunnel (in combinatie met een spoortunnel) is ook een interessante mogelijkheid, vooral ook omdat er dan een spoorproject kan worden gecombineerd.
Nova Hollandia is bereid om bij open grenzen flinke financiële bijdragen te doen aan de realisatie van de volgende snelweg/expresweg-projecten:
* ombouw B41 tot A41 tussen Jacken en Nieuweputten. Deze is ook voor Nova Hollandia van belang om zonder door de bergen te hoeven rijden Noord-Schellingen te kunnen bereiken. (15%)
Dit stond inderdaad wel op termijn in de planning.
* aanleg nieuwe verbinding Teeghenkant - knooppunt Weleer (35%)
De kans dat die verbinding er komt is vooralsnog zeer klein. Deze zou over de Poorte moeten lopen, het gebied tussen de twee bergketens in, wat vrij heuvelachtig is, dunbevolkt en bovendien ook beschermd gebied.
* aanleg nieuwe verbinding knooppunt Weleer - RNH A22. (85%)
Dit kan relatief goedkoop worden voltooid, dus bij openstelling is deze verbinding vrij zeker. Er hoeven maar enkele kunstwerken te worden gebouwd, de rest is vlak landschap.
* aanleg van een nieuwe verbinding Burghenvoorde (RNH A23) over Wouderende, Markermonde naar 's-Heerenburg, met bij Wouderende aansluiting op de A24. (65%)
Verder dan Wouderende zal deze verbinding niet gaan. Een verbinding tussen Wouderende en 's-Heerenburg staat in Burghteland niet op de agenda. Waarschijnlijker is dat de A32 ('s-Heerenburgh - Teghenkant) wordt vervolledigd; daar heeft RNH uiteindelijk ook wat aan, en het kost voor Burghteland veel minder geld.
* aanleg van een nieuwe verbinding tussen 's-Heerenvesting en Mulder, aansluitende op de RNH-A15. Liefst direct naar Mulder langs Muchte en Duiverklompe (65%); routering via Stelle-Waardeland is voor RNH tweede keus (25%).
Het wordt waarschijnlijk toch de route via Stelle-Waardeland, omdat de recent geopende A21 dan beter wordt benut. Maar hier zal nog over worden nagedacht.
* Aanleg van een regionale verbinding tussen Meesburgh en Westerdamme (35%)
Via weg 1307? Dan hoeft alleen het tracé burghteland B15 - Bakau te worden aangepast; een tunnel om de grens te passeren (heuvelachtig gebied) en een rondweg rond Bakau.
* ombouw B35 tot A35 tussen Gravenheuvel en Moreghat (75%)
Ook dit project kan goedkoop en gemakkelijk worden gerealiseerd.
Verder staat Nova Hollandia het dan toe dat de oude spoorlijnen tussen Westerdamme en Parelsteyn, en tussen Ruysdock en Nieuweputten, opnieuw worden aangelegd, waarbij spoorwegmaatschappijen uit Burghteland dan buiten bergketens om over Nieuw-Hollands grondgebied snellere goederentreinverbindingen kunnen aanbieden tussen het noordwesten en het zuidoosten van Burghteland.
Beide spoorprojecten klinken erg interessant.
De financiële bijdragen variëren dus van 0-100%, afhankelijk van het belang van de verbinding voor RNH. Wel geldt dat op wegen waar Burghteland tol wil heffen, RNH geen bijdrage doet.
Maar wellicht dat het financiële gat dat ontstaat door geen tolheffing kan worden bijgepast vanuit de RNH-bijdrage.
De keuze voor tolheffing hangt af van of het een opwaardering van een bestaande weg betreft, of volledige nieuwbouw. Ook de kosten van een project spelen mee, een goedkoop project, daar wordt geen tol geheven. Burghteland zal ook de aangeboden bijdrage vanuit Nova Hollandia meenemen bij de keuze.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » wo 18 dec 2013, 09:59

den Trouwen Boode, 18-12-2013 schreef: Waerburghienge Christeniid van Belang bii Bespreekienghe Nieuw-Olland
N.-VLISSINGEN - Het waarborgen van de belangen van religieuzen is van belang bij de besprekingen met Nieuw-Holland omtrent het openen van de grens. Dat werd vandaag besproken in een partij-overleg van de VCDP (christen-democraten). Minister van Sereinskinders (buitenlandse zaken, VCDP): 'Wij als VCDP zijn volledig vóór het openen van de grenzen; ik als minister sta zelfs te popelen. Zeker sinds de 'Schellinger Omwenteling' is het van belang dat Burghteland niet achterblijft. Maar dat moet verantwoord gebeuren'. Volgens de minister is het van belang, dat gelovige Burghtelanders niet benadeeld worden als zij in Nieuw-Holland komen als toerist of als werknemer. Praktische vraagstukken als 'is het toegestaan om in Nieuw-Holland te kerken op zondag?' en 'moet ik in Nieuw-Holland religieuze belasting betalen?' zijn voor minister van Sereinskinders van belang. 'Naast een helder rapport over de regelgeving, verwachten wij ook dat Burghtelanders goed worden ingelicht. Er heerst onder de bevolking namelijk nog een groot misverstand over het religieuze beleid in Nieuw Holland.'

Partij-Intern
De toespraak van de minister was partij-intern een goede zet. Het pro-Nieuw-Holland standpunt van de minister ligt binnen de partij erg gevoelig; de rechterflank van de partij overweegde zelfs een motie van wantrouwen jegens de minister. Maar de gemoederen binnen de christen-democratische partij lijken voorlopig gesust. 'De VCDP is significant gestegen in de peilingen sinds de uitspraken van de ministr', aldus opiniemaker H.J. Schouwenaer. 'We zien een lichte verschuiving van GVP (gereformeerde partij) en BGTU (orthodox gereformeerde partij) naar VCDP (christen-democraten) sinds de uitspraken, en daarmee dus een groter draagvlak voor het openen van de grenzen', aldus de opinie-specialist.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » do 19 dec 2013, 11:25

den Trouwen Boode, 19-12-2013 schreef: Sneeuwsturme oar Burghteland; Durpen Afghesnîe van de Buutn
WESTERDAMME - Door de sneeuwstorm, die het westen van ons land al enkele dagen teistert, zijn verschillende dorpen afgesloten van de buitenwereld. Het gaat om verschillende bergdorpen, zoals Meimersklif, Sint-Bernardus-in-Kaproendal, Beestepoorte (Berghelande) en Dooiedal (Draokelande). Vanwege sneeuwophopingen- en lawines zijn de toegangswegen van deze dorpen afgesloten. Volgens dhr. van der Sluys, Landsoaft van Berghelande, is er weinig reden tot zorg: 'Deze dorpen hebben allen voorzieningen om een tijdlang zonder hulp van buitenaf te kunnen functioneren. Men is gewend dat er enkele dagen in het jaar zijn, dat je het dorp niet uit kunt, bijvoorbeeld vanwege een steen- of sneeuwlawine op de toegangsweg. We maken ons meer zorgen over de 3 vermiste personen. Er is een kans dat deze in een lawine terecht zijn gekomen.'

Het winterweer houdt zeker tot de kerst aan. Waarschijnlijk blijft het sneeuwdek nog langer liggen, en luidt deze storm het winterseizoen in een groot deel van Burghteland in. Wel is de ergste sneeuwval voorlopig voorbij.

Verkeere
De Beestepoorterpas (B24) is afgesloten vanwege een sneeuwlawine; hierdoor is het niet mogelijk om van of naar de grens met Nieuw-Holland en het dorp Beestepoorte te rijden. Er is beperkt treinverkeer mogelijk over het spoor, maar het dorp Beestepoorte kan niet worden bereikt. Omrijden via 's-Heerenvesting (B21) is aan te raden. Op de B33, Driebergherpas, is er over langere afstand slechts één rijstrook per richting geopend en geldt er een sneeuwkettingenplicht. Dit wordt geregeld door middel van verkeersbrigadiers.

Zoals altijd geldt er bij winterse omstandigheden een verlaagde maximumsnelheid; op snelwegen 90 km/u, op andere wegen 60 km/u. U doet er verstandig aan om op bochtige wegen nog langzamer te rijden dan de ter plekke geldende maximumsnelheid. Rijden met winterbanden is sterk aan te raden. Neemt u ook sneeuwkettingen mee, op sommige stukken is er een tijdelijke sneeuwkettingenplicht. Dit wordt aangegeven met verkeersborden. Vaak kunt u ter plekke sneeuwkettingen aanschaffen, maar dan bent u meer geld kwijt. Rijd nóóit met sneeuwkettingen op een stuk weg dat gestrooid is, of waar weinig sneeuw ligt; dit is strafbaar met een forse boete.

In het openbaar vervoer dient u rekening te houden met een langere reistijd, vollere treinen en soms treinen die uitvallen.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door NovaHollandia » do 19 dec 2013, 22:08

sirdanilot schreef:
* aanleg nieuwe verbinding Teeghenkant - knooppunt Weleer (35%)
De kans dat die verbinding er komt is vooralsnog zeer klein. Deze zou over de Poorte moeten lopen, het gebied tussen de twee bergketens in, wat vrij heuvelachtig is, dunbevolkt en bovendien ook beschermd gebied.
Jammer. Vooral voor Teeghenkant zou een meer directere verbinding in zuidwestelijke richting kansen kunnen bieden. Maar deze verbinding is voor RNH minder prioritair.
sirdanilot schreef:
* aanleg nieuwe verbinding knooppunt Weleer - RNH A22. (85%)
Dit kan relatief goedkoop worden voltooid, dus bij openstelling is deze verbinding vrij zeker. Er hoeven maar enkele kunstwerken te worden gebouwd, de rest is vlak landschap.
Goed om te vernemen. Verbetering van deze verbinding is voor RNH best wel van belang. Ook kan deze verbinding de relatie tussen Westerdamme en Nieuweputten versnellen als de grenzen niet meer van die enorme hindernissen zijn...
sirdanilot schreef:
* aanleg van een nieuwe verbinding Burghenvoorde (RNH A23) over Wouderende, Markermonde naar 's-Heerenburg, met bij Wouderende aansluiting op de A24. (65%)
Verder dan Wouderende zal deze verbinding niet gaan. Een verbinding tussen Wouderende en 's-Heerenburg staat in Burghteland niet op de agenda. Waarschijnlijker is dat de A32 ('s-Heerenburgh - Teghenkant) wordt vervolledigd; daar heeft RNH uiteindelijk ook wat aan, en het kost voor Burghteland veel minder geld.
* aanleg van een nieuwe verbinding tussen 's-Heerenvesting en Mulder, aansluitende op de RNH-A15. Liefst direct naar Mulder langs Muchte en Duiverklompe (65%); routering via Stelle-Waardeland is voor RNH tweede keus (25%).
Het wordt waarschijnlijk toch de route via Stelle-Waardeland, omdat de recent geopende A21 dan beter wordt benut. Maar hier zal nog over worden nagedacht.
RNH kan leven met de RBU keuze om alleen de B21 tot A21 uit te bouwen. Die A21 biedt oostelijk om Mulder uiteindelijk ook een snelle route naar 's-Heerenvesting. Wel blijft verlenging van de RBU-A24 naar de RNH-A23 voor RNH prioritair.

RNH zal als gebaar van goede wil tussen het begin van de winterfeestperiode (21-12-'13) en nieuwjaarsdag (1-1-'14) geen visum verlangen van RBU-burgers, en in deze periode slechts op paspoort controleren. Tevens zal het represaillebeleid tegen RBU-burgers (als ingezetenen van een boycotland) in die periode tijdelijk worden opgeschort. Nova Hollandia nodigt alle burgers van Burghteland uit om tijdens de feestdagen eens met eigen ogen een dagje aan de andere kant van de grens rond te kijken, en te constateren dat er aan de andere kant van de grens geen onmensen wonen. ;)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » vr 20 dec 2013, 13:43

RNH zal als gebaar van goede wil tussen het begin van de winterfeestperiode (21-12-'13) en nieuwjaarsdag (1-1-'14) geen visum verlangen van RBU-burgers, en in deze periode slechts op paspoort controleren. Tevens zal het represaillebeleid tegen RBU-burgers (als ingezetenen van een boycotland) in die periode tijdelijk worden opgeschort. Nova Hollandia nodigt alle burgers van Burghteland uit om tijdens de feestdagen eens met eigen ogen een dagje aan de andere kant van de grens rond te kijken, en te constateren dat er aan de andere kant van de grens geen onmensen wonen. ;)
Dit is een goed idee, een proefopenstelling voor personen :D De proefopenstelling zal uiteraard wederzijds zijn, daar komt nog nieuws over.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Nieuws

Bericht door sirdanilot » zo 22 dec 2013, 00:14

den Trouwen Boode, 21-12-2013 schreef: Doorbraoke: Ghrenzen Nieuw-Olland Open veur Ghedoaghproef
N.-VLISSINGEN - Er is een doorbraak bereikt in de recente grensonderhandelingen met Nieuw Holland. Bij wijze van proef gaan de grenzen vanaf zondag 22 december tot woensdagavond 1 januari open voor personenvervoer. Dit houdt in dat er niet aan de grenzen wordt gecontroleerd op visum. De regering voert deze gedoogmaatregel uit in het kader van de recente besprekingen met Nova Hollandia. Het goederenvervoer wordt nog wel gecontroleerd; ook blijven de controles op luchthavens gewoon van kracht. Aan de grens krijgt u een korte paspoortcheck, waarna u meteen door kunt rijden. Verdachte personen kunnen wel worden aangehouden voor een steekproefsgewijze controle. Officiëel is het strafbaar om in Burghteland te verblijven zonder geldig visum, maar de gedoogmaatregel geldt tot het einde van dit jaar, zodat niemand hiervoor zal worden vervolgd.

Indien u langer in Burghteland wil verblijven, dient u een visum aan te vragen vanaf 1 januari tot de vertrekdatum. Als u al een visum had aangevraagd voor de periode tussen kert en oud en nieuw, kunt u helaas uw geld niet terugkrijgen, omdat alle administratieve kosten al zijn gemaakt. Indien u een transitvisum heeft aangevraagd om naar Schellingen te rijden, kunt u dit wel terugkrijgen; u heeft dan ook geen transitvisum nodig in deze periode. Het is en blijft verboden om gelimiteerde of verboden goederen in Burghteland in te voeren, zoals soft- en harddrugs, pornografie en blasfemisch materiaal; indien u goederen heeft om aan te geven (zoals bepaalde medicijnen of anticonceptiva) dient u de borden 'Ghoêren Om Aongheven' te volgen aan de grens. Verder is particulier vuurwerk in Nieuw Holland verboden.

De maatregel is bedoeld om te kijken wat voor effect de openstelling van de grens heeft. Indien er veel smokkel plaatsvindt tijdens de periode, is dit een reden om beter na te denken over openstelling. Er zal ook verkeer worden geteld aan alle grenzen, om te kijken welke infrastructurele maatregelen er nodig zijn. Door de openstelling wordt het gemakkelijker om kerstinkopen te doen aan de andere kant van de grens. Indien er gevaarlijke situaties zich optreden (zoals zeer grootschalige smokkel of andere illegale praktijken) kan de regering de proef vroegtijdig stopzetten.

Winkeliers in Burghteland bereiden zich al voor. Winkelier J. Vermeuln uit Westerdamme, eigenaar van een grote drankenhandel: 'Veel Nieuw-Hollanders zullen naar Burghteland komen om alcohol in te slaan, omdat er in Burghteland meer soorten verkrijgbaar zijn tegen een lagere prijs. Vooral sterke drank is voordelig, vanwege het hogere alcoholpercentage: Burghtelandse jenever, vieux, bourbon en whisky staat ook internationaal gezien goed bekend. Verder zijn Burghtelandse speciaalbieren ook zeer de moeite waard.' In Nieuw-Holland zal waarschijnlijk veel worden getankt, omdat dat daar goedkoper is dan in Burghteland.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten