[RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Ties » di 26 jul 2011, 12:40

^^ Ik kan de kaart niet zien. Ben wel erg benieuwd :D

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 26 jul 2011, 21:42

^^ Vreemd, want zelfs als ik uitlog van dropbox kan ik hem zelf nog zien... misschien omdat je hem relatief kort nadat ik hem had geupload wilde bekijken? Probeer het zometeen nog eens.

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Ties » di 26 jul 2011, 21:47

^^ Hij werkt :D

Ik wil je wel aanraden om op kleiner formaat te exporteren. Als je de helft van de lengte en breedte zou nemen, dan weet ik zeker dat teksten gewoon leesbaar blijven, en het scheelt mij veel scrollen (op een 1680 px scherm!)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » wo 03 aug 2011, 16:08

http://dl.dropbox.com/u/29498835/burght ... 0kaart.png

Een nieuwe versie van de kaart van Burghteland. Er is niet heel veel veranderd, maar deze versie heeft duidelijker leesbare plaatsnamen. Pas op, kan wel eventjes duren om te laden !

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Koen » wo 03 aug 2011, 20:39

Fijn dat de kaart nu duidelijker is :D

Ik zie op de kaart de A11a en A11b. Zijn dat twee eenrichtingssnelwegen aan beide kanten van de rivier?
Er zijn een paar spoorwegen die alleen een witte lijn zijn (Oastersluuze-Katnoaghe, Moreghat-Betsaaida, Westerdamme-Droakelanderzoom en ten noorden van Teghenkant). Betekent dat iets of is het een fout?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » wo 03 aug 2011, 23:19

Koen schreef:Fijn dat de kaart nu duidelijker is :D

Ik zie op de kaart de A11a en A11b. Zijn dat twee eenrichtingssnelwegen aan beide kanten van de rivier?
Er zijn een paar spoorwegen die alleen een witte lijn zijn (Oastersluuze-Katnoaghe, Moreghat-Betsaaida, Westerdamme-Droakelanderzoom en ten noorden van Teghenkant). Betekent dat iets of is het een fout?
Oeps, die spoorlijnen zijn foutjes :$

De A11a en A11b zijn inderdaad éénrichtingssnelwegen. Vroeger lagen hier enkelbaans/driestrooks wegen. In de loop van de tijd breidden deze langzaam steeds meer uit, met steeds hogere intensiteiten en vrachtverkeer richting de havens bij Koortsdiike, totdat op den duur behoefte was aan een 2x2 expressweg aan de zuidkant van de rivier. Langs deze wegen staat echter veel lintbebouwing en het gebied is bebost. Men heeft toen maar besloten om beide wegen éénrichtingsverkeer te maken. Naast de bruggen die op de kaart zijn te zien zijn er veel veerponten over de rivier. Bovendien kan lokaal verkeer over de parallelweg rijden in de andere richting, naar de dichtstbijzijnde brug of veerpont. Overigens is deze route nogal gevaarlijk door enkele linkse uitvoegers (dit komt elders maar zelden voor) en de hoge gemiddelde snelheid.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » wo 03 aug 2011, 23:23

Koen schreef:Er zijn een paar spoorwegen die alleen een witte lijn zijn (Oastersluuze-Katnoaghe, Moreghat-Betsaaida, Westerdamme-Droakelanderzoom en ten noorden van Teghenkant). Betekent dat iets of is het een fout?
Viel mij ook al op. Ik dacht dat het enkelspoor was. Op topografische kaarten van Nederland wordt dat verschil ook gemaakt met en zonder blokjes voor dubbel- respectievelijk enkelspoor. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 04 aug 2011, 01:42

Aan enkel/dubbelspoor heb ik nog niet eens gedacht... ik weet niet zoveel van spoorwegen af :$ . De spoorroutes die nu op de kaart staan, zijn allemaal routes tussen grote steden, en zijn dus dubbelspoor lijkt me. Sporen naar kleinere steden bestaan simpelweg bijna niet. De enige kleinere stations zijn kleinere plaatsen die stomtoevallig langs de spoorweg liggen. Weinig gebruikte spoorlijnen zijn er dus niet.

Voor de meeste reizen gaat men in Burghteland met de langeafstandsbus, behalve als er toevallig een treinspoor ligt. De situatie is dus niet vergelijkbaar met Nederland, waar je voor veel meer reizen de trein pakt.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » zo 07 aug 2011, 21:19

De A21-Zuud en Ommeweh Stelderborghe (B211)

Tussen Mulder en Stelle-Waardeland wordt momenteel de A21 aangelegd. Deze weg vormt een voltooiing van de bypass van Mulder, en zal een uitkomst bieden voor doorgaand verkeer. De weg gaat deel uitmaken van C-route C56, die nu nog wordt onderbroken bij Mulder; op deze manier kan internationaal verkeer geheel Burghteland doorkruisen terwijl men enkel op A-wegen rijdt. Het deel bij Stelle-Waardeland is kort geleden voltooid, evenals enkele honderden meters ter hoogte van Heerrixoek, waar het Heerrikseplein is uitgebreid voor de komst van de A21-zuid.

De voltooide A21-zuid wordt geprojecteerd zo'n 15.000 mvt per etmaal te gaan krijgen. De weg heeft vooral een functie voor het doorgaande vrachtverkeer. Ze wordt volledig 2x2 uitgoevoerd, met onder de kunstwerken ruimtereservering voor 2x3. De weg krijgt een maximumsnelheid van 140 km/u en ongelijkvloerse kruisingen (behalve het verkeersplein Waardelandseplein, maar hier krijgt de doorgaande richting een ongelijkvloerse bypass). Anders dan op veel andere snelwegen zal ook worden gewerkt met volledige uitvoegstroken in plaats van tapers (invoegstroken zijn echter standaard al normaal en zelden in de vorm van een taper).
Deel van dit project is ook de Ommeweh Stelderborghe (B211). De B211 loopt nu nog dwars door het dorp, maar men legt een bypass aan die direct aansluit op de Stelderborgherbrugh en de aansluiting op de A21. De bypass zal twee gelijkvloerse kruispunten krijgen met een plaatselijke maximumsnelheid van 70 km/u. De rest van de weg krijgt een maximumsnelheid van 100 km/u en Motorwegh status (vgl. Nederlandse autoweg)


De planning ligt nu als volgt:

Najaar 2011: Openstelling Ommeweh Stelderborghe (B211)
Voorjaar 2012: Opening tot aan Bochterdamme
Najaar 2012: Volledige openstelling A21-Zuid

Afbeelding

Configuratie verkeersplein Waardelandseplein
Afbeelding

Configuratie uitrit Stelderborghe/Stelderborgherbr.
Afbeelding

Huidig einde bij Snoeksoever. Dit wordt een Haarlemmermeeraansluiting.
Afbeelding
trivia:
De huidige A21 heeft tussen Stelderborghe en Snoeksoever momenteel slechts een intensiteit van 1100 mvt per etmaal, waarmee het thans de rustigste A-weg van Burghteland is. Als de weg voltooid is, wordt een 10 keer hogere intensiteit verwacht !

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 20 aug 2011, 01:13

http://dl.dropbox.com/u/29498835/burght ... doelen.pdf

Dit is het nieuweste netwerksysteem in de Burghtelandse bewegwijzering op hoofdwegen. De belangrijkste verandering is de invoering van aanduidingen West, Oast, Noord en Zuud bij grote steden. Bij elk knooppunt staan er volgborden waarbij enkele wijken en belangrijke objecten staan, en de bijbehorende windrichting. Vroeger stonden deze volgborden er ook, maar moest men een interlokale bestemming volgen, hetgeen nogal wat verwarring opleverde.

Ook nieuw is dat er geen hoofddoel wordt aangegeven dat ná een ander hoofddoel komt (bijvoorbeeld Teghenkant vóór Mulder). De enige uitzondering op die regel is het oude vertrouwde einddoel op afstandsborden, dat over de gehele route wordt aangegeven ongeacht het belang: het einddoel werkt namelijk richtinggevend en is ook een stukje pure informatie. Alleen op ringwegen en in gevallen waarbij het einddoel via een andere, kortere weg kunnen worden bereikt wordt het einddoel niet aangegeven.

De afstanden en bestemmingen kloppen in ieder geval wel deze keer.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaa rt, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » ma 29 aug 2011, 00:32

Schopje...

Excuses voor de late reactie, maar ik heb je wegwijzers nog eens bekeken en ik vind ze er nogal slordig uitzien en soms ook niet echt duidelijk. Hieronder toon ik enkele verbeterde versies (links namaak van het origineel, rechts mijn versie):

Afbeelding

De veranderingen:
  • Op alle borden: net wat andere pijlvormen, UUT-aanduidingen zonder zwarte rand vanwege heraldische kleurenregel.
  • Op het afstandenbord heb ik de pijl links vervangen door een kortere variant. Ook heb ik de wegnummers rechts uitgelijnd en een eigen regel gegeven. Maakt het geheel een stuk overzichtelijker.
  • Op de vorkborden: afstandsaanduidingen rechts uitgelijnd en in normaalschrift, A4 mèt schildje.
  • Op de portaalborden: Burghewegh in normaalschrift, B01 op baseline uitgelijnd.
Wat vind je ervan? Moet ik ze op SVG-dump zetten?

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 29 aug 2011, 03:58

Mooi ! Ik moet zeggen dat ik veel van die borden iets te haastig heb gemaakt (zo ben ik op het afstandsbord het C-nummer vergeten), en de meeste van je verbeteringen zou ik waarschijnlijk zelf ook wel hebben gedaan. Overigens zijn er bij jou wat spelfouten ingeslopen: het is Romkesstr (van dhr. Romkes) en Brughewegh (de B01 loopt over een viaduct oftewel brugh)

De nieuwe lay-out voor afstandsborden bespaart misschien wel plaats, maar strookt niet met het systeem van vorkborden. Een afstandsbord wordt eigenlijk gezien als een vorkbord voor alleen rechtdoor, vandaar de lange pijl.

De pijlkoppen ga ik niet veranderen, al vind ik jouw pijlvorm wel mooi.

Het zwarte schildje weghalen van de afritnummers is wel een overweging waard (misschien wordt dan ook het afritsymbool ooit ingevoerd). Wie weet zit er een vernieuwde bewegwijzering aan te komen, met nog wat andere aanpassingen qua lay-out en doelenkeuze (zo is het doel Nieuwnoord-Oasterkant op het bord eigenlijk Nieuw-Vlissingen-Nieuwnoord-Oasterkant... da's niet echt een veelzeggende bestemming).

Eigenlijk moet "Adm. de Ruyterbr" ook in een blauw kader, maar dan krijg je twee blauwe kaders (voor A4 en Adm. de Ruyterbrugh) in een groen kader op een blauw bord. Een situatie als dit komt echter niet zo vaak voor, en wordt elke keer weer anders opgelost (bijvoorbeeld met alleen een groen schildje voor "TOL", of het gehele bord groen met blauwe kaders, etc.)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » ma 29 aug 2011, 10:43

sirdanilot schreef: De nieuwe lay-out voor afstandsborden bespaart misschien wel plaats, maar strookt niet met het systeem van vorkborden. Een afstandsbord wordt eigenlijk gezien als een vorkbord voor alleen rechtdoor, vandaar de lange pijl.
Echter komt mijn indeling wel overeen met de reguliere afritborden op 800m, 400m en 0m (met enkel een pijl rechtsbovenin en de wegnummers links bovenin). Trouwens, ik heb nog nooit een ander land het zien doen als op jouw manier.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 30 aug 2011, 03:03

Ik ben de laatste tijd erg veel bezig met de bewegwijzering - ik heb nou vakantie, maar straks ga ik het waarschijnlijk erg druk krijgen.

http://dl.dropbox.com/u/29498835/burght ... mnieuw.png

EDIT: uploaden kan nog even duren

Dit wordt het nieuwe bewegwijzeringssysteem in Burghteland. Enkele aanpassingen:

Bij afritten kan men kiezen voor een portaalbord, een bermbord of een staande paal met handwegwijzers, afhankelijk van wat voorhanden is.
-eerste ontwerp van handwijzers en witte wegwijzers (deze bestonden echter al wel, maar met een andere lay-out. ik heb hier nog nooit een plaatje van laten zien)
- verbetering van de bies om het bord
-uitritsymbool ingevoerd
-iets andere vorkpijlen
-beter leesbare lettertypes: meer spatiëring en een iets andere variant voor zwart-op-witte letters
-verder uitrollen van groen voor verwijzing naar een belangrijke weg (meestal een snelweg)
- andere uitlijning voor bijvoorbeeld de afstandsaanduiding
- minder doelen bij afritten: alleen het tweede aankondigingsbord bevat lokale doelen (behalve als een afrit uitsluitend lokale doelen bedient).
- er komt een consequenter doelensysteem, waarbij op landelijk niveau alle hoofddoelen ook vaststaan. het einddoelensysteem blijft op afstandsborden behouden.

Hier moet ik nog knooppuntbewegwijzering en een afstandenbord aan toevoegen, en dan is het ver klaar. Misschien nog wat zaken als volgborden, tweetalige situaties enzo.

Als je kijkt naar de oude, groene borden met dikke pijlen en propvol doelen (heb ik ook wel eens laten zien) is dit toch een hele verbetering op zo'n 20 jaar tijd.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » di 30 aug 2011, 09:58

Die vorkpijl ziet er nu een stuk beter uit :d

Voor de rest ziet het er ook netter uit. En natuurlijk een afritsymbool :D
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Koen » za 03 sep 2011, 15:55

Ziet er goed uit!
Maar bij de vorkborden is de omkaderde 'pijl' zonder pijlpunt dikker dan de gewone pijl met pijlpunt. Het blauw erin is even groot, maar door het kader wordt de streep breder.

Waarom gebruik je een groene achtergrond voor verwijzingen naar snelwegen, maar geen groene snelwegborden?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » za 03 sep 2011, 16:03

^^ Groene verwijzingen zijn tolwegen, als ik het goed begrepen heb.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » zo 04 sep 2011, 17:34

MandelSoft schreef:^^ Groene verwijzingen zijn tolwegen, als ik het goed begrepen heb.
Eigenlijk is dat niet zo, maar ik moet bekennen dat dit wel erg verwarrend is... ik zal het systeem zo veranderen, dat groen altijd tol betekend. Een verwijzing naar een niet-tol snelweg blijft gewoon blauw.

Het snelwegsymbool wordt gebruikt voor A-wegen en doorgaande B-wegen (in gebieden zonder snelwegen).

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » zo 04 sep 2011, 18:46

En is dit dan de Motorwegh-aanduiding in de nieuwe RVV, sinds je ook al het afritsymbool hebt geïntroduceerd?

Afbeelding
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » zo 04 sep 2011, 19:22

Bewegwijzering wordt verzorgd door de desbetreffende wegbeheerder, maar dient te voldoen aan de federale eisen van Riiksweghendienst (die nu dus zijn aangepast naar dit nieuwe model). Alleen op eigen wegen worden eigen baksels geplaatst, net als reclamebewegwijzering (restaurant X volgende afslag rechts) enzo. In deze eisen zit wel wat vrijheid, maar de borden ogen toch vrij uniform. Dit staat los van de verkeersborden die gewoon in de wet staan vastgelegd.

Sowieso gaat het woord "uut" niet worden overgeplakt met het afritsymbool, maar worden borden gewoon volledig vervangen wanneer dat nodig is. En in burghteland is men eerder fan van oplappen dan volledig vervangen... alleen als er problemen komen met doelenconsistentie wordt gelijk een hele serie borden vervangen, of als er groot onderhoud aan een weg wordt gepleegd.

Het bord motorwegh wordt werkelijk overal gebruikt waar men geen langzaamverkeer wil, en niet alleen op snelwegen of doorgaande autowegen. Een weg die vergelijkbaar is met deze situatie zou al een bord motorwegh kunnen krijgen, als er geen landbouwverkeer en fietsers toegelaten zijn (op deze specifieke weg mogen dan wel tractors komen, maar het gaat om het idee). Een zebrapad kan ook gewoon op een motorwegh, al zijn er uiteraard eisen die zorgen dat het nooit voor zal komen op doorgaande autowegen. Je zult alleen geen fietsstroken vinden op een motorwegh, je mag er niet op lopen of fietsen en ook niet met je paard-en-wagen of tractor op rijden. Dit is de reden dat ik niet voor die symbolen kies, omdat het de lading in zijn geheel niet dekt.

Aan een motorwegh is geen maximumsnelheid verbonden, en ook geen eisen omtrent de weg zelf (zoals minimale breedte). Het zijn wel altijd voorrangswegen.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 14 nov 2011, 00:00

Meer informatie over de A21:

Knooppuntconfiguraties eind 2011

Tijdelijke bewegwijzering

Het stuk tot Bochterdamme is dus maar liefst een half jaar vóór op schema geopend !

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Matt » ma 14 nov 2011, 20:54

Mooi om te horen dat het zo voorspoedig gaat!
Ik blijf het aparte bewegwijzering vinden, maar dat maakt hem zeker wel origineel. Naar mijn inziens is "einde snelweg" op het laatste bord niet helemaal nodig, of ik had het op een apart bord geplaatst even voor dat bord, maar dat is mijn mening ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 14 nov 2011, 21:41

Op zich verschilt de bewegwijzering niet zo veel van NBA of Duitse bewegwijzering; het is waarschijnlijk de combinatie van lettertype, pijlvorm en kleuren die het een apart geheel geeft. Ook is de systematiek nogal apart soms.

Het bord 'ênde snelweeghe bii Heerixoek!' is eigenlijk ook maar tijdelijk broddelwerk van de aannemer; zo staat de afstandsaanduiding op de verkeerde plaats. Vroeger stond hier dit bord (1985-stijl :mrgreen: )

De parkeerplaats is daar nu opgeheven en de snelweg loopt nu tot ongeveer 1 kilometer vanaf het knooppunt. Vroeger had men trouwens wel vaker de neiging om bestemmingen in zo groot mogelijke letters op de borden te zetten als daar plaats voor was. Dit systeem met twee aparte panelen voor vorkbord en afslaande doelen werd gebruikt van '83 tot '86.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 17 nov 2011, 01:33

De eisen wat betreft wegcategoriëen zijn geüpdatet. Er is nu een systeem van 13 categoriëen; de wegnummering blijft echter alleen A, B en prefixloze nummers bevatten (dit zijn eigenlijk C-wegen).

Een belangrijke wijziging is dat er op 1+2 wegen nog maar 110 km/u gereden mag worden, in plaats van vroeger 120 op de inhaalstrook en verder 100 km/u. In de praktijk bleeek namelijk dat het nauwelijks te controleren was als er mensen 120 reden op de rechterstrook; de facto reed iedereen gewoon 120.
Verder worden situaties als bubeko 1x4 wegen, ouderwetse driestrookswegen en 100 km/u wegen met langzaamverkeer zónder uitwijkmogelijkheden (gelukkig allemaal al vrij zeldzaam) onreglementair. Dit betekent dat ze worden opgeruimd als de weg wordt gereconstrueerd.

Wat nog volgt zijn plaatjes en beschrijving van de wegmarkeringen, en de specifieke aanbevolen vormgeving bij bepaalde intensiteiten (dus wanneer wordt gekozen voor rotondes, wanneer voor kruispunten etc.)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » do 17 nov 2011, 14:43

Het ziet er goed uit, maar is 13 wegcategorieën niet wat veel? ;)
Lijkt mij voor de automobilisten toch alles behalve duidelijk qua maximumsnelheid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten