[RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 17 nov 2011, 14:52

De maximumsnelheid wordt dan ook meestal getoond. Zo niet, dan geldt de standaardsnelheid 120, 80, 70 of 50.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » do 17 nov 2011, 15:10

Oke. Waarom zijn er eigenlijk zoveel soorten wegcategorieën? Het is toch juist makkelijker/goedkoper als er minder zijn?

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 17 nov 2011, 15:37

Waarom zou dat goedkoper zijn? :S Kun je dat ook onderbouwen? Zoveel papierwerk is het niet, hoor. Elke weg heeft een bepaalde administratieve categorie, en daar zijn er dus 13 van. Dit wordt bijgehouden door de wegbeheerder.
In Nederland zijn er bijvoorbeeld officiëel 6 wegcategorieën (ASW, SW, GOW bibeko en bubeko en ETW bibeko en bubeko); echter, je kunt ASW ook onderverdelen in stadssnelwegen en rurale snelwegen (bv. A10-west versus A32), stroomweg en GOW in enkelbaans en dubbelbaans, etc. Dan kom je al gauw op zo'n 10 categorieën uit.

De weggebruiker onderscheidt eigenlijk alleen A wegen, dubbelbaanswegen (B-I) en overige wegen. Dat zijn namelijk de enige zaken die uitmaken voor de maximumsnelheid. De rest is alleen voor de wegbeheerder relevant. De administratieve categorie staat dus ook nergens op de borden, enkel het A, B of prefixloze nummer. Ook een verandering van de wegcategorie heeft meestal geen invloed, behalve als een A-weg een B-weg wordt (zoals met een deel van de A01 is gebeurd, die nu in plaats van 100 km/u afwisselend 90 km/u en 70 km/u is vanwege de veiligheid). Dit is echter niet heel vaak gebeurd sinds de invoering van B-nummers.

Indien een weg moet worden opgewaardeerd (bijvoorbeeld van Br-I naar Ar-II, wordt die in het Riiksweghenplan (of het plan van een bepaalde gemeente of Lande) als een bepaalde categorie aangemerkt; op die manier start de procedure voor ombouw.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » do 17 nov 2011, 16:09

Nou ja, bij nader inzien is het qua kosten inderdaad niet veel duurder. Mijn land heeft er zo'n zeven, en als het goed werkt in Burghteland, moet je het natuurlijk ook niet aanpassen ;)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 21 nov 2011, 15:16

Grootschalige ombouw Beursplein N.-Vlissingen (A01, B8, weg 1008); bouw voorjaar 2012 van start

Momenteel staan er dagelijks lange files rondom het Beursplein. Verkeer van en naar het Zaokncentrum, de Puujnof, de Beurs en al het verkeer dat de snelweg op wil verzamelt zich hier. Momenteel is dit verkeersplein uitgevoerd met een rotonde en enkele lussen en viaducten (zie kaart hieronder). Vooral de stromen vanaf de A01-oost naar de B8-zuidwest, en van de A01-west naar de 1008-zuid zijn erg druk. Ook moet er erg veel verkeer in het Zaokncentrum zijn.
Een ander probleem is de levensgevaarlijke afrit Botanischen Of.
Afbeelding

Riiksweghendienst heeft, in samenwerking met het Stadsbestuur van N.-Vlissingen, besloten dat in ieder geval het doorgaand verkeer dat van de snelweg komt of erop wil niet meer voor een verkeeslicht of rotonde zou moeten wachten. Verder biedt een ombouw van dit knooppunt een uitstekende kans om de parallelbaan van de A01 te verlengen, zodat de capaciteit op deze filegevoelige ringweg groter wordt.
Verkeer vanaf de A01-oost kan straks vanaf de hoofdrijbaan rechtstreeks het Beursplein op, maar ook vanaf de parallelbaan is dit mogelijk. Vanaf het Beursplein kan het verkeer kiezen voor de hoofdrijbaan of de parallelbaan. De parallelbaan voegt zich samen met de hoofdrijbaan ten westen van het Beursplein. Een grote verandering echter is dat verkeer naar het centrum voortaan zal moeten kiezen voor de parallelbaan.
Onder het nieuwe knooppunt vlak bij de Beurs komt een verkeerslicht, voor verkeer van en naar het centrum. Aangezien dit verkeer gescheiden is van het doorgaande verkeer, zal dit niet voor te veel overlast zorgen. De rotonde verdwijnt.
Afrit Botanisen Of verdwijnt; op de brug over de Veldsevaart komt een extra rijbaan voor verkeer naar de Botanisen Of vanaf afrit Leliebuurte. Die laatste wordt iets aangepast i.v.m. de komst van de parallelbaan.
De B8 blijft ter hoogte van het Beursplein 2x3, net als de 1008. De A01 wordt 2+4+4+2.
Het project wordt geschat op ongeveer een miljard dld. (200 mln. euro), vanwege de grote hoeveelheid viaducten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Matt » ma 21 nov 2011, 20:49

Ambitieus project! :D
Moeten er geen gebouwen worden gesloopt voor dit project?
Wat is die paarse lijn eigenlijk?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 21 nov 2011, 20:55

Er moeten inderdaad flink wat gebouwen worden gesloopt op deze manier, vooral in de Leliebuurte (woonwijk) en enkele kantoorpanden in het Zaokncentrum.

Ik denk dat ik het plan ga aanpassen zodat de B8 voor een stukje dubbeldeks wordt; ook is de verbinding vanaf de Puujnhof-Zuid naar de A01 richting het oosten bij nader inzien niet echt nodig, want er is al een afrit bij Zaokncentrum-NO...

EDIT: zo dus:
Afbeelding
EDIT2: De relatie A01-oost <-> Beurs is ook overbodig, daarom is de lus verwijderd. Dit verkeer rijdt via afrit Zakencentrum-NO.
De paarse lijn is de metro (die is ondergronds, dus gaat gewoon onder het knooppunt door). De bolletjes zijn overstapstations (er zijn nog wel meer stations dan dat, die heb ik nog niet ingetekend).
Laatst gewijzigd door sirdanilot op ma 21 nov 2011, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Matt » ma 21 nov 2011, 21:04

Ah, okee ik vermoedde al dat dat de metro was.
Je kan het kruispunt bij de B8 (rotonde) ook onvolledig maken, zoiets als bij knooppunt Paalgraven? Er gaat meer verkeer van de B8 naar het noorden als naar het zuiden.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Koen » ma 21 nov 2011, 21:07

Het zal goed zijn voor het verkeer, maar niet echt voor de leefbaarheid van de stad. De A01 wordt minstens 2x zo breed en het Beursplein wordt een stuk groter, midden in de stad...
200 miljoen euro is daarom ook een beetje aan de lage kant. Als dit project in Nederland uitgevoerd zou worden, midden in een stad, zou het veel meer kosten.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » ma 21 nov 2011, 22:55

Het zal bovendien een ruimtelijke ordeningsnachtmerrie worden. Ik denk dat er maar weinig draagvlak bij de omwonenden voor dit project. En dat kan dit project opbreken. Dit is ook precies de reden dat de Nederlandse A4 tientallen jaren vertraging heeft opgelopen: het kwam gewoon niet door de ruimtelijke ordeningsprocedure heen...

Qua kosten is het laag ingeschat. Ga er maar van uit dat het een paar miljard kan gaan kosten...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 22 nov 2011, 00:23

Nou, dat wordt dan dus nog een hele tour :twisted:

De A01 is ter plaatse al 2x4; 2+3+3+2 lijkt me inderdaad iets realistischer, maar i.v.m. de weefvakken en uitvoegstroken komt dit in de praktijk toch neer op vaak tegen de 12 rijstroken over de totale breedte van de weg. Denk erom dat zowel lokaal als doorgaand verkeer op deze weg rijdt ! Op de A01 blijft de maximumsnelheid 100 km/u (maar door DYNAMAX is dit overdag vaak 80); de maximumsnelheid op de B08 en de 1008 wordt waarschijnlijk 70 km/u i.v.m. de geluidsoverlast (maar een DYNAMAX-oplossing van 70 en 90 behoort ook tot de mogelijkheden).
Riiksweghendienst gebruikt als truc om de verouderde betonplaten op het beursplein en op de Ring niet te vervangen; het nieuwe beursplein zal met ZOAB worden aangelegd, waardoor de berekeningen voordelig uitvallen. Ook zijn de eisen voor wegen die al veel geluidsoverlast veroorzaken veel soepeler dan die voor nieuwe wegen (of sterke verslechtering van wegen die eerst weinig lawaai produceerden). Verder zijn plan-MERs officieel niet nodig voor de aanpassing van een knooppunt, al zou er bij een rechtszaak waarschijnlijk wel toe worden besloten dit te verplichten, omdat de A01 over een bepaalde lengte meer rijstroken krijgt en omdat er veel onteigeningsprocedures nodig zijn.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » zo 04 dec 2011, 16:01

Eindresultaat planstudie Beursplein

Afbeelding

De Lande Oaftstad (de provincie waar N.-Vlissingen in ligt) heeft ettelijke miljoenen extra toegezegd voor de ombouw van het Beursplein, alsmede een opwaardering van de regionale weg 1008. Hierdoor kan er in ieder geval één boortunnel worden gebouwd voor het doorgaande verkeer van en naar de RING; de Onderbeursweghtunnel. De overlast voor omwonenden wordt op deze manier verminderd, en de doorstroming verbetert aanzienlijk. Het Beursplein zelf blijft bestaan in haar huidige vorm, al is het straks niet meer mogelijk om van de Leliebuurte de RING richting het oosten op te rijden; hiertoe wordt de Claerenburgherln. aangepast. De rotonde van het Beursplein verdwijnt en wordt vervangen door een verkeerslicht.
De Onderbeursweghtnl. komt slechts enkele meters onder het maaiveld ter hoogte van de Beurs, en wordt daarna zelfs een halfverdiepte landtunnel, recht onder de Beurswegh. Dit onderste deel wordt een weg van het type Au-II met een maximumsnelheid van 100 km/u, die doorloopt tot aan de aansluiting met de Zaokenringbaon; de Beurswegh zelf blijft een 70 km/u weg. De plannen worden geschat op 1,5 miljard dld. (= ongeveer 300 miljoen euro), inclusief aanleg van parallelbanen voor de A01. Die parallelbanen waren overigens al eerder deze week goedgekeurd, maar men kan pas verder nu er ook een besluit is over de aanpak van het Beursplein. De schop gaat na de winter de grond in, en men hoopt eind 2013 klaar te zijn.

Men is niet zeker of er voldoende financiering is voor de Goossenstnl. Dit wordt een spectaculaire tunnel onder het metrostation Beurs door, en komt op het diepste punt 20 meter onder het maaiveld te liggen. De boogstralen en hellingen zullen daardoor het meest extreme zijn wat toegelaten is, waardoor de snelheid in de tunnel zelf 70 km/u wordt; buiten de tunnel, op de B8, blijft dit 90 km/u. Door de grote diepte van deze tunnel zal het lastig worden deze te financieren; indien de tunnel niet gebouwd wordt, zal het verkeer hinder blijven ondervinden van een verkeerslicht. De procedures om de tunnel te mogen bouwen zijn dus in principe afgerond, het wachten is op het geld.

Nummeringstechnisch: alle wegen van de categorieën A krijgen een A nummer, dus ook de weg 1008. De beheerder van de weg is en blijft de Lande (provincie) in plaats van Riiksweghendienst. Hierdoor wordt dit één van de zeer weinige viercijferige A-wegen van Burghteland. De B8 loopt dus bovenop de A1008 ter hoogte van de Beurs. De reden dat de A1008 überhaupt zal worden aangegeven is dat er een mogelijkheid zal zijn om op de parallelbaan van de A01 te komen; alle A-wegen met een afrit worden als volwaardige snelweg aangegeven. Ook de afritten naar de Zaokenringbaon en de Beurs gelden als afrit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » do 08 dec 2011, 11:36

Ik blijf het een rommelig kliederplaatje vinden. Kun je geen veel netter uitgewerkte versie maken?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 10 dec 2011, 00:25

^^ Wil je een plaatje zonder metronetwerk (dat is inderdaad een beetje verwarrend)? Een plaatje zonder maximumsnelheidsaanduidingen?

Het is ook gewoon niet heel makkelijk in te tekenen, omdat er in feite twee wegen boven elkaar lopen. Ik ben niet zo goed met inkscape als anderen op dit forum, en andere manieren van visualisatie kan ik al helemaal bijna niet. Ik kan wel een visualisatietje maken in CityScape, maar dat ziet er ook niet perfect uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » ma 12 dec 2011, 16:10

Ik bedoel gewoon een betere rangorde in lijndiktes (belangrijkere weg, verbindingsweg, minder belangrijke weg), geen hoekige bochten, naast elkaar gelegen wegen ook strak naast elkaar en sluit de op/afritten eens wat mooier op elkaar aan. Het ziet er allemaal nogal Paint-achtig uit vind ik, het kan best wat netter. Dat lijkt me geen kwestie van kunnen, maar willen. Iedereen die een computer kan bedienen kan ook de muis wat strakker hanteren om een en ander wat netter uit te tekenen. Met de toetsen '-' en '+' of Ctrl+scrollwieltje kun je in Inkscape heel makkelijk in- en uitzoomen om exacter te werken.

Alternatief: potlood en pen, en dan inscannen. :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door TBR » ma 26 dec 2011, 14:18

Sirdanilot, wat vind je van een veerverbinding tussen Barte en Soberg/Huchel? Zou dat rendabel zijn en zo ja, welke ferrymaat zou dan de verbinding uitvoeren?
Mvg
HAFRABAisfun
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 07 jan 2012, 14:34

^^ Bovenstaande zie ik nu pas...

Er zijn momenteel al plannen voor de HSL en de tunnel naar Schellingen. Zodra die plannen wat concreter zijn uitgewerkt (b.v. door middel van een kaartje), dan kan er ook worden gekeken naar een veerverbinding. Een alternatief voor dat veer zou namelijk een beter uitgebouwde weg naar de tunnel zijn, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door TBR » za 07 jan 2012, 15:59

De tunnel komt er ter hoogt van Ghillerlee en Malle, misschein vind je een tunnel tussen Burghteland en Solwezië beter (alhoewel dat misschien niet haalbaar is)?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 07 jan 2012, 16:12

Ik heb in het Atlantis-forum een nieuwe draad geopend, dat discussieert gemakkelijker.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » za 07 jan 2012, 16:37

^^ Ik heb geen nieuw topic gezien :?:
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 07 jan 2012, 16:43


Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 19 jan 2012, 14:23

Ik ben momenteel bezig met het afmaken van de kaart. Kleinere plaatsen (10.000-40.000, in dunbevolkte gebieden ook kleinere plaatsen) komen nu ook op de kaart.

Ik merk echter dat de boel nogal chaotisch wordt op deze manier, zeker in Mondelande waar veel plaatsnamen wat langer zijn dan elders...
Afbeelding

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 19 jan 2012, 14:55

Een voorbeeld van het inwoneraantal van deze streek:

Den Ulst + voorsteden: 207.000
Eelbutsdamme + voorsteden: 383.000
Krukelsdurpe + kustregio: 55.000
Midderug + regio Oagherug: 45.000
Heidensoordeel: 30.000
Koortsdiike + voorsteden: 163.000
Dit is 70% van de bevolking.
Totaal: 1031.000
De bevolkingsdichtheid is dan 1176 per vierkante kilometer. Dit iets minder dan bijvoorbeeld Zuid-Holland. Nu moet ik er wel op letten dat ik de andere provincies niet zo dichtbevolkt maak, omdat toch vooral de kustregio dat moet zijn.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 19 jan 2012, 16:02

Ook Burghtelandse bewegwijzering kan soms een bingokaart zijn, vooral in stedelijke gebieden:
http://dl.dropbox.com/u/29498835/a1008.png

De kaart van deze situatie staat bovenaan deze pagina; de in aanbouw zijnde A1008 in het zakencentrum.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door TBR » do 19 jan 2012, 19:11

leuk dat je land wat detailleerd, maar het ziet er wel druk uit. Dat bewegwijzering soms wat choatisch kan zijn is niet te vermijden (ik heb eigenlijk nog geen systeem gezien dat bij de grootste steden heel rustig en evenwichtig is)
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten