[RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door SjorsB » za 14 dec 2013, 15:03

Op nr. 4 na mee eens:Dat is denk ik iets als een route of weg voor gespannen wagens?

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 15:06

TzM23 schreef:1. Rechtsaf geen verkeerslicht.
2. Tegemoetkomend verkeer voorrang verlenen bij linksaf slaan.
3. Fietsers voorrang verlenen.
4. Let op voor bespannen wagens.
5. Parkeren half op de stoep, half op de weg.
6. Betaald parkeren.
7. Parkeren in de vakken.
8. Parkeren in de schuine vakken.
9. Alleen parkeren voor mensen met de volgende kentekencombinatie.
Helemaal goed. Maar de betekenis van 7 en 8 is iets specifieker nog. Hóe parkeren in de vakken?
Op nr. 4 na mee eens:Dat is denk ik iets als een route of weg voor gespannen wagens?
Nee, want gele borden zijn altijd waarschuwingsborden in Burghteland.

TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door TzM23 » za 14 dec 2013, 15:45

Achteruit inparkeren. ;)
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 15:56

Klopt ;)

Dit bord wordt gebruikt als er parkeervakken zijn vlak langs een drukke weg. Het wordt dan gevaarlijk geacht om vooruit te parkeren en achteruit weer uit te rijden, omdat je dan slecht zicht hebt. Daarom is het soms verplicht om achteruit in te parkeren. Ook bij sommige bedrijven staat dit bord; soms geldt er namelijk een veiligheidsprotocol dat je heel snel weg moet kunnen vluchten van een bedrijf in een noodsituatie, en dan is het handig om achteruit ingeparkeerd te staan.

De borden kunnen overigens ook gecombineerd worden (bijvoorbeeld 'betaald parkeren' met 'parkeren half op de stoep'). Ook zijn er zoneborden (bijvoorbeeld zone betaald parkeren).

Het bord 'voorrang verlenen bij linksafslaan' wordt gebruikt bij verkeerslichten met deelconflict, vaak als onderbord aan het verkeerslicht bevestigd. Vooral bij kruispunten waar je dit niet verwacht, of als er een tram in het spel is; bij een gewone 2x2 weg met verkeerslichten is er eigenlijk altijd deelconflict in Burghteland en staat dat bord er niet altijd. Het is dus een extra waarschuwing.

SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door SjorsB » za 14 dec 2013, 16:49

sirdanilot schreef:
Op nr. 4 na mee eens:Dat is denk ik iets als een route of weg voor gespannen wagens?
Nee, want gele borden zijn altijd waarschuwingsborden in Burghteland.
Haha, noem je dat geel?! :P :lol:

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 19:24

Het bord voor gespannen wagens is een beetje vaal geworden ;)

Borden worden in Burghteland sowieso wat minder snel vervangen dan in bijvoorbeeld Nederland. Zolang het nog leesbaar is, blijft het staan.

SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door SjorsB » za 14 dec 2013, 19:37

^^ Zoiets dacht ik al ;)

Ik neem aan dat dit bord aan het uitsterven is, net als die gespannen wagens zelf? Of horen ze (die wagens) nog altijd echt bij het straatbeeld?

MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door MandelSoft » za 14 dec 2013, 20:26

^^ Burghteland heeft nog Amish-groeperingen. Ik denk dat daarom het bord is nog blijven bestaan.

In Schellingen volgt men gewoon de Europese normen; alleen denk ik dat ik het stopverbod en het parkeerverbod ga vervangen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » za 14 dec 2013, 20:35

Klopt. Net als in de VS zijn er in Burghteland enkele streken waar Amish (en verwante groeperingen) wonen, bijvoorbeeld bij Ostmuenstertorf. Die wat Duits klinkende naam komt ook rechtstreeks van die Amish, die oorspronkelijk uit Duitsland stammen. Deze zijn naar Burghteland gekomen vanwege de geloofsvrijheid en het christelijke karakter van dit land. In deze streken kom je dus ook veel gespannen wagens tegen.

Elders in Burghteland zul je dit bord vrijwel niet tegengekomen. Misschien nog in het centrum van Nieuw-Vlissingen, waar er nog paard-en-wagens rondrijden voor de toeristen.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » do 19 dec 2013, 11:48

A32 Illand Aanbesteed
Afbeelding
In het lange-termijn infra-plan van Burghteland stond al jaren de aanleg van de A32 bij Illand. De route 32 is de doorgaande route tussen 's-Heerenburgh en Teghenkant. Bij Illand loopt de weg nog altijd over het oude bochtige enkelbaans tracé. Hier gebeuren veel ongelukken vanwege de bochten, en de gevaarlijke inhaalacties die mensen maken. Verder rijdt er veel verkeer door de kom van Illand. Om dit te verhelpen wordt er een snelweg aangelegd, met een tunnel bij Illand vanwege het heuvelachtige gebied. De aanleg kost ongeveer 2,5 mld. Daolder (zo rond de 500 miljoen euro). Er komt een aansluiting bij weg 1601 Oudstenghrotte. Vanwege de tunnel is een aansluiting bij Illand niet mogelijk, maar men kan via de oude weg Illand blijven bereiken. Vanuit het westen komt er een T-splitsing met de oude weg richting Illand, vanuit het oosten kan men de nieuwe afrit nemen en via de oude weg naar Illand rijden. De tunnel wordt niet toegankelijk voor de hoogste vrachtwagens en voor gevaarlijke stoffen; deze blijven via de oude route door Illand rijden. De maximumsnelheid wordt slechts 120 km/u vanwege het bochtige tracé; in de tunnel geldt 100 km/u.

De bouw begint in het voorjaar van 2014.

Afhankelijk van de kosten van dit project, worden de verkeerslichten bij Smeirkerke en Steketeekerke vervangen door Haarlemmermeeraansluitingen, en vervallen er ook enkele erfaansluitingen. De maximumsnelheid wordt dan verhoogd van 120 km/u naar 140 km/u en de B32 krijgt dan A-status.

Dit plan past in verschillende infra-plannen. Indirect is dit plan goed voor internationaal verkeer vanuit Nieuw-Holland naar 's-Heerenburgh. Ook is het plan een verbetering voor het dorp Illand (plan Durpsrondweeghn) en voor de verkeersveiligheid. Ten slotte geldt dit stuk als Missing Link in het Burghtelandse wegennet.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » zo 22 dec 2013, 14:56

Start Procedure A430 Weleer - Ghrens Sionsberghe
Begin 2014 zal de procedure van start gaan voor het aanleggen van de A430 Weleer - Ghrens Sionsberghe. Deze weg zal de Nieuw Hollandse snelweg 22 verbinden met de Burghtelandse A43. Het tracé is nog een voorgesteld tracé. In een Omwelte-Procedure (equivalent van Nederlandse MER procedure) zullen verschillende varianten onderzocht worden op verkeersafwikkeling, veiligheid en milieu aspecten. Vervolgens wordt het gekozen tracé aanbesteed en kan de uitvoering beginnen. Tijdens de Omwelte-Procedure kan er ook bezwaar worden aangetekend door omwonenden en andere belanghebbenden.

Reden tot aanleg:
Dit project past in enkele kaders. Ten eerste in het Infra Plan verbindingen Nieuw-Holland; ten tweede in het Missing Links plan Burghteland; ten derde ontsluit het een regio die altijd als vrij geïsoleerd ervaren werd.

Afbeelding
Het voorgestelde tracé bestaat uit enkele kunstwerken.
1. Omvorming Ghrens Sionsberghe tot een vrachtwagen-parking met restaurants, een benzinestation en andere voorzieningen. Dit geeft werkgelegenheid voor de bevolking van Sionsberghe en andere dorpen in de regio, en zorgt er ook voor dat er op zon-en feestdagen geen vrachtwagenfiles ontstaan in Nieuw Holland.
Kosten: 10-15 mln Daolder
2. Aansluiting wegh 1801 Sionsberghe-Durp, d.m.v. een trompet-aansluiting.
Kosten: 100 mln Daolder
3. Brug Driekanterbeeke, als vaste brug, 2x2 met vluchtstroken.
Kosten: 75 mln Daolder
4. Landviaduct Niilsmund. Overspant de rivierdalen van de Neileneppe en het Niilswaeter. Hier komt, indien mogelijk, een aansluiting Niilsmund, al is het hoogteverschil hier problematisch. Een alternatief is om deze aansluiting ten zuiden van de rivier aan te leggen, zodat het verkeer via de weg 1801 naar Niilsmund kan rijden. Vanuit het noorden verloopt het verkeer naar Niilsmund dan via de A43, huidige aansluiting Niilsmund.
Kosten: 750 mln Daolder; met aansluiting ten zuide nvan Niilswaeter: 600 mln Daolder
5. Knooppunt Weleer, waarbij de A430 over de huidige A43 gaat. Dit wordt een vork-knooppunt. In dit knooppunt wordt een aansluiting Weleer-Zuud aangelegd, met de B335. Wie van de A43 vanuit Nieuw Holland naar de A430 richting Nieuw Holland wil, moet door Niilsmund rijden. Dit is maar een zeer kleine verkeersstroom.
Kosten: 200 mln Daolder
6. Aanpassing Passage Weleer, met een aangepaste aansluiting Weleer-Zuud/B335 en Weleer-Zuudoeverstraete.
Kosten: 100 mln Daolder

Totale Kostenraming:
kunstwerken: 1250 mln Daolder
18,42 km 2x2 snelweg met vluchtstroken (minus enkele kilometers voor kunstwerken): 1150 mld. Daolder
Bijdrage RNH: -731 mln Daolder (omgerekend)

Totale Kosten Burghteland: ~1650 mln Daolder (ongeveer 330 miljoen euro)

Alternatieven
0+-alternatief: de A430 wordt niet aangelegd, maar de huidige weg 1801 wordt gestroomlijnd tot 100 km/u Motorwegh. Niet erg kansrijk, want dit project wordt niet door RNH bekostigd, waardoor het netto niet veel minder kost dan de A430.
Alternatief 2: de A430 wordt ten zuiden van Niilsmund en het Niilswaeter afgebogen en sluit dan direct aan op de A43. Op deze manier hoeft de brug bij Niilsmund niet te worden aangelegd. Wel wordt het tracé dan bochtiger en langer, en heeft de lokale omgeving minder aan deze weg.
Alternatief 3: Een zo kort mogelijk A430 tracé dat bij Sionsberghe meteen naar het westen afbuigt richting de A43. Dit alternatief is niet zo kansrijk, omdat er dan weinig winst te behalen valt t.o.v. de huidige route, en de regio er zeer weinig aan heeft.
Alternatief 4: Een rondweg rond Weleer die de huidige smalle A43-passage vervangt. Moeilijkheid hierbij is dat er een tunnel vereist is. Dit kan gecombineerd worden met de andere alternatieven. De rondweg wordt 100% door Burghteland bekostigd.
Alternatief 4a: Tunnel A43 passage Weleer, op het huidige smalle 2x2 tracé zonder vluchtstroken. Dit is een erg duur project.

Aansluitende Projecten
- Downgrading weg 1801 tussen Niilsmund en Sionsberghe (voornaamste verkeersfunctie: landbouwverkeer, fietsers, recreatief verkeer, lokaal verkeer)
- Spoorproject Nieuweputten - Ruysdonck (RNH)
- Evt. aanpassing Passage Weleer (alternatief 4/4a).
- Evt. Aanleg Poorteverbindienghe (Teghenkant - Weleer). Alternatief 2 is overigens beter hiervoor dan het huidige alternatief, omdat het dalviaduct plus het knooppunt een aansluiting op deze nieuwe snelweg bemoeilijkt.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op ma 23 dec 2013, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door NovaHollandia » zo 22 dec 2013, 23:05

sirdanilot schreef: Totale Kostenraming:
kunstwerken: 1250 mln Daolder
18,42 km 2x2 snelweg met vluchtstroken (minus enkele kilometers voor kunstwerken): 2 mld. Daolder
Bijdrage RNH: -731 mln Daolder (omgerekend)

Totale Kosten Burghteland: ~2520 mln Daolder (ongeveer 500 miljoen euro)
Vanwaar kost wegenbouw in Burghteland 2-3x zoveel per kilometer als in West-Europa, terwijl de kosten in Nova Hollandia ongeveer 80% van die in West-Europa bedragen ?
(Ter vergelijking: in West-Europa kost het per km ongeveer 3x zoveel als in Polen, wat aanleg in Burghteland per kilometer zo'n 6x duurder maakt dan in een land als Polen. In Nederland kost de aanleg van een rechttoe-rechtaan stuk snelweg zo'n 15 miljoen euro per kilometer, in Nova Hollandia omgerekend ongeveer 12 miljoen euro per kilometer, en in Polen zo'n 5-6 miljoen euro per kilometer. Burghteland zit met 28 miljoen euro per km wel heel hoog in de boom).

De bijdrage van RNH is gebaseerd op de reële kosten van wat de aanleg van een vergelijkbaar wegvak in RNH zou kosten.
RNH ging ervan uit dat met de bijdrage van NH$ 215 miljoen 85% van de kosten voor de A430 gedekt zouden zijn, niet slechts zo'n 35%.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 23 dec 2013, 00:16

- De raming is 'conservatief' ingeschat; de kans dat het project goedkoper uitvalt, is groter dan dat het duurder uitvalt.
- Bij voorkeur wordt er gebruik gemaakt van lokale aannemers, in plaats van de allergoedkoopste (bijvoorbeeld uit China).
- Het is hier vrij heuvelachtig. De prijs is bovendien inclusief onteigeningen, procedures, boomkap etc.

Voor de 'kale' snelweg heb ik rond de 26 mln euro per kilometer aangehouden. Dat is bij nader inzien wel érg veel. Ik zal het aanpassen naar ongeveer 15 mln euro per kilometer. Voor de totale lengte aan 'kale snelweg' reken ik rond de 15 kilometer. Dan komen we uit op zo rond de 1150 daolder. Het totale project is dus naar beneden bijgesteld, nu komt het zo rond de 330 Euro.

Uiteraard is het verder aan Burghteland hoe duur de wegenprojecten uitvallen. Een volledig nieuw tracé is altijd duurder dan een verbreding, zoals de A21. Het tracé van de weg 1801 is helaas niet echt geschikt om een snelweg op aan te leggen (lintbebouwing langs de weg).

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 23 dec 2013, 00:52

Ik was ook bezig aan een tracékaart voor het project bij Oagheberghe. De tunnel staat momenteel gepland op 5,45 kilometer. De weg volgt deels het huidige tracé van de B33. De hellingen worden wel steiler dan officiëel is toegestaan voor een Burghtelandse A-weg, maar anders zou er een tunnel van maar liefst 7,8 km nodig zijn, of een tracé met haarspeldbochten wat al helemaal niet op een A-weg thuishoort. Berg-op wordt er een klimstrook aangelegd (2+3 dus). Er wordt gekeken of de tol op de A333 kan worden afgekocht, maar dan wordt het project erg duur.
Afbeelding

Het spoortracé zal over de huidige spoorbrug lopen, in plaats van door een tunnel parallel aan de A333. Dit is wel een omweg, maar vergeleken met de huidige route door de bergen nog steeds een forse tijdswinst. De tunnel kan in een later stadium worden aangelegd. RNH betaalt overigens niet mee aan het spoorproject, enkel aan het wegproject.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 07 jan 2014, 15:54

Nu dan de planning voor de A21, de opgewaardeerde B21. Op deze manier ontstaat een rechtstreekse route RNH - Mulder (langs het vliegveld) - 's-Heerenburgh - St Jules - Antalmenië.

De B21 is een weg met drie rijstroken (alternerend 2+1). Het knooppunt bij Stelle-Waardeland is al voorbereid op een autosnelwegaansluiting, al is het knooppunt wel enigszins substandaard, zoals helaas wel meer Burghtelandse knooppunten. Er komt in ieder geval een extra flyover voor de doorgaande A21, zodat rechtdoorgaand verkeer niet over de gevaarlijke rotonde hoeft; afslaand verkeer zal echter wel de soms lastige weefbewegingen moeten maken. Bedenk dat dit punt tot enkele jaren terug niets meer was dan een afrit voor de B21. Eerst een halfklaverblad - half haarlemmermeeraansluiting (de noordwestelijke lus herinnert hier nog aan), later een verkeersplein met bypasses, daarna de huidige situatie met nog enkele bypasses en een afrit voor Stelle-Waardeland zelf en in de toekomst dus de situatie met de extra fly-over.
Afbeelding

Van west naar oost krijgt de weg de volgende afritten. Over het gehele tracé volgt de weg de B21, waarvan de fundering zal worden gebruikt voor één rijbaan van de weg; alleen bij Driesprong komt er een nieuw tracé met een rondweg. De afritten Woudspoorte, St-Jan, Stelle-Centrum en Stelle-Noord zijn al ongelijkvloers en voorbereid op de verdubbeling van de weg d.m.v. het bouwen van een extra viaduct en rijbaan; de rest van de afritten worden volledig nieuw gebouwd. Met het opruimen van het huidige kruispunt Leeghewegh (een kruispunt zonder verkeerslichten) wordt één van de meest gevaarlijke punten van Burghteland weggewerkt; de passage Driesprong wordt opgeruimd waardoor deze weg past in het kader Rondweeghn Durpen; de route vervolledigt het internationale wegennetwerk. Dit zijn redenen voor Burghteland om een hogere prioriteit toe te kennen aan dit project.

's-Heerenvesting-Westpoorte/B33
[Ecoduct Vestingwoud]
's-Heerenvesting-Woudspoorte/2201
Driesprong/B210
Leeghewegh Durp
St-Jan/2504
Stelle-Centrum/2505 : begin 2x3 traject
Stelle-Noord : einde 2x3 traject (parallelstructuur bij Waardelandseplein)
Waardelandseplein (knooppunt A23)

Vooral de afritten 's-Heerenvesting en Stelle-Centrum worden erg druk; er komen hier extra opstelstroken en verkeerslichten. De rustigere afritten worden gebouwd als haarlemmermeer-aansluiting zonder verkeerslichten. Voor Burghtelandse begrippen krijgt de weg erg veel afritten. De maximumsnelheid wordt daardoor maar 120, en bij Stelle-Waardeland slechts 100. De rest van de route heeft echter wél een Vmax van 140 km/u. In enkele varianten komen minder afritten voor (bijvoorbeeld een parallelweg totaan de weg 2201 in plaats van een afrit) maar vanwege de vele omrijdkilometers, en omdat er nauwelijks een kostenbesparing is, ziet men hier vanaf. De huidige passage Driesprong wordt gedowngrade, behalve de route van de nieuwe afrit naar de weg 2201.

Afbeelding

Kosten
De kosten voor het project liggen vrij laag; er hoeft geen land te worden aangekocht (behalve bij de rondweg Driesprong), er zijn geen moeilijke kunstwerken en de helft van de fundering ligt er al, bij wijze van spreken. Voor een prijs van 30 mln Daolder per kilometer kan de weg al worden gerealiseerd; inclusief de prijs voor de fly-over Waardelandseplein en de andere nieuw te bouwen kunstwerken komen we op een prijs van ongeveer 1600 mln Daolder (omgerekend 320 miljoen euro). Minus de bijdrage vanuit RNH wordt dit 950 mln Daolder.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » wo 08 jan 2014, 16:36

Spoor Bergherwende

Bergherwende is een centrale plaats in de zuidelijke regio van Burghteland met 126.000 inwoners. Het is de grootste plaats van Burghteland die niet bereikbaar is per trein. Dit levert uiteraard grote verkeersproblemen op. De buslijnen tussen Bergherwende en Mulder staan al jaren onder druk; in de spits zitten de lijnen bomvol. Er zijn lijnen die via Langstraete lopen over weg 1601, en sneldiensten die over de snelweg A34 gaan en slechts enkele stops hebben; deze bedienen Langstraete echter niet, terwijl de vele bebouwing in die omgeving ook veel verkeer genereert; vooral daar leveren de vele bussen problemen op. Het busstation in Bergherwende is verder ook een centrum voor de hele regio, met bussen vanuit Bronvoorde, Merkelo en de omliggende dorpen. Verder is er ook een buslijn die naar Jonckersbosch in RNH rijdt, maar deze gaat slechts enkele keren per dag.

Al jaren wordt er gesteggeld over de aanleg van een spoorlijn. De politiek kan er echter maar niet over eens worden, of deze lijn naar Bergherwende-Centrum loopt en daar eindigt, of dat deze lijn langs Bergherwende loopt om door te gaan naar Jonckersbosch in Nova Hollandia. Een lijn dwars door Bergherwende is geen optie, vanwege de dichte bebouwing in de stad. Een route totaan het huidige busstation is mogelijk via de middenberm van een belangrijke weg, de Poststraete; ten zuiden van het busstation is die ruimte er niet. Enkele jaren terug was er vrijwel zekerheid over de eeste optie, vanwege de slechte verhoudingen met RNH; toen is de lijn op het laatste moment geschrapt vanwege geldgebrek.

Met de huidige goede verhoudingen komt er toch weer een spoorlijn in zicht. Hier is echter wel samenwerking vanuit Nova Hollandia voor nodig.

Het tracé tot Bergherwende-Zuud (niet bij het huidige busstation, maar parallel aan de snelweg) is al bijna zeker. De vraag is echter of een doortrekking tot aan de RNH grens rendabel is; dit is afhankelijk van Nova Hollandia. Het huidige busstation zal worden afgebroken; de bussen zullen gaan stoppen bij het Zuuderstasjon en het Oaftstasjon. Op de lijn zal een stoptrein en een intercity komen te rijden, indien deze naar Nova Hollandia loopt; als de lijn slechts tot Bergherwende loopt zal er waarschijnlijk enkel een stoptrein gaan rijden. Op die manier heeft de lijn meer weg van een lightrail-verbinding.

Geplande stations:
Meulnof-Oaftstasjon (bestaand)
Meulnof-Trânsfer (bestaand)
Meulnof-Zuud (bestaand)
Izaaxende-Westernisse
Ouwezeediik-Lammerghat
Oudeneirwegh
Poste
Steun-Oast
Steun-Durp (intercitystation bij doortrekking naar RNH)
Vermaning-Durp
Langstraete-Durp (intercitystation bij doortrekking naar RNH)
Bergherwende-Oaftstasjon (intercitystation bij doortrekking naar RNH)
Bergherwende-Zuud
Maerlant (bij doortrekking naar RNH)
Merkelo Ghrens (bij doortrekking naar RNH)

Het oude geplande tracé zou bij Vermaning-Langstraete afbuigen naar het westen; met nog twee extra stations (Langstraete-Trânsfer en Bergherwende-Poststraete) zou het lopen naar het huidige busstation in Bergherwende-Centrum. Dit is met stippellijnen op de kaart weergegeven. De bolletjes zjin stations.

Afbeelding

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door NovaHollandia » ma 13 jan 2014, 21:47

Tja, vroeger lag er ooit een spoorlijn van Nieuw Swoll over Morgenstond, Saliestaete, Haarinxoever en Jonckersbosch naar Merkelo. De aardenbaan liep door tot de grens, maar een grensoverschrijdende spoorlijn is er nooit gekomen. De hele spoorlijn is later gesloten en afgebroken, en tussen Nieuw Swoll en Jonckersbosch is herbouw niet meer mogelijk doordat diverse ontwikkelde stedelijke gebieden inmiddels over het oude tracé zijn gebouwd. Het tracé tussen Jonckersbosch en Merkelo-grens is nog altijd als aardenbaan aanwezig; over een deel ligt een fietspad (met name in de kern van Jonckersbosch; de spoorbrug over de rivier de Joncker is thans een fietsverbinding). De oude spoordijk ligt net noordelijk van Merkelo. De gouwadministraties van het Gravenheuvelgouw en het Wolvengouw hebben in principe geen bezwaar tegen heropbouw van de lijn, en zijn bereid om een bijdrage te betalen aan de wederopbouw van de infrastructuur, enkelsporig en geëlectrificeerd. Echter de gouwen en de regering van RNH gaan een eventuele exploitatie door een vervoersmaatschappij niet subsidiëren, zoals dat geldt voor alle spoorwegen in Nova Hollandia.

Nova Hollandia is bereid om op korte termijn te praten over de spoorlijn - maar wil wel graag meer voortgang in het hele grensafhandelingsvraagstuk. Nova Hollandia zou graag zien dat het voorbije feestdagenregime als regulier grensmodel wordt aanvaard, en bij voorkeur nog dit jaar definitief van kracht wordt. Open grenzen zouden door Nova Hollandia worden aangemoedigd. Nova Hollandia en Burghteland kunnen economisch samen sterk zijn, en toch verschillend zijn in levensbeschouwelijke zin. Dat hoeft elkaar niet in de weg te staan. Misschien is er dan zelfs over 10 of 20 jaar zelfs wel sprake van één Borealische daalder/doalder...

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 13 jan 2014, 22:36

De lijn wordt sowieso enkelsporig, met enkele passeersporen op burghtelands grondgebied (o.a. bij Merkelo). Het stuk op de al bestaande spoorlijn tot Meulnof Oaftstasjon wordt dubbelsporig gemaakt. Elektrificatie is niet per se vanzelfsprekend. Als de lijn enkel regionale betekenis zou krijgen, was het plan om deze niet te elektrificeren. Als er echter een intercity komt te rijden, wordt dat wel gedaan.

De lijn heeft echt enkel belang voor Jonckersbosch, en misschien wat regionale stations ten noorden en ten zuiden daarvan. Daarom is het nog maar de vraag of hier een intercityverbinding wenselijk is.

Indien de RTM (Riiks Trein Maotschap) de lijn exploiteert, bepaalt deze maatschappij ook waar er stations komen, en dat zal waarschijnlijk enkel het huidige station in Jonckersbosch zijn; geen extra station in Jonckersbosch-Oost of Merkelo dus. Verder zal in het begin ook niet elke trein tot Jonckersbosch doorrijden.

Is er in Jonckersbosch nog een bepaalde bestemming die veel werkgelegenheid of reizigers op kan leveren vanuit Burghteland? Bijvoorbeeld een universiteit, veel werkgelegenheid, kantoren, etc...

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door NovaHollandia » ma 13 jan 2014, 23:09

Jonckersbosch is een regionaal stadje met vooral logistieke dienstverlening en een klein beetje industrie. Er is één uitzondering: in de stad zit het hoofdkantoor van Bel&Sell, een bedrijf dat al vanouds in postorders doet en in het internettijdperk is uitgegroeid tot een flink online warenhuis. Bel&Sell is een beetje het bol.com van Nova Hollandia. Bel&Sell is (nog) niet actief in Burghteland.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 14 jan 2014, 00:12

In dat geval is de spoorlijn voorlopig vooral interessant als diessellijn, met eventueel later een uitbreiding tot geëlectrificeerd en de invoering van een intercity.

Voorlopig zullen er dus vooral stoptreinen rijden tussen Bergherwende-Zuud en Meulnof (2x per uur). 1x per uur in de spits, en enkele keren per dag in de daluren, zal er een trein doorrijden tot Jonckersbosch; tot Bergherwende als intercity, en na Bergherwende Oaftstasjon stoppende op alle tussengelegen stations.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 14 jan 2014, 12:42

Voorlopig het laatste project waarvan een voorlopig tracéontwerp wordt gemaakt: het spoor tussen Nieuweputten en de grens met RNH bij Eyndvoorde.

Deze spoorweg wordt enkelbaans uitgevoerd, maar wel geëlektrificeerd. Er komen enkele passeersporen, bij Zachariasdurf, bij Niilsmund en bij de grens.
Voor dit project wordt station Nieuweputten-Oast uitgebreid tot een intercitystation met ook busfaciliteiten. De treinen van Teghenkant naar Nova Hollandia zullen namelijk niet langs Nieuweputten-Oaftstasjon rijden. Op Oast kan men gemakkelijk overstappen op een lokale trein naar het Oafstasjon en de andere stations van Nieuweputten.

De enige vaste treinverbinding die nu wordt gepland is Nieuweputten-Oaftstasjon - Niilsmund, als stoptrein die stopt op Zachariasdurf, Strassweghkerke, Weleer-Durp en Weleer-Zuud. Deze trein rijdt één keer per uur, en in de daluren één keer per twee uur, al hangt dit ook af van de frequentie van de internationale treinen. De boog tussen Nieuweputten-Oast en de nieuwe spoorlijn zal worden gebruikt door internationale treinen. Nieuweputten-Oast en Weleer-Durp worden de enige intercitystations. De stoptreinverbinding wordt wellicht in de toekomst doorgetrokken naar Ruysdonck, voor lokaal verkeer naar Eyndvoorde en Meester Lodewyck.

Deze verbinding is uniek omdat er géén station komt bij de grens. Hier ligt namelijk geen plaats van betekenis. Dit betekent dat alle douaneformaliteiten in de rijdende trein zullen worden afgehandeld, wat de reistijd verkort.

Bij het project wordt rekening gehouden met een hogesnelheidslijn die wellicht parallel aan de A1 zal worden aangelegd. Er komen op dit spoor geen HSL treinen te rijden, maar een eventuele HSL verbinding naar Schellingen zal stoppen op Nieuweputten-Oast, waarna men op de trein naar Ruysdonck kan overstappen. Hier moet ook nog met schellingen over worden overlegd. De HSL naar Nieuweputten en verder naar Schellingen is al een jarenlange wens. Ook Barte zal ooit op het HSL net worden aangesloten.

Afbeelding

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door NovaHollandia » di 14 jan 2014, 13:52

sirdanilot schreef:Elektrificatie is niet per se vanzelfsprekend.
Wel voor de stad Jonckersbosch. Die willen geen nieuwe lijn met dieseltractie, vanwege lucht en geluid. Daarom is de gouwadminsitratie ook bereid om in electrificatie te investeren. Een voorwaarde voor wederopbouw is dus dat er tussen Jonckersbosch en Merkelo (RNH) elektrisch wordt gereden. Desnoods door de exploitant hybride materieel in te laten zetten.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door NovaHollandia » di 14 jan 2014, 14:14

sirdanilot schreef:Bij het project wordt rekening gehouden met een hogesnelheidslijn die wellicht parallel aan de A1 zal worden aangelegd.
Op RNH grondgebied wordt geen rekening gehouden met een HSL. Het wederopbouwen op de oude spoorbedding van vroeger, dat is een optie, meer niet. De financiële kosten/baten van HSL-verbindingen zijn zeer negatief, de kosten van aanleg en onderhoud van een HSL-verbinding overstijgen vele malen het maatschappelijk nut ervan. Dit is de reden dat er in RNH niet in HSL-verbindingen wordt geïnvesteerd.

Overigens is RNH bezig met een programma om op een aantal hoofdspoorlijnen de overwegen te vervangen door ongelijkvloerse kruisingen met het wegverkeer, omwille van de verkeersveiligheid (minder doden door trein-auto-botsingen). Veel baanvakken in het laagland zijn eenvoudig aan te passen van 120 of 140 km/h baanvaksnelheid naar 160 resp. 180 km/h, als de overwegen zijn opgeheven. In die zin zijn vrij snelle treinen over grondgebied van RNH geen utopie, maar de realisatie ervan is meer afhankelijk van de verkeersveiligheidswens om overwegen op te doeken dan van een wens om te komen tot een HSL-net.

Op dit moment hebben de volgende voor Burghteland mogelijk interessante baanvakken voor internationaal doorgaand treinverkeer de volgende maximum baanvaksnelheden:
180 km/h:
Groothemeer - Pleveiraborgh

160 km/h:
Planckendael - Compagniestaete
Planckendael - Groothemeer

140 km/h:
Compagniestate - Ruysdonck - Parelsteyn
Nieuw Swoll - Coornburgh - Stoetenborgh
Pleveiraborgh - Nieuw Swoll
Pleveiraborgh - Voornburgh

120 km/h:
Parelsteyn - Draackenstaete - grens
Parelsteyn - Berglandt - grens
Noorland - Frankvoorde - grens BRS
Planckendael - Swaanauvoorde - grens BRS
Compagniestate - Soetermehre - Wolfsburgh - Wolfsvoorde
Stoetenborgh - Graefsmonde - grens

80 km/h:
Noorland - grens
Wolfsvoorde - grens

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » di 14 jan 2014, 14:39

In dat geval wordt de trein Jonckersbosch - Meulnof gewoon geëlektrificeerd.

Een eventuele HSL zal vooral naar Schellingen lopen. Naar RNH was (nog) geen HSL-verbinding gepland. De lijn N.-Vlissingen-Mulder bestaat al, plannen voor dootrekking naar Teghenkant en Barte bestaan ook al. De lijn naar Schellingen zou in eerste instantie via Jacken lopen. Een route via Noorland zou ook voor RNH interessant kunnen zijn met een stop in Noorland, maar een baanvaksnelheid van 80 per uur is veel te langzaam; het stuk door RNH hoeft geen hogesnelheidslijn te zijn, maar er moet wel een redelijke snelheid kunnen worden behaald.De route via Jacken is daarom geschikter, en kan ook via bestaande spoortracés lopen.

NovaHollandia
Geoficticus
Berichten: 539
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 21:26

Re: [RBU] Kaart, Infrastructuur, bewegwijzering

Bericht door NovaHollandia » di 14 jan 2014, 16:29

Van Schellingen naar Nieuw-Vlissingen gaat over land per trein (met douanefacaliteiten in de rijdende trein) in principe het snelst over bestaand spoor via RNH.
Met een HSL zou de route over Mulder en Teghenkant en Jacken sneller zijn, en ook voor binnenlands Burghtelands vervoer in de relatie Nw.Vlissingen-Mulder-Teghenkant-Nieuweputten zal de HSL altijd het snelst zijn. Maar als de spoorlijn Planckendael - Compagniestaete - Ruysdaal - Parelsteyn wordt uitgebouwd naar minimaal 160 km/h (en dat gebeurt dus langzaam maar zeker), en de spoorlijn Parelsteyn - Westerdamme opnieuw zou worden aangelegd, dan praat je over een aantrekkelijke verbinding Schellingen(Stad) - Nieuw Vlissingen die waarschijnlijk net zo snel of zelfs sneller is als/dan de omweg per HSL. Het overwegvervangingsprogramma loopt nog tot 2026, maar omdat er prioriteit ligt bij de drukste, belangrijkste spoorlijnen (i.v.m. grootste bijdrage aan reductie ongevallen) zal op de meeste hoofdspoorlijnen in de jaren tot 2019 de maximale baanvaksnelheid worden verhoogd tot 160 km/h. (Uitbouw naar 180/200 km/h vereist forse aanpassingen van het beveiligingssysteem, iets waarvan de RNH-politiek na één baanvak heeft besloten dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de maatschappelijke baten).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast