[RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Republiek Burghteland

Moderator: sirdanilot

Kathor
Geoficticus
Berichten: 2053
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Kathor » wo 20 feb 2013, 22:31

Ik probeer ook aftewijken van het Infrastructuurisme zoals ik het noem bij een aantal landen en ook in te zoomen op de andere dingen die een land echt maken tot wat ze echt zijn (Geschiedenis(met m'n boeken over de Carthaamse geschiedenis), Cultuur (waar ik me binnenkort mee ga bezig houden), Talen (Alhoewel ik geen talenknobbel ben), Toerisme (verwacht Paasvakantie),...)

Maar goed Back on-topic zou ik zo zeggen
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door TBR » wo 20 feb 2013, 22:35

Prachtig stukje, sirdanilot. Ik zal er ook ooit eens een stukje over schrijven, maar nu ben ik met andere dingen bezig.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » vr 22 feb 2013, 01:14

SjorsB schreef:
Zijn er buitenlandse gerechten in de Burghtelandse keuken geïntegreerd?
Er is een sterk contrast tussen stad en platteland. In de stad is het vaak een melting pot van culturen en dus ook eetgewoonten, op het platteland houdt men star vast aan zijn tradities. Plattelandsbewoners die op bezoek zijn in de grote stad kijken vaak hun ogen uit, terwijl stadsbewoners af en toe de rust opzoeken op het platteland en verlangen naar het eten van 'vroeger' dat daar volop te vinden is.

In Burghteland zijn er veel immigranten uit bijvoorbeeld Azië, het midden-oosten en in mindere mate ook afrika. Een broodje doner halen is in Burghteland net zo normaal als bij ons, en zaken als macaroni kent men ook. In de stad Oastersluuze is een relatief zeer grote Aziatische minderheid (veel meer dan in Nederland de Haagse of Amsterdamse 'chinatowns') uit China en ook Korea en Japan, omdat de Burghtelandse regering actief de immigratie uit deze landen bevorderde. In de steden was men van oudsher al erg pragmatisch bezig met voeding; het moest zo goedkoop en voedzaam mogelijk. Nieuwe technieken en recepten uit het buitenland waren dan ook van harte welkom.

In de dorpen geldt toch vooral: 'wat de boer niet kent eet hij niet'. De plattelandsbevolking is erg kieskeurig met het eten en houdt niet zo van verandering. Iedereen heeft zijn eigen favoriete winkel of boer (want men koop vaak nog melk, groenten en aardappelen rechtstreeks van de boer) waar hij zijn spullen haalt, en iedere huisvrouw heeft haar eigen geheime recepten die niet gauw worden gedeeld. Vaak is er een strak weekschema: zondag stoofvlees, vrijdag gebakken vis, etc, waar men niet gauw van afwijkt. In een groot gezin is het ondoenlijk om erg moeilijke dingen te maken voor de maaltijd, er wordt vaak 'in bulk' ingekocht.

Overigens wordt er op zaterdag vaak dubbel gekookt in de strengere religieuze gezinnen, omdat er allerlei regels zijn omtrent de zondag. Zo worden er op zondag geen aardappels geschild, al mag eten opwarmen of op het vuur zetten wél. Ook is de maaltijd op zondag veel uitgebreider dan doordeweeks; elke zondag is een soort kleine feestdag.
p zondag naar een restaurant gaan kun je trouwens wel vergeten; vrijwel geen enkel restaurant is open, behalve misschien een paar in nieuw-vlissingen.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Koen » vr 01 mar 2013, 15:10

Interessant stuk over die eetgewoontes! Dat ga ik ook zeker voor Laconia bedenken.
sirdanilot schreef: In religieuze gezinnen wordt elke maaltijd vooraf gegaan door lange gebeden zoals het Onze Vader of een eigen gebed, soms wordt er ook een Psalm gezongen. Zeker op zondag kan dit ritueel wel een kwartier duren.
Een kwartier wachten tot je mag eten, dat lijkt de ontgroening van mijn vereniging wel... Is het eten dan niet koud?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » vr 01 mar 2013, 17:10

Wordt natuurlijk gedaan vóór het eten wordt opgediend...

Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mar 2013, 17:21

Dus je moet je eten 15 minuten in de keuken laten afkoelen, verbranden, doorkoken of zoiets? Lijkt me vrij lastig koken zo :mrgreen:

TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door TBR » vr 01 mar 2013, 17:23

Brughtelandse koks zijn dan ook fantastisch :mrgreen:
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Kathor
Geoficticus
Berichten: 2053
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Kathor » vr 01 mar 2013, 17:27

Desnoods in de Microgolfoven steken na het bidden, als die strenge christenen wel elektriciteit hebben
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » vr 01 mar 2013, 21:07

Ik zie het probleem niet zo? Als ik eten kook is soms ook wel één gerecht per ongeluk wat eerder klaar dan het andere, dan warm je dat daarna gewoon weer op of je zet het vuur op laag of je zet alles op zo'n warmhoudplaat... :| Als een hele volksstam zoiets gewend is zullen ze er vast iets op gevonden hebben.

Bovendien duurt het niet overal een kwartier, een kwartier is zo'n beetje het absolute maximum in de strengste gezinnen, en vaak ook alleen op zondag omdat er dan vóór het eten een psalm wordt gezongen. Het zingen van een psalm kan namelijk erg lang duren naarmate er langzamer gezongen wordt. Normaliter is men met 5 minuutjes toch écht wel klaar doordeweeks, en vaak zelfs eerder.

Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Snelwegfreak » za 02 mar 2013, 14:28

Het was dan ook als grapje bedoeld. Ik begrijp uiteraard wel dat de Burghtelanders er iets tegen gevonden hebben ;)

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » di 19 mar 2013, 14:55

Ik heb de Geschiedenissectie volledig gemaakt. Hier zijn de twee nieuwe stukken tekst die zijn toegevoegd; in de eerste post kun je de hele tekst vinden on der het kopje 'geschiedenis', je zult zien dat enkele details in de tekst zijn aangepast.

Economische heropleving: 1900-1929
In het begin van de 20ste eeuw was Burghteland een arm land. De Nieuw-Hollandse Oorlog had veel geld gekost, en ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur, onderwijs en andere zaken waren achtergebleven. Om de opgelopen achterstand in te halen, besloot Burghteland om te bezuinigen op het leger en meer te investeren in onderwijs, cultuur en wetenschap. Burghteland werd een belangrijk centrum voor musici en schilders; vooral de jaren 10 wordt wel de Culturele Gouden Eeuw van Burghteland genoemd. In deze tijd speelde het geloof een relatief kleine rol in de kunstwereld, omdat het onderscheid tussen streng protestanten en gematigde protestanten nog niet echt bestond. Een korte tijd was Burghteland zelfs een centrumpje voor moderne zaken als Rag-time en Jazz-muziek, overgewaaid uit Amerika en populair in het zuiden van het land en in grote steden als Nieuw-Vlissingen. De Amerikaanse cultuur werd in deze tijd erg populair in Burghteland, en men begon steeds meer zaken over te nemen uit dit land, zoals de gewoonte om plezierritjes te maken met de automobiel, het paard of de fiets. In Nieuw-Vlissingen werden verschillende parken aangelegd en wegen om deze te bewonderen. Een groot deel van de architectuur in de grotere steden stamt uit deze periode en geeft een typische, gemoedelijke sfeer.
In de loop van de tijd veranderde dit echter; de streng protestanten in gebieden als de oostkust, rondom Deesoek en op het eiland Bekanstende begonnen steeds meer kritiek te uiten op de soms erg vrije kunstvormen. Moderne muziek werd afgewezen en kunstvormen met seks of geweld werden veroordeeld. Men begon zich te beroepen op het Bijbelse verbod om mensen af te beelden, men sprak zelfs over 'eene Twidden Beeldenstorm', een plan om naar de steden te trekken om de liberale kunstenaars een lesje te leren door schilderijen te verbranden - dit plan is nooit uitgevoerd, maar zorgde voor een grote tweespalt tussen het conservatieve platteland en de progressieve steden. Tegen het einde van de jaren 20, toen er een zeer christelijke regering aan de macht kwam, werden zaken als de jazzcultuur ('Amerikaansche Afghoderie ende Barbarie') in de ban gedaan. Ondertussen begon de aandacht zich echter te verleggen naar de verslechterende economische situatie en de crisis in Amerika.
Terwijl er in deze tijd een vreselijke oorlog gaande was in Europa, namelijk de Eerste Wereldoorlog, verging het Burghteland erg goed. Alleen tegen het einde van deze oorlog verleende Burghteland zeer beperkte steun aan België, vooral humanitaire hulp en het verlenen van asiel aan vluchtelingen. Ook hielp het Nederland om Belgische vluchtelingen te onderhouden.

Tijden van crisis en het nationalisme: 1929-1940
In het jaar 1929 werd Burghteland meegesleurd door de grote Economische Depressie in Amerika. De financiële sector klapte ineen en veel mensen verloren hun baan. De levensstandaard verslechterde ten zeerste en veel mensen kregen het erg zwaar te verduren. De prille moderne cultuur die in voorgaande jaren was opgebouwd werd verwaarloosd. Onder de streng christelijke regering werden orthodoxe protestantse stromingen zeer populair; men zocht in religie een uitweg in de moeilijke crisisomstandigheden. Genootschappen als het Oud-Ghereformeerd Verband werden opgericht; dit zijn zeer hechte, orthodoxe gemeenschappen waarin gemeenschap van goederen geldt en waarin men zo min mogelijk contact heeft met de buitenwereld. De grootste hiervan is nog altijd te vinden op het eiland Bekanstende. De regering voerde zondagswetgeving in die veel strenger was dan ooit tevoren; op zondag mocht er niet worden gefietst, geen paardgereden, niet hard gepraat, geen matten worden uitgeklopt, etc. In de kerken werd, naar Nederlands voorbeeld (wat aldaar overigens al lang en breed uit de mode was geraakt), de traditie van extreem langzaam zingen ingevoerd, waarbij één psalm wel een kwartier kon duren en na elke regel een muzikaal tussenspel was om op adem te komen. Een tijd lang was er een volledig verbod op Alcohol met uitzondering van de avondmaalswijn in de kerk, maar dit zorgde alleen maar voor ondergrondse smokkel en criminaliteit.
Deze opleving van het christendom werd echter ook gekenmerkt door een groots Nationalisme. In veel kerken begon het idee te heersen dat Burghteland een uitverkoren land was: de vervanging voor het Beloofde Land Israël; ook groeide er een grote liefde voor het Moederland Holland en de 'Neederduitsche Taele'; de verscheidene dialecten en talen afgeleid van het Nederlands werden (en worden) als één taal beschouwd en ten zeerste gekoesterd. In de kerk bleef men de oud-Nederlandse Statenbijbel en de Psalmen van Datheen gebruiken. Eindtijdsgedachten, zoals een naderende oorlog en de apocalyps met allerlei natuurrampen en uiteindelijk de komst van Jezus, roerden de bevolking op. In deze tijd werden er veel groepen uitgezonden naar het 'heidense' Nova Hollandia, om deze 'verloren zielen' te bekeren tot het Christendom, wat uiteraard niet in dank werd afgenomen door dit land.
Met de opkomst van het Nationaal-Socialisme in Duitsland kwam ook de groei van het Fascisme in Burghteland op, al was dit fascisme veel meer doorspekt met religie dan in Europa. 'Minderwaardige lieden' zoals zwarten, zigeuners, immigranten uit Zuid- en Oost-Europa, gehandicapten, maar specifiek voor Burghteland ook niet-gereformeerde christenen zoals Amish, wederdopers, Mennonieten etc. werden gezien als zondebok voor de crisis, en ook schamper aangekeken omdat ze niet 'uitverkoren' zouden zijn. Homoseksuelen werden ten zeerste vervolgd in deze tijd; ondanks dat er in de jaren 20 juist wat meer acceptatie was ontstaan ten aanzien van deze mensen. Met jodenvervolging was men iets voorzichtiger, omdat dit toch het volk Gods was volgens veel mensen. De Fascistische beweging begon maatregelen te nemen om mensen te laten geloven dat de Burghtelanders nu het 'Volk Gods' waren geworden en niet langer de Joden (dit wordt de Vervangingstheologie genoemd), maar dit had lang niet overal succes. In Europa kwam Adolf Hitler ondertussen aan de macht. Aangezien er in 1938 een Fascistisch-Christelijke regering gekozen was in Burghteland, sloot men zich in eerste instantie aan bij Nazi-Duitsland en niet bij de geallieerden. Tot op de dag van vandaag is dit een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Burghteland.
Tijdens deze perioden werd er zeer veel geïnvesteerd in het leger, waardoor Burghteland militair gezien weer een land van formaat werd. Dat zaken als het bezuinigen op onderwijs en gezondheidszorg hierbij de economie alleen maar verslechterden, vond de bevolking niet echt een probleem; zij hadden namelijk in ieder geval banen gekregen als soldaat of ondersteunend personeel van het leger, ook werden er veel wapens geproduceerd. In deze periode werden ook spoorlijnen en een beperkt aantal wegen aangelegd, die vooral waren bedoeld als militaire routes. Nog altijd lopen enkele huidige snelwegen over de tracés die in deze tijd zijn aangelegd, bijvoorbeeld de A1 N.-Vlissingen - Mulder; dit geldt zelfs voor de meerderheid van de spoorwegen.

Tweede Wereldoorlog: 1940-1945
In 1940 veranderde er iets heel drastisch in de Burghtelandse mentaliteit; Duitsland viel Nederland binnen. Aanvankelijk werd dit door de Fascistische regering verklaard als een 'beschermingsmanoeuvre', om Nederland te beschermen tegen geallieerde aanvallen. Met het Bombardement van Rotterdam op 14 mei knapte de steun aan Duitsland op slag; men vond dit brute geweld op het edele Nederlandse volk dermate erg, dat Burghteland onmiddelijk alle steun aan Nazi-Duitsland opzegde. De toenmalige Fascistische regering werd afgezet, een woedende menigte verwoestte een deel van het Parlementsgebouw te Nieuw-Vlissingen. Na chaotisch verlopen nieuwe verkiezingen ontstond er een christelijk-liberaal kabinet dat enkele van de meer extreme orthodox-protestantse wetten terugdraaide. De geallieerden vertrouwden Burghteland nog steeds niet helemaal en de relatie met Amerika was door de fascistische periode nog altijd beschadigd; bovendien was er nog steeds een vrij groot deel van de bevolking fascistisch, wat bleek uit de verkiezingsuitslag. Men besloot, om internationaal een goede indruk te geven, om elke fascistische en nationaal-socialistische partij voortaan te verbieden. Dit verbod is pas sinds 1990 niet meer van kracht, al is er nooit meer een echt fascistische partij ontstaan (wel populistische partijen zoals de lijst Zeeghers, die enigszins vergelijkbaar is met de PVV in Nederland). Op het allerlaatst van de oorlog accepteerden de geallieerden beperkte Burghtelandse militaire steun in Europa.

Moderne Tijd: 1945 - heden
Burghteland was eigenlijk weinig geschaad door de Tweede Wereldoorlog; de periode daarvoor was veel schadelijker voor de economie van het land, omdat men nu met een enorm leger zat opgezadeld en een bevolking die wederom voor een groot deel werkloos raakte omdat de oorlog voorbij was en er dus geen wapens meer hoefden te worden geproduceerd. Wel plukte Burghteland de vruchten van het grote infrastructuurproject uit die periode; men begon steeds meer te investeren in de mijnbouw rond Teghenkant, die overigens aan zijn limiet raakte, en het spoor- en wegennetwerk werd uitgebreid. Verschillende stadswegen in Nieuw-Vlissingen, waaronder de Brugheweg (huidige B01), werden opgewaardeerd tot snelweg door het verwijderen van kruispunten en het stroomlijnen van het wegprofiel, en in de jaren 50 begon men langzaam maar zeker meer snelwegen aan te leggen.
Het leger werd in deze periode zeker niet verwaarloosd, omdat men zat met de dreiging van de Koude Oorlog. Tegen het communisme, dat het bestaan van religie 'opium voor het volk' noemde, bestond een enorme weerzin, en men steunde Amerika van harte in het bestrijden ervan. De Burghtelandse Espionagedienst (BED) was een machtige inlichtingendienst met een groot netwerk en werkte samen met verscheidene Amerikaanse instanties. Burghteland verleende in beperkte mate steun aan Amerika tijdens de conflicten in Korea en Vietnam, al was dit meer ondersteunend van aard en stuurde Burghteland geen grote invasiemachten of iets dergelijks. In Israël werd een Joodse staat opgericht, en Burghteland was één van de staten die deze oprichting van harte steunde. Nog altijd is Burghteland een groot bondgenoot van Israël.
De zeer orthodoxe kant van de kerken die in de jaren 30 zo was gegroeid, werd in de meeste kerken wat minder. Het extreem langzame psalmzingen werd in de Staots-Ghereformeerde Kerk afgeschaft, en veel andere kerkverbanden volgden. Er ontstond een grote scheuring tussen deze kerken en de meer traditionele kerken die alles bij het oude wilden houden. Dit noemen we de reformatorische kerken. Sommige kerken omarmden zaken zoals een nieuwe Bijbelvertaling en Psalmen in de Burghtelandse Volkstaal, in plaats van de oud-Nederlandse versies; dit vergrootte de kloof tussen vrijere kerken en de strenge reformatorische kerken alleen maar nog meer. Nog altijd zijn deze kerken van grote invloed in Burghteland, en vormen een hechte gemeenschap. Er zijn veel banden met reformatorische kerken in Nederland. Men probeerde zoveel mogelijk de fascistische facetten van de kerk te zuiveren; veel reformatorische kerken in Burghteland beweren dat de vermenging van Fascime en religie een 'list des duuvels' is geweest, een duivels plan om de naam van het Christendom te besmetten. Toch blijkt in de praktijk dat men zich in reformatorische milieus niet altijd even positief uitlaat tegenover buitenlanders en andere bevolkingsgroepen, vooral vanwege een angst voor het onbekende.
In de jaren 60 begon ook in Burghteland secularisatie, al was die helemaal niet hetzelfde als in Nederland. De algemene norm in Burghteland is nog altijd om christelijk te zijn; niet-christelijk zijn wordt wel geaccepteerd maar is niet de 'standaard', zeker niet op het platteland. In de steden ontstond in beperkte mate een hippie- en rockcultuur naar Amerikaans voorbeeld, al werd men toch nog altijd vrij raar aangekeken en was er altijd een botsing met de heersende moraal. Zo konden jongemannen met lang haar nauwelijks een baan vinden, omdat lang haar voor een man taboe is in Burghteland.
Rondom de stad Teghenkant raakten de mijnen uitgeput, waardoor de industrie in dit gebied inéénstortte. Veel mensen raakten werkloos en ontvluchtten de omgeving, anderen bleven hangen en vervielen in armoede. Omdat veel mensen geen woonruimte meer konden betalen, ontstonden er aan de rand van Teghenkant sloppenwijken die in een derdewereldland niet zouden misstaan. De stad werd een broeiplaats voor criminaliteit. Om de verpaupering tegen te gaan, werden mensen van de sloppenwijken terug naar de stad gebracht en kregen daar gratis woonruimte toegewezen in leegstaande panden. Toch is Teghenkant nog altijd niet wat het geweest is, en is het aandeel criminaliteit er erg hoog. Er zijn wijken in Teghenkant-Zuid waar je 's nachts absoluut niet wil komen. De stad kenmerkt zich door zeer uitgebreide weginfrastructuur die vaak maar half gebruikt wordt en soms slecht onderhouden.
Tegenwoordig is Burghteland gewoon een modern land vergelijkbaar met veel Europese landen, echter is de economie zwakker dan die van een land als Engeland of Nederland. Een relatief hoog aandeel van de bevolking werkt nog in de landbouw en visserij en ook de zware industrie, en relatief weinig in de dienstverleningssector wat toch een belangrijk kenmerk is van een rijk land. Er zijn nog andere kenmerken die Burghteland onderscheiden van West-Europese landen: zo is het geboortecijfer relatief hoog, net als de kraamsterfte; relatief weinig mensen hebben een tv; relatief weinig vrouwen hebben een hoge positie in het bedrijfsleven. Veel van deze zaken worden ook door religie in stand gehouden.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 04 aug 2013, 07:05

Dit is de huisstijl op Burghtelandse stations. Er worden al jarenlang dezelfde elektronische systemen gebruikt, die alleen letters, cijfers, en enkele leestekens kunnen tonen. Men wil eigenlijk overstappen naar een meer digitaal systeem, waar bijvoorbeeld ook accenten kunnen worden getoond. Voordeel van dit systeem is echter dat het betrouwbaar is (gaat al jaren mee, weinig foutmeldingen), goedkoop en flexibel (elke tekst kan getoond worden in het vak rechtsonder, mits de ASCII tekens worden gebruikt). De tekst op dit bord 'verloopt' steeds, omdat er niet zoveel tegelijk getoond kan worden. Wel iets minder snel dan op dit plaatje, maar langzamer kreeg ik hem niet...

Afbeelding

Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 aug 2013, 14:04

Is dit nou het nieuwe of het oude bord? Als het een nieuwe is, was het dan niet handiger geweest om CTA-bakken te maken die wél redelijk veel info kunnen tonen, zoals die van de NS? Het is haast kapitaalvernietiging als deze nieuwe bakken feitelijk niet meer kunnen dan de oude.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 04 aug 2013, 14:19

Dit is het huidige systeem. Er wordt nog gesproken over nieuwere, maar daar is nog geen ontwerp van. Vanwege de crisis vindt men het nogal duur om te gaan investeren in nieuwe borden. Dit model is al sinds halverwege de jaren 90 gebruikelijk in geheel Burghteland. Vergelijkbare systemen vind je op sommige belangrijke busstations.

Vóór de jaren 90 gebruikte men het systeem dat tot voor kort in NL werd gebruikt met de omklappende letters, maar enkel op de grootste stations. Op kleine stations waren er zelfs helemaal geen dynamische verwijzingen, maar alleen borden en omroepberichten in geval van vertraging.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 03 nov 2013, 15:12

Huwelijk en Partnerschap in Burghteland
Burghteland is bij uitstek een christelijk land, waardoor deze religie een grote stempel heeft gedrukt op alle zaken omtrent het huwelijk. Als huwelijk wordt gedefiniëerd: een echtelijke verbintenis tussen één man en één vrouw, beide meerderjarig van leeftijd (in uitzonderingsgevallen is het huwelijk ook toegestaan vanaf 16 jaar: zie onder), gesloten door een wettige huwelijksambtenaar. Deze definitie sluit het homohuwelijk en polygamie bij voorbaat uit, hetgeen de laatste jaren tot een maatschappelijke discussie heeft geleid. Vooral het homohuwelijk staat maatschappijbreed ter discussie, maar er zijn tevens secten (bijvoorbeeld mormonen) die pleiten voor het toestaan van polygame huwelijken; dat laatste is echter maar een kleine minderheid.

Juridische status van het huwelijk
Het huwelijk houdt de volgende zaken in:

- de vrouw neemt de achternaam van de man aan. Anders dan in andere landen, is deze naamswijziging verplicht, behalve als de vrouw kan aantonen dat zij psychisch zou lijden onder de achternaam van haar man (bijvoorbeeld omdat dit een niet-passelijke woordcombinatie oplevert in combinatie met de voornaam van de vrouw), of als de achternaam van de vrouw dreigt uit te sterven. In dat laatste geval wordt de achternaam van de vrouw toegevoegd aan de achternaam van de man. In de praktijk wordt de meisjesnaam vaak met een streepje achter de wettige achternaam gezet, en veel vrouwen gebruiken in informele context nog gewoon de meisjesnaam.
- Kinderen die voortkomen uit het huwelijk krijgen de achternaam van de vader, behalve in bovenstaande gevallen én behalve als het een buitenechtelijk kind betreft; dat krijgt de naam van de moeder.
- Man en vrouw trouwen in gemeenschap van goederen, al is dit tegenwoordig niet meer verplicht.

Het huwelijk wordt voltrokken door een wettige huwelijksambtenaar; dit is altijd een man 'van onberispelijk gedrag', een regel die ook maatschappijbreed ter discussie staat, omdat velen van mening zijn dat ook vrouwen of mensen die niet onder de definitie 'van onberispelijk gedrag' vallen, huwelijksambtenaar moeten kunnen worden. Zo zijn er in het verleden homoseksuele mannen om deze reden geweigerd.
Huwelijksambtenaren zijn over het algemeen geestelijken; zo krijgt elke dominee en priester een huwelijksbevoegdheid (na een verplichte korte cursus), maar kunnen ook geestelijken van andere religies hier een cursus toe volgen. Er zijn tegenwoordig ook seculiere huwelijksambtenaren, vooral ambtenaren die bij de burgerlijke gemeente een functie bekleden. Niet zomaar iedereen mag de cursus volgen om deze bevoegdheid te krijgen; vanuit de overheid wordt er gekeken of iemand de maatschappelijke positie bekleedt die hiervoor noodzakelijk is. Het trouwen mag op elke locatie gebeuren, al trouwen velen natuurlijk nog steeds in de kerk.

Homoseksuelen (en mensen die niet een echt huwelijk willen) kunnen een geregistreerd partnerschap aangaan bij de burgerlijke gemeente; hier hoeft geen officiële huwelijksambtenaar aan te pas te komen. Dit heeft echter niet dezelfde juridische status als een huwelijk. Huwelijken uit het buitenland worden altijd erkend, zolang het wel onder de Burghtelandse definitie van 'huwelijk' valt; voor homoseksuelen is het dus ook geen oplossing om in het buitenland te trouwen. Deze conservatieve stand van zaken leidt tot veel maatschappelijke discussie in Burghteland en daarbuiten...

In sommige gevallen kan een huwelijk al vanaf 16 jaar worden gesloten, bijvoorbeeld als de vrouw zwanger is, of als er andere schrijnende omstandigheden zijn.

Culturele betekenis van het huwelijk
In Burghteland is het huwelijk sterk verweven met de (christelijke) religie. Men trouwt, in vergelijking met andere landen, vroeg, vaak al rond de leeftijd van 20 jaar. De ouders hebben een flinke vinger in de pap wat betreft de keuze voor de huwelijkspartner; het liefst komt deze uit een goede familie, uit hetzelfde kerkverband en uit dezelfde regio. Uithuwelijking komt niet echt op grote schaal voor, maar men wordt vaak wel een beetje in de juiste richting geduwd: 'dat is een leuk meisje voor jou, spreek haar eens aan', bijvoorbeeld. Seks voor het huwelijk is in Burghteland nog altijd taboe; het gebeurt natuurlijk wel op grote schaal, maar hier wordt absoluut niet over gesproken, en er zijn nog steeds veel mensen (vooral dames, maar ook heren) die uit principe maagdelijk blijven totaan het huwelijk. Indien een meisje toch vóór het huwelijk zwanger blijkt, trouwt men vaak alsnog haastig, en zegt men dat het kind 'te vroeg geboren is'; iedereen weet dan natuurlijk wel beter ;) Samenwonen gebeurt over het algemeen niet voor het huwelijk, al kiezen veel seculiere mensen hier natuurlijk wél voor; voor hen is buitenechtelijke seks ook minder taboe.

Kuusiid-ceremonie
Op 14-jarige leeftijd ontvangen veel meisjes de ceremonie van 'kuisheid'; dit is gangbaar in sommige (maar lang niet alle) christelijke kerkverbanden. Gekleed in een maagdelijk witte jurk bidden zij 'of God hun kuisheid mag helpen bewaren'. Sommige kerken zien dit juist als een 'ketterij', omdat je volgens de Bijbel niet mag zweren en omdat de mens toch te nietig is om zulke beloften te doen. De ceremonie komt vooral voor onder wederdoopse kerken, en minder bij de gereformeerde kerken (maar juist wel weer bij bijvoorbeeld het zeer strenge Oud Ghereformeerd Verband).

Huwelijksceremonie
Een ideaal Burghtelands huwelijk wordt voltrokken in de eigen kerk van (meestal) de man, of de gezamenlijke kerk als man en vrouw uit dezelfde kerk komen. In de huwelijksdienst worden vrolijke liederen uitgekozen, er is soms ook ruimte voor familieleden om iets ten gehore te brengen (bijvoorbeeld een muziekstuk, gedicht of lied). De bruid komt, samen met haar vader, aan (vaak in een mooie auto). Bij binnenkomst wordt de Oud-Nederlandse psalm van Petrus Datheen 128 vers 2 gezongen; deze traditie wordt wel steeds minder, omdat het lied een vrij droevige melodie heet. Velen kiezen dan ook voor vrolijkere liederen (zoals het welbekende 'daar komt de bruid'). Toch mag volgens conservatievere mensen deze psalm niet ontbreken, desnoods gezongen met een wat modernere melodie. Veel Burghtelanders begrijpen de oud-Nederlandse tekst niet meer, waardoor soms ook voor een moderne Burghtelandse vertaling wordt gekozen; ook dit is echter niet geheel volgens de traditie.

Uw wijf* zal gelijk wezen
In uw huis zeer verblijd,
Den wijnstok uitgelezen
Die vrucht draagt t' zijner tijd;
Aan den dis in een krone
Zullen uw kinders staan,
Als olijfspruiten schone,
Na malkand'ren voortaan.

* Het woord 'wijf' (wuuf in het Burghtelands) wordt niet beschouwd als een scheldnaam, in tegenstelling tot het moderne Nederlands.

Tijdens het zingen draagt de vader van de bruid symbolisch zijn dochter over aan de man, en lopen zij samen naar het altaar. Daar wordt de officiële huwelijksplechtigheid voltrokken.

Na de huwelijksdienst wordt er een feest gegeven op een andere locatie. In tegenstelling tot Nederland hoort hier een volledige maaltijd bij. Mede hierdoor zijn Burghtelandse huwelijken erg duur in vergelijking met Nederlandse huwelijken; beide schoonouders worden verwacht om hieraan mee te betalen. Overdaad is not-done, maar je moet natuurlijk wél met een goed feest komen aanzetten. Huwelijksfeesten zijn één van de weinige gelegenheden waar men zich in Burghteland helemaal laat gaan, ook qua bijvoorbeeld drankgebruik (al is te veel drinken natuurlijk ook niet beleefd).

Natuurlijk is dit slechts een impressie van een traditionele ceremonie; veel progressievere mensen geven hun eigen invulling aan het huwelijk, al is zelfs onder niet-gelovigen trouwen in de kerk gebruikelijk.

Echtscheiding
Echtscheiding is in Burghteland moeilijk. In principe wordt een huwelijk gesloten 'tot de dood ons scheidt'. Toch zijn er soms schrijnende gevallen waardoor een echtscheiding de enige optie is. Dit geschiedt via juridische weg (een advocaat), en is onafhankelijk van bij welke kerk het huwelijk is voltrokken; vaak erkennen kerken de echtscheiding niet, maar juridisch is een gescheiden persoon ook daadwerkelijk gescheiden. Het is dus niet zomaar mogelijk om zonder één van onderstaande redenen te scheiden, bijvoorbeeld omdat 'de relatie niet werkt'. Dit is grote een bron van maatschappelijke discussie in Burghteland; sommigen zijn van mening dat mensen de vrijheid moeten hebben om te kunnen scheiden wanneer zij dat willen. Anderen zeggen echter dat mensen van tevoren weten waar ze aan beginnen bij een huwelijk, en dat men ook een geregistreerd partnerschap kan kiezen als men dit niet wil.

- mishandeling/misbruik: in dit soort gevallen, waarbij één der partners vervolgd is voor psychische of fysieke mishandeling of misbruik van de andere partner of van de kinderen, is echtscheiding mogelijk.
- overspel: Tot relatief recent was overspel strafbaar in Burghteland, en was een vervolging voor overspel geldige reden om te scheiden. Dit is niet meer zo; wel kan aantoonbaar overspel van de partner gebruikt worden als geldig argument om te scheiden. De juridische definities omtrent overspel bestaan dus nog steeds, het is alleen niet meer strafbaar met een geld- of gevangenisstraf.
- gedwongen huwelijk: indien kan worden aangetoond dat één der partners niet uit vrije wil in het huwelijk is getreden, kan dit een geldig argument zijn voor scheiding.
- onvermogen tot onderhouden: Het gezamenlijke inkomen van beide partners moet voldoende zijn om hen beide en hun eventuele kinderen redelijkerwijs te kunnen onderhouden. Met andere woorden; als de man niet genoeg geld verdient, dan kan dit een geldige reden zijn om te scheiden. Dit gebeurt alleen in gevallen van extreme armoede, bijvoorbeeld als het schoolgeld voor de kinderen niet meer kan worden betaald, of als één van de partners torenhoge schulden heeft.
- andere schrijnende gevallen: te denken valt bijvoorbeeld aan zeer langdurige vermissing van eén van de partners, waardoor het vermoeden bestaat dat deze is overleden. Of een partner die een zeer lange gevangenisstraf heeft. Etc.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op zo 03 nov 2013, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 03 nov 2013, 15:29

Bovenstaande tekst, en enkele teksten die ik eerder heb geschreven, zijn aan de tweede posting van deze draad toegevoegd. Dit omdat de eerste posting 'vol' was (blijkbaar is er een maximum aantal tekens bereikt... toch een mijlpaal !)

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 03 nov 2013, 15:59

Een paragraaf over echtscheiding is toegevoegd.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » di 07 jan 2014, 19:40

Immigratie in Burghteland
Zoals elk Westers land is Burghteland een populaire bestemming om naartoe te emigreren. Aangezien er van de echte oorspronkelijke bevolking weinig over is (en ook van de oude noordse bevolking), is natuurlijk eigenlijk iedereen een immigrant in Burghteland. Wel kunnen we verschillende migratiegolven onderscheiden, en verschillende ethniciteiten.

Oorspronkelijk: Noorlanders en Noormannen
Bij de oorspronkelijke bewoners van Burghteland denkt men vooral aan de Noormannen; de Noorlanders zijn vrijwel geheel uitgeroeid door de invasie van de Noormannen in de vroege midelleeuwen. Er zal zeker vermenging hebben plaatsgevonden tussen Noormannen en de oorspronkelijke Noorlanders, maar men beschouwt beide nu als één groep. Het aandeel van de bevolking dat zich met deze groep identificeert is in Burghteland slechts zeer klein; er wonen concentraties in de berggebieden van Burgheland en her en der over het land verspreid, maar niet veel meer dan 1 tot hooguit 5 procent van de bevolking identificeert zich als 'oorspronkelijk'. Cultureel gezien is er ook van de Noordse cultuur weinig over; hun talen zijn met uitsterven bedreigd (al worden deze geconserveerd en gedocumenteerd met diverse projecten) en ook verscheidene Noordse tradities zoals het vertellen van mythische verhalen worden minder gebezigd dan vroeger. Toch weet men opvallend genoeg altijd wel of men Noords is of niet; zelfs iemand die niks met de Noordse cultuur heeft, identificeert zichzelf en zijn familie wel als zodanig.

17e eeuw: Hollanders, Vlamingen, Fransen (hugenoten), Duitsers
Het grootste aandeel van de bevolking bestaat uit protestantse en wederdoopse kolonisten uit Europa, die vluchtten voor de onderdrukking door de katholieke kerk (en, in het geval van wederdopers, ook door de protestanten). Bij burghtelanders denkt men over het algemeen aan deze groep. Het huidige Burghtelands is vooral beïnvloed door immigranten uit Zeeland, West-Vlaanderen en andere Hollandse en Duitse dialecten; ook de oorspronkelijke Noordse talen hebben hier hun aandeel in gehad. Tot deze groep behoren ook de Amish en Mennonieten; net zoals in Amerika wonen zij in Burghteland vanwege het christelijke karakter van de staat en de geloofsvrijheid. De Amish-gemeenschappen in Burghteland zijn al vrij oud, en hun aantal groeit gestaag vanwege het hoge geboortecijfer.

eind 18e en begin 19e eeuw: Britten en Afrikaanse/Caribische slaven
In de 18e en 19e eeuw vonden de Eerste en Tweede Britse oorlog plaats. Dit ging niet gepaard met een grote immigratiestroom vanuit Engeland, maar toch is een deel van de bevolking in met name Oost-Burghteland oorspronkelijk Engels.
In de 18e eeuw werden er in de omgeving van Moreghat plantages opgericht om slaven uit vooral Afrika en het Caribisch gebied tewerk te stellen; zij werkten ook in de visserij. Hierdoor is er een opvallend aandeel aan mensen met een zwarte huidskleur in dit gebied. Er wordt ook een aparte taal gesproken, het Creools; dit is een mengeling van West-Afrikaanse talen, Nederlands en Caribische talen. Het creools is niet meer populair en wordt levend gehouden met verscheidene conservatie- en documentatieprojecten; wel heeft deze taal de jongerenstraattaal van Moreghat beïnvloed, en deze is juist zeer populair. Dit is een mengeling van Creools, Burghtelands, Engels en verscheidene immigrantentalen zoals het Arabisch.

midden 19e eeuw: Walen en Fransen
In de omgeving van Teghenkant en 's-Heerenburgh werd een grootschalige mijnbouwindustrie opgezet, naar Waals en Frans voorbeeld. Hierbij kwam ook een grote immigratie van Walen, Zwitsers en Fransen kijken, verreweg de grootste immigratiegolf sinds de kolonisatie. Deze groep verklaart de status van het Frans in de provincie Paopelande en ook het aandeel katholieken. Toch waren lang niet al deze immigranten katholiek; veel Hugenoten en protestantse Zwitsers kwamen mee met deze immigratiegolf.

Begin 20e eeuw: Gastarbeiders uit verschillende landen.
Na de grote toestroom van Franstaligen was er eigenlijk een tijd lang weinig migratie naar Burghteland toe. Vooral wat kleine groepen gastarbeiders bepalen het migratiebeeld in deze tijd. In de jaren 10 en 20 kwamen er vanuit verschillende landen in Europa, die door de Eerste Wereldoorlog getroffen waren, mensen naar Burghteland om een nieuw leven op te bouwen. Het betreft kleine groepen Belgen, Fransen en Duitsers. Verder kwamen er ook gastarbeiders vanuit Oost-Europa naar Burghteland toe. Ook sommige Amerikanen zochten hun heil in Burghteland, vooral in de jaren 20. Deze Amerikanen brachten ook een jazzcultuur naar Burghteland en stonden in hoog aanzien. Ook vandaag de dag nog kijkt men in Burghteland erg op tegen de Verenigde Staten.

Tweede Wereldoorlog
Zoals in de Geschiedenisdraad beschreven was de rol van Burghteland in de Tweede Wereldoorlog niet erg zuiver. Toch heeft men tegen het eind van de oorlog duidelijk kant voor de geallieerden gekozen. Na de oorlog kwamen er steeds meer pro-zionistische geluiden in het Christelijke Burghteland; er was korte tijd zelfs sprake dat er een Joodse Staat in Burghteland zou worden opgericht, al bleef dit slechts bij vage plannen. In deze tijd kwamen vrij veel Joden naar Burghteland, vooral vanuit Europa. Ook nu nog zijn er vrij grote orthodox-Joodse gemeenschappen in Burghteland.

Tweede helft 20e eeuw en 21e eeuw: Immigranten vanuit de hele wereld
Vanaf de jaren 60 kwam de immigratie pas écht weer op gang in Burghteland. Men zag al vroeg in dat Aziaten erg intelligent waren en ook harde werkers; daarom had de regering een speciaal programma opgezet om Aziaten zich in Burghteland te laten vestigen. Zo kregen Aziaten een studiebeurs en een taalcursus. Het ging hierbij vooral om Japanners, Koreanen, Chinezen en Vietnamezen; veel Noord-Koreanen vluchtten tijdens de Korea-oorlog naar Burghteland om het regime aldaar te ontvluchten. De huisvesting voor deze groep vond, naast wijken van Nieuw-Vlissingen, plaats in Oastersluuze; er werd een volledig nieuwe wijk ingericht, genaamd Oriëntenstad, met daarbinnen aparte buurten voor de verschillende ethniciteiten. Helaas zag men in dat dit niet zo een goed idee was; de taalkennis onder de Aziatische migranten was slecht omdat men in de eigen taal met elkaar bleef spreken, en er was ook niet altijd werk in de nabije omgeving. Daarom heeft men later geprobeerd om de bevolking zich meer te laten verspreiden over het land. In Oriëntenstad is nog altijd 60% van de bevolking Aziatisch van ethniciteit, veel meer dan waar dan ook in Burghteland. Laagopgeleide Aziatische migranten vonden werk door het openen van restaurants; zowel de migranten zelf als de Burghtelanders eten hier erg graag. Overal in Burghteland vind je wel een afhaal-Chinees, Vietnamees of Koreaan; de Surinamers of Indonesiërs die we in Nederland zo goed kennen zijn er echter niet goed bekend.

Verder komen er ook veel migranten uit allerlei landen in Atlantis (met name uit het wat armere Sustulië), en uit gebieden zoals het Midden-Oosten, Turkije, Pakistan, India en Noord-Afrika. De moslimbevolking neemt in Burghteland gestaag toe vanwege immigranten uit deze regio's, wat ook verschillende maatschappelijke problemen met zich meebrengt in het vooral Christelijke Burghteland.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » do 25 dec 2014, 01:27

De Kerstavond in Burghteland (Weienaovend)
24 December is een belangrijke datum voor Burghtelanders, zowel voor christenen als voor niet-christenen. De Kerstavond wordt namelijk gevierd met een uitgebreid diner met de familie. Op het menu kan o.a. staan: kerniin mi pêern (konijn met peren), stove karp (gestoofde karper), braodn ênte (gebraden eend), of allerlei andere dieren zoals fazant, haas, fazant etc. Na het diner wordt in christelijke gezinnen vaak nog thuis het kerstverhaal gelezen en liederen gezongen; men drinkt ook mullewiin (een soort Glühwein) en koffie. Kado's zijn met kerst minder gebruikelijk in Burghteland, al komt dit tegenwoordig steeds meer voor onder invloed van Amerika. Een Kerstman kent men van oudsher niet in Burghteland (al zie je ook dit steeds meer). Versieringen zijn de kerststal, heel veel kaarsen, engeltjes, sterretjes, lampjes, hulstbladeren en lichtjes. Ook de kerstboom ziet men in traditionele Burghtelandse gezinnen niet omdat deze een heidense oorsprong heeft, al is dit tegenwoordig wel veel meer gebruikelijk dan vroeger.
De Kerststal is vaak van groot formaat en er zitten beeldjes in die vaak van generatie op generatie doorgaan, een goede kerststal is dan ook vrij kostbaar. Deze bevat diverse dieren, Maria, Jozef, de 3 wijzen etc. Het kindje Jezus is, van oudsher, een gestyleerde vorm en geen echt gebeeldhouwd kindje, omdat het verboden is om Jezus af te beelden. Veel mensen zetten de kerststal in het raam om ermee te pronken.

Na het diner gaat men naar de Weiediesent (kerstdienst) in de kerk. Met Kerst zitten alle kerken bomvol, omdat ook niet-christelijke Burghtelanders vaak nog naar de kerk gaan met kerst, vanuit de traditie. De dienst heeft een vrij vaste liturgie. Bij binnenkomst is de kerk erg donker. Iedereen krijgt bij de ingang een kaars. Na de votum en groet, tijdens de openingszang, wordt een toorts of kaars rondgebracht, en steekt iedereen zijn kaars aan. Naast de Psalmen kent men in Burghteland ook de liederen Ere zii Ghod, Stille Nachte en Nu zijt wellekome. Veelgezongen Psalmen zijn ps 27 (God is mijn licht, 't welk mij leidt in Zijn wegen), en ps. 43:3 (Laat Uw klaarheid, o God waarachtig en ps 23 (Mijn God voedt mij als mijn Herder geprezen). Na de dienst mag men de eigen kaars naar huis nemen.
De volgende ochtend, op Kerstdag, is er wederom een kerkdienst, deze trekt echter vaak wat minder volle zalen.

Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door Matt » do 25 dec 2014, 11:59

Interessant met die kaarsen in de Weiediesent. Het is dan symbolisch het Licht van Christus dat dan naar ons komt. Wordt die kaars dan de hele dienst aan gehouden of gaan op een gegeven moment de lichten in de kerk weer aan? Het klinkt voor mij dan vergelijkbaar met de Paaswake, waarbij ook kaarsen in het donker worden aangestoken. Is dit in Burghteland ook gebruikelijk met Pasen?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » do 25 dec 2014, 14:01

De kaarsen worden op de kerkbank vóór je gezet, de lichten gaan pas aan het einde van de dienst aan.

Met Pasen kent men in sommige kerken iets vergelijkbaars maar niet zo wijdverbreid als met kerstavond.

King_Jeffrey
Berichten: 118
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 17:03

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door King_Jeffrey » do 25 dec 2014, 15:00

Ik zie een parralel in het kerkbezoek voor kerstmis met het dorp Volendam. Die zitten ook alleen maar met pasen en kerst in de kerk. Leuk stuk trouwens :d

BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door BlaZ » do 25 dec 2014, 22:38

Leuk cultureel stukje! Het lijkt me een redelijk religieus land.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » zo 28 dec 2014, 17:33

Burghteland is inderdaad een religieus land, vergelijkbaar met het zuiden van de Verenigde Staten of bijvoorbeeld Zeeland of de Veluwe in Nederland. Het land is rijk aan religieuze tradities, verscheidenheid aan religieuze stromingen, en ook aan het aandeel van de bevolking dat zich met een religie (voornamelijk het christendom) identificeert. Maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen er religieus is, want de ontkerkelijking speelt ook in Burghteland een rol. In de eerste post van de draad valt meer te lezen onder het kopje 'Religie in Burghteland'.

sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RBU] Binnenlandse Zaken, Informatie, Cultuur

Bericht door sirdanilot » di 10 mar 2015, 11:30

Uujerboirt is een beroemde Burghtelandse delicatesse. De uier van een koe wordt zeer lang gekookt, daarna in plakken gesneden en gebakken, geserveerd met een broodje en jus. Uujerboirt is van oorsprong volksvoedsel voor de armen, de uier van de koe werd als slachtafval gezien. Het eten van uujerboirt (uierboord) komt namelijk ook in delen van Nederland en België voor, waar het tegenwoordig maar weinig meer gegeten wordt. In Burghteland is het echter een grote delicatesse waar ook relatief veel voor wordt betaald, en Burghteland importeert de lekkernij dan ook veel vanuit allerlei landen, naast de eigen productie. Het is een lekkernij die sommigen overheerlijk vinden, maar anderen gruwelen ervan.
Op Uujerboirt bestaan ook variaties, zoals een gepaneerde en gefrituurde variant (frite uujerboirt). Uujerboirt wordt ook zo koud gegeten als broodbeleg (slachtersuujerboirt), gesneden in dunne plakken. Volgens een oud volksgeloof is het goed voor hoogzwangere vrouwen en kraamvrouwen om uujerboirt te eten, omdat dit de moedermelk extra gezond zou maken waardoor het kind snel zal groeien en gezond zal worden.
Uujerboirt is verkrijgbaar in de meeste restaurants, maar wordt ook op straat verkocht in kraampjes. Gesneden plakken uujerboirt liggen in elke Burghtelandse supermarkt. Uujerboirt is dan ook wel verkozen als Burghteland's nationale gerecht.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast