[RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Die kaart ziet er mooi uit. Het nieuwe lettertype vind ik wel mooier. Het ziet eruit dat het een groot land is.
Hoe maak je de kaart in .gif? Ik neem aan dat je hem in Inkscape maakt; die exporteert hem standaard naar .png
Verder vind ik de achtergrond van de spoorkaart een beetje fel.
Hoe maak je de kaart in .gif? Ik neem aan dat je hem in Inkscape maakt; die exporteert hem standaard naar .png
Verder vind ik de achtergrond van de spoorkaart een beetje fel.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Ik zet de kaart om in .gif met het programma GIMP (GNU Image Manipulation Program(me)), een gratis open-source alternatief voor Photoshop.
De achtergrondkleur van de spoorkaart is nog niet definitief. Het plaatje wat je ziet bestaat uit maar twee lagen, namelijk de achtergrond en de sporen met de plaatsnamen en stations. Normaal gesproken heb ik daarachter nog een laag met de kaart van Stalanië om met hulp daarvan de sporen in te kunnen tekenen. De achtergrond van de spoorkaart heb ik dan op semi-transparant staan zodat ik de sporen, de wegen en de plaatsen op de normale kaart kan zien.
Groetsels, Patrick
De achtergrondkleur van de spoorkaart is nog niet definitief. Het plaatje wat je ziet bestaat uit maar twee lagen, namelijk de achtergrond en de sporen met de plaatsnamen en stations. Normaal gesproken heb ik daarachter nog een laag met de kaart van Stalanië om met hulp daarvan de sporen in te kunnen tekenen. De achtergrond van de spoorkaart heb ik dan op semi-transparant staan zodat ik de sporen, de wegen en de plaatsen op de normale kaart kan zien.
Groetsels, Patrick
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Hele mooie kaart! Misschien wel de mooiste van alle kaarten op dit forum.
Het nieuwe lettertype ziet er een stuk beter uit. Nu blijft de kaart duidelijk, als hij gedetailleerder wordt.
En het is natuurlijk goed dat A3 niet meer zo'n onlogische verloop heeft
Over de treinkaart:
Zijn de gekleurde lijnen een sneltrein- of stoptreindienst of allebei? Ze nemen ook niet altijd de kortste route en splitsen zich. Over het algemeen is het het slimste om de grootste reizigersstromen een directe verbinding te geven. Een directe verbinding heeft dus meestal geen omwegen. Ook rijden stoptreinen vaak anders dan sneltreinen, omdat dat logistiek gezien handiger is.
Het nieuwe lettertype ziet er een stuk beter uit. Nu blijft de kaart duidelijk, als hij gedetailleerder wordt.
En het is natuurlijk goed dat A3 niet meer zo'n onlogische verloop heeft
Over de treinkaart:
Zijn de gekleurde lijnen een sneltrein- of stoptreindienst of allebei? Ze nemen ook niet altijd de kortste route en splitsen zich. Over het algemeen is het het slimste om de grootste reizigersstromen een directe verbinding te geven. Een directe verbinding heeft dus meestal geen omwegen. Ook rijden stoptreinen vaak anders dan sneltreinen, omdat dat logistiek gezien handiger is.
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Bedankt voor de info.
Ik heb de spoorkaart ook op die manier gemaakt.
Ik heb de spoorkaart ook op die manier gemaakt.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- PLATO (TIMAEUS/CRITICAS)
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Nee, de gekleurde lijnen zijn de verschillende vervoersmaatschappijen. Waarschijnlijk laat ik de stoptreinen gewoon over dezelfde trajecten rijden als sneltreinen en IC's. Bij veel stations is er een speciaal eilandperron voor stoptreinen zodat sneltreinen en IC's daar kunnen inhalen.Koen schreef:Over de treinkaart:
Zijn de gekleurde lijnen een sneltrein- of stoptreindienst of allebei? Ze nemen ook niet altijd de kortste route en splitsen zich. Over het algemeen is het het slimste om de grootste reizigersstromen een directe verbinding te geven. Een directe verbinding heeft dus meestal geen omwegen. Ook rijden stoptreinen vaak anders dan sneltreinen, omdat dat logistiek gezien handiger is.
De lichtblauwe verbinding van Iśśarma via Ganahaniembo naar Pelutavenna zie je ten noorden van het grote (nu nog naamloze) binnenmeer gaan terwijl de zuidelijke route sneller lijkt. Lijkt, want de zuidelijke route is een stuk bergachtiger waardoor de IC’s daar maar gemiddeld 70 km/h kunnen rijden. IC’s over de noordelijke route rijden gemiddeld 150 km/h.
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Dat verduidelijkt het. Dan zijn er wel erg veel vervoersmaatschappijen, net zoiets als Engeland?
Met de sneltreinen en stoptreinen bedoelde ik dat ze wel over hetzelfde spoor rijden, maar niet hetzelfde begin- en eindpunt hebben. In Nederland is dat ook zo. Bijvoorbeeld de intercity van Den Haag naar Venlo. Over hetzelfde traject rijdt geen rechtstreekse stoptrein, maar de stoptreinen Den Haag-Roosendaal, Haarlem-Roosendaal, Breda-Utrecht, Tilburg-Weert en Nijmegen-Deurne.
Met de sneltreinen en stoptreinen bedoelde ik dat ze wel over hetzelfde spoor rijden, maar niet hetzelfde begin- en eindpunt hebben. In Nederland is dat ook zo. Bijvoorbeeld de intercity van Den Haag naar Venlo. Over hetzelfde traject rijdt geen rechtstreekse stoptrein, maar de stoptreinen Den Haag-Roosendaal, Haarlem-Roosendaal, Breda-Utrecht, Tilburg-Weert en Nijmegen-Deurne.
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
IC’s krijgen inderdaad de langste trajecten. Sneltreinen hebben of dezelfde lengte of zijn korter. De kortste trajecten zijn die van de stoptreinen. Bijvoorbeeld op de lijn Ndalame - Kondjaiet rijden IC’s over de gehele lengte, sneltreinen Ndalame - Ćemanruvas en Ćemanruvas - Kondjaiet en stoptreinen Ndalame - Sîm-Nydjonna, Sîm-Nydjonna - Ćemanruvas, Ćemanruvas - Uagnnamearra en Uagnnamearra - Kondjaiet.
Tot nu toe zijn er vier vervoersmaatschappijen. Misschien dat ik in het noorden er nog één of twee bijdoe maar daar blijft het dan ook bij. Gelukkig is de kaartverkoop centraal geregeld waarbij je dan wel voor elke vervoersmaatschappij verschillende tickets krijgt. Als je dus bijvoorbeeld vanaf Od-Merris naar Kîn wilt en je hebt een ticket voor de rode lijn (de namen voor de maatschappijen moet ik nog verzinnen) dan mag je niet een trein gebruiken met eindbestemming Izravenna, want die gaat over de groene lijn. Alleen als je buiten je eigen schuld om een ‘rode-lijn-trein’ hebt gemist, of die trein is uitgevallen, mag je met een ‘groene-lijn-trein’ reizen, waarbij je wel voor het instappen de conducteur moet verwittigen. Deze scant dan het ticket en geeft het traject in op zijn computertje zodat de juiste maatschappij dan het geld ontvangt.
Tot nu toe zijn er vier vervoersmaatschappijen. Misschien dat ik in het noorden er nog één of twee bijdoe maar daar blijft het dan ook bij. Gelukkig is de kaartverkoop centraal geregeld waarbij je dan wel voor elke vervoersmaatschappij verschillende tickets krijgt. Als je dus bijvoorbeeld vanaf Od-Merris naar Kîn wilt en je hebt een ticket voor de rode lijn (de namen voor de maatschappijen moet ik nog verzinnen) dan mag je niet een trein gebruiken met eindbestemming Izravenna, want die gaat over de groene lijn. Alleen als je buiten je eigen schuld om een ‘rode-lijn-trein’ hebt gemist, of die trein is uitgevallen, mag je met een ‘groene-lijn-trein’ reizen, waarbij je wel voor het instappen de conducteur moet verwittigen. Deze scant dan het ticket en geeft het traject in op zijn computertje zodat de juiste maatschappij dan het geld ontvangt.
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Dat kaartjessysteem ziet er wel ingewikkeld uit, zeker voor buitenlanders.
Dat was ik nog vergeten om in de vorige post te zeggen: Deze lijn staat wel op de spoorkaart, maar niet op de gewone kaart.patrickoudejans schreef: Bijvoorbeeld op de lijn Ndalame - Kondjaiet rijden IC’s over de gehele lengte, sneltreinen Ndalame - Ćemanruvas en Ćemanruvas - Kondjaiet en stoptreinen Ndalame - Sîm-Nydjonna, Sîm-Nydjonna - Ćemanruvas, Ćemanruvas - Uagnnamearra en Uagnnamearra - Kondjaiet.
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Klopt, moet ik nog intekenen. Staat over een tijdje op de volgende versie van de kaart.
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Nieuwe versie van de kaart van Stalanië:
Stalanië-Kaart-v1.03.gif (986 kB)
Veranderingen:
Een paar plaatsnamen eindigen op -Nydjonna. Nydjonna is dus een bijvoeglijk naamwoord. Wie weet hier een leuke vertaling voor?
Mocht er ook iemand zijn met leuke nuttige vertalingen voor -niembo, -vâl, enz., laat het dan vooral weten.
O ja, Dom-Nana-Nybonta betekend letterlijk Stad-Water-Groot, Grootwaterstad dus.
Gegroet, Patrick Oudejans
Stalanië-Kaart-v1.03.gif (986 kB)
Veranderingen:
- Verloop van een paar wegen natuurlijker gemaakt
- Wat spoorlijnen toegevoegd
- Wat wegen toegevoegd
- Wat plaatsen toegevoegd
- Spellingswijziging toegepast op het Stalaans en dus ook in de plaatsnamen: de letter ć werd vervangen door de letter q (uitspraak blijft hetzelfde). Dit is al aangepast in het bestand voor spellingsregels
Een paar plaatsnamen eindigen op -Nydjonna. Nydjonna is dus een bijvoeglijk naamwoord. Wie weet hier een leuke vertaling voor?
Mocht er ook iemand zijn met leuke nuttige vertalingen voor -niembo, -vâl, enz., laat het dan vooral weten.
O ja, Dom-Nana-Nybonta betekend letterlijk Stad-Water-Groot, Grootwaterstad dus.
Gegroet, Patrick Oudejans
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Hele mooie kaart!
En de taal is ook erg origineel. Ik zie geen verband met een bestaande taal.
Over Nydjonna: Misschien een kleur of hoog/laag, nieuw/oud of vrij-.
-niembo en -val: -hoeve, -kerk, -hof, -burg, -bos, -hoek, -weide, -stroom, -beek, -berg, -brug, enz.
En de taal is ook erg origineel. Ik zie geen verband met een bestaande taal.
Over Nydjonna: Misschien een kleur of hoog/laag, nieuw/oud of vrij-.
-niembo en -val: -hoeve, -kerk, -hof, -burg, -bos, -hoek, -weide, -stroom, -beek, -berg, -brug, enz.
- Snelwegfreak
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
- Locatie: Heerhugowaard
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Erg onder de indruk Patrick, kan niet anders zeggen!
Zo te zien érg veel tijd in gestoken en dat is te zien! Ga zo door
Zo te zien érg veel tijd in gestoken en dat is te zien! Ga zo door
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Ik heb een probleempje, nl. ik kan je nieuwste versie van je kaart en de versie daarvoor niet openen? weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Ik kan hem wel zien. Misschien moet je het cache-geheugen wissen. Dat staat meestal bij 'browsegeschiedenis verwijderen'. Welke browser heb je?
@Patrick: Ik zie nog een spoorlijn die wel op de treinkaart staat maar niet op de echte kaart: Ndalame - Zimbraval. Dadelijk heb je de kaart af en past de spoorlijn er niet meer in.
@Patrick: Ik zie nog een spoorlijn die wel op de treinkaart staat maar niet op de echte kaart: Ndalame - Zimbraval. Dadelijk heb je de kaart af en past de spoorlijn er niet meer in.
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Oeps. Toegevoegd. Over een tijdje te bewonderen in de volgende versie van de kaart. Bedankt!
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Dit probleem heb ik ook. Als ik klik waar de kaart hoort te staan en de kaart vervolgens opsla op de computer, kan ik hem wel openen. Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat de kaart op de Dropbox-server staat, maar ik gebruik Dropbox wel vaker en ken het probleem nog niet.HAFRABAisfun schreef:Ik heb een probleempje, nl. ik kan je nieuwste versie van je kaart en de versie daarvoor niet openen? weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?
Waarom is een woord dat met ny- begint per definitie een bijvoeglijk naamwoord, als ny- een prefix voor bijvoeglijke naamwoorden is? Volgens mij kun je daar vrijer mee omgaan.patrickoudejans schreef:Een paar plaatsnamen eindigen op -Nydjonna. Nydjonna is dus een bijvoeglijk naamwoord. Wie weet hier een leuke vertaling voor?
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Ha, nu weet ik hoe ik de kaarten kan bekijken , mooie kaart trouwensTies schreef:Dit probleem heb ik ook. Als ik klik waar de kaart hoort te staan en de kaart vervolgens opsla op de computer, kan ik hem wel openen. Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat de kaart op de Dropbox-server staat, maar ik gebruik Dropbox wel vaker en ken het probleem nog niet.HAFRABAisfun schreef:Ik heb een probleempje, nl. ik kan je nieuwste versie van je kaart en de versie daarvoor niet openen? weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?
Laatst gewijzigd door Ties op ma 14 nov 2011, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd
Reden: Quote verbeterd
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Je hebt helemaal gelijk. Toen ik doorgaf dat het woord dus een bijvoeglijk naamwoord was bedoelde ik eigenlijk niet te zeggen dat dan meteen echt alle woorden die met ny- beginnen gelijk bijvoeglijke naamwoorden zijn. Het komt niet veel voor maar een stam zou wel degelijk kunnen beginnen met ny-, alleen heb ik nog niet zo'n woord in mijn woordenboek staan.Ties schreef:Waarom is een woord dat met ny- begint per definitie een bijvoeglijk naamwoord, als ny- een prefix voor bijvoeglijke naamwoorden is? Volgens mij kun je daar vrijer mee omgaan.
Wel bestaat er al bijvoorbeeld het woord dilyjo, "jongere". Op het eerste gezicht zou iemand die Stalaans studeert en het woord nog niet kent zeggen: dat is een bijwoord, want de meeste bijwoorden beginnen met voorvoegsel di-. Dit klopt echter niet. De stam is hier dil, "jong". Het achtervoegsel -(y)jo, maakt hier dan een persoon van: een jong persoon, een jongere dus.
De klemtoon van dilyjo ligt dan ook op de eerste lettergreep: dilyjo. In een woord met het voorvoegsel di- of ny- verschuift de klemtoon naar de tweede lettergreep, bijvoorbeeld in de zin O geâl disova*, "Rijd rechts", of in beter Nederlands "Rechts houden" of "Rechts rijden"
Zie ook het volgende bord dat verplicht goed zichtbaar moet staan aan de uitrit van autoverhuurbedrijven binnen een straal van tien kilometer van een internationale lucht- of zeehaven:
(Esperanto is samen met het Engels een officiëel erkende lingua franca)
* uitspraak: o ġjaa:l diesowa, met de g uit het Engelse good en een lange aa
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Ik heb al een beetje zitten schetsen hoe de belijning van Stalaanse wegen eruit zou moeten zien. Eerst op papier en daarna op Inkscape. Hieronder volgt het voorlopige resultaat.
Let op: de preciese maten weet ik nog niet.
We beginnen met een gewone Stalaanse 1+1-weg buiten de bebouwde kom, met in het midden een inhaalverbod:
2x1 met inhaalverbod
Gele belijning wordt gebruikt om de twee rijrichtingen te scheiden, zoals ook gebeurt in de VS en Noorwegen.
En dan nu een Stalaanse 1+1-weg met multifunctionele stroken, die kunnen worden gebruikt door voetgangers, fietsen en langzaam verkeer en om uit te wijken als iemand je wilt inhalen. Vind je ook veel in Zweden:
2x1 met multifunctionele stroken
Vervolgens een Stalaanse 2+1-weg:
2+1
(Worden langzamerhand vervangen door 1+1-wegen of 2+1-wegen met middenberm, maar dat kan nog tientallen jaren duren)
Dan een Stalaanse 2x2-weg zonder middenberm:
2x2 zonder middenberm
(Komen gelukkig steeds minder voor)
Daarna een Stalaanse snelweg met een af- en een oprit:
ASW met afrit en oprit
En als laatste een uitgaande taper:
ASW met uitgaande taper
Gaarne opmerkingen en evt. advies,
Patrick
Let op: de preciese maten weet ik nog niet.
We beginnen met een gewone Stalaanse 1+1-weg buiten de bebouwde kom, met in het midden een inhaalverbod:
2x1 met inhaalverbod
Gele belijning wordt gebruikt om de twee rijrichtingen te scheiden, zoals ook gebeurt in de VS en Noorwegen.
En dan nu een Stalaanse 1+1-weg met multifunctionele stroken, die kunnen worden gebruikt door voetgangers, fietsen en langzaam verkeer en om uit te wijken als iemand je wilt inhalen. Vind je ook veel in Zweden:
2x1 met multifunctionele stroken
Vervolgens een Stalaanse 2+1-weg:
2+1
(Worden langzamerhand vervangen door 1+1-wegen of 2+1-wegen met middenberm, maar dat kan nog tientallen jaren duren)
Dan een Stalaanse 2x2-weg zonder middenberm:
2x2 zonder middenberm
(Komen gelukkig steeds minder voor)
Daarna een Stalaanse snelweg met een af- en een oprit:
ASW met afrit en oprit
En als laatste een uitgaande taper:
ASW met uitgaande taper
Gaarne opmerkingen en evt. advies,
Patrick
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Ziet er goed uit!
Een paar punten:
- Een gele is slechter zichtbaar dan een witte, vooral 's nachts. Maar als je hem toch wilt gebruiken, zal ik hem consequent ook bij wegen met middenberm gebruiken en eventueel ook bij een eenrichtingsweg, zodat je ziet dat er geen tegemoetkomend verkeer is. Als je dan rechts van de streep zit, zit je goed.
- Waarom worden 2+1-wegen vervangen door 1+1 wegen? Over het algemeen zijn 1+1-wegen onveiliger, omdat men er op de rijstrook van de tegenliggers inhaalt. Bij een 2+1-weg haal je in op een eigen rijstrook.
- Even mierenneuken: het is markering, belijning is iets anders
Een paar punten:
- Een gele is slechter zichtbaar dan een witte, vooral 's nachts. Maar als je hem toch wilt gebruiken, zal ik hem consequent ook bij wegen met middenberm gebruiken en eventueel ook bij een eenrichtingsweg, zodat je ziet dat er geen tegemoetkomend verkeer is. Als je dan rechts van de streep zit, zit je goed.
- Waarom worden 2+1-wegen vervangen door 1+1 wegen? Over het algemeen zijn 1+1-wegen onveiliger, omdat men er op de rijstrook van de tegenliggers inhaalt. Bij een 2+1-weg haal je in op een eigen rijstrook.
- Even mierenneuken: het is markering, belijning is iets anders
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Nog een onveilig detail: waarom wordt bij de overgang van twee naar één rijstrook op de 2+1 wegen louter gescheiden door een lijn? Hoort daar niet een verdrijvingsvak te liggen voor het geval dat iemand even net niet op tijd kan invoegen?
EDIT:
Andere opmerkingen:
Maarten
EDIT:
Andere opmerkingen:
- Voor de duidelijkheid kan je ook de doorgetrokken middenstreep op de 1+1 wegen dubbel uitvoeren om zo duidelijk te maken dat het hier daadwerkelijk om een middenlijn gaat.
- Rechtdoorpijlen op de 2+1 wegen lijken mij overbodig
- Een doorgetrokken lijn naast blokmarkering is niet nodig. Blokmarkering en een pijl op het wegdek geeft al aan dat dit een verplichte rijricthing is.
- Waarom zijn de onderbroken lijnen bij een afrit zo dicht op elkaar geplaatst? Dat geeft een onrustiger wegbeeld.
- Waarom wordt er bij een uitvoegende taper niet gelijk begonnen met blokmarkering. Anders gaan alle vrachtwagens rechts rijden (in Nederland mogen vrachtwagens alleen van de twee meest rechtse rijstroken gebruik maken) en vervolgens weer terug naar het midden als ze rechtdoor willen. Geef gelijk duidelijkheid dat deze strook niet doorgaat met de hoofdbaan...
- 2x1 wegen.
- Kruisingen met en zonder voorsorteervakken
- Een afvallende rijstrook op een stuk snelweg zonder daarbij een op- of afrit
- Overgang van 1+1 of 2+1 naar 2x2.
- Gelijkvloerse spoorwegovergang.
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
- patrickoudejans
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 03 sep 2011, 15:16
- Locatie: Den Haag (NL), Ganahaniembo (RST)
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Okee, je hebt gelijk. Dan worden ze alleen vervangen door 2+1 met middenberm.Koen schreef:- Waarom worden 2+1-wegen vervangen door 1+1 wegen? Over het algemeen zijn 1+1-wegen onveiliger, omdat men er op de rijstrook van de tegenliggers inhaalt. Bij een 2+1-weg haal je in op een eigen rijstrook.
Tsja, als men na vijf verdrijvingspijlen nog niet ingevoegd heeft, dan heeft een verdrijvingsvak ook weinig zin denk ik. Ik zal even kijken op google-maps hoe dit in het buitenland opgelost is. Als iemand goede locaties weet op gm, lees ik het graag.Mandelsoft schreef:Nog een onveilig detail: waarom wordt bij de overgang van twee naar één rijstrook op de 2+1 wegen louter gescheiden door een lijn? Hoort daar niet een verdrijvingsvak te liggen voor het geval dat iemand even net niet op tijd kan invoegen?
Pagdôna Stalanea-uag - Welkom in Stalanië
- sirdanilot
- Geoficticus
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
In Burghteland doet men dit niet alleen met een verdrijvingsvak, maar zelfs met een fysiek middeneiland ! Zonder verdrijvingsvlak zijn zulke 1+2 wegen intrinsiek onveilig, dus ik zou dat toch maar invoeren. In Burghteland mag je in den regel 120 km/u als er twee rijstroken in jouw richting zijn, dus ook op 1+2 wegen; de andere richting mag dan 100. Dit gaat echter veranderd worden naar 110 km/u voor alle 1+2 wegen (tenzij de maximumsnelheid ter plaatse al lager was).
Zie op dit plaatje linksonder:
http://i.imgur.com/SqF3s.png
Zie op dit plaatje linksonder:
http://i.imgur.com/SqF3s.png
- MandelSoft
- Geoficticus
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
- Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
- Contacteer:
Re: [RST] Respublîk Stalanea-mug, Republiek van Stalanië
Enkele voorbeelden uit Zweden:patrickoudejans schreef:Tsja, als men na vijf verdrijvingspijlen nog niet ingevoegd heeft, dan heeft een verdrijvingsvak ook weinig zin denk ik. Ik zal even kijken op google-maps hoe dit in het buitenland opgelost is. Als iemand goede locaties weet op gm, lees ik het graag.Mandelsoft schreef:Nog een onveilig detail: waarom wordt bij de overgang van twee naar één rijstrook op de 2+1 wegen louter gescheiden door een lijn? Hoort daar niet een verdrijvingsvak te liggen voor het geval dat iemand even net niet op tijd kan invoegen?
http://g.co/maps/zqq98
http://g.co/maps/ah2xv
http://g.co/maps/5ygau
Duitsland:
http://g.co/maps/532kh
http://g.co/maps/9k386
Luxemburg:
http://g.co/maps/ahkng
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten