[RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

[RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door jms » di 12 jun 2012, 17:24

Officiële landsnaam:
(Nederlands): Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des Nodans
(Duits): Demokratische Volksrepublik auf beiden Seiten des Nodans
(Frans): République Populaire Démocratique sur les deux côtés du Nodan

Korte landsnaam:
(NL): Nodanië
(Du):Nodanien
(Fa):Nodanie

Hoofdstad: Nodamunde

Officiële talen:
Luxemburgs (in geheel het land)
Duits (in Neder-Nodanië en het Bergland)
Frans (in Opper-Nodanië en het Bergland)

Staatsvorm: Republiek met een parlementair stelsel met de hoogste soevereiniteit bij het volk zelf. (Dit is de tekst zoals geformuleerd in artikel 1 van de Nodanische grondwet). Dit komt er op neer dat het land een president, een twee kamers tellend parlement en frequent bindende referenda heeft.

Staatshoofd: prof. dr. René Marie Schäfer (sinds 21-12-2008 wat betekent dat zijn ambtstermijn op 20-09-2012 afloopt)

Munteenheid: Florin (ƒ) 1ƒ=€0,45378, één Florin (dit woord kan zowel op zijn Frans als op zijn Duits worden uitgesproken) is opgedeeld in 100₰ (lees pfennig).

Landcodes:
Tweeletterig RN (Republiek Nodanië) tevens toplevel domeinnaam als .rn
Drieletterig RNO

Bestuurlijke indeling:
Neder-Nodanië (NN) hoofdstad: Nodamunde
Opper-Nodanië (ON) hoofdstad: Toureille
Bergland (BL) hoofdstad: Surnoye
NN en ON zijn onderverdeeld in Kantons, Bergland is één kanton.

Telefoonlandnummer: +215
Laatst gewijzigd door jms op do 14 jun 2012, 13:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Jan

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door jms » di 12 jun 2012, 17:25

Hallo allemaal

Hier is het land dat ik samen met Floepie en Wybe21 zal ontwikkelen.
Groet,

Jan

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door TBR » di 12 jun 2012, 18:38

Welkom op Atlantis :D
Is Nodanië een communistisch land?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door Snelwegfreak » di 12 jun 2012, 18:58

Is het wel toegestaan om met drie leden één land te ontwikkelen? Als dat zo is: zet hem op. Ik hoop dat jullie er wat leuks van maken en niet na 2 weken stoppen.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door Matt » di 12 jun 2012, 19:03

Welkom op Atlantis. Veel succes jullie drieën!

@HAFRABAisfun: Aan de naam te zien misschien wel, maar in de staatsvorm staat beschreven dat het gewoon een rupubliek is met twee kamers.
@Snelwegfreak: Waarom niet? Je moet wel goed met elkaar overleggen, maar er zal dan naar verhouding denk ik wel meer uitgwerkt worden.

Overigens klopt de titel niet meer van mijn bericht. Waarschijnlijk is de topictitel te lang. ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door jms » di 12 jun 2012, 19:26

Matt schreef: Overigens klopt de titel niet meer van mijn bericht. Waarschijnlijk is de topictitel te lang. ;)
De naam paste precies in het hokje voor de invoer ik heb zelfs de naam enigszins moeten veranderen. Omdat bij reacties automatisch de letters Re: spatie verschijnen worden de laatste letters er af geduwd.

@Hafrabaisfun het land is niet communistisch maar gewoon normaal westers democratisch, het is juist een geintje van mijn kant omdat normaal gesproken inderdaad landen die het woord democratisch en of volksrepubliek in hun naam hebben dat meestal niet zijn.

Het land zal worden geplaatst ten westen van Steinmarken op de oude plek van Waffen, Wybe is bezig met een kaart.
Groet,

Jan

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door Matt » di 12 jun 2012, 19:33

Ik zou dan niet de volledige naam in de topictitel zetten. Alle reacties beginnen met "Re: ", dat zijn dus vier karakters meer en daarom past het niet meer in de berichttitel van reacties. ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door jms » di 12 jun 2012, 19:54

In de zandbak heeft eigenlijk iedereen de volledige naam in atlantis heeft iedereen een korte naam.
Groet,

Jan

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door Kaaiman » di 12 jun 2012, 23:37

Snelwegfreak schreef:Is het wel toegestaan om met drie leden één land te ontwikkelen?
Ja, mits één iemand de leiding neemt. In dit geval staat Nodanië op naam van gebruiker 'jms'. De overige gebruikers kunnen gewoon bijdragen. Als het project verhuist naar Atlantis, krijgt jms dan ook de volledige rechten. In overleg kan bedongen worden dat de medegebruikers dan ook bepaalde rechten krijgen.

Verder is het zeker niet verplicht om de staatsvorm in de landencode te zetten. Vaak is dit wel gebeurd om duplicaten met de echte wereld te voorkomen, maar in het geval van Nodanië zijn NOD en ND (voor bijvoorbeeld www.nodanie.nd) nog vrij.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door jms » di 12 jun 2012, 23:47

Ik neem in principe inderdaad de leiding, ik doe bijna alles in overleg met andere. Dan zitten we gewoon te skypen met een google-docs bestand waar we alledrie aan mee kunnen werken. Voor de landcode vind ik het niet echt mooi om iets anders te doen dan de eerste zoveel letters behalve als je echt een naam hebt met twee delen zoals Neder/land. En volgens mij heeft Kaaiman mij ook nog eens verkeerd begrepen. Dat van die volledige namen ging erover dat toevallig alle landen in de zandbak de officiële landsnaam als topictitel hebben en dat alle landen in het project Atlantis de korte landsnaam gebruiken.
Groet,

Jan

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door Kaaiman » wo 13 jun 2012, 09:40

^^ Ik bedoelde dat heel veel landen de staatsvorm in de landenafkorting hebben staan. Volgens mij ben ik daar ooit mee begonnen met RBM en RB, waarbij R voor Reĝolando (koninkrijk) staat. Ik heb destijds daarvoor gekozen, omdat ik anders met de tweeletterige landencodes in de knel kwam. BR, BI, BL, BA, BM, BO, BN en BT zijn namelijk allemaal al bezet.

De staatsvorm in de landencode zetten wordt wel eens vaker gedaan, met name als landen zich door de staatsvorm willen onderscheiden (Noord-Korea, Oost-Duitsland), maar het is absoluut geen regel, laat staan dat het veel voorkomt. Op Atlantis komt het wel (te) veel voor, vandaar dat ik zelf de voorkeur heb om niet de staatsvorm in de landencode te zetten als dit niet nodig is (lees: als er nog genoeg andere lettercombinaties voorhanden zijn).

In het project Atlantis worden de subforums door mijzelf aangemaakt. Ik neem dan als uitgangspunt de 'roepnaam' van een land in de taal van het land zelf, eventueel met een transscriptie in Latijnse letters, mocht er iemand op het idee komen om een ander schrift te gebruiken. Als je doorklikt naar het Atlantis subforum, dan zie je dat de volledige naam onder de roepnaam staat. Voor de forumindex is het echter gewoon het handigst als namen kort zijn; anders wordt de lijst wel erg lang. En ten overvloede: het is beslist geen regel dat landen in de Zandbak de staatsvorm in de topictitel moeten hebben staan.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des No

Bericht door Koen » wo 13 jun 2012, 14:32

Welkom en veel succes in Atlantis! :D

Wat is eigenlijk de officiële taal van Nodanië? Ik zie Nederlands, Frans en Duits.

Ook leuk dat het een democratische volksrepubliek is die niet communistisch is. Nu kun je een communistisch land wel als democratisch zien, maar vanuit westers standpunt wordt dat meestal niet gezegd.

De topictitel is inderdaad erg lang. Je zou Democratische Volksrepubliek Nodanië neer kunnen zetten. Ik heb ook de volledige naam 'Cratepopulicia Unita Goraru Laconiaru' als topictitel afgekort tot 'Cratepopulicia Laconia'.

De landcodes moet je zelf maar beslissen, maar inderdaad wordt de staatsvorm er normaal alleen bijgezet bij een tekort aan mogelijke codes. Dat is bij Nodanië niet het geval.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door jms » wo 13 jun 2012, 15:15

Edit in de beginpost talen toegevoegd.

Luxemburgs is in 1919 in een volksstemming gekozen tot officiële landstaal in geheel het land. Er was behoefte aan een centrale taal en men een aantal leden uit de Franstalige minderheid uit Opper-Nodanië is vervolgens de wereld gaan afzoeken naar een taal die zoveel mogelijk weg had van zowel het Frans als het Duits. Zij hadden door dat de Duitstalige meerderheid in het westen eigenlijk het Standaardduits tot officiële landstaal wilden verheffen. Omdat er eigenlijk geen Frans-Duitse creooltalen zijn heeft men uiteindelijk de Hoogduitse taal Luxemburgs gekozen omdat deze veel Franse leenwoorden heeft. Hoewel het van oorsprong toch een Duitse taal is zijn de Fransen akkoord gegaan omdat er niets beters was. De Duitstalige meerderheid die eigenlijk in eerste instantie alleen het Duits als officiële landstaal wilde is uiteindelijk ook akkoord gegaan omdat de taal sterk verwant is aan het Standaardduits. Uiteindelijk is dit plan destijds met 76% van de stemmen aangenomen.

Edit: we hebben besloten dat het praktisch gezien niet handig om het Luxemburgs aan te houden. We houden nu alleen het Frans en Duits.

Het land zal liggen ten westen van Steinmarken op het continent Borealië Wybe is inmiddels met een kaart bezig.
Laatst gewijzigd door jms op do 25 okt 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Jan

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNO]Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door sirdanilot » wo 13 jun 2012, 15:27

In de Elzas spreekt men ook een duitsachtige taal met zeer veel Franse invloeden. Maar wel grappig dat een klein taaltje als het Luxemburgs door zo'n toevalligheid tot landstaal verheven wordt :)

Heel veel succes met jullie land ! Meer mensen die één land uitwerken lijkt mij een geniaal idee, de ene kan bijvoorbeeld andere aspecten uitwerken dan de ander.

sandoku
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 17:12

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door sandoku » wo 13 jun 2012, 22:12

welkom
op atlantisch forum

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Frans » do 14 jun 2012, 09:41

Hartelijk welkom buurland! :B

Op het eerste gezicht klinkt het goed. Ook erg leuk om eens de Luxemburgse taal op Atlantis te hebben.
Ik ben erg benieuwd naar verdere uitwerkingen van het land. :)
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Floepie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 01:24

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Floepie » vr 06 jul 2012, 15:35

Aanschouw het schoolsysteem van de Democratische Volksrepubliek aan weerszijden des Nodans.

Afbeelding

Meer info volgt.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door sirdanilot » vr 06 jul 2012, 16:42

Wel erg veel hoger beroeps onderwijs niveaus...

Verder bestaat het verschil tussen universiteit en HBO in veel landen niet. Dat is iets typisch nederlands.

Floepie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 01:24

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Floepie » vr 06 jul 2012, 16:53

Nadere uitleg volgt.
Het Nodanische HBO is niet helemaal gelijk aan het Nederlandse HBO.
RNO HBO A en B zijn gelijk aan NL MBO.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 jul 2012, 17:58

Zo, dat is nogal een uitgebreid schoolsysteem! Ik hoop maar dat de inwoners het allemaal kunnen bevatten want ik kan het zo snel niet! :)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Matt » vr 06 jul 2012, 19:12

Dat is inderdaad een uitgebreid schoolsysteem! Ik vind het wel opvallend dat deze namen in het Nederlands zijn, terwijl Luxemburgs de officiële landstaal is... :?:
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door jms » vr 06 jul 2012, 21:51

Kom op jongens er zijn zes niveaus binnen de middelbare school. In Nederland zijn het er zeven dus het valt mee. Ik ga denk ik binnenkort nog een Luxemburgs woordenboek lenen in de bieb om het e.e.a. te vertalen. Het probleem is dat het immer zo handige translate helaas geen Luxemburgs heeft.
Groet,

Jan

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 jul 2012, 23:50

Tja, dat had je kunnen weten als je Luxemburgs als taal kiest! ;)

Theodoor
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 12:27
Locatie: Appoldro

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door Theodoor » za 07 jul 2012, 00:20

jms schreef:Ik ga denk ik binnenkort nog een Luxemburgs woordenboek lenen in de bieb om het e.e.a. te vertalen. Het probleem is dat het immer zo handige translate helaas geen Luxemburgs heeft.
Een woordenboek Luxemburgs zul je in de bibliotheek hoogstwaarschijnlijk niet tegen komen.
Maar als je even gegoogled had op 'woordenboek Luxemburgs' was je deze site tegengekomen. Nou is de tekst op de eerste pagina niet het beste Nederlands, maar ik heb het idee dat er best wel wat woorden in staan.

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [RNO] Democratische Volksrepubliek Nodanië

Bericht door jms » za 07 jul 2012, 00:52

OK dankje

Ik had eerst op woordenboek gegoogled maar toen kreeg ik adds van papieren woordenboeken en toen heb ik andere zoektermen gebruikt maar het niet kunnen vinden. Maar i.i.g. bedankt.
Groet,

Jan

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten