[XYN] Xindurya

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

[XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » do 20 sep 2012, 15:25

Bij toeval vond ik deze week dit forum, ik was wat aan het Googelen op land- en spoorwegkaarten.
Leuk om te zien dat iedereen hier zo creatief bezig is :d

Zelf teken ik zo lang ik me kan herinneren al kaarten en plattegronden van fictieve landen, van ministaatjes tot complete werelddelen.

Het lijkt me leuk hier mijn laatste land te plaatsen en te ontwikkelen. Xindurya (uit te spreken als Zindoerja) heeft namelijk nog een lange ontwikkeling te gaan. Ik heb al enkele basiskaarten, maar verder valt er nog veel in te vullen.
Xindurya is echter wel van een geheel andere schaal als de landen die hier al op het forum staan. het past tussen West Afrika en de Caribben, maar ik weet niet waar de andere landen van Atlantis liggen. Xindurya zou kunnen liggen tussen 20 en 35 graden noorderbreedte en 50 tot 25 graden westerlengte. De zuidwestelijke eilanden liggen dan 1000 km ten noordoosten van de kleine Antillen, het noordoosten van Xindurya iets ten zuiden van de Azoren.
Ik weet niet of er op dit forum ook regels zijn betreffende ligging en grootte van landen, ik heb ze in ieder geval (nog) niet kunnen vinden

De volgende basisgegevens zijn al bekend:

Naam: Xindurya
Staatsform: Federale Republiek
Officiële Taal: Daryan
Oppervlak: ca. 1,6 miljoen km2 (komt overeen met centraal Europa van Frankrijk tot Polen)
Bevolking: ca. 80 miljoen
Bevolkingsdichtheid: ca. 50 inw/km2 (aanzienlijk lager dan andere landen hier op Atlantis, als ik het zo inschat)
3-lettercode: XYN (de oude schrijfwijze is Xynduria)
2-lettercode: XY

Klimaat:
kust en eilanden: warm zeeklimaat (zuidelijk), subtropisch (noordkust)
westelijk bergland: landklimaat
oostelijke vlakte: steppe

Staatkundige kaart
Afbeelding
Grotere versie (1,7 MB)

Natuurkundige kaart
Afbeelding
Grotere versie (1,7 MB)

Het grid op de kaarten is ca 114x114 km (100x100 Daryaanse mijl)

Steden: kleine rondjes = 20.000-50.000 inwoners
vierkantje = 50.000-100.000 inwoners
vierkant met stip = 100.000-200.000 inwoners
vierkant met vierkant = 200.000-500.000 inwoners
vierkant met gearceerd vierkant = groter dan 500.000 inwoners

De kaarten zijn iets verouderd, want de roze eilandenstaat op de staatkundige kaart in het zuidwesten is in tweeën gedeeld: de meest westelijke eilandengroep vormt nu 1 deelstaat, los van het grotere eiland ten oosten daarvan.
Laatst gewijzigd door imzadi op vr 21 sep 2012, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door TzM23 » do 20 sep 2012, 15:37

Zo, das een mooie kaart, duidelijk iemand met meer ervaring!

Het is wel een héél groot land, en volgens mij mag dit wel, alleen moet je beseffen dat dat wel veel tijd gaat kosten.

De naam is ook grappig, en vooral de uitspraak.

Veel succes! :D
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Kaaiman » do 20 sep 2012, 15:51

Welkom! En meteen mijn complimenten voor het schitterende kaartmateriaal. Welk programma gebruik je daarvoor? Greenfish Relief Map Generator?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » do 20 sep 2012, 15:58

Dank!

Deze kaarten zijn volledig in PhotoShop gemaakt.
Een dergelijke kustlijn in Illustrator of InkScape tekenen kost waarschijnlijk alleen al een half jaar :P
Illustrator gebruik ik vooral voor detailkaarten (stadsplattegronden) en schematische kaarten (spoorwegen/wegennet)

Cartografie is een hobby van me, en daarnaast ook vervoer, met name spoorwegen.
Je zult van mij relatief wat meer kaarten en wat minder lange teksten kunnen verwachten.

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » do 20 sep 2012, 16:01

Van Greenfish Relief Map Generator heb ik trouwens nog nooit gehoord. Dat zal ik eens gaan bekijken.
Ik ben al lang op zoek naar een echt goede wereld/reliëf-generator, maar heb nog niet iets kunnen vinden dat echt een realistisch reliëf genereert, dus met bergruggen, valleien, (hoog)vlaktes, scherpe randen, etc...

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door SjorsB » do 20 sep 2012, 18:14

Welkom! Het is wel een enorm land, maar dat is juist wel apart.
Ik ben heel benieuwd.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Matt » do 20 sep 2012, 18:29

Welkom! De kaarten zien er heel goed uit! :d

Heb je een varklaring voor de scherpe randen in de westelijke bergruggen aan de zuidkant? Het reliëf ziet er zeer interessant uit. De staatkundige verdeling ziet er ook goed uit; leuk met wat enclaves.
Ga vooral zo door! :D
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Kathor » do 20 sep 2012, 19:56

Een zeer goede start. ik kijk al uit naar de geschiedenis etc. van dit land
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door TBR » do 20 sep 2012, 20:42

Welkom op Atlantis, als locatie is het misschien beter dat je verhuist naar de Grote Oceaan, aangezien Atlantis nu al het midden en noorden van de Atlantische oceaan inneemt (al is dat niet officieel aangezien er geen centrale kaart meer is) kan een groot land als Xindurya er misschien niet meer bij.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Kathor » do 20 sep 2012, 20:54

Of je verkleint het eiland dat ie erin past (gewoon de schaal met de helft inkrimpen)
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door TBR » do 20 sep 2012, 21:09

Je land met de helft verkleinen is wel een serieuze ingreep, en zo wordt Xindurya wel veel dichtbevolkter.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » do 20 sep 2012, 22:52

Dank voor de complimenten!

Het zuidelijk deel van de atlantische oceaan, tussen zeg maar Namibie en Brazilie, of nog zuidelijker, biedt ook voldoende ruimte voor Xindurya. De schaal halveren is geen optie, want dan kan ik veel tekenwerk opnieuw doen en kloppen mijn landschappen niet meer.

Ik begreep van andere forumtopics dat de centrale kaart hier en daar wat gevoelig lag, en niet meer wordt geactualiseerd. Als de behoefte er is wil ik me wel opwerpen om een actuele centrale kaart te maken. Is best een interessante klus.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Kaaiman » vr 21 sep 2012, 09:14

Ik weet van een ander geofictieplatform dat ze een alternatieve planeet hanteren die dezelfde kenmerken heeft als de aarde. Dan kom je in ieder geval niet in de knoei met onze huidige aardbol. :)

Overigens is het zeker niet verplicht om in de buurt van buurlanden te liggen of daarmee contact te houden. Het geeft wel een extra dimensie aan geofictie die het meer laat leven, maar als iemand behoefte heeft aan een nieuwe planeet met aardse omstandigheden, dan is dat wat mij betreft ook prima.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » vr 21 sep 2012, 12:23

Ik dacht ergens in de regels/voorwaarden gelezen te hebben dat het de bedoeling was dat je land ergens op aarde lag. (geen Mars-kolonies etc)
Als dat niet noodzakelijk is, dan opent dat natuurlijk allerlei perpectieven, maar wordt het wel wat lastiger politieke relaties aan te gaan.

De (andere) landen die ik heb gecreëerd liggen namelijk allemaal op de planeet Vien'tax. Een aardse planeet die iets groter is dan de aarde, met een radius van 7248,642 km en omtrek op de evenaar van 45544,564 km, oftewel exact 40000 Daryaanse mijl. (de mijl is namelijk gedefinieerd als 1/40000 deel van de omtrek). Daarvandaan komt dus ook de mijl van ca. 1,14 km zoals in mijn openeningspost gemeld.
Op Vien'tax is nog meer dan voldoende onontdekte ruimte om Xindurya en vele andere landen te plaatsen. Maar dan wordt een relatie met andere landen hier op Atlantis dus erg moeizaam.

Korte gechiedenis van Vien'tax
Zoals de mythes vertellen was Atlantis bewoond door een technisch hoogstaande beschaving.
Ca. 12.000 jaar geleden, toen de laatste ijstijd haar einde naderde, kwam Atlantis in groot gevaar. Het smeltende ijs zorgde voor een stijgende zeespiegel waardoor Atlantis onder water liep. De Atlantiers, die millennia geïsoleerd op Atlantis hadden gewoond, konden niet zomaar naar de ons bekende werelddelen verhuizen, want de daar levende mensen waren veel minder ontwikkeld en het plotseling introduceren van de Atlantische technologieën zouden tot grote maatschappelijke problemen lijden. De Atlantiërs konden kiezen: of hun technologie afzweren en mengen met de mensen in Afrika/Europa, of de ruimte in. De meeste Atlantiërs waren toch wel gehecht aan de aarde en mengden zich met de rest van de mensheid. Een deel van de kunde van de Atlantiërs bleef echter bewaard, waardoor o.a. de Pyramides gebouwd konden worden. Een kleiner deel van de Atlantiërs koos voor het avontuur en vestigde zich op de planeet Vien'tax. De ruimteschepen landden op een eiland dat men Oua'Daï noemde, letterlijk vertaald 'land van de Goden'. Dit is dan ook een relatief dichtbevolkt land op Vien'tax, met een oppervlak van ca 400.000 km2 en ruim 40 miljoen inwoners. Vanuit Oua'Daï werden langzaam aan diverse andere eilanden en continenten bevolkt. Grote gebieden van Vien'tax zijn echter nog nooit bewoond geweest. Wat daar voor verrassingen zijn te vinden en of er misschien wel een inheemse bevolking woont, weet nog niemand.

Een aantal landen op Vien'tax:
- Aithora (450.000 km2 / 18 miljoen inwoners / 40 inw/km2)
- Bu'thara (35.000 km2 / 12 miljoen inwoners / 340 inw/km2)
- Mihan (12.000 km2 / 133.000 inwoners / 11 inw/km2)
- Oua'Daï (400.000 km2 / 40 miljoen inwoners / 100 inw/km2)
- Vasi'Daï (215.000 km2 / 11 miljoen inwoners / 50 inw/km2)
- Ye'raky (20.000 km2 / 4 miljoen inwoners / 200 inw/km2)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Koen » vr 21 sep 2012, 14:12

Welkom op Atlantis!
En wow, zo'n kaart heb ik hier nog niet gezien! 8|
Ik weet trouwens niet of Photoshop een handig programma is om kaarten mee te maken. Het slaat afbeeldingen op als een rasterbestand met pixels. Verder inzoomen wordt dan lastig. Inkscape en Illustrator gebruiken juist vectorbestanden, waarbij je dus wel kunt inzoomen. Voor een kaart is het gewoon handiger dat een lijn een lijn is en niet een verzameling pixels.

Misschien is het wel leuker om je land op aarde te leggen. De zuidelijke Atlantische Oceaan of de Grote Oceaan zouden daarvoor geschikt zijn. Ik denk dat het leuker is om je land op aarde te leggen. Dan heb je meer uitwisseling met andere landen. Ik denk namelijk niet dat er een raket-lijnvlucht tussen de aarde en Vien'tax. :D
Het is niet verboden om je land op een andere planeet te leggen, maar het moet wel een planeet met aardse omstandigheden zijn. Dus geen Mars.

Wat voor taal is het Daryan eigenlijk? Het lijkt wel iets Aziatisch.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Kaaiman » vr 21 sep 2012, 15:20

imzadi schreef:Ik dacht ergens in de regels/voorwaarden gelezen te hebben dat het de bedoeling was dat je land ergens op aarde lag. (geen Mars-kolonies etc)
Dat staat er niet. Het gaat om de aardse omstandigheden:
Toelatingscriteria schreef:Al het bovenstaande dient in voldoende mate aards realistisch te zijn, dus onder aardse omstandigheden mogelijk (dus geen beschavingen op Mars en Milky Way; Bounty-stranden mogen wel).
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » vr 21 sep 2012, 19:07

Dan houd ik het maar even op de zuidelijke Atlantische oceaan. Het is tenslotte Atlantis hier ;)

Hier een preview van de overzichtskaart die ik aan het maken ben. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik heel Xindurya af heb.
De drie eilanden op deze uitsnede vormen samen de deelstaat Sun-tar'ill.
Van alle plaatsen met meer dan 5.000 inwoners is de naam op de kaart weergegeven. Op het oostelijke eiland zijn de gemeentegrenzen aangegeven.
Een gemeente op Xindurya is vergelijkbaar met een regio in Nederland of nog beter een Kreis in Duitsland. Gemeenten zijn onderverdeeld in plaatsen (dorpen of steden) met beperkt zelfbestuur. De meeste lokale besluiten worden in de gemeente genomen.

Xindurya heeft de volgende staatkundige 'lagen':
- 19 deelstaten
- provincies
- districten
- gemeenten
- steden en dorpen


Afbeelding
Klik hier voor de originele schaal

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » vr 21 sep 2012, 19:15

@Koen: Ik heb bewust voor Photoshop gekozen omdat ik daar mooie overzichtskaarten met reliëf/schaduw in kan maken. Probeer dat maar eens in Illustrator ;)
Thematische kaarten en detailkaarten (stadsplattegronden) zullen wel in Illustrator worden gemaakt.

Het Daryan leent wel wat termen uit het Latijn en andere Europese talen, maar is niet echt ergens mee vergelijkbaar. Ik heb wel wat grammaticale regels en nummering bedacht. Dat zal ik binnenkort wel eens posten.

De afbeeldingen die zijn gelinkt in de openingspost zijn al verkleind tot 25%. Het originele bestand is 13.000x10.000 pixels. Ruimte genoeg voor details. De gelinkte afbeelding hierboven is in het originele formaat.

Gebruikersavatar
Faylin
Beheerder
Berichten: 1558
Lid geworden op: wo 01 aug 2012, 22:14
Locatie: NL / Lanaeli'aþ, CE / Else l'Elve, AV
Landen: CYL, ANV

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Faylin » zo 23 sep 2012, 20:22

Die kaart ziet er super uit, ik ben benieuwd naar wat je nog meer voor ons in petto hebt!

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » zo 23 sep 2012, 20:38

Lijst van deelstaten

Afbeelding
                                        
 staat  oppervlak (km2)  inwoners  bev.dichtheid (inw/km2) 
 Athia  100.215  3.200.000  32 
 Cer'dunia  123.390  5.700.000  46 
 Des'terra  388.831  9.800.000  25 
 El'annta  84.822  4.500.000  53 
 Hann'thira  41.161  490.000  12 
 Inn'ty  8.029  1.100.000  140 
 Kyninna  99.612  4.200.000  43 
 Mi'hura  28.962  2.432.422  84,0 
 Minna'qar  94.208  9.200.000  98 
 Nes'rill  20.405  1.100.000  54 
 Risa  23.900  1.242.433  52,0 
 Sarreni  152.320  5.900.000  39 
 Sun-tar'ill  36.212  2.722.639  75,2 
 Urr'as  24.355  1.200.000  50 
 Urr'nac  182.439  10.900.000  60 
 Urr'vax  52.732  2.200.000  42 
 Urr'xis  79.942  4.500.000  57 
 Y'thira  17.942  1.250.000  70 
 Ygara  54.553  1.400.000  26 
De oppervlakte van de verschillende staten is exact bekend. Het aantal inwoners en de bevolkingsdichtheid is van de meeste staten nog een schatting.
Laatst gewijzigd door imzadi op zo 30 sep 2012, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 sep 2012, 19:27

Allereerst welkom op het forum! ;)
Gelijk ter zaken: wat een ge-wel-dige kaarten heb je gemaakt, prachtig werk! :d
Het is een bijzonder groot land vergeleken met de rest van de landen hier, en vooral met mijn land (Benjiland). Veel succes met je land en kijk uit naar de (verdere) ontwikkeling van Xindurya ;)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door Koen » vr 28 sep 2012, 00:38

Het ziet er allemaal erg goed uit! Ik ben benieuwd naar wat nog gaat volgen! :D

Bij de tabel van de deelstaten kun je het inwonertal beter per persoon in plaats van per duizendtal weergeven. Er is plaats genoeg voor 3 extra nullen en dan ziet het er een stuk duidelijker uit.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » vr 28 sep 2012, 20:49

Eerste resultaten volkstelling binnen.

In het voorjaar van 2012 is in Xindurya een grote volkstelling gehouden. De laatste telling dateerde uit 2003. In Xindurya bestaat er geen registratieplicht, maar om in aanmerking te komen voor diverse staatsvoorzieningen is registratie wel nodig. Niet iedereen kiest hiervoor, waardoor er geen exacte cijfers van de bevolkingsomvang bekend zijn.
Ongeveer eens per decennium wordt er een volkstelling gehouden. Deelname hieraan is wel voor iedereen verplicht, maar van degenen die niet geregistreerd willen worden, worden de gegevens na afloop van de telling vernietigd.

De eerste resultaten van de telling zijn nu verwerkt. Het gaat om de deelstaten Risa en Sun-tar'ill.

Risa had op 1 juli 2012 in totaal 1.242.433 inwoners op een oppervlak van 23.900,4 km2. (dichtheid 52,0 inw/km2)
De grootste steden van Risa zijn:
Thraco (84.156 inw / agglomeratie 167.516 inw)
Risa (37.419 inw / agglo Risa-Ill'daq 100.655 inw)
Qerr'os (36.642 inw / agglo 60.897)
Urr'athos (34.855 inw / agglo 36.799)
Myth'ral (32.864 inw / agglo 46.201)

Sun-tar'ill had op 1 juli 2012 in totaal 2.722.639 inwoners op een oppervlak van 36.212,0 km2 (dichtheid 75.2 inw/km2)
De grootste steden van Sun-tar'ill zijn:
Yar'dax (182.980 inw / agglo 479.640)
Is'maya (94.463 inw / agglo 137.433)
A-aro (85.993 inw / in agglo Yar'dax)
Raq'na (70.588 inw / agglo 190.448)
Tri-ahda (70.259 inw / agglo 201.362)
Ke-riax (42.361 inw / agglo 83.676)
Yur'mar (39.660 inw / agglo 139.965)


De gegevens zijn verwerkt in de tabel van de deelstaten, enkele posts hierboven.

Zodra de tellingen van andere deelstaten zijn verwerkt, worden de resultaten ook in de betreffende tabel opgenomen.

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » zo 14 okt 2012, 23:54

Urr'xis

Het uitwerken van Xindurya duurt natuurlijk eventjes dus zal er niet dagelijks een update zijn.

Hier de kaart van de deelstaat Urr'xis met ca 4.500.000 inwoners op een kleine 80.000 km2.
Van de wegen is momenteel alleen het snelwegennet ingetekend, intekenen van de 'kleinere' hoofdwegen heeft niet de hoogste prioriteit.

Afbeelding
Klik hier voor de volledige versie (2,7MB)

imzadi
Berichten: 12
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 14:23

Re: [XYN] Xindurya

Bericht door imzadi » ma 15 okt 2012, 00:33

Infrastructuur

Spoorwegen
Xindurya heeft een uitgebreid spoorwegennet, dat bijna alle middelgrote en ook vele kleinere kernen ontsluit. Reizen per trein is algemeen, in alle lagen van de maatschappij geaccepteerd.
Studenten en arbeiders hebben veelal een abonnement waarmee vrij kan worden gereisd in de agglomeratie/regio. Zakenreizigers en toeristen reizen vooral met de luxere InterRegio's en InterCity's op de langere afstanden. Deze treinen zijn van alle moderne gemakken voorzien en kennen een goed serviceniveau.

In Xindurya rijden de volgende treinsoorten:
- Express (Hogenelheidstreinen). Het Hogesnelheidsnetwerk is nog grotendeels in ontwikkeling en omvat momenteel slechts enkele trajecten in de dichtstbevolkte deelstaten. De Express-treinen rijden een deel van de route nog vaak over gewoon spoor.
- InterCity. Het InterCity-netwerk verbindt alle belangrijke steden en agglomeraties in de verschillende deelstaten. De meeste verbindingen worden enkele keren per dag aangeboden. In dichtbevolkte regio's komt soms een uurdienst voor. De treinen zijn luxe en comfortabel. Het reizen met de InterCity is duurder dan met de gewone treinen.
- InterRegio. De InterRegiotreinen vormen een aanvulling op het InterCitynetwerk en verbinden kleinere steden met het hoofdnet en stoppen ook op de belangrijkste voorstadstations. Omdat veel belangrijke kantoor- en werklocaties rond voorstadstations liggen wordt de InterRegio veel gebruikt door zakenreizigers.
- Sneltrein. De sneltreinen stoppen op alle grotere en middelgrote stations en bieden een regelmatige dienstregeling in de dichterbevolkte regio's. (Vergelijkbaar met de Duitse RegionalExpress)
- Stoptrein. De stoptrein stopt, zoals de naam al zegt, op alle stations langs de route.
Het hoofdspoorwegnet wordt geëxploiteerd door de Daryaanse spoorwegen, welke is onderverdeeld in regionale ondernemingen.

Naast het landelijk spoorwegnet, uitgevoerd als normaalspoor (1435mm), heeft Xindurya talloze lokaalspoorwegen. Soms als een soort S-bahn in grotere agglomeraties, maar vaak ook een 'echte' lokaalspoorweg, veelal in smalspoor, die kleinere en middelgrote plaatsen verbindt in dunbevolktere regio's. De lokaalspoorwegen worden veelal geëxploiteerd door lokale spoorwegbedrijfjes of in de grotere agglomeraties ook wel door de lokale of regionale overheid.

Snelwegen
Omdat Xindurya veel dunner bevolkt is dan West Europa, is het snelwegennet relatief beperkt.
Snelwegen liggen vooral rondom grotere agglomeraties en in dichtbevolkte gebieden. Alleen de belangrijkste langere-aftandsroutes zijn geheel uitgevoerd als snelweg.

De volgende wegsoorten worden in Xindurya onderscheidden:
- Motorweg. Geheel uitgevoerd als autosnelweg met gescheiden rijbanen en ongelijkvoerse kruisingen. Alleen toegankelijk voor auto's/motoren. Meestal 2x3 rijstroken, maar op langere verbindingsstukken door dunbevolktere regio's vaak 2x2 rijstroken. Op de drukste tracées in grotere agglomeraties liggen soms extra rijstroken.
- Expressweg. Geheel uitgevoerd met gescheiden rijbanen maar niet altijd ongelijkvloerse kruisingen. Vaak liggen er naast de Expressweg ventwegen voor langzaam verkeer. Expresswegen komen in 3 varianten voor: hoofdroutes in agglomeraties, toevoerswegen naar Motorwegen en als onderdeel van doorgaande routes waar er onvoldoende verkeersaanbod is om een echte Motorweg aan te leggen.
- Nationale hoofdweg, vergelijkbaar met de N-wegen in Nederland. De belangrijkste Nationale hoofdwegen zijn uitgevoerd als 2x1 rijstrook met kleine tussenberm. Hier ligt er vaak aan een of beide zijden een ventweg voor langzaam verkeer. Buiten de grotere agglomeraties ontbreken tussenberm en ventwegen meestal, en zijn de Nationale hoofdwegen uitgevoerd als gewone 2-strooks weg.
- Regionale en lokale wegen.

De wegnummering is als volgt:
- De belangrijkste doorgaande routes in Xindurya, die veelal door meerdere deelstaten lopen, worden aangegeven met een X en daarachter 1 of 2 cijfers: X1 t/m X99.
- Motorwegen en Expresswegen worden aangegeven met een A en 1 tot 3 cijfers. Elke deelstaat heeft een eigen nummering. Nummers lopen op de grens tussen deelstaten zelden door.
- Nationale hoofdwegen worden aangegeven met een B en dan veelal 3 cijfers. Ook hier heeft elke deelstaat een eigen nummering.
- Regionale en lokale wegen hebben veelal geen nummering. Wanneer een regionale weg van groot belang is en wel een nummer heeft, dan is dit een nummer in de serie B900 - B999.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten