[TEX] Republiek Texlar

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gesloten

Stemming: naam van de nieuwe gemeente in Denemarken. (nieuwe suggesties kunnen ook gesteld worden)

Werdeam
1
20%
Nieuw-Marken
0
Geen stemmen
Nordiun
0
Geen stemmen
Khodingen
4
80%
Dientam
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 5

Gebruikersavatar
Dellion
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 17:51
Locatie: Docheim [RKH] , Lelystad

[TEX] Republiek Texlar

Bericht door Dellion » za 05 jan 2013, 19:14

Informatie Poll & Zuid-Ringkøbing (werknaam)
Spoiler: weergeven
De Polder Ringkøbing is een samenwerkingsverband tussen de Texlar Republiek, Denemarken en een groep investeerders uit Texlar. De samenwerking is tot stand gekomen door het investerings beleid van de Republiek. Het gevolg hiervan is dat de helft van de nieuwe polder bij de republiek komt, terwijl de andere helft bij Denemarken word gevoegd. De nieuwe, zoals hieronder aangegeven, bestaat uit 2 delen. Noord-Ringkøbing, Zuid-Ringkøbing en een kleinere polder ten zuiden van de polder Ringkøbing. Deze kleinere polder en noord-Ringkøbing worden bij denemarken gevoegd. Zuid-Ringkøbing komt bij texlar als gemeente. Deze gemeente zal bestaan uit 1 woonkern, een poll is gevormd om meer duidelijkheid te krijgen over de naam die de gemeente moet krijgen. De woonkern zal 10.000 inwoners krijgen, met doorgroeimogelijkheden naar 13.500.

Afbeelding

De Texlar Republiek is een kleine onafhankelijke staat gelegen in West-Europa. De republiek telt 121.539 inwoners waarvan het grootste gedeelte (91,530) in de gelijknamige hoofdstad woont. Andere woonkernen in de republiek zijn Wessan en Noreim. Het land bevind zich gemiddeld 4,8 meter onder de zeespiegel en is een enclave binnen Nederland.

Afbeelding

Kaart (niet definitief binnenkort komt er een kaart gemaakt met inkscape)
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Geschiedenis
Spoiler: weergeven
Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de Geschiedenis van de Texlar Republiek en begint bij de drooglegging van de polder.
De polder, vroeger bekend als Markerwaard, viel droog op 18 januari 1941 tijdens de tweede wereldoorlog en onder bezetting van de Nazi's. De Nederlandse landbouw was van belang voor de voedselvoorzieningen in het Derde Rijk. Een snelle opbouw van de polders was dan ook erg belangrijk. Hoewel de opbouw van de Noordoostpolder snel op gang kwam had men voor de Markerwaard een andere tactiek in gedachte die naast snelle opbouw ook geld zou opleveren. De Markerwaardpolder in zijn geheel zou verkocht worden aan de hoogste bieder. Er werden enkele beloften gedaan. Zo werd belooft dat de nieuwe eigenaar zijn leven lang vrij werd gesteld van belasting. Ook kreeg de polder een aparte status binnen het Derde Rijk waardoor deze los stond van de bestuurlijke indeling van Nederland. De nieuwe eigenaar kreeg dus niet te maken met Rijkscommisaris Seyss-Inquart, maar stond direct onder leiding van Adolf Hitler. Verder zouden er wel plichten zijn, zo moest 75% van de voedselopbrengst worden afgestaan aan het Derde Rijk.
Twee weken na het te koop zetten van de polder werd duidelijk dat de Nederlander Matthijs van Steijn veruit het hoogste bod had. Hij werd officieel de eigenaar van de Markerwaard op 20 februari 1941. Uit documenten is gebleken dat de familie van Steijn uitgebreid is onderzocht en ondervraagt. Er werd geconcludeerd dat van Steijn geen gevaar was voor het Rijk.
In de jaren die volgen blijkt dit waar te zijn. Van Steijn gaat, weliswaar onder druk gezet, zelfs akkoord weer belasting te betalen aan Nazi-Duitsland. Naar mate het einde van de oorlog in zicht komt geeft van Steijn echter voor het eerst zijn onvrede te horen. Of het door de afnemende macht van de Nazi's komt of de groeiende opbrengsten uit de polder komt is onzeker. Wellicht spelen beide factoren een rol. Op 9 Mei 1945 verklaart van Steijn de polder onafhankelijk onder de naam: Koninkrijk Texlar. Als op 20 mei 1945 de laatste gevechten in Europa stoppen is het gevaar van de Nazi's voor de polder definitief verleden tijd.

Vrijwel meteen na de oorlog richtte het Koninkrijk zich op diplomatieke relaties met het buitenland, ook de ontwikkeling van de hoofdstad en industrie speelde een belangrijke rol in het nog jonge land. De politiek blijkt een succes en al snel erkenden veel belangrijke landen de republiek. Enkele van deze landen waren het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen en Portugal. Ook word er in het geheim een bondgenootschap gesloten met Denemarken. tegen een forse prijs word afgesproken dat bij agressie uit het buitenland Denemarken te hulp zou komen.

In 1950 blijkt hoe belangrijk dit bondgenootschap is, op 8 april valt Nederland vanuit 2 kanten de polder binnen. Om 15:33 word de aanval voor het eerst gemeld. Kort hierna klinken de luchtalarmen en gaat er een bericht naar Denemarken. Om 16:01, amper een halfuur later rijden Nederlandse tanks het plein van het koninklijke paleis op. Na een kort vuurgevecht komt Matthijs om. De andere leden van zijn familie worden gevangen genomen.
In de nacht van 9 april keert het tij echter, een Deense vloot lag voor Den Helder. Er ontstonden geen gevechten maar de spanning was hoog aan beide kanten. Besloten werd de onderhandelingen te starten met leden van de familie van Steijn. Nederland zag in dat het de polder niet kon annexeren zonder een internationaal conflict uit te lokken.
Op 11 april stopt de oorlog officieel met het ondertekenen van het verdrag van Wessan. In het verdrag was afgesproken dat het Koninkrijk Texlar een Republiek zou worden, ook werden de grenzen voor het eerste officieel vastgesteld. Een belangrijke verandering was dat het IJsselmeer voortaan bij Nederland zou horen, en het overgrote deel van het Markermeer bij Texlar. Het gevolg hiervan is vandaag de dag nog steeds zichtbaar, dit besluit heeft er namelijk voor gezorgd dat een noord-oostelijke haven aan het IJsselmeer nooit is afgemaakt. In plaats hiervan heeft men een haven gebouwd ten zuiden van Texlar aan het Markermeer. Als laatste werd besloten dat de nieuwe Texlar Republiek jaarlijks moest meebetalen aan het waterschap zuiderzeeland, de polder lag immers ook in de voormalige zuiderzee en word ook beschermd door de afsluitdijk.
(Ter nagedachtenis aan de oorlog staat er een museum nabij het voormalig koninklijk paleis. Het voormalig koninklijk complex is met grijs aangegeven op de kaart, het ligt langs de kust van de stad Texlar))
Politiek
Spoiler: weergeven
Texlar is officieel gezien een Republiek. Er staan echter grote veranderingen te wachten en de huidige regering is dan ook een overgangsregering naar het nieuwe systeem. Het nieuwe systeem kenmerkt zich door het feit dat de inwoners kunnen stemmen op ideeën, niet op partijen.
De overgangsregering zou begin 2013 klaar zijn met de voorbereidingen. Er zal dus in de nabije toekomst meer informatie komen over dit plan.

Een belangrijk politiek kenmerk van Texlar is tevens het beleid voor investeringen. Dit beleid houd samengevat in dat de regering in ruil voor gebiedsuitbreiding zijn inwoners helpt bij buitenlandse investeringen. De investeringen gaan dit moment enkel over polders en andere vormen van gebiedsaanwinning. In dit geval is er een samenwerking tussen de republiek, het land in kwestie en de persoon en/of groep die hierin wil investeren. de Texlar Republiek betaald 50% van de gehele kosten van het nieuwe gebied, de persoon en of groep 25% en het land in kwestie eveneens 25%. Dit is dus erg voordelig voor beide partijen. Als het project afgerond is komt 50% van het grondgebied bij de republiek. De andere 50% komt bij het land in kwestie. De 50% van de republiek word vervolgens eigendom van de persoon en/of groep. De belastingen van dit nieuwe gebied levert uiteindelijk winst op voor de republiek.
Er is een limiet vastgesteld en de actie is tevens van korte duur, dit beschermt de republiek van te hoge kosten. Er zijn op dit moment 2 projecten in vergevorderd stadium.
Er is kritiek uit het buitenland op deze politiek. Uit Nederland is meer dan eens de opmerking gekomen dat het ''moderne kolonisatie'' zou zijn. Er is dan ook geen samenwerking met Nederland op dit punt. Ook andere landen hebben kritiek geuit op dit beleid.
Landen waar wel samenwerking mee is op dit punt zijn: Noorwegen, Zweden, Duitsland, Canada, Frankrijk, Japan, het Verenigd Koningkrijk, Ierland, Polen en Italië.
Radio & Games
Spoiler: weergeven
Radio

Texlar heeft 1 radio genaamd Marker Radio. Deze radio zend alle muziekstijlen uit, geregeld ook de meer 'underground' muziekstijlen. In Januari 2013 gaat de radio ook (wekelijks of maandelijks) uitzending via een webstream. Deze zal overal te beluisteren zijn (letterlijk) hoe lang de uitzendingen gaan duren, wat het tijdsschema is en wat de weblink zal zijn is nog niet duidelijk. De uitzending zal ook achteraf te downloaden zijn via deze pagina

Games

Texlar heeft een aantal game develop studio's. Markaniar Games is de grootste en hebben al goed ontvangen releases op zijn naam staan.
In Conquest of Nerissië (2005, PC) strijden enkele facties om een fictief land.
Afbeelding
Hierna heeft het bedrijf zich voornamelijk gericht op internet games. Vandaag de dag is Markaniar Games actief met het maken van mobiele games.


Er word op dit moment ook gewerkt aan een volkslied.

Ps: Houd in gedachte dat ik net ben begonnen met Geofictie. Ik heb deze pagina ook aangemaakt om uit te kunnen bereiden, wat er nu staat is dus maar een hele kleine fractie van wat het uiteindelijk word
Laatst gewijzigd door Dellion op ma 07 jan 2013, 08:16, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Kathor » za 05 jan 2013, 19:37

Welkom Op Atlantis!

Je hebt al een goed begin (en een hele goeie kaart). Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of je je geofictief land zo precies mag plaatsen op een echte locatie. Indien het wel mag, veel succes zou ik zo zeggen
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door TzM23 » za 05 jan 2013, 20:04

Leuk veel succes, ik vind die kaart wel goed hoor! Ik weet net zoals Arne niet of dit kan, maar dat moet je aan Kaaiman vragen. Atlantis wordt steeds groter!
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Kathor » za 05 jan 2013, 20:15

Atlantis is misschien "Een thuis voor landen ver van huis" maar eens een land wat dichterbij huis is ook niet slecht.
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door SjorsB » za 05 jan 2013, 20:38

Welkom!

Ik denk wel dat het kan hoor! Waar onze landen liggen zijn ook echte locaties, bijvoorbeeld De Atlantische Oceaan, of de Azoren (eilanden). Dat de plek waar jouw ministaatje ligt nou Markerwaard heet, maakt volgens mij niet uit.
De kaart vind ik al heel mooi. Waarmee heb je hem gemaakt?

Lars
Geoficticus
Berichten: 581
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 12:26
Locatie: [NED] Terborg

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Lars » za 05 jan 2013, 21:05

Inderdaad, een hele mooie kaart! :d
Welkom op Atlantis en veel succes met je land!
[EDU] Demokratiske Republyke Eduko [NRV] Tér Eqín Nerivaní • [script="gazuri"]Neraflara ga Lara Gazurtoseti[/script]

Gebruikersavatar
Dellion
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 17:51
Locatie: Docheim [RKH] , Lelystad

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Dellion » za 05 jan 2013, 23:18

Bedankt voor de reacties ;) De kaart is gemaakt met photoshop.

Het land is trouwens toegestaan, alleen niet geschikt voor project Atlantis.
Desalniettemin is dit natuurlijk goed nieuws, en dat is niet alles.. Ook goed nieuws uit Texlar! Er is zojuist meer bekend geworden over 1 van de 2 projecten die gebruik maken van het investering beleid. Het was bij de inwoners al bekend dat het ging om een samenwerkingsverband met Denemarken, het project is ook al ruim een jaar gaande, Maar zojuist is op verschillende belangrijke nieuwswebsites deze kaart neergezet:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Het toont de nieuwe polder die word gecreëerd in Denemarken. De zwarte lijn in de kaart is de grens tussen Noord-Ringkøbing en Zuid-Ringkøbing. Noord-Ringkøbing word volgens de regeling bij Denemarken gevoegd. Zuid-Ringkøbing word nieuwe grondgebied van de Texlar Republiek. Het gehele project bestaat uit 2 polders. de Ringkøbing polder en een veel kleinere polder ten zuiden van Ringkøbing. Deze word ook bij Denemarken gevoegd.
Wanneer het project klaar is of hoe de nieuwe gemeente genoemd gaat worden is niet bekend.
Laatst gewijzigd door Dellion op za 05 jan 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Kathor » za 05 jan 2013, 23:32

Dat is inderdaad goed nieuws.

Is Texlar eigenlijk lid van de EU? en zitten ze ook bij de Schengen?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Dellion
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 17:51
Locatie: Docheim [RKH] , Lelystad

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Dellion » za 05 jan 2013, 23:40

katherman111 schreef:Dat is inderdaad goed nieuws.

Is Texlar eigenlijk lid van de EU? en zitten ze ook bij de Schengen?
Nee Texlar is geen lid van de EU, wel van het Schengenverdrag.
Ik zal morgen (waarschijnlijk) meer informatie neerzetten inclusief informatie over de politiek en administratieve indeling.

PS: Als er andere (geofictieve landen) zijn die van de technologische en economische voordelen van het investerings beleid gebruik willen maken dan kan er altijd een PM gestuurd worden. Nogmaals ter uitleg: Dit beleid heeft betrekking tot het vormen van nieuwe polders en hierbij delen we de kennis die Texlar heeft met betrekking tot polders. Ook hoeft het land in kwestie maar 25% te betalen.
Dus als er landen zijn die samenwerking willen, PM ;)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door sirdanilot » zo 06 jan 2013, 10:45

Wow, origineel en erg leuk ! Ik heb enkele vragen:

Hoe zijn tegenwoordig de verhoudingen met Nederland?
a. Texlar ligt heel dicht bij grote steden als Amsterdam. Is er sprake van enig forensenverkeer? Hoe zit het met het (spoor) wegennet naar Nederland?
b. Hoe zit het met de aanvliegroute van het vliegveld in Texlar? Die moet pal over Amsterdam of Almere heen liggen soms, ik denk niet dat Nederland daar blij mee is.
c. Mag Texlar gebruik maken van het Noordzeekanaal of een route via het IJsselmeer en de sluizen? Het lijkt me realistisch dat Nederland dit - al dan niet onder flinke betaling - toestaat.
d. Hoort de weg Lelystad-Enkhuizen en de weg naar Marken nog altijd bij Nederland, of is die geannexeerd? ;) (details zijn soms ook erg leuk)
e. Ik zie dat de polder wat anders is dan de plannen zoals die in het 'echt' waren; zo ligt de polder een eind bij het eiland Marken vandaan. De dijk tussen Marken en het vasteland zou namelijk ook een deel van de markerwaarddijk worden, en Marken zou (net als Urk bij de Noordoostpolder) aan de polder vast komen te liggen volgens mij. Dat kan natuurlijk (het blijft geofictie) maar ik was benieuwd of daar nog wat achter zit ;)
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Verder moet ik nog belissen wat de houding van Burghteland, een ex-kolonie van Nederland, hierin wordt. Burghteland is ten eerste een zeer christelijk land en ten tweede heeft men het moederland Nederland (met het koningshuis) hoog in het vaandel staan. Het zou dus kunnen dat er niet echt een goede verhouding bestaat.

Gebruikersavatar
Dellion
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 17:51
Locatie: Docheim [RKH] , Lelystad

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Dellion » zo 06 jan 2013, 11:38

De verhoudingen met Nederland (Je bent me net voor, ik wou daar vandaag al een stukje over schrijven) zijn erg verdeeld. Nederland heeft bijvoorbeeld nooit de onafhankelijkheid erkent en ze hebben tevens nooit excuses gemaakt voor de oorlog. Er is ook een boek uitgekomen in Nederland waarin van Steijn een Nazi word genoemd. Ook enkele Nederlandse politici hebben kritiek geuit op de republiek. Het koningshuis in Nederland heeft echter een meer neutrale houding, net als het volk. Ruzie tussen beide volken komt dan ook weinig voor. Ook het boek waarin van Steijn bekritiseerd werd kreeg van Nederlanders kritiek, vele zien de republiek als een interessant mini-land. Mede hierom is er ook redelijk veel toerisme naar de republiek, vooral de hoofdstad Texlar word veel bezocht. We hebben goede hoop dat Nederland met de -in de afgelopen jaren sterk verbeterde- relatie tussen beide landen in de nabije toekomst de onafhankelijkheid erkent en verdere samenwerkingen mogelijk maakt.
a. Texlar ligt heel dicht bij grote steden als Amsterdam. Is er sprake van enig forensenverkeer? Hoe zit het met het (spoor) wegennet naar Nederland?
Er is sprake van forensenverkeer, voornamelijk richting de randstad. De hoofdstad Texlar bied namelijk niet genoeg banen voor het aantal inwoners (hoewel dit met de aanleg van de overslaghaven en het industriegebied in texlar-zuid al aardig opgeknapt is) Er is geen spoor in de polder. Wel is er een snelweg die begint bij de verbinding met het vaste land richting hoorn en dan langs de hoofdstad Texlar richting Almere loopt. 1 van belangrijkere wegen richting Lelystad word op dit moment verbreed. Deze zal ik dus wanneer het gereed is aanpassen op de kaart
b. Hoe zit het met de aanvliegroute van het vliegveld in Texlar? Die moet pal over Amsterdam of Almere heen liggen soms, ik denk niet dat Nederland daar blij mee is.
Die gaan in het echt ook over almere. In dit geval is dat nog steeds het geval, andere gaan over het midden van de polder van Texlar, over relatief dunbevolkt gebied.
c. Mag Texlar gebruik maken van het Noordzeekanaal of een route via het IJsselmeer en de sluizen? Het lijkt me realistisch dat Nederland dit - al dan niet onder flinke betaling - toestaat.
Ja het is toegestaan, evenals Nederland gebruik mag maken van het gedeelte van het Markermeer dat bij Texlar hoort. Texlar moet echter wel meer geld betalen, maar het bedrag is te overzien
d. Hoort de weg Lelystad-Enkhuizen en de weg naar Marken nog altijd bij Nederland, of is die geannexeerd? ;) (details zijn soms ook erg leuk)[/b]
Bij de onafhankelijkheid werd de gehele polder onafhankelijk verklaard, daarbij hoort ook de dijk van Lelystad naar Enkhuizen.
e. Ik zie dat de polder wat anders is dan de plannen zoals die in het 'echt' waren; zo ligt de polder een eind bij het eiland Marken vandaan. De dijk tussen Marken en het vasteland zou namelijk ook een deel van de markerwaarddijk worden, en Marken zou (net als Urk bij de Noordoostpolder) aan de polder vast komen te liggen volgens mij. Dat kan natuurlijk (het blijft geofictie) maar ik was benieuwd of daar nog wat achter zit ;)
Klopt, ik wou het wel een eigen draai geven, dat is waarom ik bijvoorbeeld ook heb gekozen niet de naam Markerwaard te houden.

De beste diplomatieke relaties heeft het land nog steeds met Denemarken. De nationale feestdag op 11 april toont dit heel goed, voordat het volkslied van Texlar (komt binnenkort ook hier op de site te staan) word het volkslied van Denemarken gespeeld. Zonder de hulp van denemarken (ondanks dat het uiteraard enorm veel geld kostte) bestond Texlar nu niet meer.
Naast denemarken staat van Steijn bij de meeste inwoners ook hoog in het vaandel. Hij is immers de oprichter van het land.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Koen » zo 06 jan 2013, 22:49

Ten eerste welkom op Atlantis! Texlar is een heel interessant project. Een keer iets anders dan een eiland in de Atlantische Oceaan. :d
Ik wens je daarom ook veel succes en plezier met je land.

Ik heb wel wat opmerkingen:
- De infrastructuur is erg raar. Het loopt in een grid/schaakbordpatroon door leeg land. Ondertussen liggen er geen directe wegen tussen Wessan en de andere steden.
- De naam klopt grammaticaal niet. In goed Nederlands zou het de Republiek Texlar of de Texlarse Republiek zijn.
- Het buitenlandse polderbeleid is erg raar. Ik denk dat maar weinig landen zullen toestaan dat een vreemd land een enclave krijgt binnen hun land.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door sirdanilot » zo 06 jan 2013, 22:56

^ Als het het inpolderen van een binnenmeer betreft klopt dat, maar het droogleggen van een zeepolder waarbij Texlar een stukje krijgt lijkt mij weinig kwaad te kunnen. Al zal de bevolking er vaak neit blij mee zijn (Texlar zal als een soort 'parasiet' worden gezien). Erg goed voor de natuur is het ook niet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Kaaiman » ma 07 jan 2013, 07:40

De Markerwaard was rond de inpoldering van Zuidelijk Flevoland bedoeld om in 1981 droog te vallen. 1941 is daarmee wel 40 jaar te vroeg, maar met 1981 kan je oorlogverhaal weer niet. Toch raad ik je aan wat meer naar de werkelijke feiten omtrent de Markerwaard te kijken.

Er waren misschien ook al mogelijke plaatsnamen voorzien (in de Flevopolders zijn niet alle voorgestelde namen gebruikt omdat er minder dorpen nodig waren). Bovendien heb ik het idee dat de omtrekken van de polder niet helemaal kloppen. Volgens mij was die lange spriet bij Marken namelijk bedoeld om op de Markerwaard aan te sluiten (niet helemaal zeker).

Zoals je misschien al had geconcludeerd, zijn we er als Forumteam niet heel gelukkig mee. Verbieden willen we het ook niet, maar aangezien dit een forum is voor geofictie gebaseerd op realisme, wil ik je toch vragen je land te heroverwegen. Je land zal bij voorbaat geen onderdeel van het project Atlantis kunnen worden. Er zijn geofictici (waaronder ook ik) die niet in zee gaan met onderlinge verbanden met landen in de Zandbak, omdat die nog niet stabiel ontwikkeld zijn. Je loopt dus kans om op den duur (nog meer) een buitenbeentje te worden.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dellion
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 17:51
Locatie: Docheim [RKH] , Lelystad

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Dellion » ma 07 jan 2013, 08:05

Koen schreef:Ten eerste welkom op Atlantis! Texlar is een heel interessant project. Een keer iets anders dan een eiland in de Atlantische Oceaan. :d
Ik wens je daarom ook veel succes en plezier met je land.

Ik heb wel wat opmerkingen:
- De infrastructuur is erg raar. Het loopt in een grid/schaakbordpatroon door leeg land. Ondertussen liggen er geen directe wegen tussen Wessan en de andere steden.
- De naam klopt grammaticaal niet. In goed Nederlands zou het de Republiek Texlar of de Texlarse Republiek zijn.
- Het buitenlandse polderbeleid is erg raar. Ik denk dat maar weinig landen zullen toestaan dat een vreemd land een enclave krijgt binnen hun land.
-Bedankt voor je rectie, de infrastructuur is inderdaad niet optimaal, dit is express zo gedaan omdat (met de opkomst van Almere) een andere woonkern die gepland was in Texlar overbodig werd. Ik schrijf op het moment een uitgebreidere geschiedenis waarin het word uitgelegd
-Bedankt voor de grammaticale verbetering ik zal het zo snel mogelijk aanpassen
-Het beleid is de ogen van andere landen inderdaad vreemd. Voor Denemarken en zijn bevolking is dit niet het geval, er zijn hiervoor een aantal verklaringen: de bevolking van Texlar word beschouwd als, wel, ''broedervolk'', kun je het niet noemen. Maar wat ik bedoel zit in die richting. De Denen zijn erg trots op het landje en dat zei de buitenlandse agressie gestopt hebben. (voor de regering van Denemarken was het vele geld dat onderhand naar hen toe ging voor het militaire bondgenootschap natuurlijk belangrijk)
Dat het volkslied van Denemarken voor het Texlarse volkslied word gespeeld op de een na belangrijkste nationale feestdag in ons land maakt duidelijk dat Denemarken nog altijd erg hoog in het vaandel staat. De nieuwe polder is gunstig voor de economie, denemarken hoeft immers niet de volle prijs te betalen, en het bied de republiek nieuwe mogelijkheden. Het betekend in princiepe dat de republiek (met goede diplomatieke relaties met Denemarken) nooit compleet kan worden geannexeerd. Het heeft dan immers 2 gebieden.
De enclave is zeer waarschijnlijk positief voor het toerisme in de regio. Naast de historische dorpen kan nu ook een gemeente van de in Denemarken erg gewaardeerde republiek worden bezocht.

@Kaaiman
Dat dit historisch gezien niet klopt is logisch het is immers een Geofictionaal land, met een alternatieve geschiedenis vanaf het moment dat de polder is aangelegd (dat het anders is dan de orginele plannen is daarmee ook te verklaren. Het hoeft tevens niet hetzelfde te zijn, het blijft namelijk fictie)
Ik vind dat dit project op sommige punten realistischer is dan sommige andere geofictionale landen (mijn mening) aangezien deze immers aardrijkskundig nooit konden bestaan op de plekken in de oceaan. Sommige dan he, andere hebben rekening gehouden met diepte en andere kenmerken waardoor het nog enigszins logisch word.
Mijn punt is; Elk geofictionaal land is op sommige punten realistisch en sommige onrealistisch. Dit maakt het (voor mij) ook zo een leuke hobby. De werkelijkheid combineren met fictie. Dat gaat in mijn land nog een stap verder (en misschien dus voor het team, te ver) dat vind ik jammer.
Als het dus een doorn in het oog is voor het team denk ik dat het beter is definitief te besluiten wat jullie willen, of het toestaan of het (compleet) te negeren.
(nog meer) en buitenbeentje te worden.

Daar maak ik me geen zorgen over, mensen hebben er waarschijnlijk nu al een mening over. En enkele vinden het juist leuk, ''eens iets anders'' en andere zijn het er niet mee eens. Ik vind het goed genoeg om het door te blijven ontwikkelen voor de groep mensen die het wel leuk vinden.

Edit: Nou, ik zal erover denken om dit project te stoppen. Als ik dan echter nog op de site blijf weet ik niet wat ik ga doen. Als jullie mening over mij hetzelfde is als andere mensen, en ik dus (met een ander land dat meer in het project past) dezelfde kans heb om mee te kunnen doen met het project zal ik blijven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEX] Texlar Republiek

Bericht door Kaaiman » ma 07 jan 2013, 09:33

Texlar schreef:Mijn punt is; Elk geofictionaal land is op sommige punten realistisch en sommige onrealistisch. Dit maakt het (voor mij) ook zo een leuke hobby. De werkelijkheid combineren met fictie. Dat gaat in mijn land nog een stap verder (en misschien dus voor het team, te ver) dat vind ik jammer.
Zelf vind ik de charme van geofictie op basis van realisme dat iets waar zou kunnen zijn. Inderdaad blijft het nog altijd fictie. Echter, om realistisch te blijven moet iets vaag genoeg zijn om toch nog realistisch te kunnen zijn. Zee schept afstand van de bestaande wereld, waarmee de ligging van nieuwe landen onduidelijk wordt. Juist dat onduidelijke maakt het mijns inziens realistischer, omdat je niet direct met de bestaande wereld geconfronteerd wordt.
Texlar schreef:Als het dus een doorn in het oog is voor het team denk ik dat het beter is definitief te besluiten wat jullie willen, of het toestaan of het (compleet) te negeren.
(nog meer) en buitenbeentje te worden.

Daar maak ik me geen zorgen over, mensen hebben er waarschijnlijk nu al een mening over. En enkele vinden het juist leuk, ''eens iets anders'' en andere zijn het er niet mee eens. Ik vind het goed genoeg om het door te blijven ontwikkelen voor de groep mensen die het wel leuk vinden.
Een 'doorn in het oog' vind ik te zwaar. Toch wil ik je ook niet meteen ontmoedigen, want op zich is het best origineel. Ik wil je creativiteit ook niet aantasten, eerder verrijken. Daarom zou ik Texlar ook niet willen verbieden, omdat het best iets leuks op kan leveren. Echter, voor toelating tot het project is het wel handig om meer op de bestaande gang van zaken op dit forum aan te sluiten. De gemeenschap op Atlantis heeft zich qua geofictie een kant op ontwikkeld die volgens mij vrij goed functioneert.
Texlar schreef:Edit: Nou, ik zal erover denken om dit project te stoppen. Als ik dan echter nog op de site blijf weet ik niet wat ik ga doen. Als jullie mening over mij hetzelfde is als andere mensen, en ik dus (met een ander land dat meer in het project past) dezelfde kans heb om mee te kunnen doen met het project zal ik blijven.
Met 'heroverwegen' bedoelde ik overigens niet dat je er maar meteen mee moet stoppen. Ik doelde eigenlijk meer op het beter aansluiten op de werkelijke geschiedenis van de Markerwaard. Het is namelijk best een leuk project om deze nooit ontwikkelde polder toch een gezicht te geven.

Geofictie betekent ook niet dat je per se een land moet hebben. Een provincie of gemeente is immers ook een optie. Stel, je zou ervoor kiezen om een nieuwe gemeente Markerwaard (o.i.d.) te ontwikkelen, gewoon als een gemeente binnen Nederland en de provincie Flevoland, dan sta ik daar veel positiever tegenover. Wat mij persoonlijk betreft komt toelating tot het project dan wel weer in het vizier. Maar dat is dus puur mijn persoonlijke opvatting; ik ben niet de enige in het Forumteam dus ik praat hier dus alleen namens mezelf. ;)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dellion
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 17:51
Locatie: Docheim [RKH] , Lelystad

Re: [TEX] Republiek Texlar

Bericht door Dellion » ma 07 jan 2013, 10:29

Aan de moderators, het topic kan verwijderd worden;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TEX] Republiek Texlar

Bericht door Kaaiman » ma 07 jan 2013, 10:30

We verwijderen in principe geen enkel land, maar ik zal je land in het archief 'Overwoekerd' zetten.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten