[FSM] Fürstentum Steinmarken

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kaaiman » ma 10 sep 2012, 14:35

Ik blijf het allemaal een hoog luchtfietserijgehalte vinden.

Wat maakt de economische positie van Steinmarken zo speciaal dat er (financieel) mogelijk is wat nergens ter wereld zo voorkomt? 90% van alle belastingen (als subsidie) naar het wegennet? Gigantische tolprijzen? Steinmarken is geen Dubai, en dan nog...

Financieel is het of-of, niet en-en. Zoals het nu lijkt, gaat er nauwelijks overheidsgeld naar zorg, onderwijs, sociaal stelsel, enz. Maar daar zul je ongetwijfeld wel weer een weerwoord op hebben, jou kennende. Toch blijf ik erbij dat een ideaalplaatje nooit realistisch is.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door MandelSoft » ma 10 sep 2012, 15:16

Frans schreef:
Kaaiman schreef:Dat wordt het wel met stilstaande objecten (ten opzichte van de rijrichting), zoals overstekend wild.
De snelwegen in Steinmarken zijn dermate afgeschermd dat oversteken wild niet voor kan komen. Bovendien hebben alle snelwegen ook matrixborden. Bij een ongeval wordt de automobilist direct gewaarschuwd en treedt een dynamische Vmax in werking. Ook bij gladheid, file en/of wegwerkzaamheden kan er een dynamische Vmax worden ingesteld.
Schellingen kan dat niet eens betalen voor het gehele snelwegennet! Hoe wil jij dat gaan betalen of onderhouden? Zelfs Nederland, die een zeer groot deel van zijn snelwegennet matrixborden heeft, kan zijn matrixborden niet overal plaatsen (en met de huidige crisis staat ook het onderhoud en in bedrijf name van de huidige matrixborden ter discussie). Over hekwerk: dat houdt niet al het wild tegen. Maar je moet ook denken aan ongelukken op de rijbaan. Stilstaande auto's zijn ook stilstaande objecten, en met 160 overleef je dat niet.
Frans schreef:
MandelSoft schreef:Als dat het geval is, waarom zouden private bedrijven uberhaupt investeren is gigantisch dure, lange en brede snelwegen over een niet bepaald ideaal landschap (tunnels en bruggen = extra hoge kosten van 3 tot 10 keer de normale prijs per km)? De investeringskosten zijn hoog en de terugverdientijd is vrij lang. Lijkt mij niet zo'n goed businessplan.
Omdat er veel vraag is naar high-speed snelwegen in Steinmarken. Zowel door het bedrijfsleven als door de gewone burger. Wanneer er op bepaalde trajecten geen vraag is naar deze high-speed snelwegen dan worden deze domweg niet gebouwd. De terugverdientijd is inderdaad behoorlijk lang, maar er wordt duidelijk gekeken naar de opbrengst op de langere termijn. De tolmaatschappijen hebben meestal geen winstoogmerk, omdat ze worden opgezet door het bedrijfsleven en overige belanghebbenden.
Sorry, maar dat verhaal koop ik niet. Ik vind het nog steeds een erg grote en riskante investering. Dit soort projecten kosten (gezien het aantal kilometers) vele miljarden (tientallen of wellicht zelfs honderden). Welk bedrijf wil zo'n gigantische investering maken? Of welk bedrijf heeft uberhaupt het geld ervoor? Bij Schellingen zijn alle wegen door de overheid gefinancierd en moeten vaker rekenen met lagere specifiacties en budgetaire afwegingen. Vandaar dat er al jaren maar bar weinig tunnels liggen in Fugesen...
Frans schreef:
MandelSoft schreef:Het lijkt minder hard ja, maar de remweg loopt kwardratisch op, en een botsing met 160 lijkt mij niet prettig (eerder dodelijk).
Frontale botsingen zijn inderdaad dodelijk, maar op een snelweg komen die natuurlijk niet zomaar voor. Om juist het snelheidsverschil op de linkerrijstrook in te perken door een minimumsnelheid van 140 km/h, kunnen botsingen met grote snelheidsverschillen ook niet zo snel meer voorkomen. Bovendien is het voor de remweg nogal een verschil in welke auto je rijdt en wat de staat van je remmen en autobahnden is.
En wat nou als door een stuurfout iemand plots naar rechts schiet? Dan heb je een probleem met grote gevolgen. Wat nou als de matrixborden het niet doen en er staat een auto stil of een file verderop? Dan kan je niet op tijd remmen. Dit soort calamiteitssituaties zijn mijn voornaamste argumenten om het af te schieten.
Frans schreef:
MandelSoft schreef:Ik zou als de dood zijn om zo loeihard over die snelwegen te gaan
Dat is niet nodig. ;) Zoals gezegd zijn de high-speed snelwegen in Steinmarken ontworpen voor 180 km/h en er zijn geen scherpe bochten en/of steile hellingen voorhanden. Rijstroken zijn dan ook dermate breed (4 meter) dat dit alles veilig kan verlopen.
Zoals al eerder gezegd, die ruime specificaties maakt deze snelweg behoorlijk duur om te bouwen. En ik ben niet bang voor de weg, maar eerder wat er op die weg gebeurt.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » ma 10 sep 2012, 16:25

Kaaiman schreef:90% van alle belastingen (als subsidie) naar het wegennet? Gigantische tolprijzen?
Zoals gezegd gaat er geen cent naar de aanleg en onderhoud van high-speed snelwegen. De tolprijzen zijn redelijk duur, alhoewel dus woon-werk verkeer wel wordt vergoed door de werkgever. Daarnaast worden snelwegprojecten ook veelal financieel gesponsored door belanghebbende bedrijven. Indirect betaald de overheid natuurlijk wel mee aan deze wegen, doordat er minder belasting geheven wordt bij bedrijven, zodat zij meer speelruimte hebben om bepaalde projecten financieel te kunnen ondersteunen.

En misschien wordt er nu gedaan alsof Steinmarken een heel groot en geavanceerd wegennet heeft, maar dat valt wel mee. Zo ontzettend veel high-speed snelwegen zijn er niet. Bovendien zijn veel lokale wegen helemaal niet zo van denderende kwaliteit. Lang niet alle boerenbergdorpjes zijn zo goed te bereiken. Voor sommige delen moeten hele stukken smalle bergweggetjes worden bereden. Dat is wat anders dan een high-speed snelweg.
Kaaiman schreef:Financieel is het of-of, niet en-en. Zoals het nu lijkt, gaat er nauwelijks overheidsgeld naar zorg, onderwijs, sociaal stelsel, enz.
Daar heb ik me verder nog überhaupt niet over uitgelaten, dus daar kan je nog niet veel van weten. ;) Om alvast wat te verraden: De overheid van Steinmarken investeerd veel in onderwijs, veiligheid, zorg en sport. Het sociale stelsel is daarentegen meer uitgedund en bovendien worden mensen met een ongezonde levensstijl (roken etc.) in zorgpremie afgestraft. Zaken als pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. moeten (deels verplicht) via externe verzekeraars afgesloten worden. Behalve bij onderhoud van historische gebouwen besteed de overheid verder geen geld in cultuur. Musea, bioscopen, tentoonstellingen etc. moeten volledig op eigen kracht draaien. Indirect worden ze via de achterdeur wel licht ondersteund, omdat de overheid wel geld investeerd in toerisme die dan ook weer musea e.d. moeten gaan bezoeken. En zo zijn er meer dingen die ik later nader zal toelichten.
MandelSoft schreef:Over hekwerk: dat houdt niet al het wild tegen. Maar je moet ook denken aan ongelukken op de rijbaan. Stilstaande auto's zijn ook stilstaande objecten, en met 160 overleef je dat niet.
Dus ook de Duitse Autobahn is met 160 km/h een levensgevaarlijke snelweg?! Statistieken geven echter andere cijfers aan... Overigens kan een goed hekwerk wel zo goed als al het wild tegen houden. Natuurlijk kunnen er uitzonderingen zijn, maar daarvoor zullen de matrixborden ook waarschuwen en een passende Vmax toepassen.
MandelSoft schreef:Ik vind het nog steeds een erg grote en riskante investering. Dit soort projecten kosten (gezien het aantal kilometers) vele miljarden (tientallen of wellicht zelfs honderden). Welk bedrijf wil zo'n gigantische investering maken?
Door het succes bij het aanslaan van de eerste high-speed snelweg in Steinmarken, hebben steeds meer bedrijven interesse gekregen en is het geldcircuit gaan lopen. Bovendien moet je niet vergeten dat in de echte ruige berggebieden slechts drie high-speed snelwegen lopen. De rest loopt in een vlakker gedeelte van het land. Voor de rest zijn er alleen expreswegen in bergachtige gebieden als 'snelweg'. Dat sommige projecten te duur zijn geworden klopt inderdaad, want er is één high-speed snelweg naar Schellingen tot halverwege het 'niemandsland' uitgebouwd door geldgebrek. Na verloop van tijd was er geen geld meer voor de verdere uitbouw. Aansluitend volgt nu een enkelbaanse tunnelketting een paar haarspeldbochten met 2+1 configuratie en het laatste stuk gaat als substandaard snelweg (2x2 zonder vluchtstrook) naar de grens bij Morsnenberg.
MandelSoft schreef:Of welk bedrijf heeft uberhaupt het geld ervoor? Schellingen kan dat niet eens betalen voor het gehele snelwegennet! Hoe wil jij dat gaan betalen of onderhouden? Zelfs Nederland, die een zeer groot deel van zijn snelwegennet matrixborden heeft, kan zijn matrixborden niet overal plaatsen (en met de huidige crisis staat ook het onderhoud en in bedrijf name van de huidige matrixborden ter discussie).
Tol en sponsoring van bedrijfsleven / bankenwereld. Daar gaat ontzettend veel geld in om. Meer dan je in eerste instantie zou denken. Dat geldt zeker ook voor andere landen in de westerse wereld. Geld is er genoeg. Het wordt alleen niet overal hetzelfde ingezet.
MandelSoft schreef:Bij Schellingen zijn alle wegen door de overheid gefinancierd en moeten vaker rekenen met lagere specifiacties en budgetaire afwegingen.
Precies hetzelfde geldt ook voor de normale wegen in Steinmarken die door de overheid gefinancieerd worden.
MandelSoft schreef:En wat nou als door een stuurfout iemand plots naar rechts schiet? Dan heb je een probleem met grote gevolgen.
Dat komt niet zomaar voor natuurlijk, maar mogelijk is het wel. Is daarom de snelweg ineens gevaarlijk? Wel nee, zoiets kan ook in Duitsland gebeuren. En komen daar zoveel van dit soort ongelukken voor? Neen. Daar komt het eerder voor dat langzame auto's ineens naar links schieten.
MandelSoft schreef:Wat nou als de matrixborden het niet doen en er staat een auto stil of een file verderop? Dan kan je niet op tijd remmen.
In Duitsland al eens meegemaakt zonder dat er überhaupt matrixborden stonden. Je moet goed kijken, optijd remmen en er rustig omheen rijden. Zolang je ver genoeg overzicht hebt is dat geen groot probleem. Bovendien moet je het matrixborden systeem dermate uitbouwen, dat deze niet zomaar kunnen uitvallen.
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kaaiman » di 11 sep 2012, 09:04

Wegen hebben de financier over het algemeen altijd meer gekost aan aanleg en onderhoud dan ze opleverden. Dat is al eeuwen zo. De economische baten zijn voor het grootste deel niet voor de financier, maar voor de benutters.

Verder is er nog geen kaart van Steinmarken op dit forum, dus inderdaad, we kunnen niet weten hoeveel van zulke supersnelwegen er zijn. Maar uitgaande van een land ter grootte van Schellingen, maar dan iets dunbevolkter, is het onrealistisch dat er een uitgebreid netwerk van supersnelwegen is. Hoogstens 1 supersnelweg van noord naar zuid en 1 van oost naar west (à la Polen A1 en A2) en voor de rest gewoon expreswegen.

Dus wat mij betreft: kom eerst maar eens met die kaart op de proppen (desnoods een onafgemaakte versie - de kaart van Sustulië is tot nu toe ook altijd nog een nette kladversie gebleven), en dan praten we wel weer verder over die supersnelwegen.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » di 11 sep 2012, 10:42

Kaaiman schreef:Wegen hebben de financier over het algemeen altijd meer gekost aan aanleg en onderhoud dan ze opleverden. Dat is al eeuwen zo. De economische baten zijn voor het grootste deel niet voor de financier, maar voor de benutters.
Dat klopt, maar de bedrijven die achter de baten van de benutters zitten, zijn ook die gene die de snelweg mee financieren en/of aandelen in de tolmaatschappijen hebben. Ook de mensen die dagelijks van deze wegen gebruik willen maken worden bij de bouw actief opgeroepen om aandelen te kopen.
Kaaiman schreef:Maar uitgaande van een land ter grootte van Schellingen, maar dan iets dunbevolkter, is het onrealistisch dat er een uitgebreid netwerk van supersnelwegen is. Hoogstens 1 supersnelweg van noord naar zuid en 1 van oost naar west (à la Polen A1 en A2) en voor de rest gewoon expreswegen.
Ik heb al wel de kaart met de oppervlakte vrij gegeven. Daarin kan je zien dat Steinmarken duidelijk groter is dan Schellingen. ;) Maar met slechts circa 5.300.000 bewoners is Steinmarken een dun bevolkt en bergachtig land.
Kaaiman schreef:en dan praten we wel weer verder over die supersnelwegen.
Precies, wacht maar rustig af!
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » do 13 sep 2012, 10:33

Steinmarkische LandesZeitung schreef:Freie Fahrt für Freie Botschaften

ESTENBACH - Onze Vorst is vannacht tezamen met de adviseurs van de regering overeengekomen, dat de handelspositie van Steinmarken door middel van ambassades verbeterd moet worden. Daarnaast zullen in het buitenland ook actief ambassades worden bezet, zodat ook de relaties in het buitenland kunnen groeien.

"Er is vandaag een historische stap gezet!" sprak Prof. Dr. Michael Schulte van de Universiteit Estenbach. "Eindelijk is men tot inkeer gekomen dat ambassades een belangrijke sleutel zijn naar succes in de wereld. Zonder goede relaties krijg je wellicht spanningen en wordt de handel, en daarmee ook onze financiële inkomsten, gestoord. Steinmarken is daar veel te waardevol voor!"

Al sinds juni waren op de achtergrond al geheimzinnige werkzaamheden bezig, om gebouwen in Neustift klaar te maken voor directe intrek van ambassades. "Begin oktober kunnen de eerste vrije ambassades worden bezet!" sprak adviseur Helmer van buitenlandse zaken. "We hebben gekozen om niet de hoofdstad, maar de grote industriestad Neustift te gebruiken voor de ambassades, omdat daar de economische kern van ons land ligt en ook het bedrijvsleven het grootst is."

"Maar we blijven desondanks deze grote verandering wel onszelf." verzekerde onze Vorst. "De regels en procedures voor buitenlanders blijven hetzelfde. Alleen kunnen ze dat nu ook in eigen land regelen bij de ambassade. Dat is een groot voordeel!" Met de vraag of er nadelen aan deze beslissing zaten, antwoorde onze Vorst met een glimlach: "Ach, er zijn een paar mensen nodig die lef hebben om de uitdaging in het buitenland aan te gaan en daar actief een ambassade te gaan bezetten."

Inmiddels heeft Cratepopulicia Laconia en Commonwealth of Maldaria aangegeven interesse te hebben in een ambassade. Meer landen zullen waarschijnlijk in korte tijd volgen.
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Koen » do 13 sep 2012, 13:30

Dat is een grote stap voorwaarts! Het zal niet alleen goed zijn voor de handel, maar ook erg fijn voor buitenlanders die in Steinmarken in de problemen komen of Steinmarkers die in het buitenland in de problemen komen.

En ik vind het ook erg leuk dat Steinmarken weer actief is. Ik was bijna bang dat je land 'overwoekerd' zou worden.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » do 13 sep 2012, 14:38

^^
Nee, dat laat ik me niet zomaar gebeuren. De laatste tijd heb ik door omstandigheden helaas weinig tijd gehad met het bewerken van kaarten etc. Op de achtergrond ben ik toch wel druk bezig geweest met brainstormen over Steinmarken. Niet alleen over wegen, maar zeker ook over andere zaken in het land. Ik heb een paar drastische veranderingen gemaakt in de ontwikkeling van de kaart en heb nu in het klad eindelijk een land op papier staan waar ik tevreden mee ben. Daarmee ben ik nu bezig deze in m'n vrije tijd in Inkscape digitaal uit te tekenen. Parallel daarnaast zal ik ook andere onderwerpen over het land nader toelichten in dit topic.

Heeft iemand interesse in de uitwerking van bepaalde onderwerpen over Fürstentum Steinmarken? Zijn er thema's - behalve de kaart en wegen - waar men zeer nieuwschierig naar is?
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door MandelSoft » do 13 sep 2012, 16:55

Ik zou nog wel een goed onderwerp voorstellen: het bestuurlijke stelsel van Steinmarken. Ik neem aan dat je dat al uitgedacht hebt.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Koen » vr 14 sep 2012, 11:31

^^ Daar ben ik ook in geïnteresseerd. En eigenlijk ook in de cultuur. Is het land erg geïsoleerd (een soort Zwitserland) of juist erg open?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » vr 14 sep 2012, 14:19

Staatsinrichting en Politiek

Fürstentum Steinmarken is - zoals de naam al aangeeft - een vorstendom. De vorst Lothar Ferdinand II von Steinmarken regeert sinds 2000 over het land. Naast de belangrijkste ceremoniele taken, bepaald de vorst ook officieel de wet en heeft hij het vetorecht. Om die wet te kunnen bepalen heeft de vorst adviseurs, die door de regering worden aangewezen. Elke wetswijziging wordt met de vorst besproken. Meestal resulteert dit in een snel akkoord en vormt het een figuurlijke handeling, maar waar de vorst het niet mee eens is mag hij zonder pardon afwijzen. Daarnaast mag de vorst zijn eigen ideeën, na een verplicht overleg met zijn adviseurs, ook doorvoeren. Ook mag de vorst over wetswijzigingen een referendum uitschrijven. De uitslag van een referendum is door het vetorecht officieel niet bindend, maar in de praktijk hebben alle vorsten tot nu toe nog nooit een andere beslissing genomen dan het volk in een referendum heeft aangegeven. Eens in de acht jaar mag het volk stemmen of de vorst zijn vetorecht met regeringsmacht mag behouden of niet. De uitslag van dit referendum is per uitzondering wél direct bindend.

De wat minder belangrijke ceremoniele taken worden uit tijdsnood veelal uitbesteed aan de vorstelijke familieleden. Alleen voor de belangrijkste evenementen komt de vorst zelf hoogst persoonlijk. Wettelijk gezien blijft men vorst tot de dood, maar in de praktijk neemt de zittende vorst rond het 70e levensjaar afscheid van zijn functie en neemt zijn oudste zoon automatisch de macht over. Omdat uitsluitend een mannelijke opvolger mogelijk is, kan bij gebrek aan een zoon, een ander mannelijk familielid van de vorst de macht overnemen. Welke familielid dit mag worden kan het volk bepalen in een referendum.

De adviseurs zijn afgevaardigden van de regering, worden elke vier jaar door de regering gekozen, en stammen altijd uit een bepaalde regeringspartij. Adviseurs moeten wettelijk gezien een wetenschappelijke titel hebben gehaald in het desbetreffende vakgebied. De taken van een adviseur is het voorleggen van goedgekeurde wetsvoorstellen aan de vorst, de vorst overtuigen, het bijsturen van de vorstelijke mening, het terugkopellen van de vorstelijke uitspraak aan de regering en de ideeën van de vorst omzetten in een wetsvoorstel.

De regering wordt gevormd door een meerderheid in de landsraad. Deze landsraad - bestaande uit 100 leden - wordt gevormd door politieke partijen en wordt eens in de vier jaar rechtstreeks door het volk gekozen. Er bestaat een kiesdrempel van minimaal 10%, welke op basis van de kantonale verkiezingen kan worden bepaald. Het kantonale bestuur wordt eveneens elke vier jaar rechtstreeks door het volk gekozen. Voor kantonale verkiezingen bestaat er geen kiesdrempel, alhoewel de partijen wel in elk kanton moeten meedoen. Er bestaan dan ook geen speciale partijen voor een bepaald kanton. Een kanton wordt door een regent officieel vertegenwoordigd, en wordt door de vorst aangewezen. Het kantonale bestuur heeft tevens een soort functie van 'kantonale adviseur', alleen heeft een regent geen vetorecht. Wel mag een regent, net als de vorst, zelf ideeën voor lokale zaken doorvoeren. Het kantonale bestuur moet daar echter wel mee instemmen, alvorens een regent zijn eigen idee mag doorvoeren.

De laagste bestuurslaag is het gemeentelijke bestuur. Deze wordt ook elke vier jaar door het volk verkozen. Er bestaat geen kiesdrempel en ook speciale partijen die alleen in een bepaalde gemeente actief zijn mogen meedoen. De burgermeester wordt op basis van de verkiezingsuitslag aangewezen door de gemeenteraad. Verder kan een meerderheid in de gemeenteraad zelf zaken direct doorvoeren, zonder tussenkomst van de vorst of een regent.

Er bestaan de volgende politieke partijen:
  • CBP - Christliche Bauern Partei
    Profiel: Christen-Rechts-Conservatief
    Huidige fractievoorzitter: Günter Holthaus
    Zetels (2012): 29
  • CS - Christliche Socialisten
    Profiel: Christen-Socialistisch
    Huidige fractievoorzitter: Christian Steinhoff
    Zetels (2012): 22
  • AVP - Allgemeine Volkspartei
    Profiel: Populistisch-Nationalistisch-Rechts
    Huidige fractievoorzitter: Carsten Bergfeld
    Zetels (2012): 18
  • CL - Christliche Liberalen
    Profiel: Christen-Liberaal-Democratisch
    Huidige fractievoorzitter: Gunnar Dettmar
    Zetels (2012): 11
  • AAP - Allgemeine Arbeits Partei
    Profiel: Sociaal-Democratisch
    Huidige fractievoorzitter: Erich Werne
    Zetels (2012): 10
  • GrünStein - Grüne Partei für Steinmarken
    Profiel: Sociaal-Links
    Huidige fractievoorzitter: Isabella Schmidt
    Zetels (2012): 10
  • SPP - Steinmarkische Piraten Partei
    Profiel: Links-Rechts-Progressief-Conservatief-Liberaal-Sociaal-Christen
    Huidige fractievoorzitter: Sören Zierhut
    Zetels (2012): 0 (kiesdrempel nog niet gehaald)
  • ADP - Allgemeine Demokratische Partei
    Profiel: Progressief-Democratisch
    Huidige fractievoorzitter: Heiner Riehl
    Zetels (2012): 0 (kiesdrempel nog niet gehaald)
Uitgebreide informatie over standpunten van de politieke partijen zullen later volgen...
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Koen » vr 14 sep 2012, 14:49

De vorst is dus staatshoofd en heeft ook sterke regeringsmacht. Maar wat is dan de macht van de landsraad?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » vr 14 sep 2012, 15:04

^^
De landsraad ontwikkeld wetsvoorstellen, debateert erover en geeft dit bij goedkeuring als advies (via de adviseurs) aan de vorst. Dat staat als je goed leest indirect ook in de tekst. ;)

Het is onmogelijk voor de vorst om zich overal in te verdiepen. Bovendien wil hij een grote vorm van democratie en dat gaat alleen als de landsraat ook met zijn ideeën bemoeit. De adviseurs staan in regelrechte verbinding tussen de regering en de vorst.

Qua staatsinrichting lijkt Steinmarken ook voor een deel op Liechtenstein, zowel qua vorstendom als de directe democratie, alleen kan de vorst van Liechtenstein niet zelf wetten direct doorvoeren en/of voorstellen. In Steinmarken kan dat wel en is de vorst het staatshoofd met 'volledige' bevoegdheden.
Laatst gewijzigd door Frans op vr 14 sep 2012, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door MandelSoft » vr 14 sep 2012, 15:23

Interresant, een constitutionele monarchie waarbij de vorst nog aardig wat macht heeft. Dit is een vrij afwijkende en daardoor interessante staatsvariant in Atlantis...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kaaiman » vr 14 sep 2012, 15:31

^^ Valt mee hoor. In Brilamontië heeft de koning ook nog wel het een en ander te zeggen, al lijkt het erop dat de vorst van Steinmarken wel meer macht heeft dan de koning van Brilamontië. Hoe dat precies zit, moet ik echter nog wel een keer goed uitwerken.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 00:54
Locatie: Surcuolm [FS]

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Frans » di 18 dec 2012, 14:22

Just when you tought my country was dead... There is life! :D

De landskaart is al een eind opweg naar eindstadium. Het gaat beetje bij beetje voorwaarts. Ik leg nog geen grote nadruk op wegen. Mijn kaart gaat eerst andere zaken afdekken, zoals rivieren, bergen, vliegvelden, steden etc. Daarnaast heb ik al een plan uitgewerkt voor het internationale vliegveld van Steinmarken. Omdat iedereen inmiddels wel weet dat Steinmarken een tamelijk groot land is, ben ik inmiddels van mening dat het realistischer is om veel meer van luchtvaart gebruik te maken, dan van andere dure grappen. Steinmarken zal dan ook een behoorlijk aantal luchthavens krijgen en één mega groot internationaal vliegveld ten oosten van Estenbach. Dit wordt de internationale hub van Steinmark Airlines.

Als de eerste versie van de kaart gepubliceerd is, zal ik ook meer op het forum actief zijn en met andere zaken van het land. Tot die tijd ben ik op de achtergrond in stille triomf bezig met mijn landskaart. :P
Fürstentum Steinmarken - Ob Wies und Wald und Feld, das schönste Land der Welt!

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kathor » di 18 dec 2012, 14:59

Kijk al uit naar de kaart :D
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kaaiman » di 18 dec 2012, 15:50

Heb je misschien al een uitsnede van de kaart als voorproefje? :)
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kathor » di 18 dec 2012, 15:53

Oh ja dat zou fijn zijn :D. mijn kaart is ook nog lang niet af (zou nu met de deliberatie en de kerstvakantie misschien eens wat tijd maken daarvoor) maar ik post af en toe wel eens een voorsmaakje of een update
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door TzM23 » di 18 dec 2012, 16:17

Kan de hoogte bij de grens t.h.v. mijn land op zeeniveau houden? Als je toch niet bezig bent met wegen, kan mijn snelweg wel de grens over dan.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Koen » vr 28 dec 2012, 22:48

Ik ben erg benieuwd!
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2071
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Kathor » wo 13 feb 2013, 23:46

Kan je misschien echt geen Preview uploaden? dan kunnen we toch al eens zien wat je kaartmakerskunsten zijn?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door SjorsB » do 14 feb 2013, 14:19

Ja, Frans maakt het veel te spannend :-P

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door SjorsB » do 21 feb 2013, 17:17

Wanneer is Frans eigenlijk voor het laatst online geweest?

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [FSM] Fürstentum Steinmarken

Bericht door Ortelius » za 23 feb 2013, 15:34

Volgens de gebruikersstatistieken op 18 december om 14u35.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten