[PAG] Paganië

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn

Wie wordt de Consul van Paganië van 2018 tot 2023? (zie p. 6 voor biografieën van de kandidaten)

Peiling eindigde op zo 18 feb 2018, 15:01

Sjarvjs Bora
2
29%
Klemḛte Gaisja̰kilis
1
14%
Martḭ Gruxja
1
14%
Luis-Gavriu Kosta
0
Geen stemmen
Wakḭ Nojadjlis
0
Geen stemmen
Gaja Kinus-Povjlis
1
14%
Pedro Ucjous
0
Geen stemmen
Marylia Wipicjarilis
2
29%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PAG] Paganië

Bericht door TBR » zo 29 nov 2015, 20:57

^^ De economische groei loopt redelijk gelijk met die van de EU?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » zo 29 nov 2015, 21:12

^^ Paganië heeft minder last gehad van de economische crisis dan bv. Zuid-Europese landen, dus de vraag is vooral waarom de Paganische As niet méér waard is geworden t.o.v. de euro, al was het maar een beetje...
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PAG] Paganië

Bericht door TBR » zo 29 nov 2015, 21:35

^^ Terugval van de handel met Kvarinsuloj als gevolg van de aldaar heersende politieke crisis?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [PAG] Paganië

Bericht door BlaZ » di 01 dec 2015, 23:08

Dulminis schreef:
BlaZ schreef:Is de As gekoppeld aan de euro? Schitterend design.
Dank! Nee, dat het al enige tijd €3 à 4 cent is, is een merkwaardig toeval, dat geregeld door met name Paganische economen wordt besproken. Het kan maar zo dat de koers plotseling verandert.
De centrale bank kan de wisselkoers gewoon reguleren. Normaal gezien drukt Paganië geld bij om de koers laag te houden.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » vr 22 jan 2016, 08:32

Prike Paganik, 22-01-2016 schreef: Minister: “Sofragacje necje bḭ; Forkuri ḭdipḛdis nest”
Minister: “Referendum goed idee; een onafhankelijk Forcury niet”

KUSTRUNI, 22 JANUARI 2016 – Minister van buitenlandse zaken Martḭ Poblili heeft terughoudend gereageerd op geruchten uit Kvarinsuloj dat premier Charles Dupin een referendum wil uitschrijven om de inwoners van de Kvarinsulaanse provincie Forcury te vragen of zij werkelijk onafhankelijk willen worden, zoals de Forcureense terreurorganisatie ARF al enige tijd met gewelddadige aanslagen probeert duidelijk te maken. “Zolang er geen officiële bekendmaking is, is er niets om officieel op te reageren”, zei de minister desgevraagd, “maar een referendum zou een goed idee zijn, wanneer er een meerderheid van de Forcurenen tegen onafhankelijkheid blijkt te zijn; dit zou een ramp betekenen voor het draagvlak van de ARF.”

Het gevaar bestaat echter dat de Forcurenen kiezen voor onafhankelijkheid; de minister ziet daar geen heil in. “Een versplintering van een klein land als Kvarinsuloj is internationaal niet praktisch; kleinere landen hebben meer moeite om hun stem te laten horen dan grotere. Daarnaast zijn er in Kvarinsuloj zelf veel mensen tegen afscheiding van Forcury, dus de regio zal zeer zeker niet per se stabieler worden met een onafhankelijk Forcury.”

De minister zei dat de regering in continu contact staat met de regering van onze zuiderburen over de situatie; het zuidwesten van Paganië, dat tot een eeuw of zo geleden nog deel uitmaakte van Kvarinsuloj, grenst direct aan Forcury en hoewel er tot nu toe nog niets concreets is voorgevallen, vreest de regering dat de ARF zijn activiteiten naar het noorden zou kunnen uitbreiden.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » zo 24 jan 2016, 12:03

Een beetje over de monarchieën van Paganië.

Zoals al eerder uitgelegd heeft Paganië een roterend staatshoofdschap op basis van de elf Stadskoninkrijken, die geleid worden door Hertogen en elk steeds een periode zeven jaar toegewezen krijgen waarin hun hoofden fungeren als staatsfhood (koning) van Paganië. Wanneer een Hertog gedurende zijn koningschap overlijdt, maakt zijn dynastieke opvolger de termijn af. De Stadskoninkrijken Mutweri, Ors Erkoli en Pḛs Lat, die tussen 1648 en 1897 bij Frankrijk en daarna de Confederatie Paganië (het latere Kvarinsuloj) hoorden en waarvan de adellijke families in die periode zijn verwijderd, hebben geen permanente Hertog; hun troons gelden als vacant en wanneer deze Stadskoninkrijken aan de beurt zijn om de koning te leveren, worden er aparte verkiezingen gehouden.

Omdat het onderhouden van elf (in de praktijk dus slechts acht) monarchieën erg duur is, krijgen alleen de Hertogen en hun vermoedelijke opvolgers (wanneer die ouder zijn dan 18 jaar) een onkostenvergoeding, waarvan alleen men niet kan leven. Ze mogen daarnaast dus een baan zoeken, maar moeten daarbij rekening houden met de aard van het bedrijf en die van hun functie om het koninkrijk als geheel niet in discrediet te brengen.

Titels die gegeven worden zijn duke (hertog) of dukesa (hertogin) voor de hoofden van de huizen, duke-iris (erfhertog) of dukesa-iris (erfhertogin) voor hun vermoedelijke opvolgers, en jars ('heer', 'lord') of jara ('vrouwe', 'dame', 'lady') voor andere leden van de hertogelijke familie. Jars en jara worden slechts gegeven aan het nageslacht van een regerend Hertog(in); wanneer het eerste kind van een niet-opvolgende zoon of dochter van een Hertog(in) geboren wordt, terwijl zijn of haar grootvader/-moeder de Hertog(in) nog in leven is, krijgt dit de titel; wordt het tweede kind geboren na het overlijden van zijn of haar grootvader/-moeder, dan krijgt dit de titel niet, aangezien het niet afstamt van zijn oom/tante, de nieuwe regerende Hertog(in). Hoewel echter de titel jars/jara niet vanzelfsprekend is, en ook niet erfelijk, mag wie hem gekregen heeft, hem tot aan zijn dood houden, tenzij de regerend Hertog(in) hem besluit af te nemen, doordat het familielid iets gedaan heeft wat de reputatie van de familie schaadt.

De huidige koning wordt in de periode 2010-2017 geleverd door het Stadskoninkrijk Erpor. De huidige hertogelijke familie van Erpor bestaat uit Hertog Paulo V (*1941), zijn vrouw vrouwe Wista (*1944) en hun twee kinderen erfhertog Agripa (*1970) en heer Gregorio (*1974) en hun gezinnen. De familie is eigenaar van een goedlopend luxe wintersportresort annex astmakliniek in de bergen van de provincie Erpor. Paulo V volgde in 1990 zijn vader Hertog Agripa XIII op en is dus van 2010 tot 2017 als Paulo III Koning van Paganië. De vorige koningen die door Erpor geleverd werden waren Koning Pedro II (1933-1939, als Hertog Pedro I regerend van 1919 tot zijn dood in 1939) en Koning Paulo II (1939-1940, als Hertog Paulo IV van 1939 tot 1968), de grootvader van de huidige Hertog & Koning.

In 2017 is het Stadskoninkrijk Kuscjuber aan de beurt om het staatshoofd te leveren. Daar wordt de familie sinds 2009 geleid door Hertogin Elena, die dus zo goed als zeker van 2017 tot 2024 Koningin van Paganië zal zijn.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » di 02 feb 2016, 14:12

De namen anderer Atlantislanden in het Paganisch:
Spoiler: weergeven
  • Aneva: Aneva
  • Ardeim: Ardemia
  • Atlantidië: Atla̰tidia
  • Atlantis: Atla̰tis
  • Atrocaea: Atrokia
  • Benjiland: Bḛdia
  • Borealië: Borialia
  • Brilamontio: Brilamo̰tia
  • Burghteland: Kuscjulia
  • Cȧrq́ax: Karcjas
  • Carthamië: Kartamia
  • Cylenië: Silenia
  • Davaleda: Davaleda
  • Dumerië: Dumeria
  • Eduko: Eduko
  • Fenjamen: Fḛdaminia
  • Fingevoren: Fḛdavuria
  • Finoccië: Finokia
  • Flovianen, Koninkrijk der ~: Driṵ u Flovianes
  • Forezen: Foresia
  • Frankenland: Fra̰konia
  • Fryseach: Jṵsola Frisik
  • Hochmark: Pax Wut
  • Ĭaperoar: Japarovia
  • Ilhador: Jadoria
  • Imaginië: Imaginia
  • Insterburg: Ḭsterburx
  • Ireggio: Iregie
  • Kratizi: Kratisia
  • Kvarinsuloj: Kvarinsuloj
  • Kwang Yung: Kva̰djṵ
  • Laconië: Lakonia
  • Maldarië: Maudaria
  • Meridilië: Meridilia
  • Nefoedd ar y Ddaear: Navoderia
  • Neravië: Neravia
  • Nieuwegouwen: Niugovia
  • Noord-Aquilas: Wilia Sjaptḛdje
  • Rodova: Rodova
  • Schellingen: Skaudia
  • Seovië: Seovia
  • Solwezië: Suvesia
  • Sustulië: Sustulia
  • Tholenië: Tolenia
  • Tysië: Tisia
  • Uneta: Uneta
  • Viguros: Vigurs
  • Zerderen: Cerderia
  • Zuid-Aquilas: Wilia Afrik
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » wo 03 feb 2016, 14:31

Ik heb de openingspost van Paganië wat uitgebreid. Kijkt allen daar! :D
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » vr 05 feb 2016, 16:37

Literatuur in Paganië
Een moeilijkheid met betrekking tot het inventariseren van de geschiedenis van de Paganische literatuur is dat er onder de christelijke koning Yrilis I (1563 – 1632) veel niet-christelijk historisch materiaal is vernietigd. Daarnaast is er veel verdwenen vanaf het moment dat het zuidelijke deel van het eiland in de tweede helft van de 17e eeuw door Europese mogendheden gekoloniseerd werd; veel manuscripten werden door de nieuwe machthebbers gestolen en naar Europa vervoerd en bevinden zich mogelijk nu nog in historische archieven in Londen, Parijs en mogelijk zelfs Kopenhagen. Werken die zich nog in bibliotheken in Kvarinsuloj bevinden, zijn onderwerp van discussie tussen de regeringen van beide landen: Paganië wil ze graag (terug)hebben, omdat het Paganische historische literatuur is; Kvarinsuloj meent dat de werken op Kvarinsulaans grondgebied zijn ontstaan en dat ze dus evenzeer deel uitmaken van de Kvarinsulaanse geschiedenis.

Vroege geschiedenis
De geschiedenis van de Paganische literatuur begint in de eerste helft van de 11e eeuw, hoewel ervan wordt uitgegaan dat er daarvoor ook al poëzie, proza en praktische teksten aan het papier werden toevertrouwd – die zijn simpelweg niet bewaard gebleven, mede dankzij de vele oorlogen die geregeld tussen de 17 koninkrijken woedden. Veel traditie was nog mondeling: de adellijke huizen van de koninkrijken omringden zich met dichters, zangers, verhalenvertellers en andere kunstenaars om het leven aan het hof luister bij te zetten. Veel van deze artiesten waren welkom aan meerdere hoven, hoewel er een duidelijke tweedeling was tussen heidense en christelijke hoven, die waarschijnlijk al in de vroege 10e eeuw is onstaan (in 912 bekeerde koning Gaisja̰x van Sḭgost zich tot het Christendom).

Het vroegste overgeleverde literaire werk in het Vroeg-Paganisch zijn de Kurja̰ u Viateris (Cormim up Viatoeres in het Vroeg-Paganisch), de ‘Liederen der Reizigers’, dat waarschijnlijk tussen 1020 en 1050 werd samengesteld aan het hof van koning Mujarx II van Pagai, dat het centrum vormde van een soort Gouden Eeuw, althans in het heidense deel van de koninkrijken. De “Kurja̰”, zoals ze dikwijls kortweg worden genoemd, vormen een verzameling van ongerelateerde lotgevallen van dappere of vaak ook listige reizigers die op hun reis te maken krijgen met problemen die ze door goddelijke tussenkomst weten op te lossen, van wie de reizigers een duwtje in de rug krijgen doordat ze onder de indruk zijn van hun moed of vindingrijkheid.

Net als in latere werken, zoals het epos Oïrcios, zijn er vaak verwijzingen naar oude verhalen uit de Grieks-Romeinse traditie, die echter in de loop der tijd en vanwege het soms gebrekkige contact met Europa zwaar ‘verminkt’ zijn geraakt; Oïrcios (auteur onbekend) is feitelijk het verhaal van Orpheus en Eurydice, hoewel het in dit geval handelt over een krijgsheer wiens vrouw Ioridicei wordt ontvoerd door rovers. Oïrcios weet zijn vrouw met het nodige geweld te redden, maar sluit haar vervolgens op in een zwaar beveiligde toren zodat alleen hij nog weet heeft van haar bestaan en er dus geen gevaar meer is dat men haar zou willen ontvoeren; in essentie ‘verdwijnt’ Ioridicei net als in het originele verhaal, hoewel op een volstrekt andere manier – en er wordt met geen woord gerept over wat zij er zelf nou eigenlijk van vindt.

Onder invloed van ontwikkelingen op het vasteland onstaat ook in Paganië een variant van het chanson de geste, hoewel in dit geval meer aan christelijke kant dan aan de heidense kant. Varianten van de speurtocht naar de Heilige Graal (Grau Sa̰kt in hedendaags Paganisch, Gral Sanct in het Vroeg-Paganisch) duiken vanaf de 13e eeuw op, hoewel deze verhalen veel minder substantieel zijn dan op het Europese vasteland en op de Britse eilanden. Ook is er een aantal wetenschappelijke werken uit deze tijd bewaard gebleven zoals Istiria u Mo̰t (Histoeria up Munt), de ‘Geschiedenis van de Wereld’ van Vius Nurrater (ca. 1280 – 1350), Di Kirp Wima̰ (De Coerp Human) ‘Over het Menselijk Lichaam’ van Tous Vivjlis (ca. 1270 – 1324), en Weris Paganik jat Oj Tuk Krisk (Uoeres Paganic iet Oiu Crescum) ‘Paganische Bloemen en Waar ze Groeien’ (auteur onbekend).

Vanaf de 15e eeuw neemt het aantal hedendaagse geschiedschrijvingen toe; veel koningen hadden geschiedschrijvers in dienst die hun versie van de ontwikkelingen moest vastleggen (ofwel de in hun ogen enige juiste versie). Verrassend genoeg lopen de verschillende varianten van de geschiedenissen die toen zijn geschreven niet heel erg uiteen, vullen elkaar waar nodig zelfs aan, en ze bieden aldus een goede kijk op de ontwikkelingen uit die tijd en de patstelling die dreigt te ontstaan tussen de heidense en de christelijke koninkrijken in hun strijd om de hegemonie over het eiland. De noemenswaardigste schrijvers in dit genre zijn twee hofschrijvers van Woikors: Vipisx Spodjlis (ca. 1410 – 1458) en zijn opvolger Ja̰c Kirs (ca. 1425 – 1478). Met name de laatste gaf treffende beschrijvingen van de monarchen voor wie hij werkte alsook van diens hofhouding.

(vervolg volgt op een gezette tijd)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » za 26 mar 2016, 16:31

Prike Paganik, 24-03-2016 schreef: Tir u Pjṵlik klydir pre mḭs ḭ Jo̰ ; Kustrḛsis tuk ixspekta kḛdjadjḭ
Tir u Pjṵlik in juni maand dicht voor onderhoud; Kustruniërs verwachten chaos

KUSTRUNI, 24 MAART 2016 – In juni gaat het Tir u Pjṵlik (Grondwetplein) in Kustruni voor een maand dicht vanwege onderhoud. Dat heeft het stadsbestuur vandaag bekend gemaakt. Het onderhoud is nodig en de maatregel zat er dus al aan te komen, maar toch vrezen de inwoners van ’s lands regeringszetel een enorme chaos; het plein is een van de belangrijkste maar ook moeilijkste verkeersknooppunten in de stad en het aanleggen van omleidingen is een ingewikkelde taak, die in vergelijkbare situaties in het verleden vaak onnauwkeurig en ondoordacht is uitgevoerd.

“Aangezien er dit keer sprake is van overlast van een maand, hebben we de nodige experts ingeschakeld om het een en ander zo goed mogelijk in banen te leiden”, aldus een woordvoerder van het stadsbestuur. “Het blijft natuurlijk behelpen, zeker met de complexe indeling van het stadscentrum, maar als iedereen zijn autonavigatie uitzet en de borden volgt, zou het in orde moeten komen.”

De meeste Kustruniërs hebben daar echter geen vertrouwen in. “Zelf zal ik wel vinden waar ik moet zijn; het zijn degenen die van buiten komen die waarschijnlijk hopeloos zullen verdwalen”, aldus een bankmedewerker die we op straat aanspraken. “Kustruni is weliswaar een miljoenenstad, maar het stadsbestuur doet soms eerder vermoeden dat we in een dorp leven; ze beloven borden te plaatsen, maar die zullen dan weer halfslachtig en op onlogische plaatsen neergezet worden, met aanwijzingen die voor ons inwoners erg nuttig zijn, maar die voor buitenstaanders kant noch wal raken.”

De beste oplossing zou zijn als men de auto in een buitenwijk zou parkeren en de metro zou nemen, maar de parkeerplaatsen in de buitenwijken zijn niet berekend op zo’n grote toename van auto’s en de metro volgt niet altijd een logische route. Over de aanleg van P+R-systemen wordt al jaren gesproken, maar tot nu toe zonder concrete plannen.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » za 16 apr 2016, 15:49

Hier dan ook maar het Onze Vader in het Paganisch, katholiek land als Paganië is:

Cjar u nes, wi Ve:jac ḭ kiu
Si sa̰ktikat neja̰ u Ves.
Vja̰ju driṵ u Ves.
Si tikt wilo̰c u Ves,
Sjukot ḭ kiu jat upot cjar.
Ne:dedic widi pa̰ cjudja̰ u nes
Jat ne:djumitac dibit u nes,
Sjukot wik nes ne:tukḭ djumit dibiteris u nes,
Jat ne n:ukac ḭ tḛptacjḛ
Uk ne:juric u muw.
Amen


Letterlijke vertaling:
Spoiler: weergeven
(vader van ons, die U:bent in hemel
moet-zijn geheiligd naam van U.
moet-komen koninkrijk van U.
moet-zijn geschied wil van U
zoals in hemel en op aarde.
ons:moet-geven heden brood dagelijks van ons
en ons:moet-vergeven schulden van ons,
zoals ook wij wij:doen vergeven schuldenaren van ons,
en niet ons:moet-leiden in verleiding
maar ons:moet-bevrijden van kwaad.
Amen)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door SjorsB » za 16 apr 2016, 16:43

Apart met die dubbele punten, hoort dat zo?

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » za 16 apr 2016, 17:43

^^ Nee, die heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering toegevoegd :roll: :P

Maar alle gekheid op een stokje: ja, dat is de voorgeschreven manier om clitische voornaamwoorden aan werkwoorden te spellen. In de praktijk zie je ook apostroffen tussen clitisch voornaamwoord en werkwoord, of niets (wat echter tot verwarring kan leiden), of een uit twee letters bestaand clitisch voornaamwoord boven elkaar geschreven, dwz in het geval van ne- (wij/ons) een kleine n boven een kleine e. Dit laatste systeem komt ook veel voor in oudere teksten, om ruimte te besparen.

Clitische voornaamwoorden bestaan slechts voor persoonlijke voornaamwoorden:
subject/onderwerp:
ja (ik), i: (ik, voor een klinker), j: (ik, voor een medeklinker)
to (jij), ti:, t:
is (hij), si:, s:
jau (zij), ju:, w:
it (het), geen clitische vormen
nes (wij), ne:, n:
ves (jullie), ve:, v:
jai (zij (personen)), geen clitische vormen
ju (zij (objecten)), geen clitische vormen

overige functies:
mi (mij), mi:, m:
ti (jou), ti:, t:
je (hem), je:, s:
ja (haar), ja:, w:
it (het)
nes (ons), ne:, n:
ves (jullie), ve:, v:
jes (hen/hun, mannelijk)
jas (hen/hun, vrouwlijk)
ju (ze, onzijdig)

De subjectvormen worden gebruikt als 'echo' bij het werkwoord, ook als het zelfstandige voornaamwoord in de zin aanwezig is. Dat zie je in het Onze Vader in wik nes ne:tukḭ , 'ook wíj doen', waarbij er nadruk ligt op wij (nl. tegenover God, aan wie even daarvoor gevraagd is hetzelfde te doen).
De subjectvormen vervallen wanneer er een clitisch voornaamwoord in een andere functie in de zin voorkomt.

Een correcte vervoeging van het werkwoord 'zijn' (jas) luidt:
i:so̰ (ik ben)
ti:jas (jij bent)
si:jast (hij is), ju:jast (zij is), jast (het is)
ne:so̰ (wij zijn)
ve:jac (jullie zijn)
so̰ (zij zijn)

De toekomende tijd van 'horen' (ydju)
j:yde (ik zal horen)
t:yc (jij zult horen)
s:yt (hij zal horen), w:yt (zij zal horen), yt (het zal horen)
n:ydjṵ (wij zullen horen)
v:ydjuc (jullie zullen horen)
yt (zij zullen horen)

Maar met een (in)direct object (lijdend/meewerkend voorwerp):
m:yde (ik zal mij horen)
t:yde (ik zal jou horen)
s:yde (ik zal hem horen), w:yde (ik zal haar horen), yde (ik zal het horen)
n:yde (ik zal ons horen)
v:yde (ik zal jullie horen)
yde (ik zal hen/ze horen)

In het OV dus: ne:dedic = 'geef ons'.
Het lijdend voorwerp/direct object heeft voorrang op het meewerkend voorwerp/indirect object, dus in een zin als 'ik stel hem haar voor' wordt het lijdend voorwerp als clitisch voornaamwoord aan het werkwoord geplakt, terwijl het meewerkend voorwerp een zelfstandig voornaamwoord is na het voorzetsel gracja 'aan': je:wistḛdju gracja ja

Ne betekent ook 'niet', maar dit woord wordt doorgaans niet aan werkwoord geplakt, terwijl ne: ('ons') weer niet los kan voorkomen. Alleen de tegenwoordige tijd van 'zijn' heeft een negatieve variant, die ne = 'niet' én de clitische voornaamwoorden integreert (waarbij de : dus wordt weggelaten):
ḭso̰ (ik ben niet)
tines (jij bent niet)
sinest (hij is niet), junest (zij is niet), nest (het is niet)
nḛso̰ (wij zijn niet)
venec (jullie zijn niet)
neso̰ (zij zijn niet)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Kaaiman » zo 17 apr 2016, 18:36

Je geeft het woord 'taalkunstenaar' een heel nieuwe betekenis, Dulminis! :D
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » ma 13 jun 2016, 21:11

Prike Paganik, 12-06-2016 schreef: 5-2 wikteria kḭtra Sustuli prit cjartaja̰ liu
5-2 winst tegen Sustulië ondanks slordige wedstrijd

RASTROMES (RTH), 12 JUNI 2016 – Paganië heeft zijn eerste overwinning binnen, maar de totstandkoming daarvan bezorgde veel fans de ultieme frustratie. De verdediging bleek tijdens deze eerste wedstrijd haast amateuristisch zwak en Sustulië kreeg veel kansen om te scoren - waarvan de meeste echter niet benut werden of werden tegengehouden door keeper Pyws Klydi, die verder ook enigszins uit vorm leek en de bal toch twee keer doorliet; de tweede keer betrof zelfs onoplettendheid na een verkeerd getrapte bal van Agripa Kḛcja, die het doel in ging in plaats van het veld op. Kḛcja kreeg van de aanwezige landgenoten een fluitconcert te horen en tien minuten later werd hij door coach Tic Erna̰des van het veld gehaald en vervangen door Leo̰ Ramo̰. Of Kḛcja dit toernooi nog weer zal spelen, is maar zeer de vraag.

Ondanks deze en andere slordigheden in het spel van Paganië wonnen de Scharlaken Kardinalen (Kardinali Kikine) uiteindelijk met 5-2, gered door een nog grotere slordigheid van de Sustuliërs: zij scoorden maar liefst twee keer in eigen doel en leken coherentie te missen. De drie 'echte' doelpunten tegen Sustulië werden gescoord door Vipisx Kuporcja (13'), Gavriu Auva (44') en Leo̰ Ramo̰ (77').
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » za 25 jun 2016, 21:07

(Nota bene: dit artikel dateert van afgelopen dinsdag)
Prike Paganik, 21-06-2016 schreef: Pagania sjako̰ ḭ torm D, uk perdit ju:jast u Bḛdi ḭ cjunḭ wiktas
Paganië tweede in groep D, maar verliest in achtste finale van Benjiland

CORDUBA, 21 JUNI 2016 – Na een zenuwslopende penaltyreeks tegen het even sterke Benjiland is het einde oefening voor de Scharlaken Kardinalen. Nadat de wedstrijd ook na verlenging nog op 3-3 stond, was het elfmeterschieten geblazen. Pas na dertien keer raak in elkaars doel schieten miste Vipisx Lulis een schot, waarmee Benjiland gewonnen had.

In de poulefase was Paganië als tweede geëindigd; alleen Schellingen bleek een sterkere tegenstander. Coach Tic Erna̰des aanvaarde vanavond de kritiek dat ons land wellicht te hoogmoedig het toernooi was ingegaan. “Paganië is een sterk voetballand, maar we hebben slordig gespeeld en de tegenstanders onderschat”, zei hij. “Toch zie ik dat de deelnemende landen in Atlantiscup zeer gevarieerd zijn qua sterkte, waardoor het zeker mogelijk is de Cup in de toekomst te winnen.” Het is nog niet uitgemaakt of Erna̰des nu zal aftreden als coach van de Scharlaken Kardinalen; zowel onder het publiek als binnen de voetbalbond lijken de meningen hierover verdeeld te zijn.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » wo 03 aug 2016, 13:33

Media in Paganië

(1) Radio en televisie
Sinds de jaren ’20 beschikt Paganië over radio en sinds de jaren ’50 over televisie. De oudste radiozender is de tot 1982 naamloze staatszender, die zijn eerste programma uitstraalde op 20 april 1929. In 1936 kwam hier een tweede zender bij. Het eerste televisiekanaal (eveneens een staatszender) ging in 1959 de lucht in, maar was in de eerste jaren – evenals beide radiozenders – vooral een spreekbuis van het regime van dictator Tysc Nerba. In deze periode was er dan ook een wildgroei aan illegale zendertjes, die ondanks hard optreden van de regering als paddestoelen uit de grond bleven schieten. Deze zenders hadden overigens vooral een plaatselijk bereik.

Hoewel de dictatuur na de dood van Nerba in 1964 snel aan zijn eind kwam en de staatstelevisie en –radio bevlekt waren door partijdigheid, duurde het tot 1981 dat de mediawet hervormd werd en private ondernemingen het recht kregen om radio en televisie te maken. Ondanks de vele kleine zenders die na de dictatuur in minder fanatieke mate waren blijven bestaan en die nu plotseling legaal waren, slaagde er maar één bedrijf in om landelijk serieus tegenwicht te bieden aan de staatszender: N&Ḭ, wat oorspronkelijk stond voor Niu jat Ḭdipḛdḭs (Nieuw en Onafhankelijk), maar later als afkorting NḬ een merknaam werd. De tot dan toe naamloze staatszenders verschaften zich eveneens een naam: PG (Paganik Gḭtik, de Paganische Nationale). Halverwege de jaren ’90 waren er drie PG en vier NḬ televisiekanalen; terwijl PG echter zeven radiozenders aanbood, focuste NḬ zich meer op de televisie en had slechts één radiozender die gewijd was aan zakelijk nieuws.

In 1998 betraden Kvarinsulaanse media de Paganische markt. De maatschappij Kamerre bood eerst twee, daarna drie themakanalen aan: Kamerre Desport (Sport), Kamerre Wipjaktaja̰ (Entertainment) en later ook Kamerre Musika (Muziek). De zender OK kwam met een nieuws- en een filmkanaal. Nog steeds zijn PG, NḬ, Kamerre en OK de belangrijkste spelers in de televisiewereld, hoewel digitale themakanalen in de afgelopen jaren een hoop kijkers van ze hebben weggepikt. Een gemiddeld televisiepakket bestaat tegenwoordig uit rond de 200 zenders, waartussen zich bekende Westerse kanalen, maar ook een aantal Borealische zenders bevinden.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » vr 05 aug 2016, 12:53

Media in Paganië

(2) Kranten en weekbladen
Paganië heeft een rijke verzameling kranten, tijdschriften en weekbladen. Paganiërs houden sowieso van lezen en zijn geïnteresseerd in het wel en wee van bekende personen. Met een klein legertje adellijke families hoeft men zich daar op nationaal vlak al weinig zorgen om te maken, maar ook buitenlandse prominenten voeden de noodzaak voor een krachtige roddelpers. Deze noodzaak gaat zó ver, dat zelfs ’s lands meest serieuze krant, de Prike Paganik, een uitgebreide sectie over de mensen biedt die er volgens de krant toe doen – wie er toe doet, verschilt overigens per krant en blad.

De oudste nog bestaande Paganische krant is Cja̰p, opgericht in 1791 in een behoefte naar meer informatie over de onzekere gebeurtenissen in Europa van dat moment. Cja̰p was lange tijd onafhankelijk en volgde een politiek neutrale koers, maar in de jaren ’40 van de 19e eeuw koos het de kant van de politieke bewegingen die de macht van de koning en de adellijke families wilden inperken. Cja̰p werd hierdoor een doelwit voor pro-adellijke partijen, en in 1846 en 1848 werd de redactie door bomaanslagen getroffen; in 1848 betekende dit bijna het einde van de krant, die enkele maanden niet verscheen.

Na de Politieke Revolutie van 1849 kreeg Cja̰p een flinke dosis subsidie van de nieuwe regering om de draad weer op te pakken, maar werd hierdoor wel steeds meer een spreekbuis van de regering. In deze tijd werden nieuwe kranten opgericht, waaronder de Prike Paganik (1853), de Cjudja̰ u Woikors (1856-1961) en de No̰cj i Cjuvitat (1857-1955), waarvan alleen de eerste in in zijn huidige vorm nog bestaat. Cja̰p bleef tot 1965 de belangrijkste krant, maar tijdens de Jaren van Repressie werd het vanaf 1953 het enige toegestane dagblad; de andere kranten mochten doorgaan als weekblad en werden hevig gecensureerd. De meesten hielden dit niet vol en gingen failliet. Clandestiene, onregelmatig verschijnende krantjes doken echter op, waarvan een aantal na 1965 de illegaliteit verliet en nu nog bestaat: Jurc gracja Paganes (1948, links georiënteerd), No̰cj pre Jurtat (1952, liberaal/libertarisch), Kḛkirdia (1952, katholiek).

Het herstel van de democratie in 1965 veroorzaakte ogenblikkelijk een keldering van het aantal abonnementen op Cja̰p, dat bijna failliet ging en slechts met een drastische reorganisatie kon blijven bestaan. Zó teloor ging Cja̰p, dat discussies onder de nieuwe machthebbers om de krant te verbieden, halverwege werden afgebroken omdat ze hun nut verloren leken te hebben. De krant moest zijn focus en cliëntele verleggen, waardoor het tussen 1966 en 1981 alleen in Kustruni als plaatselijk weekblad kon verschijnen. Het hield zich voortaan verre van politiek, en ging zich steeds meer op wetenschappelijke inhoud richten; na 1981 verscheen er voor het eerst weer een landelijke oplage en tegenwoordig geldt Cja̰p als het voornaamste wetenschappelijke tijdschrift van Paganië.

Een nieuwe krant met de naam No̰cj i Cjuvitat verscheen voor het eerst in 1964 na de dood van dictator Tysc Nerba, eerst met enkele onregelmatige uitgaven, maar vanaf 1967 dagelijks; Prike Paganik en No̰cj pre Cjuvitat zijn nu de twee voornaamste kranten zonder duidelijke politieke signatuur, hoewel No̰cj i Cjuvitat aanmerkelijk rechtser uit de hoek komt.

Roddelpers
De roddelpers staat in Paganië eufemistisch bekend als NdW, No̰cj di Wiminis ‘Nieuws over Mensen’. Het eerste blad Jai verscheen in 1922 en was meteen een groot succes. Met de komst van andere roddelbladen werd de roddelpers echter steeds drastischer, en in de jaren ’30 moest de regering zware maatregelen nemen om de privésfeer van acteurs, politici en enkele adellijke families te bewerken; in 1937 verdwenen niet minder dan 24 roddeljournalisten voor lange tijd achter de tralies en kregen vijf redacties boetes. Deze dubieuze omgang met de persvrijheid werd later door dictator Nerba misbruikt om de bestaande pers eenvoudig aan banden te leggen. De absurdste toevoeging aan het roddelcircuit in die jaren was de oprichting van het blad Nerba in 1951, dat een volledig door hem goedgekeurde inkijk in zijn leven bood.

In de jaren ’80 werd de roddelpers opnieuw zo agressief als in de jaren ’20 het geval was geweest, maar dit keer nam de regering weinig maatregelen, wat leidde tot frustratie bij sommige gestalkten. In 1988 en 1989 werd het nieuws bepaald door de geruchtmakende rechtzaak tegen Luis, de tweede zoon van de toenmalige hertog Ko̰sta̰tino VIII van Sḭgost (en broer van de huidige hertog Tysc), die een journalist betrapte die foto’s maakte van een vrijpartij bij het zwembad van zijn landhuis waarbij Luis betrokken was; Luis had hierop zijn jachtgeweer gepakt en de man achtervolgd en in een kroeg in een dorp verderop diens hoofd vol hagel gejaagd. Hoewel iedereen het erover eens is dat Luis voor moord had moeten veroordeeld worden, werd de zaak geseponeerd. Luis zelf kwam in 1994 onder verdachte omstandigheden om het leven bij een auto-ongeluk. De schok die dit alles teweeg bracht, zorgde ervoor dat de roddelpers zich weer wat terughoudender opstelde, maar recent neemt de agressie weer toe door de mogelijkheid om drones in te zetten.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » vr 05 aug 2016, 15:55

Prike Paganik, 5-08-2016 schreef: Kja̰tini u viateris igret a ucpjurater tro̰k
Tientallen passagiers onwel door defecte ventilatie

TARSO, 5 AUGUSTUS 2016 – Snel toenemende warmte als gevolg van een defecte ventilatie heeft er vanmiddag op de internationale luchthaven van Kustruni voor gezorgd dat tientallen passagiers onwel werden en door noodartsen behandeld moesten worden. De plaats van het ongeval was de C-pier, die momenteel verbouwd wordt, waardoor er tijdelijk gebruik gemaakt wordt van een raamloze loods met slechts twee deuren (een aan de kant van het vliegveld, een andere aan de kant van het platform). Er waren eerder al klachten van passagiers die zich in het noodgebouw als slachtvee opgesloten voelden. De luchthavendirectie heeft altijd benadrukt dat de situatie spoedig zal verbeteren, maar na het incident van vandaag zal er toch op kortere termijn het een en ander veranderd moeten worden.

Het vliegveld van Kustruni is al jaren een bouwput; sinds 2011 is men het hopeloos verouderde complex aan het moderniseren en uitbreiden. De B-pier is momenteel helemaal niet toegankelijk, waardoor er extra passagiers via de A- en de C-pier geleid worden. De loods ter vervanging van de C-pier werd in maart geïnstalleerd, maar hij lijkt slecht berekend op de in de zomer hogere temperaturen en passagiersaantallen. Reizigersorganisaties hebben al aangeraden indien mogelijk Kustruni te ontwijken en een vakantie te boeken op de via internationale luchthaven van Reni aangeboden bestemmingen; sommigen lijken deze raad te hebben opgevolgd, terwijl anderen via Meponas (KVA) reizen. Het merendeel reist echter nog steeds via Kustruni.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PAG] Paganië

Bericht door TBR » vr 05 aug 2016, 21:15

Het verhaal van die Luis plaatst het News of the World-schandaal in het VK wel in perspectief, het zou wel leuk zijn mocht je even vermelden wat de namen van de kranten betekenen (voor mijn part in het Punjabi, dat kan Google Translate wel aan.) Bestaat inPaganië ook de vorming van grote krantenconcerns of wordt het land hier nog van gespaard?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » vr 05 aug 2016, 22:02

Ja, ik neem aan dat kranten en tijdschriften wel tot concerns behoren.

Cja̰p = The Times (Tempora)
Prike Paganik = Paganische Heraut (Praeco Paganicus)
Cjudja̰ u Woikors = Dagelijkse van Woikors (Cotidianus ab Woikors)
No̰cj i Cjuvitat = Nieuws uit de Staat (Nuntius ex Civitate)
Jurc gracja Paganes = Vrijheid voor Paganiërs (Libertas (gratia) Paganis)
No̰cj pre Jurtat = Nieuws voor de vrijheid (Nuntius pro Libertate)
Kḛkirdia = Eendracht (Concordia)
Jai = Zij (Ei/Eae)
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » za 06 aug 2016, 11:10

Taal

Iets over de Paganische taal. Ik had weliswaar ergens een link naar de grammatica gepost, maar in de Zandbak is die waarschijnlijk moeilijker te vinden dan een wat substantiëler verhaal. Hier bevindt zich bovendien een link naar een lijstje met woordrijtjes.

Klankontwikkeling
Ten opzichte van het Latijn zijn sommige klanken gebroken in het Paganisch: een korte e is ja geworden, een korte o (w)i, een lange i ju. De initiële j- zorgt voor palatalisatie van de voorgaande medeklinker; meestal volstaat het om simpelweg een j achter de medeklinker te schrijven, maar soms treden er bijzonderheden op: bj > (v)j, frj > pj, lj > j, mj > j, nj > cj, prj > pj, rj > dj, trj > dj, tj > cj. Andere merkwaardigheden omvatten f- > t- (behalve in fl- > w-, en fr- = fr-), ch > v (maar die v lost meestal op in aangrenzende klinkers), qu > w, r > dr.

Naamwoord
Van de zes Latijnse naamvallen zijn er in het Paganisch twee overgebleven: een nominatief (grammaticaal onderwerp van de zin) en een obliek/obliquus (de rest). Woorden kunnen voorkomen in enkelvoud en meervoud, maar vooral bij onzijdige woorden zijn enkelvoud en meervoud gelijk. De oorspronkelijke vijf verbuigingsklassen uit het Latijn zijn nog slechts vaag waarneembaar; de eerste (A-stammen) en tweede (O-stammen) onderscheiden zich van de derde (medeklinker- + I-stammen), vierde (U-stammen) en vijfde (E-stammen) door het feit dat de nominatief en de obliek bij de eerste twee nog verschillend zijn en bij de latere drie niet.

1. mḭsa ('tafel'), obl. ev. mḭs ; nom. mv. mḭsi, obl. mv. mḭsas (<mensa)
2. wirc ('tuin'), obl. ev. wirt ; nom. mv. wirti, obl. mv. wirtes (<hortus)
2. vjau ('oorlog'), obl. ev. vjau ; nom. mv. vjau, obl. mv. vjau (<bellum)
3. drix ('koning'), obl. ev. drik ; nom.+obl. mv. drigis (<rex)
3. cja̰p ('tijd'), obl. ev. cja̰p ; nom.+obl. mv. cja̰p (<tempus)
3. torris ('toren'), obl. ev. torrḭ ; nom.+obl. mv. torris (<turris)
3. unimu ('dier'), obl. ev. unimu ; nom.+obl. mv. unimu (<animal)
4. mṵs ('hand'), obl. ev. mṵ ; nom.+obl. mv. munis (<manus)
4. kirno ('hoorn'), obl. ev. kirno ; nom.+ obl. mv. kirno (<cornu)
5. jadjudis ('middag'), obl. ev. jadjudi ; nom.+obl. mv. jadjudis (<meridies)

Alleen de zelfstandige naamwoorden worden verbogen; de bijvoegelijke hebben maar één vorm en staan doorgaans achter het zelfstandige naamwoord. Trappen van vergelijking worden gevormd met behulp van plo ('meer') en plodjṵ ('meest'). Een aparte bijwoordsvorm is er niet; een bijvoegelijk naamwoord in bijwoordsfunctie kan omschreven worden met ḭ mit ... , letterlijk 'in ... hoedanigheid'/'op een ... manier':
Ju:tuk kṵ ḭ mit pour = (lett.) 'zij doet zingen op een mooie manier' = 'zij zingt mooi.

Telwoord
0. nol, 1. o̰, 2. dowe, 3. tris, 4. wutir, 5. jṵk, 6. sjax, 7. sjapt, 8. wikt, 9. ni, 10. djak
11. o̰dja, 12. doudja, 13. djadja, 14. wudja, 15. jṵdja, 16. sidja, 17. sjaptidja, 18. doudijṵt, 19. o̰dijṵt, 20. jṵt
100. kja̰t, 1000. julu

Werkwoord
De vier vervoegingsparadigma's zijn behouden gebleven, maar lopen geregeld in elkaar over als dat klanktechnisch zo uitkomt. Sowieso doet het oorspronkelijke praesens bij veruit de meeste werkwoorden alleen nog dienst als toekomende tijd/bevestiging/voltooiing (futurum), terwijl er met het werkwoord tuk ('doen') onvoltooide handelingen in het heden (praesens) en verleden (imperfectum) kunnen worden beschreven.

A (actief): wika ('roepen');
i:tuke wika ('ik roep'), ti:tux (jij), si:tuk/ju:tuk/tuk (hij/zij/het), ne:tukḭ (wij), ve:tukic (jullie), tuk (zij)
i:tikju wika ('ik riep'), ti:tikicju, si:tiki/ju:tiki/tiki, ne:tikḭ, ve:tikic, tiki
i:wikauju ('ik heb geroepen'), ti:wikaucju, si:wikau/ju:wikau/wikau, ne:wikaṵ, ve:wikauc, wikau
i:wike ('ik zal roepen'), ti:wix, si:wik/ju:wik/wik, ne:wika̰, ve:wikac, wik
i:wikarḛ ('ik zou roepen'), ti:wikars, si:wikar/ju:wikar/wikar, ne:wikarḭ, ve:wikaric, wikar
i:wikja̰ ('ik moet roepen'), ti:wikis, si:wikja/ju:wikja/wikja, ne:wikḭ, ve:wikic, wikja
wika̰s ('roepend')
wikat ('geroepen')

A (passief): wikadju ('geroepen worden');
i:wikir ('ik word geroepen'/'ik zal worden geroepen'), ti:wikars, si:wikar/ju:wikar/wikar, ne:wikar, ve:wika̰ju, wikar
wikat i:so̰ ('ik werd geroepen'/'ik ben geroepen'), ti:jas, si:jast/ju:jast/jast, ne:so̰, ve:jac, so̰
wikat i:jaru ('ik zou worden geroepen'/'ik was geroepen'), ti:jaras, si:jaru/ju:jaru/jaru, ne:jara̰, ve:jarac, jaru

Sommige werkwoorden hebben alleen een passieve vorm, maar een actieve betekenis (de zogenaamde 'deponens'-werkwoorden). Een voorbeeld hiervan is liuju ('spreken'): ja liwir ḭ mit paganik ('ik spreek Paganisch').
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » za 06 aug 2016, 18:56

Bestuur

Daar had ik al iets over geschreven, maar ik heb het nu wat uitgebreid:

Wetgevende macht
Het parlement van Paganië bestaat uit twee kamers, de Kḛdjas* (Congres, 225 eens per vijf jaar benoemde leden) en de Sjanac (Senaat, 99 leden, waarvan er elk jaar 33 worden gekozen, steeds 66 door het volk en 33 door de gezamenlijke provinciebesturen). Zie enkele posts eerder voor een lijst met gangbare partijen.

In het Congres* mag een partij maximaal 50% van de stemmen hebben, om te voorkomen dat er één weliswaar democratisch de absolute macht vergaart, maar daar misbruik van maakt. Het Congres moet de samenstelling en het beleid van de regering (de 'Scharlaken Raad') goedkeuren (zie onder). Na de behandeling van een wetsvoorstel door het Congres wordt het door de Senaat op vorm en procedures geëvalueerd. Indien het door de Senaat niet wordt goedgekeurd, gaat het terug naar het Congres voor herbehandeling. Een wetsvoorstel mag maximaal vier keer heen en weer worden gestuurd; als het na de vijfde keer heen nog steeds niet door de Senaat wordt goedgekeurd, verdwijnt het in de prullenbak. Eenmaal goedgekeurd door de Senaat moet het wetsvoorstel door de koning ondertekend worden, waarna de nieuwe wet ogenblikkelijk van kracht wordt, tenzij er in de wet bepaald is dat de wet op een andere datum in werking zal treden.

Uitvoerende macht
De regering van Paganië is de zogenaamde Kḛsilḭ Kikine of ‘Scharlaken Raad’, genoemd naar de scharlaken mantels die de eerste regering droeg tijdens haar inauguratie in 1849. Ondanks het feit dat de naam zeer omstreden werd en geassocieerd wordt met het bloed van de politieke slachtoffers van de regering tijdens de Jaren van Repressie (1944-1965) wordt de naam nog steeds gebruikt.

De Scharlaken Raad wordt voorgezeten door de Consul (Kḭsou), die voor 1996 door de gezamenlijke hoofden van de adellijke Huizen benoemd werd en sinds 1996 door de gezamenlijke provinciale parlementen. De Consul benoemt de rest van de Scharlaken Raad, die door een meerderheid van de leden van de Kḛdjas moet worden goedgekeurd. Hoewel de Consul zelf niet afgezet kan worden tenzij hij een ernstig misdrijf pleegt, sterft, of anderszins niet meer in staat is om zijn taken uit te oefenen, heeft de Kḛdjas de macht om andere leden van de regering te ontslaan en om de Consul om een beleidsverandering te vragen. Indien de laatste dat weigert, kan het parlement een Dictator (Diktater) benoemen, die de Consul onder huisarrest mag plaatsen als hij blijft weigeren zijn beleid aan te passen aan de wensen van de Kḛdjas, indien nodig voor de rest van de termijn. Tijdens de Jaren van Repressie werd de Kḛdjas gedomineerd door de extreem rechtse Partido Cjuvik (‘Staatspartij’), die een min of meer permanente Dictator benoemde om de democratischere Consulkandidaten monddood te maken, die door de adellijke huizen naar voren werden geschoven. Sinds deze periode kan een politieke partij niet meer dan 50% van de zetels in de Kḛdjas hebben. Het benoemen van een Dictator is sinds deze tijd overigens allerminst populair en derhalve sinds 1965 nog niet weer toegepast.

De verkiezingen voor de nieuwe Consul vinden een keer in de vijf jaar op de dag voor de reguliere landelijke Congresverkiezingen plaats. Zowel de kandidaatstelling als de verkiezing van de nieuwe Consul vinden achter gesloten deuren plaats (om de Congresverkiezingen niet te beïnvloeden) en de uitslag wordt pas bekend gemaakt op de uitslagenavond van de Congresverkiezingen. De Consul wordt benoemd voor één periode van vijf jaar. Sterft de Consul, of is hij om een andere reden niet meer in staat zijn functie uit te oefenen, dan ‘valt’ de regering, waarna er zo snel mogelijk nieuwe Congresverkiezingen worden uitgeschreven.

De Scharlaken Raad heeft voor zijn beleid de steun nodig van een meerderheid van het Congres. Omdat sinds 1965 geen partij meer dan 50% van de zetels in het Congres kan bezetten, bestaat de regering doorgaans uit leden van de steungevende partijen – hoewel dat in theorie niet verplicht is: de steunende partijen kunnen ook besluiten de Consul de vrije hand te geven in de samenstelling van zijn regering. In de praktijk gebruiken partijen de regering echter maar al te graag om in de belangstelling te geraken. Het is dan aan de Consul om de partijpolitieke verschillen binnen de regering tot een werkend geheel te smeden.

De politieke affiniteit van de Consul is niet zelden verschillend van de grootste regeringspartij. Wanneer er een Consul gekozen wordt die niet tot de grootste regeringspartij behoort, wordt het ministerie van Algemene Zaken bezet door een vertegenwoordiger van de grootste regeringspartij; deze persoon staat doorgaans bekend als de Vice-Consul, hoewel dit geen officiële term is. Wanneer de Consul wél tot de grootste regeringspartij behoort, is de minister van Algemene Zaken iemand van de kleinere coalitiepartners.

In theorie is het mogelijk dat de Consul niet tot één van de regeringspartijen behoort; in zo’n geval kan er na een jaar bekeken worden of er wellicht tussentijdse Congresverkiezingen kunnen worden uitgeschreven. Het gevaar daarvan is, dat dan bekend is wie de Consul is; indien die niet populair uitvalt, kan het nieuwe Congres en dus de rest van de Scharlaken Raad voor hem of haar nog minder prettig uitpakken.

Provincies
Paganië kent sinds de grondwetswijziging van 1996 zijn huidige provincies (Djekisis). Daarvoor waren er de eerst zeventien, toen acht en daarna elf Stadskoninkrijken die de basis vormden van het Koninkrijk Paganië. Deze Stadskoninkrijken bestaan formeel nog steeds, maar hebben sinds 1996 - net als de eraan verbonden adellijke families - nog slechts een ceremoniële functie, waar de (praktischer ingedeelde) provincies voor het dagelijks bestuur verantwoordelijk zijn.

Elke provincie heeft een éénkamerparlement (Sjanac Djekisa̰, Provinciale Senaat) waarvan het aantal leden per provincie wisselt op basis van het aantal inwoners. Er zijn maximaal elke vier jaar verkiezingen, die niet per se tegelijk hoeven plaats te vinden. Direct na de verkiezingen vormen de grootste partijen een coalitiebestuur om de Provincieraad (Kḛsilḭ Djekisa̰) te vullen. Ook hier geldt dat partijen niet meer dan 50% van de zetels mogen bezetten. De Provincieraad wordt voorgezeten door de Djekitis (‘provinciebestuurder’), die op voordracht van de minister van binnenlandse zaken door de Provinciale Senaat wordt benoemd.

De gezamenlijke Provinciale Senaten kiezen getrapt eens in de drie jaar een derde van de leden van de landelijke Senaat, alsook eens in de vijf jaar de Consul.

*Ik zeg steeds 'de Kḛdjas' en 'het Congres', terwijl 'het Kḛdjas' net zo goed zou kunnen, want het is etymologisch hetzelfde woord.
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [PAG] Paganië

Bericht door TBR » zo 07 aug 2016, 22:00

Staan de grenzen van de provincies of van de stadskoninkrijken op de kaart van Paganië?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Dulminis
Moderator
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 17:29
Locatie: Lëtzebuerg / Luxemb(o)urg (L)
Contacteer:

Re: [PAG] Paganië

Bericht door Dulminis » zo 07 aug 2016, 22:01

Van de provincies. Dat is inderdaad niet duidelijk...
Onex́o uǵȯnan ėbȯ xėzėk ocilhenśek v́egėnśeǵon
Woja̰ plodjṵ bḭ cjuwir ḭ wikoles u irkes pur
Mae'r afon orau yn y llygaid y geifr bach


(Le meilleur fleuve se trouve dans les yeux des petites chèvres)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten