[VGR] Gézátlim Havósz Républak

Landen uit de Zandbak die langer dan een half jaar niet voldoende doorontwikkeld zijn
Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » zo 20 nov 2016, 15:48

SjorsB schreef:Nog een opmerking over het grensgebied:

De oranje weg die je hebt ingetekend die ten westen van Satoba Akarivata de grens over laat gaan, steekt volgens mijn kaart op een vrij onlogisch hoog punt de grens over. Het lijkt me logischer als de weg een stuk westelijker op een lager punt de grens oversteekt. Of had je het zo voorzien die weg parallel aan de rivier (die bij mij de Irənə heet) door te laten lopen tot aan de Fingevorense weg 75/76 (zie kaart)?
Het is juist onlogisch dat de rivier op zo'n hoog punt de grens oversteekt, misschien moet je daar een smal dal voorzien? De hoofdweg volgt inderdaad de rivier tot die aansluit op het Fingevoorse wegennet. De weg verder westwaarts laten lopen is heel ongunstig voor de Vigurische overheid, want dan gaat deze door autonoom gebied van Satoba Akarivata, daar heeft de regering momenteel geen controle. De weg naar Fingevoren was ook een van de redenen waarom Satoba Akarivata uit twee delen bestaat.
SjorsB schreef: Verder staat Satoba Akarivata volgens de traditionele manier van het Hongo verkeerd geschreven; het rondje dat na het derde teken tussen de twee woorden in staat kan daar niet staan. Dit is namelijk een diakritisch teken dat aangeeft dat achter de medeklinker die er geschreven staat een /a/ moet komen (maar die medeklinker staat er niet en daarvoor gebruikt het Hongo een speciaal teken). De correcte manier zou zijn
[script="hongo"]satoba xakarivata[/script]

In het Hongofont typ je hiervoor "satoba xakarivata", die x wordt in het font dus dat speciale teken ;)

Edit: dit staat dus zowel op de kaart als de vlag verkeerd. Het kan natuurlijk zo zijn dat men het schrift in SA anders gebruikt maar ik vind het er niet heel logisch uitzien ;)
Bedankt om dit te melden, ik heb het Hongo-font gebruikt dat Faylin heeft ontwikkeld, misschien zit er daar een fout? Ik zal de correcte spelling overnemen, maar mijn kennis van het schrift is nogal beperkt, ik zal me er eens in verdiepen. Ik weet ook niet of het fonetisch wel allemaal juist is, want de uitspraak van Satoba Akarivata is /Satoba Akariwata/ en Toxakeza is /Tohakeza/.

@Menno en @Matt: er zijn ook nog geen afspraken gemaakt over wegen en rivieren naar Navudar en Fenjamen, al zullen dit geen belangrijke transportassen zijn voor Viguros.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door Matt » di 22 nov 2016, 11:32

De grens Fenjamen-Viguros ligt tussen daar waar de rivier in het noordwesten de grens over gaat en de uitstekende punt in Satoba Akarivata. De grens tussen Fenjamen en Viguros volgt bijna volledig de rivier. Er zullen in theorie bruggen kunnen zijn, maar ik kan mij voorstellen dat het terrein aan de Vigurese (?) zijde zich niet leent voor aansluitende wegen met de rest van het land. De hellingen aan de Vigurese zijde zullen denk ik ook steiler zijn dan aan de Fenjaamse kant. Er is echter wel een breed dal helemaal in de punt van Satoba Akarivata, wat doorloopt tot in Fingevoren. Het zou kunnen dat er in dit stuk aansluitende wegen zijn en dat dit alleen via Fenjamen en/of Fingevoren zou kunnen worden bereikt.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door SjorsB » di 22 nov 2016, 14:45

Een smal dal op de plek waar die rivier de grens oversteekt is wel een goed idee. :d
Ik zal dat en de weg op de volgende versie van de kaart van Fingevoren ook intekenen. Aan de Vigurische zijde van de grens worden de bergen toch niet meteen hoger? (Eerst een plateau o.i.d. waar Satoba Akarivata op ligt, afgaand op een kaartje dat je eerder deelde)

Over het Hongo: in het font van Faylin zit geen fout, maar het Hongo gebruik je gewoon anders dan ons eigen alfabet. Als je wil weten hoe het font te gebruiken, zie dit dingetje: https://dl.dropboxusercontent.com/s/4eu ... d.png?dl=0 De plaatsnaam in het noorden van het land heb je dezelfde fout gemaakt :)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » di 22 nov 2016, 16:27

Matt schreef:De grens Fenjamen-Viguros ligt tussen daar waar de rivier in het noordwesten de grens over gaat en de uitstekende punt in Satoba Akarivata. De grens tussen Fenjamen en Viguros volgt bijna volledig de rivier. Er zullen in theorie bruggen kunnen zijn, maar ik kan mij voorstellen dat het terrein aan de Vigurese (?) zijde zich niet leent voor aansluitende wegen met de rest van het land. De hellingen aan de Vigurese zijde zullen denk ik ook steiler zijn dan aan de Fenjaamse kant. Er is echter wel een breed dal helemaal in de punt van Satoba Akarivata, wat doorloopt tot in Fingevoren. Het zou kunnen dat er in dit stuk aansluitende wegen zijn en dat dit alleen via Fenjamen en/of Fingevoren zou kunnen worden bereikt.
Een weg door Satoba Akarivata is onwenselijk voor transitverkeer naar Viguros, want onveilig, en buiten de controle van de Vigurische veiligheidsdiensten. Er zal waarschijnlijk wel veel gesmokkeld worden via de grens van Satoba Akarivata. De hellingen zullen steil zijn, maar een weg kan wel nog aangelegd worden, al zal deze in de winter moeilijk begaanbaar zijn. Ik weet niet hoe het aan de Fenjamense kant zit, maar de Vigurische zijde is eerder dunbevolkt, het zal dus eerder om transitverkeer in de zomer gaan, want dan zijn de bergpassen die Noord- en Zuid-Viguros verbinden open.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door Matt » wo 23 nov 2016, 14:11

SjorsB schreef:Een smal dal op de plek waar die rivier de grens oversteekt is wel een goed idee. :d
Ik zal dat en de weg op de volgende versie van de kaart van Fingevoren ook intekenen. Aan de Vigurische zijde van de grens worden de bergen toch niet meteen hoger? (Eerst een plateau o.i.d. waar Satoba Akarivata op ligt, afgaand op een kaartje dat je eerder deelde)
Ik doelde eigenlijk op het gebiedje "Lavaneda" op de kaart van Fingevoren. Ik denk dat er in dat westelijke puntje goed nederzettingen mogelijk zijn. Ik weet niet precies hoe de relatie tussen Viguros en Fingevoren is. Dit kleine gebied zou een soort smokkelroute tussen Fenjamen en Fingevoren kunnen vormen. De grens tussen Fingevoren en Fenjamen is namelijk goed bewaakt, aangezien de twee landen aartvijanden nummer één zijn. Aan de andere kant, door de instabiele situatie van Satoba Akarivata zal er wellicht ook veel corruptie zijn.

Afbeelding

In het groen is de Lavaneda Vallei en een mogelijke rivier die hier op de Lave aantakt. De rivier in het noorden is een klein riviertje wat door Seovië stroomt en in Vigorus ontspringt. Hierdoor is de scheiding tussen dit riviertje en de Lave redelijk smal en zal de Lave ter plaatse ook door een smal dal gaan. De zwarte stippellijn geeft een mogelijke ¨smokkelroute weer.

Bij nader inzien beginnen de grotere hoogtes inderdaad oostelijker. Neemt niet weg dat ik nog steeds betwijfel of er goede bevindingen tussen "Lavaneda" (laat ik dat puntje in Viguros ook even zo noemen) en de rest van Viguros kunnen zijn. De oranje stippellijn is een mogelijke verbinding met de rest van het land, maar gezien de situatie in dit gebied is deze route onwenselijk. Een andere mogelijkheid is door het dal van de Lave naar boven en dan over de bergrug naar het oosten. Ook dit betwijfel ik, aangezien ik verwacht dat het dal van de Lave op het punt waar het nog net helemaal in Viguros ligt door een smal dal gaat en dit dus problemen voor een dergelijke route kan opleveren.

Gezien de geografische situatie denk ik dat dit gebiedje historisch gezien best interessant kan zijn.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » wo 23 nov 2016, 16:37

Matt schreef:Ik doelde eigenlijk op het gebiedje "Lavaneda" op de kaart van Fingevoren. Ik denk dat er in dat westelijke puntje goed nederzettingen mogelijk zijn. Ik weet niet precies hoe de relatie tussen Viguros en Fingevoren is. Dit kleine gebied zou een soort smokkelroute tussen Fenjamen en Fingevoren kunnen vormen. De grens tussen Fingevoren en Fenjamen is namelijk goed bewaakt, aangezien de twee landen aartvijanden nummer één zijn.
Het kan best zijn dat er in dit gebied veel Hiwe-Nederzettingen zijn, en misschien enkele grotere grensdorpen bewoond door Zagranen en Hiwe. Smokkel kan een belangrijke economische activiteit zijn, ik neem aan dat smokkel via Satoba zelfs betrekkelijk makkelijk is door de bestuurlijke chaos daar. De relatie tussen Fingevoren en Viguros is niet zo best, maar de grens Viguros-Fingevoren lijkt me makkelijker over te steken dan de grens Fingevoren-Fenjamen, want deze grens is moeilijk te beveiligen (bergachtig, lang, grillig, dunbevolkt).
Aan de andere kant, door de instabiele situatie van Satoba Akarivata zal er wellicht ook veel corruptie zijn.
Gelukkig gaan smokkel en corruptie hand in hand. Het lokale bestuur zal deze smokkel waarschijnlijk graag faciliteren, in ruil voor een percentage op de gesmokkelde waren. ;)
Afbeelding

In het groen is de Lavaneda Vallei en een mogelijke rivier die hier op de Lave aantakt. De rivier in het noorden is een klein riviertje dat door Seovië stroomt en in Viguros ontspringt. Hierdoor is de scheiding tussen dit riviertje en de Lave redelijk smal en zal de Lave ter plaatse ook door een smal dal gaan. De zwarte stippellijn geeft een mogelijke smokkelroute weer.
Wat is een mogelijke rivier? Die groene pijl?
Bij nader inzien beginnen de grotere hoogtes inderdaad oostelijker. Neemt niet weg dat ik nog steeds betwijfel of er goede bevindingen tussen "Lavaneda" (laat ik dat puntje in Viguros ook even zo noemen) en de rest van Viguros kunnen zijn. De oranje stippellijn is een mogelijke verbinding met de rest van het land, maar gezien de situatie in dit gebied is deze route onwenselijk. Een andere mogelijkheid is door het dal van de Lave naar boven en dan over de bergrug naar het oosten. Ook dit betwijfel ik, aangezien ik verwacht dat het dal van de Lave op het punt waar het nog net helemaal in Viguros ligt door een smal dal gaat en dit dus problemen voor een dergelijke route kan opleveren.
Goede bevindingen... De streek ligt ver van de rest van het land en werd voornamelijk bewoond door Hiwe. De regering heeft na 2001 het strategisch belangrijke dal van de Lave gezuiverd, Hiwe moesten verhuizen naar Satoba Akarivata en etnische Zagranen kwamen er in hun plaats wonen. Ik denk niet dat de hoge bergen op die locatie van die aard zijn dat een weg onmogelijk wordt, ik schat 2200-2700 meter maximum. De weg zal inderdaad niet door Satoba gaan, anders was dat gebied nooit afgestaan aan de Hiwe, maar kan toch even voor de grens de Lave oversteken, en dan verder de bergen in gaan?
Laatst gewijzigd door TBR op za 21 jan 2017, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door Matt » wo 23 nov 2016, 21:04

TBR schreef:Wat is een mogelijke rivier? Die groene pijl?
Die groene pijl is het mogelijke verloop van een riviertje, die stroomt door het dal dat zo lang als de groene pijl is. Dit kan ook deels als route naar Fingevoren dienen.
TBR schreef: Goede bevindingen... De streek ligt ver van de rest van het land en werd voornamelijk bewoond door Hiwe. De regering heeft na 2001 het strategisch belangrijke dal van de Lave gezuiverd, Hiwe moesten verhuizen naar Satoba Akarivata en etnische Zagranen kwamen er in hun plaats wonen. Ik denk niet dat de hoge bergen op die locatie van die aard zijn dat een weg onmogelijk wordt, ik schat 2200-2700 meter maximum. De weg zal inderdaad niet door Satoba gaan, anders was dat gebied nooit afgestaan aan de Hiwe, maar kan toch even voor de grens de Lave oversteken, en dan verder de bergen in gaan?
Ah. Dan lijkt mij het best mogelijk dat er een weg is en wel door het dal van de Lave en dan naar het oosten. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de weg die dan de Lave oversteekt. Op welke plaats bedoel je precies?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door SjorsB » do 24 nov 2016, 09:35

Ik ben even verward, want eerst hadden we het nog over de grensovergang VGR-PHI in het westen. Lavaneda ligt inderdaad strategisch en jullie bevindingen lijken me goed. Er zou dus ook een weg vanuit Fingevoren naar Viguros moeten komen door Lavaneda?

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » do 24 nov 2016, 12:49

^^ Dat lijkt me geen goed idee (al kan daar natuurlijk wel al een oudere weg liggen), want de grens tussen Satoba Akarivata en Fingevoren is gesloten, de enige open grensovergangen liggen zuidelijker.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
SjorsB
Geoficticus
Berichten: 2441
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 14:05
Locatie: Nijmegen [NL] / Cadhemis [UN] / Miletta [IC] / Kongə [PI]
Landen: UNE, IRC
Contacteer:

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door SjorsB » do 24 nov 2016, 15:03

^^ O ja, klopt.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » di 29 nov 2016, 17:17

Mededeling: ik heb besloten dat, om het politieke evenwicht (voor de sier) toch wat beter te bewaren, het in Viguros toch niet nodig is dat het leger de president goedkeurt. De president wordt dus volledig bepaald door het parlement, en benoemt daarop zelf zijn vice-presidenten (voorzitters van het comité). In ruil daarvoor heeft de president geen macht meer over het leger, maar enkel de vice-president die voorzitter is van het Comité voor Nationale Veiligheid, en de vice-presidenten moeten nog steeds goedgekeurd worden door het leger (hier zit je met een soort van vicieuze cirkel).

Voor wie het nog eens wil nalezen, hier de link, maar de schema's kloppen niet meer volledig.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TzM23 » di 29 nov 2016, 19:02

Maar als een vice-president niet goedgekeurþ wordt, is het leger dan niet stuurloos?
Laatst gewijzigd door TzM23 op di 29 nov 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » di 29 nov 2016, 19:24

^^ Dan moet de president een nieuwe voordragen, de vorige blijft wel nog in functie als vice-president van lopende zaken. Besef wel dat dit slechts theorie is, in de praktijk is alles veel dieper verbonden, waarbij dingen voornamelijk via informele gesprekken en achterkamertjes worden geregeld, officiële procedures zijn slechts voor de sier. Al 14 jaar lang zijn er door de noodtoestand geen verkiezingen geweest in het land, het hele proces is dus nog nooit volledig doorlopen.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TzM23
Geoficticus
Berichten: 1489
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 15:26
Locatie: [NLD] Nijmegen, [RTH] Nao Amerforti, [FOR] Bahalar Davaledeđ, [VTM] Gårshavn

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TzM23 » di 29 nov 2016, 19:40

Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat de president indirect toch een hele dikke vinger in de legerpap heeft dan?
[RTH] Ta Rê Pûblica Tholenia: viewforum.php?f=39
[FOR] Śadar Forźeđ: viewtopic.php?f=8&t=380
[VTM] Republiken Vestmark: viewtopic.php?f=8&t=508

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » di 29 nov 2016, 19:56

In theorie Indirect zeker, door de voordragingen en doordat hij boven de comités staat, maar elke beslissing moet via het Comité voor Nationale Veiligheid. In de praktijk maakt de president gewoon deel uit van het systeem dat al deze organen controleert.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
BlaZ
Moderator
Berichten: 1276
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 13:00

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door BlaZ » wo 11 jan 2017, 23:44

Hoe zit het eigenlijk met treinvervoer in Viguros?

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » do 12 jan 2017, 11:33

^^ Er staan spoorwegen ingetekend op mijn meest recente kaart van het land. Er zijn drie spoorlijnen in Viguros, een lijn vanuit Neravië via Móhve naar Hlavég, een lijn vanuit Neravië naar Zédlan en een heel korte lijn naar Norón. De passagiersdienst op deze lijnen wordt uitgevoerd door de Neravische Spoorwegmaatschappij, die zo een internationale verbinding uitbaat tussen Viguros en Neravië, waarbij ook een deel binnenlands verkeer zit (maar heel weinig). De trein wordt vooral gebruikt door toeristen en mensen uit Hlaveg en Móhev die naar Neravië willen.
Er zullen waarschijnlijk wel nog enkele enkelsporige goederenlijnen zijn, maar bij de herstelwerkzaamheden na de laatste oorlog werd daar weinig prioriteit aan gegeven.
Er zijn wel plannen om het spoorwegnet uit te breiden in het dichtbevolkte zuiden van het land, in de regio rond Móhev.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » ma 10 apr 2017, 17:06

Nieuws
De Staatskrant Ge Ohszezsúász Tinaǵár berichtte op maandag 10 april 2017:
Vohudsz Ministírzena Zaźen: hlaǵódsz hvrumv́aár ka Skoṕéź!
Minister Zaźen waarschuwt: reizen naar Scopion is gevaarlijk.

HLAVEǴ -Minister van Buitenlandse Zaken Zaźen heeft via een officiële mededeling laten weten dat de regering van onze republiek reizen naar de Seovische stad Skoṕ (Scopion) afraadt. Het is al weken onrustig in de grote stad, er zou volgens Seovische media gevochten worden tussen studenten en de ordediensten, met daarbij verschillende doden en gewonden aan beide zijden. Aanleiding zou een conflict omtrent de universiteit van de stad zijn. Minister Zaźen meldt dat, alhoewel de havenstad van een groot economisch belang is voor ons land, het op dit moment niet veilig is om zich er te begeven. Hij verzekert ook dat ons land de situatie er op de voet volgt, en er zo voor zorgt dat de veiligheid van onze republiek en haar volk niet in gedrang komt. "Ons land is een baken van stabiliteit, rust en vrede in deze woelige tijden voor Davaleda", zo klinkt het. Hij vermeldt verder dat het in geen enkel geval toegestaan mag worden dat ons mooi land wordt gedestabiliseerd door buitenlandse subversieve elementen. "Externe conflicten mogen niet geïmporteerd worden en zo onze veiligheid bedreigen", aldus de Minister. Er worden extra grenscontroles gehouden nabij Nózadir, de stad het dichtst gelegen bij Skoṕ. Hij zegt wel dat vluchten vanop onze luchthavens naar het Luchthaven van Skoṕ blijven doorgaan, aangezien deze vlcuhten daar aansluiting geven op talloze vluchten naar andere landen. Er werd geen waarschuwing gegeven voor andere steden in Seovië, maar het gewone advies waakzaam te zijn in dat land blijft geldig.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [VGR] Gézátlim Havósz Républak

Bericht door TBR » ma 10 jul 2017, 14:56

De Ardeimse krant 'De Stem van Ardeim' bericht dit op 10/07/2017:
Vigurische overheid haalt persgroep uit de ether
Afbeelding
Dit gebouw werd vorige nacht door speciale eenheden van de Vigurische politie bestormd.
HLAVÉǴ -De laatste tijd bereiken ons verontrustende berichten uit het kleine bergachtige land Viguros in Centraal-Davaleda. Vandaag meldden verschillende bronnen in het land zelf aan internationale media dat omstreeks één uur 's nachts locale tijd de kantoren van de 'Orek Media Group' in de hoofdstad Hlavéǵ werden bestormd door speciale eenheden van de politie. Enkele medewerkers, waaronder journalisten, zouden zijn gearresteerd. De 'Orek Media Group' is het belangrijkste mediaconglomeraat voor nieuws- en sportverslaggeving van het land. De groep bezat een krant ('Orek', Nu), een radio- en televisiestation en een nieuwsportaalwebsite (orek.vg), ze is in handen van Isger Hlod-Zihan, een zakenman die rijk werd door de import en verkoop van huishoudelectronica en de productie van snoepgoed in Viguros.

Viguriërs melden dat na de inval de televisiezender van de groep slechts de boodschap "Deze zender is tijdelijk niet beschikbaar" uitzendt, op de frequentie van het radiostation hoort men enkel ruis, de nieuwsportaalsite is wel nog bereikbaar maar wordt niet meer geüpdate, de krant verscheen deze ochtend niet. De groep bezit ook nog enkele kleinere locale radiozenders, deze zenden echter nog altijd uit alsof er niets aan de hand is. Andere Vigurische media hadden het in hun verslaggeving enkel over "technische moeilijkheden" bij de kranten en zenders van de groep.

Viguros heeft al langer een slechte reputatie als het op persvrijheid aankomt, het land zit al jaren in het achterste regionen van de World Press Freedom Index van Reporters Zonder Grenzen. Twitter, YouTube en Snapchat worden geblokkeerd in het land, Facebook is het enige sociale medium dat er wordt toegelaten, maar het wordt wel hevig gemonitord door de inlichtingendiensten. Onafhankelijke media zijn er amper in het land, ook de Orek Media Group stond erom bekend dat de berichtgeving voornamelijk de officiële berichtgeving volgde en de regeringsstandpunten en -acties verdedigde. Inwoners van het land zijn afhankelijk van buitenlandse media voor onpartijdige informatie en proberen massaal de blokkade van sommige sites te omzeilen.

Juist omdat ook de kranten en zenders van Hlod-Zihan niet echt critisch staan tegenover het regime is het voor velen een raadsel waarom deze toch uit de lucht werden gehaald. Experten opperden al verschillende mogelijke verklaringen voor dit manoeuvre van de Vigurische regering, dat zelfs voor hen ongezien bruusk is, want de zenders en kranten van het conglomeraat bereikten dagelijks vele Viguriërs. Professor Internationale Politiek van de Universiteit van Toernem Bart Indekamp vermoedt dat het misschien draait rond afgunst en angst voor machtsverlies bij het regime: "Hlod-Zihan had met zijn mediagroep te veel macht en overschaduwde de regeringskanalen, dit zou enkele hoge mandatarissen verontrust hebben. Een grote mediagroep bereikt een groot publiek en heeft zo veel invloed, misschien vonden enkelen binnen de regering, bijvoorbeeld bij het Comité van Nationale Veiligheid, dat hier paal en perk aan moest worden gesteld." De professor geeft wel toe dat deze verklaring minder plausibel lijkt door de hardheid van het optreden. "Een andere verklaring en meer concrete aanleiding zou kunnen zijn dat dit onderdeel is van een interne machtsstrijd binnen het huidige regime, waarbij enkele traditionalisten en militaristen vinden dat de overheid zijn spierballen moet rollen om duidelijk te maken wie de baas is en blijft in het land.", al is ook deze verklaring niet helemaal toereikend, aangezien de regering net probeert de banden aan te halen met het Westen en al enkele politieke gevangen heeft vrijgelaten.

Enkele bronnen maken melding van een ruzie tussen mediamagnaat Hlod-Zihan en het Ministerie van Cultuur en Informatie enkele weken geleden, maar dit kan niet bevestigd worden. Over de magnaat zelf is niets bekend, er werd echter ook niet gemeld dat hij gearresteerd zou zijn. Er gaan wel geruchten de ronde dat hij naar Neravië zou gevlucht zijn. De toekomst van de Orek Media Group is ondertussen heel onzeker, worden de zenders en de krant definitief opgedoekt of komt er een nieuwe leiding die de goedkeuring draagt van het regime? De actie heeft echter wel een duidelijke boodschap gestuurd naar eenieder die het regime tegen de haren in zou durven strijken, dat duldt de Vigurische regering helemaal niet.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten