Pagina 2 van 2

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: do 12 jan 2017, 18:51
door BlaZ
Matt schreef:^^ Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar zeker niet zo hoog als in Viguros en Seovië. Wellicht dat sommige toppen tegen de 2000m aan zitten, maar ik denk eerder aan 1500m, en in het westen aflopend tot 500m en minder.
Bij de enclave in Seovië kunnen hogere bergen liggen, die bergrug heeft toppen tot 3000+ meter.

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: wo 15 feb 2017, 22:16
door Matt
Bij deze een nieuwe versie van de wegenkaart. Dit keer zijn Seovië en Viguros beter ingetekend. Verder zijn er nieuwe plaatsen en wegen bijgekomen, en hebben alle plaatsen nu een naam.

Fenjamen Wegenkaart versie 0.2

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: do 16 feb 2017, 01:21
door TzM23
Mooie kaart! Ik vind de kleuren wel wat donker. Voor de wegnummerschildjes; heb je FHWA gebruikt of een aftreksel ervan? En hoe zit het met de exclaves, is de weg daarnaar toe in beheer van Fenjamen, of zijn de grenscontroles zeer snel te passeren?

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: do 16 feb 2017, 04:11
door BlaZ
De vijfhoekige sterren zijn provincie hoofdsteden?

Er missen nog wel wat wegen rondom Scōpion (S20) ook wat provinciale wegen, maar ik weet niet of die überhaupt relevant zijn (B1SC, B13K, B17)

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: ma 18 sep 2017, 23:30
door Matt
Transport in Fenjamen

Voor het reizen tussen grote plaatsen in Fenjamen zijn er grofweg 3 opties: minibus (phamen), intercitybus (nakəmiki), en de trein (kjatan). De minibus is voor de meeste routes de beste mogelijkheid. Intercitybussen en treinen hebben slechts een beperkt bereik en rijden minder frequent, maar zijn wel een stuk comfortabeler.

Trein / Kjatan
Afbeelding
^^ Treinstel 442 op het station van Tharuda

Het spoorwegnetwerk van Fenjamen bestaat uit 3 lijnen die momenteel voor personenvervoer in gebruik zijn. Er zijn nog meer spoorlijnen, maar die zijn in de oorlog verwoest. De spoorlijn richting Fingevoren is voor een groot deel opgebroken. De spoorwegen worden beheerd door Kjatawore Phunjamisin (KJP). Alle routes hebben een zeer onregelmatige dienstregeling. Het is aan te raden om een dag van tevoren de vertrektijden op het station te raadplegen, omdat deze zonder berichtgeving kunnen veranderen. De treinen zitten vaak helemaal vol, dus het is aan te raden om tijdig een kaartje te kopen.

De treinen in Fenjamen rijden verbazingwekkend genoeg vaak op tijd. De rijtuigen zijn comfortabel met 1e, 2e en 3e klasse. Reizen per trein duurt echter lang. Op het traject Tharuda - Radinə Kik / Stimə Aktare wordt vaak een gemiddelde snelheid van iets meer dan 30 km/h gehaald. De rit tussen Akhtan Mikə en Radinə Kik is echter comfortabeler dan de intercitybus, omdat de kwaliteit van de wegen in Lokhatharin niet al te best is. Het hele spoorwegnet is niet ge-elektrificeerd. Daarom wordt op elk traject met diesel-materieel gereden.

Afbeelding

^^ Het spoornetwerk in Fenjamen

Op stations en enkele baanvakken waar frequent goederentreinen rijden is het meersporig. De rest van het netwerk is enkelsporig. Er wordt gereden met 3 treinen, waarvan 2 treinen op het traject (Nganarsiren -) Tharuda - Radinə Kik (- Stimə Aktare) rijden. Deze treinen passeren elkaar in afwisselend Ngə Thalastə en Akhtan Mikə. De andere trein pendelt tussen Nganarsiren en Mimanif. Er bestaat geen onderscheid tussen stoptreinen en expresstreinen. De treinen stoppen in ieder geval op de belangrijkste stations. Op tussenliggende haltes kan op verzoek ook worden gestopt. Dit is echter niet in de dienstregeling meegenomen, dus de reistijd kan oplopen.

Dienstregeling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intercitybus / Nakəmiki
Afbeelding
^^ Oude bussen zoals deze rijden nog veel rond in Fenjamen.

Tussen de grotere plaatsen rijden de zogenoemde intercity-bussen. De kwaliteit en daarmee het comfort verschilt enorm. Een groot deel van het materieel is geïmporteerd uit andere landen, waaronder landen in West-Davaleda. Op belangrijke trajecten is de intercitybus de meest comfortabele manier van reizen. Dit is echter ook afhankelijk van de kwaliteit van de weg, wat zeker in het noorden van het land soms te wensen over laat.

De bussen vertrekken meestal vanaf centraal gelegen busstations, waarvan het busstation in Tharuda de grootste is. Hier vandaan vertrekken bussen naar het hele land. Er rijden ook bussen naar Seovië, maar deze vertrekken alleen vanaf grensstations. De grens met Fingevoren is gesloten, en voor vervoer naar Viguros ben je aangewezen op minibussen of taxi's. Intercity-bussen dienen vooraf te worden gereserveerd, maar dit kan ook aan een loket vlak voor vertrek worden gedaan. De bussen hebben geen nummer, dus het is belangrijk om goed te kijken waar de bus heen gaat.

Trajecten

Tharuda - Maminif - Stige Phatera - Moriwore - Mok Ma Haki - Saphemeit
Tharuda - Maminif - Stige Phatera - Moriwore - Mandaro - Kongen Matsi - Omaron Mikə
Tharuda - Shaktalomeit - Kistif - Stige Phatera - Kongihon - Ranesta
Tharuda - Loretin - Shina Milon - Akhtan Mikə - Kongen Wethetsan - Stikh Dakkha
Tharuda - Loretin - Erabago - Maminlifeit Mikə - Krefin Aktan
Tharuda - Tharuda Matsi - Shalon - Aratso Wonə - Erabago
Stige Phatera - Mimanif - Khomatan - Ngə Thalastə - Shina Milon - Erabago - Mokhkref - Ma Tarajatha - Maminlifeit Mikə
Krefin Aktan - Jaten Stigəmeit - Manikrefə - Tsobeiwore - Radinə Kik - Ma Khongonin - Fis Anor - Wemubisen
Kasanin Rath - Maminlifeit Mikə - Tsobeiwore - Radinə Kik - Akhtan Mikə

Minibus / Phamen
Afbeelding
^^ Toyota Hiace, veel gebruikt als minibus

De meest flexibele en goedkope reismogelijkheid is de zogenaamde minibus. In deze busjes kunnen meestal zo'n 8-10 personen worden vervoerd. Minibussen komen in vrijwel elke plaats van betekenis. Het is niet mogelijk om vooraf te reserveren; kaartjes kunnen bij de chauffeur worden gekocht, en er geldt een vast tarief. Minibussen vertrekken soms van centrale busstations, maar ook vanaf de rand van een plaats. De bus vertrekt pas wanneer hij vol is, dus het is soms een tijd wachten tot vertrek. Minibussen zijn niet de meest comfortabele voertuigen, en vaak zit je dicht op elkaar. Het is daarom niet aan te raden hiermee over grotere afstanden te reizen.

Taxi / Taksi

De vierde en laatste mogelijkheid om je te verplaatsen is een taxi. Vooral in de grotere plaatsen biedt dit vervoermiddel een uitkomst. Daarnaast komen taxi's op plaatsen waar minibussen niet komen. Het is wel duurder dan een minibus, maar je betaalt nooit meer dan €2.50 voor een ritje binnen een stad.

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 13:26
door Kathor
Interessant artikel Matthijs, zijn er plannen van de regering om nog te investeren in het treinnetwerk (of iets anders?) of blijft dit nog wel een tijdje zoals het nu is?

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 14:05
door Matt
^^ Er zijn nog steeds plannen om de lijnen die nu buiten dienst zijn, weer in gebruik te nemen. Probleem is echter dat delen - en dan vooral kunstwerken - in de oorlog zijn verwoest. Daarnaast lopen de lijnen door meerdere Gebieden, wat de communicatie niet gemakkelijker maakt. Ondanks dat Fenjamen één land is, wordt er toch veel op regionaal gebied geregeld.

Het gaat om de volgende spoorlijnen:
Ngə Thalastə - Mimanif - Stige Phatera
(Fingevoren -) Stige Phatera - Ranesta (waarbij 3 nieuwe bruggen over de Stiwahon moeten worden gebouwd)

Er zijn zeker geen plannen voor nieuwe spoorlijnen, hoewel het niet ondenkbaar is dat er bij samenwerking met Seovië een spoorlijn aan de zuidkant van de Tsobeison komt.

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 06:38
door BlaZ
Dat zal momenteel lastig zijn na de opstanden in Scōpeion, men zal niet happig zijn om in de stad te investeren.

Rijd er eigenlijk een trein vanuit Scōpeion naar het zuiden?

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 12:02
door Matt
Ik zie dat dan ook niet op korte termijn gebeuren. Andere nieuwbouw is nog onwaarschijnlijker.

Er vertrekt 9:17 een trein uit Tharuda, die om 14:37 in Scopion aankomt. Stime Aktare is de Fenjamese naam voor Scopion. Om 15:45 vertrekt de trein weer richting het zuiden om vervolgens om 21:16 in Tharuda te arriveren.

Ik kan mij voorstellen dat er wellicht een voorstadspoorlijn net over de grens naar Radine Kik gaat, maar het zou ook kunnen dat dit door grenscontroles niet te realiseren is.

Re: [PHU] Phunjamin Sejolismeit Makin

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 13:30
door Kathor
BlaZ schreef: vr 22 sep 2017, 06:38 Dat zal momenteel lastig zijn na de opstanden in Scōpeion, men zal niet happig zijn om in de stad te investeren.

Rijd er eigenlijk een trein vanuit Scōpeion naar het zuiden?
Niet alleen dat, maar er zijn ook sancties tegen Seovië opgelegd door een groot aantal (Westerse) landen. Dit is in principe geen probleem voor Fenjamen, maar het zal eventuele buitenlandse investeerders eventueel afschrikken.