[MAL] Infrastructuur

Commonwealth of Maldaria

Moderator: Matt

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

[MAL] Infrastructuur

Bericht door Matt » do 16 jun 2011, 12:39

{PLACEHOLDER}
Laatst gewijzigd door Matt op za 07 jan 2012, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » do 18 aug 2011, 23:50

Ik raad het Britse systeem af, evenals het Amerikaanse. Het Britse systeem oogt rommelig en heeft een onoverzichtelijke bordindeling. Amerikaanse bewegwijzering bevat te weinig doelen en te veel tekst (waar gemakkelijk symbolen gebruikt kunnen worden, zoiets als "left lane ends").

Ik zat meer aan een afgeleide van het Deense systeem te denken, met omgekeerd kleurenschema (om te conformeren met het kleurenschema van Benjiland), andere afritschildjes (gewoon afritsymbool en nummer ipv een zeshoek met apart gekleurd nummer) en het lettertype Cleartype. Persoonlijk vind ik het Deense systeem heel overzichtelijk en rustig ogen. Hier alvast iets wat ik in elkaar geknutseld heb:
Spoiler: weergeven
Reguliere afritbewegwijzering.
Afbeelding

Knooppuntbewegwijzering (T-aansluiting met taper)
Afbeelding
Ter vergelijking de originele Deense wegwijzers:
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Afbeelding
Maar als je het wilt heb ik nog ergens een Brits design liggen, maar er zijn zoveel alternatieven!

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Infrastructuur

Bericht door Koen » do 18 aug 2011, 23:59

@Maarten: Je hoeft niet aan iedereen een Deens systeem voor te stellen ;)

Een Amerikaans/Brits systeem past beter bij de geschiedenis van Maldaria, als voormalige kolonie.

Het Britse systeem is gemakkelijk minder rommelig te maken door het gebruik van wegschildjes, minder bestemmingen naast elkaar en geen borden boven elkaar te plaatsen zoals hier. Het Amerikaanse systeem wordt door pictogrammen en meer bestemmingen (zoals Matt al van plan was ;)), ook veel duidelijker.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Infrastructuur

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 01:44

Het Britse systeem is op het OWN prima (maar op het aantal kleuren kan bezuinigd worden). Op snelwegen kan het verbeterd worden door wegnummers in schildjes te zetten, en minder bestemmingen naast elkaar waar dat niet hoeft. Borden stapelen bij tapers vind ik eigenlijk ook niet zo slecht, maar dat werkt niet als er te veel doelen zijn. Ik vind het verder ook goed als een land zijn geschiedenis in acht neemt bij de bewegwijzering, wat ik bij Burghteland misschien iets te weinig heb gedaan. Burghteland heeft destijds naar België en haar eigen fantasie gekeken voor bewegwijzering, maar heeft nu een meer Nederlands/Duits ogend systeem. Vgl. boven (1987) met onder (2003).

http://dl.dropbox.com/u/29498835/zeestraote.png

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Infrastructuur

Bericht door MandelSoft » vr 19 aug 2011, 16:08

OK, dan haal ik mijn Britse variant van kast. Ik heb vanmiddag drie varianten in elkaar geknutseld:

Variant 1:
- Lettertype: Transport (Officieel), Schildjes: Motorway
- Verwijzingen naar OWN-doelen op de snelweg en verwijzingen naar snelwegdoelen op OWN in aparte vakken/achtergrondskleur.
- Britse pijlen
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Variant 2:
- Lettertype: Transport (Roadgeek 2005)
- Alle borden hebben één achtergrondskleur (m.u.v. de lokale "witte doelen")
- Britse pijlen
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Variant 3:
- Lettertype: Highway Gothic (Roadgeek 2005 Series D/E)
- Verwijzingen naar snelwegdoelen op OWN in aparte vakken.
- Duits-achtige pijlen.
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Verder commentaar:
- De OWN-wegnummers zijn willekeurig gekozen en de afritnummers en doelenkeuze zijn semi-willekeurig.
- Ik wist niet hoe de schildjes van het OWN eruit moesten komen te zien, dus daarom heb ik dezelfde vorm schildjes gebruikt als voor het HWN, alleen dan "negatief" (licht-op-donker ipv donker-op-licht). Zo zijn HWN en OWN toch makkelijk te onderscheiden.
- (WP) betekent "Western Plains". Dit heb ik achter Moran geplaatst omdat er ook een Moran, Pes Mountains (PM) bestaat.
- Het zwarte vakje bevat het afritnummer (op zijn Brits). Ook knooppunten zijn genummerd, wat ook in de VS en GB gebeurd.

Kijk maar wat je van deze varianten het beste vindt.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 17:18

Wat is het praktisch nut van de streep op het portaalbord?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door MandelSoft » vr 19 aug 2011, 17:28

^^ Geen idee, maar dat is gebruikelijk bij de huidige Britse huisstijl. Misschien om de overzichtelijkheid te verbeteren?
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Matt » vr 19 aug 2011, 17:39

^^ Ik vind het eigenlijk wel duidelijk met zo'n streep.

Het Deens-achtige systeem past inderdaad historisch gezien niet echt. Hetgeen wat je in de tweede post voorstelde is echter wat ik eigenlijk zo'n beetje in gedachte had. Variant 1 spreekt mij hiervan het meest aan, vanwege de duidelijke scheiding tussen OWN en highways. De pijlen van variant 3 vind ik maar niks. Ik moet wel even wennen aan de afritnummering. Knooppunten zijn inderdaad ook genummerd.
Waar komt eigenlijk de beslissingswegwijzer te staan? Aan het begin van de uitvoegstrook?
Voor de schildjes van het OWN had ik eigenlijk iets anders gemaakt, een gele cirkel met een zwarte rand met zwarte (Roadgeek) cijfers, maar ik vind dit ontwerp eigenlijk mooier en het past beter bij de schildjes van de snelwegen.
Western Plains is een benaming voor het gebied, die vlakte en Pes Mountains is hoe die 'bergen' heten die daar liggen.
Uhm, twee keer Moran, was me nog niet opgevallen. Preston komt ook twee keer voor op de kaart. Ik zal voor duidelijkheid dubbele plaatsnamen eruit halen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door MandelSoft » vr 19 aug 2011, 19:08

Matt schreef:Waar komt eigenlijk de beslissingswegwijzer te staan? Aan het begin van de uitvoegstrook?
Juist, aan het begin van de uitvoegstrook, indien deze er is. In aardig wat landen, GB inclusief, heb ik in landelijke gebieden vaak uitvoegende tapers gezien. Alleen in Denemarken heb je dan ook in invoegende taper ipv een invoegstrook. Schellingen laat in de rustige landelijke gebieden ook vaak een uitvoegstrook achterwege.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Matt » vr 19 aug 2011, 19:15

In Maldaria zijn tapers geen uitzondering, vooral bij de wat minder belangrijke afslagen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 20:11

In Burghteland heb ik Kapelle (Mulder), Kapelle (Nieuwenarne), Kapelle (Kattevliet) en Kapelle-aon-Zee, dus dubbele plaatsnamen kunnen best wel eens voorkomen :lol:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 aug 2011, 04:06

Ligt er maar net aan hoe groot je land is. Als je land zo klein is als het mijne is het wat raar als je een dubbele ploatsnoam hebt ;)

@Matt: In Benjiland zijn er enkel uitvoegende tapers, die dan weer enkel voorkomen bij 'Rustploatsen' of op oude 'non-autoroutes'. Op de aller oudste Autoroutes vind je nog wel eens wat kortere in- en uitvoegstroken, maar die worden in rap tempo verlengd. Op zich hoeft een uitvoegstrook in Benjiland niet lang te zijn, maar vanwege de ontbrekende maximumsnelheid 's nachts is het toch wel aan te raden een normale lengte aan te houden ;)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Matt » ma 22 aug 2011, 10:35

Dat Klopt, Burghteland is een stuk groter dan Maldaria of Benjiland. De plaatsnaam Kapelle is ook een veel logischere plaatsnaam om meerdere keren voor te laten komen; dat is meestal zo genoemd omdat er een kapel staat of heeft gestaan. Moran en Preston zijn veel minder logisch om twee keer voor te komen.

@ Snelwegfreak: Met tapers bedoel ik ook uitvoegende tapers. De toerit heeft meestal wel een invoegstrook. Taper komen alleen voor bij onbelangrijke plattelands-afslagen of wanneer er geen ruimte is voor een uitvoegstrook, hoewel tegenwoordig steeds meer afritten een uitvoegstrook hebben.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 aug 2011, 14:03

Wat voor wegmarkeringen gebruikt Maldaria eigenlijk? Gewoon de Britse, of een ander systeem?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door MandelSoft » ma 29 aug 2011, 16:53

Even een SketchUp-visualisatie van hoe een afrit in Malaria eruit kan gaan zien:
Spoiler: weergeven
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 aug 2011, 17:19

Zijn dat Australische wegmarkeringen? Volgens mij niet. Australië gebruikt naar mijn weten de Britse, en dat is 2-7m asmakering en 1-1m blokmarkering.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door MandelSoft » ma 29 aug 2011, 17:28

^^ Niet helemaal. Ik heb de asmarkering op zijn Duits genomen. De rest van de markeringen is wel Australisch, min of meer.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 aug 2011, 17:30

Mm.. Als ik op Google Maps kijk lijken ze toch meer Amerikaans/Brits. Ik weet het ook niet :P

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door sirdanilot » di 30 aug 2011, 03:27

Wauw, ziet er héél goed uit !

Ik zou op het vorkbord echter wel het doorgaande wegnummer toevoegen.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door MandelSoft » di 30 aug 2011, 09:54

^^ Dat staat er al. Het eerste vorkbord geeft het doorgaand wegnummer en doorgaande doelen aan. Het tweede vorkbord geeft de volgende afrit en de afstand daartoe.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Matt » di 30 aug 2011, 15:16

Prachtig! Ik zou misschien zelf voor de uitvoegende pijlen iets anders hebben gekozen, voor de rest ziet het er heel goed uit :d
Delevan wordt eigenlijk geschreven als delavan en er staat ook nog een bordje met "EXIT 3 >>" maar da's een detail ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Matt » ma 12 sep 2011, 21:37

Kentekens in Maldaria

Alexandria license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Lowland license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Monsland license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Verde license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Western Maldaria license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Maldaria Keys license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
National Capital Region license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Sunrise Islands license plates
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Algemeen
Voor 1961 was het kentekensysteem nationaal geregeld. Na 1961 kunnen de kentekensystemen van de staten/territories verschillen. Maldariaanse kentekens hebben dezelfde verhouding als de Amerikaanse. Voertuigen moeten altijd voor en achter kentkens hebben.
Een kenteken in Maldaria bestaat altijd uit het volgende:
- het nummer zelf
- de naam van de staat
- de slogan van de staat (zie onder)
- datum van uitgifte (zie onder)

Kleur van het kenteken
Gele kentekens zijn (bedrijfs)auto's in privébezit
--> Motoren en brommers hebben ook gele kentekens
Rode kentekens zijn tijdelijke kentekens
Blauwe kentekens zijn diplomatieke voertuigen
Witte kentekens zijn vrachtwagens en balastingvrije voertuigen

Samenstelling van het nummer
Het nummer op een kentekenplaat bestaat altijd uit cijfers en letters. Een combinatie mag niet twee keer in een verschillende staat voorkomen. Hierop is het volgende bedacht:
1 - National Capital Region
2 - Alexandria
3 - Alexandria
4 - Monsland
5 - Monsland
6 - Verde
7 - Western Maldaria
8 - Lowland
9 - Maldaria Keys
0 - Sunrise Islands (overzees territorium) + speciale voertuigen
Het eerste cijfer van een kenteken geeft aan waar het voertuig vandaan komt. Zo kunnen er nooit twee of meer dezelfde kentekens bestaan.
De andere cijfers en letters zijn willekeurig gekozen. Klinkers (A E I U O E) komen niet voor op de kentekens.

Slogan
Elke staat heeft zijn eigen slogan. Deze staat onderaan het kenteken. Hieronder een overzicht:
Alexandria --- The place to be --- Friendly Alexandria
Lowland --- Benjicountry
Maldaria Keys --- The sunshine state
Monsland --- Garden state --- Your natural state --- The natural state
National capital region --- Heart of Maldaria --- The nation's capital --- Heart of the country
Sunrise Islands --- Ocean's playground --- Water and sunshine
Verde --- The spirit of Verde --- Endless possibilities
Western Maldaria --- Explore the outback --- Outback Maldaria

Datum van uitgifte
Op alle kentekens van privévoertuigen staat de datum van uitgifte.

Verklaring der "Afbeeldingen" op kentekens

Alexandria
--> Vanaf 1981 worden kentekens uitgegevens met de kleuren van de vlag van de staat.
Lowland
--> Vanaf 1981 staat er in het midden de vorm van de staat afgebeeld
Monsland
--> De Pine tree is een veelvoorkomende boom in Monsland. Onderaan staan de "bergen" afgebeeld, waar Monsland rijk aan is.
Western Maldaria
--> Al vanaf 1961 staat er een verrekijker op de kentekens
Maldaria Keys
--> Op deze eilanden komt de palmboom veel voor
National Capital Region
--> Van 1961 tot 1980 staat de nationale vlag in het midden, daarna heeft het kenteken de kleuren van de vlag.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 sep 2011, 22:10

Schitterende platen Matt! Mooi uitgewerkt en gewoon mooi uiterlijk! :d
Erg leuk dat je verschillende 'slogans' hebt en zeer leuk dat mijn landsnaam er ook voor een deel in voorkomt! ;)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Matt » di 13 sep 2011, 07:44

Dank je!
In Lowland (Loagland) wonen ook veel mensen die Benjilands spreken, vandaar die slogan ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Maldaria

Bericht door Koen » di 13 sep 2011, 13:24

Mooie kentekens! Het Maldarische (en Amerikaanse) systeem is misschien iets minder praktisch dan het Europese, maar wel een heel stuk mooier :D
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten