[MAL] Kaarten

Commonwealth of Maldaria

Moderator: Matt

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Commonwealth of Maldaria

Bericht door Matt » zo 29 jan 2012, 15:35

Versie 2.1 van de wegenkaart is nu gereed!

Afbeelding

De volgende plaatsnamen zijn gewijzigd (want dat kan in de Zandbak :lol: ) :
Almena > Jarmouth, ML
Barron > Barham, ML
Blendor > Blamshire, WM
Burrows > Flushing, WM
Dunbar > Dunborough, WM
Edicon > Chairburg, WM
Halfa > Hillfield, VE
Kimble > Foreland, VE
Lakin > Earson, VE
Lenox > Horne, VE
Medill > Raleigh, ML
Minneola > Blarick, VE
Norris > Harlem, AL
Prosper > Warrick, AL
Sufflo > Southorne, WM
Thyon > Irvine, WM
Virgil > Carmbroke, ML
Wolsey > Woolbury, VE


De volgende plaatsnamen zijn toegevoegd:
Armidale, MK
Culcairn, ML
Kaledon, MK
Keynes, MK
Roughdale, ML
Ryse, MK
Talewood, ML
Wattsdale, ML


Andere primaire wijzigingen:
Het bestand is nu verdeeld in lagen. (dat was nog een hele klus) Hierdoor staan dezelfde objecten op dezelfde 'hoogte'.
Schildjes van B-wegen zijn nog niet gewijzigd.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [MAL] Commonwealth of Maldaria

Bericht door Ties » zo 29 jan 2012, 16:29

^^ De cartografie is er een stuk op vooruit gegaan zo! Echt mooi. :d

Om het nog iets professioneler te maken, zou ik een net kader om je kaart maken en die enorme teksten (© M.A. van Egmond) een flinke slag verkleinen.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » di 31 jan 2012, 21:45

Ik ben van plan de layout van de wegenkaart opnieuw aan te passen. Na het een en ander te proberen ben ik tot dit resultaat gekomen:

Afbeelding
Ter vergelijking de 'oude' stijl rechts van de nieuwe. Lichtgroen is weiland/grasveld/moeras en donkergroen bos. Het witte is akkerland/braakliggend land. Bij de wegen zal waarschijnlijk geen onderscheid meer komen tussen de verschillende breedtes van de wegen.

Wat vinden jullie ervan?
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 322
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:47
Locatie: Trante [RZD]
Contacteer:

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Rob » di 31 jan 2012, 21:58

Klasse :d :d
Het is natuurlijk wel duidelijk dat de nieuwe stijl ,veel beter is :)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door MandelSoft » di 31 jan 2012, 23:17

Wauw! Die nieuwe stijl ziet er zeer professioneel uit! Klasse! :d
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 feb 2012, 08:56

Inderdaad zeer professioneel! Ik zeg doen!

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Koen » wo 01 feb 2012, 16:21

Het ziet er professioneel uit! Wel jammer dat de wegbreedtes verdwijnen. Dat heb ik altijd als een van de pluspunten aan de kaart van Maldaria gezien. Je zou ook lijndiktes kunnen gebruiken voor de wegbreedte en kleur voor belangrijkheid van de weg (A, B of C-road).
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Ties » wo 01 feb 2012, 16:42

^^ Het systeem van wegindeling was dan ook een slagje te complex. In totaal waren er 19 combinaties van wegtypen. Voor een normale landkaart mag je veel sterker generaliseren. Zelfs de meeste wegenkaarten hebben niet zoveel categorieën.

Ik heb nog twee spelfoutjes ontdekt in de kaart. Je schrijft build-up area, maar het is volgens mij built-up area. En ook staat in de legenda uncompleted connection. Ik neem aan dat je daarmee een niet-volledige aansluiting bedoelt. Incomplete voelt aan als beter Engels. Uncompleted slaat eerder op een aansluiting die nog niet "af" is, dus nog in aanbouw.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Koen » wo 01 feb 2012, 16:48

^^ Daar ben ik het niet mee eens. In principe waren er maar vier categorieën voor het uiterlijk van de weg (Divided highway, highway, 4-lane road en 2-lane road). Deze wegtypen kregen verschillende kleuren bij verschillende classificaties (A-road, Toll Road, B-road, C-road en other main roads).

Een vraag aan Matt: Wat is het verschil tussen een highway en een 4-lane road?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » wo 01 feb 2012, 17:02

Het is misschien wel leuk om te weten hoe breed een bepaalde weg is, maar het is niet noodzakelijk om te weten. Ik ken geen wegenkaarten die ook aangeven hoe breed een weg is. Daarom heb zal dat onderscheid verdwijnen. Nu zijn er dus maar negen combinaties mogelijk.

@ Koen: Zoals Ties al zei was het een beetje te complex. Met verschillende wegbreedtes ga ik waarschijnlijk ook niet werken. Dit omdat de wegcategoriën verschillend van breedte zijn. (A-wegen 1,75px; B-wegen 1,5px; C-wegen en overige wegen 1px). Overigens met de huidige stijl wordt het er niet duidelijker op als ik met verschillende breedtes ga werken. De wegen van het OWN hebben nu namelijk een extra rand eromheen. Het verschil tussen een highway en een 4-lane road is de maximumsnelheid, het aantal gelijkvloerse kruisingen. Ook wordt een 4-lane road meestal uitgevoerd met twee rijstroken in elke richting en highways gewoonlijk drie rijstroken per rijrichting.

@ Ties: Je hebt helemaal gelijk Ties over dat spelfoutje. Bedankt voor het opmerken. ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door sirdanilot » wo 01 feb 2012, 17:35

Op de kaart van Burghteland worden expresswegen (2x2 doorgaande wegen) aangegeven met een blauwe lijn, en andere B-wegen met een gele lijn. Dus ook op de kaart van Burghteland wordt de wegbreedte aangegeven ;) Dit is namelijk belangrijk, omdat een expressweg meestal goed doorrijdt (120 km/u) en je er overal kan inhalen. Veel verkeer kiest dan ook het liefst voor expresswegen als er meerdere routes beschikbaar zijn. Veel van deze wegen hebben ook wel ongelijkvloerse kruisingen, maar als de weg dusdanig wordt opgewaardeerd dat bijna alle gelijkvloerse kruispunten weg zijn, gebeurt het vaak dat de weg A-status krijgt.

Wat ik dan eigenlijk wel op mijn kaart had willen aangeven is het verschil tussen een secundaire provinciale weg (zoals veel viercijferige wegen) en een doorgaande autoweg waar 110 km/u gereden mag worden... in die zin voldoet de kaart van Burghteland niet helemaal.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Koen » wo 01 feb 2012, 17:52

Er komt dus geen onderscheid meer tussen Divided Highways, highways, 4-lane roads en 2-lane roads? Is het dan straks ook niet meer te zien of een weg een snelweg of gewone weg is?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » wo 01 feb 2012, 20:18

Er wordt uiteraard nog wel aangegeven of een weg een snelweg is of een gewone weg. ;)
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » vr 23 mar 2012, 21:02

Het intekenen van de nieuwe stijl van de wegenkaart is een hoop werk. Ik had gekeken naar de snelwegen en ik ben er eigenlijk nog niet over uit hoe ik ze zal invullen. Over de A-wegen en de tolwegen ben ik wel tevreden, maar alleen over het OWN nog niet. Zoals je ziet zijn de B-snelwegen nu wit met een roodachtige buitenrand, dezelfde rode kleur als normale B-wegen. De C-snelwegen zijn nu wit met een bruin-beige-achtige rand, dezelfde kleur als de rand van gewone C-wegen. Ik had eerst het idee om het buitenrand van de C-snelwegen dezelfde kleur te doen als de binnenrand van gewone C-wegen, maar dat werd veel te licht en te onopvallend. Hieronder een illustratie van waar ik het over heb. De regio Sylvan heeft volgens mij alle mogelijke wegtypen dier er in Maldaria zijn.

Afbeelding

Wat vinden jullie van de opmaak van de snelwegen en zijn er nog eventuele op-en aanmerkingen over andere dingen? De stations krijgen of nog een ander symbooltje of worden nog wat kleiner. Er kunnen zo veel meer details in de kaart. Verdere details zoals de wegnummers zijn in deze regio nog niet ingetekend. Zoals je ziet is het verschil in de breedtes weggevallen, maar is het verschil tussen snelwegen en gewone bewegen behouden.

-Matt
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door MandelSoft » vr 23 mar 2012, 22:48

Ik zou het volgende anders doen:

- De meerbaans B- en C-snelwegen zou ik een andere middenlijnkleur geven, iets wat overeenkomt met de randkleur. B-wegen zou ik een donkerrode middenlijn geven en de C-snelwegen zou ik een licht-gele rand geven met een donkergele middenlijn.
- De tol-wegen zou ik dezelfde kleur geven als het wegtype, alleen met een onderbroken middenlijn.
- De A-snelwegen zou ik een andere kleur voor willen kiezen, zodat deze meer opvallen tegenover de andere wegtypen. Je zou voor groen-wit of blauw-wit kunnen gaan. Voorbeeld van blauw-wit:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » za 24 mar 2012, 18:16

Dank je wel voor de suggesties, Maarten. :D
Hoewel blauwe snelwegen niet verkeerd zijn, zou ik voor de A-wegen dan voor de groene variant gaan. De tolwegen met een onderbroken middellijn is een goed idee, dat ik daar nog niet aan had gedacht. De gratis kaarten van de ANWB hebben dat ook en ik vind het daar wel duidelijk.
Over de B- en C-snelwegen: Ik had zelf al geprobeerd met een omgekeerd schema, maar toen vond ik het helemaal niet duidelijk. Ik zal er nog eens even naar kijken.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Snelwegfreak » za 24 mar 2012, 20:41

Mooie kaart Matt! Inderdaad wel wat veel kleurtjes voor de wegen, dat kan een slagje minder ;)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » zo 25 mar 2012, 13:26

Dank je! Er moeten inderdaad wat minder kleuren in komen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Koen » zo 25 mar 2012, 14:46

Het wordt echt een mooie kaart! :d En inderdaad is minder kleuren voor de wegen wel handig. De weggebruiker heeft waarschijnlijk toch niet door wat het verschil is tussen al die wegen in Sylvan.

Het veranderen van de wegen kost toch niet zoveel tijd? Ik ben de stijl van mijn kaarten ook aan het veranderen en de meeste tijd gaat zitten in het aanbrengen nieuwe achtergrondkleuren. De wegen zijn even selecteren en lijnstijl/lijnkleur veranderen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » zo 25 mar 2012, 20:35

Dank je! De gemiddelde weggebruiker wil inderdaad alleen maar weten hoe die het snelst van A naar B kan komen. Wat voor soort weg het is zal hem niet uitmaken.

Het veranderen van de wegen kost inderdaad niet zoveel tijd, maar alles tegelijk selecteren kan niet, want dan loopt Inkscape bij mij vast. Het bestand is ondertussen al 9 Mb en groeit nogsteeds. Ik heb de objecten daarom in een laag per zo'n 50 gegroepeerd, omdat mijn computer het anders niet aankan. De nieuwe versie van de kaart houdt niet alleen in de lijnkleur veranderen, maar ook nieuwe wegen inteken. Daarom kost het dus wat meer tijd. Met de achtergrondkleuren wat betreft het grondgebruik heb ik me nog niet mee bezig gehouden.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » di 27 mar 2012, 16:02

Na het een en ander geprobeerd te hebben, ben ik tot deze twee resultaten gekomen:

A
Spoiler: weergeven
Afbeelding
B
Spoiler: weergeven
Afbeelding
In beide gevallen heb ik de donkere kleur juist aan de buitenkant gedaan i.p.v. de binnenkant. Ik ben nog niet over kleur van de A-snelwegen uit; blauw vind ik ook wel mooi staan. Tolwegen gestippeld is een goed idee, dan is het zo niet te opvallend. Beide opties hebben verschillende onderbroken lijnen. Welke vinden jullie mooier?

-Matt
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Koen » di 27 mar 2012, 16:24

Persoonlijk vind ik B wel mooi. Al is A ook niet verkeerd. Het ligt eraan of je blauw of groen mooier vindt.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Snelwegfreak » di 27 mar 2012, 17:38

B. Snelwegen vallen meer op, maar niet teveel. Bovendien is blauw gewoon een mooiere kleur ;)

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door TBR » di 27 mar 2012, 17:44

Ik zou ook voor B gaan, maar misschien moet je de gewone snelwegen in het blauw en de tolwegen in het groen
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Kaarten

Bericht door Matt » di 27 mar 2012, 17:47

Okee, dan ga ik voor de blauwe snelwegen.

@HAFRABAisfun: Ik ga de tolwegen niet terug veranderen naar groen. Het wordt anders te veel een kleurenkermis. Immers, er zijn ook tolwegen in het onderliggend wegennet. Gestippelde middenlijn geeft veel meer rust.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast