Onze mailserver geeft op het moment een storing bij het gebruik van e-mailadressen van Microsoft (hotmail.com, outlook.com, live.com). Als je een dringende vraag hebt, bijvoorbeeld over het resetten van je wachtwoord of het activeren van je nieuwe account, en je gebruikt een Microsoft-adres, stuur dan een mail naar info@atlantisgeo.nl met je vraag.

Mails die niet vanuit ons verzonden kunnen worden, proberen we zoveel mogelijk via een ander adres alsnog te verzenden.

[MAL] Actualiteiten

Commonwealth of Maldaria

Moderator: Matt

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » za 24 nov 2012, 16:04

www.news.com.mi schreef:Reorganisation inustrial estates in Oaxes
Reorganisatie van industriegebieden in Oaxes

OAXES -
Grote delen van industriegebieden in Oaxes zullen een nieuwe bestemming krijgen. In Burlington hebben dergelijke plannen al goed uitgepakt en nu zijn ook de plannen voor de reorganisatie van verschillende industriegebieden in Oaxes goedgekeurd. De gebieden zijn hard aan vernieuwing toe omdat vele bedrijven zijn weggetrokken uit dit gebied. Er is nu grote leegstand. Dit betekent dat deze gebieden steeds meer verpauperen. De laatste jaren is de criminaliteit in deze oude industriën flink toegenomen.

Toen aan het begin van de twintiste eeuw de industrie in opkomst was, bloeiden steden als Burlington, Oaxes en Newport helemaal op. In korte tijd rezen vele industriepanden de grond uit. De werkgelegenheid nam toe en hierdoor groei de bevolking in deze steden. Vele panden hadden echter gebrek aan onderhoud en ook het langzaam verdwijnen van de mijnbouw zorgen ervoor dat de industrie sterk verouderde. Door de dalende vraag naar vervuilende industrie kwamen vele panden leeg te staan. Verschillende steden in Maldaria hebben te maken met dit probleem.

Om de oude instrustriegebieden weer te doen herleven, heeft -de lokale overheid- het nieuwe bestemmingsplan gepresenteerd voor o.a. de gebieden West Hills, Boyton en Clayhurst. Sommige gebouwen zullen moeten worden afgebroken, maar ook vele gebouwen zullen een nieuwe bestemming krijgen. Zo moet er o.a. een sporthal, zwembad en een bioscoop komen. Ook zullen er verschillende parken en een skatebaan komen. De plannen voor reorganisatie zijn gisteren goedgekeurd door de lokale overheden. Verwacht wordt dat o.a. ook Newport zal volgen met soortgelijke plannen.

Meer informatie over de plannen en doelstellingen zijn te lezen op http://www.news.com.mi/economy/pages/indusrenew2o.html.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2039
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Kaaiman » za 24 nov 2012, 18:15

Bestemmingsplan? Dat is wel heel typisch Nederlands.

Overigens lijkt news.com.mi me wel een linkse bron, door zware industrie meteen als 'vervuilend' te beschrijven. Verder wel goed dat er iets gebeurt. Komt er ook zoiets als het Landschaftspark Duisburg-Nord?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door sirdanilot » di 27 nov 2012, 15:19

Hebben gebouwen in andere landen geen bestemmingsplan? Misschien niet zo sterk als in nederland, maar er zijn toch altijd wel wat restricties neem ik aan...

In Burghteland zijn er in ieder geval restrictes op gebouwen en is er ook een zekere vorm van ruimtelijke ordening (zodat plattelandsgebied bijvoorbeeld openblijft), maar lang niet zo streng als in Nederland.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » di 27 nov 2012, 17:10

De bestemmingsplannen zijn niet zoals in Nederland, maar het zijn meer structuurplannen. Ik kon er zelf geen ander Nederlands woord voor vinden. In Maldaria is het meer een verzameling van documenten die zijn te onderscheiden in structuurplannen en lokale plannen. Lokale plannen gaan over een natuurgebied, wijk of district en de structuurplannen over het grotere geheel. Deze documenten bestaan relatief nog niet heel erg lang, maar worden steeds meer gehandhaafd.

Www.news.com.mi zou inderdaad best een linkse bron kunnen zijn. Ik heb wel vaker gemerkt dat de kijk op kwesties wat links is. Aangezien Oaxes niet zo'n gek grote plaats is, zal het ziet zo groots worden als in Duisburg. Een enorme evenementenhal zit er bijvoorbeeld niet in, terwijl ze daar in Burlington momenteel wel mee bezig zijn. Er zullen wel verschillende activiteiten komen, maar niet zo veel als in Duisburg.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2039
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Kaaiman » di 27 nov 2012, 22:26

sirdanilot schreef:Hebben gebouwen in andere landen geen bestemmingsplan? Misschien niet zo sterk als in nederland, maar er zijn toch altijd wel wat restricties neem ik aan...
Het bestemmingsplan waarbij voor elk kavel apart juridisch is bepaald wat wel en wat niet mag is wereldwijd vrij uniek, zeker buiten de bebouwde kom. Vaak zijn de gebieden wat groter en kan er beter worden gesproken van zoneplannen (zoning plans), waarbij voor verschillende gebiedseenheden dan weer bepaalde regels gelden.

Structuurvisies zijn weer iets anders. Juridisch hebben structuurvisies niets te zeggen: het is puur een beleidsdocument, waarbij zaken afdwingen eigenlijk alleen via de politieke weg kan.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door sirdanilot » di 27 nov 2012, 22:44

Ah, op die manier.

In Burghteland werkt men inderdaad vooral met zonebestemmingsplannen, zodat bv. per gebied, wijk of straat kan worden bepaald wat de functie is (wonen, winkelen, kantoor, natuurgebied, industrie, landbouw etc.). Echter kunnen er ook aparte besluiten worden genomen over kavels indien nodig. Zo kan me besluiten dat een areaal landbouwgrond haar landbouwfunctie behoudt, zodat de eigenaar hier geen appartementen o.i.d. kan neerzetten. Of juist andersom, zodat er op een bepaald punt bv. een winkel kan worden geopend. In stedelijke gebieden wordt dichtslibbing van het platteland zo voorkomen. In de jaren 60 en 70 heeft men dit nauwelijks toegepast (de wetgeving was toen veel soepeler), wat vooral in het zuiden heeft geleid tot enorme verstedelijking van het platteland en vorming van lintbebouwing. Veel andere gebieden waren indertijd erg dunbevolkt waardoor de 'schade' daar beperkt is gebleven.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » za 15 dec 2012, 23:39

www.grs.org.mi schreef:Volcanic activity on Blacktop Mountain
Vulkanische activiteit op de Zwarttopberg

Afbeelding

SYLVAN - Er zijn weer vulkanische activiteiten waargenomen op de Zwarttopberg. Dat meldden GRS (Geo Research Sciences) wetenschappers afgelopen week. De kleine krater op het eiland voor de kust van Sylvan zou weer open zijn gegaan. Lava werd tot wel honderd meter de lucht in gespoten. Volgens wetenschappers nog geen reden voor paniek.

Vulkanisme is geen bijzonder verschijnsel in Maldaria. Zo'n beetje alle bergen zijn door vulkanisme gevormd. Maldaria ligt op een breuklijn van de mid-atlantische rug. Dit betekent dat stukken aardplaten langs elkaar schuiven. De breuklijn loopt precies door het Benjikanaal. Onder Maldaria zit een mantelpluim, waardoor er magma uit de aarde omhoog komt. Doordat de aardplaten verschuiven, is de plaats waar het magma omhoog komt in miljoenen jaren verschoven.

De Zwarttopberg is een schilvulkaan en kent daarom geen grote uitbarstingen. Uitbarstingen kunnen weken of zelfs maanden duren. De lava stroomt rustig naar beneden, waardoor de berg een brede flauwe helling heeft. 's Avonds valt het mooie tafereel met een beetje moeite goed te zien vanuit Sylvan Harbour. Volgens wetenschappers hoeven we ons geen zorgen te maken en is er geen gevaar voor omliggende steden.

Hieronder volgt een fotoreportage van het schouwspel:
[...]

Links:
Wat is een schildvulkaan?
Zwarttopberg
Vulkanisme en aardbevingen in Maldaria
Categoriën: schild vulkaan maldaria 2012 nieuws
Bron: http://www.grs.org.mi/news/2012/12/volc ... untain.php
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kathor
Geoficticus
Berichten: 2011
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 14:52

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Kathor » zo 16 dec 2012, 00:16

Moet inderdaad een prachtig verschijnsel zijn 's avonds.

Is er hinder voor het vliegverkeer vanuit Sylvan door de vulkaan (Aswolk(je))?
Aena te onða teya flu|leya Aena te onða teya flulleya

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » zo 16 dec 2012, 12:36

Er komt wel wat as bij vrij, maar aangezien dit minimaal is, heeft het geen consequenties voor het vliegverkeer.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » wo 03 jul 2013, 19:50

www.news.com.mi schreef:Car-insane reputation groundless
AUTOGEKKE REPUTATIE ONGEGROND

SYLVAN - Inwoners van de drukke stad Sylvan zullen het zich misschien niet kunnen voorstellen, maar de miljoenstad heeft één van de laagste autobezitgraad van het land. Cijfers van een analyse van de Transport Agency laten zien dat de bevolkingsgroei procentueel gezien zelfs hoger was dan de groei van het aantal auto's. In 2012 was de bevolkingsgroei 1,1%, terwijl het aantal auto's met maar 0,6% groeide.

Met een geschatte bevolking van 1,1 miljoen in Sylvan, waren daar maar gemiddeld 53 auto's per 100 inwoners. Dit is minder in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 60 auto's per 100 inwoners. Ondanks dat de Sylvanians de reputatie hebben figuurlijk getrouwd te zijn met hun auto, hebben ze wel gemiddeld minder auto's dan de meeste gemeentes. Slechts tien andere gemeentes hadden minder auto's per 100 inwoners, waaronder Zandbergen en de hoofdstad Agers.

Het laagste waren de Sunshine Eilanden, die maar 31 auto's per 100 inwoners hebben. Dat is ook niet verwonderlijk, want de afstanden zijn daar niet heel groot. Weston zou bestempeld kunnen worden als een echte "motorstad". Er zijn daar namelijk meer geregistreerde auto's dan inwoners. Weston heeft 111 auto's per 100 inwoners.

Wethouder van Sylvan Nick Lawson zei dat deze resultaten hem niet verbazen. "Ik heb altijd mijn vraagtekens gezet bij de mythe dat Sylvanians een sterke relatie hebben met hun auto waardoor ze het openbaar vervoer niet gebruiken." Ondanks de lagere autobezittingsgraad heeft de stad wel de druktste wegen van het land. Aan de andere kant zien we dan wel de hoeveelheid getankte brandstof afnemen alsmede ook de verkoopcijfers van auto's.
Toch lijkt dit bericht voor Nederlanders en Belgen ongewoon. Het ligt volledig aan het perspectief vanwaar je het bekijkt. In Nederland zijn er ongeveer 47 auto's per 100 inwoners. In Maldaria ligt het gemiddelde op 60 en in de VS op 45.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 21:31

Waarom hebben Maldarians zoveel auto's per 100 personen dan? De afstanden zijn er niet extreem groot en ik wist ook niet dat het OV er slecht geregeld was?

In Burghteland ligt het aantal auto's per 100 man wel vrij hoog, omdat veel dorpen geen treinstation hebben waardoor het meeste OV per bus geschiedt. In grotere steden ligt het autobezit dan juist weer veel lager, door goed OV (tram, metro, stoptrein/lightrail en bus).

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » do 04 jul 2013, 13:41

Maldaria heeft een beetje een autocultuur. Er zijn veel gezinnen die twee of drie auto's hebben. Het OV is zeker niet slecht geregeld, maar vaak is het buiten de grote steden niet voldoende uitgebouwd. Veel mensen werken in een andere stad waardoor ze eerder de auto nemen. In de buitengebieden zie je dat mensen gemiddeld meer auto's hebben dan in de stad. Het openbaar vervoer is in de steden wel van goede kwaliteit, maar er wordt helaas nog te weinig gebruik van gemaakt. Het is dan ook niet voor niets dat de overheid steeds aan het promoten is om de auto te laten staan en de metro/bus/trein te nemen. Dit ook om de CO2-uitstoot te verminderen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door sirdanilot » do 04 jul 2013, 14:46

Het verhogen van brandstofaccijnzen lijkt me een effectievere manier ;) Of het verhogen van wegenbelasting, zodat mensen geen 3 auto's meer hebben.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » do 04 jul 2013, 15:00

Dat is inderdaad ook een effectieve manier. De wegenbelasting in Maldaria ligt namelijk niet zo hoog. De brandstofprijzen liggen nu wel relatief hoog (omgerekend iets meer dan een euro), maar toch nog veel lager dan in Nederland.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2039
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Kaaiman » do 04 jul 2013, 16:49

Inzetten op elektrische auto's en waterstofauto's lijkt me qua draagvlak bij de autoverslaafde haalbaarder. Milieutechnisch beter dan fossiele brandstoffen en toch iedereen individuele vrijheid van verplaatsing. ;) Overigens hangt het er bij elektrische auto's wel van af hoe je de elektriciteit opwekt en hoe de accu's worden gefabriceerd.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » do 04 jul 2013, 17:06

Waterstofauto's zijn wel haalbaar. Het is echter wel de vraag of mensen dit wel willen. Het grootste probleem zit hem in de kleine hoeveelheid die kan worden vervoerd in een auto. Nu zal dit voor de meeste forenzen niet echt een probleem vormen, mits ze thuis kunnen bijvullen. Gezien de relatief kleine markt momenteel verwacht ik niet dat dit in Maldaria snel een succes zal worden, hoewel er veel voordelen aan zitten.

Elektrische auto's wordt vaak van gedacht dat ze goed zijn voor het milieu. Echter halen deze auto's hun stroom natuurlijk ook ergens vandaan en dat moet geproduceerd worden. Nu wordt groene energie steeds meer toegepast in Maldaria, maar nogsteeds wordt het grootste deel uit gas en kolen gewonnen. Waterenergie en zonne-energie zijn aardig op komst. Oplaadpunten voor elektrische auto's vind je steeds meer in Maldaria. Het is alleen nog steeds een beetje kip-ei-probleem. Mensen kopen geen elektrische auto als er niet genoeg oplaadpunten zijn en er komen niet snel veel nieuwe oplaadpunten als niet veel mensen een elektrische auto hebben. Toch zie je wel een stijgende lijn in de verkoop van, voornamelijk Aziatische, elektrische auto's.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Ortelius » do 29 aug 2013, 13:27

^^ Volgens mij is het bij de waterstofauto niet zozeer het probleem dat je niet zoveel kan vervoeren (met hogedruktanks krijg je al een aardig bereik, de veiligheid is echter een heikel punt), maar eerder dat er weinig punten zijn waar je waterstof kan tanken, een veel groter probleem dan de oplaadpunten voor elektrische wagens. Die zijn namelijk best al wijdverspreid, en bovendien kan iedereen zijn auto 's nachts thuis opladen.

En natuurlijk, die stroom moet ergens geproduceerd worden. Maar dat geldt voor waterstof evenzeer: deze moet ook ergens vandaan komen, want waterstofgas is op zich niet echt in de natuur te vinden. Daar komt nog bij dat het gas vervoerd moet worden naar de tankstations. Transport door pijpleidingen lijkt het beste te zijn, maar materiaal dat niet poreus is voor H2 is redelijk duur en het netwerk ligt er nog niet. Grote investering dus. Het gas kan ook met tankwagens vervoerd worden, maar die zijn zelf ook weer (lichtjes) vervuilend. Daartegenover staat dat het elektriciteitsnetwerk al overal aanwezig is en qua capaciteit op dit moment best in staat is om de extra elektriciteit te vervoeren.
Mijn tweede opmerking bij je milieu-argument is de volgende: het is inderdaad vervuilend om elektriciteit te produceren met fossiele brandstoffen, maar als je de efficiëntie van het hele proces (stroomopwekking -> transport door hoogspanningsnet -> elektromotor) bekijkt, kom je netto al snel uit op een hogere efficiëntie dan auto's met een verbrandingsmotor halen (d.w.z. raffinage van aardolie -> transport -> verbrandingsmotor). Dit is de zogeheten well-to-wheel-efficiëntie. Met elektrische wagens produceer je dus minder CO2 per gereden kilometer.
Daar komt nog eens bij (maar dit is een ontwikkeling voor de verdere toekomst) dat je de uitlaatgassen van kolen- en gascentrales zou kunnen opvangen en de CO2 eruit filteren, hetgeen bij individuele auto's financieel onhaalbaar is.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door sirdanilot » do 29 aug 2013, 13:43

Waterstof is vooral geschikt voor bijvoorbeeld bussen; die kunnen een vast oplaadpunt hebben om te 'tanken' en het aantal bewegingen met tankwagens is ook beperkter.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2039
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Kaaiman » do 29 aug 2013, 15:32

Als een waterstofmotor mogelijk is, dan is een waterstofcentrale toch ook mogelijk? Of is dat veel te oneconomisch vergeleken met aardgas/kolen/etc.?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1488
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Matt » do 29 aug 2013, 19:14

^^ Dat vind ik niet eens een gekke gedachte. Ik zou het niet weten eigenlijk. Als het mogelijk zou zijn, zou het denk ik wel al eens geprobeerd zijn. Ik heb even gezocht en ik heb gelezen dat het inderdaad mogelijk is. Er zijn al plannen/ideeën voor een waterstofcentrale in Nederland, maar daar is men nog niet mee begonnen.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door MandelSoft » do 29 aug 2013, 19:45

Het probleem zit 'm bij waterstof dat het niet "los" te verkrijgen is; het zit altijd wel gebonden aan andere atomen. H2 is moeilijk te verkrijgen op aarde in de natuur. Hoe krijgen we dan waterstof? Juist ja, via electrolyse, en dat kost weer meer stroom dan dat we er voor terug krijgen (één derde gaat in het proces verloren), en je moet er dus andere bronnen van elektriciteit instoppen om hier de brandstof uit te halen, en dat is niet economisch. Daarom kan een waterstofauto wel (waarbij de waterstof wordt gebruikt als energieopslagmedium) en is een waterstofcentrale tot nu toe niet rendabel.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Ortelius » do 29 aug 2013, 20:25

^^ En tenzij er ergens op de aarde plots immense "waterstofvelden" zouden ontdekt worden, zal het mijns inziens ook nooit rendabel worden om zo'n centrale te bouwen.

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Ties » vr 30 aug 2013, 20:59

Kaaiman schreef:Als een waterstofmotor mogelijk is, dan is een waterstofcentrale toch ook mogelijk? Of is dat veel te oneconomisch vergeleken met aardgas/kolen/etc.?
De benzinemotor bestaat al een dikke 100 jaar! Waarom hebben we dan nog geen benzinecentrales?

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door MandelSoft » vr 30 aug 2013, 21:38

Omdat het makkelijker is om gewoon ruwe olie te stoken zonder het eerst om te zetten in benzine... :roll:
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [MAL] Actualiteiten

Bericht door Ortelius » za 31 aug 2013, 12:44

Je moet ook weten dat elektriciteitscentrales helemaal anders werken dan de verbrandingsmotor van een auto. Waar je bij een brandstofauto een redelijk compacte motor hebt waarin de brandstof zelf voor een uitzetting en daarmee aandrijving zorgt, zijn elektriciteitscentrales veel groter en hebben ze een ander circuit dat de generator aandrijft, namelijk een stoomcyclus. De brandstof wordt daar (tenzij in gascentrales, daar werkt het nog anders) verbrand om warmte op te wekken, die warmte wordt gebruikt om water tot stoom te verhitten en die stoom drijft een turbine aan. Op deze grotere schaal is het trouwens veel eenvoudiger om een hogere efficiëntie te halen dan bij een motor van een auto, waar nog meer energie ongebruikt uit de uitlaatpijp wordt uitgestoten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast