Diorugistra
Diorugistra is de hoofdstad van Oriênta. Met 510.138 inwoners is het de zesde stad van Laconia. Veel inwoners werken in de nabijgelegen Porto Peripalia, de belangrijkste zeehaven van Laconia. Er is relatief weinig hooggeschoold werk in Diorugistra. Het inkomen van de inwoners ligt daarom een stuk onder het gemiddelde van Laconia. Daarnaast ligt de stad ook erg geïsoleerd in de oostpunt van het eiland. De stad is erg op het westen gericht. In het oosten liggen slechts enkele dorpjes.
Etymologie
Diorugo betekent ‘kanaal’. De Istra is de grootste rivier van Laconia. Diorugistra betekent dus ‘Istrakanaal’. Het kanaal is de Diorugo Peripalia (
Kanaal om het Moerasland), dat is gegraven om de moerassige delta van de Istra te omzeilen. Hierdoor konden grotere schepen de steden Niacua en Basilocampa bereiken. Onder jongeren staat de stad bekent als ‘Dio’.
Ontstaan
Diorugistra is een jonge stad. In de jaren ’50 van de 19e eeuw werd de Diorugo Peripalia gegraven. De havenstad Diorugistra kwam aan de monding te liggen. Diorugistra groeide snel, maar dit leidde ook tot veel armoede onder de nieuwe arbeiders. De stad werd de bakermat van de socialisten in Laconia. In 1878 werd de eerste socialistische politicus van Laconia gekozen in de stadsvergadering van Diorugistra.
Stadsbeeld
De stad heeft geen echt historisch centrum. Veel negentiende-eeuwse gebouwen in het centrum hebben sinds de jaren ’60 plaatsgemaakt voor moderne gebouwen. Aan de monding van de Diorugo Peripalia ligt een fort ter bescherming van de haven. Een groot deel is toegankelijk voor publiek.
Om het centrum ligt de wijk Austravico (
Zuidwijk). Deze wijk bestaat vooral uit arbeiderswoningen uit de eerste helft van de 20e eeuw. Er is hier maar weinig aan sanering gedaan. In Acuavico (
Waterwijk) is het tegendeel het geval. Dit voormalige haventerrein is omgevormd tot een moderne woonwijk.
Hieromheen liggen de flatwijken Leriapoli, Atlântia en Cailamagi. Deze wijken zorgen voor de hoge bevolkingsdichtheid van Diorugistra: 6.341 inw/km2. Leriapoli en Atlântia zijn grotendeels in de jaren vijftig en zestig gebouwd toen het inwonertal van Laconia sterk steeg. Er werd gekozen om veel hoogbouw te realiseren. In deze wijken staan veel flats van tien tot vijftien verdiepingen. Het zijn echter weinig gewilde wijken.
Cailamagi (
Hemelburg) is gebouwd als extremere variant van de vorige flatwijken. Het is een kleine wijk qua oppervlak, maar de bevolkingsdichtheid is erg hoog. De wijk is in de jaren ’70 gebouwd. Men wilde concurreren met de zeer hoge flats van Epidania, die soms wel 30 verdiepingen halen. Dit werd echter niet gehaald. De hoogste flats in Cailamagi zijn 25 verdiepingen hoog. Omdat de bodem in Diorugistra vooral uit klei en veen bestaat en niet uit rotsen zoals in Epidania, werd de fundering van deze flats zo duur, dat de flats niet meer rendabel waren.
In schril contrast met deze flatwijken staan de buitenste wijken van Diorugistra: Panônia en Câmpacura (
Veldhof). Deze nieuwbouwwijken uit 1975 tot heden zijn ruim opgezet. Er is veel laagbouw. Het gemiddeld inkomen ligt in deze wijken het hoogst.
Diorugistra heeft twee grote parken. Het grootste park is het Parca Palia. In dit park is een kleine dierentuin gevestigd en er zijn veel recreatiemogelijkheden. Het Parca Panônia is een langgerekt park tussen de wijken Leriapoli en Panônia. Dit park is zo natuurlijk mogelijk ingericht.
Verkeer
Omdat Diorugistra in de oostelijke punt van Laconia ligt, lopen de meeste wegen naar het westen. De A3 verbindt de stad met Niacua en vanaf daar met Cântapoli, Basilocampa en Oneirôstia. Verder lopen de B9 (tot januari 2012 N21a) naar Menoica en Prasinocusta en de N9 naar Sânto Animo.
Vanaf 2014 zullen ook de verbindingen met Sânto Animo en Ôstrimara hoogwaardig uitgevoerd zijn. Dan worden de A5 en de nieuwe N26 geopend. De A5 zal daarnaast voor een randweg om het noorden van de Porto Peripalia worden.
In de stad zelf zijn veel regionale wegen uitgebouwd tot 2x2. In de flatwijken zijn ook de andere ontsluitingswegen ruim opgezet.
Openbaar vervoer
Diorugistra heeft slechts één station. Dit station is het eindpunt van treinen uit het hele land. Daardoor is Diorugistra redelijk goed bereikbaar. De stad is echter niet aangesloten op het netwerk van nachttreinen.
De stad heeft geen metro, maar wel een tramnetwerk. Deze trams rijden door alle wijken en rijden zelfs door naar de naburigedorpen Marato en Cefaciesa. Er zijn twee tramtunnels onder de Diorugo Peripalia. Deze zorgen voor een goede woonwerkverbinding.
Kaart