[LAC] Archief

Cratepopulicia Laconia
Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 08 aug 2011, 00:39

Hier 6 mogelijke afritborden:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Wat vinden jullie ervan?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » ma 08 aug 2011, 01:17

Optie 3 alstublieft. Je moet niet de kleuren van je wegnummers gaan veranderen omdat dat de kern is van het systeem, en deze optie oogt het meest rustig.

Voor optie 2 valt ook wel wat te zeggen, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar optie 3.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » ma 08 aug 2011, 13:54

Optie 3 lijkt mij het beste. Optie 2 en 4 hebben minder mijn voorkeur, maar die zijn ook nog prima, al ben ik het wel met sirdanilot eens dat dit weer de kern van je systeem aantast.

Optie 1 valt af door schending van de heraldische kleurenregel, optie 5 en 6 moet je alsjeblieft niet doen. Rood en paars als achtergrond voor wegwijzers zijn net als zwart iets wat je moet vermijden (nu kan ik uit ervaring spreken, omdat eerdere generaties van de Imagineese bewegwijzering rode snelwegwegwijzers had).

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ortelius » ma 08 aug 2011, 14:58

Ik zou ook zeggen 2 of 3. Ziet er erg netjes uit!

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 08 aug 2011, 17:42

5 en 6 vallen voor mij eigenlijk ook af.
1 vind ik zelf mooi, maar het gaat tegen de kleurenregel in.
2 vind ik een beetje te druk door het randje.
3 ziet er wel goed uit, maar ik heb toch liever verschillende kleuren voor wegnummer en achtergrond. Steden worden overigens ook op regionale wegen op een alternatieve kleur aangegeven. Daar is het schildje zwart.
4 vind ik zelf ook een mooi ontwerp. Het grootste nadeel is dat de borden op de hoofdwegen ook blauw zijn (wel donkerblauw). (en ik moet alle schildjes op de kaart meer blauw maken :( )
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » ma 08 aug 2011, 17:57

Waarom heb je liever een ander kleur schildje dan de achtergrond? Er zijn zat landen waar dat niet het geval is. Wegnummers zijn nu ook weer niet zúlke belangrijke informatie, zeker N-nummers. Voor mensen die op N-nummer rijden zal het schildje toch wel leesbaar genoeg zijn, omdat het omkaderd is.


In burghteland gebruikt men ook blauwe schildjes op een blauwe achtergrond voor belangrijke B- en A-nummers. Onbelangrijke B-nummers en prefixloze wegen krijgen een wit schildje met zwarte letters. ("witte" A-wegen zijn op de vingers van één hand te tellen, omdat een lokale snelweg niet erg voor de hand ligt).

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 08 aug 2011, 19:00

sirdanilot schreef:Waarom heb je liever een ander kleur schildje dan de achtergrond? Er zijn zat landen waar dat niet het geval is. Wegnummers zijn nu ook weer niet zúlke belangrijke informatie, zeker N-nummers. Voor mensen die op N-nummer rijden zal het schildje toch wel leesbaar genoeg zijn, omdat het omkaderd is.
Ik vind het er mooier en netter uitzien, als wegnummers een andere kleur hebben dan de achtergrond. Het is natuurlijk subjectief, maar het is mijn bewegwijzering en die wil ik zo mooi mogelijk hebben. Daarbij komt nog dat op R-wegen de achtergrond dan ook groen zal worden, maar het schildje is daar zwart.

Ik denk er nu aan om de schildjes voor de N-wegen ook zwart te maken. Ik zal binnenkort weer een paar ontwerpen posten.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » ma 08 aug 2011, 19:08

Waarom maak je de N-schildjes niet gewoon zwart op geel, zoals de Nederlandse N-schildjes?
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 08 aug 2011, 19:14

De B-schildjes zijn al zwart op geel. Voor het OWN wil ik onopvallendere kleuren.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » ma 08 aug 2011, 19:23

^^ Dan valt zwart juist op. Een aantal van ons probeert juist de schildjes meer dezelfde kleur als de achtergrond te krijgen, zodat je een kleurenkermis voorkòmt. Zo heb ik dat gedaan met mijn A-schildjes in Schellingen (wit-op-blauw).

Wit-op-groen en wit-op-blauw lijken mij prima opties. Anders kan je misschien zwart-op-wit of blauw-op-wit nemen.
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 08 aug 2011, 21:14

Ik zal weer een aantal verschillende borden maken. Ik heb nu een paar dagen minder tijd, dus ik zal ze daarna posten.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » do 11 aug 2011, 22:44

Hier zijn een aantal nieuwe ideeën:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Ik blijf zelf nummer 1 toch het mooiste vinden. Het houdt zich dan wel niet aan de kleurenregel, maar het geel accentueert alleen maar. Je moet het meer zien als een soort markering. Die paar kleurenblinden die het verschil tussen wit en geel niet zien, kunnen alle tekst nog goed lezen.

Hier nog een Franse overtreding van de kleurenregel :D Het blijft goed leesbaar.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » do 11 aug 2011, 23:16

^^ De Franse bewegwijzering gaat er vaker mee aan de haal, wat bij E-nummerschildjes al slecht resultaat oplevert. Nu moet ik zeggen dat ik absoluut geen fan ben van de Franse bewegwijzering. Ze doen een hoop dingen fout of gaan daar niet consistent mee om.

Over je ontwerpen: ik zou eerder gaan voor een combinatie van ontwerp 7 en 5; N-nummers zwart-op-geel, R-nummers zwart-op-wit
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » do 11 aug 2011, 23:59

Ik heb geen problemen met de Franse bewegwijzering (oké, bij rood of groen op blauw is een wit randje wel een stuk duidelijker). Maar het gaat mij erom dat de kleurenregel slechts een richtlijn is om genoeg contrast te veroorzaken. Het is geen wet. Het geel markeert de naam van de steden. Er is niet persé contrast nodig.

Het regionaal wegnummer bij 5 vind ik zelf een beetje naar de achtergrond gedrukt. Ik denk dat ik daarom toch voor één ga. Vooral omdat ik de borden mooier vind. Graag niet met termen als 'kleurenkermis' beginnen. Veel kleuren maken een bord wel drukker, maar die drukte hangt ook van andere dingen af. Ik vind de borden bij optie 1 er niet echt druk uitzien.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 12 aug 2011, 10:45

Ik vind het er prima uitzien zo, hoor, het is in ieder geval origineel. Groen lijkt me logischer en duidelijker, maar als je dit gewoon graag wil zie ik daar geen probleem in.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 aug 2011, 14:05

Precies, gewoon doen zoals jij het wilt! ;)
Ziet er goed uit Koen! :d

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » vr 12 aug 2011, 14:55

Je hoeft niet alleen met kleurencombinaties te klooien. Kijk maar eens naar deze varianten:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Van deze varianten vind ik 3, t/m 6 prima alternatieven. 2 kan ook, maar die vind ik persoonlijk minder mooi (EN BOVENDIEN LEEST ALLEEN HOOFDLETTERS NIET ZO PRETTIG). 1 is de huidige variant.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 aug 2011, 15:42

Die losse panelen á la France hebben toch zo hun charmes :B

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 12 aug 2011, 16:55

Optie 6 heeft wel wat, ja...

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 12 aug 2011, 19:49

Bedankt :D Hier kan ik wat mee!

Vooral optie 6 spreekt me aan, maar dan zal ik waarschijnlijk de losse panelen vervangen door dikke strepen (even dik als de randen).
Optie 2 t/m 4 vallen voor mij af vanwege de verminderde leesbaarheid. En optie 6 vind ik mooier dan 5.

Dus waarschijnlijk kies ik voor optie 6. Ik zal kijken of het gemakkelijk op normale OWN-borden uitgewerkt kan worden. Brede namen als Sânto Animo zullen in een smaller schrift (Clearview-3 ipv Clearview-4) geschreven worden. Laconiërs zijn misschien minder zuinig, maar echte verspilling van staal is ook niet nodig :D

En Corcica heet Corcira ;) De naam komt van de Latijnse naam voor het Griekse eiland Corfu: Corcyra.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 12 aug 2011, 22:22

Dit is dan ongeveer de definitieve afritbewegwijzering:
Afbeelding
Nu ga ik eens iets anders uitwerken :D
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 12 aug 2011, 23:15

Ik vond de variant met losse panelen iets mooier maar dit ziet et ook prima uit

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » za 13 aug 2011, 00:07

Regio's van Laconia
In 1848 is Laconia ontstaan uit een aantal hertogdommen, graafschappen, e.d. Deze staatjes werden ongeveer de regio's van Laconia. Er zijn wel een aantal fusies en delingen uitgevoerd. Om de sporen van de adel uit te wissen, kregen de regio's andere namen dan de staten. Maar de oude namen bleven in gebruik. In 1871 werden daarom bijna alle oude namen van de regio's en districten in ere hersteld.

Er zijn veel verschillen tussen de regio's. De staat verdeelt de uitgaven ongeveer gelijk aan de inkomsten per regio. Vooral Epidania lijdt daaronder. Het is een verouderde en arme regio door de instorting van de zware industrie. Ironisch genoeg heeft Epidania in betere tijden een belangrijke rol gespeeld bij de instelling van het systeem.

Elke regio heeft een nummer. Dat nummer wordt onder andere gebruikt voor postcodes, kentekens en regionale wegen.                     
 #  Provincie  Hoofdstad 
 1  Legoria  Cântapoli 
 2  Oriêntia  Diorugistra 
 3  Mauragia  Oneirôstia 
 4  Nevoia  Rocaporto 
 5  Epidania  Galubaia 
 6  Môntania  Oramagi 
 7  Arcadia  Nicamagi 
 8  Vudenia  Azuramara 
 9  Draconia  Oculopoli 
Een beetje geschiedenis
Oriêntia heeft lange tijd ook deel uitgemaakt van Mauragia, maar bij de instelling van de regio's is Mauragia in tweeën gedeeld. Oorspronkelijk was Mauragia het laagland ten noorden van de Istra en Legoria ten zuiden ervan. De namen komen uit het Grieks. Legoria van 'leuka choora' (witte grond) en Mauragia van 'maura choora' (zwarte grond). De reden waarom juist deze kleuren zijn gekozen, is nog steeds een raadsel :B
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » za 13 aug 2011, 10:41

Koen schreef:Dit is dan ongeveer de definitieve afritbewegwijzering:
... PLAATJE ...
Nu ga ik eens iets anders uitwerken :D
OK, dat ziet er netjes uit :d
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 19 aug 2011, 21:33

Bestuurlijke indeling
Laconia in haar geheel wordt de ‘staat’ (i nasia) genoemd.

De Nasia is onderverdeeld in negen regio’s. De regio’s zijn weer onderverdeeld in steden (polei) en ‘omgevingen’ (circulei). De polei en circulei hebben redelijk veel macht en verzorgen een groot deel van de zaken die in Nederland door gemeenten worden geregeld. Beiden zetelen in de stad waar ze bij horen, maar sommige circulei (zoals Caria in Arcadia) liggen niet om een stad en hebben een dorp als hoofdplaats.

Deze gebieden worden onderverdeeld in gemeenten. In een poli heten ze comunai urbanai (stedelijke gemeenten) en in een circuli comunai ruralai (landelijke gemeenten). De landelijke gemeenten hebben over het algemeen meer te zeggen dan stedelijke gemeenten. De stedelijke gemeenten zijn vergelijkbaar met stadsdelen/deelgemeenten in Nederland.

Officieel is Laconia behoorlijk gecentraliseerd, maar de staat laat deelgebieden meebeslissen en meebetalen over dingen die in hun belang zijn.

Even nog een beetje Ni Alinia, voor als je de tekst niet helemaal begrijpt:

Enkelvoud – meervoud
Nasia – nasiai
Regio – regioi
Poli – polei
Circuli – circulei
Comuna – comunai


PS: Regering is in het Ni Alinia ‘cratea’, maar ik heb in domeinnamen ‘.gov.ln’ gebruikt. Dat ga ik veranderen in ‘.cra.ln’.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten