[LAC] Archief

Cratepopulicia Laconia
Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » ma 30 jan 2012, 23:34

Mooie kaart !

Dit soort beschrijvingen vind ik nou leuk om te lezen ! Goed bezig !

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 31 jan 2012, 14:19

^^ Bedankt! Ik ben van plan om de grote steden en een paar interessante kleinere steden zo uit te werken.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 31 jan 2012, 14:19

Obolo
Al sinds 1849 is de obolo is munteenheid van Laconia. De naam is afgeleid van de Griekse obool, een zesde drachme. De obolo is verdeeld in 100 cêntiloi.

Officieel wordt obolo afgekort tot Ob. Deze afkorting wordt na de waarde geplaatst: 19,95 Ob. In de praktijk wordt vaak het dollarteken gebruikt als afkorting. Deze wordt ook na de waarde geplaatst: 19,95 $.

Eind jaren ’80 ging het slecht met de Laconische economie. De werkloosheid liep hoog op. Door hyperinflatie daalde de waarde van de obolo snel. In 1985 kreeg je nog 2,08 Ob voor een Amerikaanse dollar. In 1995 waren dit er 32.093. Vanaf halverwege jaren ’90 verbeterde de economie weer. De werkloosheid werd deels opgelost door werkverschaffing, deels door de economie opener naar het buitenland te maken.

De obolo kwam hierdoor op een vaste koers van ongeveer 32.100 Ob per dollar terecht. De regering vond dit onwenselijk. Munten werden niet meer geslagen en er stonden veel nullen op de biljetten. Het hoogste biljet was 10.000.000 obolo (ongeveer 300 dollar). Daarom werd in 1998 de oude obolo of Obolo Pâlio (LNO) vervangen door de nieuwe obolo of Obolo Novo (LNN). Hierbij werden vier nullen geschrapt. Sindsdien is de waarde gestegen. Vandaag (31-1-2012) is een obolo 0,6437 dollar of 0,488 euro waard.

De nieuwe obolo is niet als de oude obolo verdeeld in 100 cêntiloi. Al is de verdeling wel anders. De oude obolo was verdeeld in munten van 1-3-5, net als in de Sovjet-Unie. De nieuwe obolo in 1-2-5. Er zijn negen munten (1, 2, 5, 10, 20 en 50 cêntiloi en 1, 2 en 5 oboloi) en zeven bankbiljetten (10, 20, 50, 100, 200, 500, 1000 oboloi)

NB: Het gaat hier over de Amerikaanse dollar als het woord dollar wordt genoemd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 31 jan 2012, 17:56

Ik ben weer bezig met de kaart van Laconia en ik merk dat het huidige lettertype (DejaVu Sans) soms wat te breed uitvalt, waardoor de kaart er volgepropt uit gaat zien. Daarom ben ik op zoek naar een ander lettertype dat goed leesbaar, maar niet te breed is. Heeft iemand een goede suggestie? Ik heb al aan Arial gedacht. De openingsdata van nieuwe wegen staan in Arial. Is dat een goed lettertype?
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Snelwegfreak » di 31 jan 2012, 17:58

Ik gebruik Arial ook regelmatig voor kaarten en ik vind het een prima lettertype. De Grote BosAtlas gebruikt het dacht ik ook.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » di 31 jan 2012, 18:10

Net als Snelwegfreak gebruik ik tegenwoordig ook alleen maar Arial voor mijn kaarten. Arial Narrow gebruik ik ook nog regelmatig
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Matt » di 31 jan 2012, 19:06

Ik gebruik voor mijn kaart ITC Stone Sans voor plaatsnamen en Meiryo Oblique voor gebieden. ITC Stone Sans lijkt veel op Arial, maar ik vind hem persoonlijk iets mooier. Ook gebruik ik Univers of Univers Oblique regelmatig. Univers is wel een smaller lettertype, maar echter niet voor alle doeleinden mooi. Al deze lettertypes zijn schreefloos.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 31 jan 2012, 19:42

Ik heb even alle fonts bekeken. ITC Stone Sans vind ik ook een mooier lettertype dan Arial. De C is daar bijvoorbeeld een stuk opener (Minder zwart dus minder rommelig). Meiryo vind ik redelijk dunne letters hebben en het is breed. Univers ziet er weer goed uit. Is Calibri misschien ook een idee? Het ziet er erg modern uit, maar ook een beetje onproffesioneel.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Ties
Geoficticus
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:38

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ties » di 31 jan 2012, 21:37

Snelwegfreak schreef:Ik gebruik Arial ook regelmatig voor kaarten en ik vind het een prima lettertype. De Grote BosAtlas gebruikt het dacht ik ook.
Fout. De Bosatlas gebruikt Univers voor de "klassieke" uitgaven en Profile voor de nieuwe uitgaven.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door TBR » di 31 jan 2012, 21:44

Ik vind het prachtig dat koen zijn steden zo uitwerkt!
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 03 feb 2012, 13:34

Ik ben bezig met versie 3.0 van de kaart van Laconia. Dat betekent dat er heel wat gaat veranderen. De opmaak (kader e.d.) en het lettertype (Arial i.p.v. DejaVu Sans). Maar de kaart wordt ook een stuk gedetailleerder. De kleurstelling zal gebaseerd zijn op bodemgebruikt in plaats van reliëf. Ik heb op dit moment acht soorten bodemgebruikt aangegeven:
- Bos
- Weiland en natuurlijk grasland
- Akkerbouw
- Gemengd akkerbouw en weiland
- Tuinbouw
- Onbegroeide bergen
- Steden
- Industrie (alleen grootschalige zoals havens)

Ook ga ik onderscheid maken tussen doorgaande N-wegen (geel) en N-wegen met alleen nog regionaal belang (breed wit). Alle middenbermen worden wit, ook die van de snelwegen. Die waren geel.

Ten slotte worden de dorpen worden ingedeeld in drie categorieën:
- Meer dan 10.000 inwoners (blokje)
- 2000-10.000 inwoners (groot rondje)
- Minder dan 2000 inwoners (klein rondje)

Alle dorpen die op de kaart worden aangegeven zijn gemeenten.

Alvast een voorproefje:
Afbeelding

Suggesties zijn altijd welkom!
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 03 feb 2012, 16:21

Ziet er érg professioneel uit !

Bodemgebruik i.p.v. reliëf is natuurlijk een keuze, zolang de reliëfkaart beschikbaar blijft is dat natuurlijk prima. D.m.v. layers zou je ook de reliëfkaart in deze nieuwe lay-out kunnen doen zonder daar al te veel werk aan te hebben.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Berichten: 1839
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 15:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 feb 2012, 16:38

Erg mooie kaart Koen, ga zo door! :)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » za 04 feb 2012, 16:35

Dankjewel!

De reliëfkaart zit nog altijd in de laag Reliëf, dus ik kan nog altijd een aparte reliëfkaart maken. Bodemgebruik geeft naar mijn mening een beter beeld van het landschap. Het reliëf is ook af te lezen aan de loopt van de beken. Ik ben van plan om uiteindelijk het reliëf bij te werken op basis van het bodemgebruik en de beken. Het reliëf behoudt dan wel ongeveer haar oorspronkelijke vorm.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 06 feb 2012, 17:56

De brug naar Efaia
Jarenlang is Efaia een ondergeschoven kindje van Laconia geweest. In de 19e eeuw is het vooral als winstgewest gebruikt en in de 20e eeuw werd er nauwelijks aandacht aan het eiland besteed. Pas in de jaren 80 werd er een vliegveld gebouwd, in de jaren 90 werd Efaisch, een variant van het Oud-Grieks, erkend als minderheidstaal op het eiland. De separistische beweging is sterk, maar Laconia zal het eiland nooit afstaan. De Efaiërs willen op zijn minst een eigen bestuurlijke eenheid zijn, het liefst als regio. Heden bestaat het eiland uit drie delen: de steden Zefiro en Sânto Ândreo en de circuli Efaia. Deze drie eenheden vallen onder de regio Legoria. De kans is klein dat dit ooit gaat gebeuren.

De nationale regering is juist van plan om Efaia meer bij Laconia te betrekken. Er wonen meer dan 450.000 mensen op Efaia. Hiervan wonen er 338.482 in Zefiro en 87.735 in Sânto Ândreo. Voor al deze mensen zijn de enige verbindingenmet de rest van de wereld de veerpont en het vliegtuig. Het kabinet wil ook een weg en spoorlijn naar Efaia. Daarvoor moet een zeestraat van minimaal 40 kilometer breed worden overbrugd. Deze verbinding zal waarschijnlijk deels uit een tunnel en deels uit een brug bestaan. Details zijn nog onbekend. De oplevering is tussen 2025 en 2040 te verwachten.

Het noordelijke deel is ondiep en het zuidelijke deel diep. Daarom is een tunnel in het noorden en een brug is het zuiden goed mogelijk. Maar een mooie brug is ook deels deel prestigeproject. Daarom wil Cântapoli de brug aan de noordkant.

Een andere weg, die veel eerder te realiseren is, is de B99. Dit nummer is al langer gereserveerd voor de verbinding Zefiro -Sânto Ândreo. De weg zal 2x2 rijstroken tellen en langs de noordkant van het eiland lopen, zodat de weg open kan blijven bij een eventuele uitbarsting van de vulkaan.

Ten slotte zal de spoorlijn worden verdubbeld, zodat er meer treinen kunnen rijden tussen Zefiro, Airoporto Efaia en Sânto Ândreo.

Afbeelding

edit: Oud-Grieks vervangen door Efaisch
Laatst gewijzigd door Koen op ma 06 feb 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » ma 06 feb 2012, 18:22

Een zeestraat van 40 kilometer oversteken? Dat wordt niet goedkoop... dit zou men in Burghteland nooit doen. De enige redenen om zoiets duurs te bouwen zouden politieke redenen kunnen zijn, en dat is in dit geval ook wel aannemelijk. Als men gewoon over de brug/tunnel naar het vasteland kan rijden, zal de separatistische beweging een stuk minder worden.

De B99 lijkt me wel een erg goede investering en niet meer dan redelijk voor het eiland.

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door TBR » ma 06 feb 2012, 18:42

300 000 inw in een stad die toch heel afgelegen ligt, op een toch redelijk klein eiland. Dat is alsof je Utrecht op Texel plaatst, maar dan wel 40 kilometer van het vasteland (wat ik ook een niet zo een overbrugbare afstand vind, dat doen ze enkel in China)Ook vind ik het vreemd dat men nog steeds Oud-Grieks spreekt in Efaia, is dat in die 2000 jaar niet al een beetje geëvolueerd?
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 06 feb 2012, 19:15

Efaia is een eiland van gemiddeld 60 bij 20 km, dus een stuk groter dan Texel. Het is in de oudheid bevolkt door Grieken en daarna zo goed als geïsoleerd gebleven. Zelfs in Laconia, 40 kilometer verderop, kenden ze het eiland niet. In 1823 werd het eiland veroverd door Legoria dat in 1848 bij Laconia werd gevoegd. Door de Mônta Efaia, een vulkaan, was er veel vruchtbare grond en bodemschatten. Het eiland werd daarom geplunderd door Laconia. Later hield men hiermee op. Efaia bleef echter een ondergeschoven kindje. Efaiërs werden als minderwaardig gezien en kregen in de rest van het land geen werk. Ook door hun taal, die sterk op het Oud-Grieks lijkt, maar het niet helemaal is (HAFRABAisfun, je hebt gelijk. Ik zal het aanpassen), werden ze niet echt geaccepteerd.

Door de verbetering van de gezondheidszorg in de 20e eeuw, ontstond er een sterk geboorteoverschot in Efaia. Er vertrokken maar weinig mensen, waardoor het inwonertal snel groeide. Dit is ook de reden van het aantal inwoners van Zefiro.

De brug is inderdaad om politieke redenen gepland. Efaia voelt zich niet echt verbonden met de rest van Laconia en deze brug zou het kunnen veranderen. De oorspronkelijke manier van het aanpakken van het separatisme, waarbij de leiders onder verdachte omstandigheden stierven, bleek al in de jaren 70 averechts te werken. Daarom probeert Laconia nu het eiland zoveel mogelijk bij zich te betrekken.

Overigens wordt er nu alleen nog maar onderzoek gedaan. De brug is nog verre toekomstmuziek (2025-2040).
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » ma 06 feb 2012, 21:52

De taal zal wel vergelijkbaar zijn met het IJslands; dit lijkt erg op Oud-Noors (in vergelijking met verwante talen als nieuw-Noors, Zweeds, Deens etc.), maar is in al die jaren wel een beetje geëvolueerd. Efaiaans zal dus ook meer op Oud-Grieks lijken dan nieuwgrieks dat doet.

Op zich heb je wel meer grote steden op eilanden. Palermo bijvoorbeeld 650.000, al is dat eiland groter en ligt het dichter bij het vasteland dan in dit geval. Of Zanzibar in Tanzania. Het is inderdaad lastig om een voorbeeld te vinden dat ook ver van het 'moederland' afligt...

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 07 feb 2012, 11:33

Efaisch lijkt in dat opzicht inderdaad op IJslands. Efaia is lange tijd geïsoleerd geweest, terwijl de rest van Laconia ook werd beïnvloed door het Latijn en later door andere talen. Daardoor is Efaisch dichter bij de oorsprong gebleven.

De Nederlandse schrijfwijze van de taal staat niet vast. In het Ni Alinia is het Efaias Alinia, maar in het Nederlands kun je Efaisch, Efaïsch, Efaiaans of iets anders vergelijkbaars zeggen.

Over de afstand: Of een afstand overbrugbaar is, is slechts een kwestie van tijd. Over 20 jaar kan Laconia misschien wel een brug van 40 kilometer bouwen. Tot 2011 was de langste brug over water de Lake Pontchartrain Causeway in de Verenigde Staten met een lengte van 38 kilometer. De brug is gebouwd in 1969. Nu is de langste brug de Jiaozhou Bay Bridge, met 42,5 kilometer. In China ligt zelfs de Danyang–Kunshan Grand Bridge, het langste viaduct ter wereld, voor een hogesnelheidslijn. Dit viaduct is 165 kilometer lang.

Het is in ieder geval het onderzoeken waard. Of de brug er uiteindelijk komt, is nog onbekend.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 07 feb 2012, 16:52

Ik ben nu bezig met de verkeersborden. Het plan is om een origineel systeem op te zetten dat weinig is beïnvloed door het Verdrag van Wenen uit 1968 en de Amerikaanse verkeersborden. De Laconische verkeersborden zijn dus door het isolement onafhankelijk van de rest van de wereld ontwikkeld. Een verandering nu is misschien handig voor buitenlanders, maar juist verwarrend voor de Laconiërs.

Het is best lastig om zo'n systeem op te zetten, dus ik ben bij het begin begonnen. Eerst heb ik zeven categorieën gemaakt:
1. Verboden
2. Geboden
3. Snelheid
4. Gevaar
5. Voorrang
6. Wegtypen: voor wegtypen met afwijkend maximumsnelheid en geslotenverklaring (autosnelweg, autoweg, fietspad, 'zone-30')
7. Informatie

Daarna heb ik elk soort bord een vorm en kleur gegeven, die ook voor kleurenblinden leesbaar moet zijn.
1. Verboden: halve ellips, rood bord, witte rand, wit opschrift
2. Geboden: halve ellips, wit bord, blauwe rand, blauw opschrift
3. Snelheid: cirkel, kleur afhankelijk van het bord
4. Gevaar: ruit, geel bord, rode rand, zwart opschrift
5. Voorrang: driehoek, kleur nog onbekend
6. Wegtypen: vierkant, zwart bord, wit opschrift
7. Informatie: vierkant, wit bord, zwart opschrift

In principe geeft elk bord een zone aan, ook de snelheidsborden. Het bord geldt dus ook nog na een zijweg. Het opheffen van een bord gebeurt door een rode diagonaal van rechtsboven naar linksonder. Achter het nummer van het bord wordt dan een t, van teli gevoegd. Een andere manier is door een bord neer te zetten dat het vorige bord tegenspreekt. Bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 90 na een maximumsnelheid van 60.

Als voorbeeld hier een serie die ik al af is, serie 3: snelheid:
Afbeelding
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » di 07 feb 2012, 17:20

Hoewel ik an sich wel kan begrijpen dat je een origineel systeem wilt hebben, kan ik wel mijn kantekeningen erbij plaatsen. Als Laconië zolang in isolement had geleeft, hoe zijn dan überhaupt dingen ontstaan zoals spoorwegen en snelwegen, of het gebruik van het metrisch systeem? Dit zijn typisch Europese "uitvindingen", die zijn overgenomen in de rest van de wereld. Als je land in isolement was geweest, was het niet eens tot dit punt gekomen! Ook de isolatie lijkt wel incosistent; niet de verkeersborden overnemen, maar wel een Fransachtige bewegwijzering hebben en Amerikaansachtige routeschildjes. Jaja...

Het zou beter zijn als enkele bordenseries wel iets van een internationale richtlijn volgen, al is het maar vrij licht. Er zijn landen die hun eigen richtlijnen hebben qua verkeersborden. Kijk maar o.a. naar Canada, de VS, Ierland, Australië, etc. Maar in grote delen van de wereld zie je borden uit het verdrag van Wenen terug, zelfs landen als Japan en China.

Dan nu over de bordontwerpen die je nu hebt:
  • Een halve ellips is niet de meest handige vorm om te gebruiken. Veel verkeersborden hebben een regelmatige geometrische vorm (driehoek, vierkant, rond, achthoekig, ruit)/ Een cirkel staat hier beter. Hetzelfde geld voor de geboden. Voor geen snelheidslimiet zou ik gewoon "einde snelheidslimiet" doen in combinatie met een adviessnelheid.
  • Het kleurgebruik van groen voor snelheidslimieten is nu niet bepaald de beste keuze. Groen is nu niet bepaald een kleur die je kan relateren aan gevaar of verbod; integendeel, het geeft juist een gevoel van veiligheid en toestemming. Dat kan niet de bedoeling zijn. In het Verdrag van Wenen werd gekozen om deze borden eruit te laten zien als verboden, zoals dat ook gebeurd bij alle andere limieten (hoogtelimiet, ladingslimiet, etc). Hetzelfde geld voor minimumsnelheid (gebod) en adviessnelheid (informatie).
  • Voor voorrang zou je afwijkende vormen kunnen gebruiken. Zo kan je voorangsborden herkennen aan hun contouren, wat handig is als deze besmeurd of helemaal besneeuwd zijn. Echt OVERAL ter wereld heeft het "STOP"-bord dezelfde vorm en vaak ook dezelfde kleur. Voor "Voorangsweg" zou je wellicht een zeshoek kunnen kiezen en voor "voorrang geven" zou je een driehoek kunnen kiezen.
  • Wat doe je met de volgende borden?
    • Begin/Einde snelweg/autoweg
    • Parkeerplaats
    • Woonerf
    • Pechhaven
    • Voetgangersoversteekplaats
    • Bochtschild
    • Eénrichtingsverkeer: verboden in te rijden (dit is ook in veel landen een vergelijkbaar bord, zelfs in de VS)
    • Einde alle verboden
    • Smalle weg, jij gaat voor/laat de ander voorgaan
Tot zover mijn kritisch oordeel.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 07 feb 2012, 17:47

MandelSoft schreef:Hoewel ik an sich wel kan begrijpen dat je een origineel systeem wilt hebben, kan ik wel mijn kantekeningen erbij plaatsen. Als Laconië zolang in isolement had geleeft, hoe zijn dan überhaupt dingen ontstaan zoals spoorwegen en snelwegen, of het gebruik van het metrisch systeem? Dit zijn typisch Europese "uitvindingen", die zijn overgenomen in de rest van de wereld. Als je land in isolement was geweest, was het niet eens tot dit punt gekomen! Zelfs Noord-Korea is niet zo geïsoleerd! Ook de isolatie lijkt wel incosistent; niet de verkeersborden overnemen, maar wel een Fransachtige bewegwijzering hebben en Amerikaansachtige routeschildjes.

Het zou beter zijn als enkele bordenseries wel iets van een internationale richtlijn volgen, al is het maar vrij licht. Er zijn landen die hun eigen richtlijnen hebben qua verkeersborden. Kijk maar o.a. naar Canada, de VS, Ierland, Australië, etc. Maar in grote delen van de wereld zie je borden uit het verdrag van Wenen terug, zelfs landen als Japan en China.
Laconia heeft natuurlijk wel contacten met de rest van de wereld. Isolement is misschien niet het goede woord, het is eerder isolationisme van een eiland. Natuurlijk worden er veel dingen overgenomen van andere landen, als het maar goede ideeën zijn.

De basis van het systeem is in de jaren '40 gelegd, omdat er toen door verschillende wegbeheerders in verschillende tijden verschillende verkeersborden werden gebruikt. Dit was niet handig voor de Laconiërs die het hele land doorreisden. Er is toen maar weinig rekening gehouden met andere landen en vooral gekeken naar bestaande systemen in Laconia. Later zijn wel plannen geweest voor aanpassing, maar dit is niet doorgegaan omdat de Laconiërs gewend waren aan hun verkeersborden.
MandelSoft schreef:Dan nu over de bordontwerpen die je nu hebt:
  • Een halve ellips is niet de meest handige vorm om te gebruiken. Veel verkeersborden hebben een regelmatige geometrische vorm (driehoek, vierkant, rond, achthoekig, ruit)/ Een cirkel staat hier beter. Hetzelfde geld voor de geboden. Voor geen snelheidslimiet zou ik gewoon "einde snelheidslimiet" doen in combinatie met een adviessnelheid.
Een cirkel wordt al voor de snelheidsborden gebruikt. De halve ellips heeft een platte onderkant en een ronde bovenkant. Door de hoogte en breedte even lang te maken ontstaat toch een handige vorm. Als er bij geen snelheidslimiet "einde snelheidslimiet" zou staan, zou de normale snelheid buiten de bebouwde kom (90 km/h) gelden.
MandelSoft schreef:
  • Het kleurgebruik van groen voor snelheidslimieten is nu niet bepaald de beste keuze. In het Verdrag van Wenen werd gekozen om deze borden eruit te laten zien als verboden, zoals dat ook gebeurd bij alle andere limieten (hoogtelimiet, ladingslimiet, etc). Hetzelfde geld voor minimumsnelheid (gebod) en adviessnelheid (informatie).
In de VS worden informatieborden gebruikt voor snelheid. Volgens het Verdrag van Wenen worden snelheidsborden verdeeld in drie categorieën. Daar doet Laconia niet aan mee. Bij de andere limieten is trouwens geen sprake van een minimum of advies.
MandelSoft schreef:
  • Voor voorrang zou je afwijkende vormen kunnen gebruiken. Zo kan je voorangsborden herkennen aan hun contouren, wat handig is als deze besmeurd of helemaal besneeuwd zijn. Echt OVERAL ter wereld heeft het "STOP"-bord dezelfde vorm en vaak ook dezelfde kleur. Voor "Voorangsweg" zou je wellicht een zeshoek kunnen kiezen en voor "voorrang geven" zou je een driehoek kunnen kiezen.
Het plan is om de vorm af te laten hangen van de categorie. Zo ook bij de voorrangsborden. Een driehoek kan de punt naar boven of naar onder hebben. Dat wordt waarschijnlijk het plan om voorrang verlenen en voorrang krijgen te onderscheiden. Het stopbord zag er vroeger in Nederland ook anders uit (cirkel met driehoek).
MandelSoft schreef:
  • Wat doe je met de volgende borden?
    • Begin/Einde snelweg/autoweg
Daar zijn de wegtype-borden voor. Dus een zwart bord met een wit pictogram.
MandelSoft schreef:
    • Parkeerplaats
Een P of parkeersymbool in zwart op een wit informatiebord
MandelSoft schreef:
    • Woonerf
Er zijn geen echte woonerven in Laconia. Een wit huis op zwart wegtype-bord geeft een woonwijk (zone-30) aan.
MandelSoft schreef:
    • Pechhaven
    • Voetgangersoversteekplaats
Informatieborden (zwart op wit)
MandelSoft schreef:
    • Bochtschild
Daar moet ik nog over nadenken. Hetzelfde geldt voor de reflectorpaal.
MandelSoft schreef:
    • Eénrichtingsverkeer: verboden in te rijden (dit is ook in veel landen een vergelijkbaar bord, zelfs in de VS)
[/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list]
Daar ben ik ook nog niet uit.
MandelSoft schreef:
    • Einde alle verboden
Waarschijnlijk grijs in plaats van rood op een verbodsbord. Met een rode diagonaal. Op een einde-verbodsbord wordt het rood altijd grijs, om duidelijk aan te geven dat het verbod eindigt.
MandelSoft schreef:
    • Smalle weg, jij gaat voor/laat de ander voorgaan
Daar ben ik nog over na aan het denken.
MandelSoft schreef:Tot zover mijn kritisch oordeel.
Dankjewel voor de kritiek! :D Het Laconische systeem is zeker geen ideaal systeem, maar het ligt er gewoon aan wat je gewend bent. Als dit systeem in Nederland gebruikt zou worden, vonden we het echte Nederlandse systeem ook vreemd en verwarrend.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » di 07 feb 2012, 18:00

Koen schreef:
MandelSoft schreef:
  • Het kleurgebruik van groen voor snelheidslimieten is nu niet bepaald de beste keuze. In het Verdrag van Wenen werd gekozen om deze borden eruit te laten zien als verboden, zoals dat ook gebeurd bij alle andere limieten (hoogtelimiet, ladingslimiet, etc). Hetzelfde geld voor minimumsnelheid (gebod) en adviessnelheid (informatie).
In de VS worden informatieborden gebruikt voor snelheid. Volgens het Verdrag van Wenen worden snelheidsborden verdeeld in drie categorieën. Daar doet Laconia niet aan mee. Bij de andere limieten is trouwens geen sprake van een minimum of advies.
Ja maar toch, groen lijkt mij niet de juiste kleur. Ik heb het volgende voorstel:
  • Snelheidslimiet: Rood met witte/gele tekst en rand (wettelijk limiet en mogelijk gevaar, daarom rood)
  • Minimumsnelheid: Wit met groene tekst en rand
  • Adviessnelheid: Geel met zwarte tekst en rand (gevaar bij niet volgen van advies, daarom geel)
[/list]
Dit is toch origineel en waarschijnlijk een betere kleurstelling ;)

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 07 feb 2012, 23:37

Ik ben eens aan het vergelijken geslagen. Bij het bord voor de adviessnelheid is geel wel een goede kleur en afwijkend ten opzichte van het wit van de minimumsnelheid. Alleen de rand ga ik niet doorvoeren. Het idee is namelijk dat aan de vorm en aan het verschil donkere kleur/lichte kleur het type bord te onderscheiden is. Met een zwarte rand lijkt het bord teveel op het bord voor adviessnelheid (groen/zwart, wit/geel).

Het veranderen van de kleurstelling bij maximumsnelheden ligt iets lastiger. De rood-wit-versie valt af, omdat die teveel op de verbodsborden lijkt. Dan blijft rood-geel over. Dat vind ik een mooie combinatie, maar het geeft minder contrast dan dan de groen-wit-versie. Hieronder een vergelijking. Boven maximumsnelheid, in het midden minimumsnelheid en onderaan adviessnelheid:
Afbeelding
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten