[LAC] Archief

Cratepopulicia Laconia
Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 02 aug 2011, 00:13

Voor 1974 werden autosnelwegen met een suffix aangegeven, ipv een prefix. De toenmalige 'snelwegen' waren de:
- N5a, Galubaia – Airoporto Guavia (huidige N5a)
- N5b, Cântapoli – Basilocampa (huidige A2)
- N7a, Niacua – Oneirôstia (huidige A11-A1-A12)
- N11a, Galubaia – Rubracapa (huidige N11a)
- N12a, Galubaia - Azuramara (huidige N12a)
- N12b, N12a – ergens in de bergen, gepland tot Cântapoli (huidige N12b)

Dus ongeveer jouw systeem, maar dan net anders.

In 1974 werd het idee van A-nummers en N-nummers naar elkaar laten verwijzen verworpen om de volgende redenen:
- Ten eerste hebben de A/B-wegen en N-wegen een compleet andere functie. De A/B-wegen zorgen ervoor dat je snel van de ene naar de andere kant van het land kunt komen en de N-wegen volgen oude routes. De N-wegen hebben een toeristische functie en subregionale ontsluitingsfunctie en ze bieden een tolvrij alternatief voor de A/B-wegen.
- Ten tweede zorgen de N-nummers voor een onlogische nummering. Bij de ontwikkeling van het hoofdwegennet is besloten om prioriteit te geven aan verbindingen naar Niacua, waardoor dat een knooppunt zou worden. N-nummers zijn juist vanaf Cântapoli ontwikkeld. Daardoor lopen A-wegen en N-wegen niet gelijk. Een doorgaande route als de A1 (Rocaporto – Niacua, in de toekomst tot Porto Ipopedia) zal verschillende nummers krijgen, terwijl het wegnummers via stedelijke inprikkers (A11 en A12) verloopt die totaal geen belang hebben voor het landelijk hoofdwegennetwerk.
- Ten derde zullen belangrijke routes hogere nummers krijgen. De N1 t/m N10 lopen vanaf Cântapoli naar alle hoeken van het land, maar ze zijn niet allemaal even belangrijk en zullen niet allemaal door een hoofdweg worden vervangen. De A1 t/m A9 vormen de belangrijke assen van Laconia. Dit zijn dus allemaal belangrijke wegen. De A10 t/m B99 zullen de minder belangrijke wegen worden.

Ik heb lang genoeg over de wegnummering nagedacht, dus het wordt niet gewijzigd ;)
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » di 02 aug 2011, 00:32

Klinkt als een goed doordacht systeem. Ik vind het echter typisch dat men dan vroeger heeft gekozen om de snelwegen een suffix te geven, in plaats van de snelwegen het bekende, belangrijke nummer, en de oude weg een minder opvallend nummer met een suffix... maar goed, het is vergelijkbaar met de Nederlandse voormalige rijksweg 4 (huidige A44) en rijksweg 4a (huidige A4), waarbij de nieuwe weg aanvankelijk een suffix kreeg.

In Burgteland heeft men vroeger geen prefixen gekend, waardoor een systeem met verwijzende B- en A-nummers meer voor de hand ligt.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 02 aug 2011, 00:44

In 1849 zijn 40 administratieve nationale routes uitgetekend. Sinds 1902 werden deze nummers ook aangegeven op kilometerstenen en zijn de N41 en N42 op Efaia toegevoegd. De routes zijn nooit meer veranderd, waardoor de kilometering nog steeds klopt. Rondwegen/bypasses e.d. (perivia in het Ni Alinia) krijgen dus altijd een nieuw suffix-nummer. Het zijn immers nieuwe wegen, zo is de filosofie erachter. Als je op de kaart kijkt, zul je zien dat het N-nummer door de stad loopt en het alternatieve N-nummer eromheen.

Het verspringen van nummers bij het einde van een hoofdweg levert problemen op. Daarom zijn er ideeën voor de invoering van C-nummers. Deze zouden de N-nummers vervangen en genummerd zijn volgens het hoofdwegennet. Het plan wordt overigens niet erg gesteund. De N-wegen hebben namelijk een historische waarde en volgen zeer oude routes. Zo volgt de N7 de oude Via Paca tussen Cântapoli en Oneirôstia. Deze weg is aangelegd ter ere van de vrede tussen Legoria en Mauragia in 1722.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Kaaiman » di 02 aug 2011, 10:17

Koen, mijn complimenten voor je kaart. Het ziet er mooi uit zo! :d

Ik merk dat je goed over dingen nadenkt en niet lukraak maar wat doet. Dat zie ik graag. ;) Mijn complimenten!
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 02 aug 2011, 17:35

Dankjewel! Er zit veel tijd in de kaart (vooral in het bedenken van plaatsnamen).
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ortelius » di 02 aug 2011, 18:33

Heel erg mooie kaart! Ziet er vooral erg realistisch uit.
Er was mij wel één dingetje opgevallen: de N12b stopt precies in de bergen aan een tolpoort? Moet daar nog een stuk achter komen?

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 02 aug 2011, 19:00

Ortelius schreef:Er was mij wel één dingetje opgevallen: de N12b stopt precies in de bergen aan een tolpoort? Moet daar nog een stuk achter komen?
Bijna goed, daar moest nog een stuk achterkomen ;)
De N12b (en ook de N11a en N12a) zijn onderdeel van het Viamega-project uit de jaren '20 en '30. Ik ga er nog een keer meer over vertellen, maar het hield in het kort in dat er 'snelwegen' (als verkeersweg en racebaan) zouden komen vanaf de industriestad Galubaia naar Rubracapa, Azuramara en Cântapoli. De weg naar Cântapoli (N12b) moest nog spectaculairder worden dan de weg naar Azuramara (N12a) en zou over de dalen van Môntania lopen. Toen het geld op was, is men maar met de weg gestopt. Later verplaatste het economische zwaartepunt zich weer naar oosten en was het belang van een nieuwe weg naar Galabaia miniem. De N12b is nooit heringericht en ziet er nog hetzelfde uit als 75 jaar geleden, maar wel met nieuw beton :D
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ortelius » di 02 aug 2011, 19:09

Geweldig!

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » di 02 aug 2011, 19:21

De N12b eindigd nu zeker op een lager niveau OWN?
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 02 aug 2011, 20:11

^^ Ja
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » di 02 aug 2011, 21:55

Er zal wel flink geracet worden op die "road to nowhere". Kost het onderhoud van zo'n weg niet erg veel geld?

Bij Teghenkant ligt er een 2x5 weg (A05) die plots overgaat in een krappe 2x2 weg met verkeerslichten (B05). Het geld was toen op... Het verkeer rijdt gewoon over de 2x3 A503 die parallel loopt en er al lag. De A05 is op de meeste plekken lang niet aan zijn capaciteit, maar van terug versmallen wil men absoluut niet weten; het is nog een sprankje glorie van weleer in een stad die er toch niet al te best bij ligt, met vervallen industrie en lelijke betonnen flats tot wel 30 verdiepingen hoog.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » wo 03 aug 2011, 00:31

Officieel mag je er maar 90, omdat het een 1x3 weg is. De weg is wel extreem rustig, dus er wordt wel eens hard gereden. Het kost wel geld (tol) als je er wil rijden en het is een lange weg om er te komen. Dus de weg wordt niet veel gebruikt om te racen. Het is eigenlijk alleen maar een toegangsweg voor een paar bergdorpen.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » wo 03 aug 2011, 01:11

Oh, ik dacht dat dit een 2x2 snelweg was. Dan valt het wel mee ook.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 05 aug 2011, 12:20

Curânta Cântapolis, 5 augustus 2011 schreef: Vliegen naar Borealië is nu mogelijk
Airoporto Cântia . Vanochtend was het feest op Airoporto Cântia. Er stegen vijf vliegtuigen op naar bestemmingen buiten Laconia. Airo Laconia heeft landingsrechten gekregen in Antalmenië, Steinmarken, Burghteland en de Jamara-eilanden. Veel mensen hebben geprobeerd om een kaartje te krijgen voor deze unieke mogelijkheid. Wie wil nou niet als eerste met een Laconisch vliegtuig in een ander Atlantisch land landen?

Directeur Gualiro van Airo Laconia: “Het is een heuglijk feit dat Airo Laconia nu interatlantische verbindingen heeft. We zijn van plan om naar veel meer landen te vliegen, maar een groot aantal verzoeken is nog in behandeling. Het is een goede ontwikkeling voor ons land en ons bedrijf.” Gualiro vreest wel concurrentie op de route Cântia-Ziftstad (Jamara-eilanden). De Jamara-eilanden zijn namelijk in gesprek met AIroporto Dibaiaia voor eventuele chartervluchten.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 05 aug 2011, 19:13

Bewegwijzering
Hier de eerste ontwerpen voor de snelwegbewegwijzering.

Systeem:
- Wit op donkerblauw voor hoofdwegen
- Zwart op wit voor overige wegen
- Verste doel bovenaan
- Op het OWN krijgen de steden een gele achtergrond (vergelijkbaar met de groene doelen in Frankrijk)
- Op het divergentiepunt hangen borden boven de splitsing (een beetje vergelijkbaar met Italië)

De bovenste afbeelding is het vooraankondigingsbord, de middelste het portaalbord en het onderste het divergentiebord.

Knooppunten
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Afritten
Spoiler: weergeven
Afbeelding
Ik probeer het systeem nog te optimaliseren. Dus kritiek is van harte welkom! :D

De afritnummers en knooppuntnamen zijn onder voorbehoud.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » vr 05 aug 2011, 19:37

Ik zou het volgende nog veranderen:

- De afritnummers kunnen wel wat kleiner.
- De pijlen bij de splitsingswegwijzer zou ik onderaan zetten of naar boven laten wijzen.
- Waar is dat gele vlak voor? Als het geen echte functie heeft, weghalen (scheelt kleurenkermis. Zo niet, dan moet er nog een zwart randje omheen vanwege de heraldische kleurenregel.
- Ik zou een andere kleur geel en rood kiezen. Rood mag wat donkerder en het geel iets meer oranje...
- Links en rechts kan bij sommige borden nog wel wat loze ruimte worden bespaard zonder dat de rand te dicht op de doelen of pijlen zit.
- Misschien kunnen de pijlen een slagje groter (20-30%).

Voor de rest mooi gedaan en origineel!

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 05 aug 2011, 19:39

Kleine correctie: Op het laatste bord moet natuurlijk geen 500m staan :)
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 05 aug 2011, 20:05

^^ Bedankt! :D

Ik zal het geel en rood donkerder maken. De pijlen bij de splitsing (bovenaan het bord naar beneden wijzend) heb ik zo in Frankrijk gezien. Maar naar boven wijzend is het inderdaad mooier.

De afritnummers had ik even hoog (evenveel px) als het afritsymbool gemaakt. Iets kleiner ziet er beter uit.
De pijlen zullen iets groter worden. De loze ruimte zal ik ook weghalen. Het is nog maar een eerste ontwerp ;)

De gele vlakken zorgen ervoor dat je belangrijke en onbelangrijke doelen gemakkelijk uit elkaar kunt houden. Steden staan altijd in geel. Als je binnendoor rijdt over de N-wegen (bijv. omdat die routes mooier zijn of om tolwegen te vermijden), kun je zo gemakkelijk je weg volgen. Het zwarte randje heb ik niet gedaan, omdat het bord anders te druk wordt. Het geel accentueert de tekst alleen. Het hoeft niet zo'n groot contrast te hebben.

Over die kleurenkermis: het zijn maar vier kleuren (wit, zwart, geel en groen)
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » vr 05 aug 2011, 20:08

Wat je ook kan doen is in plaats van de hoofddoelen in een geel gemarkeerd gebied te zetten, je de nevendoelen verkleind. Dit doen ze in Denemarken ook. Een prima oplossing waardoor je geen kleurenkermis krijgt:
http://maps.google.nl/?ll=55.365625,10. ... 58,,2,1.15

Ik vind het Deense systeem er vele malen beter uitzien dan het Franse systeem. Van dit systeem heb ik ook een aantal punten overgenomen in mijn eigen bewegwijzeringsstijl (zoals het aangeven van de afstand tot de volgende afrit bij het aankondigingsbord). Ook de manier waarop de Denen tapers aangeven is simpel doch doeltreffend:
http://maps.google.nl/?ll=55.539268,9.6 ... 7,,0,-4.23

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 05 aug 2011, 20:31

Ik ben nog nooit in Denemarken geweest. Het systeem ziet er goed uit, maar ik ga toch voor de gele vlakken. Dat is beter voor de leesbaarheid van de onbelangrijke doelen. De manier van tapers aangeven is wel erg goed. Die ga ik misschien ook gebruiken :D En er komen nog afstandsborden na elke afrit en om de 10 kilometer. Daarop zal de afstand tot de volgende afrit en alle doelen staan.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 05 aug 2011, 20:50

Hier zijn dan de aangepast borden:
Spoiler: weergeven
AfbeeldingAfbeelding
Kritiek en suggesties zijn nog steeds welkom!

De borden voor het OWN en de andere borden bij de knooppunten en afritten zullen nog volgen. Maar ik ga eerst andere dingen uitwerken.

Edit: Er stond nog steeds 500m bij het divergentie-afritbord
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 05 aug 2011, 21:16

Uitvoering: niet alle wegnummers staan netjes in één midden of op één lijn. Om alles op één lijn te zetten (in inkscape dan) ga je naar het scherm 'align &distribute', doe je het vakje 'treat selection as group' uit en selecteer je met de shift toets ingedrukt wat dat je op één lijn wilt hebben.

Het wegnummer bovenin kost extra bordruimte, maar misschien is men in Laconia minder zuunig?

Gele vlak: geel op wit volgt inderdaad de heraldische kleurenregel niet, maar ik zie een simpele doch doeltreffende oplossing: van het zwart-op-geel gewoon wit-op-groen maken, zoals in frankrijk. Dit omdat je N-nummers ook al groen zijn. Op N-wegen heb je dan witte bewegwijzering met hoofddoelen in groene vlakken.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » za 06 aug 2011, 00:29

Bedankt. Die uitlijnopties kende ik nog niet :D

Het wegnummer staat bovenin zodat het een prominentere plaats krijgt. Ja, Laconia is inderdaad minder zuinig dan Burghteland. Misschien heeft het wel te maken met tegenstellingen als protestant-katholiek en noord-zuid. Die tegenstellingen zullen dan in Atlantis hetzelfde zijn als in het echt! :D

Er zit ook een politieke reden achter grotere borden. De meeste staalproductie vindt plaats in de industriestad Galubaia. Na de instorting van de zware industrie rond 1970 verviel Galubaia in een enorme economische dip. Galubaia is tegenwoordig te vergelijken met steden als Charleroi en Luik. Grotere borden betekent meer staalproductie, dus meer geld naar het arme Galubaia, zodat de situatie daar niet uit de hand loopt.

Over het geel: Ik zal ook nog groen proberen. Is het echt zo erg dat de heraldische kleurenregel niet gevolgd wordt? Ik zie dat bijvoorbeeld ook bij Belgische afritnummerkaders (groen-geel-wit). Het nut van die regel is genoeg contrast veroorzaken om afzonderlijke delen duidelijk te zien. Het geel in Laconia hoeft alleen te accentueren. Het vormt eigenlijk een geheel als achtergrond.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » za 06 aug 2011, 00:42

Nou, als je een beetje kleurenblind bent, kan je misschien moeilijk het verschil zien tussen geel en wit, of groen en blauw, of rood en blauw. Vandaar dat de heraldische kleurenregel ontzettend handig is om zelfs voor kleurenblinden borden prima leesbaar te houden...

Heb zelf ook zitten te klooien (kon het niet laten!) en kwam met het volgende resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn 'experimenten':
- Snelwegschildjes zijn anders (eenvoudiger schildje), maar die mag je ook vervangen met je eigen schildjes
- Corcira staat in een kleiner vakje. De rest staat nu in groen.
- Andere kleurtinten.
- Vorkbord toegevoegd. Kan je ook weghalen of alleen in speciale gevallen plaatsen (bijvoorbeeld alleen bij ingewikkelde aansluitingen).
- De hoofddoelen en de nummers van de snelwegschildjes zijn 48pt groot. Nevendoelen (Corcira), afstandsaanduidingen N-nummers en afritnummers zijn 40pt groot.

Kijk maar wat je ermee doet.

Groeten,
Maarten
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » zo 07 aug 2011, 23:03

Mooie ontwerpen :d Ik zal enkele dingen overnemen. O.a. de afstandsaanduiding bij het knooppuntbord en de lettergroottes.

Mijn kritiek:
- De groen en blauw die je hebt gebruikt, vind ik niet zo mooi. Ik gebruik liever mijn eigen donkerblauw en donkergroen.
- Het schildje blijft een US-highwayschildje, ik heb dat al een tijd geleden besloten ;)
- Voor het OWN blijft een witte achtergrond in gebruikt. Er zijn ook nog R-wegen met een zwart schildje. En Corcira is een dorp, zo ziet het er uit als een lokale bestemming (voor mij dan, omdat we in Nederland zo lokale bestemmingen aangeven)
- Focaplaya heet Focaplaia ;)

Hier alvast een (uitgelijnd) nieuw ontwerp voor de knooppuntbewegwijzering:
Afbeelding

Voor de afritborden zullen nog meer plannen nodig zijn.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten