[LAC] Archief

Cratepopulicia Laconia
Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Matt » di 10 apr 2012, 18:15

Goed om te zien dat er aan de weg gewerkt wordt in Laconia. Het ziet er goed uit. :D
Is het nodig om dorpen een ringweg te geven? Wat versta je dan onder een dorp? Ik neem toch niet aan dat een dorp met 2500 inwoners een ringweg nodig heeft.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » di 10 apr 2012, 18:23

^^ Een dorp is in Laconia een gemeente die geen stad is. Sommige dorpen hebben 20.000 inwoners, andere maar 100. Toch is het voor belangrijke N-wegen handig dat elk dorp een ringweg (geen volledige ring, maar wel een bypass) heeft. Daardoor hoeft het verkeer niet af te remmen naar 50 km/h en raken de dorpen niet onbewoonbaar.

De meeste belangrijke N-wegen zouden in Nederland vervangen zijn door een snelweg, maar in Laconia is dat niet gebeurd. De N8 loopt bijvoorbeeld de grote steden Niacua (591.485 inwoners) en Prasinocusta (334.226 inwoners). Het is dan natuurlijk handig dat de weg tussen deze steden niet door allerlei dorpjes loopt.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Matt » di 10 apr 2012, 18:57

Okee, dan is het begrijpelijk dat er een weg om het dorp heen wordt gelegd.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » di 10 apr 2012, 19:00

In Burghteland bouwt men ook zoveel mogelijk ringwegen rond dorpen. Toch zijn er nog veel 'wegdorpen' waar een drukke weg dwars doorheen loopt. Vaak bouwt men loopbruggen of een verkeerslicht om voetgangers veilig te laten oversteken; de maximumsnelheid is meestal 70 of 50 km/u.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » wo 11 apr 2012, 18:35

^^ In Laconia zijn er nog niet zoveel ringwegen om dorpen. Alleen A- en B-wegen lopen om dorpen heen. Op de meeste wegen is de maximumsnelheid 50 km/h. In wegen door steden is de maximumsnelheid wel vaak verhoogd naar 70 km/h.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » do 31 mei 2012, 23:04

Ik ben op dit moment bezig om de wegnummering compleet om te gooien. Het plan is dat het een beetje gaat lijken op het Spaanse systeem. Elke regio krijgt eigen wegnummers met een eigen prefix. Alleen de 40 N-nummers uit 1850 blijven bestaan over hun oorspronkelijke route. De prefices zijn op dit moment als volgt:
- LG: Legoria
- OR: Oriêntia
- MR: Mauragia
- NV: Nevoia
- EP: Epidania
- AR: Arcadia
- MN: Môntania
- VL: Valenia
- DR: Draconia

Er zullen aparte kleuren komen voor belangrijke wegen, waaronder snelwegen, (waarschijnlijk groen) en minder-belangrijke wegen (waarschijnlijk zwart).
Tussen deze regionale prefices en het wegnummer komt een halve spatie of een koppelstreepje om het leesbaar te houden (LG24 vs LG 24 of LG-24)

Omdat verspringende wegnummers bij regiogrenzen niet handig zijn op snelwegen, zal er een overkoepelende nationale routenummering komen. Deze is ongeveer gelijk aan de huidige A- en B-nummers, maar het worden waarschijnlijk letters. De route C is bijvoorbeeld dezelfde als de A3.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ortelius » do 31 mei 2012, 23:44

Deze vraag had je waarschijnlijk wel zien aankomen, maar, als er een nationale routenummering komt, wat is dan nog de meerwaarde van de regionale nummering?

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 01 jun 2012, 00:29

Eerst zal ik het systeem iets verduidelijken: Ik maak dus een onderscheid tussen wegnummers en routeletters. De wegnummers kunnen nationaal of regionaal bepaald zijn en de routeletters alleen nationaal. Wegnummers zijn alleen nationaal op de 40 oorspronkelijke N-wegen (N1 t/m N40 op Deze kaart). Alle andere nummers, dus de N41 t/m N43, de N-wegen met suffix, de R-wegen en de A- en B-wegen (snelwegen), krijgen een regionaal wegnummer.

Ik heb twee belangrijke redenen om de wegnummering naast de routelettering te houden:
- Ten eerste is de wegnummering ook het administratieve nummer van de weg. De kilometerpalen/hectometerpaaltjes zijn er op aangepast. De wegnummers veranderen in tegenstelling tot de routeletters niet van plaats bij de aanleg van een nieuwe snelweg of ringweg, waardoor ze veel langer te gebruiken zijn en de kilometrering geen rare sprongen krijgt.
- Ten tweede volgt de lettering slechts de belangrijkste routes. Veel regionale snelwegen en hoofdwegen zullen geen letter krijgen. Voorbeelden van dit soort wegen zijn de B52 bij Pâlmacusta en de A11 bij Niacua. Het schrappen van de wegnummers op trajecten waarover een route met letter loopt zal ervoor zorgen dat er gaten ontstaan in de regionale wegnummering.

Ik wil nog even wijzen op het voordeel van dit systeem ten opzichte van het oude systeem. Het zal veel gemakkelijker worden om routes te volgen door middel van nummers/letters. De A3 stopt nu nog ten zuiden van Âltavalea (in het midden van de kaart). Daarna loopt de weg als N5 verder richting Galubaia. In het nieuwe systeem rijdt men over de Route C / MN-2 (nummer onder voorbehoud) en gaat men verder op de Route C / N5.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 01 jun 2012, 00:54

Het nieuwe systeem klinkt erg verwarrend en ik kan me er nog niet echt een voorstelling bij maken. Misschien zouden kaarten de boel kunnen verduidelijken.

Als ik het goed begrijp komt er dus een routenummering, losstaand van de wegnummering? Een beetje zoals de IP-routes in Portugal (itinerário principal oftwel hoofdroute) die samen met A-nummer gebruikt worden dus. Het lijkt mij niet logisch om die nog eens per provincie op te delen voor belangrijke wegen, dus een nationale routenummering blijft handig.

Een dergelijk systeem is alleen nodig voor zeer starre wegnummersystemen waarbij een weg nooit van nummer mag veranderen, ook niet als er nieuwe wegen worden gebouwd die een kortere route van A naar B volgen. Ik vraag me af of dit in Laconia nodig is. Je hebt natuurlijk wel de starre N-nummers die niet mogen wijzigen...

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » vr 01 jun 2012, 01:36

Het is in zekere zin te vergelijken met de IP-routes in Portugal, maar dan zijn de A-nummers regionale nummers, die bij de grens wisselen. Hieronder staat een kaartje over hoe het er ten westen van Cântapoli uit kan gaan zien:

Afbeelding

De snelweg van Cântapoli naar Azuramara krijgt het nummer LG-3 in Legoria en VL-6 in Valenia. De routeletter E volgt de route van de oude A5 langs de hele zuidkust en zorgt zo voor een logische route. De weg verder naar het oosten over de ringweg van Cântapoli, de LG-10.

De weg naar Cardia (rood) krijgt de letter G. In het oude systeem zou alleen een nieuwe weg B7 heten. De route G volgt de LG-19 (huidige N2a) en de N2. De LG-19 loopt verder naar de N1 zonder letter, omdat dit geen belangrijke verbinding is.

Historisch is dit systeem goed te verklaren. Laconia is een federatie (Verenigde Republiek der Laconische Landen). De eerste wegnummering, de N-wegen, zijn nationaal ingesteld bij de vereniging van het land, maar vanaf het einde van de 19e eeuw hebben de regio's steeds meer macht gekregen. Ze konden zelf veel belasting innen en zo ook hun eigen wegen aanleggen. Sindsdien heeft het rijk geen wegen meer aangelegd. Nieuwe wegen, zoals snelwegen en ringwegen, werden door een regio of private partij aangelegd. Nieuwe wegnummering werd dus ook door de regio's ingesteld. De N-nummering bestond al eerder.

Toen het snelwegennet de doorgaande functie van de N-wegen overnam, kwam er kritiek op de onafhankelijke wegaanleg en nummering door de regio's. Er werden toen regels opgesteld voor een uniforme bewegwijzering en wegontwerp en ook de wegnummering kwam ter discussie. Als compromis werd de routelettering ingevoerd voor het doorgaande verkeer.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » vr 01 jun 2012, 08:28

Ik vind het nieuwe nummeringssysteem eerder druk en verwarrend en nodeloos ingewikkeld. Geef gewoon elke route één nummer, ongeacht de prefix. Dan los je het probleem snel en eenvoudig op. Kan je gewoon het oude systeem gebruiken, waarover ik meer te spreken ben ;)

In Schellingen krijgen alle deelstaten gewoon een nummeringsrange. Schellingland krijgt bijvoorbeeld alle nummers die met 1 beginnen (behalve de A1), Nordende krijgt alles beginnend met 2 toegewezen (behalve A2), Fugesen alles met 3 (behalve A3), enzovoorts...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
Matt
Beheerder
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 15:55

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Matt » vr 01 jun 2012, 08:36

Ik vind het ook erg verwarrend dat een snelweg bij de grens naar een andere regio ineens een ander nummer krijgt.
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen doen dat elke regio vroeger zijn eigen wegnummering had en wellicht ook eigen markering etc.; en dat dat op een gegeven moment is aangepast naar een nationaal systeem.
"Maar daarna kwamen er desastreuze aardbevingen en vloeden; en in één dag en nacht [...] verdween het eiland Atlantis in de dieptes van de zee."
- P
LATO (TIMAEUS/CRITICAS)

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ortelius » vr 01 jun 2012, 09:11

Ik ben ook nog altijd niet overtuigd van de voordelen van het systeem... Denk eens aan communicatieve problemen: wegenkaarten worden veel drukker, verkeersberichten op de radio worden ofwel langer (als alle namen opgesomd worden) ofwel moeilijker te begrijpen (omdat ze veronderstellen dat iedere weggebruiker probleemloos de regionale en nationale routenamen kan associëren).
Ook kan ik me voorstellen dat bijvoorbeeld over telefoon of politiezenders het gebruik van verschillende letters moeilijker verstaanbaar is (cf. in het Nederlands M en N, B en P,... die over de telefoon wel erg veel op elkaar lijken, ik weet niet precies hoe dat met het Laconische alfabet zit). Een mogelijk alternatief zou dan een of ander spellingsalfabet zijn (alfa, bravo, charlie...).
Voor een geoficticus is het natuurlijk een systeem om van te smullen, maar ik denk dat het IRL niet praktisch genoeg is.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 01 jun 2012, 09:38

Op zich hoeft het ook niet praktisch of goed te zijn; niet ieder land is perfect. Als het maar realistisch is.

En dit systeem is denk ik zo onwerkbaar dat het nauwelijks nog realistisch is. Een Belgish systeem met E-routenummers en A-wegnummers is prima te behappen, maar regionaal genummerde snelwegen...?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Kaaiman » vr 01 jun 2012, 12:25

Ik denk dat Koen meer doelt op een verschil in wegnummering en routenummering zoals in Denemarken. De E45 heeft bijvoorbeeld de volgende administratieve nummers: M50, M60, M70 en M80, en route 15 gaat over de M68, M64, M66 en M72. Deze snelwegen hebben per M-nummer een andere naam, maar hebben alleen een routenummer op de bewegwijzering. Op de hectometerpaaltjes kun je het administratieve nummer zien.

Echter, dit systeem is wel zo consistent doorgevoerd dat elke weg met een administratief nummer in principe ook een daarvan afwijkend routenummer heeft. Er is dus geen wegennet waarin routenummers en administratieve nummers door elkaar gebruikt worden. Als ik het goed begrijp, wordt dit laatste nu het geval in Laconia?
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » vr 01 jun 2012, 14:51

In feite komt er in Laconia een zelfde systeem als in België: routenummers (E-nummers in dit geval) en wegnummers (A, B, N, R) door elkaar. Met het grote verschil dat de Belgische wegnummers bovenregionaal zijn, en de Laconische enkel regionaal. In Laconië zijn de regionale nummers gewoon zo ontzettend onhandig dat ze eigenlijk niet werkbaar zijn, behalve bij korte stukjes weg. In de praktijk zul je dus alleen de routenummers op de borden zien, en voor korte stukjes een wegnummer.

Ik denk dat het wel kan, maar als je voor wegen met een routenummer óók het wegnummer gaat aangeven kom je in de problemen.

Gebruikersavatar
Ortelius
Berichten: 415
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 23:25
Locatie: Stockholm
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Ortelius » vr 01 jun 2012, 15:30

Inderdaad, sirdanilot, zij het dat in België de onderliggende A-nummers ook nog enige logica hebben. De A10 (grofweg de E40 Brussel-Oostende) leidt van Brussel richting Oostende, maar verandert niet van nummering op de grens tussen bijvoorbeeld Oost- en West-Vlaanderen. Ik weet niet hoe dit in Denemarken zit, om terug te komen op Kaaimans reactie, maar ik vermoed ook dat de administratieve nummering verandert wanneer er effectief een nieuwe weg wordt ingeslagen, en niet op de grens van een administratief gebied.
Natuurlijk moet Koen helemaal zelf bepalen welk systeem hij gebruikt, maar ik zie er weinig voordeel in.
In Antalmenië heb ik zelf trouwens een gelijkaardig probleem voor: de chemins régionaux (die enkel een nummer hebben, geen letter om de wegklasse aan te duiden) krijgen hun eerste cijfer afhankelijk van de regio waarin ze lopen. Natuurlijk zijn er ook wegen van deze klasse die door meerdere regio's lopen; in dat geval wordt het prefixnummer van de regio waarin het grootste deel van de weg gelegen is, gebruikt.

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » vr 01 jun 2012, 15:49

Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

Gebruikersavatar
TBR
Geoficticus
Berichten: 2571
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 22:14
Locatie: Bélzsium

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door TBR » vr 01 jun 2012, 16:57

Ik zou het veranderen van wegnummers aan provinciegrenzen oplossen door gewoon het wegnummer aan te houden van de provincie met het langste stuk van die weg.
Hlalóntáź ezlôr sza órav́úgíz udiár e zlôńár udiósz e gzaǵusz zôlińok hleś. - Gzaǵusz Tanag e Lód
Ardeim, Rodova, Solwezië en Viguros

Gebruikersavatar
Kaaiman
Geoficticus
Berichten: 2062
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:37
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Kaaiman » vr 01 jun 2012, 19:17

Op Atlantidië is bewust gekozen voor internationale routenamen in plaats van routenummers, om wegwijzers als bingokaarten te voorkomen en bovendien het nationale nummersysteem niet aan te tasten, maar toch een herkenbare route te houden.
Atlantidië op Atlantis, Geopoeia en op de kaart.

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » zo 03 jun 2012, 16:09

Ik zie dat er niet zo positief wordt gereageerd op het systeem. Ik zal proberen de voor- en nadelen op een rijtje te zetten en een oplossing proberen te vinden.

Het probleem in het huidige systeem zit hem vooral in het verspringen van de nummering bij het einde van een hoofdweg, omdat de N-wegen naast de A-wegen niet dezelfde nummers hebben. De redenen daarvoor heb ik al eerder genoemd, dat ga ik ook niet veranderen. Meer landen, vooral Duitsland, maar ook gedeeltelijk Frankrijk, Spanje en Italië hebben dit probleem ook.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
MandelSoft
Geoficticus
Berichten: 1615
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 08:19
Locatie: Süssense [BRS], Praha [CZ]
Contacteer:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door MandelSoft » zo 03 jun 2012, 19:15

^^ Tja, dat is meer een regel dan uitzondering. Nederland, Polen en Australië zijn zowat de enige die het geïntegreerde nummering...
Beheerder van Schellingen, Imaginië en Nieuwegouwen

jms
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:55

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door jms » ma 04 jun 2012, 00:38

^^ Leg uit alsjeblieft.

Betekent geïntegreerd in deze context dat de A31 in principe bij de N31 hoort? Of zoals in Zwitserland dat de oude weg moet een prefixloos nummer om de nieuwe A-weg heen kronkelt?
Groet,

Jan

Koen
Geoficticus
Berichten: 1429
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 17:42
Locatie: Zuid-Holland

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door Koen » ma 04 jun 2012, 01:41

Geïntegreerde wegnummering houdt inderdaad in dat elk wegnummer slechts één keer voorkomt, ongeacht het prefix. Dus de A31 en N31 zijn beide onderdelen van dezelfde route bij geïntegreerde wegnummering.
Laconia: forum en kaart
Enavesië: forum en kaart

Gebruikersavatar
sirdanilot
Geoficticus
Berichten: 1403
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 00:09

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Bericht door sirdanilot » ma 04 jun 2012, 08:26

Ook Burghteland heeft geïntegreerde wegnummering. Vroeger waren er alleen A-wegen (die niet allemaal snelwegen waren, eerder hoofdroutes over de meest hoogwaardige wegen in die tijd), en werden de overige wegen administratief per district genummerd. Tegenwoordig is er een systeem van A-wegen (snelwegen), B-wegen (overige hoofdwegen) en districtswegen. Die laatste zijn viercijferig: twee districtscijfers en twee nummers.

'Districtssnelwegen' zijn een nieuwigheid waar eerder geen ruimte voor was in het systeem. Toen de weg Barte-Harg werd opgewaardeerd naar een A-weg aan 140 km/u, werd het eerste wegnummer met vijf tekens ingevoerd: de A1901. Veel van dit soort wegen zijn er niet, omdat provincies meestal niet veel geld hebben voor een snelweg aan te leggen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten