Pagina 11 van 15

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 00:16
door MandelSoft
OK, dat ziet er voor mij een stuk logischer uit :d Dat je die rand bij de adviessnelheden weglaat kan ik me wel in vinden.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: wo 08 feb 2012, 13:16
door Koen
^^ Ik denk wel dat ik voor de maximumsnelheid toch de oude borden blijf gebruiken. Ten eerste is er meer contrast tussen groen en wit, dan tussen geel en rood. Dat is wel handig, als automobilisten op een autosnelweg zonder limiet moeten weten dat er op een bepaald punt een maximumsnelheid begint. Ten tweede is de kleurstelling invers aan het bord voor de minimumsnelheid. Beide borden betekenen ook het tegenovergestelde.

De enige redenen om voor rood-geel te kiezen zijn de verbanden tussen geel en gevaar en tussen rood en verbod. Maar dan kun je ook minimumsnelheid zien als een verbod om onder die snelheid te komen en gebods- en verbodsborden als een gevaar om je er niet aan te houden. Daarom blijven de maximumsnelheidsborden groen-wit.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 00:28
door Koen
Luchtvaartverbindingen
Hier komen alle luchtvaartverbindingen van, naar en binnen Laconia te staan. Er liggen zeven luchthavens in Laconia. Deze zijn niet genoemd naar de stad, maar naar de streek waarin ze liggen. De dichtstbijzijnde stad staat tussen haakjes vermeld:

Airoporto Cantia (Cântapoli): Internationaal en nationaal
Airoporto Marcia (Basilocampa): Internationaal (low-budget)
Airoporto Dibaiaia (Azuramara): Internationaal (low-budget) en nationaal
Airoporto Cardia (Nicamagi): nationaal
Airoporto Efaia (Zefiro): nationaal
Airoporto Internasionala Guavia (Galubaia): nationaal
Airoporto Tebia (Oneirôstia): nationaal

De nationale luchtvaartmaatschappij heet ‘Airo Laconia’ (http://www.airolaconia.ln), daarnaast is sinds begin 2012 de prijsvechter 'Istra Airways' (http://www.istra.ln) actief.

Binnenlandse vluchten uitgevoerd door Airo Laconia
Doordat de aanleg van autosnelwegen laat op gang is gekomen in Laconia, is het vliegtuig een populair vervoersmiddel. De populariteit neemt nu wel erg af door concurrentie met de auto en de trein. Daarom is Airoporto Marcia gesloten voor binnenlands verkeer. In de toekomst zal er nog flink gesneden worden in het aantal vluchten en verbindingen.

• Airoporto Cantia - Airoporto Cardia
• Airoporto Cantia - Airoporto Dibaiaia
• Airoporto Cantia - Airoporto Efaia
• Airoporto Cantia - Airoporto Internasionala Guavia
• Airoporto Cantia - Airoporto Tebia
• Airoporto Internasionala Guavia - Airoporto Cardia
• Airoporto Internasionala Guavia - Airoporto Dibaiaia
• Airoporto Internasionala Guavia - Airoporto Tebia
• Airoporto Cardia - Airoporto Dibaiaia
• Airoporto Cardia - Airoporto Tebia
• Airoporto Dibaiaia - Airoporto Efaia
• Airoporto Dibaiaia - Airoporto Tebia

Normale vluchten binnen Atlantis uitgevoerd door nationale maatschappijen
• Airoporto Cântia – Aeroport International de Guez (Othoville, ATM), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Bodegarde-Bosselt International Airport (RAR), door Airo Laconia en Ardeim AirLines
• Airoporto Cântia – Eendhoeven Airport (KBL), door Airo Laconia en Royal Airlines Benjiland
• Airoporto Cântia – Luchtoavn Koehorsterveld (Nieuw-Vlissingen, RBU), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Mulder International Airport (RBU), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Rabensburgh International Airport (RFL), door Airo Laconia en Air Frankenland
• Airoporto Cântia – Westerbeek Airport (Konrad, IMG), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Ziftstad International Airport (KJE), door Airo Laconia en AirJamara
• Airoporto Cântia – Sylvan International Airport (MAL), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Schwanau Airport (Schellingen-Stadt, BRS), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Rugeneim-Lonsveen International Airport (KSW), door Airo Laconia en Solwesian Airways
• Airoporto Cântia – Estenbach (FSM), door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Skaven International Airport (TYS), door Airo Laconia en KTL

Intercontinentale vluchten uitgevoerd door Airo Laconia
• Airoporto Cântia – Hong Kong (Chek Lap Kok) International Airport (HKG)
• Airoporto Cântia – Aéroport de Roissy-Charles De Gaulle (Parijs, FRA)
• Airoporto Cântia – Aeropuerto de Madrid-Barajas (ESP)
• Airoporto Cântia – John F. Kennedy International Airport (New York, USA)
• Airoporto Cântia – OR Tambo International Airport (Johannesburg, ZAF)

Budgetvluchten
• Airoporto Marcia – Hertogswilt-Berg International Airport (RAR), door Fastsky
• Airoporto Marcia – Eendhoeven Airport (KBL) - Toernem Airport (RAR), door Istra Airways (wordt opgesplitst)
• Airoporto Marcia – Luchtoavn Wildenburgherbroek (Nieuw-Vlissingen, RBU), door Istra Airways
• Airoporto Marcia – Fokerbrug Airport (KJE), door Istra Airways en Cheap Fly
• Airoporto Marcia – Puijer Airport (KJE), door Istra Airways en Cheap Fly
• Airoporto Marcia – Sylvan International Airport (MAL), door Istra Airways
• Airoporto Marcia – Hirdæm Flughavn (TYS), door Istra Airways en Hurtigair

• Airoporto Dibaiaia – Hertogswilt-Berg International Airport (RAR), door Fastsky, 's zomers
• Airoporto Dibaiaia – Toernem Airport (RAR), door Istra Airways, 's zomers
• Airoporto Dibaiaia – Eindhoven Airport (KBL), door Istra Airways, 's zomers
• Airoporto Dibaiaia – Fokerbrug Airport (KJE), door Istra Airways en Cheap Fly, 's zomers
• Airoporto Dibaiaia – Hirdæm Flughavn (TYS), door Istra Airways, 's zomers

Toekomstige vluchten
• Airoporto Marcia – Toernem Airport (RAR), door Istra Airways, vanaf 1 augustus
• Airoporto Marcia – Ripplejet Guilliano Airport (IMG), door Istra Airways, vanaf 1 augustus
• Airoporto Marcia – Eendhoeven Airport (KBL), door Istra Airways, vanaf 1 augustus
• Eendhoeven Airport (KBL) – Toernem Airport (RAR), door Istra Airways, vanaf 1 augustus
• Eendhoeven Airport (KBL) – Sylvan International Airport (MAL), door Istra Airways, vanaf 1 augustus
• Airoporto Cântia – Reĝaponto (RBM), door Airo Laconia, vanaf 2 september
• Airoporto Dibaiaia – Sylvan International Airport (MAL), door Istra Airways, 's zomers, vanaf 2013

Een niet erg frequente vliegverbinding naar Enavesië bestaat al langer, maar wordt hier niet vermeld, omdat Enavesië nog niet genoeg is uitgewerkt.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 17:34
door Matt
Mooi overzicht. :D
Wordt Hong Kong zonder tussenstop gevlogen? Lijkt me toch een aardige afstand.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 17:35
door Snelwegfreak
Zo, dat is een zeer uitgebreid overzicht! Goed werk! 8|

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 17:59
door Koen
Ik wilde een duidelijk overzicht hebben, zodat ik niet in de war kon komen met vliegverbindingen. :D Ik heb het duidelijker in een word-document staan.
Matt schreef:Wordt Hong Kong zonder tussenstop gevlogen? Lijkt me toch een aardige afstand.
Ik weet het nog niet zeker. Een verbinding met Azië leek me slim, vanwege de enorme hoeveelheid mensen die die verbinding bereikt. De intercontinentale vliegverbindingen staan nog niet helemaal vast. Misschien komt er een verbinding naar Rio de Janeiro bij, zodat er rechtstreekse verbindingen zijn met Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Afrika en Azië.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 19:35
door TBR
Mooi overzicht, man wat heeft Laconia al veel luchtverbindingen 8|

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: do 22 mar 2012, 15:43
door Koen
Curânta Cântapolis schreef:Modernisering van het spoor nabij
Galubaia - De nationale spoorwegmaatschappij Feroviai Laconias (FeLa) is van plan om het nationale spoorwegennet drastisch te vernieuwen. Op de lange afstand zullen hogesnelheidstreinen gaan rijden en op de korte afstand zal worden geïnvesteerd in lichtere treinen en metronetwerken. De regering is positief over het plan.

Door de aanleg van snelwegen naar het westen neemt de populariteit van de auto op lange afstand toe. Steeds meer trajecten zijn sneller met de auto dan met de trein af te leggen. Ook op korte afstand neemt de populariteit van de auto toe. “Nu is het de tijd om in te grijpen,” zegt Giorgio Feno, de directeur van FeLa. “We doen op dit moment onderzoek naar alle schaalniveau’s van het openbaar vervoer in samenwerking met regionale en lokale maatschappijen en het ministerie van transport.”

De laatste grote investeringen in het spoorwegennet vonden plaats in de jaren vijftig en zestig. In die tijd werden alle spoorwegen geëlektrificeerd, veel viaducten en passeersporen aangelegd en werd het drietreinensysteem (A, B, C) in gevoerd. Sindsdien zijn er enkele verbredingen uitgevoerd, maar geen significante wijzigingen.

De meeste A-treinen zullen worden vervangen door hogesnelheidstreinen. Deze treinen moeten de stedelijke gebieden van Laconia met elkaar verbinden. Volgens het plan krijgen Cântapoli, Basilocampa, Oneirôstia, Rocaporto, Torcoporto, Galubaia, Libripoli, Nicamagi en Azuramara een hogesnelheidsstation. De huidige A-treinen zijn impopulair onder veel reizigers, omdat de treinen vijftig procent duurder zijn dan B-treinen, maar niet veel sneller. De hogesnelheidstreinen moeten daar verandering in brengen.

Met de B-treinen zal weinig veranderen. Enkele nieuwe verbindingen worden toegevoegd, zoals Basilocampa-Azuramara. Ook zal veel verouderd materieel vervangen worden door de nieuwe A-treinen die rond 2000 zijn gefabriceerd. Doordat veel A-treindiensten gereden zullen worden met hogesnelheidsmaterieel, komen er veel A-treinen vrij.

De C-treinen zullen in stedelijk gebied meer gericht worden op korte afstandsritten. Daarom worden er nieuwe lichtgewichttreinen ingezet ter vervanging van de oude stoptreinen. Er zal hierbij gekeken worden naar voorbeelden in Europa. Ook wordt er gekeken naar hoogfrequente C-treinen.

Deze treinen krijgen wel concurrentie met de metro. De regio Legoria is samen met FeLa en de metromaatschappijen uit Cântapoli en Basilocampa van plan om een aantal lightrailverbindingen uit te voeren rond de hoofdstad. De belangrijkste en meest kanshebbende zijn Cântapoli - Leopoli - Basilocampa, in de stedelijke as waar in de toekomst veel gebouwd zal worden, en Cântapoli - Porto Ipopedia - Niacua, via de huidige havenspoorlijn. Op deze lijnen zal minimaal om de tien minuten een metro rijden.

De D-treinen moeten volgens de FeLa ook met de tijd meegaan. Er zullen meer uitgaans-nachttreinen komen en flink gesnoeid worden in normale slaaptreinen voor lange afstanden. De hogesnelheidstreinen zullen deze functie bijna in zijn geheel overnemen.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: vr 23 mar 2012, 10:51
door Matt
Wat zal dit grote project gaan kosten? Het ziet er in ieder geval ambitieus uit.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: vr 23 mar 2012, 11:42
door Koen
Het is ook meer een visie dan een project. Hierdoor kunnen alle individuele projecten beter op elkaar afgestemd worden. Maar inderdaad zal het veel geld kosten. Daarom zal de uitvoering ook lang duren. Het plan is wel om in 2020 een hogesnelheidstrein te laten rijden tussen Cântapoli en Galubaia. De noordoostelijke helft van de ring moet dan af zijn. Het westelijke deel (Azuramara-Galubaia) wordt pas na 2025 verwacht. De metrolijnen kunnen wel op korter termijn worden aangelegd.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: za 24 mar 2012, 18:50
door Ortelius
Ik ben nog even op bezoek gekomen, erg mooie kaarten die je hebt gemaakt, Koen!

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: za 24 mar 2012, 18:53
door TBR
He, ortelius, welkom terug (al is het maar voor even) :D Koen maakt inderdaad zeer mooie kaarten

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 00:14
door Koen
Ik heb ook maar eens geprobeerd om een Sketchup-visualisatie van Laconia te maken. Het is wel een makkelijke. Het meeste werk zit hem in Inkscape voor het bord.

http://i.imgur.com/pqviT.jpg

Dit is de N26, de oude hoofdroute Basilocampa - Istrapônto - Niacua. Het is tegenwoordig een rustige route door de parallelle A3, maar tot eind jaren '70 was het een van de belangrijkste wegen in Laconia. Daarom is de weg ook verbreed naar drie rijstroken. Op de voorgrond een kilometerbord geplaatst door de regio Legoria in de jaren '60.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 00:15
door Snelwegfreak
Zijn het drie rijstroken in 1 richting, of is dit de hele rijbaan? Wel gevaarlijk als dat zo is! De visualisatie is wel leuk gemaakt met dat oude bord ;)

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 00:42
door Koen
^^ Dit is een oude driestrooksweg. Die komen wel meer voor in Laconia, zoals eerder al is gezegd. Gelukkig is de weg niet zo druk, doordat de meeste mensen de snelweg nemen.

Oude borden komen ook nog veel voor in Laconia, vooral langs oude N-wegen.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 00:43
door Snelwegfreak
Ach, op zich is er ook niet zo heel veel mis mee als mensen weten hoe ze ze moeten gebruiken en als het zoals jij zei rustig genoeg is ;)

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 16:40
door sirdanilot
Goeie imitatie ! Jammer dat bomen lastig blijven in zo'n imitatie, maar er zit potentieel in.

In Burghteland worden dit soort wegen versmald naar 1x2 met halve vluchtstroken, of er wordt d.m.v. markering een alternerende 1+2 configuratie van gemaakt. Hierdoor zijn er bijna geen driestrookswegen meer te vinden in Burghteland; eigenlijk alleen nog in het zuiden, als wegen met lintbebouwing. Hier wordt de middenstrook nauwelijks gebruikt om in te halen maar meer om linksaf te slaan naar de vele aanpalende erven.

Aangezien er naast deze Laconische weg een snelweg ligt, zal het vast niet lang meer duren tot deze weg wordt versmald?

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 16:51
door Koen
^^ Dankje. De bomen heb ik natuurlijk niet zelf gemaakt. Het zijn trouwens 2d-bomen die meedraaien, zodat je altijd de voorkant ziet. Helaas zit er een lichtblauwe rand omheen, die je vooral op de achtergrond goed ziet.

Deze driestrooksweg wordt overigens niet versmald, omdat er geen belangstelling voor is en driestrookswegen bij lage verkeersintensiteiten (zoals hier) soms zelfs veiliger kunnen zijn dan tweestrookswegen. Het probleem van de wegen is dat er van beide kanten kan worden ingehaald, maar als dat soort situaties nauwelijks voorkomen, zorgen de wegen juist dat je in kunt inhalen zorgen op de rijstrook van de tegenligger te komen.

De enige weg die aangepast zal worden in de nabije toekomst is de N30 tussen Leopoli en Niacua. Er zijn plannen om een parallelle B15 aan te leggen, maar als dat niet doorgaat, wordt de weg omgebouwd tot 2+1.

1x3-wegen zijn overigens niet verboden in Laconia. Ze zijn alleen verboden aan te leggen. Bestaande wegen mogen wel van nieuw asfalt worden voorzien of bij een herinrichting 1x3 blijven. Dit heb ik ook in Frankrijk gezien. Deze weg had toen ik er vorig jaar was nieuw asfalt gekregen, maar hij is nog steeds 1x3.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 18:04
door MandelSoft
Koen schreef:1x3-wegen zijn overigens niet verboden in Laconia. Ze zijn alleen verboden aan te leggen. Bestaande wegen mogen wel van nieuw asfalt worden voorzien of bij een herinrichting 1x3 blijven. Dit heb ik ook in Frankrijk gezien. Deze weg had toen ik er vorig jaar was nieuw asfalt gekregen, maar hij is nog steeds 1x3.
Rare jongens, die Fransen... :mrgreen:

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 19:28
door TBR
In Ardeim zouden zulke wegen, zelfs met lage verkeersintensiteiten omgebouwd worden naar 2x1 en de middenstrook zou worden gebruikt om links af te slaan.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: di 27 mar 2012, 23:51
door Snelwegfreak
In Benjiland hebben dat soort wegen gelukkig nooit bestaan. Wel 2+2 en 2+1 wegen, die waren er altijd al.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 11:11
door Koen
2+1-wegen zijn een relatief nieuw concept. Het lijkt me sterk dat Benjiland die al langer had. Bij lage intensiteiten is (vanuit een vroeger standpunt) 1x3 ook veel logischer, want waarom zou je de middenstrook laten alterneren, als er bijna geen verkeer op de weg zit?

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 16:29
door sirdanilot
In Burghteland koos men in sommige regio's meer voor 1x3, en in andere regio's meer voor 1x2 met halve vluchtstroken (waar men overheen mag om uit te wijken). Dat laatste type houdt nog altijd stand en komt veel voor in dunbevolkte gebieden. Hier zijn ook wegen aan 100 km/u waar gewoon trekkers op rijden, omdat het verkeer deze makkelijk in kan halen, al kiest men tegenwoordig vaker om hier een parallelweg naast te leggen, ook om onnodige erfaansluitingen te voorkomen.

In stedelijke gebieden komt 1x4 redelijk vaak voor, daarbuiten bijna niet.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 17:50
door Koen
In Laconia is 1x3 vaak als het ideale wegtype beschouwd. De eerste toepassingen waren eind jaren '20 in de Viamegai. Later zijn ook andere belangrijke wegen zo uitgebouwd. Pas toen de verkeersdruk toenam, werd rijbaanscheiding populair.

Re: [LAC] Cratepopulicia Laconia

Geplaatst: di 10 apr 2012, 18:04
door Koen
Beleidsplan voor het wegennet 2012
De regering van Laconia heeft het nieuwe Beleidsplan voor het wegennet gepresenteerd. Hierin staat het beleid voor de komende jaren op het gebied van weginfrastructuur. Aangezien er op dit moment al een aantal grote lange-afstandssnelwegen, zoals de A2, A3, A5, A9 en A25, worden aangelegd en er veel geld zal worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer, is het beleid van de overheid vooral op de bestaande N-wegen gericht. Hierdoor wil de regering zowel de doorstroming verbeteren als het aantal verkeersdoden omlaag dringen.

Er zijn nog wel enkele ‘pistai’ (A- en B-wegen) in planning of in aanleg. Een groot deel daarvan wordt uitgevoerd. Ook kan in specifieke gevallen de voorkeur worden gegeven aan een nieuwe pista in plaats van een verbeterde N-weg.

Voor het opwaarderen van N-wegen zijn deze wegen in twee prioriteitsklassen verdeeld. In prioriteitsklasse I zitten belangrijke nationale verbindingswegen en enkele zeer drukke forensenwegen. Bij de opwaardering van een stuk weg zijn de configuraties 1+2, 2x2 en 2x3 mogelijk. Er worden ringwegen om alle steden en alle dorpen gelegd en de kruisingen worden zoveel mogelijk ongelijkvloers.

In prioriteitsklasse II zitten belangrijke regionale ontsluitingswegen. Bij de opwaardering van een stuk weg zijn de configuraties 1x2, 1+2 en 2x2 mogelijk. Er worden ringwegen om alle steden en om zoveel mogelijk dorpen gelegd.

Dit plan gaat niet over concrete wegenprojecten, maar zorgt ervoor dat de projecten rond de opwaardering van de in het plan opgenomen wegen mogelijk worden en op elkaar worden afgestemd.

Afbeelding

Wegenlijst
Spoiler: weergeven
Pistai in aanleg
A1: Porto Ipopedia - Niacua
A2: Basilocampa - Cônceipoli
A3: Âltavalea - Galubaia
A5: Diorugistra - Sânto Animo
A5: Belacusta - Focaplaia
A9: Prasinocusta - Oneirôstia
B52: Azuramara - Pâlmacusta

Pistai waarover kanshebbende plannen zijn
A3: Ringweg Galubaia
A25: Basilocampa - Azuramara
A31: Ombouw traverse Galubaia
B53: Azuramara - Baiadêlfino
A54: Belacusta - Baiadêlfino
B99: Zefiro - Sânto Ândreo

Prioriteitsklasse I
N2/N2b, A5 - Conorusca: hoofdroute tussen Cântapoli en Cardia
N2, Conorusca - Cronapoli: hoofdroute tussen Legoria en Cardia
N2/N40, Nicamagi - Oculopoli: noordelijke toegang tot Draconia
N4, Airoporto Cardia - Rubracapa: hoofdroute naar West-Epidania
N8, Niacua - Prasinocusta: hoofdroute tussen Niacua en Prasinocusta
N11, Galubaia - Rubracapa: hoofdas van Epidania
N13, Rocaporto - Torcoporto: hoofdroute tussen Nevoia en Epidania
N20, Rocaporto - Sânto Pietro: veel forensenverkeer
N30, Niacua - Leopoli: veel forensenverkeer
N35, Talâsa - Oculopoli: zuidelijke toegang tot Draconia

Prioriteitsklasse II
N1, A5 - Pâlmacusta: ontsluiting van de Custa Isauria
N4, Airoporto Cardia - Pâlmacusta: ontsluiting van Oramagi
N5, Galubaia - Forozelena: ontsluiting van Forozelena
N15, Forozelena - Piceadasa: veel forensenverkeer
N18, Auramagi - Oneirôstia: ontsluiting van Zuid-Nevoia
N20, Sânto Pietro - Oramagi: ontsluiting van Môntania
N22, Molinoi - Âltavalea: hoofdroute tussen Mauragia en Epidania
N26, Sânto Animo - Ôstrimara: toegang tot Ôstrimara (in aanleg)
N27, Cerea - Menoica: hoofdroute tussen Niacua en Menoica
N30, Leopoli - Conorusca: hoofdroute tussen Leopoli en Cardia